Anotācija (ex-ante)

23-TA-2582: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumos Nr. 198 "Tiešo maksājumu piešķiršanas kārtība lauksaimniekiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumos Nr. 198 “Tiešo maksājumu piešķiršanas kārtība lauksaimniekiem”” (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto, piecpadsmito un sešpadsmito daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Veikt grozījumus Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumos Nr. 198 “Tiešo maksājumu piešķiršanas kārtība lauksaimniekiem" (turpmāk – noteikumi nr. 198/2023), lai precizētu finansējuma pārdales principus saistītā ienākumu atbalsta intervencēm, paredzētu garāku laika posmu datu ievadei lauksaimniecībā izmantojamās zemes pārvaldības sistēmā (turpmāk – LIZ pārvaldības sistēma) un veiktu tehnisku precizējumu, lai pilnveidotu atbalsta intervenču administrēšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2023. gads ir pirmais gads, kurā tiek īstenotas vairākas jaunas atbalsta intervences, kas paredzētas KLP stratēģiskajā plāna 2023. – 2027. gadam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lauku atbalsta dienests (turpmāk - LAD) uzsākot jauno intervenču praktisko administrēšanu ir konstatējis, ka ir nepieciešams veikt atsevišķus tehniskus grozījums noteikumos.
Noteikumu nr. 198/2023 22. punktā ir noteikts: “22. Atbalsttiesīgajā platībā var iekļaut koptus grāvjus, dzīvžogus un koku rindas, kas nav platākas par diviem metriem.”
Šāda redakcija ir radījusi pārpratumus, ka tikai koku rindām ir noteikts platuma ierobežojums, savukārt uz grāvjiem un dzīvžogiem šis ierobežojums neattiecas.
Risinājuma apraksts
Noteikumu nr. 198/2023 22. punkts tiek redakcionāli precizēts, lai viennozīmīgi noteiktu to, ka visi uzskaitītie objekti - kopti grāvji, dzīvžogi un koku rindas, var tikt iekļauti atbalsttiesīgajā platībā tikai tad, ja tie nav platāki par diviem metriem
Problēmas apraksts
Katrai atbalsta intervencei KLP stratēģiskajā plāna 2023. – 2027. gadam ir  noteikts finansējuma apjoms un noteikta plānotā vienības summa, plānotā vienības minimālā summa un plānotā vienības maksimālā summa.
Saskaņā ar Lauku atbalsta dienesta (turpmāk – LAD) apkopotajiem sākotnējiem 2023. gada atbalsta iesniegumu datiem, redzams, ka vairākās saistītā ienākumu atbalsta intervencēs lauksaimnieku interese ir bijusi mazāka nekā plānots un nav sasniegti plānotie izlaides rādītāji jeb noteiktā mērķa platība. Savukārt citās saistītā ienākumu atbalsta intervencēs šī interese ir pārsniegusi plānoto, kā rezultātā vienības summa jeb faktiskā likme ir mazāka par plānoto vienības minimālo summu.  
Saistītā ienākumu atbalsta gadījumā vienības summa var būt zemāka par plānoto vienības minimālo summu tikai gadījumā, ja pēc finansējuma pārdalēm starp saistītā ienākuma atbalsta intervencēm visām saistītā ienākumu atbalsta intervencēm, no kuriem tika atņemts finansējums pārdalei, ir sasniegta plānotā vienības minimālā summa, un intervencei, uz kuru pārdale tika veikta ar mērķi sasniegt plānoto vienības minimālo summu, joprojām plānotā vienības minimālā summa netiek sasniegta.
Saistītajam ienākumu atbalstam nedrīkst pārsniegt noteikto slieksni jeb atļauto maksimālo finansējuma apmēru 13+2%, tādēļ finansējuma pārdale no citām tiešo maksājumu intervencēm nav pieļaujama. Minētie 2% ir īpaši paredzēti proteīnaugu atbalstam, savukārt 13% ir paredzēti noteiktu lauksaimniecības produktu ražošanas atbalstam, tostarp arī proteīnaugu atbalstam. Tādēļ, lai nodrošinātu plānoto vienības minimālo summu proteīnaugu atbalstam, finansējums ir pārdalāms no citu produktu (kuriem paredzēti 13%) saistītā ienākumu atbalsta intervencēm, savukārt īpaši proteīnaugiem paredzēto 2% finansējuma daļu nevar pārdalīt, lai nodrošinātu plānoto vienības minimālo summu produktu atbalstam, kuriem atļauts piešķirt atbalstu vien 13% finansējuma ietvaros.
Risinājuma apraksts
Šobrīd noteikumi nr. 198/2023 paredz pārdali uz saistītā ienākumu atbalsta intervencēm, kurās nav sasniegta vienības minimālā summa, no saistītā ienākumu atbalsta intervencēm, kurās ir pārsniegta vienības maksimālā summa. Ņemot vērā 2023. gada pieredzi un lauksaimnieku interesi par atsevišķām atbalsta intervencēm, ir nepieciešams precizēt kārtību, kādā tiks pārdalīts finansējums uz saistītā ienākumu atbalsta intervencēm, kurās plānotie izlaides rādītāji ir būtiski pārsniegti, papildus paredzot pārdali saistītā ienākumu atbalsta intervenču gadījumā no saistītā ienākumu atbalsta intervencēm, kurās nav būtiski pārsniegti plānotie pieteikšanās apjomi. 

Līdz ar to noteikumu nr. 198/2023 371. punkts tiek papildināts ar jauniem apakšpunktiem, lai precizētu kārtību, kādā uz saistītā ienākumu atbalsta intervencēm, kurās ir būtiski pārsniegti plānotie izlaides rādītāji, tiks pārdalīts atvēlētais finansējums no citām saistītā atbalsta intervencēm, ar mērķi nodrošināt plānotās vienības minimālās summas sasniegšanu saistītā atbalsta intervencēm, kurās izlaides rādītāji būtiski pārsniedz plānotos.

Tiek paredzēti šādi grozījumi:
1) pārdalīt finansējumu uz saistītā ienākumu atbalsta intervencēm, kur nav sasniegta minimālā vienības summa, no saistītā ienākumu atbalsta intervencēm, kur pārsniegta plānotā vienības summa (jauns 371.3.1 apakšpunkts) vai nepieciešamības gadījumā arī no saistītā ienākumu atbalsta intervencēm, kur pārsniegta minimālā vienības summa (jauns 371.3.2 apakšpunkts).
2) pārdales neveic no saistītā ienākumu atbalsta par proteīnaugiem uz citām saistītā ienākumu atbalsta intervencēm (jauns 371.6.1 apakšpunkts).
Problēmas apraksts
Saskaņā ar noteikumu nr. 198/2023 nosacījumiem, lai pretendētu uz ekoshēmas atbalstu par ekoloģiski nozīmīgu platību, ekoshēmas atbalstu par saudzējošu lauksaimniecības praksi vai ekoshēmas atbalstu par slāpekļa un amonjaka emisiju un piesārņojumu mazinošu lauksaimniecības praksi, lauksaimniekam ir jāsniedz prasītā informācija noteiktajos termiņos Valsts augu aizsardzības dienesta (turpmāk - VAAD) izveidotajā LIZ pārvaldības sistēmā.
Ņemot vērā, ka 2023. gads ir VAAD uzturētās LIZ pārvaldības sistēmas darbības pirmais gads, daudzi lauksaimnieki ir informējuši par grūtībām lietojot un sniedzot prasīto informāciju norādītajos termiņos.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu lauksaimnieku pielāgošanos jaunajiem nosacījumiem un dotu iespēju iesniegt prasīto informāciju, nepiemērojot atbalsta samazinājumu par novēlotas informācijas iesniegšanu, noteikumos nr. 198/2023 tiek paredzēti šādi grozījumi:

1) Noslēguma jautājumu sadaļas 388., 389. un 390. punktā tiek veikti grozījumi, lai pirmajā LIZ pārvaldības sistēmas darbības gadā pagarinātu informācijas iesniegšanas termiņus sistēmā līdz 2024. gada 5. aprīlim par pamatkaļķošanu, herbicīdu lietošanu, mēslošanas plānu un augu aizsardzības līdzekļiem, tādējādi sniedzot iespēju lauksaimniekiem izpildīt visus ekoshēmu atbalsta intervenču nosacījumus.
Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskajā plānā 2023. – 2027. gadam ir noteikts, ka minētā informācija ekoshēmu atbalsta administrēšanai ir jānodrošina elektroniskā veidā, izmantojot izstrādātās informācijas sistēmas.
LIZ pārvaldības sistēma primāri izveidota, lai apkopotu informāciju par lauksaimniecības zemes ilgtspējīgu izmantošanu t.sk. darbībām, kas uz tās tiek veiktas piemēram, augu aizsardzības līdzekļu lietošanu, mēslošanas līdzekļu lietošanu, kas nepieciešama valsts politikas plānošanai. Ņemot vērā LIZ pārvaldības sistēmas funkcionalitātes, tā izmantojama arī KLP atbalsta pasākumu - ekoshēmu un agrovides pasākumu administrēšanā.
2024. gada 5. aprīlis kā gala termiņš informācijas iesniegšanai ir noteikts, ņemot vērā, ka tas ir vēlākais datums, kad VAAD būs pilnībā pabeidzis sistēmas izstrādes, pilnveidošanas un pielāgošanas procesus, salāgojis to ar privātām pārvaldības sistēmām, kuras izmanto lauksaimnieki, lai nodrošinātu datu importu no tām un neradītu lieku slogu lauksaimniekiem. Tāpat arī tiks apzināti tie lauksaimnieki, kam ir nepieciešama tehniska palīdzība datu ievadei, šajā periodā pieļaujot dokumentu iesniegšanu VAAD un SIA "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs" speciālistiem, kuri palīdzēs lauksaimniekiem ievadīt informāciju sistēmā.

2) Noslēguma jautājumu sadaļā tiek grozīts ar jaunu 394. punkts, nosakot, ka lauksaimniekiem par informācijas sniegšanu pēc noteiktā gala termiņa netiek piemērots atbalsta samazinājums par 2023. gadu.

3) Noslēguma jautājumu sadaļa tiek papildināta ar jaunu 397. punktu, ekoshēmas atbalsta par slāpekļa un amonjaka emisiju un piesārņojumu mazinošu lauksaimniecības praksi pretendentiem pagarinot augsnes agroķīmiskās izpētes vai agroķīmisko pakalpojumu sniedzēju datu vai augsnes paraugu analīžu rezultātu iesniegšanas gala termiņu LIZ pārvaldības sistēmā līdz 2023. gada 5. novembrim, ņemot vērā, ka visiem nepieciešamajiem augsnes paraugiem, lai pretendētu uz šī atbalsta saņemšanu 2023. gadā, jau ir jābūt noņemtiem un iesniegtiem laboratorijā analīžu veikšanai, tas arī ir optimālais termiņš šīs prasības nodrošināšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskas personas, kas veic lauksaimniecisko darbību un pretendē uz tiešajiem maksājumiem
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir labvēlīga ietekme, jo saskaņā ar to tiks nodrošināta Eiropas Savienības tiešo maksājumu piešķiršana un administrēšana pretendentiem, kas iesniegs iesniegumu un atbildīs atbalsta saņemšanas nosacījumiem.
Noteikumu grozījumi nepastiprina prasības, neierobežo lauksaimniekus, 2023. gadā tiek noteikti atvieglojumi un pagarināts gala termiņš datu ievadei LIZ pārvaldības sistēmā, kā arī pirmajā piemērošanas gadā netiks piemērots atbalsta samazinājums par datu ievades gala termiņa kavēšanu.
Juridiskās personas
  • Juridiskas personas, kas pretendē uz tiešajiem maksājumiem
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir labvēlīga ietekme, jo saskaņā ar to tiks nodrošināta Eiropas Savienības tiešo maksājumu piešķiršana un administrēšana pretendentiem, kas iesniegs iesniegumu un atbildīs atbalsta saņemšanas nosacījumiem.
Noteikumu grozījumi nepastiprina prasības, neierobežo juridiskās personas, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko darbību, 2023. gadā tiek noteikti atvieglojumi un pagarināts gala termiņš datu ievadei LIZ pārvaldības sistēmā, kā arī pirmajā piemērošanas gadā netiks piemērots atbalsta samazinājums par datu ievades gala termiņa kavēšanu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) Nr. 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (regula Nr. 2021/2115)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) Nr. 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (regula Nr. 2021/2115)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
96. pants
4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 2021/2115 96. pantā ir noteikts, ka dalībvalstis saistītajam ienākumu atbalstam (turpmāk - SA) var novirzīt 13% konkrētām nozarēm, piemēram, labībai, eļļas augiem, cietes kartupeļi, pienam, sēklām, aitām, kazām, liellopiem, augļiem, dārzeņi un proteīnaugiem. Kā arī dalībvalstīm tiek dota iespēja 13% SA finansējumu palielināt par ne vairāk kā 2%, paredzot atbalstu proteīnaugiem. Ņemot vērā, ka proteīnaugiem SA finansējums var tikt nodrošināts gan 13%, gan 2% SA finansējuma ietvaros ir pieļaujama finansējumu pārdale no 13% uz 2%, taču no 2% SA par proteīnaugiem finansējumu nedrīkst pārdalīt uz citām SA intervencēm, jo nedrīkst pārsniegt 13% SA finansējuma slieksni saskaņā ar regulas 96.panta 1.punktu.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests, Valsts augu aizsardzības dienests, Zemkopības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Diskusija/apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Š.g. 16.oktobrī tika sasaukta sanāksme ar lauksaimnieku nevalstiskajām organizācijām, kurās piedalījās pārstāvji no: Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima, Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācija,  Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācija, Latvijas Jauno zemnieku klubs, Latvijas Zemnieku federācija, Latvijas Dabas fonds un LSA Lopkopības saimniecību asociācija.

Sanāksmes laikā tika atbalstīts ZM priekšlikumu grozīt 2023.gada 18.aprīļa MK noteikumus Nr. 198 “Tiešo maksājumu piešķiršanas kārtība lauksaimniekiem” un pagarināt gala termiņu datu ievadei LIZ pārvaldības sistēmā un 2023.gadā nepiemērot atbalsta samazinājumu par novēlotas informācijas iesniegšanu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests
  • Valsts augu aizsardzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi