24-TA-2757: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 12. februāra noteikumos Nr. 72 "Noteikumi par akcīzes nodokļa nodrošinājumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Finanšu ministrijas (Valsts ieņēmumu dienesta) iniciatīva, lai noteiktu prasības akcīzes nodokļa nodrošinājuma samazinājumam sintētiskas izcelsmes metanola (metilspirta) pārvietošanai un novērstu tiesību normu piemērošanā konstatētās nepilnības.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir:
1) noteikt, ka sintētiskas izcelsmes metanola (metilspirta) pārvietošanai atliktās akcīzes nodokļa maksāšanas režīmā var piemērot akcīzes nodokļa nodrošinājuma samazinājumu;
2) novērst Ministru kabineta 2019. gada 12. februāra noteikumu Nr. 72 “Noteikumi par akcīzes nodokļa nodrošinājumiem” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 72) piemērošanā konstatētās problēmas.
1) noteikt, ka sintētiskas izcelsmes metanola (metilspirta) pārvietošanai atliktās akcīzes nodokļa maksāšanas režīmā var piemērot akcīzes nodokļa nodrošinājuma samazinājumu;
2) novērst Ministru kabineta 2019. gada 12. februāra noteikumu Nr. 72 “Noteikumi par akcīzes nodokļa nodrošinājumiem” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 72) piemērošanā konstatētās problēmas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
1. Saskaņā ar likuma “Par akcīzes nodokli” pielikumu metanols (metilspirts), neatkarīgi no tā, vai tas ir bioloģiskas vai sintētiskas izcelsmes, ir apliekams ar akcīzes nodokli. Savukārt citās Eiropas Savienības dalībvalstīs sintētiskas izcelsmes metanols (metilspirts) nav ar akcīzes nodokli apliekams, jo Eiropas Savienības līmenī harmonizētā akcīzes prece ir bioloģiskas izcelsmes metanols (metilspirts). Līdz ar to citās Eiropas Savienības dalībvalstīs šāda sintētiskās izcelsmes metanola (metilspirta) pārvietošanai uz citu Eiropas Savienības dalībvalsti nav nepieciešams noformēt elektronisko administratīvo dokumentu (e-AD) un iesniegt akcīzes nodokļa nodrošinājumu. Lai Latvijas komersantiem atvieglotu finansiālo slogu un uzlabotu to konkurētspēju Eiropas Savienības dalībvalstu tirgū, nepieciešams noteikt akcīzes nodokļa nodrošinājuma piemērošanas nosacījumus sintētiskas izcelsmes metanola (metilspirta) pārvietošanai atliktās akcīzes nodokļa maksāšanas režīmā.
Papildus nepieciešams novērst praksē konstatētās nepilnības MK noteikumu Nr. 72 piemērošanā.
2. Šobrīd MK noteikumu Nr. 72 46. punkts nosaka, ka Valsts ieņēmumu dienests dzēš akcīzes nodokļa vienreizējo nodrošinājumu īslaicīgi reģistrēta saņēmēja darbībai, ja ir iesniegta akcīzes nodokļa deklarācija, samaksāts akcīzes nodoklis un iesniegts iesniegums saskaņā ar MK noteikumu Nr. 72 4. pielikuma 4. punktu.
3. Pašreiz MK noteikumu Nr. 72 62. punkts paredz, ka akcīzes nodokļa nodrošinātājs var samazināt akcīzes nodokļa nodrošinājumu vai tā derīguma termiņu, anulēt to vai pārņemt cita nodrošinājuma saistības, par to informējot Valsts ieņēmumu dienestu.
4. Pašreizējā MK noteikumu Nr. 72 72. punkta redakcija nosaka, ka Valsts ieņēmumu dienests akcīzes nodokļa nodrošinājumu dzēš piecu darbdienu laikā pēc noteikumu 67. vai 70. punktā minētā termiņa beigām un par to informē nodrošinātāju.
Papildus nepieciešams novērst praksē konstatētās nepilnības MK noteikumu Nr. 72 piemērošanā.
2. Šobrīd MK noteikumu Nr. 72 46. punkts nosaka, ka Valsts ieņēmumu dienests dzēš akcīzes nodokļa vienreizējo nodrošinājumu īslaicīgi reģistrēta saņēmēja darbībai, ja ir iesniegta akcīzes nodokļa deklarācija, samaksāts akcīzes nodoklis un iesniegts iesniegums saskaņā ar MK noteikumu Nr. 72 4. pielikuma 4. punktu.
3. Pašreiz MK noteikumu Nr. 72 62. punkts paredz, ka akcīzes nodokļa nodrošinātājs var samazināt akcīzes nodokļa nodrošinājumu vai tā derīguma termiņu, anulēt to vai pārņemt cita nodrošinājuma saistības, par to informējot Valsts ieņēmumu dienestu.
4. Pašreizējā MK noteikumu Nr. 72 72. punkta redakcija nosaka, ka Valsts ieņēmumu dienests akcīzes nodokļa nodrošinājumu dzēš piecu darbdienu laikā pēc noteikumu 67. vai 70. punktā minētā termiņa beigām un par to informē nodrošinātāju.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Šobrīd sintētiskas izcelsmes metanola (metilspirta) pārvietošanai atliktās akcīzes nodokļa maksāšanas režīmā tiek piemērots akcīzes nodokļa nodrošinājums vispārējā kārtībā. Lai atvieglotu finansiālo slogu un uzlabotu Latvijas komersantu konkurētspēju, nepieciešams noteikt, ka sintētiskas izcelsmes metanola (metilspirta) pārvietošanai atliktās akcīzes nodokļa maksāšanas režīmā piemēro akcīzes nodokļa nodrošinājuma samazinājumu. Vienlaikus komersanta rīcībā jābūt dokumentam, kas apliecina, ka metanols (metilspirts) ir sintētiskas izcelsmes.
Risinājuma apraksts
1. Noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 72 ar 7.2 punktu nosakot, ka sintētiskās izcelsmes metanola (metilspirta) pārvietošanai atliktās akcīzes nodokļa maksāšanas režīmā piemēro 100 procentu nodrošinājuma samazinājumu.
Problēmas apraksts
2. Šobrīd MK noteikumu Nr. 72 46. punkts nosaka, ka, lai dzēstu nodrošinājumu īslaicīgi reģistrēta saņēmēja darbībai, nodrošinājuma iesniedzējam, cita starpā, ir jāiesniedz iesniegums vienreizējā nodrošinājuma dzēšanai.
Praksē ir konstatēti gadījumi, kad īslaicīgi reģistrēts saņēmējs pēc vairākkārtējiem atgādinājumiem par iesnieguma nepieciešamību nereaģē, bet akcīzes nodokļa deklarācija ir iesniegta un akcīzes nodoklis ir samaksāts, tādējādi iesniegtais nodrošinājums - iemaksātā drošības nauda - nevar tikt pārskaitīta citu nodokļu parādu segšanai vai turpmākajiem nodokļu maksājumiem saskaņā ar MK noteikumu Nr. 72 56. punktu.
Praksē ir konstatēti gadījumi, kad īslaicīgi reģistrēts saņēmējs pēc vairākkārtējiem atgādinājumiem par iesnieguma nepieciešamību nereaģē, bet akcīzes nodokļa deklarācija ir iesniegta un akcīzes nodoklis ir samaksāts, tādējādi iesniegtais nodrošinājums - iemaksātā drošības nauda - nevar tikt pārskaitīta citu nodokļu parādu segšanai vai turpmākajiem nodokļu maksājumiem saskaņā ar MK noteikumu Nr. 72 56. punktu.
Risinājuma apraksts
2. Noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 72 ar 46.2 punktu, nosakot gadījumu, kad Valsts ieņēmumu dienests dzēš vienreizējo nodrošinājumu īslaicīgi reģistrēta saņēmēja darbībai, ja īslaicīgi reģistrēts saņēmējs nav iesniedzis iesniegumu vienreizēja nodrošinājuma dzēšanai.
Problēmas apraksts
3. Pašreiz MK noteikumu Nr. 72 62. punkts paredz informēt Valsts ieņēmumu dienestu, ja akcīzes nodokļa nodrošinātājs samazina akcīzes nodokļa nodrošinājumu vai tā derīguma termiņu, anulē to vai pārņem cita nodrošinājuma saistības.
MK noteikumu Nr. 72 9. punkts nosaka, ka akcīzes nodokļa nodrošinājuma iesniegšanu un reģistrāciju apliecina Valsts ieņēmumu dienesta izsniegta akcīzes nodokļa nodrošinājuma apliecība. Gadījumos, kad nodrošinājuma iesniedzējs vēlas samazināt nodrošinājuma summu vai nodrošinājuma derīguma termiņu vai anulēt nodrošinājumu, vispirms tam ir jāvēršas Valsts ieņēmumu dienestā ar iesniegumu par izmaiņu veikšanu izsniegtajā akcīzes nodokļa nodrošinājuma apliecībā. Tikai pēc akcīzes nodokļa nodrošinājuma apliecības pārreģistrācijas vai anulēšanas nodrošinājuma iesniedzējs ir tiesīgs vienoties ar nodrošinātāju par izmaiņu veikšanu saistību izpildes apdrošināšanas polisē vai kredītiestādes galvojumā. Lai izvairītos no situācijas, kad akcīzes nodokļa nodrošinātājs (kredītiestāde vai apdrošināšanas akciju sabiedrība) samazina akcīzes nodokļa nodrošinājumu vai nodrošinājuma derīguma termiņu vai anulē to, pirms nodrošinājums ir reģistrēts Valsts ieņēmumu dienestā un ir izsniegta nodrošinājuma apliecība ar jaunajiem nosacījumiem, ir jāprecizē MK noteikumu Nr. 72 62. punkta redakcija un jāparedz, ka Valsts ieņēmumu dienests ir jāinformē savlaicīgi, pirms izmaiņu veikšanas akcīzes nodokļa nodrošinājumā.
MK noteikumu Nr. 72 9. punkts nosaka, ka akcīzes nodokļa nodrošinājuma iesniegšanu un reģistrāciju apliecina Valsts ieņēmumu dienesta izsniegta akcīzes nodokļa nodrošinājuma apliecība. Gadījumos, kad nodrošinājuma iesniedzējs vēlas samazināt nodrošinājuma summu vai nodrošinājuma derīguma termiņu vai anulēt nodrošinājumu, vispirms tam ir jāvēršas Valsts ieņēmumu dienestā ar iesniegumu par izmaiņu veikšanu izsniegtajā akcīzes nodokļa nodrošinājuma apliecībā. Tikai pēc akcīzes nodokļa nodrošinājuma apliecības pārreģistrācijas vai anulēšanas nodrošinājuma iesniedzējs ir tiesīgs vienoties ar nodrošinātāju par izmaiņu veikšanu saistību izpildes apdrošināšanas polisē vai kredītiestādes galvojumā. Lai izvairītos no situācijas, kad akcīzes nodokļa nodrošinātājs (kredītiestāde vai apdrošināšanas akciju sabiedrība) samazina akcīzes nodokļa nodrošinājumu vai nodrošinājuma derīguma termiņu vai anulē to, pirms nodrošinājums ir reģistrēts Valsts ieņēmumu dienestā un ir izsniegta nodrošinājuma apliecība ar jaunajiem nosacījumiem, ir jāprecizē MK noteikumu Nr. 72 62. punkta redakcija un jāparedz, ka Valsts ieņēmumu dienests ir jāinformē savlaicīgi, pirms izmaiņu veikšanas akcīzes nodokļa nodrošinājumā.
Risinājuma apraksts
3. Noteikumu projekts paredz precizēt MK noteikumu Nr. 72 62. punkta redakciju un noteikt, ka nodrošinātājs var samazināt nodrošinājumu vai nodrošinājuma derīguma termiņu, anulēt to vai pārņemt cita nodrošinājuma saistības, pēc tam, kad par to ir informējis Valsts ieņēmumu dienestu.
Problēmas apraksts
4. Pašreizējā MK noteikumu Nr. 72 72. punkta redakcija nosaka, ka Valsts ieņēmumu dienests akcīzes nodokļa nodrošinājumu dzēš piecu darbdienu laikā pēc tam, kad beidzies sešu mēnešu termiņš pēc akcīzes nodokļa vispārējā nodrošinājuma apliecības pārreģistrācijas vai spēka zaudēšanas, ja šo sešu mēnešu laikā nav uzsākta akcīzes nodokļa kontrole (pārbaude, revīzija), vai lēmums par uzsāktas akcīzes nodokļa kontroles (pārbaudes, revīzijas) rezultātiem šajā laikā ir pieņemts un ir kļuvis izpildāms.
Ja Valsts ieņēmumu dienests sešu mēnešu perioda pēdējās dienās vēršas ar akcīzes nodokļa samaksas pieprasījumu pie nodrošinātāja, tam mēneša laikā pēc Valsts ieņēmumu dienesta rakstveida pieprasījuma saņemšanas jāsamaksā akcīzes nodoklis. Šādā situācijā akcīzes nodokļa nodrošinājuma dzēšanas termiņš pagarinās, un tas var būt arī septiņi un vairāk mēneši pēc akcīzes nodokļa vispārējā nodrošinājuma apliecības pārreģistrācijas vai spēka zaudēšanas, tāpēc nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 72 72. punkta redakciju.
Ja Valsts ieņēmumu dienests sešu mēnešu perioda pēdējās dienās vēršas ar akcīzes nodokļa samaksas pieprasījumu pie nodrošinātāja, tam mēneša laikā pēc Valsts ieņēmumu dienesta rakstveida pieprasījuma saņemšanas jāsamaksā akcīzes nodoklis. Šādā situācijā akcīzes nodokļa nodrošinājuma dzēšanas termiņš pagarinās, un tas var būt arī septiņi un vairāk mēneši pēc akcīzes nodokļa vispārējā nodrošinājuma apliecības pārreģistrācijas vai spēka zaudēšanas, tāpēc nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 72 72. punkta redakciju.
Risinājuma apraksts
4. Noteikumu projekts paredz precizēt MK noteikumu Nr. 72 72. punkta redakciju, nosakot, ka Valsts ieņēmumu dienests nodrošinājumu dzēš piecu darbdienu laikā pēc MK noteikumu Nr. 72 67. vai 70. punktā minētā termiņa beigām un nodokļa saistību izpildes, un par to informē nodrošinātāju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Personas, kas veic darbības ar akcīzes precēm
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz fiziskām personām, kuras ieguvušas īslaicīgi reģistrēta saņēmēja statusu
Juridiskās personas
- Personas, kas veic darbības ar akcīzes precēm
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz komersantiem, kuri darbojas ar naftas produktiem un kuri ieguvušas īslaicīgi reģistrēta saņēmēja statusu
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts atvieglos sintētiskā metanola pārvietošanu uz Eiropas Savienības dalībvalstīm
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Valsts ieņēmumu dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Iebildumi un priekšlikumi par noteikumu projektu nav saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts ieņēmumu dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi