22-TA-3753: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piekrītošā dzīvokļa īpašuma Baznīcas ielā 20 - 4, Liepājā, nodošanu Liepājas valstspilsētas pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 42.panta pirmā daļa, 42.1 un 43.pants, 45.panta pirmā daļa un Pašvaldību likuma 10.panta pirmās daļas 16.punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nodot bez atlīdzības valstij piekrītošos nekustamos īpašumus Liepājas valstspilsētas pašvaldībai īpašumā Atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā un pamatojoties uz Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 10.punktā noteikto pašvaldības autonomo funkciju – sniegt iedzīvotājiem palīdzību mājokļa jautājumu risināšanā, kā arī veicināt dzīvojamā fonda veidošanu, uzturēšanu un modernizēšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Kurzemes apgabaltiesas zvērināta notāre Aija Burbecka 2022.gada 16.maijā taisījusi notariālo aktu „Par mantojuma lietas izbeigšanu”, kas iereģistrēts aktu un apliecinājumu reģistrā ar Nr.2150, ar kuru izbeigta 2021.gada 12.janvārī mirušā Jevgenija Sbitņeva, personas kods 190152-10829, mantojuma lieta un par bezmantinieka mantu atzīstams dzīvokļa īpašums Nr.4 Baznīcas ielā 20, Liepājā, kadastra numurs 17009000265 (turpmāk – Nekustamais īpašums).
Nekustamais īpašums ierakstīts Liepājas pilsētas zemesgrāmata nodalījums Nr.638 A-4 un mantojuma atstājēja īpašuma tiesības uz dzīvokļa īpašumu zemesgrāmatā ir nostiprinātas.
Zemesgrāmatā dzīvokļa īpašumam ierakstīta Notariāta likuma 306.panta ceturtajā daļā noteiktā atzīme - bezmantinieku manta, piekritīga valstij.
Zemes gabals, uz kura atrodas dzīvojamā māja Baznīcas ielā 20, Liepājā, daļēji sadalīts dzīvokļa īpašumos, bet 563/1000 domājamās daļas (dzīvokļu īpašumos nesadalītā daļa) pieder Liepājas valstspilsētas pašvaldībai.
Mantojuma lietā iesniegta kreditoru: Liepājas valstspilsētas pašvaldības un sabiedrības ar ierobežotu atbildību “LIEPĀJAS NAMU APSAIMNIEKOTĀJS”, vienotais reģistrācijas Nr.42103004583, pretenzijas.
Ministru kabineta 2013.gada 2.jūlija noteikumu Nr.364 „Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcību ar bezmantinieku mantu” (turpmāk – Noteikumi Nr.364) 14. punktā noteiktajā gadījumā zvērināts tiesu izpildītājs nodod 14.punktā un 14.2. apakšpunktā noteiktā kārtībā - SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” (turpmāk – Possessor), valdījumā – nekustamo īpašumu, kurš sastāv no dzīvojamās mājas, dzīvokļa īpašuma vai kopīpašuma daļas kopīpašumā esošajās viendzīvokļa dzīvojamās mājās, dzīvokļu īpašumos un dzīvojamās mājās.
Atbilstoši Kurzemes apgabaltiesas (iecirknis Nr.5) zvērinātas tiesu izpildītājas Agneses Briķes 2022.gada 6.jūlijam paziņojumam, ka kreditoru prasījumi apmierināti pilnā apmērā, bet bezmantinieku mantas pārņemšanas un pārdošanas administrēšanas procesa laikā pēc akta izrakstā norādīto kreditoru prasījumu un Noteikumu Nr.364 120.punktā minēto izdevumu pilnīgas segšanas palikusi neatsavināta manta - Nekustamais īpašums, kas ir nododams Possessor valdījumā.
Ievērojot minēto, ar 2022.gada 1.augusta aktu par valstij piekrītošā dzīvokļa īpašuma Baznīcas ielā 20-4, Liepājā, nodošanu un pārņemšanu SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” valdījumā Nekustamais īpašums pārņemts Possessor valdījumā no 2022.gada 1.augusta.
Atsavināšanas likums 45.panta pirmajā daļā noteikts, ka palīdzības sniegšanai dzīvokļa jautājumu risināšanā likumā "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" noteiktajos gadījumos valsts dzīvojamo māju, kā arī valstij piederošu dzīvokļa īpašumu piedāvā nodot tās pašvaldības īpašumā, kuras administratīvajā teritorijā atrodas attiecīgā valsts dzīvojamā māja vai dzīvokļa īpašums. Ja pašvaldības dome pieņem lēmumu par valsts dzīvojamās mājas vai dzīvokļa īpašuma pārņemšanu pašvaldības īpašumā, to nodod bez atlīdzības pašvaldības īpašumā saskaņā ar šā likuma 42.panta nosacījumiem.
Liepājas valstspilsētas dome ar 2022.gada 13.oktobra lēmumu Nr.369/14 (protokols Nr.14, 20§) nolēma pārņemt pašvaldības īpašumā Nekustamo īpašumu.
Nekustamais īpašums ierakstīts Liepājas pilsētas zemesgrāmata nodalījums Nr.638 A-4 un mantojuma atstājēja īpašuma tiesības uz dzīvokļa īpašumu zemesgrāmatā ir nostiprinātas.
Zemesgrāmatā dzīvokļa īpašumam ierakstīta Notariāta likuma 306.panta ceturtajā daļā noteiktā atzīme - bezmantinieku manta, piekritīga valstij.
Zemes gabals, uz kura atrodas dzīvojamā māja Baznīcas ielā 20, Liepājā, daļēji sadalīts dzīvokļa īpašumos, bet 563/1000 domājamās daļas (dzīvokļu īpašumos nesadalītā daļa) pieder Liepājas valstspilsētas pašvaldībai.
Mantojuma lietā iesniegta kreditoru: Liepājas valstspilsētas pašvaldības un sabiedrības ar ierobežotu atbildību “LIEPĀJAS NAMU APSAIMNIEKOTĀJS”, vienotais reģistrācijas Nr.42103004583, pretenzijas.
Ministru kabineta 2013.gada 2.jūlija noteikumu Nr.364 „Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcību ar bezmantinieku mantu” (turpmāk – Noteikumi Nr.364) 14. punktā noteiktajā gadījumā zvērināts tiesu izpildītājs nodod 14.punktā un 14.2. apakšpunktā noteiktā kārtībā - SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” (turpmāk – Possessor), valdījumā – nekustamo īpašumu, kurš sastāv no dzīvojamās mājas, dzīvokļa īpašuma vai kopīpašuma daļas kopīpašumā esošajās viendzīvokļa dzīvojamās mājās, dzīvokļu īpašumos un dzīvojamās mājās.
Atbilstoši Kurzemes apgabaltiesas (iecirknis Nr.5) zvērinātas tiesu izpildītājas Agneses Briķes 2022.gada 6.jūlijam paziņojumam, ka kreditoru prasījumi apmierināti pilnā apmērā, bet bezmantinieku mantas pārņemšanas un pārdošanas administrēšanas procesa laikā pēc akta izrakstā norādīto kreditoru prasījumu un Noteikumu Nr.364 120.punktā minēto izdevumu pilnīgas segšanas palikusi neatsavināta manta - Nekustamais īpašums, kas ir nododams Possessor valdījumā.
Ievērojot minēto, ar 2022.gada 1.augusta aktu par valstij piekrītošā dzīvokļa īpašuma Baznīcas ielā 20-4, Liepājā, nodošanu un pārņemšanu SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” valdījumā Nekustamais īpašums pārņemts Possessor valdījumā no 2022.gada 1.augusta.
Atsavināšanas likums 45.panta pirmajā daļā noteikts, ka palīdzības sniegšanai dzīvokļa jautājumu risināšanā likumā "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" noteiktajos gadījumos valsts dzīvojamo māju, kā arī valstij piederošu dzīvokļa īpašumu piedāvā nodot tās pašvaldības īpašumā, kuras administratīvajā teritorijā atrodas attiecīgā valsts dzīvojamā māja vai dzīvokļa īpašums. Ja pašvaldības dome pieņem lēmumu par valsts dzīvojamās mājas vai dzīvokļa īpašuma pārņemšanu pašvaldības īpašumā, to nodod bez atlīdzības pašvaldības īpašumā saskaņā ar šā likuma 42.panta nosacījumiem.
Liepājas valstspilsētas dome ar 2022.gada 13.oktobra lēmumu Nr.369/14 (protokols Nr.14, 20§) nolēma pārņemt pašvaldības īpašumā Nekustamo īpašumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Atsavināšanas likuma 45.panta pirmajā daļā noteikts, ka palīdzības sniegšanai dzīvokļa jautājumu risināšanā likumā "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" noteiktajos gadījumos valsts dzīvojamo māju, kā arī valstij piederošu dzīvokļa īpašumu piedāvā nodot tās pašvaldības īpašumā, kuras administratīvajā teritorijā atrodas attiecīgā valsts dzīvojamā māja vai dzīvokļa īpašums. Ja pašvaldības dome pieņem lēmumu par valsts dzīvojamās mājas vai dzīvokļa īpašuma pārņemšanu pašvaldības īpašumā, to nodod bez atlīdzības pašvaldības īpašumā saskaņā ar šā likuma 42.panta vai 42.1 panta nosacījumiem.
Pašvaldību likuma 10.panta pirmās daļas 16.punktā noteiktas pašvaldības tiesības - izlemt jautājumu par pašvaldības nekustamā īpašuma atsavināšanu un apgrūtināšanu, kā arī par nekustamā īpašuma iegūšanu.
Rīkojuma projekts paredz, ka Possessor, ievērojot Atsavināšanas likuma 42.panta pirmo daļu, 42.1 un 43.pantu, nodod bez atlīdzības Liepājas valstspilsētas pašvaldībai Nekustamo īpašumu.
Vienlaikus rīkojuma projekts paredz, ka pašvaldībai, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu:
1) jānorāda, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr pašvaldība nodrošina pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanu – palīdzības sniegšanu iedzīvotājiem dzīvokļa jautājumu risināšanai;
2) jāieraksta atzīmi par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar ķīlas tiesību;
3) jānostiprina valsts īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu vienlaikus ar pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu.
Minēto aizliegumu – apgrūtināt nekustamo īpašumu ar hipotēku – nepiemēro, ja Nekustamais īpašums tiek ieķīlāts valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu.
Rīkojuma projekts paredz pilnvarot Liepājas valstspilsētas pašvaldību parakstīt nostiprinājuma lūgumu par īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā valstij uz Nekustamo īpašumu.
Ņemot vērā to, ka īpašums tika nodots valdījumā Possessor saskaņā ar Noteikumiem Nr. 364, tad īpašuma tiesības nostiprināmas zemesgrāmatā uz valsts vārda Possessor personā, vienlaikus ar Pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu.
Pēc nekustamā īpašuma pārņemšanas pašvaldība varēs izmantot Nekustamo īpašumu Pašvaldību likuma 4 panta pirmās daļas 10.punktā noteiktā pašvaldības autonomās funkcijas veikšanai - sniegt iedzīvotājiem palīdzību mājokļa jautājumu risināšanā, kā arī veicināt dzīvojamā fonda veidošanu, uzturēšanu un modernizēšanu, saskaņā ar likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā", izņemot šā likuma III1 nodaļu “Dzīvojamo telpu izīrēšana kvalificētiem speciālistiem”. Tādējādi rīkojuma projekts neparedz komercdarbības atbalsta sniegšanu pašvaldībai.
Pašvaldību likuma 10.panta pirmās daļas 16.punktā noteiktas pašvaldības tiesības - izlemt jautājumu par pašvaldības nekustamā īpašuma atsavināšanu un apgrūtināšanu, kā arī par nekustamā īpašuma iegūšanu.
Rīkojuma projekts paredz, ka Possessor, ievērojot Atsavināšanas likuma 42.panta pirmo daļu, 42.1 un 43.pantu, nodod bez atlīdzības Liepājas valstspilsētas pašvaldībai Nekustamo īpašumu.
Vienlaikus rīkojuma projekts paredz, ka pašvaldībai, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu:
1) jānorāda, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr pašvaldība nodrošina pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanu – palīdzības sniegšanu iedzīvotājiem dzīvokļa jautājumu risināšanai;
2) jāieraksta atzīmi par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar ķīlas tiesību;
3) jānostiprina valsts īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu vienlaikus ar pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu.
Minēto aizliegumu – apgrūtināt nekustamo īpašumu ar hipotēku – nepiemēro, ja Nekustamais īpašums tiek ieķīlāts valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu.
Rīkojuma projekts paredz pilnvarot Liepājas valstspilsētas pašvaldību parakstīt nostiprinājuma lūgumu par īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā valstij uz Nekustamo īpašumu.
Ņemot vērā to, ka īpašums tika nodots valdījumā Possessor saskaņā ar Noteikumiem Nr. 364, tad īpašuma tiesības nostiprināmas zemesgrāmatā uz valsts vārda Possessor personā, vienlaikus ar Pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu.
Pēc nekustamā īpašuma pārņemšanas pašvaldība varēs izmantot Nekustamo īpašumu Pašvaldību likuma 4 panta pirmās daļas 10.punktā noteiktā pašvaldības autonomās funkcijas veikšanai - sniegt iedzīvotājiem palīdzību mājokļa jautājumu risināšanā, kā arī veicināt dzīvojamā fonda veidošanu, uzturēšanu un modernizēšanu, saskaņā ar likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā", izņemot šā likuma III1 nodaļu “Dzīvojamo telpu izīrēšana kvalificētiem speciālistiem”. Tādējādi rīkojuma projekts neparedz komercdarbības atbalsta sniegšanu pašvaldībai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Rīkojuma projekts attiecināms uz Liepājas valstspilsētas pašvaldību, kā arī to administratīvajā teritorijā esošajiem iedzīvotājiem, kuriem nepieciešama palīdzība dzīvokļa jautājumu risināšanā.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektā minēto valstij piekrītošo nekustamo īpašumu pašvaldībai nodos bez maksas.
Projekta ietekme uz valsts budžetu nav paredzēta un ar nekustamā īpašuma īpašnieku maiņu saistītie izdevumi tiks segti no pašvaldības līdzekļiem.
Projekta ietekme uz valsts budžetu nav paredzēta un ar nekustamā īpašuma īpašnieku maiņu saistītie izdevumi tiks segti no pašvaldības līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par rīcību ar Latvijas valsts nekustamo īpašumu. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
Saistībā ar rīkojuma projekta izpildi nav plānots radīt jaunas valsts pārvaldes institūcijas vai likvidēt esošās valsts pārvaldes institūcijas, vai reorganizēt esošās valsts pārvaldes institūcijas.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi