Anotācija (ex-ante)

23-TA-1245: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 8. septembra noteikumos Nr. 1015 "Kārtība, kādā izsniedz speciālo atļauju (licenci) komercdarbībai zvejniecībā, kā arī maksā valsts nodevu par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Zvejniecības likuma 7. panta otrā daļa

 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 8. septembra noteikumos Nr. 1015 "Kārtība, kādā izsniedz speciālo atļauju (licenci) komercdarbībai zvejniecībā, kā arī maksā valsts nodevu par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu"" (turpmāk – Projekts) izstrādes mērķis ir veikt nepieciešamos normatīvā akta grozījumus.

 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministra kabineta 2009. gada 8. septembra noteikumi Nr. 1015 "Kārtība, kādā izsniedz speciālo atļauju (licenci) komercdarbībai zvejniecībā, lai  saņemtu speciālo atļauju (licenci) komercdarbībai zvejniecībā, kā arī maksā valsts nodevu par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu" (turpmāk - noteikumi Nr. 1015) nosaka kārtību, kādā tiek izsniegta speciālā atļauja (licence) komercdarbībai zvejniecībā (turpmāk – licence). Noteikumi Nr.1015 paredz, ka pretendentam, kurš vēlas saņemt licenci, kopā ar iesniegumu ir jāiesniedz, vai arī attiecīgi Zemkopības ministrijai (turpmāk – ZM) vai vietējai pašvaldībai jāiegūst nepieciešamā informācija, kas tiek izvērtēta, lai licence varētu tikt izsniegta. Salīdzinot ar pašreizējo situāciju, ir radusies nepieciešamība veikt attiecīgas izmaiņas noteikumos Nr.1015 noteiktajā papildus izvērtējamajā informācijā.


 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. ZM ir saņēmusi Pārtikas un veterinārā dienesta (turpmāk – PVD) 2023.gada 5.aprīļa vēstuli Nr. 1.1-13E/23/607, kurā PVD informē, ka 2023.gada martā notika Eiropas Komisijas Veselības un pārtikas audita un analīzes direktorāta audits, kura laikā tika izvērtēta Latvijas zvejas produktu oficiālās kontroles atbilstība Eiropas Savienības normatīvajos aktos noteiktajām prasībām. Audita laikā tika konstatēts, ka ne visi Latvijas zvejas kuģi un piekrastes zvejnieki, kuri zvejo (ir saņēmuši licenci zvejas darbībām) Baltijas jūrā un Rīgas līcī, ir reģistrējuši savu darbību PVD. Saskaņā ar Pārtikas aprites uzraudzības likuma 5.pantā noteikto,  pārtikas uzņēmums (tai skaitā primāro produktu ražotāji) iesaistās pārtikas apritē, ja tie ir atzīti vai reģistrēti PVD. Ņemot vērā iepriekš minēto, PVD ierosina veikt nepieciešamos normatīvo aktu grozījumus un noteikt, ka licenci zvejas darbībām, ja zivis paredzēts laist pārtikas apritē, izsniedz tikai tādām personām, kuras ir reģistrējušas savu darbību PVD. Attiecīgi noteikumos Nr.1015 būtu jāparedz, ka licenci var saņemt tikai tie komerczvejnieki, kuri atbilstoši Pārtikas aprites uzraudzības likuma 5.pantā noteiktajam ir reģistrējušies PVD. Šī reģistrācija ir bez maksas.
2. Valsts valodas centra Latviešu valodas ekspertu komisijas Vietvārdu apakškomisija, 2022. gada 27. jūnija sēdē izskatot jautājumu par ģeogrāfisko nosaukumu formas precizēšanu latviešu valodā, ar balsu vairākumu nolēma atzīt par pareizāku šādu ģeogrāfisko objektu nosaukumu īsāku formu: Baltijas jūras Rīgas līcis (salīdzinājumā ar senāko formu Rīgas jūras līcis). Līdz ar to noteikumos Nr.1015 būtu vārdi “Rīgas jūras līcis” jāaizstāj ar vārdiem “Rīgas līcis”.
3. Lai valsts iestādēm un pašvaldībām būtu vieglāk uzraudzīt nozvejas limitu izmantošanu attiecīgos ūdeņos un tiktu samazināts papīra dokumentu aprites slogs zvejniekiem un kontroles iestādēm, valsts informācijas sistēmā “Latvijas Zivsaimniecības integrētās kontroles un informācijas sistēma” (turpmāk – LZIKIS) tiek ievadīti dati par izsniegtajām licencēm, rūpnieciskās zvejas tiesību nomas līgumiem, šo līgumu protokoliem, kā arī izsniegtajām zvejas atļaujām (licencēm) un zvejas žurnāliem. Attiecīgi noteikumos Nr.1015 būtu jānorāda licenču izsniegšanas kārtības LZIKIS apraksts, ne tikai to izsniegšana papīra formātā.
4. Saskaņā ar noteikumu Nr.1015 16.2. apakšpunktu, ZM ir tiesīga atteikt pretendentam licences izsniegšanu, ja pretendentam ir nodokļu parāds. ZM Zvejniecības komercdarbības licencēšanas komisija (turpmāk – komisija), lai pieņemtu lēmumu par licences izsniegšanu vai izsniegšanas atteikumu, izvērtē visus iesniegumam pievienotos dokumentus, tai skaitā arī panāktās vienošanās ar Valsts ieņēmumu dienestu (turpmāk – VID) par labprātīgu nodokļu (nodevu) nomaksu. Gadījumos, ja šādas vienošanās ir pievienotas pretendentu iesniegumiem, komisija parasti lemj par licences piešķiršanu, lai pretendents (komercuzņēmums) varētu turpināt nodarboties ar komercdarbību zvejniecībā un nokārtot savas saistības ar VID. Attiecīgi noteikumu Nr.1015 16.2.apakšpunktā būtu nepieciešams precizējums, lai ZM būtu tiesisks pamatojums neatteikt pretendentam licences izsniegšanu, ja pretendents un VID ir vienojušies par nodokļu (nodevu) samaksas termiņa pagarinājumu vai atlikšanu.


 
Risinājuma apraksts
1. Noteikumu Nr.1015 5.punktā minētais valsts iestāžu uzskaitījums tiek papildināts ar PVD - kā iestādi no kuras arī jāsaņem pretendenta izvērtēšanai nepieciešamā informācija.
Noteikumi Nr.1015 ir papildināti:
1) ar 4.1 punktu, kurā noteikts, ka pretendentam, kurš pirmo reizi ir pieteicies licences saņemšanai, licence tiek izsniegta pēc pretendenta reģistrēšanās PVD atbilstoši Pārtikas aprites uzraudzības likuma prasībām;
2) ar 16.10 un 17.6 apakšpunktiem, papildinot sarakstu ar gadījumu, kad ZM vai pašvaldība var tikt atteikt licences izsniegšanu, proti, ja pretendents nav reģistrējies PVD atbilstoši Pārtikas aprites uzraudzības likuma prasībām.
2. Noteikumos Nr.1015 ģeogrāfiskais nosaukums “Rīgas jūras līcis” ir aizstāts ar “Rīgas līcis” (grozīti noteikumu Nr. 1015 1.1.2., 1.1.3., 8.2., 8.3., 16.6., 19.2., 19.3., apakšpunkti un 1.pielikums).
3. Noteikumos Nr.1015 8.punkts ir izteikts jaunā redakcijā, kurā norādīts, ka licences tiek elektroniski sagatavotas LZIKIS, ievadot datus atbilstoši  noteikumu Nr.1015 2. un 3.pielikumam.
4. Ir veikts noteikumu Nr.1015 16.2. apakšpunkta grozījums, kurā paredzēts, ka informācija par pretendenta nodokļu parādiem tiek pārbaudīta  izmantojot VID publiskojamā datu bāzē sniegto informāciju un, ka licenci neatsaka izsniegt gadījumos, ja pretendents ir vienojies ar VID par nodokļu (nodevu) samaksas termiņa pagarinājumu vai atlikšanu.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • Zvejniecības komersanti, kas vēlas saņemt licenci
Ietekmes apraksts
Lai saņemtu licenci, jāievēro attiecīgie nosacījumi un kārtība, kādā tā tiek izsniegta
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Zvejnieki, kas nodarbojas ar komerczveju  starptautiskajos un citu valstu ūdeņos ārpus Baltijas jūras, Baltijas jūrā un Rīgas līcī aiz piekrastes ūdeņiem, Baltijas jūras un Rīgas līča piekrastes ūdeņos vai iekšējos ūdeņos
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienests, Zemkopības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā", tiesību akta projekts un tā anotācija no 2023. gada X. oktobra līdz X. oktobrim bija pieejami sabiedriskajai apspriešanai Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā. Iebildumi un priekšlikumi no sabiedrības netika saņemti. 

 

6.4. Cita informācija

Noteikumu projekta grozījumu projekts 2023.gada 14.augustā elektroniski tika nosūtīts zvejniecības komercdarbības licencēšanas komisijas locekļiem. Komentāri un iebildumi netika sniegti.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
-

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi