Anotācija

25-TA-2063: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Administratīvo sodu likumā par pārkāpumiem pārvaldes, sabiedriskās kārtības un valsts valodas lietošanas jomā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Administratīvo sodu likumā par pārkāpumiem pārvaldes, sabiedriskās kārtības un valsts valodas lietošanas jomā" (turpmāk – likumprojekts) izstrādāts, ņemot vērā Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojumā Nr. 55 “Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai” izvirzītos mērķus – publiskās pārvaldes pilnveidošana, birokrātijas mazināšana un efektīva valsts resursu izmantošana, pamatojoties uz Ministru kabineta 2025. gada 26. augusta sēdē (prot. Nr. 33 53. §) atbalstītā informatīvā ziņojuma “Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2026., 2027., 2028. un 2029. gadam" 28. punktā noteikto - Finanšu ministrijai izvērtēt nepieciešamās izmaiņas normatīvajos aktos, lai ar 2026. gada 1. jūliju Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekciju pievienotu Valsts ieņēmumu dienestam, optimizētu atbalsta funkcijas un mazinātu administratīvos izdevumus.
Likumprojekts tiks skatīts kopā ar likumprojektu “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Lai uzlabotu valsts pārvaldes efektivitāti, nepieciešams pārskatīt iestāžu organizatorisko modeli, nodrošinot efektīvāku resursu izmantošanu un izmaksu optimizāciju. Tādēļ paredzēts Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekciju pievienot Valsts ieņēmumu dienestam, veidojot vienotu uzraudzības mehānismu, kas mazinās sadrumstalotību un paaugstinās pārvaldības kvalitāti.
Spēkā stāšanās termiņš
01.04.2026.
Pamatojums
Ņemot vērā aktuālo situāciju izdevumu pārskatīšanā un stratēģiskos mērķus, ir izvērtēta iespēja veikt iestādes pievienošanu agrāk (ar 2026. gada 1. aprīli) nekā iepriekš plānots. Agrāka pievienošana ļaus optimizēt administratīvos un cilvēkresursus, nodrošinot vienotu pārvaldību jau agrākā posmā, turklāt tas ļaus ātrāk uzsākt kopīgu darbu pie prioritāriem virzieniem, veicinot inovāciju, zināšanu apmaiņu un efektīvāku pakalpojumu sniegšanu sabiedrībai.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Administratīvo sodu likums par pārkāpumiem pārvaldes, sabiedriskās kārtības un valsts valodas lietošanas jomā nosaka, ka administratīvā pārkāpuma procesus par informācijas nesniegšanu, informācijas nepienācīgu sniegšanu vai nepatiesas informācijas sniegšanu iestādei veic arī Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija (turpmāk - IAUI). Saskaņā ar Azartspēļu un izložu likuma 82. pantu IAUI uzdevums ir veikt azartspēļu un izložu organizētāju licencēšanu, uzraudzību, kontroli un pašatteikušos personu reģistrā iekļauto fizisko personu lieguma izpildes kontroles un uzraudzības pasākumus. Kontroles pilnvaras ir noteiktas IAUI amatpersonām saskaņā ar Ministru kabineta 2004. gada 25. marta noteikumiem Nr. 176 “Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas nolikums” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 176), tostarp tiesības apmeklēt spēļu vietas, pieprasīt dokumentus un veikt nepieciešamos kontroles pasākumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijā azartspēļu nozare tiek uzraudzīta divu Finanšu ministrijas pārraudzībā esošo iestāžu ietvaros. IAUI nodrošina normatīvo aktu azartspēļu jomā ievērošanu, azartspēļu organizētāju licencēšanu un uzraudzību, savukārt Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk - VID) funkcijas attiecībā uz komersantiem, kas organizē azartspēles, loterijas un izlozes Latvijā, ir cieši saistītas ar nodokļu administrēšanu un nodokļu kontroli.
Šāda uzraudzības sistēma, lai arī efektīva, rada papildu noslodzi abām iestādēm, jo katrai no tām savas kompetences ietvaros jānodrošina gan kontroles, gan administratīvie procesi. Tas prasa ievērojamus resursus, koordināciju un savstarpēju informācijas apmaiņu, lai nodrošinātu pilnvērtīgu nozares uzraudzību.
Iestāžu apvienošanas rezultātā tiks samazināts Finanšu ministrijas pārraudzībā esošo iestāžu skaits, kas samazinās institucionālo sadrumstalotību un veicinās valsts pārvaldes sistēmas vienkāršošanu un caurskatāmību.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz grozījumus, ka turpmāk atbildību par informācijas nesniegšanu, informācijas nepienācīgu sniegšanu vai nepatiesas informācijas sniegšanu iestādei azartspēļu un izložu jomā piemēros VID.
Azartspēļu un izložu likuma 82. panta otrās daļas 2., 7. un 11. punktā noteikts, ka IAUI uzdevums ir:
veikt azartspēļu un izložu organizētāju licencēšanu, uzraudzību un kontroli;
veikt azartspēļu pakalpojumu sniedzēju licencēšanu, uzraudzību un kontroli;
veikt Azartspēļu un izložu likuma 4.1 pantā minētajā pašatteikušos personu reģistrā iekļauto fizisko personu lieguma izpildes kontroles un uzraudzības pasākumus.
Ar likumprojektu “Grozījumi Azartspēļu un izložu likumā” (25-TA-2048) paredzēts, ka turpmāk IAUI funkcijas un uzdevumus veiks VID.
MK noteikumu Nr. 176 15. punktā noteikts, ka kontroles un uzraudzības pilnvaras ir IAUI priekšnieka vietniekiem, kontroles un uzraudzības struktūrvienību vadītājiem un vadītāju vietniekiem, vecākajiem inspektoriem, inspektoriem, jaunākajiem inspektoriem, vecākajiem referentiem un referentiem.
MK noteikumu Nr. 176 16. punktā noteikts, ka šo noteikumu 15. punktā minētajām amatpersonām, īstenojot valsts uzraudzību un kontroli, ir tiesības bez iepriekšēja brīdinājuma apmeklēt objektus Latvijas teritorijā, kur tiek organizētas vai plānots organizēt spēles, pieprasīt, lai kontrolējamās personas nodrošinātu nepieciešamos darba apstākļus, pieprasīt un bez maksas saņemt inspekcijas uzdevumu veikšanai nepieciešamo informāciju, pārbaudīt spēļu organizētāja grāmatvedības un citus ar spēļu organizēšanu saistītus dokumentus, kā arī pieņemt lēmumus, sniegt atzinumus, sastādīt aktus un protokolus un veikt citas normatīvajos aktos paredzētās darbības.
MK noteikumu N. 176  16. punktā noteiktās IAUI amatpersonu tiesības plānots pārņemt Ministru kabineta 2004. gada 16. novembra noteikumos Nr. 940 “Valsts ieņēmumu dienesta nolikums”.
Likuma “Par nodokļiem un nodevām” 17. panta otrās daļas 1., 2.,  3. punktā (redakcijā, kas stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī), paredzēts, ka VID ierēdņiem ir šādas tiesības:
1) uzrādot dienesta apliecību un augstākas amatpersonas pilnvarojumu, apmeklēt juridiskajām vai fiziskajām personām piederošās vai to lietošanā esošās teritorijas, transportlīdzekļus un telpas, kurās tiek veikta saimnieciskā darbība vai kuras ir saistītas ar ieņēmumu gūšanu citai juridiskajai vai fiziskajai personai, veikt tajās nodokļu administrēšanas darbības, preču fizisku apskati, nodokļu administrēšanas darbību ietvaros izņemt preču paraugus ekspertīzes veikšanai vai izņemt kā lietiskos pierādījumus jebkurus dokumentus un priekšmetus, kā arī brīvi apmeklēt valsts pārvaldes un pašvaldību iestādes. Īstenojot šajā punktā minētās tiesības, izvērtējams fizisko personu pamattiesību iespējamā ierobežojuma samērīgums;
2) pieprasīt no nodokļu maksātājiem gada pārskatus, valsts un pašvaldību ieņēmumu un nodokļu aprēķinus, deklarācijas, saimnieciskās darbības ieņēmumus un izdevumus apliecinošus dokumentus, grāmatvedības uzskaites dokumentus un citus ar aprēķiniem un budžeta maksājumiem saistītus dokumentus;
3) pieprasīt no valsts un pašvaldību iestādēm, juridiskajām un fiziskajām personām jebkuru informāciju, kas saistīta ar nodokļu maksātāju uzskaiti un to saimniecisko un finansiālo darbību.
Muitas likuma 3. panta septītajā daļā (redakcijā, kas stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī) noteiks, ka muitas amatpersonai ir šajā likumā, VID likumā, normatīvajos aktos muitas jomā un citos normatīvajos aktos noteiktās tiesības. Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 9. oktobra regulas (ES) Nr. 952/2013, ar ko izveido Savienības Muitas kodeksu (turpmāk — regula Nr. 952/2013), 46. panta 1. punktā noteikts, ka muitas dienesti var veikt jebkuras muitas kontroles, ko tie uzskata par vajadzīgām. Muitas kontroles, jo īpaši, var būt preču pārbaude, paraugu ņemšana, deklarācijā vai paziņojumā ietvertās informācijas pareizības un pilnīguma pārbaude un dokumentu esības, īstuma, pareizības un derīguma pārbaude, uzņēmēju grāmatvedības un citu uzskaites datu pārbaude, transportlīdzekļu apskate, personu nestās vai vestās vai pie personām esošās bagāžas un citu mantu pārbaude, kā arī oficiālu izziņu veikšana un citas līdzīgas darbības. Regulas Nr. 952/2013 48. pants regulē muitas kontroli pēc preču izlaišanas, nosakot, ka saistībā ar muitas kontrolēm muitas dienesti var pārbaudīt muitas deklarācijā, pagaidu uzglabāšanas deklarācijā, ievešanas kopsavilkuma deklarācijā, izvešanas kopsavilkuma deklarācijā, reeksporta deklarācijā vai reeksporta paziņojumā ietvertās informācijas pareizību un pilnīgumu, jebkāda apstiprinoša dokumenta esību, īstumu, pareizību un derīgumu, un var pārbaudīt deklarētāja grāmatvedības un citus uzskaites datus saistībā ar attiecīgajām precēm vai par iepriekšējiem vai turpmākiem tirdzniecības darījumiem, kas saistīti ar šīm precēm, pēc to izlaišanas. Šie dienesti var arī pārbaudīt šādas preces un/vai ņemt paraugus, ja tas vēl ir iespējams. Regula Nr. 952/2013 satur virkni tiesību normu par muitas dienestu tiesībām pieprasīt informāciju un dokumentus, uzrādīt preces, pārbaudīt preces, ņemt paraugus, pieņemt muitas deklarāciju un piemērot muitas procedūru vai arī atteikt pieņemt muitas deklarāciju (administratīvais akts), atzīt muitas deklarāciju par nederīgu (anulēt), atļaut grozīt muitas deklarāciju, prasīt galvojumu iespējamam vai esošam muitas parādam, piešķir normatīvajos aktos muitas jomā noteiktās atļaujas, noteikt un paziņot ievedmuitas un izvedmuitas nodokļa summas samaksas termiņu, atļaut atlikt šo samaksas termiņu un piešķir citus samaksas atvieglojumus, samaksas piedziņas tiesības, tiesības un pienākumus ievedmuitas un izvedmuitas nodokļa atmaksai un atbrīvojumu piešķiršanai, dzēst muitas parādu u.c.
Ministru kabineta 2025. gada 25. jūnija noteikumu Nr. 378 “Valsts ieņēmumu dienesta nolikums” (stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī) 15.2.1. apakšpunktā noteikts, ka VID struktūrvienību muitas jomā – muitas ierēdņiem ir likuma “Par nodokļiem un nodevām" 17. panta otrās daļas 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8. un 9. punktā noteiktās tiesības.
Saskaņā ar Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma 45. panta otro daļu VID uzrauga šādus šā panta pirmajā daļā neminētos likuma subjektus:
1) ārpakalpojuma grāmatvežus, zvērinātus revidentus, zvērinātu revidentu komercsabiedrības un nodokļu konsultantus, kā arī jebkuru citu personu, kas sniedz palīdzību nodokļu jautājumos (piemēram, konsultācijas vai materiālu palīdzību) vai rīkojas kā starpnieks šādas palīdzības sniegšanā neatkarīgi no tās sniegšanas biežuma un atlīdzības esības;
2) neatkarīgus juridisko pakalpojumu sniedzējus, kad tie, darbojoties savu klientu vārdā, sniedz palīdzību darījumu plānošanā vai veikšanā, piedalās tajos vai veic citas ar darījumiem saistītas profesionālas darbības vai apstiprina darījumu sava klienta labā saistībā ar:
a) nekustamā īpašuma, uzņēmuma pirkšanu vai pārdošanu,
b) klienta naudas, finanšu instrumentu un citu līdzekļu pārvaldīšanu,
c) visu veidu kontu atvēršanu vai pārvaldīšanu kredītiestādēs vai finanšu iestādēs,
d) juridisku veidojumu dibināšanu, vadību vai darbības nodrošināšanu, kā arī attiecībā uz juridiska veidojuma dibināšanai, vadīšanai vai pārvaldīšanai nepieciešamo ieguldījumu veikšanu;
3) juridiska veidojuma vai juridiskās personas dibināšanas un darbības nodrošināšanas pakalpojumu sniedzējus;
4) nekustamā īpašuma darījumu starpniekus;
5) citas fiziskās vai juridiskās personas, kas nodarbojas ar transportlīdzekļu, dārgmetālu, dārgakmeņu, to izstrādājumu un cita veida preču tirdzniecību, kā arī ar starpniecību minētajos darījumos vai cita veida pakalpojumu sniegšanu, ja maksājumu veic skaidrā naudā vai skaidru naudu par šo darījumu iemaksā kredītiestādē pārdevēja kontā 10 000 euro vai lielākā apmērā vai ārvalstu valūtā, kas saskaņā ar grāmatvedībā izmantojamo ārvalstu valūtas kursu darījuma veikšanas dienas sākumā ir ekvivalenta 10 000 euro vai pārsniedz šo summu, neatkarīgi no tā, vai šo darījumu veic kā vienu operāciju vai kā vairākas savstarpēji saistītas operācijas;
6) citas fiziskās vai juridiskās personas, kuras nav minētas šā likuma 45. panta pirmās daļas 1. punktā un kuras sniedz šādus pakalpojumus:
a) kreditēšanu, tai skaitā finanšu līzingu, ja pakalpojumu sniegšanai nav nepieciešama licencēšana,
b) galvojumu un citu tādu saistību aktu izsniegšanu, ar kuriem uzlikts pienākums,
c) konsultācijas klientiem finansiāla rakstura jautājumos,
d) inkasāciju.
Ar likumprojektu “Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā” (25-TA-2071) paredzēts, ka no 2026. gada 1. aprīļa VID uzraudzīs arī izložu un azartspēļu organizētājus.
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma 47. panta pirmās daļas 1., 2., 3., 4. punktā noteikts, ka uzraudzības un kontroles institūcijai ir šādas tiesības:
1) apmeklēt uzraugāmajiem vai kontrolējamiem likuma subjektiem piederošās vai to lietošanā esošās telpas, kas saistītas ar to saimniecisko vai profesionālo darbību, un veikt tajās pārbaudes;
2) pieprasīt no uzraugāmajiem vai kontrolējamiem likuma subjektiem informāciju, kas saistīta ar šā likuma prasību izpildi, pieprasīt, lai uzrāda dokumentu oriģinālus, un saņemt to kopijas vai norakstus, saņemt attiecīgus paskaidrojumus, kā arī veikt darbības, lai nepieļautu vai samazinātu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas vai terorisma un proliferācijas finansēšanas iespējas;
3) sastādīt aktus, kas apstiprina šā likuma prasību pārkāpumus un ar tiem saistītos faktus;
4) noteikt likuma subjektiem termiņu, līdz kuram novēršami konstatētie šā likuma prasību pārkāpumi, un kontrolēt šo pārkāpumu novēršanas izpildi.
Ievērojot, ka turpmāk IAUI funkcijas un uzdevumus pārņems VID, tā ierēdņiem, atbilstoši amata aprakstā noteiktajai kompetencei,  būs tiesības veikt kontroles un uzraudzības pasākumus izložu, azartspēļu un preču un pakalpojumu loteriju organizēšanas un pakalpojumu sniegšanas vietās tā pat, kā VID ierēdņi šobrīd ir tiesīgi veikt nodokļu administrācijas pārbaudes, novērošanu nodokļu maksātāju saimnieciskās darbības veikšanas vietās, veikt muitas kontroli vai veikt Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma subjektu pārbaudes to darbības vietās. Tādējādi neatkarīgi no kontroles un uzraudzības jomas, kurā VID veic normatīvajos aktos noteiktās pārbaudes nodokļu maksātāja vai Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma subjekta saimnieciskās vai profesionālās darbības veikšanas vietās (proti, tai skaitā  izložu, azartspēļu un preču un pakalpojumu loteriju organizēšanas un pakalpojumu sniegšanas vietās), vai arī veic muitas kontroli, par VID ierēdņa likumīgo prasību neievērošanu vai VID ierēdņa darbības traucēšanu VID būs tiesības piemērot Administratīvo sodu likuma par pārkāpumiem pārvaldes, sabiedriskās kārtības un valsts valodas lietošanas jomā 4. pantā noteikto atbildību arī izložu, azartspēļu un preču un pakalpojumu loteriju organizētājiem un pakalpojumu sniedzējiem.
IAUI un VID funkcijas administratīvā pārkāpuma procesā ir līdzīgas un VID struktūrā jau ir paredzēta augstākas amatpersonas loma lēmumu apstrīdēšanā, tādēļ nav nepieciešams īpašs pārejas regulējums. Administratīvā procesa likums nodrošina pietiekamu tiesisko ietvaru procesa nepārtrauktībai.
Ņemot vērā, ka VID pārņem IAUI noteiktās funkcijas, turpmāk administratīvā pārkāpuma procesu izložu un azartspēļu uzraudzības jomā nodrošinās VID.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Latvijas Republikas fiziskas personas.
Ietekmes apraksts
Atbildību izložu un azartspēļu jomā par pārkāpumiem informācijas nesniegšanā, informācijas nepienācīgā sniegšanā vai nepatiesas informācijas sniegšanā iestādei turpmāk piemēros VID nevis IAUI.
Juridiskās personas
  • Latvijas Republikā licencēto azartspēļu, interaktīvo azartspēļu, izložu un interaktīvo izložu komersanti.
Ietekmes apraksts
Atbildību izložu un azartspēļu jomā par pārkāpumiem informācijas nesniegšanā, informācijas nepienācīgā sniegšanā vai nepatiesas informācijas sniegšanā iestādei turpmāk piemēros VID nevis IAUI.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ietekme uz valsts budžetu atspoguļota likumprojekta “Grozījumi Azartspēļu un izložu likumā” sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 3. sadaļā.

4.1.1. Likums “Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli”

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk saņems informāciju no azartspēļu organizētājiem par ekspluatējamo automātu un spēļu galdu skaitu.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.2. Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likums

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk pieņems lēmumus par aizliegumu uzsākt vai turpināt darījuma attiecības ar nelicencētiem azartspēļu organizētājiem, kā arī sniegs attiecīgu informāciju maksājumu pakalpojumu sniedzējiem.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.3. Preču un pakalpojumu loteriju likums

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk nodrošinās preču un pakalpojumu loteriju organizēšanas procesu un veiks jomas uzraudzības funkciju. 
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.4. Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likums

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk veiks starptautiskajās un nacionālajās sankcijās noteikto ierobežojumu izpildi izložu un azartspēļu organizētāju darbā.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.5. Elektronisko sakaru likums

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk pieņems lēmumus par piekļuves ierobežošanu nelicencētu interaktīvo azartspēļu vai izložu organizētāju domēna vārdam vai IP adresei.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.6. Kredītiestāžu likums

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk sniegs informāciju kredītiestādēm par aizliegumu kredītiestādēm uzsākt vai turpināt darījuma attiecības ar azartspēļu organizētājiem vai tā starpnieku.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.7. Azartspēļu un izložu likums

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk nodrošinās sabiedrības interešu un spēlētāju tiesību aizsardzību.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.8. Uzturlīdzekļu garantiju fonda likums

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk nodrošinās Uzturlīdzekļu garantiju fonda parādnieku reģistra autorizētā datu attēlošanas risinājuma uzturēšanu.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.9. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likums

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk veiks uzraudzības funkcijas uzraugāmajiem un kontrolējamiem likuma subjektiem izložu un azartspēļu jomā.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.10. Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumi Nr. 816 "Noteikumi par Oficiālās statistikas programmu 2025.–2027. gadam" 

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk nodrošinās oficiālo statistiku par azartspēļu un izložu un preču un pakalpojumu loteriju statistiskajiem rādītājiem.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.11. Ministru kabineta 2024. gada 13. augusta noteikumi Nr. 540 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem veselības aprūpes, veselības veicināšanas un slimību profilakses pakalpojumiem, uzlabojot veselības aprūpes sistēmu efektivitāti un izturētspēju" 4.1.2.3. pasākuma "Pasākumi atkarīgo personu resocializācijai un atgriešanai darba tirgū, kā arī preventīvie pasākumi jauniešiem" īstenošanas noteikumi" 

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas var tikt piesaistīta kā sadarbības partneris projekta sekmīgai īstenošanai.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.12. Ministru kabineta 2022. gada 4. oktobra noteikumi Nr. 616 “Elektronisko sakaru komersantam pieprasīto noslodzes datu nodošanas kārtība” 

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk nodrošinās noslodzes datu pieprasīšanu un saņemšanu.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.13. Ministru kabineta 2022. gada 16. augusta noteikumi Nr. 506 "Kārtība, kādā Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija sagatavo un nosūta lēmumu par piekļuves ierobežošanu Latvijā nelicencētu interaktīvo azartspēļu organizētāju tīmekļvietnēm"  

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk sagatavos lēmumus par Latvijas Republikā nelicencētu interaktīvo azartspēļu organizētāju tīmekļvietņu piekļuves ierobežošanu un nosūtīšanu elektronisko sakaru komersantam.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.14. Ministru kabineta 2019. gada 10. decembra noteikumi Nr. 594 "Azartspēļu un izložu organizēšanas, uzraudzības un kontroles kārtība"  

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk uzraudzīs un kontrolēs, kā izložu un azartspēļu organizētāji ievēro Azartspēļu un izložu likumu, citus normatīvos aktus un attiecīgās azartspēles vai izlozes noteikumus.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.15. Ministru kabineta 2019. gada 16. jūlija noteikumi Nr. 333 "No azartspēlēm un interaktīvajām izlozēm pašatteikušos personu reģistra noteikumi"

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk uzturēs pašatteikušos personu reģistru, nodrošinās informācijas apmaiņu ar spēļu organizētājiem un uzturēs aktuālo informāciju.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.16. Ministru kabineta 2019. gada 9. jūlija noteikumi Nr. 328 "Sankciju koordinācijas padomes nolikums" 

Pamatojums un apraksts
Svītrot IAUI no Sankciju koordinācijas padomes sastāva, jo turpmāk to veiks VID.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.17. Ministru kabineta 2018. gada 27. marta noteikumi Nr. 188 "Noteikumi par interaktīvās azartspēles vai interaktīvās izlozes organizēšanā izmantojamās spēles programmas atbilstības pārskatā iekļaujamo informāciju" 

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk veiks interaktīvās azartspēles vai interaktīvās izlozes organizēšanā izmantojamās spēles programmas atbilstības pārskata izskatīšanu un ar to saistītās funkcijas.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.18. Ministru kabineta 2018. gada 27. marta noteikumi Nr. 189 "Interaktīvo azartspēļu, interaktīvo izložu un izložu biļešu pārdošanas un dalības maksājumu pieņemšanas organizēšanas sistēmu noteikumi" 

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk nodrošinās interaktīvo azartspēļu, interaktīvo izložu un izložu biļešu pārdošanas un dalības maksājumu pieņemšanas organizēšanas sistēmas uzraudzību.  
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.19. Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumi Nr. 337 "Kārtība, kādā interaktīvo azartspēļu un interaktīvo izložu organizētājs iesniedz paziņojumu par pārskata ceturksni" 

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, kas nosaka, ka turpmāk paziņojumu par pārskata ceturksnī iemaksāto likmju kopsummu un izmaksāto laimestu kopsummu un paziņojumu par pārskata ceturksnī pārdotajām biļetēm un izmaksāto laimestu kopsummu, kā arī kredītiestādes izziņu par darījumiem, kas pārskata ceturksnī veikti savstarpējos norēķinos ar spēlētājiem izmantotajā kontā iesniegs tikai VID.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.20. Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumi Nr. 819 "Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas sniegtā maksas pakalpojuma cenrādis" 

Pamatojums un apraksts
Tiks atzīti par spēku zaudējušiem. Tā kā minētos maksas pakalpojumus turpmāk sniegs VID, tad tie iekļaujami Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnija noteikumos Nr. 345 "Valsts ieņēmumu dienesta maksas pakalpojumu cenrādis".
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.21. Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumi Nr. 821 "Noteikumi par vienotās azartspēļu automātu kontroles un uzraudzības sistēmas ieviešanas un uzturēšanas kārtību, sistēmā iekļaujamiem datiem un to apmaiņas kārtību" 

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk būs atbildīga par vienotās azartspēļu automātu kontroles un uzraudzības sistēmas (turpmāk – vienotā sistēma (AKUS)) ieviešanu un uzturēšanu, prasību attiecībā uz azartspēļu automātu pieslēgšanu vienotajai sistēmai (AKUS), kā arī vienotajā sistēmā (AKUS) iekļaujamos datus un datu apmaiņas ievērošanu.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.22. Ministru kabineta 2015. gada 6. janvāra noteikumi Nr. 7 "Kārtība, kādā iesniedzams ziņojums par azartspēļu un izložu organizēšanu" 

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu iestādi, kurai azartspēļu organizētāji iesniedz ziņojumu par azartspēļu un izložu organizēšanu pārskata ceturksnī.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.23. Ministru kabineta 2014. gada 11. februāra noteikumi Nr. 96 "Nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtība" 

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams grozījums, lai aktualizētu atbildīgo iestādi.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.24. Ministru kabineta 2007. gada 10. aprīļa noteikumi Nr. 252 "Azartspēļu automāta, iekārtas un spēļu automāta spēles programmas reģistrācijas kārtība" 

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams grozījums, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk būs atbildīga par azartspēļu automātu, iekārtu un spēļu automātu spēles programmu reģistrāciju.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.25. Ministru kabineta 2007. gada 2. janvāra noteikumi Nr. 16 "Preču un pakalpojumu loteriju organizēšanas uzraudzības un kontroles kārtība" 

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk būs atbildīga par uzraudzību un kontroli, kā preču un pakalpojumu loterijas atļaujas saņēmējs ievēro Preču un pakalpojumu loteriju likumu, citus normatīvos aktus un loterijas noteikumus.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.26. Ministru kabineta 2006. gada 19. decembra noteikumi Nr. 1043 "Azartspēļu un izložu organizācijas vienotā grāmatvedības uzskaites kārtība" 

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk saņems azartspēļu organizētāju azartspēļu automātu inkasācijas kārtību.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.27. Ministru kabineta 2006. gada 19. septembra noteikumi Nr. 771 "Kazino apmeklētāju reģistrācijas un kazino apmeklētāju reģistrā iekļaujamās informācijas apstrādes kārtība" 

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kurai turpmāk tiks nodota kazino apmeklētāju reģistrā iekļautā informācija par iepriekšējo kalendāro mēnesi.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.28. Ministru kabineta 2006. gada 5. septembra noteikumi Nr. 741 "Kārtība, kādā biedrības, arodbiedrības un reliģiskās organizācijas saņem licenci vietēja mēroga vienreizējo izložu organizēšanai" 

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk pieņems lēmumu par biedrības, arodbiedrības un reliģiskās organizācijas licences saņemšanu vietēja mēroga vienreizējo izložu organizēšanai.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.29. Ministru kabineta 2004. gada 25. marta noteikumi Nr. 176 "Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas nolikums" 

Pamatojums un apraksts
Tiks atzīti par spēku zaudējušiem, jo IAUI funkcijas azartspēļu un izložu uzraudzības jomā turpmāk veiks VID.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.30. Ministru kabineta 2003. gada 16. decembra noteikumi Nr. 701 "Ziņojuma par preču vai pakalpojumu loterijas organizēšanu iesniegšanas kārtība" 

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams grozījums, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kurai turpmāk iesniegs ziņojumu par preču vai pakalpojumu loterijas organizēšanu.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.31. Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumi Nr. 239 "Finanšu ministrijas nolikums" 

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams grozījums Finanšu ministrijas padotības iestāžu sarakstā, svītrojot IAUI, jo tā tiek likvidēta.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.32. Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnija noteikumi Nr. 345 "Valsts ieņēmumu dienesta maksas pakalpojumu cenrādis" 

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, iekļaujot tos maksas pakalpojumus, kurus līdz šim sniedza IAUI (Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumiem Nr. 819 "Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas sniegtā maksas pakalpojuma cenrādis").
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.33. Ministru kabineta 2025. gada 25. jūnija noteikumi Nr. 378 “Valsts ieņēmumu dienesta nolikums”

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai precizētu VID uzdevumus un funkcijas, ko līdz šim veica IAUI.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.34. Ministru kabineta 2016. gada 8. novembra rīkojums Nr. 665 “Par atļauju Finanšu ministrijai uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai nodrošinātu Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas dalības maksu starptautiskajā organizācijā "Eiropas azartspēļu uzraudzības iestāžu forums””

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams grozījums, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas piedalās starptautiskajā organizācijā “Eiropas azartspēļu uzraudzības iestāžu forums".
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Nav attiecināms, jo tiek izstrādāts atbilstoši 2026. gada budžeta sagatavošanas procesā atbalstītajiem izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un ir izskatāms likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" pavadošo likumprojektu paketē.

6.4. Cita informācija

Likumprojekts, tā anotācija un Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts būs publiski pieejami Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā. Ņemot vērā, ka likumprojekts ir saistīts ar tiešās pārvaldes iestāžu (VID un IAUI) līdzšinējo darbību, kas cita starpā neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas un būtiski nemaina spēkā esošo normatīvo regulējumu, nav piemērojama Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumos Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" ietvertā kārtība sabiedrības līdzdalībai projekta izstrādē. 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Tiks likvidēta IAUI, tās funkcijas nododot VID.
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
VID funkcijas paplašināsies, jo IAUI īstenotās funkcijas izložu un azartspēļu organizēšanas uzraudzības jomā, administratīvā pārkāpuma procesa nodrošināšanā, kā arī Pašatteikušos personu reģistra uzturēšanā, tiks nodotas VID.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi