24-TA-2300: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta noteikumos Nr. 473 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2. prioritārā virziena "Atbalsts uzņēmējdarbībai" 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.6. pasākuma "Tūrisma produktu attīstības programma" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts " Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 22.augusta noteikumos Nr. 473 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2. prioritārā virziena "Atbalsts uzņēmējdarbībai" 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.6. pasākuma "Tūrisma produktu attīstības programma" īstenošanas noteikumi”" (turpmāk - Noteikumu projekts) izstrādāts, lai veiktu tehniskus precizējumus.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai mazinātu administratīvo slogu un prasības 1.2.3.6. pasākuma "Tūrisma produktu attīstības programma" projektu ieviešanā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta noteikumos Nr. 473 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2. prioritārā virziena "Atbalsts uzņēmējdarbībai" 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.6. pasākuma "Tūrisma produktu attīstības programma" īstenošanas noteikumi” (turpmāk - Noteikumi Nr. 473) paredz, ka Atbildīgā iestāde izstrādās vienkāršoto izmaksu metodiku 2. kārtas projekta vadības un īstenošanas personālam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 473 47. punkts nosaka, ka Otrās kārtas ietvaros sadarbības tīkla projekta vadības un projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas attiecināmas atbilstoši atbildīgās iestādes izstrādātajai vienkāršoto izmaksu metodikai, kas saskaņota ar vadošo iestādi, no līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas brīža starp sadarbības iestādi un sadarbības tīklu. Lai iegūtu un identificētu vēsturiskos datus no Eiropas Savienības 2014. - 2020. gada plānošanas perioda Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt augstas pievienotās vērtības produktu un pakalpojumu eksporta proporciju" 3.2.1.1. pasākuma "Klasteru programma" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumu projektu īstenotājiem, būtu nepieciešams pārskatīt 14 projektu īstenotāju sniegto, kas ir aptuveni 280 progresa pārskatos iesniegto informāciju un iesniegtos pamatojošos dokumentus.
Risinājuma apraksts
Tehniski precizējumi par vienkāršoto izmaksu metodiku
Ņemot vērā, ka Noteikumu Nr. 473 10. punktā ietvaros noteikts, ka otrās kārtas ietvaros viena sadarbības tīkla projekta iesnieguma maksimāli pieļaujamais finansējuma apmērs ir 615 668 euro, t.i. projektiem minimālais attiecināmo izmaksu apmērs noteikts ne mazāk kā 200 tūkst. EUR (ieskaitot), neizpildās obligāta Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24.jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060 ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 53. panta 2. punkta prasību ievērošana.
Atbildīgā iestāde ir izvērtējusi budžeta projekta izvērtēšanas metodi, bet, ņemot vērā, lai iegūtu un identificētu vēsturiskos datus no Eiropas Savienības 2014. - 2020. gada plānošanas perioda Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt augstas pievienotās vērtības produktu un pakalpojumu eksporta proporciju" 3.2.1.1. pasākuma "Klasteru programma" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumu projektu īstenotājiem, būtu nepieciešams pārskatīt 14 projektu īstenotāju sniegto informāciju un iesniegtos pamatojošos dokumentus. Atbildīgā iestāde secina, ka tas ir ievērojams administratīvais slogs vienotās likmes izstrādātajiem ar nesamērīgi zemu pienesumu projekta īstenošanā. Turklāt metodikas izstrāde neatbrīvo finansējuma saņēmēju no pienākuma uzkrāt un pamatot projekta īstenošanas laikā segtos izdevumus. Līdz ar Noteikumiem Ntr.473 ir paredzēts, ka izdevumi 2. kārtas projekta vadības un īstenošanas personālam nepārsniedz 30% no projekta kopējām izmaksām.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Atbildīgā iestāde nepiemēros vienkāršoto izmaksu metodiku 2. kārtas personāla izmaksām. Vienlaikus, projekta ieviešanas laikā Atbildīgā iestāde vērtēs vai pamatojoties uz projekta datiem, projekta īstenošanas laikā nevar uzsākt vienkāršotās izmaksas metodikas piemērošanu.
Ņemot vērā, ka Noteikumu Nr. 473 10. punktā ietvaros noteikts, ka otrās kārtas ietvaros viena sadarbības tīkla projekta iesnieguma maksimāli pieļaujamais finansējuma apmērs ir 615 668 euro, t.i. projektiem minimālais attiecināmo izmaksu apmērs noteikts ne mazāk kā 200 tūkst. EUR (ieskaitot), neizpildās obligāta Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24.jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060 ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 53. panta 2. punkta prasību ievērošana.
Atbildīgā iestāde ir izvērtējusi budžeta projekta izvērtēšanas metodi, bet, ņemot vērā, lai iegūtu un identificētu vēsturiskos datus no Eiropas Savienības 2014. - 2020. gada plānošanas perioda Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt augstas pievienotās vērtības produktu un pakalpojumu eksporta proporciju" 3.2.1.1. pasākuma "Klasteru programma" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumu projektu īstenotājiem, būtu nepieciešams pārskatīt 14 projektu īstenotāju sniegto informāciju un iesniegtos pamatojošos dokumentus. Atbildīgā iestāde secina, ka tas ir ievērojams administratīvais slogs vienotās likmes izstrādātajiem ar nesamērīgi zemu pienesumu projekta īstenošanā. Turklāt metodikas izstrāde neatbrīvo finansējuma saņēmēju no pienākuma uzkrāt un pamatot projekta īstenošanas laikā segtos izdevumus. Līdz ar Noteikumiem Ntr.473 ir paredzēts, ka izdevumi 2. kārtas projekta vadības un īstenošanas personālam nepārsniedz 30% no projekta kopējām izmaksām.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Atbildīgā iestāde nepiemēros vienkāršoto izmaksu metodiku 2. kārtas personāla izmaksām. Vienlaikus, projekta ieviešanas laikā Atbildīgā iestāde vērtēs vai pamatojoties uz projekta datiem, projekta īstenošanas laikā nevar uzsākt vienkāršotās izmaksas metodikas piemērošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
