Anotācija (ex-ante)

23-TA-2675: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 4. aprīļa noteikumos Nr. 166 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība vaislas lauksaimniecības dzīvnieku ierakstīšanai ciltsgrāmatā un ciltsreģistrā un vietējo apdraudēto šķirņu saglabāšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta protokollēmuma Nr. 40 43. § 36. punktam Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai" papildu finansējums valsts atbalstam 2024. gadā ir 46 918 370 euro, no kuriem šajā noteikumu projektā paredzētā atbalsta finansēšanai plānoti 20 418 370 euro

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 4. aprīļa noteikumos Nr. 166 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība vaislas lauksaimniecības dzīvnieku ierakstīšanai ciltsgrāmatā un ciltsreģistrā un vietējo apdraudēto šķirņu saglabāšanai"" (turpmāk - noteikumu projekts) sagatavots atbalsta nodrošināšanai 2024. gadā par:
1) izmaksām, kas saistītas ar vaislas dzīvnieku ciltsdokumentācijas sagatavošanu un dzīvnieku izvērtēšanu;
2) vietējo apdraudēto šķirņu saglabāšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašlaik spēkā ir Ministru kabineta 2023. gada 4. aprīļa noteikumi Nr. 166 "Valsta atbalsta piešķiršanas kārtība vaislas lauksaimniecības dzīvnieku ierakstīšanai ciltsgrāmatā un ciltsreģistrā un vietējo apdraudēto šķirņu saglabāšanai" (turpmāk - noteikumi Nr. 166), kuros noteikts valsts atbalsta apmērs, piešķiršanas kritēriji un kārtība kārtējā gadā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 21.01.00 “Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai” vaislas lauksaimniecības dzīvnieku ierakstīšanai ciltsgrāmatā, kā arī to ģenētiskās kvalitātes noteikšanai un produktivitātes datu izvērtēšanai un vietējo apdraudēto šķirņu saglabāšanai 2024. gadam paredzētais finansējums ir 20 418 370 euro, nepieciešams to sadalīt pa nozarēm.
Risinājuma apraksts
Valsts atbalsts 2022. gadam paredzēts 20 418 370  euro apmērā, un noteikumu Nr. 247 4. punktā ir plānots finansējums pa nozarēm šādā apmērā:
1. Vaislas lauksaimniecības dzīvnieku ierakstīšanai ciltsgrāmatā un ciltsreģistrā, to ģenētiskās kvalitātes noteikšanai, produktivitātes datu izvērtēšanai  un novērtēšanai pēc pēcnācējiem  - 20 195 890 euro:
1) sivēnmātēm – 7 528 388 euro;
2) piena šķirņu slaucamajām govīm, tostarp pirmpienēm, – 7 941 691 euro;
3) gaļas šķirņu zīdītājgovīm un telēm, kas vecākas par 12 mēnešiem, – 3 474 484 euro;
4) piena šķirņu slaucamajām kazām, tostarp pirmpienēm, – 85 558 euro;
5) vaislas aitu mātēm – 776 057 euro;
6) vaislas staltbriežiem un dambriežiem – 200 000 euro;
7) tīršķirnes vaislas ķēvēm – 189 711 euro;
2. Lauksaimniecības dzīvnieku vietējo apdraudēto šķirņu saglabāšanai – 222 480 euro.
Tā kā salīdzinājumā ar 2023. gadu finansējums šim pasākumam ir par 1 581 630 euro mazāks, finansējums 2024. gadā ievērojami ir samazināts tām nozarēm, kurām ir vislielākais kopējais finansējums - cūkkopībai - par  aptuveni 700 tūkstošiem euro; un piena nozarei - par 882 tūkstošiem euro. Pārējām nozarēm, kā arī vietējo apdraudēto šķirņu saglabāšanai finansējums atstāts 2023. gada apmērā.
Kopējā finansējuma samazinājuma dēļ cūkkopības nozarē tiks samazināts atbalstīto dzīvnieku skaits. Savukārt piena lopkopības nozarē ir samazinājies govju skaits, tādēļ paredzams, ka kopējā finansējuma samazinājums būtiski neietekmēs atbalsta limes par dzīvnieku, un  tās saglabātas 2023. gada līmenī.
Problēmas apraksts
2023. gadā biedrībām turpina pieaugt dažādas šķirnes dzīvnieku audzētāju biedrību (turpmāk - biedrības) izmaksas, piemēram, grāmatvedības pakalpojumu izmaksas un biroja telpu nomas. Tāpat jāņem vērā, ka  palielināsies izmaksas saistībā ar valsts noteiktās minimālās algas (attiecīgi arī nodokļu) celšanu, kas ietekmēs arī izmaksas par biedrību ciltsdarba speciālistu darbu. Ievērojot pieaugošās izmaksas, nepieciešams palielināt finansējumu administratīvo izmaksu segšanai tām biedrībām, kuras darbojas ar mazāku dzīvnieku skaitu un kurām tādējādi arī kopējās izmaksas uz vienu dzīvnieku ir lielākas.
Risinājuma apraksts
Precizēts noteikumu Nr. 166 15.1. apakšpunkts, 16. punkts, 21.1., 21.2., 21.3., 23.1. un 23.2. apakšpunkts, palielinot cūkkopības, gaļas liellopu un kazkopības nozarēs atbalstu administratīvajām izmaksām līdz 2,50 euro (palielinājums par 0,50 euro). 
Jāņem vērā, ka šīs administratīvās izmaksas neizriet no noteikumu projekta, bet ir organizācijas darbības nodrošināšanas izmaksas.
Problēmas apraksts
Tā kā cūkkopības nozarei 2024. gadā ir samazināts kopējais finansējums, ir jāsamazina sivēnmāšu skaits, par kuram var saņemt atbalstu.
Risinājuma apraksts
Precizēts noteikumu 15.1.1. un 15.1.2. apakšpunkts, kā arī 16. punkts, paredzot, ka atbalstu rēķina no 2000 sivēnmātēm ganāmpulkā. Attiecīgi precizēts arī noteikumu Nr. 166 1. pielikums.
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 166 nepieciešams precizēt vairākas normas attiecībā uz vietējo apdraudēto šķirņu dzīvnieku saglabāšanu:
- jāprecizē laika periods, kurā dzīvnieku īpašniekam ir jāievēro noteikumos Nr. 166 noteiktās prasības;
- ir būtiski, ka vietējo apdraudēto šķirņu dzīvnieku īpašnieki ievēro audzēšanas programmā noteiktās prasības, jo tas būtiski ietekmē šķirnes saglabāšanas un izkopšanas iespējas. Tāpēc tas jānosaka noteikumu projektā;
- jāparedz, ka tajos gadījumos, kad dzīvnieka īpašniekam ir mainījies īpašnieks, prasības attiecas arī uz jauno īpašnieku;
- jāprecizē atzinuma par dzīvnieka atbilstību audzēšanas programmas kritērijiem izsniegšanas laiks.
Risinājuma apraksts
Noteikumos Nr. 166 izdarīti sekojoši precizējumi attiecībā uz vietējo apdraudēto šķirņu dzīvnieku saglabāšanu:
- noteikumu Nr. 166 39.2. apakšpunktā noteikts, ka visas prasības dzīvnieka īpašnieks ievēro līdz nākamā gada 15. aprīlim. Šāds periods izvēlēts, jo kārtējā gadā iesniegumu par atbalstu pretendents iesniedz līdz 15. aprīlim. Tātad prasības ir jāievēro gadu, kā tas bija arī 2023. gadā;
- noteikumu Nr. 166 39.2. apakšpunkts papildināts ar 39.2.1., 39.2.2. un 39.2.3. apakšpunktiem. 39.2.1. apakšpunktā ir saglabātas jau pašlaik spēkā esošās prasības, svītrojot nosacījumus par saistību periodu, jo saistību periods ar noteikumu projektu ir noteikts 39.2. apakšpunkta ievaddaļā. 39.2.2. apakšpunktā ir iekļauts nosacījums par audzēšanas programmā noteikto prasību ievērošanu. Savukārt 39.2.2. apakšpunktā noteikts pienākums informēt dzīvnieka jauno īpašnieku par noteiktajām prasībām. Attiecīgi 42. punktā precizēti nosacījumi gadījumā, ja atbalsta saņēmējs vai jaunais dzīvnieka īpašnieks nav ievērojis noteiktās prasības. Šādā gadījumā atbalstu atmaksā tā persona, kas to ir saņēmusi - atbalsta saņēmējs. 
Tā kā 39.2. apakšpunkta un 42. punktā ir skaidri noteiktas prasības attiecībā uz pretendentu un jauno dzīvnieka īpašnieku, 43. punkts ir lieks un tāpēc svītrots no noteikumiem Nr. 166.
Papildus ir precizēts noteikumu Nr. 166 40. punkts, paredzot, ka atzinumu par dzīvnieka atbilstību audzēšanas programmai biedrība izsniedz kārtēja gadā. Tātad pretendents 2024. gadā Lauku atbalsta dienestā iesniegs atzinumu, kas izsniegts ne agrāk kā 2024. gada 1. janvārī.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Lauksaimniecības dzīvnieku īpašnieki
Ietekmes apraksts
Lauksaimniecības dzīvnieku īpašnieki saņem subsidētus ciltsdarba pakalpojumus, kā arī atbalstu par vietējo apdraudēto šķirņu saglabāšanu.
Juridiskās personas
  • Lauksaimniecības dzīvnieku īpašnieki
  • Šķirnes lauksaimniecības dzīvnieku audzētāju biedrības
Ietekmes apraksts
Lauksaimniecības dzīvnieku īpašnieki saņem subsidētus ciltsdarba pakalpojumus, kā arī atbalstu par vietējo apdraudēto šķirņu saglabāšanu.
10 šķirnes lauksaimniecības dzīvnieku audzētāju biedrības sniedz ganāmpulka īpašniekiem subsidētus ciltsdarba pakalpojumus un saņem atbalstu par administratīvajām izmaksām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsta pasākumi veicina nodarbinātību un ražošanu laukos, un tas pozitīvi ietekmē valsts makroekonomiskos rādītājus.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Ciltsdarba pasākumi veicina kvalitatīvu dzīvnieku audzēšanu, un tas labvēlīgi ietekmē konkurētspēju.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Liela daļa atbalsta gala labumu guvēji ir mazie un vidējie uzņēmumi, tādējādi atbalsts ietekmē šos uzņēmumus.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Atbalsts ciltsdarbam sniedz būtisku ieguldījumu saimniecību saražoto gala produktu kvantitatīvajos un kvalitatīvajos rādītājos. Tādējādi pieejamais atbalsts veicina saimniecību konkurētspēju.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Stiprinot lopkopības nozares saimniecības, tiek saglabāta lauku apdzīvotība un veicināta nodarbinātība laukos.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
22 000 000
0
20 418 370
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
22 000 000
0
20 418 370
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
22 000 000
0
20 418 370
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
22 000 000
0
20 418 370
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta protokollēmuma Nr. 40 43. § 36. punktam Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai" papildu finansējums valsts atbalstam 2024. gadā ir 46 918 370 euro, no kuriem šajā noteikumu projektā paredzētā atbalsta finansēšanai plānoti 20 418 370 euro
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta protokollēmuma Nr. 40 43. § 36. punktam Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai" piešķirtais papildu finansējums valsts atbalstam 2024. gadā 46 918 370 euro paredzēts šādiem pasākumiem un šādā apmērā:
a) valsts atbalstam vaislas lauksaimniecības dzīvnieku ierakstīšanai ciltsgrāmatā, kā arī to ģenētiskās kvalitātes noteikšanai un produktivitātes datu izvērtēšanai, un lauksaimniecības dzīvnieku vietējo apdraudēto šķirņu saglabāšanai – 20 418 370 euro;
b) selekcijas materiāla izstrādei, lai veicinātu konvenciālo, integrēto un bioloģisko lauksaimniecības kultūraugu audzēšanas tehnoloģiju, – 2 500 000 euro;
c) lauksaimniecībā izmantojamiem zinātnes pētījumiem un lauksaimniecības zinātnisko institūciju materiāli tehniskās bāzes pilnveidošanai – 8 000 000 euro;
d) kredītprocentu daļējai dzēšanai investīciju kredītiem, lauksaimniecībā izmantojamās zemes iegādes kredītiem, lauksaimniecības dzīvnieku iegādes kredītiem un īstermiņa kredītiem – 10 000 000 euro;
e) ražas, dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanas polises cenas daļējai kompensācijai – 5 000 000 euro;
f) lauksaimniecības un pārtikas produktu noieta veicināšanai – 1 000 000 euro
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests, Zemkopības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cūku ciltsdarba centrs, Latvijas Šķirnes dzīvnieku audzētāju savienība, Latvijas Gaļas liellopu audzētāju asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi