Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-2598: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 871 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt pakalpojumu infrastruktūru bērnu aprūpei ģimeniskā vidē un personu ar invaliditāti neatkarīgai dzīvei un integrācijai sabiedrībā" 9.3.1.1. pasākuma "Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 871 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt pakalpojumu infrastruktūru bērnu aprūpei ģimeniskā vidē un personu ar invaliditāti neatkarīgai dzīvei un integrācijai sabiedrībā" 9.3.1.1. pasākuma "Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – MK noteikumu projekts) ir Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) iniciatīva, kas izstrādāta saskaņā ar 2014. gada 3. jūlija Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) noteikumu projekta mērķis ir veikt izmaiņas 9.3.1.1. pasākuma "Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – 9.3.1.1. pasākums) īstenošanas nosacījumos, kas saistīti ar projektu īstenošanas turpināšanu pēc 2023. gada 31. decembra.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda (turpmāk – ES fondi) 2014. – 2020.gada plānošanas perioda un attiecīgi arī 9.3.1.1. pasākuma īstenošanas termiņš noslēdzas 2023.gada 31. decembrī. Jau 2023. gada vasarā Labklājības ministrija kā ES fondu atbildīgā iestāde (turpmāk – Labklājības ministrija), organizējot kārtējo starpinstitūciju sanāksmi par 9.3.1.1. pasākuma projektu progresu, konstatēja, ka ir atsevišķas pašvaldības, kuras dažādu apstākļu un iemeslu dēļ nevarēs pilnībā pabeigt 9.3.1.1. pasākuma projekta īstenošanu līdz 2023. gada 31. decembrim un atsevišķas projekta darbības tiks pabeigtas 2024. gadā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai gan 9.3.1.1.pasākuma projektu īstenošana tika uzsāktā 2020. gada sākumā, pēdējo gadu ģeopolitiskā situācija un tās ietekmētais būvniecības cenu straujais pieaugums un kavējumi materiālu piegādēs ir mainījis gandrīz visu pašvaldību plānus attiecībā uz 9.3.1.1. pasākuma projekta pabeigšanu. Būvniecības izmaksu pieauguma rezultātā daudzas pašvaldības bija spiestas meklēt alternatīvus risinājumus sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidē un pašvaldībām pat vairākkārt ir nācies mainīt sākotnēji plānoto infrastruktūras objektu adreses, lai pēc iespējas iekļautos 9.3.1.1. pasākuma projektā pieejamā finansējuma apmērā. Savukārt globālo piegāžu ķēžu traucējumi bieži vien ir izraisījuši laika nobīdes gan noslēgto būvniecības līgumu, gan materiāltehniskā aprīkojuma piegādes līgumos. Papildus tam arī ierobežotais 9.3.1.1. pasākuma projektu finansējums bieži vien noved pie izsludināto iepirkumu noslēgšanas bez rezultāta, jo nav pieteicies neviens pretendents vai pretendenta piedāvātā līgumcena ievērojami pārsniedz 9.3.1.1.pasākuma projektā plānoto finansējuma apmēru. Neskatoties uz visu iepriekšminēto, pašvaldības ir gatavas ieguldīt ievērojamus pašvaldības papildu līdzekļus, lai izveidotu mērķa grupas personu vajadzībām atbilstošu sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūru.

Tuvojoties 9.3.1.1. pasākuma īstenošanas termiņa noslēgumam, Labklājības ministrija sadarbībā ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru (turpmāk – sadarbības iestāde) apzināja aktuālo situāciju visos vēl īstenošanā esošajos 9.3.1.1. pasākuma projektos un secināja, ka:
1) 7 projektos noteikti nebūs iespējams pabeigt atsevišķu infrastruktūras objektu izveidi un aprīkošanu līdz 2023. gada beigām un šīs pašvaldības ir gatavas atlikušās projekta darbības pabeigt 2024. gadā par pašvaldības budžeta līdzekļiem;
2) vismaz 2 projektos pastāv risks, ka neplānotu apstākļu ietekmē (piemēram, laikapstākļi vai pakalpojumu līguma termiņa nobīdes) atsevišķus darbus projektā varētu arī neizdoties pabeigt līdz 2023. gada 31. decembrim un tie tiks pabeigti 2024. gada sākumā.

Līdz ar to ir nepieciešams risinājums, lai šo 9.3.1.1. pasākuma projektu (un iespējams arī citu, ja rodas neplānoti apstākļi) īstenošanu varētu pabeigt pēc 2023. gada 31. decembra, t.i., 2024. gadā.
Risinājuma apraksts
Lai risinātu iepriekšminētās problēmas, MK noteikumus Nr. 871 ir nepieciešams papildināt ar nosacījumiem, kas atbilstoši Eiropas Komisijas (EK) slēgšanas vadlīnijām [1] ļautu atsevišķus 9.3.1.1. pasākuma projektus pabeigt 2024. gadā kā nefunkcionējošus projektus.

Līdz ar to MK noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumu Nr. 871 noslēguma jautājumus ar jauniem punktiem, kas paredz, ka:
1) gadījumā, ja pašvaldība nevar pilnībā pabeigt projektā plānotās darbības un sasniegt projektā plānotos iznākuma rādītājus līdz termiņam, kas noteikts Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu, 65. panta 2. punktā, vienošanās par projekta īstenošanu tiek veikti projekta īstenošanas termiņa grozījumi MK 2014.gada 16.decembra noteikumu Nr.784 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un šo fondu ieviešanu 2014.–2020.gada plānošanas periodā” noteiktajā kārtībā, paredzot  ka, pašvaldība projektu pilnībā pabeidz par saviem līdzekļiem un pamatojošo dokumentāciju par pabeigtajām aktivitātēm iesniedz sadarbības iestādē līdz 2024. gada 31. oktobrim, vienlaikus nodrošinot projekta mērķa sasniegšanu un tā funkcionalitāti;
2) šādos gadījumos pašvaldības:
a) iesniedz sadarbības iestādē priekšlikumus grozījumiem vienošanās par projekta īstenošanu ne vēlāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim;
b) sagatavo noslēguma maksājuma pieprasījumu par laikposmu līdz 2023. gada 31. decembrim un iesniedz to sadarbības iestādē. Noslēguma maksājuma pieprasījumā nodala pabeigtās projekta darbības, sasniegtos iznākuma rādītājus un veiktos izdevumus, kas sasniegti līdz 2023. gada 31. decembrim, no projekta darbībām un iznākuma rādītājiem, kas tiks sasniegti līdz projekta īstenošanas termiņa beigām, bet ne vēlāk kā līdz 2024. gada 31. oktobrim;
c) līdz 2024. gada 31. oktobrim iesniedz sadarbības iestādē pamatojošo dokumentāciju par pabeigtajām darbībām un sasniegtajiem iznākuma rādītājiem;
3) sadarbības iestāde veic maksājumus pašvaldībām par iesniegtajos noslēguma maksājuma pieprasījumos iekļautajiem attiecināmajiem izdevumiem, kas veikti līdz 2023. gada 31. decembrim;
4) pašvaldībām, kuras līdz 2024. gada 31. oktobrim par saviem līdzekļiem nepabeidz visas projektā plānotās darbības un nesasniedz visus projektā plānotos iznākuma rādītājus, ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei visu projektā saņemto atbalstu saskaņā ar vienošanās par projekta īstenošanu nosacījumiem.

Šobrīd kā nefunkcionējoši identificēti šādi pašvaldību projekti, kuru īstenošana tiks pilnībā pabeigta līdz 2024. gada 31.oktobrim:
- Krāslavas novada pašvaldības projekts (Nr. 9.3.1.1/18/I/021);
- Rēzeknes novada pašvaldības projekts (Nr. 9.3.1.1/18/I/030);
- Tukuma novada pašvaldības projekts (Nr. 9.3.1.1/19/I/045);
- Jūrmalas  valstspilsētas projekts (Nr. 9.3.1.1/19/I/031);
- Bauskas novada pašvaldības projekts (Nr. 9.3.1.1/19/I/046);
- Smiltenes novada pašvaldības projekts (Nr. 9.3.1.1/19/I/049);
- Madonas novada pašvaldības projekts (Nr. 9.3.1.1/19/I/041).

Papildus tam, risks pabeigt visas projekta darbības (šobrīd identificēts kā zems risks)  līdz 2023. gada 31. decembrim, tās pabeidzot 2024.gada sākumā, ir arī Kuldīgas novada pašvaldības projektam (Nr. 9.3.1.1/19/I/007) un Ķekavas novada pašvaldības projektam (Nr. 9.3.1.1/19/I/025).

Vienlaikus MK noteikumu projektā paredzētie nosacījumi ir saistoši un attiecināmi arī uz citiem 9.3.1.1.  pasākuma projektiem, kuros to noslēgumā fāzē var rasties neplānoti apstākļi vai nobīdes to īstenošanas plānos, kā rezultātā arī šo 9.3.1.1. pasākuma  projektus par saviem līdzekļiem pašvaldības varēs pabeigt 2024. gadā.

Tāpat neatkarīgi no tā, vai pašvaldību projektos plānotais attiecināmo izmaksu apmērs netiks pilnībā investēts līdz 2023. gada 31. decembrim, MK noteikumu Nr. 871 31.1. un 31.3. apakšpunktos un 32. punktā noteiktie procentuālie izmaksu ierobežojumi finansējuma saņēmējam ir saistoši arī gadījumā, ja atsevišķas projekta darbības tiek pabeigtas 2024. gadā par pašvaldības finanšu līdzekļiem.

Pēc MK noteikumu spēkā stāšanās tiks rosināti atbilstoši grozījumi visos 7 potenciāli nefunkcionējošos 9.3.1.1. pasākuma projektos. Projektu grozījumu saskaņošanas process starp sadarbības iestādi un atbildīgo iestādi tiks organizēts atbilstoši 2023. gada 28. septembrī noslēgtajai Starpresoru vienošanās par sadarbību Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā 2014.–2020. gada plānošanas periodā un Eiropas Savienības fondu 2021.– 2027. gada plānošanas periodā.
Minētie vienošanās grozījumi nav uzskatāmi par būtiskiem grozījumiem Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 71. panta izpratnē un neietekmē projekta ietvaros īstenojamās darbības, projekta mērķi vai kopējos īstenošanas nosacījumus.

[1] Vadlīnijas par to darbības programmu slēgšanu, kuras pieņemtas atbalsta saņemšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda, Kohēzijas fonda un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par pārrobežu sadarbības programmu saskaņā ar Pirmspievienošanās palīdzības instrumentu (IPA II) (2014.–2020. gada periodā) slēgšanu (2022/C 474/01)https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=OJ%3AC%3A2022%3A474%3AFULL)
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Atbilstoši Eiropas Komisijas 2022. gada 14. decembra vadlīniju "Vadlīnijas par to darbības programmu slēgšanu, kuras pieņemtas atbalsta saņemšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda, Kohēzijas fonda un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par pārrobežu sadarbības programmu saskaņā ar Pirmspievienošanās palīdzības instrumentu (IPA II) (2014.–2020. gada periodā) slēgšanu” VI. sadaļā minētajam un saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1060  118. un 118.a pantā noteikto kā alternatīva atsevišķu 9.3.1.1. pasākuma projektu pabeigšanai tika izvērtēta arī iespēja posmot 9.3.1.1.pasākuma projektus ar ES fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda 4.3.1.5. pasākuma “Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveide un attīstība” (turpmāk – 4.3.1.5. pasākums) finansējumu. Izvērtējot šādu alternatīvu, Labklājības ministrija ņēma vērā šādus apsvērumus:
1) 4.3.1.5. pasākuma un Labklājības ministrijai kā nozarei kopumā Eiropas Reģionālās attīstības fonds (turpmāk– ERAF) finansējums ES fondu 2021. – 2027. gada plānošanas periodā ir ļoti ierobežotā apmērā (tikai 9 977 402 euro). Jau Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam (turpmāk – Programma) skaņošanas laikā gan ar Finanšu ministriju, gan Eiropas Komisiju, Labklājības ministrijai nācās ļoti pamatot un argumentēt ERAF investīciju nepieciešamību Deinstitucionalizācijas (turpmāk – DI) procesa turpināšanai Latvijā, tai skaitā jaunas un papildinošas DI infrastruktūras izveidei pašvaldībās. Ilgu diskusiju rezultātā nozarei tika piešķirts neliels ERAF finansējuma apmērs 4.3.1.5. pasākuma īstenošanai un DI infrastruktūras attīstībai personām ar ļoti smagiem garīga rakstura un multipliem traucējumiem, kā arī panākts kompromiss par Eiropas Sociālā fonda Plus (turpmāk – ESF Plus) finansējumu ERAF atbalsta jomas izmaksām 4.3.5.1. pasākuma “Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana” pirmās kārtas ietvaros jaunas un papildinošas DI infrastruktūras izveidei, lai nodrošinātu vismaz minimālā sociālo pakalpojuma groza prasības visās Latvijas pašvaldībās. Investīciju nepieciešamību Labklājības ministrija pamatoja ar DI vajadzību kartējumu [2]. Novirzot finansējumu 9.3.1.1. pasākuma projektu pabeigšanai, nebūs iespējams īstenot daļu DI vajadzību kartējumā noteikto;
2) 9.3.1.1. pasākuma projektu, kuri atbilst posmošanas pamatnosacījumiem (pieci no septiņiem potenciāli nefunkcionējošiem projektiem), potenciāli posmojamā finansējuma summa (publiskā attiecināmā finansējuma kopsumma, izņemot pašvaldību līdzfinansējumu) ir indikatīvi 1 076 856 euro jeb 10.8% no tā jau ierobežotā Labklājības nozarei pieejamā ERAF finansējuma DI infrastruktūras attīstībai. Papildus tam 4.3.1.5. pasākumam ir plānots elastības finansējums 3 987 156 euro apmērā, tai skaitā ERAF elastības finansējuma daļa 3 389 083 euro jeb 33.96% no 4.3.1.5. pasākumam plānotā ERAF finansējuma. Attiecīgi, posmojot 9.3.1.1. pasākuma projektus un ņemot vērā noteikto elastības finansējuma apmēru, līdz Eiropas Komisijas lēmumam par vidusposma pārskatu 4.3.1.5. pasākumā nebūs pieejams ERAF finansējums kopumā 4 465 939 euro apmērā jeb 44.76% apmērā no 4.3.1.5. pasākuma īstenošanai plānotā ERAF finansējuma. Līdz ar to faktiski 4.3.1.5. pasākuma ietvaros būs iespējams īstenot tikai vienu pilnvērtīgu projektu, nevis plānotos trīs projektus, kas neatbilst DI vajadzību kartējumā minētajam – DI pakalpojumu infrastruktūra personām ar ļoti smagiem garīga rakstura traucējumiem pamatā ir veidojama valstspilsētās un vēl vienā līdz trīs pašvaldībās ar lielāko šo mērķa grupas personu skaitu;
3) 9.3.1.1. pasākuma projektu posmošanai būs nepieciešami grozījumi Programmā, ņemot vērā, ka 4.3.1.5. pasākuma mērķa grupa ir šaurāka kā 9.3.1.1. pasākuma mērķa grupa, kas neatbilst nozares interesēm attīstīt jaunu pakalpojumu infrastruktūru personām ar ļoti smagiem garīga rakstura un multipliem traucējumiem, kurām šādi pakalpojumi šobrīd tik pat kā nav pieejami, vai ir pieejami ļoti ierobežotā apjomā. Vienlaikus Programmā būs jāsamazina arī šobrīd plānotie 4.3.1.5. pasākuma iznākuma rādītāji.

Ņemot vērā iepriekšminēto, Labklājības ministrijas ieskatā nav atbalstāma 9.3.1.1. pasākuma projektu posmošana un 4.3.1.5. pasākumā pieejamais ierobežotais ERAF finansējums būtu maksimāli novirzāms pasākuma mērķa sasniegšanai – DI infrastruktūras izveidošana personām ar ļoti smagiem garīga rakstura un multipliem traucējumiem. Savukārt 9.3.1.1. pasākuma atsevišķi projekti būtu pabeidzami 2024. gadā kā nefunkcionējoši projekti par pašvaldības budžeta līdzekļiem.

Arī no Eiropas Komisijas šī gada 9. novembrī saņemts viedoklis, ka 9.3.1.1. pasākuma projektu posmošana ar ES fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda finansējumu nebūtu atbalstāma un tie projekti, kuru īstenošanu nebūs iespējams pabeigt līdz 2023. gada 31. decembrim, būtu pabeidzami kā nefunkcionējoši projekti par pašvaldību budžeta līdzekļiem līdz 2024. gada beigām.


[2] Kartējums sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu attīstībai 2021.-2027. gadam (izstrādāts 2022. gada 5. oktobrī)
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • personas ar invaliditāti
  • Pilngadīgas personas ar garīga rakstura traucējumiem, kuras no valsts finansētām ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijām (turpmāk – valsts ilgstošas aprūpes institūcijas) pāriet uz dzīvi sabiedrībā, kā arī pilngadīgas personas ar garīga rakstura traucējumiem, kuras potenciāli var nonākt valsts ilgstošas aprūpes institūcijā un kurām ir noteikta smaga vai ļoti smaga invaliditāte (I vai II invaliditātes grupa);
  • bērni ar funkcionāliem traucējumiem, kuriem ir noteikta invaliditāte un kuri dzīvo ģimenēs, un viņu likumiskie pārstāvji vai audžuģimenes;
  • ārpusģimenes aprūpēs esoši bērni.
Ietekmes apraksts
Atļaujot pabeigt atsevišķu 9.3.1.1.pasākua nefunkcionējošu projektu īstenošanu 2024. gadā, tiks nodrošināts, ka pašvaldība pilnībā pabeidz un pilnā apmērā aprīko sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūru, kurā pašvaldības mērķa grupas personas varēs saņemt pilnvērtīgus un viņu vajadzībām atbilstošus pakalpojumus.
Juridiskās personas
  • Pašvaldības
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts paredz iespēju pašvaldībām kā 9.3.1.1.pasākuma finansējuma saņēmējiem pilnībā pabeigt visas projektā plānotās darbības līdz 2024. gada 31. oktobrim. Pretējā gadījumā projektu īstenošana ir pārtraucama 2023.gada 31. decembrī, nesasniedzot projekta mērķi un plānotos projekta uzraudzības rādītājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
5 144 875
209 306
2 873 573
-1 175 909
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
5 144 875
209 306
2 873 573
-1 175 909
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
17 393 086
707 592
8 676 248
13 381 915
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
10 087 990
410 404
3 991 074
-1 336 260
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
7 305 096
297 188
4 685 174
14 718 175
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-12 248 211
-498 286
-5 802 675
-14 557 824
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-4 943 115
-201 098
-1 117 501
160 351
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
-7 305 096
-297 188
-4 685 174
-14 718 175
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-498 286
-14 557 824
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
-201 098
160 351
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
-297 188
-14 718 175
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
MK noteikumos Nr. 871 noteiktais pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir ne mazāks kā 54 099 168 euro apmērā, tai skaitā ERAF finansējums 43 101 670 euro un nacionālais publiskais līdzfinansējums (valsts budžeta finansējums, valsts budžeta dotācija pašvaldībām un pašvaldību finansējums) – ne mazāks kā 10 997 498 euro, tai skaitā valsts budžeta finansējums 3 988 241 euro.

Uzsākoties projektu īstenošanai un noslēdzoties projektu ietvaros organizētajiem iepirkumu konkursiem, tika secināts, ka projekta mērķu un noteikto uzraudzības rādītāju sasniegšanai nepieciešams lielāks finansējums nekā sākotnēji plānots.
Atbilstoši Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēma (turpmāk– KPVIS) datiem (uz 30.11.2023.) 9.3.1.1. pasākumā ir noslēgti līgumi/vienošanās par projektu īstenošanu par kopējo summu (ieskaitot arī pašvaldību līdzfinansētās neattiecināmās izmaksas) 82 275 809 euro, tai skaitā ERAF finansējums 42 222 611 euro jeb 51 procenti no kopējām pasākuma izmaksām, valsts budžeta finansējums 3 860 213 euro jeb 5 procenti, valsts budžeta dotācija pašvaldībai 1 769 643 euro jeb 2 procenti, kā arī pašvaldības attiecināmais finansējums 22 161 287 euro jeb 27 procenti un pašvaldību līdzfinansētās neattiecināmās izmaksas 12 262 055 euro jeb 15 procenti. Pašvaldību plānotās projekta neattiecināmās izmaksas ir tādas izmaksas, kas atbilst MK noteikumu Nr. 871 36. punktā noteiktajiem nosacījumiem.
Maksājumi finansējuma saņēmējiem (atskaitot pašvaldības finansējumu), tiek plānoti Finanšu ministrijas valsts budžeta apakšprogrammā 62.08.00 “Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) avansa maksājumi un atmaksas finansējuma saņēmējiem (2014-2020)” (turpmāk – valsts budžeta apakšprogramma 62.08.00.).

Līdzšinēji, no 2019. gada līdz 2022. gadam minētajā valsts budžeta apakšprogrammā veikti maksājumi finansējuma saņēmējiem 33 742 906 euro apmērā, t.sk., 2019. gadā – 2 035 907 euro, 2020. gadā – 10 461 686 euro, 2021. gadā – 13 061 543 euro un 2022. gadā – 8 183 770 euro. Savukārt 2023. gadā saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam ieplānoti 10 087 990 euro apmērā, bet 2024. gadā – 3 991 074 euro.

No valsts budžeta apakšprogrammas 62.08.00, veicot maksājumus finansējuma saņēmējiem, netiek uzrādīts pašvaldības finansējums, ar ko pašvaldības sedz projekta attiecināmās un neattiecināmās izmaksas. Kopumā 9.3.1.1. pasākumā, ieskaitot pašvaldību finansējumu attiecināmo un neattiecināmo izmaksu segšanai, līdz 2022. gadam izmantots indikatīvi 42 116 968 euro un 2023. gadā ieplānots kopējais finansējums indikatīvi 18 100 678 euro apmērā, bet 2024. gadā – indikatīvi 22 058 163 euro apmērā.

Noteikumu projekta anotācijas 3. sadaļas punktā “Cita informācija” sniegta informācija par to pašvaldību projektu attiecināmo finansējumu, kas varētu netikt izmantots līdz 31.12.2023. (indikatīvi 2 138 017 euro).  Minētie projekti satur arī neattiecināmās izmaksas, tādējādi kopējā projekta summa, kas paliek uz 2024. gadu, indikatīvi ir 2 672 521 euro. Minētais finansējums, ņemot vērā konkrēto pašvaldību projektus un to finanšu avotu proporcionālo īpatsvaru, indikatīvi sadalās šādi: ERAF finansējums 1 175 909 euro, valsts budžeta  finansējums un valsts budžeta dotācija 160 351 euro, pašvaldību finansējums (gan attiecināmais, gan neattiecināmi izmaksu segšanai) 1 336 261 euro.

Ietekmes uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem aprēķina tabulā kolonnās “saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam” un “saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru” (2.1. punkts) norādīts finansējums atbilstoši valsts budžeta apakšprogrammā 62.08.00 2023. un 2024. gadā plānotajiem maksājumiem. 2024. gadā no minētās valsts budžeta apakšprogrammas plānoti maksājumi finansējuma saņēmējam par izdevumiem, kas veikti līdz 31.12.2023. un pēc sadarbības iestādes veiktās maksājuma pieprasījuma pārbaudes apstiprināti par attiecināmiem un  atbilstošiem 9.3.1.1. pasākuma  īstenošanas nosacījumiem.

Izdevumi VB apakšprogrammā 2024. gadam ieplānoti, jo saskaņā ar noslēgtajām vienošanos/līgumos par projekta īstenošanu un iesniegto plānoto maksājumu pieprasījumu iesniegšanas grafikiem, finansējuma saņēmējs maksājuma pieprasījumus  par īstenotajām atbalstāmajām darbībām un veiktajiem attaisnotajiem izdevumiem līdz 31.12.2023. iesniegs izskatīšanai sadarbības iestādē jau 2024. gadā. Minētajā maksājuma pieprasījumā iekļauto izdevumu attiecināmību sadarbības iestāde var  pārbaudīt līdz 60 darbdienu laikā no dienas, kad būs saņemta visa pārbaudei nepieciešamā dokumentācija. Minētais termiņš pat var būt vēl pagarināts, ja būs nepieciešams iesniegt kādus papildinājumus vai precizējumus.

Tabulas kolonnā “izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam” finansējums norādīts indikatīvi, ievērtējot gan KPVIS pieejamos projekta datus par faktiski saņemtajiem un 2023. gadā plānotajiem, gan to attiecināmā finansējuma apmēru, kas pēc sadarbības iestādes datiem būs nepieciešams projektu pabeigšanai 2024. gadā (detalizētāka informācija noteikumu projekta 3. sadaļas punktā “Cita informācija”).
Finanšu informācija ir indikatīva un var mainīties atbilstoši projekta progresam, precizētajam finanšu avotu procentuālajam īpatsvaram, noslēdzoties un faktiskajai finanšu izpildei.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Budžeta ieņēmumi ir finansējuma ERAF daļa kolonnās, kur apkopota informācija atbilstoši budžetam indikatīvi 51 procentu apmērā no pasākuma kopējām izmaksām attiecīgajā gadā. Jāatzīmē, ka katram 9.3.1.1. pasākuma projektam ir atšķirīgs finanšu avotu procentuālais īpatsvars, kas apgrūtina nosacīti precīzas ietekmes uz valsts un pašvaldības budžetiem novērtēšanu.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Budžeta izdevumos ir norādīti kopējie projektam ieviešanai nepieciešamie finanšu līdzekļi (ERAF, valsts budžeta līdzekļi, valsts budžeta dotācija pašvaldībā, pašvaldības attiecināmais finansējums un pašvaldības līdzfinansējums neattiecināmo izmaksu segšanai) līdzekļi attiecīgajā gadā. Savukārt valsts budžeta izdevumos tiek uzskaitīts nepieciešamais finansējums bez pašvaldības līdzfinansējuma daļas.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ņemot vērā, ka uz šo brīdi nav precīzas finanšu ietekmes informācijas par tiem 9.3.1.1. pasākuma projektiem, kuros joprojām pastāv zems risks nepabeigt visas projektos plānotās darbības darbības līdz 2023.gada 31. decembrim un kuri šobrīd netiek klasificēti kā potenciāli nefunkcionējoši 9.3.1.1. pasākuma projekti, izmaiņas un ietekmi uz 2023. gada valsts budžetu nav iespējams prognozēt.

Vienlaikus Labklājības ministrija sadarbībā ar sadarbības iestādi ir apzinājusi visu šajā anotācijā minēto nefunkcionējošo 9.3.1.1. pasākuma projektu aktuālo situāciju un secina, ka indikatīvi šajos projektos līdz 2023. gada 31. decembrim netiks investēts 9.3.1.1. pasākuma attiecināmais finansējums šādā apmērā:
- Krāslavas novada pašvaldības projektā (Nr. 9.3.1.1/18/I/021) – 235 797.25 euro;
- Rēzeknes novada pašvaldības projekts (Nr. 9.3.1.1/18/I/030) – 348 180.00 euro;
- Tukuma novada pašvaldības projekts (Nr. 9.3.1.1/19/I/045) – 888 917.00 euro ;
- Jūrmalas valstspilsētas projekts (Nr. 9.3.1.1/19/I/031) – 130 135.50 euro;
- Bauskas novada pašvaldības projekts (Nr. 9.3.1.1/19/I/046) – 354 987.45 euro;
- Smiltenes novada pašvaldības projekts (Nr. 9.3.1.1/19/I/049) – 90 000.00 euro;
- Madonas novada pašvaldības projekts (Nr. 9.3.1.1/19/I/041) – 90 000.00 euro.

Attiecīgi kopējā ietekme 2024. gadā uz pašvaldību budžetiem nefunkcionējošo 9.3.1.1. pasākuma projektu pabeigšanai būs indikatīvi 2 138 017.15 euro.

Šo izmaksu segšanai un projektu pabeigšanai 2024. gadā pašvaldībām var būt nepieciešams saņemt jaunus aizņēmumus, ievērojot gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktos aizņemšanās mērķus un nosacījumus, vai arī turpināt apgūt jau esošos Valsts kases aizdevumus.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība netika organizēta, jo MK noteikumu projektā iekļautie nosacījumi būs saistoši tikai atsevišķām pašvaldībām, kuras līdz 2023. gada 31. decembrim dažādu iemeslu un apstākļu dēļ nepaspēs pilnībā īstenot visas projektā plānotās darbības un tās pabeigs par pašvaldības budžeta līdzekļiem 2024.gadā.
MK noteikumu projektam kopumā ir pozitīva ietekme uz mērķa grupas personām un sabiedrību kopumā, jo ierosinātie grozījumi ļaus pašvaldībās pilnībā izveidot un aprīkot projektos plānoto sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūru un tādējādi nodrošināt kvalitatīvu pakalpojumu sniegšanu pašvaldību iedzīvotājiem – mērķa grupas personām. Neatbalstot MK noteikumu projektā paredzētos nosacījumus vairāku sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras objekti, iespējams, netiks pabeigti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi