Anotācija (ex-ante)

22-TA-620: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 24. jūlija noteikumos Nr. 518 "Augu šķirnes saimniecisko īpašību novērtēšanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tā kā lauksaimnieciskajā ražošanā ienāk arī labības sugu hibrīdās šķirnes, tām ir jānosaka šķirņu saimniecisko īpašību novērtēšanas (turpmāk – SIN) prasības. Tāpat tiek selekcionētas pupu un zirņu ziemas formas un uzsākta to audzēšana,  tāpēc ir jāparedz  SIN nosacījumi ziemas formām. Lai paplašinātu SIN novērtēšanu, dažādos Latvijas reģionos ir jāpārskata šķirņu pārbaudes veikšanas vietas. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Papildināt Ministru kabineta 2012. gada 24. jūlija noteikumus Nr. 518 "Augu šķirņu saimniecisko īpašību novērtēšanas noteikumi" (turpmāk – noteikumi) ar  aktuālajām normām attiecībā uz hibrīdajām šķirnēm, pupu un zirņu ziemāju formām, precizēt novērtēšanas rādītājus un novērtēšanas grupas, izsējas normas, kā arī SIN vietas. Tāpat jānosaka prasības iekārtām, ar kurām veic mērījumus un svērumus, kā arī jāprecizē latīniskie nosaukumi kviešiem saskaņā ar jaunākajām zinātniskajām atziņām. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Spēkā esošajos noteikumos nav iekļautas normas attiecībā uz miežu un kviešu hibrīdajām šķirnēm, pupu un zirņu ziemāju formām. Tāpat nepieciešams precizēt SIN vietas, novērtēšanas rādītājus un novērtēšanas grupas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā tiek uzsākta lauku pupu un sējas zirņu ziemas formu audzēšana, ir jāprecizē lopbarības augu šķirņu SIN, izdalot atsevišķi viengadīgās un daudzgadīgās lopbarības augu sugas, kā arī nošķirot ziemāju formu un vasarāju formu šķirņu SIN ilgumu. Lauku pupu un sējas zirņu formām ir jāparedz atsevišķas novērtēšanas grupas un veģetācijas perioda ilgums, kā arī jāiekļauj nosacījums ziemcietības vērtēšanai. Vienlaikus nepieciešams precizēt novērtēšanas grupas arī citām sugām, kā vasaras un ziemas kviešiem, speltas kviešiem, miežiem un daudzziedu airenei.
Risinājuma apraksts
Izdalītas atsevišķi lopbarības augu viengadīgās sugas un daudzgadīgās sugas. Noteikts viengadīgo sugu SIN ilgums, atsevišķi izdalot ziemāju un vasarāju formas un papildinot punktu ar pupu un zirņu ziemas formām (noteikumu projekta 1. punktā izteiktais noteikumu 8. punkta 8.2.1. un 8.2.2. apakšpunkts), paredzētas atsevišķas novērtēšanas grupas (4.pielikums), noteikts veģetācijas perioda ilgums (7. pielikuma 23.punkts), kā arī noteikts, ka ziemcietību novērtē ballēs (8. pielikuma 2.1. un 2.2. apakšpunkts). Precizētas novērtēšanas grupas arī citām sugām: vasaras un ziemas kviešiem, speltas kviešiem, miežiem un daudzziedu airenei izdalītas divas pasugas.  (4.pielikuma 2.2. un 2.4. apakšpunkts, 4. punkts,  5.2. apakšpunkts un 18. punkts).
Problēmas apraksts
Noteikumu spēkā esošajā redakcijā nav iekļautas normas attiecībā uz miežu un kviešu hibrīdajām šķirnēm.
Risinājuma apraksts
Noteiktas hibrīdo šķirņu novērtēšanas grupas (4.pielikuma 2.2., 2.4. un 5.2. apakšpunkts) un izsējas normas (5. pielikuma 1.2., 1.4. un 5.2. apakšpunkts).
Problēmas apraksts
Pašlaik labību šķirņu SIN notiek divās vai trīs vietās atkarībā no sugas un audzēšanas sistēmas, arī rapša novērtēšana notiek divās vai trīs vietās. Ņemot vērā klimata un augsnes sastāva atšķirību starp reģioniem, ir jāpalielina novērtēšanas vietu skaits gan konvencionālajā, gan bioloģiskajā lauksaimniecībā. Tā kā Latvijas Lauksaimniecības universitātes (turpmāk – LLU) Lauksaimniecības fakultātes mācību un pētījumu saimniecība "Pēterlauki" ir optimizējusi savu saimniecisko darbību un turpmāk SIN nenotiks "Pēterlauki" Višķu izmēģinājumu vietā, ir nepieciešams noteikt citu SIN izmēģinājumu vietu Latgales reģionā.
Risinājuma apraksts
Kviešu un miežu šķirņu SIN konvencionālajā lauksaimniecībā turpmāk notiks četrās vietās, bioloģiskajā lauksaimniecībā – trijās vietās. Savukārt auzu šķirņu SIN notiks trijās vietās un ziemas rapsim – četrās vietās konvencionālajā lauksaimniecībā (3. pielikuma 1., 5., 6., 7. un 11. punkts). Višķu izmēģinājuma vietā īstenotais SIN turpmāk notiks LLU aģentūrā "Latvijas Lauksaimniecības universitātes Malnavas koledža" (3. pielikuma 1., 2., 3., 5., 6., 7., 9., 11., 12., 18. un 19. punkts.)
Problēmas apraksts
Nepieciešams precizēt latīniskos nosaukumus kviešiem saskaņā ar jaunākajām zinātniskajām atziņām.
Risinājuma apraksts
Precizēti latīniskie nosaukumi kviešiem (1. pielikuma 1.1. apakšpunkts, 4. pielikuma 1. punkts, 4.pielikuma 2. un 3.punkts, 5. pielikuma 1., 2. un 3. punkts, 7.pielikuma 3. punkts un 8. pielikuma 1.1. apakšpunkts)
Problēmas apraksts
Rapsim un kaņepēm lauka izmēģinājumu rādītājos nav iekļauts rādītājs "1000 sēklu masa", bet tas, pēc ekspertu ieteikuma, ir svarīgs rādītājs, kas būtu jānosaka.
Risinājuma apraksts
Rapša un kaņepju lauka izmēģinājumu rādītāji papildināti ar rādītāju "1000 sēklu masa", paredzot, ka tas būs informatīvs rādītājs, bet netiks vērtēts ballēs (1. pielikuma 3.1.8. un 3.3.2.6. apakšpunkts).
Problēmas apraksts
Tā kā ir pieņemta jauna Komisijas 2021. gada 15. jūlija Īstenošanas regula (ES) 2021/1165, ar ko atļauj bioloģiskajā ražošanā izmantot noteiktus produktus un vielas un izveido to sarakstus (turpmāk – regula 2021/1165), šī regula jānorāda arī noteikumos, aizstājot līdzšinējo regulu (noteikumu projekta 2. punktā izteiktais noteikumu 27.2.7. apakšpunkts). Tāpat noteikumu spēkā esošajā redakcijā nav noteikts, cik bieži ir jāverificē mērījumu un svērumu iekārtas.
Risinājuma apraksts
Komisijas 2008. gada 5. septembra Regula (EK) Nr. 889/2008, ar ko paredz sīki izstrādātus bioloģiskās ražošanas, marķēšanas un kontroles noteikumus, lai īstenotu Padomes Regulu (EK) Nr. 834/2007 par bioloģisko ražošanu un bioloģisko produktu marķēšanu, aizstāta ar regulu 2021/1165. Noteikumi papildināti ar  normu par mērījumu un svērumu iekārtu verificēšanu (noteikumu projekta 3. punktā izteiktais noteikumu 33. punkts). Iekārtas lietojot, ar laiku var rasties nobīdes no sākotnējiem uzstādījumiem, tāpēc iekārtas ir nepieciešams verificēt, lai izdarītie mērījumi un svērumi būtu precīzi un ticami. Iekārtas verificē saskaņā ar normatīvajos aktos par mērīšanas līdzekļu atkārtoto verificēšanu, verificēšanas sertifikātiem un verificēšanas atzīmēm noteikto.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Selekcionāri, selekcionāra tiesību īpašnieki, šķirņu uzturētāji, selekcionāra, selekcionāra tiesību īpašnieka vai šķirnes uzturētāja pilnvarotie pārstāvji
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Selekcionāri, selekcionāra tiesību īpašnieki, šķirņu uzturētāji, selekcionāra, selekcionāra tiesību īpašnieka vai šķirnes uzturētāja pilnvarotie pārstāvji

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
C/2021/5149
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 15. jūlija Īstenošanas regula (ES) 2021/1165, ar ko atļauj bioloģiskajā ražošanā izmantot noteiktus produktus un vielas un izveido to sarakstus
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 15. jūlija Īstenošanas regula (ES) 2021/1165, ar ko atļauj bioloģiskajā ražošanā izmantot noteiktus produktus un vielas un izveido to sarakstus
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
II pielikums
Noteikumu projekta 2. punktā izteiktais 27.2.7. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte, Valsts augu aizsardzības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Zemnieku Saeima
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/89b1fd5e-2f69-4181-bada-ea0a6d50a427/public_participations

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedriskā apspriešana beigusies bez iebildumiem un komentāriem.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte
  • Valsts augu aizsardzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


Noteikumu projekta izpilde tiks realizēta esošā finansējuma ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi