24-TA-1336: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 577 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.6. pasākuma "Bērnu pieskatīšanas pakalpojumi" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 577 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.6. pasākuma "Bērnu pieskatīšanas pakalpojumi" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktu. Noteikumu projekts paredz izmaiņas Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 577 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.6. pasākuma "Bērnu pieskatīšanas pakalpojumi" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 577), lai nodrošinātu efektīvāku - Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam (turpmāk – politikas programma) 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" (turpmāk – 4.3.6. SAM) 4.3.6.6. pasākuma “Bērnu pieskatīšanas pakalpojumi" īstenošanas noteikumi” (turpmāk – 4.3.6.6. pasākums) ieviešanu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt:
- MK noteikumos Nr. 577 ietverto regulējumu par attaisnotas prombūtnes gadījumiem bērnu pieskatīšanas pakalpojumu saņemšanai;
- normas, kas saistītas ar iemesliem bērnu pieskatīšanas pakalpojumu sniegšanas priekšlaicīgai pārtraukšanai;
- ar 4.3.6.6. pasākumā sasniedzamā rezultāta rādītāju saistītās normas, veicot tehniskus precizējumus.
- MK noteikumos Nr. 577 ietverto regulējumu par attaisnotas prombūtnes gadījumiem bērnu pieskatīšanas pakalpojumu saņemšanai;
- normas, kas saistītas ar iemesliem bērnu pieskatīšanas pakalpojumu sniegšanas priekšlaicīgai pārtraukšanai;
- ar 4.3.6.6. pasākumā sasniedzamā rezultāta rādītāju saistītās normas, veicot tehniskus precizējumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Izmaiņas attaisnoto prombūtni regulējošajos nosacījumos
MK noteikumu Nr. 577 33. punktā noteikts, ka pašvaldības atbalsts netiek piešķirts par dienām, kad bērns bez attaisnojoša iemesla neapmeklē privāto pirmsskolas izglītības iestādi (turpmāk – PII). Šādā gadījumā pašvaldības atbalstu aprēķina proporcionāli apmeklējuma dienu skaitam. Par attaisnojošu iemeslu uzskatāma bērna prombūtne veselības stāvokļa dēļ, ko apliecina ārsta izsniegta izziņa, vai citi gadījumi, par kuriem bērna likumiskie pārstāvji PII rakstiski informējuši pirms plānotās prombūtnes, kas kopumā nav ilgāka par 60 dienām kalendāra gada laikā.
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) izstrādātajā kārtībā, kādā pašvaldība atbilstoši tās noteiktajām vidējām izmaksām sedz pirmsskolas izglītības programmas izmaksas privātai izglītības iestādei (skat. Ministru kabineta 2015. gada 8. decembra noteikumus Nr. 709 "Noteikumi par izmaksu noteikšanas metodiku un kārtību, kādā pašvaldība atbilstoši tās noteiktajām vidējām izmaksām sedz pirmsskolas izglītības programmas izmaksas privātai izglītības iestādei"; turpmāk – MK noteikumi Nr. 709), atbilstoši MK noteikumu Nr. 709 2024. gada 26. marta grozījumiem noteikts, ka bērna prombūtni veselības stāvokļa dēļ privātā PII var apliecināt ar bērna likumiskā pārstāvja sniegto informāciju par saslimšanu uz laiku līdz piecām darbdienām, kamēr saslimšana, kas ir ilgāka par piecām darbdienām, ir jāapliecina ar ārsta izsniegtu izziņu.
Izmaiņas nosacījumos par iemesliem bērnu pieskatīšanas pakalpojumu sniegšanas priekšlaicīgai pārtraukšanai
MK noteikumi Nr. 577 nosaka gadījumu, kad bērns, kas saņem bērnu pieskatīšanas pakalpojumus, tiek uzņemts pašvaldības PII, kuras rindā tas ir reģistrēts, finansējuma saņēmējs atbalstu par saņemtajiem pakalpojumiem aprēķina proporcionāli dienu skaitam, kad bērns šos pakalpojumus ir saņēmis. Šis gadījums var ietvert arī situāciju, kad uzņemšana pašvaldības PII notiek vēl, pirms 4.3.6.6. pasākuma projektā pakalpojuma sniegšanas ilgums šim bērnam ir sasniedzis vienu gadu. Tad izdevumu segšanai par bērnam nodrošināto pakalpojumu ir attiecināms no Eiropas Sociālā fonda Plus (turpmāk – ESF+) līdzekļiem un tiek aprēķināts proporcionāli dienu skaitam, kad bērns ir saņēmis bērnu pieskatīšanas pakalpojumus, un tiek piešķirts par dienām, kad bērns apmeklē privāto PII vai saņem bērnu uzraudzības pakalpojumu, un par dienām, kad bērns neapmeklē privāto PII un nesaņem bērnu uzraudzības pakalpojumu attaisnojoša iemesla dēļ.
Bez bērna uzņemšanas pašvaldības PII atbalsta sniegšanas praksē var būt papildu objektīvi apstākļi, kad atbalsta sniegšanas ilgums var nesasniegt vienu gadu – bērna dzīvesvietas maiņa uz tādu, kas atrodas ārpus pašvaldības vai administratīvās teritorijas, kurā bērns saņem bērnu uzraudzības pakalpojumus 4.3.6.6. pasākuma ietvaros, kā arī gadījumi, kad bērns uzsāk skolas gaitas pamatizglītības programmas apguvei.
Gadījumos, kad bērnam pieskatīšanas pakalpojumi netiek nodrošināti vismaz vienu gadu, šajā termiņa ieskaitot arī attaisnojošu prombūtni un minētos objektīvos iemeslus īsākam pakalpojumu saņemšanas termiņam, izmaksas par pakalpojuma nodrošināšanu sedz finansējuma saņēmējs (pašvaldība). Ja bērnu pieskatīšanas pakalpojums bērnam nodrošināts mazāk par gadu, t.i., finansējums pakalpojuma nodrošināšanai nav izmantots tam paredzētajā termiņā, pašvaldība šo neizmantoto finansējumu var saglabāt nākamajam pakalpojuma saņēmējam, kam ar pakalpojuma sniedzēju noslēgtā līguma ietvaros tiek piedāvāts saņemt pakalpojumu. Attiecīgi izmaksas, kuras nenodrošina atbilstību MK noteikumu Nr. 577 32. punkta prasībām, nav iekļaujamas projekta attiecināmajās izmaksās un ir finansējamas ārpus projekta (skat. MK noteikumu Nr. 577 39. punktu). Atbalsta pārtraukšana konkrētajā termiņā atrunājama starp pašvaldību un bērna vecāku (likumisko pārstāvju) noslēgtās vienošanās ietvaros, attiecīgi tajā paredzot nosacījumu par atbalsta pārtraukšanu objektīvu apstākļu dēļ. MK noteikumi Nr. 577 neparedz to, ka starp pašvaldību un pakalpojuma sniedzēju jāslēdz atsevišķs līgums par katru bērnu, un līgums ar pakalpojuma sniedzēju var tikt noslēgts par pakalpojuma nodrošināšanu vairākiem bērniem.
Ar projektos sasniedzamo rezultāta rādītāju saistīto normu izmaiņas
Atbilstoši MK noteikumu Nr. 577 9.2. apakšpunktam 4.3.6.6. pasākumā sasniedzams rezultāta rādītājs “bērni, kas saņēmuši pirmsskolas izglītības pakalpojumus vismaz vienu līdz trīs gadus” atbilstoši politikas programmā iekļautajam rādītājam Nr. r.4.3.6.a “Bērni, kas saņēmuši pirmsskolas izglītības pakalpojumus vismaz 1-3 gadus”. Atbilstoši rādītāja Nr. r.4.3.6.a metodoloģijas aprakstā (rādītāju apraksti tiek sagatavoti, ievērojot Eiropas savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam plānotās investīcijas, pieejamas tīmekļvietnē https://www.esfondi.lv/profesionaliem/planosana/planosanas-dokumenti/2021-2027-gada) ietvertajam skaidrojumam par rādītāja sasniegšanu rādītāja vērtībā ieskaita tos bērnus, kuri saņēmuši privātos bērnu pieskatīšanas pakalpojumus – privāto pirmsskolas izglītības pakalpojumu vai bērnu uzraudzības pakalpojumu.
MK noteikumu Nr. 577 33. punktā noteikts, ka pašvaldības atbalsts netiek piešķirts par dienām, kad bērns bez attaisnojoša iemesla neapmeklē privāto pirmsskolas izglītības iestādi (turpmāk – PII). Šādā gadījumā pašvaldības atbalstu aprēķina proporcionāli apmeklējuma dienu skaitam. Par attaisnojošu iemeslu uzskatāma bērna prombūtne veselības stāvokļa dēļ, ko apliecina ārsta izsniegta izziņa, vai citi gadījumi, par kuriem bērna likumiskie pārstāvji PII rakstiski informējuši pirms plānotās prombūtnes, kas kopumā nav ilgāka par 60 dienām kalendāra gada laikā.
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) izstrādātajā kārtībā, kādā pašvaldība atbilstoši tās noteiktajām vidējām izmaksām sedz pirmsskolas izglītības programmas izmaksas privātai izglītības iestādei (skat. Ministru kabineta 2015. gada 8. decembra noteikumus Nr. 709 "Noteikumi par izmaksu noteikšanas metodiku un kārtību, kādā pašvaldība atbilstoši tās noteiktajām vidējām izmaksām sedz pirmsskolas izglītības programmas izmaksas privātai izglītības iestādei"; turpmāk – MK noteikumi Nr. 709), atbilstoši MK noteikumu Nr. 709 2024. gada 26. marta grozījumiem noteikts, ka bērna prombūtni veselības stāvokļa dēļ privātā PII var apliecināt ar bērna likumiskā pārstāvja sniegto informāciju par saslimšanu uz laiku līdz piecām darbdienām, kamēr saslimšana, kas ir ilgāka par piecām darbdienām, ir jāapliecina ar ārsta izsniegtu izziņu.
Izmaiņas nosacījumos par iemesliem bērnu pieskatīšanas pakalpojumu sniegšanas priekšlaicīgai pārtraukšanai
MK noteikumi Nr. 577 nosaka gadījumu, kad bērns, kas saņem bērnu pieskatīšanas pakalpojumus, tiek uzņemts pašvaldības PII, kuras rindā tas ir reģistrēts, finansējuma saņēmējs atbalstu par saņemtajiem pakalpojumiem aprēķina proporcionāli dienu skaitam, kad bērns šos pakalpojumus ir saņēmis. Šis gadījums var ietvert arī situāciju, kad uzņemšana pašvaldības PII notiek vēl, pirms 4.3.6.6. pasākuma projektā pakalpojuma sniegšanas ilgums šim bērnam ir sasniedzis vienu gadu. Tad izdevumu segšanai par bērnam nodrošināto pakalpojumu ir attiecināms no Eiropas Sociālā fonda Plus (turpmāk – ESF+) līdzekļiem un tiek aprēķināts proporcionāli dienu skaitam, kad bērns ir saņēmis bērnu pieskatīšanas pakalpojumus, un tiek piešķirts par dienām, kad bērns apmeklē privāto PII vai saņem bērnu uzraudzības pakalpojumu, un par dienām, kad bērns neapmeklē privāto PII un nesaņem bērnu uzraudzības pakalpojumu attaisnojoša iemesla dēļ.
Bez bērna uzņemšanas pašvaldības PII atbalsta sniegšanas praksē var būt papildu objektīvi apstākļi, kad atbalsta sniegšanas ilgums var nesasniegt vienu gadu – bērna dzīvesvietas maiņa uz tādu, kas atrodas ārpus pašvaldības vai administratīvās teritorijas, kurā bērns saņem bērnu uzraudzības pakalpojumus 4.3.6.6. pasākuma ietvaros, kā arī gadījumi, kad bērns uzsāk skolas gaitas pamatizglītības programmas apguvei.
Gadījumos, kad bērnam pieskatīšanas pakalpojumi netiek nodrošināti vismaz vienu gadu, šajā termiņa ieskaitot arī attaisnojošu prombūtni un minētos objektīvos iemeslus īsākam pakalpojumu saņemšanas termiņam, izmaksas par pakalpojuma nodrošināšanu sedz finansējuma saņēmējs (pašvaldība). Ja bērnu pieskatīšanas pakalpojums bērnam nodrošināts mazāk par gadu, t.i., finansējums pakalpojuma nodrošināšanai nav izmantots tam paredzētajā termiņā, pašvaldība šo neizmantoto finansējumu var saglabāt nākamajam pakalpojuma saņēmējam, kam ar pakalpojuma sniedzēju noslēgtā līguma ietvaros tiek piedāvāts saņemt pakalpojumu. Attiecīgi izmaksas, kuras nenodrošina atbilstību MK noteikumu Nr. 577 32. punkta prasībām, nav iekļaujamas projekta attiecināmajās izmaksās un ir finansējamas ārpus projekta (skat. MK noteikumu Nr. 577 39. punktu). Atbalsta pārtraukšana konkrētajā termiņā atrunājama starp pašvaldību un bērna vecāku (likumisko pārstāvju) noslēgtās vienošanās ietvaros, attiecīgi tajā paredzot nosacījumu par atbalsta pārtraukšanu objektīvu apstākļu dēļ. MK noteikumi Nr. 577 neparedz to, ka starp pašvaldību un pakalpojuma sniedzēju jāslēdz atsevišķs līgums par katru bērnu, un līgums ar pakalpojuma sniedzēju var tikt noslēgts par pakalpojuma nodrošināšanu vairākiem bērniem.
Ar projektos sasniedzamo rezultāta rādītāju saistīto normu izmaiņas
Atbilstoši MK noteikumu Nr. 577 9.2. apakšpunktam 4.3.6.6. pasākumā sasniedzams rezultāta rādītājs “bērni, kas saņēmuši pirmsskolas izglītības pakalpojumus vismaz vienu līdz trīs gadus” atbilstoši politikas programmā iekļautajam rādītājam Nr. r.4.3.6.a “Bērni, kas saņēmuši pirmsskolas izglītības pakalpojumus vismaz 1-3 gadus”. Atbilstoši rādītāja Nr. r.4.3.6.a metodoloģijas aprakstā (rādītāju apraksti tiek sagatavoti, ievērojot Eiropas savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam plānotās investīcijas, pieejamas tīmekļvietnē https://www.esfondi.lv/profesionaliem/planosana/planosanas-dokumenti/2021-2027-gada) ietvertajam skaidrojumam par rādītāja sasniegšanu rādītāja vērtībā ieskaita tos bērnus, kuri saņēmuši privātos bērnu pieskatīšanas pakalpojumus – privāto pirmsskolas izglītības pakalpojumu vai bērnu uzraudzības pakalpojumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Izmaiņas attaisnoto prombūtni regulējošajos nosacījumos
MK noteikumos Nr. 577 noteikts, ka, ja bērns veselības stāvokļa dēļ nevar apmeklēt privāto pirmsskolas izglītības iestādi, tad prombūtnes attaisnošanai jau par pirmo saslimšanas dienu ir nepieciešama ārsta izziņa. Ar ārsta zīmi attaisnoto kavēto dienu skaits nav ierobežots, bet ir noteikts skaits dienu, kad kavējumi tiek attaisnoti ar vecāku zīmēm – kalendārajā gadā no 1. janvāra līdz 31. decembrim tas nedrīkst nepārsniegt 60 kalendārās dienas. Saskaņā ar pašvaldību sniegto informāciju, ir virkne gadījumu, kad bērns neapmeklē pirmsskolu, jo nepieciešams stiprināt imunitāti, īpaši pavasara un rudens periodā, ir nelielas saaukstēšanās pazīmes un tamlīdzīgas situācijas, kad vēršanās pie ārsta bērna veselības nodrošināšanai nav nepieciešama, taču spēkā esošais regulējums to nosaka darīt, neraugoties uz lielo ārstu noslodzi. VARAM izstrādātajos MK noteikumos Nr. 709 attiecīgās normas jau ir grozītas un MK noteikumi Nr. 577 šobrīd nosaka stingrākas prasības prombūtnes attaisnošanai bērna veselības stāvokļa dēļ.
Izmaiņas nosacījumos par iemesliem bērnu pieskatīšanas pakalpojumu sniegšanas priekšlaicīgai pārtraukšanai
MK noteikumi Nr. 577 nosaka, ka gadījumā, ja bērnam pieskatīšanas pakalpojums ilgst mazāk nekā gadu un netiek konstatēti MK noteikumos Nr. 577 minētie attaisnojošie iemesli prombūtnes gadījumiem, izmaksas par pakalpojuma nodrošināšanu šim bērnam sedz pašvaldība, un bērna pieskatīšanas pakalpojuma izmaksu segšana nav attiecināma no ESF+ finansējuma. Vienlaikus pastāv objektīvi apstākļi, kad pakalpojums var tikt sniegts mazāk nekā vienu gadu un ESF+ finansējums var tikt attiecināts, tai skaitā pašvaldībām 4.3.6.6. pasākuma projektu iesniegumu atlases laikā jau sniegtajos skaidrojumos par gadījumiem, kad pakalpojumus saņemošie bērni tiek uzņemti pašvaldības PII, kuras rindā tie ir reģistrēti.
Ar projektos sasniedzamo rezultāta rādītāju saistīto normu izmaiņas
Atbilstoši 4.3.6.6. pasākuma atbalstāmo darbību, sasniedzamo rādītāju būtībai un saturam, kā arī atbilstoši politikas programmā iekļautajam rādītāja metodoloģijas aprakstam un projektu iesniegumu atlases laikā potenciālajiem finansējuma saņēmējiem (pašvaldībām) sniegtajam skaidrojumam rezultāta rādītāja r.4.3.6.a vērtībā ieskaitāmi visi bērni, kuri saņēmuši privātos bērnu pieskatīšanas pakalpojumus. Spēkā esošās MK noteikumu Nr. 577 normas pašreizējā redakcijā var tikt nekorekti interpretētas tādējādi, ka projektu īstenotājiem rezultāta rādītājā r.4.3.6.a uzskaitāms tikai privāto PII pakalpojumu saņēmušo bērnu skaits.
MK noteikumos Nr. 577 noteikts, ka, ja bērns veselības stāvokļa dēļ nevar apmeklēt privāto pirmsskolas izglītības iestādi, tad prombūtnes attaisnošanai jau par pirmo saslimšanas dienu ir nepieciešama ārsta izziņa. Ar ārsta zīmi attaisnoto kavēto dienu skaits nav ierobežots, bet ir noteikts skaits dienu, kad kavējumi tiek attaisnoti ar vecāku zīmēm – kalendārajā gadā no 1. janvāra līdz 31. decembrim tas nedrīkst nepārsniegt 60 kalendārās dienas. Saskaņā ar pašvaldību sniegto informāciju, ir virkne gadījumu, kad bērns neapmeklē pirmsskolu, jo nepieciešams stiprināt imunitāti, īpaši pavasara un rudens periodā, ir nelielas saaukstēšanās pazīmes un tamlīdzīgas situācijas, kad vēršanās pie ārsta bērna veselības nodrošināšanai nav nepieciešama, taču spēkā esošais regulējums to nosaka darīt, neraugoties uz lielo ārstu noslodzi. VARAM izstrādātajos MK noteikumos Nr. 709 attiecīgās normas jau ir grozītas un MK noteikumi Nr. 577 šobrīd nosaka stingrākas prasības prombūtnes attaisnošanai bērna veselības stāvokļa dēļ.
Izmaiņas nosacījumos par iemesliem bērnu pieskatīšanas pakalpojumu sniegšanas priekšlaicīgai pārtraukšanai
MK noteikumi Nr. 577 nosaka, ka gadījumā, ja bērnam pieskatīšanas pakalpojums ilgst mazāk nekā gadu un netiek konstatēti MK noteikumos Nr. 577 minētie attaisnojošie iemesli prombūtnes gadījumiem, izmaksas par pakalpojuma nodrošināšanu šim bērnam sedz pašvaldība, un bērna pieskatīšanas pakalpojuma izmaksu segšana nav attiecināma no ESF+ finansējuma. Vienlaikus pastāv objektīvi apstākļi, kad pakalpojums var tikt sniegts mazāk nekā vienu gadu un ESF+ finansējums var tikt attiecināts, tai skaitā pašvaldībām 4.3.6.6. pasākuma projektu iesniegumu atlases laikā jau sniegtajos skaidrojumos par gadījumiem, kad pakalpojumus saņemošie bērni tiek uzņemti pašvaldības PII, kuras rindā tie ir reģistrēti.
Ar projektos sasniedzamo rezultāta rādītāju saistīto normu izmaiņas
Atbilstoši 4.3.6.6. pasākuma atbalstāmo darbību, sasniedzamo rādītāju būtībai un saturam, kā arī atbilstoši politikas programmā iekļautajam rādītāja metodoloģijas aprakstam un projektu iesniegumu atlases laikā potenciālajiem finansējuma saņēmējiem (pašvaldībām) sniegtajam skaidrojumam rezultāta rādītāja r.4.3.6.a vērtībā ieskaitāmi visi bērni, kuri saņēmuši privātos bērnu pieskatīšanas pakalpojumus. Spēkā esošās MK noteikumu Nr. 577 normas pašreizējā redakcijā var tikt nekorekti interpretētas tādējādi, ka projektu īstenotājiem rezultāta rādītājā r.4.3.6.a uzskaitāms tikai privāto PII pakalpojumu saņēmušo bērnu skaits.
Risinājuma apraksts
Izmaiņas attaisnoto prombūtni regulējošajos nosacījumos
Lai mazinātu administratīvo slogu ārstiem un nodrošinātu VARAM izstrādātā normatīvā regulējuma savstarpēju atbilstību, noteikumu projekts paredz noteikt, ka, ja bērns veselības stāvokļa dēļ nevar apmeklēt privāto pirmsskolas izglītības iestādi, tad to apliecina ar bērna vecāka (likumīgā pārstāvja) sniegtu informāciju par saslimšanas ilgumu līdz piecām darbdienām. Saslimšanu, kas ilgāka par piecām darbdienām, ir jāapliecina ar ārsta izsniegtu izziņu. Sasniedzot noteikumu projektā ietvertajā precizētajā regulējumā noteikto dienu skaitu (60 darbdienas kalendārā gadā), par attaisnotiem joprojām tiks uzskatīti arī citi bērna prombūtnes gadījumi veselības stāvokļa dēļ, kas tiks apliecināti ar bērna likumīgā pārstāvja sniegtu informāciju par saslimšanas gadījumiem, kur katrs saslimšanas gadījums atsevišķi nav ilgāks par piecām darbdienām.
Izmaiņas nosacījumos par iemesliem bērnu pieskatīšanas pakalpojumu sniegšanas priekšlaicīgai pārtraukšanai
Lai veicinātu efektīvāku 4.3.6.6. pasākuma atbalsta ietvaros pieejamo bērnu pieskatīšanas pakalpojumu sniegšanu un nodrošinātu precīzāku regulējumu ESF+ finansējuma attiecināšanai un precīzāku objektīvu apstākļu uzskaitījumu, kad tas var tikt darīts, noteikumu projekts paredz noteikt precīzāku objektīvu apstākļu uzskaitījumu, kad pakalpojumi varētu tikt sniegti mazāk nekā vienu gadu. Paredzētās izmaiņas nodrošinās skaidrākus nosacījumus un labvēlīgākus apstākļus pašvaldībām finansējuma attiecināšanai.
Ar projektos sasniedzamo rezultāta rādītāju saistīto normu izmaiņas
Lai nodrošinātu ieguldījumiem atbilstošu 4.3.6.6. pasākuma projektos sasniegto rezultāta rādītāja r.4.3.6.a vērtības uzskaiti, tiesiskās skaidrības nodrošināšanai nepieciešams precizēt attiecīgās spēkā esošās MK noteikumu Nr. 577 normas, skaidrāk atspoguļojot to, ka, projektu īstenotājiem, uzskaitot rezultāta rādītāja r.4.3.6.a vērtību, tajā jāietver gan privāto PII pakalpojumu, gan bērnu uzraudzības pakalpojumu saņēmušo bērnu skaits (attiecināms uz projektiem, kur šāds pakalpojums ir plānots).
Noteikumu projektā paredzētās izmaiņas, kas skar bērnu prombūtni atbalsta ietvaros plānoto pakalpojumu sniegšanas laikā, šo pakalpojumu priekšlaicīgu pārtraukšanu, kā arī projektā sasniegto rādītāju uzskaiti, attiecas uz projekta īstenošanas laiku. Līdz ar to noteikumu projektam nav ietekme uz vērtēšanā esošajiem projektu iesniegumiem.
Lai mazinātu administratīvo slogu ārstiem un nodrošinātu VARAM izstrādātā normatīvā regulējuma savstarpēju atbilstību, noteikumu projekts paredz noteikt, ka, ja bērns veselības stāvokļa dēļ nevar apmeklēt privāto pirmsskolas izglītības iestādi, tad to apliecina ar bērna vecāka (likumīgā pārstāvja) sniegtu informāciju par saslimšanas ilgumu līdz piecām darbdienām. Saslimšanu, kas ilgāka par piecām darbdienām, ir jāapliecina ar ārsta izsniegtu izziņu. Sasniedzot noteikumu projektā ietvertajā precizētajā regulējumā noteikto dienu skaitu (60 darbdienas kalendārā gadā), par attaisnotiem joprojām tiks uzskatīti arī citi bērna prombūtnes gadījumi veselības stāvokļa dēļ, kas tiks apliecināti ar bērna likumīgā pārstāvja sniegtu informāciju par saslimšanas gadījumiem, kur katrs saslimšanas gadījums atsevišķi nav ilgāks par piecām darbdienām.
Izmaiņas nosacījumos par iemesliem bērnu pieskatīšanas pakalpojumu sniegšanas priekšlaicīgai pārtraukšanai
Lai veicinātu efektīvāku 4.3.6.6. pasākuma atbalsta ietvaros pieejamo bērnu pieskatīšanas pakalpojumu sniegšanu un nodrošinātu precīzāku regulējumu ESF+ finansējuma attiecināšanai un precīzāku objektīvu apstākļu uzskaitījumu, kad tas var tikt darīts, noteikumu projekts paredz noteikt precīzāku objektīvu apstākļu uzskaitījumu, kad pakalpojumi varētu tikt sniegti mazāk nekā vienu gadu. Paredzētās izmaiņas nodrošinās skaidrākus nosacījumus un labvēlīgākus apstākļus pašvaldībām finansējuma attiecināšanai.
Ar projektos sasniedzamo rezultāta rādītāju saistīto normu izmaiņas
Lai nodrošinātu ieguldījumiem atbilstošu 4.3.6.6. pasākuma projektos sasniegto rezultāta rādītāja r.4.3.6.a vērtības uzskaiti, tiesiskās skaidrības nodrošināšanai nepieciešams precizēt attiecīgās spēkā esošās MK noteikumu Nr. 577 normas, skaidrāk atspoguļojot to, ka, projektu īstenotājiem, uzskaitot rezultāta rādītāja r.4.3.6.a vērtību, tajā jāietver gan privāto PII pakalpojumu, gan bērnu uzraudzības pakalpojumu saņēmušo bērnu skaits (attiecināms uz projektiem, kur šāds pakalpojums ir plānots).
Noteikumu projektā paredzētās izmaiņas, kas skar bērnu prombūtni atbalsta ietvaros plānoto pakalpojumu sniegšanas laikā, šo pakalpojumu priekšlaicīgu pārtraukšanu, kā arī projektā sasniegto rādītāju uzskaiti, attiecas uz projekta īstenošanas laiku. Līdz ar to noteikumu projektam nav ietekme uz vērtēšanā esošajiem projektu iesniegumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- pirmsskolas vecuma bērni
- Vecāki (likumiskie pārstāvji), kuri audzina pirmsskolas vecuma bērnus
- Ārsti
Ietekmes apraksts
Ārstiem samazināsies administratīvais slogs, jo ārstu zīmes būs jāizraksta tikai gadījumos, ja bērns nevar apmeklēt privāto pirmsskolas izglītības iestādi veselības stāvokļa dēļ ilgāk par piecām darbdienām.
Gadījumos, ja bērnam ir neliela saslimšana, kas nav ilgāka par piecām darbdienām, tad vecākiem (likumiskajiem pārstāvjiem) nevajadzēs vērsties pie ārstiem, lai saņemtu ārsta zīmi, kas pamatotu bērna prombūtni privātajā PII.
Gadījumos, ja bērnam ir neliela saslimšana, kas nav ilgāka par piecām darbdienām, tad vecākiem (likumiskajiem pārstāvjiem) nevajadzēs vērsties pie ārstiem, lai saņemtu ārsta zīmi, kas pamatotu bērna prombūtni privātajā PII.
Juridiskās personas
- Pašvaldības
Ietekmes apraksts
Pašvaldībām, īstenojot projektus, ir jāņem vērā noteikumu projektā noteiktais pieejamais ESF+ finansējums un projektā sasniedzamās rādītāju vērtības.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktu institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Noteikumu projekta mērķis ir precizēt jau iepriekš apstiprinātās normas, lai mazinātu administratīvo slogu un kopumā efektivizētu ieguldījumu nonākšanu tautsaimniecībā. Tas būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā iepriekš minēto, publiskā apspriede par noteikumu projektu netiek veikta.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- Pašvaldības un plānošanas reģioni
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Gadījumos, kad bērns veselības stāvokļa dēļ nevar apmeklēt privāto pirmsskolas izglītības iestādi līdz piecām darbdienām, bērnu vecāki (likumiskie pārstāvji) būs atbildīgi par attaisnotas prombūtnes apliecinājuma iesniegšanu privātajā PII.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Finansējuma saņēmējs uzkrās datus par pirmsskolas vecuma bērniem saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 I un II pielikumu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Precizējot 4.3.6.6. pasākumā nodrošināmo bērnu pieskatīšanas pakalpojumu sniegšanas termiņus, t.i., attaisnotos gadījumos atsakoties no minimālā pakalpojumu sniegšanas termiņa vismaz viena gada garumā, tiks nodrošināta efektīvāka bērnu pieskatīšanas pakalpojumu sniegšana rindā uz vietu pašvaldības PII esošiem pirmsskolas vecuma bērniem un lielāka atdeve no 4.3.6.6. pasākumā sniegtā atbalsta.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
