Anotācija (ex-ante)

22-TA-351: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par Latvijas Jūras akadēmijas reorganizāciju"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021. - 2027. gadam kā vienas no nozīmīgākajām pārmaiņām augstākajā izglītībā ir plānota augstskolu institucionālās kapacitātes stiprināšana, nodrošinot institūciju iekšējo resursu konsolidāciju, veidojot konsorcijus resursu koplietošanas risinājumiem un īstenojot institucionālu integrāciju.
Transporta attīstības pamatnostādnēs 2021. – 2027. gadam ir paredzēts pasākums "Saglabāt autonomu jūrniecības izglītības sistēmu un nodrošināt optimālu jūrniecības izglītības programmu klāstu", akcentējot šī jautājuma būtisko nozīmi jūrniecības apakšnozares tālākai attīstībai.

 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Latvijas Jūras akadēmijas (turpmāk - Akadēmija) reorganizācijas mērķis ir saglabāt autonomu jūrniecības izglītības sistēmu, kā arī veicināt resursu koplietošanu un optimizāciju augstākās izglītības sistēmā. Jūrniecības jomas izglītības konsolidācija ļaus izveidot pārdomātu un efektīvu jūrniecības izglītības sistēmu Latvijā. 
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Augstskolu likuma grozījumi, kas stājās spēkā 2021. gada 16. augustā, izvirza obligātu prasību visām augstskolām, neatkarīgi no to tipa, kvalificēties zinātniskās institūcijas statusam un veikt zinātnisko darbību. Akadēmijas tips saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 17. septembra rīkojumu Nr.655 “Par valsts augstskolu tipiem”  ir lietišķo zinātņu augstskola. Augstskolu likuma 3.4 panta trešajā daļā noteiktas prasības, ka ir jāizpilda Akadēmijai kā lietišķo zinātņu augstskolai.  
Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk - ministrija) nolikuma (Ministru kabineta 2003.gada 16.septembra noteikumi Nr. 528 „Izglītības un zinātnes ministrijas nolikums”) 4. punktā ir minēts, ka viena no ministrijas funkcijām ir izstrādāt izglītības politiku, kā arī organizēt un koordinēt izglītības politikas īstenošanu. Atbilstoši Augstskolu likuma 11. panta otrajai daļai ministrija var iesniegt Ministru kabinetā priekšlikumus par valsts izglītības iestāžu dibināšanu, reorganizēšanu un likvidēšanu un ministrijas pārziņā ir lēmumu pieņemšana par tās padotības iestāžu finansēšanu, attīstību un reorganizāciju, šajā gadījumā par Akadēmiju. Ministrija kā par augstākās izglītības politiku atbildīgā ministrija ir ieinteresēta visu jomu izglītības attīstībā, un neveicinot sektorāli atšķirīgas un nevienlīdzīgas pieejas, bet īstenojot koordinētus, sistēmiskus pārmaiņu procesus, kas vērsti uz visas augstākās izglītības sistēmas efektivitātes paaugstināšanu. Ministru kabinetā apstiprinātajās  Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021. – 2027. gadam, ir minētas nozīmīgākās veicamās pārmaiņas augstākajā izglītībā un viena no pārmaiņām ir  augstskolu institucionālās kapacitātes stiprināšana, nodrošinot institūciju iekšējo resursu konsolidāciju, veidojot konsorcijus resursu koplietošanas risinājumiem un īstenojot institucionālu integrāciju.
Akadēmija ir vienīgā augstskola Latvijā, kur sagatavo augstākā līmeņa jūrniecības speciālistus. Laika gaitā šī institūcija ir attīstījusies un darbojusies dažādās institucionālajās formās, tostarp 1990-1993.gadam arī Rīgas Tehniskās universitātes sastāvā.  Akadēmija ir akreditēta augstskola, augstākās izglītības un zinātnes institūcija, kura nodrošina augstāko profesionālo izglītību jūrniecības nozarē un veic pētniecību. Akadēmijā studijas notiek starptautiski reglamentētās studiju programmās, nodrošinot atbilstību Starptautiskās konvencijas par jūrnieku sagatavošanu un diplomēšanu, kā arī sardzes pildīšanu (STCW konvencija) noteiktajam.
Detalizētāka informācija par Akadēmijas īstenotajām studiju programmām pieejama https://eplatforma.aika.lv/index.php?r=site%2Fhei%2Fprograms&id=51 .

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabinets ar 2021. gada 17. septembra rīkojumu Nr.655 “Par valsts augstskolu tipiem”  ir noteicis, ka Akadēmija ir lietišķo zinātņu augstskola. Atbilstoši Augstskolu likuma 3.4 pantā trešajā daļā noteiktajam Akadēmijai līdz 2025.gadam ir jānodrošina atbilstība  lietišķo zinātņu augstskolai izvirzītajām prasībām. Veicot risku izvērtēšanu ministrija ir konstatējusi, ka pastāv ļoti augsts risks, ka Akadēmija neizpildīs vairāk kā 50% no izvirzītajām prasībām, kas potenciāli  radīs nelabvēlīgas sekas Akadēmijai. Akadēmiskās informācijas centrs atbilstoši Augstskolu likuma pārejas noteikumu 72. punktam veiks augstskolas tipa izvērtēšanu un gadījumā, ja tiks konstatēta neatbilstība un augstskolas dibinātājs līdz 2024. gada 31. decembrim nebūs pieņēmis lēmumu par augstskolas tipa maiņu atbilstoši Akadēmiskās informācijas centra norādītajam, augstskola zaudēs tiesības izsniegt valstiski atzītu diplomu. Augstskolu likums nosaka, ka citiem augstskolu tipiem ir noteiktas augstākas prasības nekā lietišķo zinātņu augstskolai. Izrietoši, ja netiek veikta savlaicīgs reorganizācijas process, kas dod iespēju turpināt Akadēmijas darbību citas augstskolas ietvarā, pastāv augsts risks, ka dibinātājam 2024.gadā būs jāpieņem lēmums par Akadēmijas likvidāciju, nododot studiju programmu īstenošanu citai augstskolai, jo nebūs nodrošināta atbilstība lietišķo zinātņu augstskolai izvirzītajām prasībām.
Ministrija sadarbībā ar Satiksmes ministriju ir ieinteresēta attīstīt tādu jūrniecības izglītības sistēmu, kas būtu kvalitatīva, starptautiski konkurētspējīga ar augstu reputāciju un prestižu. Lai tas notiktu, ir jānotiek pārmaiņām, pārņemot labo praksi no citu valstu pieredzes un jāmācās no citviet pieļautajām kļūdām veicot strukturālas reformas augstākajā izglītībā. Ministrija uz jūrniecības izglītības attīstību skatās ilgtermiņā, lai institūcija, kas īsteno šīs studiju programmas būtu ar augstu attīstības potenciālu, ilgtspējīga, pieejama. Izglītības pieejamība nav saistīta ar izglītības iestāžu skaitu, kas to piedāvā, bet izglītības pieejamību nosaka atbalsta sistēmas, izglītības ieguves formu elastība, iespējas izglītības turpināšanai un iespējas dažādiem karjeras attīstības ceļiem. Ministrijas  piedāvātais jūrniecības izglītības attīstības modelis integrējot Akadēmiju kā atsevišķu struktūrvienību Rīgas Tehniskās universitātes ekosistēmas ietvarā to būs spējīgs nodrošināt daudz lielākā mērā, nekā saglabājot esošo fragmentēto monoprofila iestāžu modeli. Jauno tehnoloģiju ienākšana jūras transportā paaugstina konkurences nosacījumus jūrniecības darba tirgū, tāpēc svarīgs nosacījums ir jūrnieku profesionālās sagatavošanas iestāžu kapacitātes nostiprināšana un jūrniecības izglītības specifikai un starptautiskajām prasībām atbilstošas materiāltehniskās bāzes nodrošināšana,  kā arī spēja iesaistīties transporta nozares izglītības un pētniecības attīstībā un atbalstīt inovatīvu tehnoloģiju izmantošanu. Minēto vispilnvērtīgāk ir iespējams nodrošināt koncentrējot jūrniecības izglītību vienotā institucionālā ietvarā.

 
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekta 1. punkts paredz, ka  Akadēmija tiks nodota Rīgas Tehniskajai universitātei, kur Akadēmija turpinās pastāvēt kā Rīgas Tehniskās universitātes struktūrvienība.  Rīkojuma projekta 2. punktā noteikts, ka pēc Akadēmijas reorganizācijas  Rīgas Tehniskā universitāte pārņems un īstenos Akadēmijas akreditētās studiju programmas, pārņems darba tiesiskās attiecības ar Akadēmijas akadēmisko un vispārējo personālu, pārņems Akadēmijas saistības. Rīkojuma projektā nav iespējams detalizēti uzskaitīt visas Akadēmija uzņemtās saistības, to uzskaiti nodrošinās reorganizācijas komisija.  Rīgas Tehniskajai universitātei tiek nodota Latvijas Jūras akadēmijas Jūrskola, kas šobrīd ir Akadēmijas struktūrvienība un turpinās darboties kā Akadēmijas struktūrvienība. Rīgas Tehniskā universitāte izstrādājot jauno Satversmi  noteiks tajā jaunu struktūru, iekļaujot tai nodotās jūrniecības iestādes – Akadēmiju, Akadēmijas jūrskolu un Liepājas Jūrniecības koledžu. Rīkojums par Liepājas Jūrniecības koledžas reorganizāciju tiks atsevišķi virzīts izskatīšanai Ministru kabinetā.  Rīkojuma projekta 3. punktā dots uzdevums ministrijai līdz noteiktajam termiņam izveidot Akadēmijas reorganizācija komisiju, kā arī  norādīti reorganizācijas komisijai veicamie uzdevumi. Viens no būtiskākajiem reorganizācijas komisijas uzdevumiem ir gadījumā, ja veidosies riski reorganizācijas plāna neizpildei, nekavējoties par to informēt ministriju atbilstošai tālākai rīcībai. Reorganizācijas komisijas locekļu iesaiste komisijas darbā notiks atbilstoši pārstāvētās institūcijas ekspertīzes jomai. Satiksmes ministrijas pārstāvis (pārstāvji) tiks iesaistīts darbā pie jautājumiem, kas saistīti ar studiju programmām un mācību programmām.
Rīkojuma projekta pēdējais punkts norāda no kādiem līdzekļiem tiks segti ar reorganizāciju saistītie uzdevumi. Akadēmijas integrācija Rīgas Tehniskajā universitātē nodrošinās racionālāku esošo resursu izmantošanu, kā arī šis risinājums nodrošina plašākas jūrniecības izglītības attīstītības iespējas, īpaši piesaistot finansējumu attīstības un investīciju projektiem. Balstoties uz saskaņoto konsolidācijas plānu Rīgas Tehniskajai universitātei, Akadēmijai un Liepājas Jūrniecības koledžai būs jāsagatavo granta pieteikums finansējuma saņemšanai atbilstoši Atveseļošanas un noturības mehānisma plānam, kas apstiprināts ar Ministru kabineta 2021. gada 28. aprīļa rīkojumu Nr.292 “Par Latvijas Atveseļošanas  un noturības mehānismu”. Grants pieejams šādas investīcijas ietvaros: 5.2.1.1.i. “Pētniecības, attīstības un konsolidācijas granti: a. Konsolidācijas un pārvaldības izmaiņu ieviešanas granti izcilībai, ilgtspējai un reģionāla līmeņa ietekmei uz izaugsmi”. 
Attīstības finansējums kvalificēta jūrniecības izglītības personāla piesaistei, nepieciešamajam jūrniecības aprīkojumam, kuģu simulatoriem un sadarbības ar industriju veicināšanai u.c. tiek piešķirts no ministrijai pieejamā Eiropas Atveseļošanas un noturības mehānisma "Konsolidācijas un pārvaldības izmaiņu ieviešanas granta" līdzekļiem un ir pieejams, īstenojot augstskolu konsolidācijas aktivitātes. Atveseļošanas fonda 5.2.1.1.i investīcijas paredzētas saskaņā ar apstiprinātiem un ar Izglītības un zinātnes ministrijas saskaņotiem institūciju konsolidācijas plāniem, kas ir šo investīciju saņemšanas priekšnoteikums. Atveseļošanas fonda plānā nav iezīmētas investīcijas specifiskām konkrētu augstākās izglītības institūciju vajadzībām. Lai tiktu nodrošināta savlaicīga konsolidācijas plānu izstrāde un saskaņošana, protokollēmuma projekta 3.punkts paredz, ka Izglītības un zinātnes ministrijai līdz 2022.gada 15.septembrim jāizstrādā vadlīnijas augstskolu konsolidācijas plānu izstrādei, norādot tajā iekļaujamo obligāto saturu un informāciju par konsolidācijas plāna saskaņošanu ar ministriju.

Reorganizācija pavērs iespējas koncentrēt studiju programmu īstenošanas resursus un īstenot vienotu studējošo, t.sk. ārvalstu studentu, piesaistes politiku. Veidojot sinerģijas starp studiju programmu pēctecību tiks paplašinātas izglītības turpināšanas iespējas nākamajā studiju līmenī, t.sk. izmantojot Rīgas Tehniskās universitātes studiju programmu piedāvājumu – iekļaujot jūrniecības nozarei atbilstošu starpdisciplināru studiju moduļu piedāvājumu. Iekļaujot Akadēmiju Rīgas Tehniskās universitātes sastāvā, tiks veicināta Latvijas jūrniecības izglītības stabilitāte un ilgtspēja, jaunā normatīvā regulējuma ietvaros, Akadēmija varēs koncentrēties uz kvalitatīvu studiju nodrošināšanu nozares vajadzībām. Akadēmijai būs iespēja izmantot Rīgas Tehniskās universitātes identitāti, infrastruktūru, informācijas tehnoloģijas resursus, datu bāzes, bibliotēkas, ēkas un telpas. Kā arī Akadēmijā studējošajiem tiks nodrošināta iespēja izmantot dienesta viesnīcu, iesaiste dažādās akadēmiskās, pētnieciskās, sociālās, saliedēšanas, mobilitātes, sporta un citās aktivitātēs, dalību projektos u.c.
Reorganizējot Akadēmiju tiks saglabātas un respektētas jūrniecības izglītības vēsturiskās tradīcijas,  Akadēmijas identitātes pazīmes.
Akadēmijas integrācijas Rīgas Tehniskajā universitātes ekosistēmā mērķis ir augstākās izglītības un zinātniskās pētniecības efektīvāka īstenošana un attīstīšana Latvijā jūrniecības jomā, nodrošinot mūsdienu starptautiskās attīstības tendencēm atbilstošu, augstas kvalifikācijas speciālistu pieejamību Latvijas vajadzībām, kā arī saglabājot un attīstot Akadēmijas absolventu konkurētspēju jūrniecības starptautiskajā darba tirgū. 

Rīkojuma projektā ir paredzēts uzdevums Izglītības un zinātnes ministrijai sadarbībā ar Rīgas Tehnisko universitāti un Akadēmiju nodrošināt Sadarbības līguma “Par Latvijas Jūras akadēmijas integrāciju Rīgas Tehniskās universitātes ekosistēmā” starp Izglītības un zinātnes ministriju, Rīgas Tehnisko Universitāti un Akadēmiju noslēgšanu. Sadarbības līgumā būs atrunāti ar integrāciju saistītie jautājumi (t.sk. integrācijas mērķis, priekšnoteikumi un pamatnosacījumi), kā arī pamatnosacījumi Akadēmijas turpmākajai ilgtspējīgai darbībai un attīstībai  sastāvā (t.sk. Akadēmijas turpmākās darbības būtiskie uzstādījumi, Akadēmijas nolikuma pamatprincipi, Akadēmijas pārvaldes orgāni). Sadarbības līguma darbība nebūs terminēta -  kā pastāvīgas darbības līgums tas būs spēkā arī pēc Akadēmijas nodošanas Rīgas Tehniskajai universitātei un tādējādi tas būs viens no būtiskākajiem dokumentiem Akadēmijas turpmākajai darbībai un attīstībai Rīgas Tehniskās universitātes ekosistēmas sastāvā.
Sadarbības līgums ir izstrādāts, piedaloties iesaistītajām pusēm, lai nodrošinātu, ka reorganizācijas procesa īstenošanā tiek ievēroti labas pārvaldības principi un visu pušu intereses.
Rīkojuma 4. punkts paredz, ka noslēdzot sadarbības līgumu starp Rīgas Tehnisko universitāti un Akadēmiju tajā tiek paredzēts, ka Akadēmijai ir pienākums pilnībā pabeigt uzsākto ES struktūrfondu investīciju projektu īstenošanu un mērķu sasniegšanu, kā arī, ka Rīgas Tehniskajai universitātei un Akadēmijai savstarpēji jāvienojas par īstenoto ES struktūrfondu investīciju projektu pēcuzraudzības nosacījumu izpildi.
Savukārt protokollēmuma 4.punkts paredz uzdevumu Izglītības un zinātnes ministrijai nodrošināt, ka Akadēmijas reorganizācija neietekmēs Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanu un noslēgšanu atbilstoši plānotajam, neradot neatbilstoši veikto izdevumu risku un, ja tāds tomēr radīsies, Izglītības un zinātnes ministrija nekavējoties informēs Ministru kabinetu, piedāvājot risinājumu. Informējam, ka 2018. gada 9. janvāra noteikumu Nr. 26 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt labāku pārvaldību augstākās izglītības institūcijās" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" tiks atbilstoši precizēti svītrojot Akadēmiju no mērķa grupas, pēc šī rīkojuma spēkā stāšanās pie kārtējiem šo Ministru Kabineta noteikumu grozījumiem, indikatīvi 2023.gadā. Akadēmijas reorganizācija neietekmē SAM 8.2.3. otrās kārtas mērķa sasniegšanu pēc būtības, jau šobrīd aprēķinot augstskolu padomju atlīdzības apmēru Akadēmija nav iekļauta šajos aprēķinos.

Akadēmija ir uzņēmusies šādas saistības - darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1.3.pasākuma “Inovāciju granti studentiem” 1.kārtas projektā, 8.1.1.specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt modernizēto STEM, tajā skaitā medicīnas un radošās industrijas, studiju programmu skaitu” projektā, kā arī 8.2.2.specifiskā atbalsta mērķis “Stiprināt augstākās izglītības institūciju akadēmisko personālu stratēģiskās specializācijas jomās” un 8.2.3.specifiskā atbalsta mērķis “Nodrošināt labāku pārvaldību augstākās izglītības institūcijās” projektos un darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts un dzīvojamās ēkās" 4.2.1.2. pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts ēkās" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros un kas izriet no Akadēmijas reorganizācijas dienā spēkā esošās vienošanās ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru par projekta īstenošanu.
Pēc reorganizācijas, Rīgas Tehniskā universitāte pārņemot Akadēmijas funkcijas, saglabās nesaimnieciskas pamatdarbības raksturu, līdz ar to atbalsts saimnieciskai darbībai netiek sniegts un nav jāpiemēro Komercdarbības atbalsta kontroles likuma normas.  Izglītības un zinātnes ministrija ir izvērtējusi, ka Akadēmijas sniegtajiem izglītības pakalpojumiem nav saimnieciska rakstura (ienākumi no maksas studijām nepārsniegs 50%).
Atbilstoši rīkojuma projekta 5.punktam paredzēts atļaut Izglītības un zinātnes ministrijai nodot bez atlīdzības Rīgas Tehniskās universitātes īpašumā  izglītības funkcijas īstenošanai valsts nekustamo īpašumu  (nekustamā īpašuma kadastra Nr.01001032054) Lielupes iela 1 k-8, Rīga, kas sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 01001032054)   2071 m² platībā un būves (būvju kadastra apzīmējumi 01001032054001), kopā ar būvi (kadastra apzīmējums 01001032054002) un Satiksmes ministrijai nekustamo īpašumu (kadastra numurs: 0100 103 0155) Flotes ielā 12, Rīgā, kas sastāv no zemes vienības (kadastra apzīmējums 0100 103 0340) 72515 kv.m. platībā un būvēm: caurlaides ēkas (būves kadastra apzīmējums 0100 103 0155 001) - Flotes ielā 6/8, Rīgā; mācību korpusa (būves kadastra apzīmējums 0100 103 0155 002) - Flotes ielā 12, Rīgā, ēdnīcas (būves kadastra apzīmējums 0100 103 0155 003) - Flotes ielā 12 k-4, Rīgā, bibliotēkas ēkas (būves kadastra apzīmējums 0100 103 0155 004) - Flotes ielā 12 k-8, Rīgā, dienesta viesnīcas (būves kadastra apzīmējums 0100 103 0155 005) - Flotes ielā 12 k-5, Rīgā, dienesta viesnīcas (būves kadastra apzīmējums 0100 103 0155 006) - Flotes ielā 12 k-6, Rīgā, dienesta viesnīcas (būves kadastra apzīmējums 0100 103 0155 007) - Flotes ielā 12 k-3, Rīgā, mācību korpusa (būves kadastra apzīmējums 0100 103 0155 008) - Flotes ielā 12 k-1, Rīgā, autoklases (būves kadastra apzīmējums 0100 103 0155 009) - Flotes ielā 6/8, Rīgā, mehāniskās darbnīcas (būves kadastra apzīmējums 0100 103 0155 010) - Flotes ielā 6/8, Rīgā, sabiedriskā centra (būves kadastra apzīmējums 0100 103 0155 011) - Flotes ielā 12 k-7, Rīgā, darbnīcas (būves kadastra apzīmējums 0100 103 0155 012) - Flotes ielā 6/8, Rīgā, noliktavas (būves kadastra apzīmējums 0100 103 0155 013) - Flotes ielā 6/8, Rīgā, noliktavas (būves kadastra apzīmējums 0100 103 0155 014) - Flotes ielā 6/8, Rīgā, caurlaides ēkas (būves kadastra apzīmējums 0100 103 0155 015) - Flotes ielā 6/8, Rīgā, garāžas (būves kadastra apzīmējums 0100 103 0155 016) - Flotes ielā 6/8, Rīgā, laboratorijas ēkas (būves kadastra apzīmējums 0100 103 0155 017) - Flotes ielā 12 k-9, Rīgā, laboratorijas (būves kadastra apzīmējums 0100 103 0155 018) - Flotes ielā 12 k-2, Rīgā, sporta kompleksa (būves kadastra apzīmējums 0100 103 0155 019) - Flotes ielā 10A, Rīgā, noliktavas (būves kadastra apzīmējums 0100 103 0155 022) - Flotes ielā 6/8, Rīgā, siltummezgla (būves kadastra apzīmējums 0100 103 0155 024) - Flotes ielā 6/8, Rīgā, caurlaides ēkas (būves kadastra apzīmējums 0100 103 0155 025) - Flotes ielā 6/8, Rīgā.      
  Pamatojoties uz 2016. gada 26. maija Vienošanos par grozījumiem 1998. gada 1.decembra līgumā par nekustamā īpašuma nodošanu  Latvijas Jūras akadēmijas bezatlīdzības lietošanā (patapinājumā), Latvijas Jūras akadēmijas lietošanā atrodas valstij Satiksmes ministrijas personā piederoša nekustamā īpašuma ar kadastra Nr.0100 103 0155, daļa 7,5976 ha platībā, kurai piešķirts kadastra apzīmējums 0100 103 0155 8007, Flotes ielā 10, Rīgā, (turpmāk – Īpašums).
Pēc Īpašuma reālās sadales attiecīgi ar to radītās izmaiņas par Īpašuma adresi un sastāvu ir ierakstītas Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesas Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 12149, norādot:
- nekustamā īpašuma kadastra numurs: 0100 103 0155,
- adrese Flotes iela 12, Rīga,
- zemes vienība (kadastra apzīmējums 0100 103 0340) - 7.2515 ha platībā,
- būves: caurlaides ēka (0100 103 0155 001), mācību korpuss (0100 103 0155 002), ēdnīca (0100 103 0155 003), bibliotēkas ēka (0100 103 0155 004), dienesta viesnīca (0100 103 0155 005), dienesta viesnīca (0100 103 0155 006), dienesta viesnīca (0100 103 0155 007), mācību korpuss (0100 103 0155 008), autoklase (0100 103 0155 009), mehāniskā darbnīca (0100 103 0155 010), sabiedriskais centrs (0100 103 0155 011), darbnīca (0100 103 0155 012), noliktava (0100 103 0155 013), noliktava (0100 103 0155 014), caurlaides ēka (0100 103 0155 015), garāža (0100 103 0155 016), laboratorijas ēka (0100 103 0155 017), laboratorija (0100 103 0155 018), sporta komplekss (0100 103 0155 019), noliktava (0100 103 0155 022), siltummezgls (0100 103 0155 024), caurlaides ēka (0100 103 0155 025).      
  Uz nekustamo īpašumu veidojošās zemes vienības atrodas citām personām piederošas būves: transformatoru apakšstacija-TP-1655 (0100 103 0155 020), transformatoru apakšstacija-TP-1657 (0100 103 0155 023) un ūdens skaitītājs (0100 103 0155 026) - Flotes ielā 6/8, Rīgā.
Atbilstoši ierakstiem par nekustamā īpašuma sastāvu pēc reālās sadales zemesgrāmatas nodalījumā ir saglabājies ieraksts par citas personas nomas tiesībām. Satiksmes ministrija nodrošinās, ka līdz nekustamā īpašuma nodošanai Rīgas Tehniskai universitātei zemesgrāmatas nodalījumā tiks dzēsts šāda veida ieraksts. Ņemot vērā, ka pie reālās sadales Latvijas Jūras akadēmijas lietošanā (patapinājumā) esošās būves ar kadastra apzīmējumiem 0100 103 0155 032, 0100 103 0155 033 un 0100 103 0155 033 atrodas uz cita nekustamo īpašumu (kadastra Nr.0100 103 0368) veidojošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 103 0341), kas daļēji atrodas Rīgas brīvosta teritorijā, minēto būvju tālākās lietošanas nepieciešamībai ir saglabājams iepriekš minētais Satiksmes ministrijas un Latvijas Jūras akadēmijas noslēgtais lietošanas (patapinājuma) līgums, kas ir grozāms un labojams atbilstoši apstākļu izmaiņām.
Akadēmijas lietošanā ir nekustamais īpašums Flotes ielā 12, Rīgā, kas sākotnēji bijis daļa no nekustamā īpašuma Flotes ielā 10, Rīgā, pirms nekustamā Īpašuma sadales.  
Latvijas Jūras akadēmijas  kā Rīgas Tehniskās universitātes struktūrvienības darbības īstenošana turpinās Latvijas Jūras akadēmijas lietošanā esošajās līdzšinējās ēkās un telpās adresēs Flotes ielā 12, Rīgā, un Lielupes ielā 1, k-8, Rīgā.
Nekustamie īpašumi tiek nodoti ar mērķi izglītības funkciju īstenošanai, sākotnēji šos  nekustamos īpašumus ir jāizmanto rīkojuma 2.1. un 2.6. apakšpunktā minēto studiju un izglītības programmu īstenošanas nodrošināšanai. Ir svarīgi saglabāt Akadēmijas studiju programmas īstenošanas vietu, jo tās infrastruktūra ir pielāgota jūrniecības izglītības īstenošanai. Akadēmijai būtiski ir turpināt sniegt izglītības pakalpojumus  līdzšinējās ēkās un telpās adresēs. Minētajos nekustamajos īpašumos atrodas studiju ēkas, bibliotēka, studentu viesnīca, kā arī dienesta dzīvokļi personālam, kas ir nozīmīgi, lai nodrošinātu Akadēmijas studiju un izglītības programmu īstenošanu. 

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ir analizēta iespēja Akadēmijas darbības turpināšanai esošajā statusā, secinot, ka pastāv būtiski riski, ka vairāk kā 50% kritēriju netiks nodrošināta augstskolas atbilstība lietišķo zinātņu augstskolas tipam līdz 2024.gadam 31. decembrim.
Ir analizēts Jūrniecības nozares 2016.gadā izstrādātais koncepts “Latvijas jūrniecības izglītības sistēmas attīstība”. 

Lai savlaicīgi un pakāpeniski sagatavotos reorganizācijas procesam, ministrija 2019. gadā noslēdzot ar Rīgas Tehnisko universitāti Līgumu par speciālistu sagatavošanu un zinātniskās darbības attīstības nodrošināšanu par valsts budžeta līdzekļiem Rīgas Tehniskajā universitātē, deva uzdevumu attīstīt sadarbību ar Akadēmiju. Kā arī 2019. gadā noslēdzot ar Akadēmiju Līgumu par speciālistu sagatavošanu par valsts budžeta līdzekļiem Akadēmijā, deva uzdevumu Akadēmijai - vienoties par cilvēkresursu un pētniecības infrastruktūras vienotu izmantošanu studiju procesā un pētniecībā ar Rīgas Tehnisko universitāti.




 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Īstenojot reorganizāciju 2022.gada laikā tiek veidota nepieciešamā atbalsta sistēma jūrniecības izglītības kvalitatīvas īstenošanas turpināšanai, nodrošinot tās nepārtrauktību un ilgtspēju, tostarp finansiālo stabilitāti un attīstības finansējumu.
 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Starptautiskais zinātniskās darbības izvērtējums inženierzinātņu un tehnoloģiju jomā, pieejams: https://www.izm.gov.lv/lv/media/10707/download
Informatīvais ziņojums Zinātnes un augstākās izglītības finansējuma sasaiste ar zinātnisko institūciju starptautiskā novērtējuma rezultātiem, pieejams:
https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/ed31956d-bc5b-4819-b530-66cd48fccd3d
Statistika par augstāko izglītību:
https://www.izm.gov.lv/lv/statistika-par-augstako-izglitibu
Zinātnisko institūciju publiskie pārskati:
https://sciencelatvia.lv/#/pub/institucijas_publ_parskats/list
Nacionālā zinātniskās darbības informācijas sistēma:
https://sciencelatvia.lv/#/pub/home
 
Apraksts
Gan statistikas dati, gan izvērtējuma rezultāti un informatīvajā ziņojumā iekļautā analītika un secinājumi parāda, ka saglabājot esošo situāciju Akadēmija Augstskolu likumā noteiktajā termiņā nespēs izpildīt visas atbilstības prasības lietišķo zinātņu augstskolas tipam (Augstskolu likuma 3.3 panta trešā daļa), kā arī tā nesasniedz zinātniskās darbības izvērtējuma prasības, kas līdz 2026.gadam neļauj pretendēt uz uz valsts budžeta līdzekļiem kā zinātnes bāzes finansējumu, pamatojoties uz Ministru kabineta 2022. gada 19. aprīļa noteikumiem Nr. 252 “Zinātniskās darbības bāzes finansējuma piešķiršanas kārtība”.
Starptautiskajā zinātniskās darbības izvērtējumā (https://www.izm.gov.lv/lv/media/10707/download) ārvalstu ekspertu Akadēmijas zinātnisko jeb pētniecisko darbību inženierzinātņu un tehnoloģiju jomā (16. – 19 lpp.) ir novērtējuši ar kopējo rezultātu 1 balle (vērtējumi ir no 1 – 5 baļļu skalā, kur 1 balle ir viszemākā), vērtējot:
pētījumu līmeni (level of research) –– 1 balle;
pētījumu kvalitāte (Quality of Research) -– 1 balle;
ietekme uz zinātnes disciplīnu (Impact on the scientific discipline)_, šajā gadījumā inženierzinātnes un tehnoloģijas – 1 balle;
ekonomiskā ietekme (Economic impact)  – 1 balle;
pētniecības vide un infrastruktūra (Research environment and infrastructure) – 1 balle;
attīstības potencials (Development potential) – 2 balles
socialā ietekme (Social impact) – 3 balles
Šajā novērtējumā ir atzīts, ka Akadēmijas pētniecībai ir ļoti labs potenciāls kļūt nozīmīgiem sabiedrībai un vajadzētu koncentrējoties uz apmācību un izglītību, kas ir unikāla, kā arī ir potenciāls piedāvāt augstas kvalitātes doktorantūras programmu un tai ir spēja, kas būtu attīstāma,  piesaistīt augsta līmeņa doktorantus un zinātniekus no ārzemēm. Akadēmijas veiktie pētījumi dod valsts vajadzībām atbilstošu pienesumu, taču jāpalielina iesaistīšanās starptautiskos sadarbības projektos, jo šis sadarbības tīkls pašreiz ir ierobežots. Kopumā Akadēmija spēj būt redzams nacionāla līmeņa spēlētājs ar zināmu potenciālu dot ieguldījumu starptautiskās zinātnes aktivitātēs.
Starptautisko ekspertu grupa rekomendē pētniecības uzlabošanai: 1) spēcīgu, operatīvu un kvalificētu vadību, īpaši pētniecības un starptautiskajā sadarbībā, lai izveidotu labi attīstītu pētniecības vidi; 2) uzlabot zinātnisko  publikāciju kvalitāti īpašu apmācību veidā; uzlabot zinātniskā personāla sastāvu un kvalitāti, īpaši iepludinot jaunas paaudzes zinātnes doktoriem, plānojot pēctecību; 3) uzlabot  pētniecības infrastruktūru, attīstot esošās un veidojot jaunas laboratorijas; 4) cieša pētnieciskā sadarbība digitalizācijas, kiberdrošības, jūrniecības un transporta jomās ar citām institūcijām gan Latvijā (pašlaik tas tiek īstenots ar RTU), gan ārvalstīs (, piem. jātiecas kļūt par partneriem Eiropas projektos); 5) koncentrēties uz pētniecības jomām, kas ir unikālas jūrniecības studijām un jūrniecībai un nav citām Latvijas augstskolām; 6) jāspēj piesaistīt ārēju finansējumu, sadarbojoties ar Eiropas līmenī ar tām valstīm, kur ir jūrniecības kultūra, izglītība un pētniecība nobriedušā stadijā; 6) apsvērt kopīgas doktorantūras programmas īstenošanu ar citiem institūtiem, piemēram, Rīgas Tehnisko universitāti.
 

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Ministrija monitorēs Akadēmijas darbības rādītājus pēc nodošanas Rīgas Tehniskajai universitātei, kā arī uzraudzīs sadarbības līguma “Par Latvijas Jūras akadēmijas integrāciju Rīgas Tehniskās universitātes ekosistēmā” nosacījumu ievērošanu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Akadēmijas personāls
  • Studējošie un reflekanti
  • Latvijas Jūras akadēmijas Jūrskolas izglītojamie
Ietekmes apraksts
Akadēmijas personālam būs papildus slogs saistībā ar reorganizācijas procesu.
Akadēmiskajam personālam pēc reorganizācijas būs plašākas iespējas atbalsta resursu izmantošanai, Rīgas Tehniskās universitātes resursi akadēmiskā personāla atbalstam ir vieni no spēcīgākajiem valstī.
2022./2023.mācību gadā reflektanti tiks uzņemti Akadēmijā, kas pēc 2022. gada 31. oktobra turpinās studijas Rīgas Tehniskajā universitātē. Savukārt 2023./2024. mācību gadā reflektanti tiks uzņemti Rīgas Tehniskajā universitātē, studiju programmu īstenošanu nodrošinās tās struktūrvienība – Latvijas Jūras akadēmija.
Studējošajiem nemainās studiju procesa īstenošanas nosacījumi, iegūstamais grāds un kvalifikācija, mainās tikai augstskola, kas izsniedz diplomu. Studējošajiem būs pieejama plašāka studentu servisa un atbalsta sistēma, Rīgas Tehniskās universitātes resursi studentu atbalstam ir vieni no spēcīgākajiem valstī.
 
Juridiskās personas
  • Akadēmija, Rīgas Tehniskā universitāte
  • Jūrniecības nozares uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Akadēmijai, Rīgas Tehniskajai universitātei un to personālam radīsies papildus administratīvais slogs, kas ir saistīts ar reorganizācijas nodrošināšanu,  dažādu procesu salāgošanu.
Pēc reorganizācijas Akadēmijai būs pieejama Rīgas Tehniskās universitātes atbalsta sistēma investīciju piesaistei, plašāks infrastruktūras nodrošinājums, administratīvie resursi, atbalsts projektu īstenošanas kapacitātes nodrošināšanai. Tiks veicināta resursu koncentrācija un efektīvāka finanšu un infrastruktūras resursu izmantošana jūrniecības nozares speciālistu sagatavošanai.

Tiks ietekmēts ikviens jūrniecības nozares uzņēmums- kā potenciālais darba devējs Akadēmijas absolventiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nepieciešams attīstīt tādu jūrniecības izglītības sistēmu, kas būtu kvalitatīva, starptautiski konkurētspējīga ar augstu reputāciju un prestižu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Integrējot Akadēmiju Rīgas Tehniskās universitātes ekosistēmā tiek nodrošināta jūrniecības speciālistu sagatavošanas nepārtrauktība un ilgtspēja, tiek radīti nosacījumi  papildu  finansējuma piesaistei attīstības un investīciju projektiem, kā rezultātā, ne tikai saglabāsies, bet arī  paaugstināsies Akadēmijas absolventu konkurences pozīcijas jūrniecības darba tirgū.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināta nepārtrauktība jūrniecības nozares cilvēkresursu sagatavošanā. Apstiprinājumu pieprasījumam pēc Akadēmijas sagatavotajiem nozares speciālistiem ir sniegušas šādas iestādes un uzņēmumi -  Latvijas Kuģu apkalpju komplektēšanas kompānija, BaltCrew Agency OU, SIA LAPA Ltd, SIA LSC.  
 

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Reorganizācija tiks veikta esošā budžeta finansējuma ietvaros. Turpmāk finansējums jūrniecības studiju programmu īstenošanai tiks ietverts ministrijas līgumā ar Rīgas Tehnisko universitāti, norādot mērķi - jūrniecības nozares speciālistu sagatavošanai.
Lai nodrošinātu papildu finansējumu jūrniecības izglītības un pētniecības attīstībai, administratīvo un studiju procesu integrācijai, informācijas sistēmu un citu digitālo resursu savietošanai, Rīgas Tehniskajai universitātei un Akadēmijai sadarbībā ar Liepājas Jūrniecības koledžu jāsagatavo un jāiesniedz ministrijā institucionālās konsolidācijas plāns, kas jāsaskaņo ar ministriju ne vēlāk kā līdz 2023. gada 2. ceturksnim.
Ministrija nodrošina no tās atkarīgo darbību veikšanu, lai tiktu izpildītas valstij vai konkrēti ministrijai piekritīgās darbības un saistības saskaņā ar Sadarbības līgumu[1], tajā skaitā saistības, kas skar valsts finansējuma turpmāku nodrošinājumu Rīgas Tehniskajai universitātei un Akadēmijai, Eiropas Atveseļošanas un noturības mehānisma projekta Konsolidācijas un pārvaldības izmaiņu ieviešanas granta līdzekļu pieejamību, kā arī pieejamību citiem augstākās izglītības un zinātnes politikas ieviešanas finanšu instrumentiem.


[1] Sadarbības līgums “Par Latvijas Jūras akadēmijas integrāciju Rīgas Tehniskās universitātes ekosistēmā” ir izstrādāts piedaloties iesaistītajām pusēm, lai nodrošinātu, ka reorganizācijas procesa īstenošanā tiek ievēroti labas pārvaldības principi un visu pušu intereses.


 

4.1.1. Ministru kabineta 2003.gada 16. septembra noteikumi Nr.528 “Izglītības un zinātnes ministrijas nolikums”. 

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams svītrot 24.17. apakšpunktu, kurā minēta ministrijas padotībā esošā Akadēmija. 
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.2. Augstskolu likums  

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi Augstskolu likuma 3. panta piektajā daļā, paredzot, ka vārdu “akadēmija” ir tiesības ietvert arī  struktūrvienības nosaukumā, kas ir  izveidota reorganizācijas rezultātā. Ārvalstu pieredze liecina, ka veicot reorganizāciju ir būtiski saglabāt nododamās organizācijas identitāti, kas atspoguļojas nosaukumā, kas veido tās darbības lokālo un starptautisko atpazīstamību, līdz ar to augstskolām netiek paredzēts dot tiesības jebkuras struktūrvienības nosaukumā lietot vārdu "akadēmija" bet tikai to struktūrvienību nosaukumā, kuras nodotas reorganizācijas rezultātā.
Veikt grozījumu pārejas noteikumu 61. punktā, paredzot, ka akadēmijas augstskolas padomes funkcijas pilda augstskolas senāts, bet ne ilgāk kā līdz reorganizācijas noslēgumam.

 
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.3. Augstskolu likums 

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi Augstskolu likuma pārejas noteikumu 48.punktā, paredzot, ka Akadēmijas īstenotajiem studiju virzieniem akreditācijas termiņš tiek pagarināts par vienu gadu. Pagarinājumu studiju virziena akreditācijai ir nepieciešams noteikt, lai nodrošinātu objektīvu novērtējumu visiem studiju kvalitātes novērtēšanas aspektiem pēc reorganizācijas īstenošanas, jo novērtēšana reorganizācijas procesa laikā nenodrošina iespēju novērtēt reorganizācijas rezultātā nostiprināto risinājumu, kas būs pamats studiju programmu īstenošanai ilgtermiņā.
 
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

Ministru kabineta 2020. gada 6. oktobra noteikumu Nr. 618 “Izglītības iestāžu, eksaminācijas centru, citu Izglītības likumā noteiktu institūciju un izglītības programmu akreditācijas un izglītības iestāžu vadītāju profesionālās darbības novērtēšanas kārtība” 46.punkts nosaka, ka Dienests izskata akreditētās izglītības iestādes dibinātāja iesniegumu par izmaiņām tās darbībā un pieņem lēmumu pagarināt izglītības iestādes, izglītības programmas akreditācijas vai izglītības iestādes vadītāja novērtēšanas termiņu, bet ne ilgāk par diviem gadiem, ja šis termiņš beidzas izglītības iestādes reorganizācijas, likvidācijas laikā, izglītības iestādes būvniecības vai telpu renovācijas laikā.
Ņemot vērā anotācijas 4.1.3. sadaļā minētos apsvērumus saistībā ar reorganizācijas procesā īstenojamajām izmaiņām Latvijas Jūras akadēmijas Jūrskolas darbības nodrošināšanā strukturāli integrējoties Rīgas Tehniskās universitātes struktūrā un salāgojot savu darbību ar tās atbalsta sistēmām, ir nepieciešams pagarināt Jūrskolas akreditācijas termiņu.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
1978. gada Starptautiskā konvencija par jūrnieku sagatavošanu un diplomēšanu, kā arī sardzes pildīšanu
Apraksts
VSIA “Latvijas Jūras administrācija” Jūrnieku reģistrs saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 15. decembra noteikumiem Nr. 710 “Jūrnieku profesionālās sagatavošanas programmu sertificēšanas, īstenošanas un uzraudzības noteikumi” novērtē un uzrauga jūrnieku profesionālās izglītības programmu īstenošanas atbilstību 1978. gada Starptautiskajai konvencijai par jūrnieku sagatavošanu un diplomēšanu, kā arī sardzes pildīšanu (STCW konvencija).
VSIA Latvijas Jūras administrācijas struktūrvienība “Jūrnieku Reģistrs”  turpinās uzraudzīt atbilstību STCW konvencijai Akadēmijas īstenotajām studiju programmām, pēc tās nodošanas Rīgas tehniskajai universitātei, kā izglītības iestādes struktūrvienībai, kurā notiek Jūrniecības apmācības norise. Izglītības procesā Akadēmija turpina īstenot studiju programmas atbilstoši STCW konvencijā noteiktajam. Starptautiska pieredze liecina ka Jūrniecības izglītības iestādes var darboties gan patstāvīgi, gan integrēti universitātes ekosistēmā un tas nav pretrunā un nav izslēdzošs faktors  valsts esamībai IMO “Baltajā Sarakstā.”

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
1978. gada Starptautiskā konvencija par jūrnieku sagatavošanu un diplomēšanu, kā arī sardzes pildīšanu
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija, Satiksmes ministrija, Rīgas Tehniskā universitāte, Akadēmija, Liepājas Jūrniecības koledža, Augstākās izglītības padome, Liepājas Jūrniecības koledža
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Studentu apvienība
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Darba grupa/domnīca
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Ministrija sadarbībā ar Rīgas Tehnisko universitāti, Akadēmiju un Liepājas Jūrniecības koledžu ir 2020. gada un 2021.gada laikā savstarpējo sarunu procesā ir izstrādājusi risinājumu jūrniecības izglītības attīstībai, kas balstās uz Akadēmijas integrāciju Rīgas Tehniskajā universitātē un Liepājas Jūrniecības koledžas pievienošanu Rīgas Tehniskajai universitātei aģentūras statusā. Risinājums ir apspriests ar Akadēmijas senātu 2021. gada 29. novembra senāta sēdē  un ar Latvijas Jūrniecības koledžas vadību izskatīts 2021.gada 7.decembra koledžas padomes sēdē. Akadēmija turpinās īstenot konvencionālās studiju programmas virzienā «Jūrniecība» pamatojoties uz izstrādāto un sertificēto kvalitātes vadības sistēmu, kā arī ministrija kopā ar Akadēmiju un Rīgas Tehnisko universitāti ir izstrādājusi risinājumu, kas nodrošina  Akadēmijas autonomiju Rīgas Tehniskās universitātes ekosistēmā atbilstoši Transporta attīstības pamatnostādnēs 2021. – 2027. gadam paredzētajam.

Augstākā izglītības padome jautājumu par Akadēmijas integrāciju Rīgas Tehniskajā universitātē un Liepājas Jūrniecības koledžas pievienošanu Rīgas Tehniskajai universitātei aģentūras statusā izskatīja 2021.gada 16.decembra sēdē. Izskatot minēto jautājumu Augstākā izglītības padome iepazinās ar  VSIA “Latvijas Jūras administrācija” Jūrnieku reģistra viedokli, ka optimāls un Latvijas augstākās izglītības sistēmai atbilstošs modelis ir viena spēcīga augstākās jūrniecības izglītības iestāde ar vienu vai pat vairākām reģionālām filiālēm (struktūrvienībām), kas nodrošina jūrniecības izglītības pieejamību reģionos ar jūrniecības tradīcijām, tādējādi maksimāli izmantojot jūrnieku profesionālās sagatavošanas potenciālu Latvijā. Augstākās izglītības padome saņēma arī Latvijas Jūrniecības savienības vēstuli, kurā norādīts, ka jūrniecības nevalstiskās organizācijas, darba devēju un darba ņēmēju pārstāvji lūdz Augstākās izglītības padomi, ņemt vērā, ka jūrniecības nozare kategoriski neatbalsta ministrijas piedāvāto modeli un lūdz ministriju atgriezties pie nozares izdiskutētā un izstrādātā konsolidācijas modeļa par autonomu jūrniecības izglītības iestāžu konsolidācijas modeli.  Augstākās izglītības padomes sēdē tika uzklausīta un atbalstīta ministrijas iniciatīvu veidot darba grupu, kuras uzdevums būtu vienoties par jūrniecības izglītību īstenojošo institūciju turpmāko darbības modeli.  Ministrija ar  2022.gada 6.janvāra vēstuli Nr. Nr.4-10e/22/28 “Par Latvijas jūrniecības izglītības sistēmas autonomiju un neatkarības saglabāšanu”  aicināja  Transporta un loģistikas nozaru ekspertu padomi  uz diskusiju, taču  Transporta un loģistikas nozaru ekspertu padomes pārstāvjiem nebija iespējas tajā piedalīties. Tiks rīkota sanāksme ar jūrniecības nozares pārstāvjiem, Transporta un loģistikas nozares ekspertu padomi, lai uzklausītu arī jūrniecības nozares pārstāvju viedokli attiecība par Akadēmijas reorganizāciju un tās nodošanu Rīgas Tehniskajai universitātei, kā arī, lai skaidrotu ministrijas atbalstīto risinājumu, kas izstrādāts sadarbībā ar abām augstskolām, piedaloties arī Satiksmes ministrijai. 
Lai ievērotu labas pārvaldības principus un reorganizācijas procesā orientētos uz ieguvumiem visām iesaistītajām pusēm, Akadēmija pēc ministrijas aicinājuma ir izveidojusi darba grupu sadarbības līguma “Par Latvijas Jūras akadēmijas integrāciju Rīgas Tehniskās universitātes ekosistēmā” sagatavošanai, kuru noslēgs Akadēmija ar Rīgas Tehnisko universitāti. Darba grupa izveidota ar mērķi, lai sekmīgi nodrošinātu Akadēmijas  integrāciju Rīgas Tehniskajā universitātē un  nodrošinātu tādu integrācijas procesu, kas vērsts uz iesaistīto pušu interešu ievērošanu. 2022. gada 6. janvārī, 13. janvārī un 20. janvārī darba grupas sanāksmē piedalījās pārstāvji no Rīgas Tehniskās universitātes, ministrijas, akadēmijas, Satiksmes ministrijas.

Ministrija sadarbība ar Rīgas Tehnisko universitāti ir izveidojusi Jūrniecības izglītības reorganizācijas darba grupu, lai apzinātu iespējamos riskus, kas saistīti ar piedāvātā reorganizācijas modeļa ieviešanu, to novēršanas iespējām, kā arī jūrniecības izglītības attīstības iespējām pēc plānotajām izmaiņām. 2022. gada 10. janvārī, 19. janvārī un 26.janvārī   notika darba grupas tiešsaistes sanāksme, piedaloties pārstāvjiem no ministrijas, Rīgas Tehniskās universitātes, Akadēmijas, Liepājas Jūrniecības koledžas, Augstākās izglītības padomes,  Latvijas Studentu apvienības. Latvijas Jūrniecības savienības  pārstāvji piedalījās 2022. gada 10. janvārī rīkotajā darba grupas sēdē.  Latvijas Jūrniecības savienības pārstāvji nepiedalījās visās rīkotājās darba grupas sēdēs, taču iepazinās ar darba grupas sanāksmes  ierakstiem.  Minētās darba grupas turpinās savu darbību un tiks rīkotas sanāksmes, lai integrācijas process  būtu balstīts uz izsvērtiem risinājumiem, nodrošinot iespējami plašākus ieguvumus abām augstskolām un mazinot riskus jūrniecības izglītības ilgtspējas nodrošināšanai, kādi ir identificēti stājoties 2021.gada 16.augustā stājoties spēkā Augstskolu likuma grozījumiem.

Augstākās izglītības telpas attīstībai ir jānotiek visā sistēmā vienlaikus, balstoties uz vienotu pieeju un principiem. Ministrija ir līdz šim atbalstījusi un arī turpmāk atbalstīs jūrniecības jomas izglītības konsolidāciju, bet vērš uzmanību, ka institucionālie risinājumi t.sk. integrācijas procesa virzība un integrācijas pakāpe var būt dažāda. Dažāda veida integrācijas risinājumi nav unikāli Latvijā un tie šobrīd notiek visā Eiropā, veicot transformācijas, lai pielāgotos mūsdienu izaicinājumiem augstākās izglītības telpā. Ministrija izprot  VSIA "Latvijas Jūras administrācijas" Jūrnieku reģistra lomu Akadēmijas studiju procesā ievērojot 1978. gada Starptautisko konvenciju par jūrnieku sagatavošanu un diplomēšanu, kā arī sardzes pildīšanu,  standartiem atbilstības uzraudzībā, taču starptautiska pieredze liecina, ka izglītības iestādes piederība universitātes ekosistēmai nav pretrunā ar atbilstības uzraudzību. Neatkarīgi no institucionālā ietvara viens no augstskolu pienākumiem ir sadarboties ar nozari, lai īstenotu kvalitatīvu augstāko izglītību, kas atbilst starptautiskajiem standartiem, veidot nozares pieprasījumam atbilstošu studiju programmu piedāvājumu un iesaistīt nozares pārstāvjus studiju satura un kvalitātes pilnveidošanā. Saistībā ar augstskolu iekšējās pārvaldības uzlabošanu un augstskolu tipoloģijas pārskatīšanu, lai nostiprinātu starptautiski konkurētspējīgu, pētniecībā balstītu augstāko izglītību, ministrija ir atvērta diskusijām arī pēc reorganizācijas, lai turpinātu sadarbību ar Satiksmes ministriju un VSIA „Latvijas Jūras administrāciju” pārraugot kvalitatīvas jūrniecības izglītības nodrošināšanu.
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par Latvijas Jūras akadēmijas reorganizāciju" nosūtīts Augstākās izglītības padomei ar lūgumu sniegt atzinumu atbilstoši ar  Augstskolu likuma 11. panta otrajai daļai. Augstākās izglītības padome 2022.gada 4. februāra vēstulē Nr. 1.12./04 "Par Latvijas Jūras akadēmijas reorganizāciju" konceptuāli atbalsta rīkojuma projekta tālāku virzību. 

Latvijas Kuģu apkalpju komplektēšanas kompānija atzinīgi vērtē Akadēmijas sagatavotos kadetus darbam uz kuģiem un atzinīgi vērtē Akadēmijas sagatavotos absolventus, norādot ka arī turpmāk ir atvērti sadarbībai.
            BaltCrew Agency OU, kas Baltijas reģionā pārstāv vairākus kuģu īpašniekus, tajā skaitā MTM SHIP MANAGEMENT PTE LTD, Singapūra – ķīmisko un produktu tankkuģu kuģu īpašnieks un operators. BaltCrew Agency atzinīgi vērtē Akadēmijas sagatavotos absolventus un pauž apņēmību turpināt sākto sadarbību un atbalstīt Akadēmiju tās attīstības stratēģijā. 
            SIA  “OSM Crew Management Latvia” (OSM) ilggadīgi sadarbojas ar Akadēmiju  un studentu apmācības procesa ietvaros piedāvā Akadēmijas audzēkņiem kadetu prakses vietas, kā arī labprāt iekārto Akadēmijas absolventus - diplomētus kuģa stūrmaņus un mehāniķus, darbā kompānijas flotē. OSM atzinīgi vērtē Akadēmijas sagatavoto speciālistu zināšanu līmeni un ņemot vērā kvalificētu jūrnieku trūkumu starptautiskajā kuģošanas industrijā, OSM ir ieinteresēta, lai arī turpmāk Akadēmijas studentu skaits būtu stabils un absolventu skaits nesaruktu. Industrija izjūt akūtu nepieciešamību pēc tieši Eiropas valstu jūrniekiem, tāpēc esam gatavi arī tālāk stiprināt sadarbību ar Akadēmiju un veicināt jūrniecības tradīciju nepārtrauktību Latvijā.

SIA LAPA Ltd, Nīderlandes uzņēmums, kas dibināts Rīgā 1991. gadā, ilglaicīgi sadarbojas ar Akadēmiju un laipni uzņem Akadēmijas studentus, sagatavotos kadetus – praktikantus darbam uz kuģiem tādās kuģu kompānijās kā Stolt, Anthony Veder, BW un t.t.
Akadēmijas sagatavotos absolventus LAPA Ltd. vērtē atzinīgi, studentu zināšanas ir labā līmenī. LAPA ar prieku ir gatavi nodrošināt praksi uz uzņēmumā esošo kuģu flotes divas reizes lielākam praktikantu skaitam kā līdz šim.

SIA LSC specializējas naftas un naftas produktu tankkuģu, kā arī ķīmijas tankkuģu pārvaldīšanā. SIA LSC ilggadēji sadarbojas ar Akadēmiju un laipni uzņem Akadēmijas sagatavotos studiju programmu “Kuģu vadīšana”, “Kuģu mehānika” un ”Kuģu eletroautomātika” kadetus darbam uz kuģiem. SIA LSC atzinīgi vērtē Akadēmijas sagatavotos absolventus. Ņemot vērā, ka augsti kvalificētu speciālistu trūkums pasaulē ir nepārtraukts, SIA LSC ir ieinteresētas, lai Akadēmijas absolventu skaits ik gadu ir stabils un nesarūk. BSM Crew Service Centre Latvia ir 1999. gadā dibināta kompānija, es Latvijas Kruinga kompāniju asociācijas biedrs. . BSM Crew Service Centre Latvia Akadēmijas absolventi strādā uz dažāda tipa starptautiskās flotes kuģiem. Akadēmijas absolventu sagatavotība tiek vērtēta kā laba, ir svarīgi saņemt kvalificētus speciālistus ar labām profesionālām zināšanām, arī praktikantu sagatavotības līmenis ir svarīgs. BSM Crew Service Centre Latvia ir atvērti arī turpmākai sadarbībai Akadēmiju.
Ievērojot, ka Akadēmijas dibinātājs ir valsts un viena no valsts pārvaldes funkcijām ir augstākās izglītības un zinātnes politikas veidošana un īstenošana, tad atsevišķi netika lūgts jūrniecības nozares nevalstisko organizāciju un kruingkompāniju viedoklis. Tā kā tika saņemti atzinumi no jūrniecības nozares nevalstiskajām organizācijām par Akadēmijas reorganizācijas rīkojuma projektu un tika saņemti  kruingkompāniju viedokļi par Akadēmiju, tad šī informācija atbilstoši ir iekļauta izziņā vai anotācijā.
Ceļot jūrniecības izglītības kvalitāti, pieaugs arī  pieprasījums pēc spēcīgiem, konkurētspējīgiem jūrniecības nozares speciālistiem. 

 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Satiksmes ministrija
  • Akadēmija, Rīgas Tehniskā universitāte.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Saskaņā ar rīkojuma projekta 1. punktu Akadēmija turpinās pastāvēt kā Rīgas Tehniskās universitātes struktūrvienība. Rīgas Tehniskā universitāte ir Akadēmijas tiesību un saistību pārņēmēja.
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Reorganizācijas rezultātā būs iespējas efektivizēt administratīvos procesus izmantojot resursu/ procesu koplietošanu ar Rīgas Tehnisko universitāti, vienlaikus saglabājot un pilnveidojot tos procesus, kas ir specifiski Akadēmijas / jūrniecības izglītības procesa nodrošināšanai.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Reorganizācijas rezultātā Akadēmijas administrācijai un studējošajiem būs pieeja Rīgas Tehniskās universitātes digitalizētajiem studiju un pārvaldības resursiem, nodrošinot to koplietošanu un iespēju izmantot tālākās iespējas, ko sniegs augstākās izglītības digitalizācijas projekti. Arī Akadēmijas Jūrskolas izglītojamajiem būs pieejami augstāk minētie resursi.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
 Reorganizācijas rezultātā būs iespējams optimizēt noteiktus administratīvos procesus, iekļaujoties Rīgas Tehniskās universitātes administratīvajā sistēmā (piem., projektu vadība, starptautisko studentu piesaiste, grāmatvedības pakalpojumi u.c.)
8. Cita informācija
Tiek pildīts Izglītības attīstības pamatnostādnēs paredzētais uzdevums veikt augstākās izglītības konsolidāciju, veicināt resursu koplietošanu un mazināt fragmentāciju.

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi