Anotācija

24-TA-2271: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 30. oktobra noteikumos Nr. 740 "Jūras plānojuma izstrādes, ieviešanas un uzraudzības kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 21. maija rīkojuma Nr. 232 “Par Jūras plānojumu Latvijas Republikas iekšējiem jūras ūdeņiem, teritoriālajai jūrai un ekskluzīvās ekonomiskās zonas ūdeņiem līdz 2030. gadam” (turpmāk – Jūras plānojums) 5. punktu, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM) izstrādāja “Jūras plānojuma Latvijas Republikas iekšējiem jūras ūdeņiem, teritoriālajai jūrai un ekskluzīvās ekonomiskās zonas ūdeņiem līdz 2030. gadam 2019. - 2023. gada starpposma novērtējums” (turpmāk – starpposma novērtējums), kas 2024. gada 1. oktobrī tika apstiprināts Ministru kabinetā. Šajā starpposma novērtējumā tika identificētas nepilnības ar jūras telpisko plānošanu saistītajos normatīvajos aktos, izvirzot priekšlikumu veikt grozījumus Ministru kabineta 2012. gada 30. oktobra noteikumos Nr.740 “Jūras plānojuma izstrādes, ieviešanas un uzraudzības kārtība” (turpmāk – noteikumi Nr. 740).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 30. oktobra noteikumos Nr. 740" sagatavots, lai noteiktu skaidru kārtību Jūras plānojuma grozījumu izstrādei un atjaunotu informāciju, kas ir saistīta ar institucionālām izmaiņām un valsts iestāžu reorganizāciju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2024. gada 1. oktobrī Ministru kabinetā apstiprināja Jūras plānojuma strapposma novērtējumu. Šajā informatīvajā ziņojumā, līdzsadarbojoties ar valsts institūcijām, plānošanas reģioniem, piekrastes pašvaldībām un sabiedrības pārstāvjiem, izmantojot ar jūras plānošanu saistīto projektu iegūtos datus un atziņas un ņemot vērā Eiropas Savienības politikas dokumentus, tika apkopota aktuālā informācija par jūras telpas izmantošanu kopš Jūras plānojuma apstiprināšanas Ministru Kabinetā 2019. gada 21. maijā. Izvērtējot apkopoto informāciju, secināts, ka nepieciešams veikt grozījumus noteikumos Nr. 740, lai aktualizētu jūras plānošanas procesā iesaistītās puses un informāciju, kā arī noteiktu skaidru kārtību Jūras plānojuma grozījumu izstrādei un atjaunotu informāciju, kas ir saistīta ar institucionālām izmaiņām un valsts iestāžu reorganizāciju.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai veicinātu efektīvāku valsts institūciju, plānošanas reģionu, piekrastes pašvaldību un sabiedrības pārstāvju regulāru iesaisti un līdzdalību jūras plānojuma izstrādes procesā, 2022. gada 25. novembrī VARAM izdeva rīkojumu Nr. 1-2/171 par jūras un piekrastes telpiskās plānošanas koordinācijas grupas (turpmāk - koordinācijas grupas) izveidi, apvienojot Jūras plānojuma darba grupu un Piekrastes sadarbības un koordinācijas grupu, savukārt 2024. gada 24. jūlijā VARAM izdeva rīkojumu Nr. 1-2/98, kurā tika atjaunots šīs koordinācijas grupas sastāvs, norādot tās aktuālos dalībniekus. Šīs koordinācijas grupas nozīmīgums Jūras plānojuma ieviešanas novērtēšanā un aktualizācijā ir uzsvērts starpposma novērtējumā.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka koordinācijas grupa darbojas kā konsultatīva un atvērta struktūra, atbalstot lēmumu pieņemšanu par Jūras plānojuma ieviešanā, nepieciešams noteikumu 20. un 23. punktā aizvietot vārdu savienojumu “darba grupa” ar “koordinācijas grupa”, lai precīzāk izklāstītu šīs grupas darbības veidu.
Savukārt noteikumu Nr. 740 22. punkta redakcijā nepieciešams aktualizēt koordinācijas grupā iesaistītās institūcijas, papildinot ar valsts tiešo pārvaldes, zinātnisko un nevalstisko institūciju pārstāvjiem, papildus iekļaujot Klimata un enerģētikas ministriju, AS “Augstspriekuma tīkls”, Valsts zemes dienestu, Nacionālās kultūras matojuma pārvaldi, Vidzemes plānošanas reģionu, Veselības inspekciju, Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu, Rīgas Tehnisko universitāti, VSIA "Latvijas Jūras administrācija", Valsts vides dienestu, Daugavpils Universitātes aģentūras "Latvijas Hidroekoloģijas institūts", Dabas aizsardzības pārvaldi, VSIA "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs", piekrastes pašvaldībām, Latvijas Pašvaldību savienību, biedrību "Latvijas Zvejnieku Federācija", biedrību “Baltijas Vides forums”.
Problēmas apraksts
Pēc Ministru kabineta 2024. gada 7. jūnija rīkojumā Nr. 446 “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju” 3. punktā izklāstītā, nepieciešams izteikt noteikumu Nr. 740 5. un 19. punktu jaunā redakcijā, jo ir mainījies atbildīgās institūcijas nosaukums institūciju reoorganizācijas dēļ (precizējot, kuras ministrijas pienākumos ir īstenot punktos uzskaitītās aktivitātes).
Risinājuma apraksts
Izteikt noteikumu Nr. 740 5. un 19. punktu jaunā redakcijā, precizējot, ka atbildīgā ir nevis “Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija”, bet gan ministrija, kas ir atbildīga par reģionālās attīstības politiku (šobrīd dēvētā Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija).
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 740 4. punkta apakšpunktos tiek uzskaitīti faktori, kas jāņem vērā, nosakot jūras atļauto izmantošanu. Šī punkta 9. apakšpunkts paredz, ka ir jāņem vērā Rīgas un Kurzemes plānošanas reģionu un vietējo pašvaldību, kuru administratīvā teritorija robežojas ar jūru, teritorijas attīstības plānošanas dokumentus. Pēc Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumos Nr. 418 “Noteikumi par plānošanas reģionu teritorijām” 2.4. punktā iekļautās informācijas, administratīvi teritoriālās reformas īstenošanas rezultātā, ir mainījies novadu sadalījums pa plānošanas reģioniem.
Risinājuma apraksts
Lai noteikumu Nr. 740 4.9. punktā tiktu iekļauta korekta informācija, kas ir mainījusies pēc 2021. gadā īstenotās administratīvi teritoriālās reformas, ir nepieciešams šī punkta redakciju papildināt ar Vidzemes plānošanas reģionu, jo tajā iekļautie Saulkrastu un Limbažu novadi robežojas ar jūru.
Problēmas apraksts
Starpposma novērtējumā tika uzsvērta daudzfunkcionālas jūras telpas izmantošanas aktualitāte, pamatojot šī koncepta iespēju nodrošināt dažādu nozaru līdzpastāvēšanu vienā telpā, veicinot racionālu telpas izmantošanu un inovatīvu risinājumu attīstību. Koncepts potenciāli sekmētu dažādu atjaunīgo enerģijas resursu ieguvi vienuviet, attīstot arī tādas nozares kā akvakultūru. Daudzfunkcionālitātes konceptu jūras telpā un saistītās izmaiņas normatīvajā regulējumā vēl ir nepieciešams apspriest ar licencēšanas procesā iesaistītajām pusēm. Pēdējo gadu laikā Eiropas Komisija ir vērsusi uzmanību jautājumiem, kas ir saistīti ar dažādu jūras telpā īstenoto darbību līdzpastāvēšanu vienuviet un vienas telpas daudzfunkcionalitātes iespējas. Atsaucoties uz aktuālajiem pētījumiem un apkopojot informāciju, Eiropas Komisija ir izveidojusi matricu par to, kā var kombinēt dažādas jūras telpā veicamās aktivitātes, lai īstenotu daudzfunkcionālas jūras telpas izmantošanas principus (https://maritime-spatial-planning.ec.europa.eu/msp-resources/co-existence-and-multi-use-activities), un apkopojusi veiksmīgus citu valstu piemērus ar šī koncepta īstenošanu (https://maritime-spatial-planning.ec.europa.eu/co-existance-activities-and-multi-use/multi-use-compendium).
Risinājuma apraksts
Lai izvērtētu daudzfunkcionālas jūras telpas izmantošanas iespējas Jūras plānojuma grozījumu izstrādes procesā, noteikumos Nr. 740 4. punktam pievienot jaunu apakšpunktu 4.19., kā redakcija paredzētu, ka, nosakot jūras atļauto izmantošanu, ņem vērā “daudzfunkcionālas jūras telpas izmantošanas principus un ārvalstu praksi”.
Problēmas apraksts
Jūras plānojums ir starpdisciplinārs telpiskās plānošanas dokuments, ko ietekmē valsts institūcijas, iestādes, kapitālsabiedrības, pašvaldības un nevalstiskās organizācijas. Tas iekļauj paskaidrojuma, stratēģisko, jūras telpas izmantošanas un grafisko daļu. Šo daļu saturisko informāciju ietekmē nozares un saistīto interešu grupu likumdošana, jaunākie pētījumi, starptautisko politikas dokumentu uzstādījumi u.c. Lai gan noteikumos Nr. 740 pa punktiem ir izklāstīta Jūras plānojuma izstrādes, ieviešanas un uzraudzības kārtība, nav aprakstīts, kādas darbības jāveic, lai izstrādātu grozījumus, kas ir loģiska noteikumu Nr. 740 izstrādes sastāvdaļa.
Risinājuma apraksts
1. Lai nodrošinātu skaidru kārtību Jūras plānojuma grozījumu izstrādei, svītrot noteikumu Nr. 740 28. punktu un izveidot jaunu IV1.nodaļu par grozījumu izstrādes kārtību, kas izklāsta, kādas darbības secīgi jāīsteno, lai izstrādātu Jūras plānojuma grozījumus.
2. Nepieciešams pievienot 31.punktu, kas paredzētu, ka atbildīgā ministrija, pieņemot lēmumu par jūras plānojuma grozījumu izstrādes uzsākšanu, atbilstoši šo noteikumu 30. punktā noteiktā informatīvā ziņojuma priekšlikumiem, sagatavo darba uzdevumu Jūras plānojuma grozījumu izstrādei, saskaņojot to ar 20. punktā noteikto koordinācijas grupu.
3. Jāpievieno 31.punkts par darba uzdevuma saturu, nosakot Jūras plānojuma grozījumu saturu, secīgi detalizējot, par paskaidrojumu daļas aktualizēšanu, stratēģisko mērķu izvērtēšanu, jūras telpas izmantošanas daļas aktualizēšanu un grafiskās daļas aktualizēšanu.
4. Jāpapildina IV1.nodaļu ar 31.punktu, precizējot, ka atbildīgā ministrija izstrādā Jūras plānojuma grozījumus balstoties uz aktuālākajiem nozaru datiem un informāciju, ārvalstu pieredzi un 20. punktā noteikto koordinācijas grupas pārstāvju sniegtajiem viedokļiem.
5. Jāpapildina IV1.nodaļu ar 31.4 punktu, kā redakcija paredz, ka atbildīgā ministrija iesniedz Jūras plānojuma grozījumu projektu apstiprināšanai Ministru kabinetā.
6. Ņemot vērā izmaiņas, kas veiktas IV1.nodaļā, nepieciešams arī precizēt noteikumu Nr. 740 5. punktu, paredzot, ka atbildīgā ministrija informē par jūras plānojuma izstrādes uzsākšanu un publiskās apspriešanas pasākumiem, ne tikai izstrādājot, bet arī veicot grozījumus jūras plānojumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Jūras plānojuma Latvijas Republikas iekšējiem jūras ūdeņiem, teritoriālajai jūrai un ekskluzīvās ekonomiskās zonas ūdeņiem līdz 2030. gadam 2019. - 2023. gada starpposma novērtējums
Apraksts
-

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Ietekmēs uzņēmumu atļautās darbības vietas jūras telpā.
Nozare
Elektroenerģija, gāzes apgāde, siltumapgāde un gaisa kondicionēšana
Nozaru ietekmes apraksts
Ietekmēs potenciāli iegūstamo elektroenerģiju no atkrastes vēju parkiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/5b04e032-9fab-4324-8770-9347929c0923/additional_documents

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

No 2024. gada 19.novembra līdz 2024.gada 3.decembrim sabiedrības pārstāvji tika aicināti līdzdarboties, sniedzot viedokli par Noteikumu projektu tā izstrādes stadijā saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumos Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" iekļauto regulējumu. Publiskā apspriešanas procesā no sabiedrības netika saņemti komentāri un priekšlikumi par Noteikumu projektu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Daugavpils Universitātes aģentūra "Latvijas Hidroekoloģijas institūts"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts nosaka skaidru kārtību jūras plānojuma grozījumu izstrādei. Grozītais jūras plānojums ir pamats Latvijas jūras teritorijas ilgtspējīgai attīstībai.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk