Anotācija (ex-ante)

24-TA-979: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Bauskas novada pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašuma "Čiku šķūnīši" Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā, daļas pārņemšanu bez atlīdzības valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa, 42.1, 43. pants, likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa un Bauskas novada domes 2024. gada 22. februāra lēmums Nr. 61 (prot. Nr. 2, 32.p.) "Par Bauskas novada pašvaldībai piekrītošo zemes vienību un inženierbūves Ceraukstes pagastā nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Bauskas novada pašvaldībai piekrītošo zemes vienību, kas nepieciešama projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu".
Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Pamatojoties uz Satiksmes ministrijas piesaistītās pilnsabiedrības "RB Latvija" izstrādātajiem tehniskajiem risinājumiem, kā arī to detalizācijai izstrādātajā būvprojektā, Rail Baltica projekta īstenošanai valsts īpašumā iegūstama Bauskas novada pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašumā "Čiku šķūnīši" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4050 004 0072) (turpmāk – Nekustamais īpašums) sastāvā esošā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0106) 0,04 ha platībā, Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā (pirms sadales zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4050 004 0072) (turpmāk – Zemes vienība vai Nekustamā īpašuma daļa).  
Nekustamā īpašuma daļu nepieciešams pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā, jo tā ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – atbilstoši likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmajai daļai un 7. panta pirmajai daļai, izmantojot valsts nozīmes autoceļa infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai valsts nozīmes autoceļa infrastruktūras nodalījuma joslā.
Rīkojuma projekts sagatavots pamatojoties uz Bauskas novada domes 2024. gada 22. februāra lēmumu Nr. 61 (prot. Nr. 2, 32.p.) "Par Bauskas novada pašvaldībai piekrītošo zemes vienību un inženierbūves Ceraukstes pagastā nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamā īpašuma "Čiku šķūnīši" Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4050 004 0072, zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4050 004 0106 0,04 ha platībā izveidota, pamatojoties uz Bauskas novada pašvaldības iestādes "Bauskas apvienības pārvalde" 2023. gada 18. janvāra lēmumu Nr. BAP/2023/9-1/13/APL "Par nekustamā īpašuma "Čiku šķūnīši", Ceraukstes pagastā sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4050 004 0072 sadali un nekustamā īpašuma lietošanas mērķa noteikšanu", sadalot zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 4050 004 0072, un nodalot Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo zemes vienības daļu.
Zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4050 004 0072 (kadastra apzīmējums pirms tās sadales) 2,10 ha platībā piekrīt pašvaldībai, pamatojoties uz Latvijas Republikas Bauskas rajona Ceraukstes pagasta padomes 2008. gada 16. septembra lēmumu "Par lauku apvidus zemes piekritību", Bauskas novada administrācijas 2014. gada 29. oktobra lēmumu "Par zemes vienību platību precizēšanu Ceraukstes pagastā".
Sadalot zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 4050 004 0072:
- izveidota zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4050 004 0106 0,04 ha platībā, kas pārņemama bez atlīdzības valsts īpašumā. Tā nepieciešama valsts nozīmes autoceļa infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai valsts nozīmes autoceļa infrastruktūras nodalījuma joslā;
- izveidota pašvaldības valdījumā paliekoša zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4050 004 0105 2,0496 ha platībā, kura iekļauta nekustamā īpašuma "Čiku šķūnīši" Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā, kadastra nr. 4050 004 0072, sastāvā.
Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas teksta datiem (turpmāk – Kadastra sistēmas dati) Satiksmes ministrijas valdījumā pārņemamajai Zemes vienībai ar platību 0,04 ha ir reģistrēti šādi apgrūtinājumi: 
1) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,01 ha;
2) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,04 ha.
Zemes vienības lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,04 ha. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem – krūmāju platība – 0,04 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Atbilstoši Kadastra sistēmas datiem Nekustamā īpašuma sastāvā ir reģistrētas četras būves:
1) šķūnis (būve ar kadastra apzīmējumu 4050 004 0072 001);
2) kūts (būve ar kadastra apzīmējumu 4050 004 0072 002);
3) šķūnis (būve ar kadastra apzīmējumu 4050 004 0072 003);
4) kūts (būve ar kadastra apzīmējumu 4050 004 0072 004), kas ar Rail Baltica projekta tehniskajiem risinājumiem netiek skartas.
Atbilstoši par projektēšanu atbildīgās akciju sabiedrības "RB Rail" (turpmāk – RB Rail AS) sniegtajai informācijai, Nekustamā īpašuma atlikušajai zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0105) 2,0496 ha platībā tiks saglabāta esošā piekļuve.
Zemes vienība normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir kadastrāli uzmērīta un Nekustamā īpašuma daļa tiks ierakstīts zemesgrāmatā, nostiprinot īpašuma tiesības uz Bauskas novada pašvaldības vārda vienlaikus ar īpašuma tiesību nostiprināšanu valstij Satiksmes ministrijas personā.
Ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otro daļu, Rīkojuma projekts paredz, nostiprinot zemesgrāmatā valsts īpašuma tiesības uz pārņemto Nekustamā īpašuma daļu, norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr tiek nodrošināta valsts pārvaldes funkcijas transporta nozarē īstenošana, kā arī ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt Nekustamā īpašuma daļu un apgrūtināt to ar hipotēku bez atsevišķas Bauskas novada pašvaldības piekrišanas.
Rīkojuma projekts paredz pienākumu Satiksmes ministrijai pārņemto Nekustamā īpašuma daļu bez atlīdzības nodot atpakaļ Bauskas novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots valsts publiskās lietošanas transporta infrastruktūras izveidošanai un uzturēšanai.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta ieviesējam būvdarbu veikšanai. Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūves nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgo izveidoto nekustamo īpašumu – zemes vienību un uz tās izbūvēto valsts nozīmes autoceļu – nodot valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" pārziņā saskaņā ar likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmās daļas noteikumiem.
Pēc Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas, nostiprinot īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā, tā tiks iekļauta nekustamā īpašuma "Rail Baltica dzelzceļa teritorija 4", kadastra Nr. 4050 003 0158 sastāvā un aktualizēti kadastra dati par nekustamo īpašumu "Čiku šķūnīši" Ceraukstes pagasts, Bauskas novads, kadastra Nr. 4050 004 0072.
Izbeidzoties nepieciešamībai Nekustamā īpašuma daļu izmantot valsts publiskās lietošanas transporta infrastruktūras uzturēšanai, tā atdošana atpakaļ Bauskas novada pašvaldībai tiks īstenota, ievērojot Civillikuma 850. pantā noteikto, ka būve ir atzīstama par nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās zemes vienības blakus lietu, ir nesaraujami saistīta ar šo zemes vienību un atbilstoši Civillikuma 853. pantam ir atsavināma kopā ar galvenajām lietām. 
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt valsts īpašumā bez atlīdzības Bauskas novada pašvaldībai piekrītošā Nekustamā īpašuma daļu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta valsts publiskās lietošanas transporta infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt Nekustamā īpašuma daļu valsts īpašumā bez atlīdzības.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība valsts funkciju īstenošanai konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, tostarp fiziskas personas.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rail Baltica projekta ietvaros izbūvētā transporta infrastruktūra veicinās attiecīgā reģiona ekonomisko izaugsmi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ministru kabineta rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līguma Nr. INEA/CEF/TRAN/M2019/2098304, kas noslēgts 2020. gada 16. novembrī starp RB Rail AS un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projektā iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Eiropas dzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
  • Bauskas novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa infrastruktūras attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi