Anotācija (ex-ante)

21-TA-414: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atteikumu noteikt laukumu "E5O" un elektropārvades kabeļu koridora laukumus "K5O" un "K5O-1" Latvijas Republikas iekšējos jūras ūdeņos, teritoriālajā jūrā un ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par atteikumu noteikt laukumu "E5O" un elektropārvades kabeļu koridora laukumus "K5O" un "K5O-1" Latvijas Republikas iekšējos jūras ūdeņos, teritoriālajā jūrā un ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā" (turpmāk - Rīkojuma projekts) sagatavots saskaņā ar 2014.gada 14.oktobra Ministru kabineta noteikumu Nr. 631 ”Latvijas Republikas iekšējo jūras ūdeņu, teritoriālās jūras un ekskluzīvās ekonomiskās zonas būvju būvnoteikumi” (turpmāk – Noteikumi Nr.631) 12.2. apakšpunktu un 13. punktu, un pamatojoties uz Dānijā nodibinātas un pastāvošas sabiedrības Orsted Wind Power Holding A/S, vienotās reģistrācijas Nr. 18936674, (turpmāk – Orsted A/S) iesniegumu ar ierosinājumu noteikt licences laukumu jūrā (turpmāk – Iesniegums).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz lēmumu par atteikumu noteikt laukumu jūrā "E5O" un atteikumu noteikt elektropārvades kabeļu koridora laukumus "K5O" un "K5O-1", ņemot vērā to, ka Iesniegumā ierosinātā laukuma "E5O" koordinātas var potenciāli pārklāties ar Latvijas - Igaunijas atkrastes vēja parka kopprojektam izvēlētā laukuma koordinātām.

Rīkojuma projekts tiks pārskatīts pēc Ministru kabineta lēmuma noteikt licences laukumu Latvijas - Igaunijas atkrastes vēja parka kopprojektam, ja kopprojektam izvēlētais laukums nepārklājas ar laukumu "E5O".
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2021.gada 24.aprīlī Orsted A/S, pamatojoties uz Noteikumu Nr. 631 9. un 10. punktu, iesniedza Iesniegumu un tam pievienotos dokumentus ar ierosinājumu noteikt licences laukumu atkrastes vēja parkam un licences laukumu elektropārvades kabeļu koridoram Latvijas Republikas iekšējos jūras ūdeņos, teritoriālajā jūrā un ekonomiski ekskluzīvajā zonā.
Saskaņā ar Jūras vides aizsardzības un pārvaldības likuma 19. panta trešo un 3.1 daļu pirms Ministru kabinets izsniedz licenci jūras izmantošanai šā panta otrās daļas 4. un 7. punktā noteikto darbību veikšanai, tostarp, enerģijas ražošanai nepieciešamo iekārtu būvniecībai, ierīkošanai, arī ar to saistītai izpētei un būvju ekspluatācijai, un elektropārvades kabeļlīniju ierīkošanai, tas ar ikreizēju rīkojumu nosaka konkrētu jūras teritoriju, ņemot vērā vides aizsardzības un teritorijas attīstības plānošanas principus, kas detalizētāk analizēti un noteikti ar Ministru kabineta 2019. gada 21. maija rīkojumu Nr. 232 “Par Jūras plānojumu Latvijas Republikas iekšējiem jūras ūdeņiem, teritoriālajai jūrai un ekskluzīvās ekonomiskās zonas ūdeņiem līdz 2030. gadam” (turpmāk – Jūras plānojums 2030). Savukārt, šī likuma 19. panta ceturtajā daļā, cita starpā, tiek noteikts, ka Ministru kabinets reglamentē kārtību, kādā nosakāms trešajā un 3.1 daļā minētais licences laukums Latvijas Republikas iekšējos jūras ūdeņos, teritoriālajā jūrā un ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā (turpmāk – jūra).
Noteikumi Nr. 631 nosaka kārtību, kādā nosakāms licences laukums jūrā, licences izsniegšanas kārtību, un kārtību, kādā rīkojams konkurss par tiesībām izmantot licences laukumu jūrā, kā arī būvniecības procesa kārtību būvēm, tostarp, enerģijas ražošanas un pārvades infrastruktūras būvēm, jūrā. Noteikumu Nr. 631 10. punkts paredz, ka iesniegumam ar ierosinājumu noteikt licences laukumu jūrā ir jāpievieno plānotā laukuma izvēles pamatojums, shēma un plāns elektroniskā veidā, norādot laukuma elipsoidālās (ģeogrāfiskās) koordinātas 1984. gada Pasaules Ģeodēziskajā koordinātu sistēmā (WGS84) (turpmāk – koordinātas), laukuma platība, attālums līdz krastam un tā atrašanās vieta (shematiski) attiecībā pret jūras vai sauszemes teritoriju, kas saskaņots ar valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Latvijas Jūras administrācija” (turpmāk – Latvijas Jūras administrācija) no kuģošanas drošības viedokļa, kā arī šo noteikumu 11. punktā minēto informāciju.
Saskaņā ar Jūras plānojumu 2030 ir noteiktas vēja parku izpētes zonas (E1, E2, E3, E4, E5), kurās var saņemt licenci laukuma jūrā izmantošanai atkrastes vēja elektrostacijas ierīkošanai un ar to saistītajai izpētei, un perspektīvie elektropārvades kabeļu koridori (K1, K2, K3, K4, K5), kuri prioritāri jāizvērtē, plānojot atkrastes vēja elektrostacijas pieslēgumu pārvades sistēmai sauszemē. Jāatzīmē, ka atbilstoši Jūras plānojumā 2030 minētajam šīs vēja parka izpētes zonas ir piemērotas vēja elektrostaciju izbūvei. Katrā no vēja parku izpētes teritorijām teorētiski ir iespējams izvietot vismaz vienu vēja parku ar jaudu līdz 800 MW. Saskaņā ar Jūras plānojumu 2030 vēja parka izpētes zonas ir izdalītas ņemot vērā sekojošus kritērijus: dziļums jūrā – līdz 60 m; attālums no krasta – ne tuvāk par 8 km; vidējais vēja ātrums – no 8m/s; nepārklājas ar aizsargājamām teritorijām, militārajiem mācību poligoniem, ogļūdeņražu izpētes un ieguves licenču laukumiem un nogremdēto sprāgstvielu rajoniem.
Visbeidzot, Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā 2021. - 2030. gadam paredzēts, ka līdz 2030. gadam Latvijā ir jāpalielina vēja enerģijas uzstādītās jaudas vismaz līdz 800 MW. Līdz ar to 2020. gada 18. septembrī Latvijas Ekonomikas ministrija un Igaunijas Ekonomikas un sakaru ministrija parakstīja Saprašanās memorandu par Latvijas un Igaunijas atkrastes vēja enerģijas kopprojektu enerģijas ražošanai no atjaunīgajiem energoresursiem, kuram vēlāk tika dots nosaukums ELWIND.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Orsted A/S Iesniegumā ir ierosinājis noteikt licences laukumu atkrastes vēja parka izbūvei, kas atbilstoši Jūras plānojumam 2030 ietilpst vēja parka izpētes zonā “E5” un licences laukumu elektropārvades kabeļu koridoram, norādot divas alternatīvas tā izvietojumam, kuras daļēji pārklājas ar perspektīvo kabeļu koridoru “K5”. Saskaņā ar Iesniegumam pievienoto informāciju, ierosinātais licences laukums vēja parka izbūvei ir 106 km2, kas noklāj daļu no vēja parka izpētes zonas “E5”, līdz ar to turpmāk Orsted A/S ierosinātajam laukumam tiek piešķirts apzīmējums “E5O”. Minētā licences laukuma krastam tuvākais robežpunkts atrodas 18 km attālumā no krasta. Savukārt, elektropārvades kabeļu koridora laukumam Iesniegumā tiek norādītas divas alternatīvas, par kurām ir nepieciešams veikt pētījumus par tehniskajām iespējām izmantot piedāvātās teritorijas plānotajam mērķim. Pēc attiecīgu izpētes darbu veikšanas, Orsted A/S izmantos tikai vienu no minētajām kabeļa koridora vietām. Iesniegumā norādītās alternatīvas skar arī Jūras plānojumā 2030 noteiktā perspektīvā elektropārvades kabeļu koridora laukuma “K5” koordinātas. Ņemot to vērā, Iesniegumā minētajām elektropārvades kabeļu koridora laukuma alternatīvām tiek piešķirts apzīmējums “K5O” un “K5O-1”. Laukuma “K5O” kopējā platība ir 26,3 km2. Savukārt, “K5O-1” kopējā platība ir 28,5 km2.
Orsted A/S atbilstoši Noteikumu Nr. 631 10.punktam Iesniegumam ir pievienojis saskaņojumu no Latvijas Jūras administrācijas, kurā tā no kuģošanas drošības viedokļa saskaņo Jūras plānojumā 2030 noteikto vēja parka izpētes zonu “E5”, kurā ietilpst laukums “E5O”, un abas alternatīvās vietas (“K5O”,  “K5O-1”) elektropārvades kabeļu koridora ierīkošanai.
Noteikumu Nr. 631 11. punkts paredz, ka atbilstoši plānotajām darbībām iesniegumā ar ierosinājumu noteikt licences laukumu jūrā ir jāpievieno informācija par ekosistēmas stāvokli un informācija par kuģu satiksmi izvēlētajā licences laukumā. Orsted A/S Iesniegumam ir pievienojis nepieciešamo informāciju tādā apjomā, kādā tā ir publiski pieejama un secinājis, ka izvēlētais licences laukums ir piemērots atkrastes vēja elektrostacijas izbūvei un tam pieslēgta elektropārvades kabeļa ierīkošanai.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Noteikumu Nr. 631 12.2. apakšpunktu, ja iesniegums, tam pievienotā informācija un dokumenti atbilst šo noteikumu un vides aizsardzības normatīvo aktu prasībām, Ekonomikas ministrija to izvērtē, divu mēnešu laikā sagatavo Ministru kabineta rīkojuma projektu par laukuma jūrā noteikšanu un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā virza to izskatīšanai Ministru kabinetā. Ministru kabinetam, ņemot vērā Ekonomikas ministrijas sniegto izvērtējumu, ir tiesības pieņemt lēmumu par laukuma jūrā noteikšanu vai atteikumu noteikt laukumu jūrā.
Ja Ministru kabinets pieņem lēmumu par laukuma jūrā noteikšanu, tad atbilstoši Noteikumu Nr. 631 27. punktam Ekonomikas ministrija mēneša laikā pēc rīkojuma izdošanas par licences laukuma noteikšanu atkrastes vēja parka izbūvei un licences laukuma noteikšanu elektropārvades kabeļu koridora ierīkošanai izsludina licencēšanas konkursu par tiesībām iegūt licenci laukuma jūrā izmantošanai. Konkursa rezultātā var tikt izvēlēts komersants, kuram tiks piešķirta licence laukuma jūrā izmantošanai uz laiku, ne ilgāku par 30 gadiem.
Problēmas apraksts
Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā 2021. - 2030. gadam paredzēts, ka līdz 2030. gadam Latvijā ir jāpalielina vēja enerģijas uzstādītās jaudas vismaz līdz 800 MW. Līdz ar to 2020. gada 18. septembrī Latvijas Ekonomikas ministrija un Igaunijas Ekonomikas un sakaru ministrija parakstīja Saprašanās memorandu par Latvijas un Igaunijas atkrastes vēja enerģijas kopprojektu enerģijas ražošanai no atjaunīgajiem energoresursiem, kuram vēlāk tika dots nosaukums ELWIND.
Darbs pie kopprojekta ELWIND tika uzsākts jau 2020.gadā, kad tika izvēlēti četri potenciāli attīstāmi atkrastes vēja parka laukumi, no kuriem divi atrodas Latvijas Republikas teritoriālajos ūdeņos. 2021.gadā ir izstrādāts kopprojekta detalizēts laika un darba plāns, kā arī veikts iepirkums priekšizpētes pētījumam. Ņemot vērā priekšizpētes pētījumā iegūtos rezultātus, 2022. gada 1.ceturksnī plānots izvēlēties turpmāk attīstāmos atkrastes vēja parka laukumus (vienu Latvijā un vienu Igaunijā) kopprojekta ELWIND ietvaros. Izvēlētajiem laukumiem 2022.gadā tiks uzsākta ietekmes uz vidi novērtējuma procedūra.
Viens no ELWIND projektā sākotnēji izvērtējamiem vēja parka izveides laukumiem ir vienāds ar vēja parka izpētes zonu “E5” un tas pārklājas ar Orsted A/S iesniegumā norādīto laukumu “E5O”.
Pamatojoties uz informatīvajā ziņojumā “Par Igaunijas un Latvijas atkrastes vēja kopprojekta ELWIND īstenošanu” (21-TA-21) apkopoto informāciju, tiek paredzēts, ka Ekonomikas ministrija 2022. gada 1. ceturksnī iesniegs Ministru kabineta rīkojuma projektu par licences laukuma noteikšanu Latvijas-Igaunijas kopprojektam ELWIND, nosakot kopprojektam piemērotu licences laukumu.
Risinājuma apraksts
Attiecīgi, kamēr vēl tiek vērtētas iespējas vēja parka izpētes zonā “E5” attīstīt kopprojektu ELWIND, Ministru kabinets pieņem lēmumu par atteikumu noteikt laukumu jūrā vēja parka izpētes zonā “E5”, kas ierosināts Iesniegumā. Jāatzīmē, ja kopprojektam ELWIND izvēlētais laukums tiks noteikts  vēja parka izpētes zonā “E5”, tad komersantiem, tostarp Iesnieguma iesniedzējai, būs iespēja piedalīties kopprojekta ietvaros organizētajā konkursā par licences laukuma jūrā izmantošanai iegūšanu, iesniedzot konkursa nolikumā norādīto informāciju.
Turpretī, ja pēc Ministru kabineta lēmuma par licences laukuma jūrā noteikšanu Latvijas – Igaunijas atkrastes vēja parka kopprojektam ELWIND vēja parka laukums “E5O” nepārklājas ar kopprojektam noteikto laukumu, Ekonomikas ministrijai ir pienākums sagatavot un ekonomikas ministram noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā tiesību akta projektu par atļauju noteikt vēja parka laukumu "E5O" un elektropārvades kabeļu koridora laukumus "K5O" un "K5O-1" jūrā, par kuriem saskaņā ar Noteikumiem Nr. 631 konkursa kārtībā Ministru kabinets var izsniegt licenci laukuma jūrā izmantošanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Jā, ir izvērtēts. Tiesību akts neuzliek papildu prasības un neizraisa papildu izmaksas.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē saimnieciskās darbības veicējus, kas izmanto jūru kuģošanai, zvejai, minerālresursu ieguvei un tūrismam. Tā arī  rīkojuma projekts varētu ietekmēt komersantus, kas ir ieinteresēti Latvijā uzstādīt lielas jaudas elektroenerģijas ražošanas iekārtas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
Saistītais tiesību akta projekts ir informatīvais ziņojums "Par Igaunijas un Latvijas atkrastes vēja kopprojekta ELWIND īstenošanu" (21-TA-21).
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ekonomikas ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits
Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs", Akciju sabiedrība "Augstsprieguma tīkls".

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Nav iesniegti viedokļi.

6.4. Cita informācija

Sabiedrības līdzdalība un informēšana tika nodrošināta nosūtot projektu nozarei viedokļa sniegšanai, kā arī ievietojot projektu sabiedriskai apspriedei no 29.09.2021. līdz 04.10.2021. tiesību aktu projektu publiskajā portālā: https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations .
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ekonomikas ministrija
  • Būvniecības valsts kontroles birojs
  • Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
  • Akciju sabiedrība "Augstsprieguma tīkls"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pirms atkrastes vēja parka attīstīšanas ir jāveic ietekmes uz vidi novērtējums, lai mazinātu planotā projekta ietekmi uz apkārtejo vidi.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Līdz ar atkrastes vēja parka attīstību tiek palielināts atjaunīgo energoresursu īpatsvars kopējā enerģijas bilancē un vienlaikus mazināts siltumnīcefekta gāzu emisiju apjoms no enerģijas ražošanas.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi