Anotācija

24-TA-2: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Sociālā uzņēmuma likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts ir izstrādāts, lai izpildītu Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija sēdes protokollēmuma (Nr. 33, 75. §) "Informatīvais ziņojums "Par sociālo uzņēmumu darbību un attīstību laika posmā no 2020. gada 1. aprīļa līdz 2022. gada 1. aprīlim"" (turpmāk – protokollēmums) 2.1. apakšpunktu un, lai pilnveidotu līdzšinējo regulējumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir izpildīt protokollēmuma 2.1. apakšpunktā noteikto uzdevumu izstrādāt un noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Sociālā uzņēmuma likumā, paredzot, ka turpmāk Labklājības ministrija sagatavo iesniegšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par sociālo uzņēmumu darbību un attīstību ne retāk kā reizi trijos gados, kā arī pilnveidot tiesisko regulējumu sociālās uzņēmējdarbības jomā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Sociālā uzņēmuma likuma (turpmāk – Likums) 2. panta pirmā daļa paredz, ka sociālais uzņēmums ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kurai šajā likumā noteiktajā kārtībā piešķirts sociālā uzņēmuma statuss un kura veic saimniecisko darbību, kas rada labvēlīgu un nozīmīgu sociālo ietekmi, nodarbinot mērķa grupas vai uzlabojot dzīves kvalitāti sabiedrības grupām, kuru dzīvi ietekmē sabiedrībai būtiskas problēmas (piemēram, sociālo, veselības aprūpes vai izglītības pakalpojumu sniegšana, kā arī specializētu preču ražošana), vai veicot citas sabiedrībai nozīmīgas darbības, kas rada ilgstošu pozitīvu sociālo ietekmi (piemēram, iekļaujošas pilsoniskas sabiedrības veidošana, atbalsts zinātnei, vides aizsardzība un saglabāšana, dzīvnieku aizsardzība vai kultūras daudzveidības nodrošināšana).

Likuma 4. panta otrā daļa nosaka, ka atbalsta programmu efektivitātes izvērtēšanai, Labklājības ministrijai reizi divos gados ir jāsagatavo iesniegšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par sociālo uzņēmumu darbību un attīstību.

Saskaņā ar Likuma 6. panta trešo daļu Sociālo uzņēmumu komisija (turpmāk – Komisija) sniedz Labklājības ministrijai motivētu atzinumu par:
1) pretendenta atbilstību šā likuma 5. panta otrās daļas 1. punkta prasībām;
2) reģistrēta sociālā uzņēmuma darbības atbilstību šā likuma 5. panta otrās daļas 1. punkta prasībām un Ministru kabineta noteiktajiem darbības rādītājiem.

Savukārt 9. panta otrajā un trešajā daļā noteikts, ka sociālais uzņēmums peļņu (jebkurā pārskata gadā gūto) nesadala dividendēs un nav tiesīgs izdarīt dividenžu izmaksas vai izmaksas pamatkapitāla samazināšanas gadījumā, kā arī citas izmaksas Komerclikuma 182. panta izpratnē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Patlaban publiskai personai ir atļauts būt par sociālā uzņēmuma tiešo vai netiešo dalībnieku, taču minētais var radīt konkurences kropļošanas risku, gan ņemot vērā to, ka publiskai personai piederošs sociālais uzņēmums var saņemt atbalstu, kas nav pieejams privātiem uzņēmumiem, gan ņemot vērā negodīgu konkurenci publiskajos iepirkumos.
Turklāt starptautiski pieņemts un arī Konkurences padome ir atzinusi, ka primāri sociālajam uzņēmumam jābūt privātā sektora pārstāvim, kas ir autonoms no publiskā sektora, attiecīgi publiskās personas līdzdalībai sociālajā uzņēmumā ir jābūt stingri pamatotai atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma (turpmāk – VPIL) 88. panta nosacījumiem un šajā sakarā ir būtiski, ka ir pienācīgi izvērtēts, ka publiskās personas līdzdalība ir efektīvākais risinājums mērķa sasniegšanai.
VPIL 88. panta pirmajā daļā noteikts, ka ciktāl likumā nav noteikts citādi, publiska persona savu funkciju efektīvai izpildei var dibināt kapitālsabiedrību vai iegūt līdzdalību esošā kapitālsabiedrībā, ja īstenojas viens no šādiem nosacījumiem:
1) tiek novērsta tirgus nepilnība — situācija, kad tirgus nav spējīgs nodrošināt sabiedrības interešu īstenošanu attiecīgajā jomā;
2) publiskas personas kapitālsabiedrības vai publisku personu kontrolētas kapitālsabiedrības darbības rezultātā tiek radītas preces vai pakalpojumi, kas ir stratēģiski svarīgi valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai;
3) tiek pārvaldīti tādi īpašumi, kas ir stratēģiski svarīgi valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai.
Ņemot vērā līdzšinējo pieredzi, secināms, ka publisko personu līdzdalība sociālajā uzņēmuma neīsteno VPIL 88. panta minētos nosacījumus.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams precizēt Likuma 2. panta pirmās daļas redakciju, nosakot, ka sociālais uzņēmums ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kuras tiešie vai netiešie dalībnieki nav publiskas personas, kurai šajā likumā noteiktajā kārtībā piešķirts sociālā uzņēmuma statuss un kura veic saimniecisko darbību, kas rada labvēlīgu un nozīmīgu sociālo ietekmi, nodarbinot mērķa grupas vai uzlabojot dzīves kvalitāti sabiedrības grupām, kuru dzīvi ietekmē sabiedrībai būtiskas problēmas (piemēram, sociālo, veselības aprūpes vai izglītības pakalpojumu sniegšana, kā arī specializētu preču ražošana), vai veicot citas sabiedrībai nozīmīgas darbības, kas rada ilgstošu pozitīvu sociālo ietekmi (piemēram, iekļaujošas pilsoniskas sabiedrības veidošana, atbalsts zinātnei, vides aizsardzība un saglabāšana, dzīvnieku aizsardzība vai kultūras daudzveidības nodrošināšana).
Problēmas apraksts
Iepriekšējā gada darbības pārskatus sociālie uzņēmumi iesniedz katru gadu līdz 1. maijam, bet informatīvais ziņojums tiek gatavots pirms saņemti dati par sociālo uzņēmumu darbību, kas nozīmē, ka informatīvajā ziņojumā sniegtais izvērtējums par sociālo uzņēmumu darbību un attīstību nevar būt pilnvērtīgs. Līdz ar to, divu gadu periods nav pietiekams, lai izvērtētu sociālo uzņēmumu darbību un attīstības dinamiku. Ņemot vērā minēto, protokollēmums paredz, ka turpmāk Labklājības ministrija sagatavo iesniegšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par sociālo uzņēmumu darbību un attīstību ne retāk kā reizi trijos gados.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, lai izpildītu protokollēmumā uzdoto uzdevumu un nodrošinātu iespēju veikt pilnvērtīgāku atbalsta programmu efektivitātes izvērtējumu, ir nepieciešams veikt grozījumus Likuma 4. panta otrajā daļā, paredzot, ka turpmāk informatīvais ziņojums par sociālo uzņēmumu darbību un attīstību tiks sagatavots iesniegšanai Ministru kabinetā reizi trijos gados.
Problēmas apraksts
Lai izvērtētu reģistrēta sociālā uzņēmuma darbības atbilstību sociālā uzņēmuma statusam, Komisija izskata sociālo uzņēmumu gada darbības pārskatus un sniedz atzinumus. Saskaņā ar datiem uz 2025. gada 28. februāri Latvijā bija 246 sociālie uzņēmumi. Pieaugot sociālo uzņēmumu skaitam, pieaug arī Komisijai radītais administratīvais slogs un izmaksas par tās darbu.
Risinājuma apraksts
Lai mazinātu administratīvo slogu Komisijai, ir nepieciešams veikt grozījumus Likuma 6. panta trešajā daļā, nosakot, ka turpmāk Komisija vērtēs nevis visu sociālo uzņēmumu gada darbības pārskatus un sniegs par tiem atzinumus, bet tikai tos, par kuriem ir konstatēta iespējamā neatbilstība.
Problēmas apraksts
Starptautiskā pieredze attiecībā uz peļņas sadales kritērija piemērošanu dažādās valstīs ir atšķirīga – viena daļa valstu neatļauj peļņas sadali, otra daļa atļauj daļēju peļņas sadali un citas valstis neierobežo peļņas sadali vispār.
Starptautiski pieņemts, ka sociālā uzņēmējdarbība apvieno biznesa un sociālos mērķus, kur peļņa nav galvenais mērķis, un peļņas sadale sociālajos uzņēmumos var atšķirties no tradicionālajiem uzņēmumiem, jo peļņa netiek uzkrāta īpašnieku labā, bet tā ir paredzēta, lai atbalstītu uzņēmuma sociālo misiju un investētu to tālākā attīstībā. Tādējādi, peļņa sociālajā uzņēmumā var tikt sadalīta atbilstoši uzņēmuma sociālajiem mērķiem un ieguldījumiem to sasniegšanā, piemēram, daļa no peļņas var tikt novirzīta uzņēmuma sociālo pasākumu finansēšanai, darba ņēmēju apmācībai, kā arī inovatīvu metožu īstenošanai. Līdzīgi kā citos uzņēmējdarbības modeļos, peļņas gūšana sociālajos uzņēmumos atkarīga no uzņēmuma veiktspējas, ieņēmumiem un izdevumiem, bet atšķirībā no tradicionālajiem uzņēmumiem, sociālie mērķi ir galvenā prioritāte.
Kā rāda citu valstu pieredze, daļēja peļņas sadale var motivēt investorus ieguldīt sociālajos uzņēmumos un tādējādi sekmēt to attīstību.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā citu valstu pieredzi, arī Latvijā ir nepieciešams veikt grozījumus Likumā un atļaut daļēju peļņas sadali līdz 50% no iegūtās peļņas, ņemot vērā atbilstošus kritērijus.
Jāatzīst, ka atļauja sadalīt peļņu var radīt gan priekšrocības, gan arī riskus. Atļaujot vismaz daļēju peļņas sadali, sociālie uzņēmumi var piesaistīt privāto investoru finansējumu, kas ir nepieciešams, lai veicinātu uzņēmuma attīstību un paplašināšanos, kā arī, lai nodrošinātu finansiālu ilgtspēju. Turklāt atļauja sadalīt peļņu var motivēt gan sociālos uzņēmējus, gan investorus strādāt produktīvāk, palielinot gan uzņēmuma ieņēmumus, gan arī  radīto sociālo ietekmi. Tomēr ir svarīgi saglabāt līdzsvaru starp dividenžu izmaksu un sociālā mērķa sasniegšanu.
Atļaujot peļņas sadali sociālajiem uzņēmumiem, jānodrošina pietiekama uzraudzība, lai izslēgtu situācijas, kad uzņēmums koncentrējas uz peļņas gūšanu, nevis sociālā mērķa sasniegšanu.
Lai novērstu situācijas, kad uzņēmuma peļņas avots ir saņemtais grants no publiskajiem resursiem, nevis saimnieciskās darbības ieņēmumi, peļņas sadale būtu atļauta tikai tad, ja pēdējo triju gadu laikā, par kuriem ir iesniegti gada pārskati, uzņēmums nav saņēmis sociāliem uzņēmumiem paredzētu finanšu atbalstu granta veidā no publiskiem avotiem. Attiecīgi triju gadu periods tiks skaitīts no brīža, kad tika pieņemts lēmums par de minimis atbalsta (granta) piešķiršanu. 

Šāda peļņas sadalīšanas iespēja ierobežotā apmērā ar noteiktiem nosacījumiem ļautu sociālajiem uzņēmumiem piesaistīt investorus, kas vēlas ieguldīt savus līdzekļus sociālā labuma radīšanā, vienlaikus novēršot konkurences kropļojumus un publiskā finansējuma nonākšanu sociālo uzņēmumu īpašnieku rokās, kā arī radītu papildus motivāciju veiksmīgai uzņēmuma darbībai.

Ņemot vērā minēto, likumprojekts paredz veikt grozījumu 9. pantā un 5. panta trešajā daļā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Sociālie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Daļēja peļņas sadale var motivēt investorus ieguldīt sociālajos uzņēmumos un tādējādi sekmēt to attīstību.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācija"
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/136c83b1-2051-4f39-82f5-aaaeb3a8b615

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Viedokļi nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Sociālo uzņēmumu komisija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Sociālo uzņēmumu komisija
samazinās
Vērtības nozīme:
15,16
Viena komisijas locekļa stundas samaksas likme
1,00
Laika patēriņš, izskatot vienu gada darbības pārskatu.
5
Komisijas locekļu skaits, kas nav pilnvarotas amatpersonas un, kuri saņem atlīdzību par darbu komisijā.
83
Indikatīvs izskatāmo gada darbības pārskatu skaits par 2024. gadu. Turpmākajos gados skaits var mainīties, ņemot vērā kopējo sociālo uzņēmumu skaitu.
-6 291,40
Saskaņā ar spēkā esošo kārtību, kas paredz, ka Sociālo uzņēmumu komisijas locekļi izskata visu sociālo uzņēmumu gada darbības pārskatus, 2025. gadā Komisijai būtu jāvērtē 230 gada darbības pārskati (turpmāk – Komisija) par 2024.gadu, kas izmaksā 17 434 euro. Gada darbības pārskati (230x15,16x5), sociālā uzņēmuma statusa iesniegumu izvērtēšana 4 548 euro (60x15,6x5) un sēdes 2 274 euro (15x2x15,16x5), kopā 24 256 euro. Likumprojekts paredz, ka turpmāk Komisija izskatīs reģistrēto sociālo uzņēmumu gada darbības pārskatus tikai gadījumos, kad tiks konstatēta iespējamā neatbilstība. Ņemot vērā līdzšinējo pieredzi, var secināt, ka jaunā kārtība samazina Komisijā izskatāmo gada darbības pārskatu skaitu indikatīvi par 36%, pārējās pozīcijas atstājot nemainīgas, kopējās izmaksas būs 13 113,40 euro (6 291,4 + 4 548 + 2 274).
Kopā
-6 291,40

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Sk. skaidrojumu aprēķinu pamatojumā.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi