Anotācija (ex-ante)

23-TA-1471: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Kiberdrošības kompetenču centra 2021.—2027. gada plānošanas perioda grantu programmas "Mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju kiberdrošības transformācija" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Eiropas Kiberdrošības kompetenču centra 2021.—2027. gada plānošanas perioda grantu programmas "Mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju kiberdrošības transformācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrādāti saskaņā ar Eiropas Kiberdrošības kompetenču centra 2021.—2027. gada plānošanas perioda grantu vadības likuma (turpmāk – Grantu vadības likums) 9. panta 3., 4. un 8. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu mērķis ir nodrošināt efektīvu projektu iesniegumu atlasi un īstenošanu Eiropas Kiberdrošības kompetenču centra 2021.—2027. gada plānošanas perioda grantu programmas "Mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju kiberdrošības transformācija" ietvaros.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2021. gada 28. jūnijā stājās spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 20. maija Regula (ES) 2021/887, ar ko izveido Eiropas Industriālo, tehnoloģisko un pētniecisko kiberdrošības kompetenču centru un Nacionālo koordinācijas centru tīklu (turpmāk – Regula 2021/887), ar kuru tika izveidots Eiropas Kiberdrošības kompetenču centrs (turpmāk – ECCC), kā arī dalībvalstīm tika uzdots izveidot Nacionālos koordinācijas centrus. Paredzēts, ka ECCC ar dalībvalstu Nacionālo koordinācijas centru starpniecību nodrošinās Eiropas Savienības programmas "Digitālā Eiropa" (turpmāk - DEP) konkrētā mērķa Nr. 3 "Kiberdrošība un uzticamība", programmas "Apvārsnis Eiropa" II pīlāra "Globālie izaicinājumi un Eiropas industriālā konkurētspēja" 3. klastera "Digitalizācija, industrija un kosmoss" kiberdrošības sadaļas un citu ECCC netiešajā pārvaldībā esošo ar kiberdrošību saistīto Eiropas Savienības grantu (t.s. kaskādes granti) ieviešanu. Ņemot vērā to, ka Latvijā nebija izveidota ECCC netiešajā pārvaldībā esošo grantu vadības sistēma, tika izstrādāts likums.

2022. gada 18. oktobrī stājās spēkā Grantu vadības likums, kura mērķis ir nodrošināt efektīvu, pārskatāmu un pareizas finanšu pārvaldības principiem atbilstošu grantu ieviešanu ECCC atbalsta jomā Latvijā. Grantu vadības likums nosaka grantu vadībā iesaistīto institūciju, projekta iesnieguma iesniedzēja un finansējuma saņēmēja tiesības un pienākumus, grantu vadībā iesaistīto institūciju lēmumu pieņemšanas, apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību, kā arī nosacījumus finansējuma piešķiršanai. Vienlaikus, Grantu vadības likuma 9. pants nosaka Ministru kabineta (turpmāk - MK) kompetenci ECCC 2021.-2027. gada plānošanas perioda grantu vadības nodrošināšanā. Šī kompetence izklāstīta MK noteikumos "Eiropas Kiberdrošības kompetenču centra 2021.–2027. gada plānošanas perioda grantu projektu ieviešanas, vadības, uzraudzības un kontroles noteikumi".

Līdz 2025. gada 31. jūlijam DEP ietvaros paredzēts atbalstīt Latvijā reģistrētos mazos un vidējos saimnieciskās darbības veicējus, līdzfinansējot to kiberdrošības transformācijas projektus, kuriem paredzēta atklāta projektu iesniegumu atlase. Projektu atlase un ieviešana jānodrošina saskaņā ar Grantu vadības likumu un MK noteikumiem "Eiropas Kiberdrošības kompetenču centra 2021.–2027. gada plānošanas perioda grantu projektu ieviešanas, vadības, uzraudzības un kontroles noteikumi". Šis noteikumu projekts apstiprināšanai MK tiek virzīts vienlaikus ar MK noteikumu projektu "Eiropas Kiberdrošības kompetenču centra 2021.–2027. gada plānošanas perioda grantu projektu ieviešanas, vadības, uzraudzības un kontroles noteikumi".
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šis Noteikumu projekts papildina MK noteikumos "Eiropas Kiberdrošības kompetenču centra 2021.–2027. gada plānošanas perioda grantu projektu ieviešanas, vadības, uzraudzības un kontroles noteikumi" noteikto, lai sekmētu efektīvu, pārskatāmu un pareizas finanšu pārvaldības principiem atbilstošu ECCC 2021.–2027. gada plānošanas perioda grantu ieviešanu Latvijā.

MK noteikumi "Eiropas Kiberdrošības kompetenču centra 2021.–2027. gada plānošanas perioda grantu projektu ieviešanas, vadības, uzraudzības un kontroles noteikumi" nosaka principus visām grantu programmām, izņemot principus, kas jānosaka katrai grantu programmai atsevišķi (Grantu vadības likuma 9. panta 3. (projektu finansēšanas nosacījumi), 4. un 8. punkts). Noteikumu projekts attiecas uz grantu programmas "Mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju kiberdrošības transformācija" (turpmāk - grantu programma) ieviešanu, kas paredzēta līdz 2025. gada 31. jūlijam DEP ietvaros.
 
Risinājuma apraksts
Programma, tās mērķi un atbalstāmās darbības
Noteikumu projektā noteiktais programmas mērķis ir atbalstīt Latvijā reģistrētos mazos un vidējos saimnieciskās darbības veicējus, līdzfinansējot kiberdrošības transformācijas projektus. Programmas ietvaros plānots veicināt mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju kiberdrošības pārveidi, kā arī sniegt atbalstu kibernoturības stiprināšanā, tādējādi veicinot Latvijas un Eiropas Savienības ilgtermiņa kiberdrošības mērķu sasniegšanu. Programmas ietvaros tiks atbalstīta inovatīvu kiberdrošības transformācijas tehnoloģiju un koncepciju izstrāde, kuras ietvaros tiktu veikta arī šo koncepciju un tehnoloģiju testēšana, pilotēšana un publicēšana. Tiks atbalstīta arī pētījumu izstrāde un citas darbības pētniecības jomā, kā arī kibernoturības koncepciju izstrāde, pārbaude, demonstrēšana un ieviešana.

Šo noteikumu kontekstā inovatīvi risinājumi ir gan jaunu koncepciju un tehnoloģiju izpēte, izstrāde, testēšana un publicēšana (pētnieciskas ievirzes projekti), gan esošu risinājumu ieviešana un kapacitātes stiprināšana (kiberdrošības/digitālās transformācijas projekti), ja esošo risinājumu ieviešanas un kapacitātes stiprināšanas pasākumi kopumā uzlabo projekta iesniedzēja kiberdrošību (piemēram, konkrētajā organizācijā ieviesta jauna tehnoloģija vai metode, kas uzlabo klientu datu drošību, piegādes ķēžu drošību u.tml.), aizvietojot iepriekšējo risinājumu vai ieviešot risinājumu tā neesamības gadījumā.

Projektu finansēšanas vispārīgie noteikumi
Noteikumos noteikti projektu finansēšanas vispārējie noteikumi, noteikts, ka grantu līdzfinansējuma apmērs nepārsniedz 60 000 euro un 50% no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām. Viena projekta tiešās attiecināmās izmaksas no granta līdzfinansējuma nav mazākas par 20 000 euro. Attiecināmo izmaksu daļu, kuru nesedz no grantu līdzfinansējuma līdzekļiem, kā arī neattiecināmās izmaksas projekta iesniedzējs sedz no saviem līdzekļiem, ievērojot, ka darbības netiek finansētas no valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem vai citiem publiskiem līdzekļiem. Iesniedzot projekta iesniegumu, projekta iesnieguma iesniedzējs ievēro, ka ir tiesīgs iesniegt ne vairāk kā trīs projektu iesniegumus. Neatkarīgi no apstiprināto projektu iesniegumu skaita, grantu līdzfinansējums vienam finansējuma saņēmējam nepārsniedz 60 000 euro. Projekta iesniedzējs ir Latvijas Republikā reģistrēts mazais vai vidējais saimnieciskās darbības veicējs, kurš neatbilst izslēgšanas kritērijiem, kuri noteikti Ministru kabineta noteikumos "Eiropas Kiberdrošības kompetenču centra 2021.-2027. gada plānošanas perioda grantu projektu ieviešanas, vadības, uzraudzības un kontroles noteikumi".

Projektu attiecināmās izmaksas
Projekta ietvaros tiek plānotas attiecināmās izmaksas. Tiešās attiecināmās izmaksas veido projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas (tajā skaitā arī ar to saistītie nodokļi), kā arī projekta ieviešanas dokumentācijas izmaksas, piemēram, biznesa procesu un biznesa prasību specifikāciju izstrādes izmaksas, informācijas sistēmas izstrādes vai iegādes iepirkuma tehniskās specifikācijas izstrādes izmaksas, kā arī tehniskās infrastruktūras un ražotāja sērijveida programmatūras iegādes tehniskās specifikācijas izstrādes izmaksas (ja attiecināms), informācijas sistēmu iegādes, izstrādes un testēšanas izmaksas, tehniskās infrastruktūras un  attiecīgās programmatūras iegādes izmaksas, informācijas sistēmas iegādes vai izstrādes un ieviešanas veikšanas izmaksas, apmācību ieviešanas un pārvaldības izmaksas, lietotāju vajadzību analīzes izmaksas, pētījumu izmaksas, kā arī publicitātes un informatīvo pasākumu izmaksas. Izmaksas ir attiecināmas, ja tās ir radušās pēc šo noteikumu spēkā stāšanās un ne vēlāk kā 20 darbdienas pēc projekta īstenošanas beigām, ja izdevumus pamatojošajos dokumentos ir norādīta atsauce uz projektu. Gadījumā, ja projekta īstenošanas laikā pieaug tā īstenošanas izmaksas, starpību finansējuma saņēmēja sedz no saviem līdzekļiem. Finansējuma saņēmējs, veicot grāmatvedības uzskaiti, nodala projekta ietvaros veiktās darbības no citas saimnieciskās darbības.

Prasības projekta iesnieguma iesniedzējam un projekta iesniegumam
Noteikumu projektā noteiktas prasības projekta iesnieguma iesniedzējam, kā arī projekta iesniegumam. Lai būtu iespējams izvērtēt, kuri projektu iesniegumi tiks apstiprināti, notiek to vērtēšana. Projekta iesniegumu vērtēšana notiek piemērojot noteiktos kritērijus un tādējādi nosakot projekta iesnieguma iegūto punktu skaitu.
Ņemot vērā saistības ECCC kaskādes grantu administrēšanā, Nacionālais koordinācijas centrs sadarbībā ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru izstrādās projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus un to piemērošanas metodiku.  Saskaņā ar plānotās grantu programmas "Mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju kiberdrošības transformācija" finansēšanas noteikumiem, ko nosaka DEP projekts Latvijas Nacionālā koordinācijas centra atbalstam, projektu iesniegumiem jābūt saskaņā ar DEP mērķiem un nacionālajiem kiberdrošības politikas plānošanas dokumentiem. Līdz ar to vērtēšanas kritērijos tiks iekļautas projekta satura un rezultāta vērtēšanas kategorijas: saturiskā atbilstība kiberdrošības transformācijas projektam un inovatīvu kiberdrošības risinājumu pieejamības veicināšanai vai izplatīšanai, kā arī projekta rezultātu atbilstība Latvijas Kiberdrošības stratēģijas 2023.-2026. gadam mērķiem un uzdevumiem.

De minimis atbalsts
Noteikumu projektā noteiks, ka grantu līdzfinansējumu piešķir kā de minimis atbalstu. De minimis nosacījumi noteikti Komisijas 2023. gada 13. decembra regulā Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk –Regula Nr. 2023/2831) nosacījumiem un Ministru kabineta noteikumos  par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem. Noteikts, katrīs gadu periodā viena vienota uzņēmuma līmenī saņemtais de minimis atbalsts nedrīkst pārsniegt 300 000 euro. Viena vienota uzņēmuma kritēriji noteikti Regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punktā. Atbalstu nepiešķir uzņēmumiem, kas darbojas Regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punktā noteiktajās nozarēs vai veic tajā noteiktās darbības. Gadījumos, kad uzņēmums darbojas vairākās nozarēs un kāda no tām ir minēta Regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punktā, finansējuma saņēmējs nodrošina šo nozaru un darbību nošķiršanu. Minētais atbalsts par piešķirtu tiek uzskatīts ar dienu, kad pieņemts aģentūras lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai atzinuma par nosacījumu izpildi pieņemšanas brīdi, ja ir bijis pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumus. Aģentūra nodrošina piešķirtā atbalsta reģistrēšanu de minimis atbalsta sistēmā, kā arī nodrošina informācijas uzglabāšu 10 gadus no dienas, kad piešķirts pēdējais atbalsts. Informācijas glabāšanu nodrošina arī finansējuma saņēmējs, glabājot to 10 gadus no dienas, kad piešķirts atbalsts.

Finansējuma demarkācija
Noteikumu projekts paredz, ka finansējuma saņēmējs atbalstu, kas piešķirts šo noteikumu ietvaros saskaņā ar Regulu Nr. 2023/2831, nedrīkst apvienot ar citu atbalstu par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām. Šādi tiek nodrošināta finansējuma demarkācija attiecībā uz citām Eiropas Savienības atbalsta programmām, piemēram, atbalstu, kas paredzēts ar Ministru kabineta 2022.gada 5.jūlija noteikumiem Nr.418 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1.r. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments inovāciju klasteru attīstībai" īstenošanas noteikumi kompetences centru ietvaros"; Ministru kabineta 2024.gada 9.janvāra noteikumiem Nr.32 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments pētniecībai un internacionalizācijai" otrās kārtas īstenošanas noteikumi"; Ministru kabineta 2024.gada 9.janvāra noteikumiem Nr.33 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.2. reformu un investīciju virziena "Energoefektivitātes uzlabošana" 1.2.1.2.i. investīcijas "Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē un pētniecības un attīstības aktivitātes (t. sk. bioekonomikā))" 1.2.1.2.i.2. pasākuma "Inovatīvu produktu un tehnoloģiju izstrāde" īstenošanas noteikumi"; Ministru kabineta 2024.gada 9.janvāra noteikumiem Nr.34 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.3.i. investīcijas "Atbalsts jaunu produktu un pakalpojumu ieviešanai uzņēmējdarbībā" īstenošanas noteikumi".
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
  • nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Grantu ieviešana Latvijā ļautu privātā un nevalstiskā sektora institūcijām (mazie un vidējie saimnieciskās darbības veicēji) likumā noteiktajā kārtībā pretendēt un saņemt grantu finansējumu (līdzfinansējumu) ar kiberdrošību saistīto projektu īstenošanai.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
Iecerētais institucionāli tiesiskais risinājums grantu ieviešanai ir piemērojams galvenokārt privātā sektora institūcijām - mazajiem un vidējiem saimnieciskās darbības veicējiem. Paredzēts, ka minētais atbalsts potenciāli veicinās minēto institūciju informācijas un komunikācijas tehnoloģiju drošību un sekmēs sabiedrības noturību pret kiberdrošības apdraudējumiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Paredzams, ka grantu atbalsts sekmēs finansējuma saņēmēju kiberdrošības transformāciju, stiprinot to informācijas un komunikācijas tehnoloģiju drošību un veicinot noturību pret kiberapdraudējumiem, kas savukārt pozitīvi ietekmēs finansējuma saņēmēju pārstāvēto nozaru konkurētspēju Eiropas Savienības vienotajā tirgū.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Paredzams, ka grantu atbalsts īpaši sekmēs mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju kiberdrošību, stiprinot to informācijas un komunikācijas tehnoloģiju drošību un veicinot to noturību pret kiberdrošības apdraudējumiem, tādējādi sekmējot šo mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju konkurētspēju Eiropas Savienības vienotajā tirgū.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Paredzot atbalstu kiberdrošības transformācijai mazajiem un vidējiem saimnieciskās darbības veicējiem, to konkurētspēja to pārstāvētajās nozarēs kā atbalsta saņēmējiem kopumā var uzlaboties. Tāpat būtiski izcelt Latvijas informācijas un komunikācijas tehnoloģiju uzņēmumu iespēju kā atsevišķu uzdevumu izpildītājiem grantu projektos vairot konkurētspēju gan Latvijas, gan Eiropas Savienības kopējā tirgū.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Grantu finansējuma saņēmēji, atkarība no to individuālajiem projektiem, spētu sekmēt nozares attīstību, kā arī šī sektora nodarbinātību. Proti, projekta iesniedzējs sava projekta ietvaros var attiecināt personāla izmaksas, kas nepieciešamas projekta īstenošanas nolūkiem, vajadzības gadījumā uz projekta īstenošanas laiku veidojot jaunas amata vietas.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
100 000
0
100 000
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
100 000
0
100 000
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
100 000
0
100 000
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
100 000
0
100 000
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Grantu programmai "Mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju kiberdrošības transformācija" paredzēts 1 000 000 euro EK līdzfinansējums. 
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
EK projekta konsorcijam 2023. gadā pārskaitīja 80% no EK granta apjoma kā priekšfinansējumu (1 000 000 x 80/100 = 800 000 euro). 2024. gadā pēc projekta pirmās izvērtēšanas sanāksmes (septembris vai oktobris) tiks pārskaitīti vēl 10% EK granta finansējuma (100 000 euro), bet pēc projekta noslēguma 2025. gadā - tiks pārskaitīts gala maksājums 10% apmērā (100 000 euro) no EK granta finansējuma.
Visi izdevumi 1 000 000 euro apmērā no Finanšu ministrijas (CFLA) budžeta apakšprogrammas 70.11.00 "ES programmas "Digitālā Eiropa" grantu programmas konta provizoriski paredzēti veikt 2024. gadā un 2025. gadā; atkarībā no pieteikto projektu ilguma un īstenošanas termiņiem, daļa 2024. gadā paredzēto izdevumu var tikt veikta arī 2025. gadā, tos pārceļot. Maksājumus projektu īstenotājiem veiks CFLA pēc maksājuma pieprasījumu apstiprināšanas.
Atbilstoši Ministru kabineta 31.10.23 rīkojumam Nr. 713 "Par atļauju Aizsardzības ministrijai un Finanšu ministrijai (Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai) uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības un īstenot projektus un pasākumus Eiropas Komisijas tieši administrētajās programmās" 2023. gadā tika veikts transferta EK priekšfinansējuma pārskaitījums 800 000 euro apmērā (EK priekšfinansējums) no Aizsardzības ministrijas  budžeta apakšprogrammas 70.11.00 "ES programmas "Digitālā Eiropa" projektu un pasākumu īstenošana" uz Finanšu ministrijas (CFLA) budžeta apakšprogrammu 70.11.00 "ES programmas "Digitālā Eiropa" projektu un pasākumu īstenošana". Ārvalstu finanšu palīdzības atlikums 800 000 euro apmērā tika deponēts uz 2024. gadu, kad plānota grantu izmaksa grantu projektu īstenotājiem - mazajiem un vidējiem saimnieciskās darbības veicējiem - programmā "Mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju kiberdrošības transformācija", un pēc vajadzības 2024. gada atlikums var tikt deponēts arī uz 2025. gadu.
Tā kā 2024. gadā EK grantu finansējums tiks pārskaitīts septembrī vai oktobrī (pēc projekta pirmās izvērtēšanas sanāksmes) un 2025. gadā pēc projekta noslēguma, un lai nodrošinātu grantu programmas "Mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju kiberdrošības transformācija" veiksmīgu īstenošanu, 2024. gadā un 2025. gadā tiek plānots pieprasīt valsts budžeta priekšfinansējumu no 80.00.00 programmas (pieprasījumu veiks CFLA). Priekšfinansējums 200 000 euro apmērā nepieciešams jau 2024. gadā, lai nodrošinātu pilnu līdzfinansējumu grantu programmas "Mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju kiberdrošības transformācija" atbalsta saņēmējiem, jo to projekti noslēgsies ne vēlāk kā 2025. gada  30. aprīlī - pirms EK granta gala maksājuma saņemšanas.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Grantu programmas administrēšanu veiks viens CFLA vecākais eksperts (projekta NCC-LV darbinieks), kas tiks piesaistīts esošo personāla resursu ietvaros. Atlīdzība vecākajam ekspertam tiks nodrošināta no Finanšu ministrijas (CFLA) budžeta apakšprogrammas 70.11.00 "ES programmas "Digitālā Eiropa" projektu un pasākumu īstenošana" tehniskās palīdzības kontiem (projekta NCC-LV pamata izdevumu kontiem).
Iepriekš minētais CFLA amats ir saskaņots ar Valsts kanceleju normatīvo aktu noteiktajā kārtībā.
Cita informācija
Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammā 70.11.00 "ES programmas "Digitālā Eiropa" projektu un pasākumu īstenošana" tiks ieplānots saņemtais Eiropas Komisijas līdzfinansējums, kā arī normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītajās finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” pieprasīts priekšfinansējums.
Lai valsts budžetā atmaksātu saņemto un izlietoto priekšfinansējumu, budžetā tiks ieplānoti ieņēmumi no ārvalstu finanšu palīdzības atmaksām valsts pamatbudžetam un atbilstoši izdevumi atmaksas veikšanai valsts budžetā.
 
Noteikumu projekts apstiprināšanai MK tiek virzīts vienlaikus ar MK noteikumu projektu "Eiropas Kiberdrošības kompetenču centra 2021.–2027. gada plānošanas perioda grantu projektu ieviešanas, vadības, uzraudzības un kontroles noteikumi"
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1407
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra regula Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra regula Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
3. pants
19. punkts
-
Noteikumu projekts stingrākas prasības neparedz. Regulas 3. pantā noteikti ierobežojumi, kas iekļauti noteikumu 19. punktā.
1. pants
20. punkts
-
Noteikumu projekts stingrākas prasības neparedz.
7. panta 3. punkts
22. punkts
-
Noteikumu projekts stingrākas prasības neparedz.
2. panta 2. punkts
23. punkts
-
Noteikumu projekts stingrākas prasības neparedz.
6. panta 3. un 7. punkts
27. punkts
-
Noteikumu projekts paredz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Militārās izlūkošanas un drošības dienests, Valsts drošības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits
Satversmes aizsardzības birojs

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

No 2023. gada 5. jūlija līdz 2023. gada 19. jūlijam norisinājās publiskā apspriešana, kuras ietvaros netika saņemti iebildumi vai priekšlikumi. Vienlaikus notika konsultācijas ar kiberdrošības kompetenču kopienas dalībniekiem, konsultāciju laikā tika saņemts viens priekšlikums, kurš tiks ņemts vērā sagatavojot projektu iesniegumu atlases kritērijus.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Aizsardzības ministrija
  • Satversmes aizsardzības birojs
  • Militārās izlūkošanas un drošības dienests
  • Valsts drošības dienests
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Grantu vadības likuma ietvaros tika paplašinātas Aizsardzības ministrijas un Centrālās finanšu un līguma aģentūras funkcijas. Šo Noteikumu ietvaros tiek noteikta Aizsardzības ministrijas un Centrālās finanšu un līguma aģentūras Grantu vadības likuma ietvaros paplašināto funkciju izpildes kārtība saistībā ar grantu programmas "Mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju kiberdrošības transformācija" īstenošanu.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Paredzams, ka grantu atbalsts pozitīvi ietekmēs publiskā un privātā sektora informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību, sekmējot informācijas un komunikāciju tehnoloģiju drošību un noturību pret kiberdrošības apdraudējumiem. Jāuzsver, ka privātā sektora kibernoturības uzlabošana stiprinās informācijas un komunikācijas tehnoloģiju piegāžu ķēžu drošību, tādējādi stiprinot arī valsts un pašvadību institūciju kiberdrošību. Grantu programmas ietvaros tiks atbalstīti arī pētnieciskie un eksperimentālie projekti, kuru rezultāti var tikt atkalizmantoti ārpus granta saņēmēja organizācijas (piemēram, jaunu koncepciju un prototipu izstrāde, eksperimentālo testu rezultāti u.tml.).

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Paredzams, ka grantu atbalsts pozitīvi ietekmēs informācijas sabiedrības un digitālās transformācijas politikas mērķu sasniegšanu, veicinot kiberdrošības prasmju un kompetenču attīstību un sekmējot sabiedrības kibernoturību.

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Paredzams, ka grantu atbalsts pozitīvi ietekmēs Nacionālā attīstības plāna 2021.–2027. gadam rīcības virziena "Tehnoloģiskā vide un pakalpojumi" 300. punktā minēto kiberdrošības pasākumu īstenošanu.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Paredzams, ka grantu atbalsts pozitīvi ietekmēs datu aizsardzību. Grantu atbalsts sekmēs finansējuma saņēmēju – mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju informācijas un komunikācijas tehnoloģiju drošību un noturību pret kiberdrošības apdraudējumiem, cita starpā veicinot drošu datu elektronisko apstrādi.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi