Anotācija

25-TA-1026: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piederošā nekustamā īpašuma Dundagas ielā 5–26, Talsos, Talsu novadā, nodošanu Talsu novada pašvaldības īpašumā " sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Par valstij piederošā nekustamā īpašuma Dundagas ielā 5–26, Talsos, Talsu novadā nodošanu Talsu novada pašvaldības īpašumā (turpmāk – projekts) sagatavots, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmajā daļā, 43. pantā un 45. panta pirmajā daļā un Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punktā noteikto.
Talsu novada pašvaldības 2025. gada 27. marta lēmums Nr. 62 "Par dzīvokļa īpašuma Dundagas ielā 5–26, Talsos, Talsu novadā, bez atlīdzības pieņemšanu Talsu novada pašvaldības īpašumā" (protokols Nr. 6, 23. punkts).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir atļaut Zemkopības ministrijai nodot bez atlīdzības Talsu novada pašvaldības īpašumā valsts nekustamo īpašumu – dzīvokli Nr. 26 Dundagas ielā 5, Talsos, Talsu novadā, kurš nav nepieciešams Zemkopības ministrijai vai tās padotībā esošo iestāžu funkciju izpildei, lai to izmantotu pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts nekustamais īpašums – dzīvokļa īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8801 900 2591) – dzīvoklis Nr. 26 (telpu grupas kadastra apzīmējums 8801 009 0150 001 026) ar kopējo platību 52,5 m2 un tam piekrītošās 525/38818 domājamās daļas no kopīpašuma būves (dzīvojamās mājas, būves kadastra apzīmējums 8801 009 0150 001) – Dundagas ielā 5, Talsos, Talsu novadā (turpmāk – nekustamais īpašums) netiek izmantots, jo tas nav nepieciešams Zemkopības ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu funkciju īstenošanai.
Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu ir nostiprinātas Talsu pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 895–26 Latvijas valstij Zemkopības ministrijas personā. Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem nekustamā īpašuma fiskālā kadastrālā vērtība 2025. gada 1. janvārī bija 7652 euro, savukārt universālā kadastrālā vērtība 2025.gada 1.janvārī  bija 18642  euro.
Nekustamais īpašums nav iznomāts.
Ēka saistīta ar zemes gabaliem
a) Jaunajā ielā 4, 4a, Talsos (kadastra Nr. 8801 009 0003), kura īpašuma tiesības ir nostiprinātas privātpersonai;
b) Dundagas ielā 5, Talsos (ar kadastra Nr. 8801 009 0150), kura īpašuma tiesības nostiprinātas Talsu pilsētas pašvaldībai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts tehniskās uzraudzības aģentūra (turpmāk – VTUA) 2024. gada 7. novembra vēstulē Nr. 2024/VTUA-I.D.1-03e/1696 lūdz Talsu novada pašvaldību izvērtēt iespēju pārņemt nekustamo īpašumu īpašumā pašvaldības funkciju nodrošināšanai.
Ar 2025. gada 27. marta Talsu novada pašvaldības domes lēmumu Nr. 62 "Par dzīvokļa īpašuma Dundagas ielā 5–26, Talsos, Talsu novadā, bez atlīdzības pieņemšanu Talsu novada pašvaldības īpašumā" (sēdes protokols Nr. 6, 23. punkts) Talsu novada pašvaldība nolēma pieņemt Talsu novada pašvaldības īpašumā bez atlīdzības Latvijas valstij Zemkopības ministrijas personā piederošo nekustamo īpašumu, lai īstenotu Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punktā noteikto pašvaldību autonomo funkciju – sniegt iedzīvotājiem palīdzību mājokļa jautājumu risināšanā, kā arī veicināt dzīvojamā fonda veidošanu, uzturēšanu un modernizēšanu. Talsu novada pašvaldība rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu izmantos pašvaldības funkciju īstenošanai, proti, palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem mājokļa jautājuma risināšanai saskaņā ar likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājuma risināšanā, izņemot šā likuma III1 nodaļu "Dzīvojamo telpu izīrēšana kvalificētam speciālistam". Tādējādi rīkojuma projekts neparedz komercdarbības atbalsta sniegšanu Talsu novada pašvaldībai.
Tāpat Talsu novada pašvaldība nolēma pilnvarot Talsu novada pašvaldības Centrālo pārvaldi veikt nepieciešamās darbības, kas saistītas ar nekustamā īpašuma pārņemšanu Talsu novada pašvaldības īpašumā, tostarp reģistrēšanu zemesgrāmatā uz Talsu novada pašvaldības vārda.
Ievērojot iepriekšminēto, ir sagatavots projekts, kas paredz Zemkopības ministrijai nodot bez atlīdzības Talsu novada pašvaldības īpašumā nekustamo īpašumu. Projekts paredz Talsu novada pašvaldībai pienākumu nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot valstij, ja tas vairs netiek izmantots pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai. Nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr Talsu novada pašvaldība nodrošina projektā minēto pašvaldības autonomo funkciju īstenošanu, kā arī ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar hipotēku.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4. panta pirmo daļu valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai. Atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta" 12. punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmais nekustamais valsts īpašums nav nepieciešams citai valsts iestādei tās funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā (turpmāk – TAP portāls), tiks izpildīts noteikumos noteiktais pienākums noskaidrot nekustamā īpašuma nepieciešamību citai valsts iestādei.
Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta rīkojuma projekta izsludināšanas TAP portālā valsts iestādes nepieprasa rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju izpildei saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Rīkojuma projekta sagatavošanai ir izmantoti dokumenti, kas satur fiziskas personas datus. Šie dokumenti paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas izvērtē rīkojuma projektu un anotāciju.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts attiecināms uz Talsu novada pašvaldību, kā arī tās administratīvajā teritorijā esošiem iedzīvotājiem, kuriem nepieciešama palīdzība dzīvokļa jautājumu risināšanā.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Projekta īstenošanai nav nepieciešami papildu līdzekļi no valsts budžeta. Projekta ietekme uz pašvaldību budžetu nav precīzi aprēķināma. Pašvaldībai radīsies izdevumi, reģistrējot projektā minēto nekustamo īpašumu zemesgrāmatā uz sava vārda, kā arī ar nekustamā īpašuma uzturēšanu saistītie izdevumi.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Tā kā projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnes sadaļā "Tiesību aktu projekti".
Projekta izstrādē ir iesaistīta Zemkopības ministrija, Valsts tehniskās uzraudzības aģentūra un Talsu novada pašvaldība.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Valsts Tehniskās uzraudzības aģentūra
  • Talsu novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Paskaidrojošie dokumenti, kas satur personas datus, tiek nodoti šauram subjektu lokam – institūcijām, kas izvērtē projektu un tās sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju), kā arī Valsts kancelejai un Ministru kabineta locekļiem.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi