23-TA-939: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 6. decembra noteikumos Nr. 759 "Invaliditātes informatīvās sistēmas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lai izvērtētu iesaucamo atbilstību valsts aizsardzības dienestam, Valsts aizsardzības dienesta likuma 6. panta otrajā daļā Aizsardzības ministrijai ir nodrošināta bezmaksas tiešsaistes piekļuve 6. panta otrajā daļā norādītajām valsts informācijas sistēmām un datu bāzēm likumā noteiktās informācijas iegūšanai, tajā skaitā paredzētas tiesības iegūt informāciju no Invaliditātes informatīvās sistēmas. Informācija nepieciešama, lai varētu objektīvi izvērtēt valsts aizsardzības dienesta kandidāta veselības stāvokļa atbilstību valsts aizsardzības dienestam.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu informācijas apriti starp Aizsardzības ministriju un Invaliditātes informatīvo sistēmu, lai nodrošinātu Valsts aizsardzības likuma 6.pantā ietvertās tiesības.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Lai izvērtētu iesaucamo atbilstību valsts aizsardzības dienestam, Valsts aizsardzības dienesta likuma 6. panta otrās daļas 4. punktā Aizsardzības ministrijai ir paredzētas tiesības iegūt informāciju no Invaliditātes informatīvās sistēmas. Ministru kabineta 2022. gada 6. decembra noteikumu Nr. 759 “Invaliditātes informatīvās sistēmas noteikumi” (turpmāk - Noteikumi Nr. 759) 14. punktā ir uzskaitītas fiziskās un juridiskās personas, kurām ir tiesības bez maksas saņemt ziņas no informācijas sistēmas, tai skaitā izmantojot e-pakalpojumus vai tīmekļa pakalpes. Šajā sarakstā Aizsardzības ministrija nav iekļauta.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai ieviestu un nodrošinātu valsts aizsardzības dienestu, Aizsardzības ministrijai ir nepieciešama tiešsaistes piekļuve Invaliditātes informatīvai sistēmai, ko paredz Valsts aizsardzības dienesta likuma 6.panta otrās daļas 4. punkts.
Lai nodrošinātu ar likumu noteikto tiesību realizēšanu, ir nepieciešams grozīt Noteikumus Nr. 759, papildinot noteikumu 14. punktu ar Aizsardzības ministriju.
Noteikumi Nr. 759 izdoti, pamatojoties uz Invaliditātes likuma 3.1 panta ceturto daļu. Savukārt Invaliditātes likuma 3.1 panta trešā daļa nosaka institūciju un personu loku, kurām ir tiesības apstrādāt Invaliditātes informācijas sistēmā iekļauto informāciju saistībā ar prognozējamu invaliditāti un invaliditāti, tostarp personas datus to darbību reglamentējošos normatīvajos aktos noteikto funkciju vai deleģēto uzdevumu izpildei. Aizsardzības ministrija nav starp šīm iestādēm.
Valsts aizsardzības dienesta likuma Pārejas noteikumu 5. punkts nosaka, ka Valsts aizsardzības dienesta likumā minētās Aizsardzības ministrijas darbības līdz 2024. gada 1. janvārim veic Nacionālo bruņoto spēku rezerves uzskaites struktūrvienība. Lai izvērtētu iesaucamo atbilstību valsts aizsardzības dienestam, Nacionālo bruņoto spēku rezerves uzskaites struktūrvienībai tiek nodrošināta bezmaksas tiešsaistes piekļuve šā likuma 6. panta otrajā daļā minētajiem reģistriem un sistēmām līdz 2024. gada 1. janvārim. Lai izvērtētu iesaucamo veselības stāvokļa atbilstību valsts aizsardzības dienestam, Nacionālo bruņoto spēku ārstniecības iestādei tiek nodrošināta bezmaksas tiešsaistes piekļuve šā likuma 6. panta otrajā daļā minētajām sistēmām un reģistram līdz 2024. gada 1. janvārim.
Lai nodrošinātu ar likumu noteikto tiesību realizēšanu, ir nepieciešams grozīt Noteikumus Nr. 759, papildinot noteikumu 14. punktu ar Aizsardzības ministriju.
Noteikumi Nr. 759 izdoti, pamatojoties uz Invaliditātes likuma 3.1 panta ceturto daļu. Savukārt Invaliditātes likuma 3.1 panta trešā daļa nosaka institūciju un personu loku, kurām ir tiesības apstrādāt Invaliditātes informācijas sistēmā iekļauto informāciju saistībā ar prognozējamu invaliditāti un invaliditāti, tostarp personas datus to darbību reglamentējošos normatīvajos aktos noteikto funkciju vai deleģēto uzdevumu izpildei. Aizsardzības ministrija nav starp šīm iestādēm.
Valsts aizsardzības dienesta likuma Pārejas noteikumu 5. punkts nosaka, ka Valsts aizsardzības dienesta likumā minētās Aizsardzības ministrijas darbības līdz 2024. gada 1. janvārim veic Nacionālo bruņoto spēku rezerves uzskaites struktūrvienība. Lai izvērtētu iesaucamo atbilstību valsts aizsardzības dienestam, Nacionālo bruņoto spēku rezerves uzskaites struktūrvienībai tiek nodrošināta bezmaksas tiešsaistes piekļuve šā likuma 6. panta otrajā daļā minētajiem reģistriem un sistēmām līdz 2024. gada 1. janvārim. Lai izvērtētu iesaucamo veselības stāvokļa atbilstību valsts aizsardzības dienestam, Nacionālo bruņoto spēku ārstniecības iestādei tiek nodrošināta bezmaksas tiešsaistes piekļuve šā likuma 6. panta otrajā daļā minētajām sistēmām un reģistram līdz 2024. gada 1. janvārim.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu, ka Aizsardzības ministrija no Invaliditātes informatīvās sistēmas iegūst datus savu funkciju nodrošināšanai, kas noteiktas Valsts aizsardzības dienesta likumā, Noteikumu Nr.759 izdošanas pamatojums tiek papildināts ar Valsts aizsardzības dienesta likuma 6. panta ceturtās daļas 3. punktu, kurš nosaka, ka Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā Aizsardzības ministrija iegūst informāciju no valsts informācijas sistēmām, to apstrādā un glabā. Tādējādi uzskatāms, ka Valsts aizsardzības dienesta likums (kurš pēc spēkā stāšanās laika ir jaunāks likums nekā Invaliditātes likums) sniedz deleģējumu Aizsardzības ministrijai izgūt tai nepieciešamos datus no valsts informācijas sistēmām, tostarp Invaliditātes informatīvās sistēmas savu funkciju veikšanai saistībā ar obligātajā militārajā dienestā iesaucamajiem.
Valsts aizsardzības dienesta likuma 8. panta pirmās daļas 1. punkts nosaka, ka valsts aizsardzības dienestam nav pakļauts pilsonis, kura veselības stāvoklis neatbilst valsts aizsardzības dienestam noteiktajām prasībām. Savukārt saskaņā ar Valsts aizsardzības dienesta likuma 8. panta pirmās daļas 8. punktu valsts aizsardzības dienestam nav pakļauts pilsonis, ja viņš ir bērna, kuram noteikta invaliditāte, vecāks, aizbildnis vai audžuvecāks.
Lai nodrošinātu likumā paredzētās tiesības Aizsardzības ministrijai tiešsaistē izmantot darbam nepieciešamo Invaliditātes informācijas sistēmā esošo informāciju, Noteikumu Nr. 759 14. punkts tiek papildināts ar 34. apakšpunktu, nosakot, ka Aizsardzības ministrijai no Invaliditātes informatīvās sistēmas ir tiesības iegūt Noteikumu Nr.759 8.20.5. (noteiktā invaliditāte: 1) bērns ar invaliditāti; 2) I invaliditātes grupa; 3) II invaliditātes grupa; 4) III invaliditātes grupa; 5) invaliditāte nav noteikta) un 8.20.7.2. (invaliditātes vai prognozējamas invaliditātes beigu datums) apakšpunktos minētos datus. Šī informācija ir nepieciešama, lai varētu izvērtēt valsts aizsardzības dienesta kandidāta atbilstību valsts aizsardzības dienestam. Informācija par invaliditātes vai prognozējamas invaliditātes beigu datumu ir nepieciešama, lai izvērtētu, vai uz dienestā iesaucamo laiku personai ir aktīvs invaliditātes statuss un uz cik ilgu laiku (8.20.7.2. (beigu datums)) tas ir noteikts - terminēts vai uz mūžu.
Kā risinājums datu saņemšanai no Invaliditātes informācijas sistēmas, ir iespēja datus izgūt, izmantojot Valsts reģionālās attīstības aģentūras e-pakalpojumu infrastruktūru, proti, valsts pārvaldes pakalpojumu portālā Latvija.lv pieejamo e-pakalpojumu Nr.67 “Universālais pakalpojums invaliditātes statusa pārbaudei” (turpmāk - EP67). Šādā veidā dati tiek nodoti un saņemti elektronisko pakalpojumu veidā, veicot pieprasījumu pēc konkrēta personas koda. Datu pieprasījumus veiks Aizsardzības ministrijas darbinieki, kuri ir autentificējušies portālā Latvija.lv un kuriem Invaliditātes informācijas sistēmā tiks piešķirtas tiesības datu izgūšanai (izveidots tehniskais lietotājs ar personas vārdu, uzvārdu un personas kodu). Ņemot vērā, ka e-pakalpojumā EP67 par veikto pieprasījumu tiek atgriezts arī personas kods, vārds un uzvārds, Noteikumu Nr.759 14.34. apakšpunktā, tiek iekļauta arī Aizsardzības ministrijai nododamā informācija par Noteikumu Nr.759 6.1. (personas kods), 6.2. (vārds) un 6.3. (uzvārds) apakšpunktā norādītajiem datiem, tādējādi nodrošinot atbilstošu datu izgūšanu un pārbaudi. Par šāda risinājuma nodrošināšanu jāslēdz starpresoru vienošanās starp VDEĀVK un Aizsardzības ministriju par informācijas nodošanu, izmantojot e-pakalpojumu EP67.
Lai notiktu datu apmaiņa starp VDEĀVK un Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem, nepieciešams veikt grozījumus starpresoru vienošanā starp VDEĀVK un Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem un slēgt jaunu vienošanos par datu apmaiņu starp VDEĀVK un Aizsardzības ministriju, izmantojot e-pakalpojumu EP67.
Ņemot vērā Valsts aizsardzības dienesta likuma Pārejas noteikumu 5. punktā noteikto, noteikumu projekts paredz papildināt Noteikumus Nr. 759 ar 21. punktu, nosakot, ka līdz 2024. gada 1. janvārim šo noteikumu 14.34. apakšpunktā minētās Aizsardzības ministrijas darbības veic Nacionālo bruņoto spēku rezerves uzskaites struktūrvienība.
Valsts aizsardzības dienesta likuma 8. panta pirmās daļas 1. punkts nosaka, ka valsts aizsardzības dienestam nav pakļauts pilsonis, kura veselības stāvoklis neatbilst valsts aizsardzības dienestam noteiktajām prasībām. Savukārt saskaņā ar Valsts aizsardzības dienesta likuma 8. panta pirmās daļas 8. punktu valsts aizsardzības dienestam nav pakļauts pilsonis, ja viņš ir bērna, kuram noteikta invaliditāte, vecāks, aizbildnis vai audžuvecāks.
Lai nodrošinātu likumā paredzētās tiesības Aizsardzības ministrijai tiešsaistē izmantot darbam nepieciešamo Invaliditātes informācijas sistēmā esošo informāciju, Noteikumu Nr. 759 14. punkts tiek papildināts ar 34. apakšpunktu, nosakot, ka Aizsardzības ministrijai no Invaliditātes informatīvās sistēmas ir tiesības iegūt Noteikumu Nr.759 8.20.5. (noteiktā invaliditāte: 1) bērns ar invaliditāti; 2) I invaliditātes grupa; 3) II invaliditātes grupa; 4) III invaliditātes grupa; 5) invaliditāte nav noteikta) un 8.20.7.2. (invaliditātes vai prognozējamas invaliditātes beigu datums) apakšpunktos minētos datus. Šī informācija ir nepieciešama, lai varētu izvērtēt valsts aizsardzības dienesta kandidāta atbilstību valsts aizsardzības dienestam. Informācija par invaliditātes vai prognozējamas invaliditātes beigu datumu ir nepieciešama, lai izvērtētu, vai uz dienestā iesaucamo laiku personai ir aktīvs invaliditātes statuss un uz cik ilgu laiku (8.20.7.2. (beigu datums)) tas ir noteikts - terminēts vai uz mūžu.
Kā risinājums datu saņemšanai no Invaliditātes informācijas sistēmas, ir iespēja datus izgūt, izmantojot Valsts reģionālās attīstības aģentūras e-pakalpojumu infrastruktūru, proti, valsts pārvaldes pakalpojumu portālā Latvija.lv pieejamo e-pakalpojumu Nr.67 “Universālais pakalpojums invaliditātes statusa pārbaudei” (turpmāk - EP67). Šādā veidā dati tiek nodoti un saņemti elektronisko pakalpojumu veidā, veicot pieprasījumu pēc konkrēta personas koda. Datu pieprasījumus veiks Aizsardzības ministrijas darbinieki, kuri ir autentificējušies portālā Latvija.lv un kuriem Invaliditātes informācijas sistēmā tiks piešķirtas tiesības datu izgūšanai (izveidots tehniskais lietotājs ar personas vārdu, uzvārdu un personas kodu). Ņemot vērā, ka e-pakalpojumā EP67 par veikto pieprasījumu tiek atgriezts arī personas kods, vārds un uzvārds, Noteikumu Nr.759 14.34. apakšpunktā, tiek iekļauta arī Aizsardzības ministrijai nododamā informācija par Noteikumu Nr.759 6.1. (personas kods), 6.2. (vārds) un 6.3. (uzvārds) apakšpunktā norādītajiem datiem, tādējādi nodrošinot atbilstošu datu izgūšanu un pārbaudi. Par šāda risinājuma nodrošināšanu jāslēdz starpresoru vienošanās starp VDEĀVK un Aizsardzības ministriju par informācijas nodošanu, izmantojot e-pakalpojumu EP67.
Lai notiktu datu apmaiņa starp VDEĀVK un Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem, nepieciešams veikt grozījumus starpresoru vienošanā starp VDEĀVK un Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem un slēgt jaunu vienošanos par datu apmaiņu starp VDEĀVK un Aizsardzības ministriju, izmantojot e-pakalpojumu EP67.
Ņemot vērā Valsts aizsardzības dienesta likuma Pārejas noteikumu 5. punktā noteikto, noteikumu projekts paredz papildināt Noteikumus Nr. 759 ar 21. punktu, nosakot, ka līdz 2024. gada 1. janvārim šo noteikumu 14.34. apakšpunktā minētās Aizsardzības ministrijas darbības veic Nacionālo bruņoto spēku rezerves uzskaites struktūrvienība.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Savlaicīgi nodrošinās invalīdu tiesības būt atbrīvotiem no valsts aizsardzības dienesta.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Nacionālie bruņotie spēkiNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Aizsardzības ministrija
- Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Paplašināts pakalpojuma saņēmēju skaits, līdz ar to papildinās dokumentu pārbaudes un apstrādes laiks, kā arī pakalpojumu sniegšanas laiks
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts paplašina to personu loku, kurām būs pieeja Invaliditātes informatīvajai sistēmai.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Dati no Invaliditātes informatīvās sistēmas gan attiecībā uz iesaucamajiem, gan par iesaucamajiem, kuri ir atbrīvojami no valsts aizsardzības dienesta, ja viņš ir bērna, kuram noteikta invaliditāte, vecāks, aizbildnis vai audžuvecāks, tiks vērtēti, nosakot iesaucamā atbilstību valsts aizsardzības dienestam.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts neierobežo dzimumu vienlīdzību.
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
No Invaliditātes informatīvās sistēmas iegūtos datus Aizsardzības ministrija izmantos, ievērojot datu aizsardzību atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 par fizisko personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) prasībām. Fizisko personu datu apstrādes tiesiskais pamats ir Datu regulas 6. panta 1. punkta e) apakšpunkts (“apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras”), kā arī Datu regulas 9. panta 2. punkta b) apakšpunkts (“apstrāde ir vajadzīga, lai realizētu pārziņa pienākumus un īstenotu pārziņa vai datu subjekta konkrētas tiesības nodarbinātības, sociālā nodrošinājuma un sociālās aizsardzības tiesību jomā, ciktāl to pieļauj Savienības vai dalībvalsts tiesību akti vai koplīgums atbilstīgi dalībvalsts tiesību aktiem, paredzot piemērotas garantijas datu subjekta pamattiesībām un interesēm”).
Dati no Invaliditātes informatīvās sistēmas gan attiecībā uz iesaucamajiem, gan par iesaucamajiem, kuri ir atbrīvojami no valsts aizsardzības dienesta, ja viņš ir bērna, kuram noteikta invaliditāte, vecāks, aizbildnis vai audžuvecāks, ir nepieciešami, nosakot iesaucamā atbilstību valsts aizsardzības dienestam.
Dati no Invaliditātes informatīvās sistēmas gan attiecībā uz iesaucamajiem, gan par iesaucamajiem, kuri ir atbrīvojami no valsts aizsardzības dienesta, ja viņš ir bērna, kuram noteikta invaliditāte, vecāks, aizbildnis vai audžuvecāks, ir nepieciešami, nosakot iesaucamā atbilstību valsts aizsardzības dienestam.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi