Anotācija (ex-ante)

24-TA-1458: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Augšdaugavas novada pašvaldības nekustamo īpašumu pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants, Latvijas Republikas valsts robežas likuma 13.panta pirmā un piektā daļa un Ārējās sauszemes robežas infrastruktūras izbūves likuma 2.pants. Ministru kabineta 2021. gada 10. augusta sēdē dotais uzdevums (prot. Nr.55 2.§) “Informatīvais ziņojums “Par aktuālo situāciju saistībā ar nelegālās imigrācijas draudiem uz Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas valsts robežas un infrastruktūras izbūvi uz valsts sauszemes robežas gar Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas un Latvijas Republikas – Krievijas Federācijas valsts robežu”. Augšdaugavas novada pašvaldības 2021.gada 12.augusta lēmums Nr.54 (protokols Nr.6., 15.§), 2022. gada 24. februāra lēmums Nr.447 (protokols Nr.23, 28.§) “Par Augšdaugavas novada pašvaldības nekustamo īpašumu nodošanu valsts īpašumā”, 2024.gada 11.aprīļa lēmums Nr.2079 (protokols Nr.97., 6.§).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par Augšdaugavas novada pašvaldības nekustamo īpašumu pārņemšanu valsts īpašumā” (turpmāk – Rīkojuma projekts) paredz no Augšdaugavas novada pašvaldības pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā trīs nekustamos īpašumus un divas nekustamā īpašuma daļas, lai nodrošinātu Iekšlietu ministrijas padotībā esošās iestādes (Valsts robežsardzes) valsts pārvaldes funkciju – nodrošināt valsts robežas neaizskaramību un novērst nelegālo migrāciju, īstenošanu.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projekts paredz nodot bez atlīdzības valsts īpašumā Iekšlietu ministrijas valdījumā šādus Augšdaugavas novada pašvaldības nekustamos īpašumus:
1.nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4486 007 0074) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4486 007 0072) 2,36 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4486 007 0073) 3,4 ha platībā, Skrudalienas pagastā, Augšdaugavas novadā, kuru platība precizēta veicot zemes kadastrālo uzmērīšanu. Īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir ierakstītas Latgales rajona tiesas Skrudalienas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000659477.
 Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) teksta datiem  nekustamajam īpašumam (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4486 007 0074)
zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4486 007 0072 reģistrēti apgrūtinājumi:
7316120100 - valsts robežas josla - 2.0000 ha;
7316120200 - pierobežas josla - 2.3600 ha;
7316120300 - pierobeža - 2.3600 ha;
7311020202 - no 100 līdz 1000 hektāriem lielas dabiskas ūdenstilpes vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos - 0.7900 ha;
7311020203 - no 25 līdz 100 hektāriem lielas dabiskas ūdenstilpes vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos  - 0.1400 ha.
zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4486 007 0073 reģistrēti apgrūtinājumi:
7316120100 - valsts robežas josla - 3.1900 ha;
7316120200 - pierobežas josla - 3.4000 ha;
7316120300 - pierobeža - 3.4000 ha;
7311020203 - no 25 līdz 100 hektāriem lielas dabiskas ūdenstilpes vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos - 0.1500 ha.
Pēc zemes vienības pārņemšanas tā tiks atbrīvota no apauguma un veikta datu aktualizācija situācijas plānā.
2. nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4486 006 0106) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4486 006 0105) 3,47 ha platībā, Skrudalienas pagastā, Augšdaugavas novadā, kuras platība precizēta veicot zemes kadastrālo uzmērīšanu. Īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir ierakstītas Latgales rajona tiesas Skrudalienas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000657776.
Saskaņā NĪVKIS teksta datiem  nekustamajam īpašumam (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4486 006 0106)
zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4486 006 0105 reģistrēti apgrūtinājumi:
7316120100 - valsts robežas josla - 3.3200 ha;
7316120200 - pierobežas josla - 3.4700 ha;
7316120300 - pierobeža - 3.4700 ha;
7311020203 - no 25 līdz 100 hektāriem lielas dabiskas ūdenstilpes vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos - 0.1300 ha.
3.nekustamo īpašumu "Patrulēšanas josla" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4486 006 0133) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4486 006 0120) 0,24 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4486 006 0121) 0,0023 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 44860060122) 0,01 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 44860060123) 0,09 ha platībā, Skrudalienas pagastā, Augšdaugavas novadā. Īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir ierakstītas Latgales rajona tiesas Skrudalienas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000823976.
Saskaņā NĪVKIS teksta datiem  nekustamajam īpašumam (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4486 006 0133)
zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4486 006 0120 reģistrēti apgrūtinājumi:
7311020203 - no 25 līdz 100 hektāriem lielas dabiskas ūdenstilpes vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos - 0.0200 ha;
7311020203 - no 25 līdz 100 hektāriem lielas dabiskas ūdenstilpes vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos - 0.1200 ha;
7311020203 - no 25 līdz 100 hektāriem lielas dabiskas ūdenstilpes vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos - 0.0300 ha;
7311050300 - tauvas joslas teritorija gar ezeru - 0.0100 ha;
7311050300 - tauvas joslas teritorija gar ezeru - 0.0100 ha;
7311050300 - tauvas joslas teritorija gar ezeru - 0.0100 ha;
7311050300 - tauvas joslas teritorija gar ezeru - 0.0100 ha;
7316120200 - pierobežas josla - 0.2400 ha;
7316120300 - pierobeža - 0.2400 ha.
zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4486 006 0121 reģistrēti apgrūtinājumi:
7311020203 - no 25 līdz 100 hektāriem lielas dabiskas ūdenstilpes vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos - 0.0023 ha;
7311050300 - tauvas joslas teritorija gar ezeru - 0.0023 ha;
7316120200 - pierobežas josla - 0.0023 ha;
7316120300 - pierobeža - 0.0023 ha.
zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4486 006 0122 reģistrēti apgrūtinājumi:
7311050300 - tauvas joslas teritorija gar ezeru - 0.0100 ha;
7311020203 - no 25 līdz 100 hektāriem lielas dabiskas ūdenstilpes vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos - 0.0100 ha;
7316120200 - pierobežas josla - 0.0100 ha;
7316120300 - pierobeža - 0.0100 ha.
zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4486 006 0123 reģistrēti apgrūtinājumi:
7311050300 - tauvas joslas teritorija gar ezeru - 0.0100 ha;
7311050300 - tauvas joslas teritorija gar ezeru - 0.0600 ha;
7311020203 - no 25 līdz 100 hektāriem lielas dabiskas ūdenstilpes vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos - 0.0900 ha;
7316120200 - pierobežas josla - 0.0900 ha;
7316120300 - pierobeža - 0.0900 ha.
Pēc zemes vienības pārņemšanas tā tiks atbrīvota no apauguma un veikta datu aktualizācija situācijas plānā.
4.nekustamā īpašuma "Naftas vads" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4484 008 0191) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4484 008 0195) 0,15 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4484 008 0196) 0,0836 ha platībā - Salienas pagastā, Augšdaugavas novadā. Zemes vienības izveidotas sadalot zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 4484 008 0086. Pēc zemes ierīcības projekta izstrādes un īstenošanas nododamo zemes vienību platība precizēta. Īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir ierakstītas Latgales rajona tiesas Salienas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000599977.
Saskaņā NĪVKIS teksta datiem zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4484 008 0195 reģistrēti apgrūtinājumi:
7312030303 - ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos - 0.1500 ha;
7316120300 - pierobeža - 0.1500 ha;
7316120200 - pierobežas josla - 0.1500 ha;
7313060000 - aizsargājamo ainavu apvidus teritorija, ja tā nav iedalīta funkcionālajās zonās - 0.1500 ha;
7312090100 - drošības aizsargjoslas teritorija gar naftas produktu cauruļvadu - 0.1200 ha;
7315030100 - ceļa servitūta teritorija - 0.0500 ha.
Zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4484 008 0196 reģistrēti apgrūtinājumi:
7311020103 - no 10 līdz 25 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos - 0.0836 ha;
7311050200 - tauvas joslas teritorija gar upi - 0.0162 ha;
7316120300 - pierobeža - 0.0836 ha;
7316120200 - pierobežas josla - 0.0836 ha;
7313060000 - aizsargājamo ainavu apvidus teritorija, ja tā nav iedalīta funkcionālajās zonās - 0.0836 ha;
7312090100 - drošības aizsargjoslas teritorija gar naftas produktu cauruļvadu - 0.0721 ha;
7316120100 - valsts robežas josla - 0.0836 ha.
Zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4484 008 0195 un 4484 008 0196, pirms ierakstīšanas Zemesgrāmatā, tiks pievienotas citam Iekšlietu ministrijai piederošam nekustamam īpašuma.
Nekustamajiem īpašumiem noteiktie apgrūtinājumi neietekmēs nekustamo īpašumu turpmāko izmantošanu to atsavināšanas gadījumā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu Ministru kabineta 2021. gada 10. augusta sēdē (prot. Nr.55 2.§ “Informatīvais ziņojums “Par aktuālo situāciju saistībā ar nelegālās imigrācijas draudiem uz Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas valsts robežas un infrastruktūras izbūvi uz valsts sauszemes robežas gar Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas un Latvijas Republikas – Krievijas Federācijas valsts robežu””) dotā uzdevuma izpildi - Iekšlietu ministrijai Latvijas Republikas valsts robežas drošības garantēšanai nodrošināt ārējās valsts robežas apsardzībai nepieciešamās infrastruktūras izbūvi, tajā skaitā, ja nepieciešams, veikt nekustamo īpašumu atsavināšanu, lai atbilstoši izstrādātam būvprojektam ierīkotu valsts robežas joslu, patrulēšanas joslu un citu robežas apsardzībai nepieciešamo infrastruktūru (pierobežas ceļa zemes nodalījuma joslu). Līdz ar to, lai nodrošinātu Latvijas Republikas un Baltkrievijas Republikas valsts robežas ierīcību atbilstoši Latvijas Republikas valsts robežas likuma nosacījumiem, nepieciešams no Augšdaugavas novada pašvaldības pārņemt nekustamos īpašumus, kas atrodas pie valsts ārējās sauszemes robežas un kas dotu iespēju saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 24. maija noteikumu Nr. 310 “Noteikumi par Latvijas Republikas valsts robežas joslu, patrulēšanas joslu, robežzīmju uzraudzības joslas, valsts robežas joslas un patrulēšanas joslas norāžu paraugiem un to uzstādīšanas kārtību” nosacījumiem noteikt noteikta platuma valsts robežas joslu, patrulēšanas joslu gar valsts ārējo robežu, kas ietver arī informatīvo norāžu uzstādīšanu un citas robežas apsardzībai nepieciešamās infrastruktūras ierīkošanu.


 
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz nodot bez atlīdzības valsts īpašumā Iekšlietu ministrijas valdījumā Augšdaugavas novada pašvaldības nekustamos īpašumus valsts funkcijas nodrošināšanai. Pēc attiecīgā Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas uz nekustamajiem īpašumiem normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Iekšlietu ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1.apakšpunktā minēto funkciju (valsts robežas neaizskaramības nodrošināšanai un nelegālās migrācijas novēršanai) īstenošana.      
 Saskaņā ar Latvijas Republikas valsts robežas likuma 13.panta pirmo, piekto un sesto daļu un Ārējās sauszemes robežas infrastruktūras izbūves likuma 2.pantu zemes vienībās atbilstoši izstrādātam būvprojektam tiks izbūvēta valsts robežas josla, patrulēšanas josla un citas robežas apsardzībai nepieciešamā infrastruktūra (pierobežas ceļa zemes nodalījuma josla).
Iestājoties apstākļiem, kad nekustamie īpašumi vairs nebūs nepieciešami Iekšlietu ministrijai (Valsts robežsardzei) valsts pārvaldes funkciju – nodrošināt valsts robežas neaizskaramību un novērst nelegālo migrāciju, īstenošanai, saskaņā ar rīkojuma projekta 2.2.apakšpunktu tie bez atlīdzības tiks nodots atpakaļ Augšdaugavas novada pašvaldībai. 


 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Nekustamie īpašumi tiek nodoti bez atlīdzības valstij Iekšlietu ministrijas personā valsts pārvaldes funkciju īstenošanai.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Fiziskas prsonas rīkojuma projekts neskar.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts attiecināms uz tajā minētajiem nekustamo īpašumu īpašnieku no kura tiek pārņemts īpašums. 
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu pārņemšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā tiks segti no Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammas 40.02.00 “Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nodrošinājuma valsts aģentūra
  • Augšdaugavas novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi