Anotācija (ex-ante)

24-TA-73: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 21. februāra noteikumos Nr. 70 "Noteikumi par personas kompetences atzīšanu uzņemšanai profesionālās izglītības programmas vēlākos mācību posmos"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Tiesību akta projekts izstrādāts saskaņā ar Profesionālās izglītības likuma 7. panta 15.1  un 15.5 punktu un 27. panta desmito daļu un Ministru prezidenta rezolūciju 22-UZ-203
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt prasības un kārtību, kādā atzīst personas profesionālo kvalifikāciju vai tās daļu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar 2022. gada 3. martā pieņemtajiem grozījumiem Profesionālās izglītības likumā (turpmāk – likums), kas stājās spēkā 2022. gada 1. aprīlī, likumā ir iekļautas normas, kas paredz, ka profesionālās izglītības iestāde novērtē personas iepriekšējā izglītībā vai profesionālajā pieredzē iegūto kompetenci un, ja tā atbilst attiecīgajā profesionālās izglītības programmā sasniedzamajiem mācīšanās rezultātiem vai profesionālās kvalifikācijas prasībām, kas ietvertas profesijas standartā, atzīst to, un nodrošina iespēju turpināt izglītību vai iegūt profesionālo kvalifikāciju atbilstoši Ministru kabineta noteiktajiem kritērijiem un kārtībai (likuma 29.2 pants).
Vienlaikus likuma 7. pants ir papildināts ar jaunu 15.5 punktu un tajā ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt prasības un kārtību, kādā atzīst profesionālo kvalifikāciju vai tās daļu.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ievērojot minēto, ir nepieciešams izstrādāt vienotu normatīvo regulējumu profesionālās izglītības iestādēm, lai nodrošinātu iespēju atzīt personas iegūto profesionālo kvalifikāciju vai tās daļu un iespēju turpināt izglītību vai iegūt profesionālo kvalifikāciju, neradot administratīvus šķēršļus. 
 
Risinājuma apraksts
Ievērojot to, ka profesionālās kvalifikācijas vai tās daļas atzīšana notiks, novērtējot profesionālajā pieredzē iegūto kompetenci, un atzīšanas gadījumā personai var tikt nodrošināta iespēja turpināt izglītību,  paredzamais regulējums pēc būtības ir analoģisks regulējumam par personas kompetences atzīšanu uzņemšanai profesionālās izglītības programmas vēlākos mācību posmos. Līdz ar to paredzēts šo regulējumu ietvert jau spēkā esošajā regulējumā, izdarot grozījumus Ministru kabineta 2023. gada 21. februāra noteikumos Nr. 70 “Noteikumi par personas kompetences atzīšanu uzņemšanai profesionālās izglītības programmas vēlākos mācību posmos” (turpmāk -  MK noteikumi Nr.70).
 Tādējādi tiesību akta projekts ietver prasības un kārtību, kādā profesionālās izglītības iestāde atzīst personas iegūto profesionālo kvalifikāciju vai tās daļu.
Tiesību akta projektā paredzēta iespēja atzīt personas iepriekš iegūtās profesionālās kvalifikācijas vai tās daļas atbilstību spēkā esošajai profesionālai kvalifikācijai (noteikta nozaru kvalifikāciju struktūrā, profesijas standartā, profesionālās kvalifikācijas prasībās vai nozares normatīvajā regulējumā) vai tās daļai. Tādējādi, ja personai ir iepriekš iegūta noteikta līmeņa profesionālā kvalifikācija, bet atbilstoši spēkā esošajām profesionālās kvalifikācijas prasībām, kas ietvertas attiecīgajā profesijas standartā, iegūtā profesionālā kvalifikācija ļauj veikt cita līmeņa profesionālās kvalifikācijas prasībām atbilstošus darba uzdevumus, persona var saņemt iegūtās profesionālās kvalifikācijas vai tās daļas atzīšanu atbilstoši aktuālajām profesionālās kvalifikācijas prasībām. 
Personai, kurai tiks atzīta profesionālā kvalifikācija vai tās daļa, būs iespējas  vai nu turpināt  profesionālo izglītību vai arī iegūt profesionālās kvalifikācijas daļu. Ja  persona  turpinās profesionālo izglītību, persona tiks uzņemta mācībām vēlākos posmos. Pēc  profesionālā kvalifikācijas daļas atzīšanas personai  izsniegs apliecību par profesionālās kvalifikācijas daļas apguvi. Izglītības iestāde to izsniedz atbilstoši valsts atzītu profesionālo izglītību un profesionālo kvalifikāciju apliecinošu dokumentu izsniegšanu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem (Ministru kabineta 2023. gada 7. februāra noteikumi Nr. 52 "Valsts atzītu profesionālo izglītību un profesionālo kvalifikāciju apliecinošu dokumentu, moduļa apliecību un profesionālās izglītības programmas daļas apguvi apliecinošu dokumentu noteikumi"). Par profesionālās kvalifikācijas atzīšanu persona saņems lēmumu par iegūtās profesionālās kvalifikācijas atzīšanu. 
Tiesību akta projektā ietvertais regulējums pilnveidos profesionālās izglītības normatīvo regulējumu attiecībā par personas iepriekšējā izglītība vai profesionālajā pieredzē iegūto kompetenci vai profesionālo kvalifikāciju un izglītības turpināšanu vai profesionālās kvalifikācijas iegūšanu, tai skaitā iespējams lēmums, uz kura pamata izsniedz apliecību par kvalifikācijas daļas apguvi.
Iegūtas profesionālās kvalifikācijas vai tās daļas atzīšana dos iespējas personai uzlabot sociālo situāciju, jo persona varēs veiksmīgāk iesaistīties darba tirgū atbilstoša kvalificētāka darba veikšanai. Tiesību akta projekts ir izstrādāts, ņemot vērā Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD), Eiropas Komisijas un Eiropas Profesionālās izglītības attīstības centra (CEDEFOP) ieteikumus un vadlīnijas, kā arī Eiropas valstu pieredzi iepriekš iegūtās mācīšanās novērtēšanā un atzīšanā. Galvenie principi novērtēšanā un atzīšanā: efektivitāte, elastība, diferenciācija, individualizācija un personalizācija. Līdz ar to jāņem vērā, ka personai nav otrreiz jāpierāda iepriekš iegūtās zināšanas prasmes un kompetences, ja tas jau ir veikts iepriekš. Ir jāņem vērā katras personas individuālais iepriekš gūtais mācīšanās rezultāts un spējas to apliecināt, ir jāņem vērā personības iezīmes un arī jānodod atbildība pašai personai. Līdz ar to kompetences novērtēšana un atzīšana mēdz būt neviendabīga. Ir dažādi kompetences novērtēšanā un atzīšanā izmantojami rīki: dokumentācija, tests vai eksāmens, intervija, pierādījums darba vidē, portfolio, CV un pašvērtējums, darba devēju apliecinājums, novērošana, simulācija. Izglītības iestāde var izvēlēties un izmantot rīkus vai nu atsevišķi, vai kombinēti, kā arī var izlemt par izmantojamo rīku veidu, pamatojoties uz personas iepriekš iegūto prasmju, zināšanu un kompetenču kopumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskās personas, kas vēlēsies atzīt iepriekš iegūto profesionālo kvalifikāciju vai tās daļu. Pedagogi – iespējams, atsevišķiem pedagogiem būs jāpiedalās komisijā, jāveic personas iegūtās profesionālās kvalifikācijas vai tās daļas novērtēšana.
Ietekmes apraksts

Personām tiks nodrošināta iespēja veiksmīgāk iesaistīties darba tirgū atbilstoša kvalificētāka darba veikšanai, kā arī turpināt iegūt profesionālo izglītību vai profesionālo kvalifikāciju, tai skaitā pēc pārtraukuma.
 
Juridiskās personas
  • Profesionālās izglītības iestādes un to dibinātāji. Komercsabiedrības, uzņēmumi, nevalstiskās organizācijas, darba devēji.
Ietekmes apraksts
Valsts, pašvaldību un privātajām profesionālās izglītības iestādēm būs jānodrošina personas kompetences novērtēšana un iegūtās profesionālās kvalifikācijas vai tās daļas atzīšana.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Tiesību akta projekts veicinās  elastīgu, uz indivīda  vajadzībām vērstu profesionālās izglītības sistēmu, kas vienlaikus atbildīs arī nozaru vajadzībām, mainīgajā darba vidē nodrošinot profesionālās izglītības atbilstību darba tirgus prasībām.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Regulējums palielinās profesionāla darbaspēka skaitu tautsaimniecībā ar pabeigtu izglītību un iegūtu profesionālo kvalifikāciju vai tās daļu.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības kvalitātes valsts dienests, Valsts izglītības satura centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks precizēts 
 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiks precizēts pēc publiskās apspriešanas beigām.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Profesionālās izglītības iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pabeigta izglītība un  iegūta profesionālā kvalifikācija vai tās daļa dod iespējas personai uzlabot sociālo situāciju, jo var veiksmīgāk iesaistīties darba tirgū kvalificētāka darba veikšanai.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nodrošina personai tiesības uz iepriekš iegūtās profesionālās kvalifikācijas atzīšanu, iespējas turpināt nepabeigtu profesionālo izglītību un profesionālās kvalifikācijas ieguves turpināšanu atbilstoši vienotam un pārredzamam regulējumam.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi