22-TA-226: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 483 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.5.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalificētu profesionālās izglītības iestāžu audzēkņu skaitu pēc to dalības darba vidē balstītās mācībās vai mācību praksē uzņēmumā" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Apraksts
Grozījumi veikti balstoties uz Revīzijas iestādes 2022.gada 10.janvāra Revīzijas ziņojumu par Eiropas Komisijai deklarēto izdevumu pārbaudi Latvijas Darba devēju konfederācijas īstenotā projektā Nr.8.5.1.0/16/I/001 “Profesionālo izglītības iestāžu audzēkņu dalība darba vidē balstītās mācībās un mācību praksēs uzņēmumos” (turpmāk - Revīzijas ziņojums) 1.Pielikumā noteiktajiem Revīzijas iestādes konstatējumiem un ieteikumiem.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Balstoties uz Revīzijas ziņojumu veikt tehniskus grozījumus Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumu Nr. 483 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.5.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalificētu profesionālās izglītības iestāžu audzēkņu skaitu pēc to dalības darba vidē balstītās mācībās vai mācību praksē uzņēmumā" īstenošanas noteikumi" 27.9.1.1. un 27.10.1.1.punktā izslēdzot vakcinācijas izmaksas no vienas vienības izmaksu metodikas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Izglītības un zinātnes ministrijas kā atbildīgās iestāde 2018.gada 16.oktobrī izstrādāja vienkāršoto izmaksu metodiku Nr. 12-8/5 "Fiksēto izmaksu vienas vienības standarta likmes individuālo aizsardzības līdzekļu iegādei aprēķina un piemērošanas metodika Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 8.5.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt kvalificētu profesionālās izglītības iestāžu audzēkņu skaitu pēc to dalības darba vidē balstītās mācībās vai mācību praksē uzņēmumā” īstenošanai" (turpmāk - metodika), kur kopējā vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina tika iekļautas vakcinācijas izmaksas.
Uz doto brīdi metodika paredz atsevišķām profesionālajām kvalifikācijām nodrošināt obligātu vakcināciju, lai varētu saņemt metodikā noteikto kopējo vienas vienības izmaksu standarta likmi.
Balstoties uz Revīzijas ziņojumu Revīzijas iestāde ir ieteikusi Izglītības un zinātnes ministrijai kā atbildīgai iestādei un metodikas autoram veikt grozījumus metodikā:
1) izslēgt no kopējā vienas vienības izmaksu standarta likmes vakcinācijas izmaksas;
vai
2) ņemot vērā vēsturisko informāciju par faktiski veiktajām vakcinācijām, identificēt un aprēķināt proporciju un/vai koeficientu, ko piemērot vidējai cenai, kas iegūta, veicot tirgus izpēti.
Uz doto brīdi metodika paredz atsevišķām profesionālajām kvalifikācijām nodrošināt obligātu vakcināciju, lai varētu saņemt metodikā noteikto kopējo vienas vienības izmaksu standarta likmi.
Balstoties uz Revīzijas ziņojumu Revīzijas iestāde ir ieteikusi Izglītības un zinātnes ministrijai kā atbildīgai iestādei un metodikas autoram veikt grozījumus metodikā:
1) izslēgt no kopējā vienas vienības izmaksu standarta likmes vakcinācijas izmaksas;
vai
2) ņemot vērā vēsturisko informāciju par faktiski veiktajām vakcinācijām, identificēt un aprēķināt proporciju un/vai koeficientu, ko piemērot vidējai cenai, kas iegūta, veicot tirgus izpēti.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Revīzijas iestādes ieskatā metodikā iekļaujot vakcinācijas izmaksas ņemti vērā vairāki apsvērumi, proti:
minētiem vakcināciju veidiem potes tiek veiktas saskaņā ar noteiktiem grafikiem, tas ir:
vakcinācija pret ērču encefalītu: 1.deva, 2.deva – pēc mēneša, 3.deva – pēc gada, 4. un turpmākās devas – pēc 3-5 gadiem;
vakcinācija pret trakumsērgu sastāv no trīs vakcīnas devām, kas ievadāmas: 0.dienā, 7.dienā un 21. vai 28. dienā. Pirmā revakcinācija jāveic vienu gadu pēc vakcinācijas, bet vēlākas revakcinācijas - ik 5 gadus;
un atsevišķos gadījumos potei pret ērču encefalītu ir paredzēti gadījumi, kad tiek piemērotas atlaides 50% vai pat 100% apmērā.
Tādējādi var būt gadījumi, ja izglītojamajam jau pirms mācībām ir veikta vakcinācija, tad apmācību periodā tā pat nav nepieciešama vispār. Balstoties uz revīzijas ziņojuma ieteikumiem un lai izvairītos no gadījumiem, kad izglītojamiem tiek lūgts veikt vakcināciju, lai varētu saņemt kopējo vienas vienības izmaksu standarta likmi, kas iekļauj arī apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem un individuālos aizsardzības līdzekļus, tika pieņemts lēmums izdalīt vakcinācijas izmaksas kā atsevišķas izmaksas, kas tiek segtas balstoties uz faktiskajām izmaksām
minētiem vakcināciju veidiem potes tiek veiktas saskaņā ar noteiktiem grafikiem, tas ir:
vakcinācija pret ērču encefalītu: 1.deva, 2.deva – pēc mēneša, 3.deva – pēc gada, 4. un turpmākās devas – pēc 3-5 gadiem;
vakcinācija pret trakumsērgu sastāv no trīs vakcīnas devām, kas ievadāmas: 0.dienā, 7.dienā un 21. vai 28. dienā. Pirmā revakcinācija jāveic vienu gadu pēc vakcinācijas, bet vēlākas revakcinācijas - ik 5 gadus;
un atsevišķos gadījumos potei pret ērču encefalītu ir paredzēti gadījumi, kad tiek piemērotas atlaides 50% vai pat 100% apmērā.
Tādējādi var būt gadījumi, ja izglītojamajam jau pirms mācībām ir veikta vakcinācija, tad apmācību periodā tā pat nav nepieciešama vispār. Balstoties uz revīzijas ziņojuma ieteikumiem un lai izvairītos no gadījumiem, kad izglītojamiem tiek lūgts veikt vakcināciju, lai varētu saņemt kopējo vienas vienības izmaksu standarta likmi, kas iekļauj arī apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem un individuālos aizsardzības līdzekļus, tika pieņemts lēmums izdalīt vakcinācijas izmaksas kā atsevišķas izmaksas, kas tiek segtas balstoties uz faktiskajām izmaksām
Risinājuma apraksts
Nepieciešamas veikt tehniskus grozījumus Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumu Nr. 483 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.5.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalificētu profesionālās izglītības iestāžu audzēkņu skaitu pēc to dalības darba vidē balstītās mācībās vai mācību praksē uzņēmumā" īstenošanas noteikumi" 27.9.1.1. un 27.10.1.1.punktā izslēdzot vakcinācijas izmaksas no izmaksām, kas iekļautas vienas vienības izmaksu metodikā, un paredzot šo izmaksu turpmāku segšanu balstoties uz faktiskajām izmaksām.
Uz doto brīdi ir apturēta izdevumus pamatojošās dokumentācijas, atbilstoši vienkāršoto izmaksu metodikai, iesniegšana profesionālās izglītības iestāžu izglītojamajiem kvalifikācijās, kurās ir paredzēta vakcinācija. Mehānisms kā uzņēmumiem vai izglītības iestādēm tiks kompensēti izdevumi par noslēgtām DVB mācībās vai mācību praksēs izglītojamajiem, bet par kuriem nav iesniegta izdevumus pamatojošā dokumentācija atbilstoši atbilstoši Revīzijas iestādes norādījumiem, tiks iestrādāti vienkāršoto izmaksu metodikas grozījumos.
Uz doto brīdi ir apturēta izdevumus pamatojošās dokumentācijas, atbilstoši vienkāršoto izmaksu metodikai, iesniegšana profesionālās izglītības iestāžu izglītojamajiem kvalifikācijās, kurās ir paredzēta vakcinācija. Mehānisms kā uzņēmumiem vai izglītības iestādēm tiks kompensēti izdevumi par noslēgtām DVB mācībās vai mācību praksēs izglītojamajiem, bet par kuriem nav iesniegta izdevumus pamatojošā dokumentācija atbilstoši atbilstoši Revīzijas iestādes norādījumiem, tiks iestrādāti vienkāršoto izmaksu metodikas grozījumos.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- Latvijas Darba devēju konfederācija
- Profesionālās izglītības iestādes
Ietekmes apraksts
Veikti grozījumi paredzēs, ka turpmāk vakcinācijas izmaksas vairs nebūs iekļautas metodikas vienas vienības izmaksu standarta likmē, bet tiks segtas atbilstoši faktiskajām izmaksām.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
Saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbības joma, atbilst Ministru kabineta 2000.gada 26.septembra noteikumos Nr.330 “Vakcinācijas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr.330) noteiktajām, kurām paredzēta atsevišķās profesijās nodarbinātu un paaugstināta riska grupās ietilpstošu personu obligāto vakcināciju, un kuri ir iesaistīti profesionālo izglītības iestāžu izglītojamo darba vidē balstītu mācību un mācību prakšu organizēšanā, turpmāk būs jāiesniedz vakcinācijas izmaksu faktiski apliecinoši dokumenti.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrijaNevalstiskās organizācijas
Latvijas Darba devēju konfederācijaCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
Veikti tehniski grozījumi.
Pielikumi