Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka š.g. 31.oktobra Valsts sekretāru sanāksme tiek atcelta. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 7.novembrī.
24-TA-2054: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 1995. gada 19. decembra noteikumos Nr. 388 "Zivju fonda nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Zvejniecības likuma 29. pants

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nepieciešams savstarpēji salāgot normatīvo regulējumu ar normatīvajiem aktiem par budžetu ieņēmumu klasifikāciju.
Jāprecizē Zivju fonda padomes sastāvs, jo no 2024. gada 1. jūlija, mainoties Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukumam, vides aizsardzības politikas joma (izņemot dabas aizsardzības joma) nodota Klimata un enerģētikas ministrijas pārziņā. Zivju fonda padomes sastāvs ir jāpapildina ar biedrības "Mazjūras zvejnieki" pārstāvi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts kase pamatbudžeta ieņēmumu kontus atver saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 17. decembra noteikumu Nr. 652 "Kārtība, kādā Valsts kase nodrošina maksājumu pakalpojumu sniegšanu" (turpmāk – noteikumi Nr. 652) 20.1. apakšpunktu, t .i., pamatojoties uz gadskārtējo valsts budžeta likumu un normatīvajiem aktiem par budžeta ieņēmumu klasifikāciju, tātad katram budžeta ieņēmumu klasifikācijas kodam. 
Ievērojot minēto, Ministru kabineta 1995. gada 19. decembra noteikumu Nr. 388 "Zivju fonda nolikums" (turpmāk – Zivju fonda nolikums) 7. punkta nosacījums par atsevišķu pamatbudžeta ieņēmumu kontu esamību ir zaudējis sākotnējo nozīmi, jo šī norma tika iekļauta Zivju fonda nolikumā ar Ministru kabineta 2008. gada 30.jūnija noteikumiem Nr. 471 "Grozījumi Ministru kabineta 1995. gada 19. decembra noteikumos Nr. 388 "Zivju fonda nolikums"", kad vēl nebija spēkā noteikumi Nr. 652, kuros noteikta pamatbudžeta ieņēmumu kontu atvēršanas vispārīgā kārtība.
Tas nozīmē, ka ir jāsvītro Zivju fonda nolikuma 7. punkts.

Ministru kabineta 2024. gada 7. jūnija rīkojuma Nr. 446 "Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju" 2. punkts noteic, ka Klimata un enerģētikas ministrija no 2024. gada 1. jūlija Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas vides aizsardzības politikas jomu (izņemot dabas aizsardzības jomu) pārņem Klimata un enerģētikas ministrija, un 3. punkts noteic, ka no 2024. gada 1. jūlija Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukums ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija un ka tā ir vadošā valsts pārvaldes iestāde dabas aizsardzības jomā. Savukārt rīkojuma Nr. 446 11. punkts noteic, ka no 2024. gada 1. jūlija tiek mainīta Valsts vides dienesta un Vides pārraudzības valsts biroja padotība, tiem no Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas padotības pārejot Klimata un enerģētikas ministrijas padotībā.

Zivju fonda nolikuma 9.10. apakšpunktā patlaban nav pareizi norādīts Zemkopības ministrijas padotības iestādes nosaukums. Valsts zinātniskā institūta pilnais nosaukums ir "Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR"".

Zemkopības ministrijā 2024. gada 4. oktobrī tika saņemta biedrības "Mazjūras zvejnieki" vēstule (pievienota TAP portālā kā ārpussistēmas atzinums), un TAP portālā 2024. gada 4. oktobrī tika saņemts biedrības "Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome" priekšlikums. Gan vēstulē, gan priekšlikumā ierosināts Zivju fonda padomes sastāvā iekļaut biedrības "Mazjūras zvejnieki" pārstāvi, jo šī biedrība pārstāv Rīgas jūras līča piekrastes zvejnieku vairākumu, turklāt ir nepieciešams līdzsvarot un aizstāvēt piekrastes zvejniecības intereses Zivju fonda padomē. Piekrastes un iekšējo ūdeņu zvejniekus Zivju fonda padomē pārstāv biedrība "Latvijas Zvejnieku federācija", bet makšķerniekus – divas makšķernieku biedrības.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 3. oktobra noteikumiem Nr. 553 "Nenodokļu ieņēmumu ieskaitīšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumos un atmaksas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 553) ar 2024. gada 1. janvāri mainījās kārtība nenodokļu ieņēmumu ieskaitīšanai valsts budžetā. Informāciju par saņemtajiem nenodokļu ieņēmumiem valsts pamatbudžeta nenodokļu ieņēmumu kontos Valsts kase publicē savā tīmekļvietnē vienu reizi mēnesī (https://www.kase.gov.lv/parskati/norekini-par-nenodoklu-ienemumiem). Minētais attiecas uz Zvejniecības likuma 28. panta otrās daļas 1., 3., 4. un 5. punktā minētajiem nenodokļu ieņēmumu veidiem (klasifikācijas kodi 12.2.7.0., 12.1.3.0. (līdz 31.12.2024.), 12.2.3.0., 12.2.4.0., 13.5.0.0.). Valsts vides dienests no 2024. gada 1. janvāra atpazīst saņemtos nenodokļu ieņēmumu maksājumus par zaudējumu atlīdzību par zivju resursiem nodarītiem zaudējumiem. No 2025. gada 1. janvāra līdz šim klasifikācijas kodā 12.1.3.0. uzskaitītie ieņēmumi tiks klasificēti ar kodu 12.1.9.0. un Valsts ieņēmumu dienests pēc nepieciešamības varēs sniegt informāciju par šiem ieņēmumiem.
Valsts vides dienests ir viena no iestādēm, kas Valsts kases tīmekļvietnē iegūst informāciju par saņemtajiem nenodokļu ieņēmumiem valsts pamatbudžeta nenodokļu ieņēmumu kontos (maksājumi par zaudējumu atlīdzību par zivju resursiem nodarītiem zaudējumiem) un atbilstoši savai kompetencei kontrolē, lai līdzekļi tiktu laikus un pilnīgi iemaksāti attiecīgajā kontā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Zivju fonda nolikuma 7. punktā noteikts, ka Valsts kasē ir atsevišķi pamatbudžeta ieņēmumu konti Zvejniecības likuma 28. pantā norādītiem ieņēmumu veidiem. Tā kā Valsts kase pamatbudžeta ieņēmumu kontus atver saskaņā ar noteikumiem Nr. 652, kas noteic pamatbudžeta ieņēmumu kontu atvēršanas vispārīgo kārtību, Zivju fonda nolikuma tiesību norma ir zaudējusi sākotnējo nozīmi.
Risinājuma apraksts
Svītrot Zivju fonda nolikuma 7. punktu.
Problēmas apraksts
Zivju fonda nolikuma 9.2. apakšpunktā noteikts, ka Zivju fonda padomes sastāvā ir divi Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvji. Pēc Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas reorganizācijas no 2024. gada 1. jūlija tās jaunais nosaukums ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, un Klimata un enerģētikas ministrija ir pārņēmusi no Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas vides aizsardzības politikas jomu (izņemot dabas aizsardzības jomu). Līdz reorganizācijai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju Zivju fonda padomē pārstāvēja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas Dabas aizsardzības departamenta direktore un Valsts vides dienesta ģenerāldirektora vietniece. Ievērojot minēto, ir jāgroza Zivju fonda nolikuma 9. punkts, lai Zivju fonda padomes sastāvā divus Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvjus aizstātu ar vienu Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvi un vienu Klimata un enerģētikas ministrijas pārstāvi.
Risinājuma apraksts
Izteikt jaunā redakcijā Zivju fonda nolikuma 9.2. apakšpunktu un papildināt 9. punktu ar 9.11. apakšpunktu, tādējādi aizstājot Zivju fonda padomes sastāvā pašlaik esošos divus Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvjus ar vienu Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvi un vienu Klimata un enerģētikas ministrijas pārstāvi.
Problēmas apraksts
Zivju fonda nolikuma 9.10. apakšpunktā neprecīzi norādīts Zemkopības ministrijas padotības iestādes nosaukums. Valsts zinātniskā institūta pilnais nosaukums ir "Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR"".
Risinājuma apraksts
Zivju fonda nolikuma 9.10. apakšpunkts redakcionāli tiek precizēts, iekļaujot vārdu "BIOR".
Problēmas apraksts
Piekrastes zvejnieku plašākai pārstāvniecībai nepieciešams papildināt Zivju fonda nolikuma 9. punktu, lai Zivju fonda padomes sastāvā iekļautu arī biedrības "Mazjūras zvejnieki" pārstāvi. Līdz ar to nepieciešams precizēt Zivju fonda nolikuma 9. punkta ievaddaļu, nosakot, ka Zivju fonda padomē būs 13 locekļi.
Risinājuma apraksts
Papildināt Zivju fonda nolikumu ar 9.12. apakšpunktu, nosakot, ka Zivju fonda padomes sastāvā ir arī biedrības "Mazjūras zvejnieki" pārstāvis, kā arī Zivju fonda nolikuma 9. punkta ievaddaļā aizstāt skaitli "12" ar skaitli "13", jo Zivju fonda padomē turpmāk būs 13 locekļi.
Problēmas apraksts
Tā kā noteikumu projekts paredz svītrot Zivju fonda nolikuma 7. punktu, ir konkrēti jānorāda Zivju fonda nolikuma 29. punktā minētie valsts pamatbudžeta ieņēmumu konti, kuros saņemtās iemaksas iestādēm ir jākontrolē.  Saskaņā ar noteikumiem Nr. 553 no 2024. gada 1. janvāra mainījās kārtība nenodokļu ieņēmumu ieskaitīšanai valsts budžetā, tādēļ jāprecizē Zivju fonda nolikuma 29. punkta nosacījumi, jo Valsts vides dienests no 2024. gada 1. janvāra atpazīst saņemtos nenodokļu ieņēmumu maksājumus par zaudējumu atlīdzību par zivju resursiem nodarītiem zaudējumiem. Turklāt Zivju fonda nolikuma 29. punktā vairs nav nepieciešams norādīt informācijas avotu par finanšu līdzekļu ieskaitījumiem un regularitāti, ar kādu šī informācija tiek saņemta.
Risinājuma apraksts
Izteikt jaunā redakcijā Zivju fonda nolikuma 29. punktu, nosakot, ka Zemkopības ministrija, Lauku atbalsta dienests un Valsts vides dienests atbilstoši savai kompetencei kontrolē, lai līdzekļi tiktu laikus un pilnībā iemaksāti Zvejniecības likuma 28. panta otrās daļas 1., 2., 4. un 5. punktā norādītajiem ieņēmumu veidiem paredzētajos pamatbudžeta ieņēmumu kontos.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts kase, Zemkopības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", biedrība "Mazjūras zvejnieki"
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/240d549e-fdfe-4b97-be6f-311d97f6a4d6

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi par noteikumu projektu nav saņemti.

6.4. Cita informācija

Pēc publiskās apspriešanas priekšlikumus par noteikumu projektu sniedza biedrība "Mazjūras zvejnieki" un biedrība "Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome".
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Klimata un enerģētikas ministrija
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Lauku atbalsta dienests
  • Valsts vides dienests
  • biedrība "Mazjūras zvejnieki"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Valsts ieņēmumu dienests pēc nepieciešamības sniegs informāciju par ieņēmumiem no konfiscēto zvejas rīku, zvejas līdzekļu un zivju realizācijas.
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai, Klimata un enerģētikas ministrijai un biedrībai "Mazjūras zvejnieki" būs jādeleģē pārstāvji darbam Zivju fonda padomē. Zemkopības ministrijai būs jāizdara grozījumi Zemkopības ministrijas 2020. gada 11. marta rīkojumā Nr. 32 "Par Zivju fonda padomes sastāvu".
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi