24-TA-1066: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas vispārējā kārtība lauku attīstībai finanšu instrumentu veidā 2023.–2027. gada plānošanas periodā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts sagatavots, pamatojoties uz Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta ceturto daļu un Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto daļu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas vispārējā kārtība lauku attīstībai finanšu instrumentu veidā 2023.–2027. gadam plānošanas periodā " (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, lai noteiktu kopīgus nosacījumus valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanai lauku attīstībai finanšu instrumentu veidā Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskajā plāna 2023.-2027. gadam (turpmāk – KLP stratēģiskais plāns) noteikto intervenču ietvaros.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Attiecībā uz finanšu instrumentu ieviešanu Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regula Nr. 2021/1060) paredz noteiktu kārtību. Kā arī Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP Stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ regulu (ES) Nr. 1305/2013 un regulu (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115) paredz noteiktu kārtību atbalsta piešķiršanai lauku attīstībai finanšu instrumentu veidā.
Ministru kabineta 2021. gada 23. novembra noteikumi Nr. 769 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība lauku attīstībai finanšu instrumentu veidā” nosaka kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu finanšu instrumentu veidā Latvijas lauku attīstības programmas 2014.–2020. gadam (turpmāk – LAP 2014-2020) īstenošanas pārejas periodā 2021. un 2022. gadā. Ar 2023. gada 1. janvāri stājās spēkā Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskais plāns 2023.–2027. gadam un sākās jaunais 2023.–2027. gada Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai plānošanas periods.
Ministru kabineta 2021. gada 23. novembra noteikumi Nr. 769 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība lauku attīstībai finanšu instrumentu veidā” nosaka kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu finanšu instrumentu veidā Latvijas lauku attīstības programmas 2014.–2020. gadam (turpmāk – LAP 2014-2020) īstenošanas pārejas periodā 2021. un 2022. gadā. Ar 2023. gada 1. janvāri stājās spēkā Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskais plāns 2023.–2027. gadam un sākās jaunais 2023.–2027. gada Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai plānošanas periods.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ir nepieciešams noteikt valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība lauku attīstībai finanšu instrumentu veidā 2023.–2027. gadam plānošanas periodā atbilstoši KLP stratēģiskā plānā noteiktam.
Risinājuma apraksts
Lai īstenotu KLP stratēģiskajā plānā noteikto valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku attīstībai finanšu instrumentu veidā, pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2021. gada 30. jūnija, Nr. L231) (turpmāk – regula 2021/1060) 58. panta 3. punktu īpašo fondu ievieš atbilstoši tirgus nepilnību izvērtējumam. Atbilstoši regulas 2021/1060 40. panta 1. punkta "d" apakšpunktam kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.-2027. gadam uzraudzības komiteja 2024.gada 15.aprīlī informatīvi izskatīja Tirgus nepilnību sākotnēja (ex-ante) novērtējuma Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda atbalstam finanšu instrumentu veidā B moduļa “Lauksaimniecība, lauku attīstība un mežsaimniecība” papildinājumu “Nepieciešamā atbalsta pamatojums saimnieciskās darbības veicējiem, kuri darbojas lauksaimniecības un lauku attīstības jomā”, kurā tiek aprakstītas esošās tirgus nepilnības un indikatīvi minēts šo nepilnību novēršanai nepieciešamais finansējums. Lai nodrošinātu lauku saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmas un atbalsta programmu apgrozāmo līdzekļu iegādei nepārtrauktību, tiek pamatota nepieciešamība KLP stratēģiskā plāna ietvaros ieviest divus jaunus finanšu instrumentus - aizdevumam lauksaimniecības un lauku saimnieciskās darbības veicējiem līdz 250 000 euro un arī apgrozāmo līdzekļu iegādei. Minētais papildina Finanšu pieejamības tirgus nepilnību sākotnējo novērtējumu (turpmāk – novērtējums https://www.zm.gov.lv/lv/es-fondu-2021-2027-gada-planosanas-perioda-finansu-instrumentu-sakotneja-tirgus-nepilnibu-novertejuma-zinojums), kas tika sagatavots, ņemot vēra Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu, (turpmāk – regula Nr.1303/2013) 37. panta 2. un 3. punktu, kā arī Priekšlikumu Eiropas Parlamenta un padomes regulai, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma un migrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Robežu pārvaldības un vīzu instrumentu (COM/2018/375 final - 2018/0196 (COD)). Novērtējumā ir aprakstītas esošās tirgus nepilnības un indikatīvi minēts šo nepilnību novēršanai nepieciešamais finansējums.
Atbalsts finanšu instrumentu veidā paredzēts, lai nodrošinātu efektīvu lauku attīstības intervenču ieviešanu, nodrošinot tirgus nepilnību daļēju risināšanu un finanšu produktu pieejamību atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulai (ES) Nr. 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1305/2013 un Regulu (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115).
Lai tiktu turpināta un pilnveidota LAP 2014-2020 plānošanas periodā īstenotā prakse, noteikumu projektā tiek noteikts, ka finanšu instrumenti tiks ieviesti ar īpašā fonda starpniecību regulas Nr. 2021/1060 2. panta 21. punkta izpratnē (turpmāk – īpašais fonds).
Saskaņā ar Attīstības finanšu institūcijas likuma 2., 12. un 13. pantu un regulas 2021/1060 2. panta 9.punktu un 59. panta 3. punkta “c” apakšpunktu par finanšu instrumentu ieviesēju KLP Stratēģiska plāna ietvaros tiek noteikta AS "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība Altum).
Ievērojot tirgus nepilnību izvērtējumā iekļautos priekšlikumus finanšu instrumentu attīstībai, ka arī izvērtējot jau esošās sabiedrības Altum administrētās lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu un garantiju programmas īstenošanas rezultātus, kas tika sasniegti, nodrošinot atbalstu lauku attīstībai 2014.–2020. gadam apakšpasākumos “Atbalsts ieguldījumiem lauku saimniecībās”, “Atbalsts ieguldījumiem pārstrādē” un “Atbalsts ieguldījumiem ar lauksaimniecību nesaistītu darbību radīšanā un attīstīšanā” finanšu instrumentu veidā, sabiedrība Altum nodrošinās atbalstu lauku attīstībai 2023.–2027. gadam Stratēģiskā plāna intervencēs "Atbalsts aizdevumu veidā ieguldījumiem un apgrozāmajiem līdzekļiem lauku saimniecībās" (intervences kods – LA 4.1.5.), “Atbalsts ieguldījumiem pārstrādē” (intervences kods – LA 4.2.), “Atbalsts ieguldījumiem ar lauksaimniecību nesaistītu darbību radīšanā un attīstīšanā” (intervences kods – LA 4.4.) un “Atbalsts gados jaunajiem lauksaimniekiem uzņēmējdarbības uzsākšanai” (intervences kods – LA 6). Finansējums intervencēm tiks noteikts detalizēti finansējuma nolīgumā atbilstoši esošajam pieprasījumam lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmās. Atbalsta saņemšanai finanšu instrumentu veidā tiks noteikti specifiski nosacījumi atbilstoši aizdevumu programmām atsevišķos noteikumos, kuros tiks arī norādīta to ietekme uz valsts budžetu.
Atbilstoši regulas 2021/1060 X pielikumam un Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta trešajai daļai, sabiedrībai "Altum" jāizstrādā īpašā fonda investīciju stratēģija un ieviešanas plāns (turpmāk kopā – biznesa plāns), kurā jāiekļauj informācija par Stratēģiskā plāna intervenču finanšu instrumentu ietekmi, riskiem un sagaidāmiem zaudējumiem, finansiālajiem rezultātiem, pārvaldības izmaksām un atmaksu apjomu, kā arī analīzi par tirgus nepilnību novēršanu.
Plānots šāds biznesa plāna izvērtēšanas un finansējuma nolīguma noslēgšanas process: sabiedrība Altum 30 darbdienu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās dienas iesniedz Zemkopības ministrijai (turpmāk – ZM) biznesa plānu. ZM 30 darbdienu laikā to izskata un izvērtē, vai sabiedrības Altum biznesa plāns ir vērsts uz tirgus nepilnību novēršanu finanšu pieejamības jomā un vai tajā ietvertās darbības ir noteiktas Latvijas KLP stratēģiskajā plānā. Ja sabiedrības Altum biznesa plāns ir jāprecizē vai jāpapildina, ZM sagatavo un nosūta sabiedrībai Altum uzaicinājumu to izdarīt 20 darbdienu laikā pēc pieprasījuma saņemšanas. Pēc precizētā biznesa plāna saņemšanas un izskatīšanas ZM to izvērtē 30 darbdienu laikā un pieņem lēmumu par tā atbilstību. Šo lēmumu kopā ar biznesa plānu ZM iesniedz Lauku atbalsta dienestam, un savukārt tas 25 darbdienu laikā slēdz finansēšanas nolīgumu ar sabiedrību Altum par īpašā fonda īstenošanu atbilstoši regulas 2021/1060 X pielikumam.
Lai ieviestu ELFLA un valsts finansētos finanšu instrumentus, tiks izstrādāti specifiskie noteikumi Stratēģiskā plāna intervenču finanšu instrumentu veidā īstenošanai, nosakot ieviešanas kārtību, to finansējumu, atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumus.
Šajās programmās tiks iekļauti arī nosacījumi, kas izriet no regulām 2121/1060 un regulas 2021/2115, kā arī paredzēta finanšu instrumentu pārvaldības izmaksu attiecināšana no atmaksātā finansējuma atbilstoši regulas 2021/1060 62. pantā noteiktajam, ja tāds nosacījums ir attiecināms.
Pirms katras programmas grozījumu apstiprināšanas Ministru kabinetā sabiedrība Altum izvērtēs tās ietekmi, riskus un sagaidāmos zaudējumus, finansiālos rezultātus un programmas īstenošanas izmaksas.
Sabiedrības Altum pārvaldības maksas finanšu instrumentu ieviešanai, kuras netiek ietvertas šo noteikumu minētajās attiecināmajās izmaksās vai kuras radušās pēc 2029. gada 31. decembra, var tikt segtas no atmaksātā finansējuma atbilstoši regulas 2021/1060 62. pantam vai citiem līdzekļiem saskaņā ar biznesa plānā noteikto. Pārvaldības maksu segšana no atmaksātā finansējuma tiks paredzēta finansēšanas nolīgumā.
Finanšu instrumentu pārvaldības maksas tiks aprēķinātas atbilstoši sabiedrības Altum pārvaldības maksu aprēķināšanas metodikai, kas tiks saskaņota ar ZM.
Saskaņā ar regulas 2021/1060 62. pantu līdzekļus, kas iemaksāti atpakaļ finanšu instrumentos no investīcijām vai no atbrīvotajiem līdzekļiem, atkārtoti izmantojami tam pašam mērķim.
Sabiedrībai Altum ir tiesības bez maksas saņemt informāciju no ZM, Lauku atbalsta dienesta un Lauksaimniecības datu centra tādā apjomā, kāds ir nepieciešams finanšu instrumentu īstenošanai. Regulas 2021/1060 izpratnē sabiedrība Altum un Lauku atbalsta dienests slēdz finansēšanas nolīgumu par finanšu instrumentu īstenošanu. Tas nav funkciju deleģēšanas līgums, un starp sabiedrību Altum, Lauku atbalsta dienestu un Lauksaimniecības datu centru nav padotības attiecību. Sabiedrība Altum aizdevumus piešķir, pamatojoties uz saimnieciskās darbības veicēja iesniegto pieteikumu, kurā ietverts biznesa projekta apraksts, kā arī cita sabiedrības Altum norādītā informācija. Daļa no šīs informācijas (informācija par saimniecības platībām, saņemto atbalstu, lauksaimniecisko darbību) ir Lauku atbalsta dienesta vai arī Lauksaimniecības datu centra rīcībā, un šo noteikumu ietvaros, sabiedrība Altum var pieprasīt informāciju apjomā, kāds ir nepieciešams finanšu instrumentu īstenošanai. Šādas tiesības sabiedrībai Altum ir arī Ministru kabineta 2021. gada 23. novembra noteikumu Nr. 769 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība lauku attīstībai finanšu instrumentu veidā” ietvaros.
Atbalsts finanšu instrumentu veidā paredzēts, lai nodrošinātu efektīvu lauku attīstības intervenču ieviešanu, nodrošinot tirgus nepilnību daļēju risināšanu un finanšu produktu pieejamību atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulai (ES) Nr. 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1305/2013 un Regulu (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115).
Lai tiktu turpināta un pilnveidota LAP 2014-2020 plānošanas periodā īstenotā prakse, noteikumu projektā tiek noteikts, ka finanšu instrumenti tiks ieviesti ar īpašā fonda starpniecību regulas Nr. 2021/1060 2. panta 21. punkta izpratnē (turpmāk – īpašais fonds).
Saskaņā ar Attīstības finanšu institūcijas likuma 2., 12. un 13. pantu un regulas 2021/1060 2. panta 9.punktu un 59. panta 3. punkta “c” apakšpunktu par finanšu instrumentu ieviesēju KLP Stratēģiska plāna ietvaros tiek noteikta AS "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība Altum).
Ievērojot tirgus nepilnību izvērtējumā iekļautos priekšlikumus finanšu instrumentu attīstībai, ka arī izvērtējot jau esošās sabiedrības Altum administrētās lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu un garantiju programmas īstenošanas rezultātus, kas tika sasniegti, nodrošinot atbalstu lauku attīstībai 2014.–2020. gadam apakšpasākumos “Atbalsts ieguldījumiem lauku saimniecībās”, “Atbalsts ieguldījumiem pārstrādē” un “Atbalsts ieguldījumiem ar lauksaimniecību nesaistītu darbību radīšanā un attīstīšanā” finanšu instrumentu veidā, sabiedrība Altum nodrošinās atbalstu lauku attīstībai 2023.–2027. gadam Stratēģiskā plāna intervencēs "Atbalsts aizdevumu veidā ieguldījumiem un apgrozāmajiem līdzekļiem lauku saimniecībās" (intervences kods – LA 4.1.5.), “Atbalsts ieguldījumiem pārstrādē” (intervences kods – LA 4.2.), “Atbalsts ieguldījumiem ar lauksaimniecību nesaistītu darbību radīšanā un attīstīšanā” (intervences kods – LA 4.4.) un “Atbalsts gados jaunajiem lauksaimniekiem uzņēmējdarbības uzsākšanai” (intervences kods – LA 6). Finansējums intervencēm tiks noteikts detalizēti finansējuma nolīgumā atbilstoši esošajam pieprasījumam lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmās. Atbalsta saņemšanai finanšu instrumentu veidā tiks noteikti specifiski nosacījumi atbilstoši aizdevumu programmām atsevišķos noteikumos, kuros tiks arī norādīta to ietekme uz valsts budžetu.
Atbilstoši regulas 2021/1060 X pielikumam un Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta trešajai daļai, sabiedrībai "Altum" jāizstrādā īpašā fonda investīciju stratēģija un ieviešanas plāns (turpmāk kopā – biznesa plāns), kurā jāiekļauj informācija par Stratēģiskā plāna intervenču finanšu instrumentu ietekmi, riskiem un sagaidāmiem zaudējumiem, finansiālajiem rezultātiem, pārvaldības izmaksām un atmaksu apjomu, kā arī analīzi par tirgus nepilnību novēršanu.
Plānots šāds biznesa plāna izvērtēšanas un finansējuma nolīguma noslēgšanas process: sabiedrība Altum 30 darbdienu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās dienas iesniedz Zemkopības ministrijai (turpmāk – ZM) biznesa plānu. ZM 30 darbdienu laikā to izskata un izvērtē, vai sabiedrības Altum biznesa plāns ir vērsts uz tirgus nepilnību novēršanu finanšu pieejamības jomā un vai tajā ietvertās darbības ir noteiktas Latvijas KLP stratēģiskajā plānā. Ja sabiedrības Altum biznesa plāns ir jāprecizē vai jāpapildina, ZM sagatavo un nosūta sabiedrībai Altum uzaicinājumu to izdarīt 20 darbdienu laikā pēc pieprasījuma saņemšanas. Pēc precizētā biznesa plāna saņemšanas un izskatīšanas ZM to izvērtē 30 darbdienu laikā un pieņem lēmumu par tā atbilstību. Šo lēmumu kopā ar biznesa plānu ZM iesniedz Lauku atbalsta dienestam, un savukārt tas 25 darbdienu laikā slēdz finansēšanas nolīgumu ar sabiedrību Altum par īpašā fonda īstenošanu atbilstoši regulas 2021/1060 X pielikumam.
Lai ieviestu ELFLA un valsts finansētos finanšu instrumentus, tiks izstrādāti specifiskie noteikumi Stratēģiskā plāna intervenču finanšu instrumentu veidā īstenošanai, nosakot ieviešanas kārtību, to finansējumu, atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumus.
Šajās programmās tiks iekļauti arī nosacījumi, kas izriet no regulām 2121/1060 un regulas 2021/2115, kā arī paredzēta finanšu instrumentu pārvaldības izmaksu attiecināšana no atmaksātā finansējuma atbilstoši regulas 2021/1060 62. pantā noteiktajam, ja tāds nosacījums ir attiecināms.
Pirms katras programmas grozījumu apstiprināšanas Ministru kabinetā sabiedrība Altum izvērtēs tās ietekmi, riskus un sagaidāmos zaudējumus, finansiālos rezultātus un programmas īstenošanas izmaksas.
Sabiedrības Altum pārvaldības maksas finanšu instrumentu ieviešanai, kuras netiek ietvertas šo noteikumu minētajās attiecināmajās izmaksās vai kuras radušās pēc 2029. gada 31. decembra, var tikt segtas no atmaksātā finansējuma atbilstoši regulas 2021/1060 62. pantam vai citiem līdzekļiem saskaņā ar biznesa plānā noteikto. Pārvaldības maksu segšana no atmaksātā finansējuma tiks paredzēta finansēšanas nolīgumā.
Finanšu instrumentu pārvaldības maksas tiks aprēķinātas atbilstoši sabiedrības Altum pārvaldības maksu aprēķināšanas metodikai, kas tiks saskaņota ar ZM.
Saskaņā ar regulas 2021/1060 62. pantu līdzekļus, kas iemaksāti atpakaļ finanšu instrumentos no investīcijām vai no atbrīvotajiem līdzekļiem, atkārtoti izmantojami tam pašam mērķim.
Sabiedrībai Altum ir tiesības bez maksas saņemt informāciju no ZM, Lauku atbalsta dienesta un Lauksaimniecības datu centra tādā apjomā, kāds ir nepieciešams finanšu instrumentu īstenošanai. Regulas 2021/1060 izpratnē sabiedrība Altum un Lauku atbalsta dienests slēdz finansēšanas nolīgumu par finanšu instrumentu īstenošanu. Tas nav funkciju deleģēšanas līgums, un starp sabiedrību Altum, Lauku atbalsta dienestu un Lauksaimniecības datu centru nav padotības attiecību. Sabiedrība Altum aizdevumus piešķir, pamatojoties uz saimnieciskās darbības veicēja iesniegto pieteikumu, kurā ietverts biznesa projekta apraksts, kā arī cita sabiedrības Altum norādītā informācija. Daļa no šīs informācijas (informācija par saimniecības platībām, saņemto atbalstu, lauksaimniecisko darbību) ir Lauku atbalsta dienesta vai arī Lauksaimniecības datu centra rīcībā, un šo noteikumu ietvaros, sabiedrība Altum var pieprasīt informāciju apjomā, kāds ir nepieciešams finanšu instrumentu īstenošanai. Šādas tiesības sabiedrībai Altum ir arī Ministru kabineta 2021. gada 23. novembra noteikumu Nr. 769 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība lauku attīstībai finanšu instrumentu veidā” ietvaros.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Fiziskas personas, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu, ar saimniecisko darbību lauku apvidos.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Juridiskas personas, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu, kā arī lauksaimniecības produktu pārstrādes uzņēmumi un uzņēmumi, kas nodarbojas ar saimniecisko darbību lauku apvidos un lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Atbalsta saņemšanai finanšu instrumentu veidā tiks noteikti specifiski nosacījumi atbilstoši aizdevumu programmām atsevišķos noteikumos, kuros tiks arī norādīta to ietekme uz valsts budžetu.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2. panta 18. punkts
3.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
2. panta 21. punkts
2.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
47.pants
14.7
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
50. panta 1. punkts
14.6., 14.7.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
58.panta 3.punkts
7.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
58. panta 6. punkts
19.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
59.panta 3.punkta "c" apakšpunkts
2., 6.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
59. panta 5. punkts
16.1.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
59. panta 7. punkts
14.2.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
40. panta 1. punkta "d" apakšpunkts
7.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
60. panta 1. punkts
14.10.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
62.pants
14.11., 22.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
62. panta 1. punkts
13.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
63. panta 2. punkts
21.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
68. panta 1. punkts
20.1.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
68. panta 4. punkts
20.2.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
68. panta 5. punkts
24.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
81. pants
16.2.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
81. panta 3. punkts
16.4.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
92. pants
16.5.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
98. pants
14.12.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
9.pielikums
14.7.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
X pielikums
2., 8., 11., 16.1.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 2021/1060 59. panta 2. un 3. punkts paredz, ka ELFLA vadošā iestāde var izvēlēties struktūru, kas īsteno finanšu instrumentu. Skaidrojam, ka, pamatojoties uz ex ante novērtējumu, saskaņā ar regulas 2021/1060 2. panta 9.punktu un 59. panta 3. punkta “c” apakšpunktu par finanšu instrumentu ieviesēju tiek noteikta sabiedrība Altum, tāpat kā LAP 2014 -2020 periodā.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
"Attīstības finanšu institūcija Altum" AS, Lauku atbalsta dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Aizdevumu programmu mērķis ir veicināt iedzīvotāju iesaistīšanos saimnieciskajā darbībā visā Latvijas teritorijā, izņemot valstspilsētās, un palielināt finanšu resursu pieejamību saimnieciskās darbības veicējiem lauksaimniecības, lauku attīstības nozarē.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi