Anotācija

22-TA-1471: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma Viļānu ielā 15 A, Rēzeknē pirkšanu Rēzeknes militārās bāzes paplašināšanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts

Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

Ministru kabineta (turpmāk - MK) 2019. gada 9. aprīļa sēdes protokollēmums, Aizsardzības ministrijas (turpmāk - AM) informatīvais ziņojums “Par nekustamo īpašumu atsavināšanu Rēzeknes militārās bāzes paplašināšanai” (prot. Nr. 18, 38. §, TA-574).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts sagatavots, lai atļautu Aizsardzības ministrijai atsavināt sabiedrības vajadzībām – Nacionālo bruņoto spēku (turpmāk - NBS) Rēzeknes militārās bāzes paplašināšanai – juridiskai personai piederošu nekustamo īpašumu Rēzeknē.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabinets 2019. gada 9. aprīļa sēdē (prot. Nr. 18, 38. §, TA-574) ir pieņēmis konceptuālu lēmumu atbalstīt Rēzeknes militārās bāzes paplašināšanu un atļaut nekustamā īpašuma Rēzeknē, Viļānu ielā 15 A atsavināšanu valsts aizsardzības uzdevumu īstenošanai.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Valsts aizsardzības koncepcijas, kas apstiprināta Saeimā 2020. gada 24. septembrī, 3. sadaļas 3.1.1.7. punktu pakāpeniski ir jāuzlabo Zemessardzes bataljonu infrastruktūra, kas veicina decentralizētu uzdevumu izpildi un apgādi.

Nacionālo bruņoto spēku attīstības plānā 2020.–2032. gadam (apstiprināts ar 2020. gada 14. decembra MK rīkojumu Nr. 773 “Par Nacionālo bruņoto spēku attīstības plānu 2020.–2032. gadam”) viena no noteiktajām ilgtermiņa attīstības prioritātēm ir Zemessardzes bāzu un militārās infrastruktūras attīstība.
Risinājuma apraksts
Militārā objekta – Rēzeknes militārās bāzes attīstība atbilstoši militārās infrastruktūras standartiem un drošības prasībām ir būtiska, lai reģionā nodrošinātu NBS uzdevumu izpildi un komplektētu nepieciešamo personālsastāvu. Nespējot pilnvērtīgi nodrošināt bāzes drošības un funkcionālā izvietojuma prasības, var tikt apdraudēta vai nozīmīgi ietekmēta NBS vienību uzdevumu izpilde.

Valsts aizsardzības uzdevumu īstenošanai nepieciešams atsavināt juridiskai personai piederošu nekustamo īpašumu, lai nodrošinātu Rēzeknes militārās bāzes attīstību atbilstoši militārās infrastruktūras standartiem un drošības prasībām, nepieciešams bāzes teritoriju paplašināt ziemeļaustrumu virzienā un izbūvēt rezerves pievedceļu. Tādējādi saskaņā ar Likuma 2. pantu valsts aizsardzības vajadzībām – militārās bāzes Rēzeknē paplašināšanai – ir nepieciešams atsavināt nekustamo īpašumu Rēzeknē, Viļānu ielā 15 A un atsavināšana ir vienīgais veids, lai sasniegtu šo mērķi.

Nekustamais īpašums Rēzeknē, Viļānu ielā 15 A (kadastra Nr. 2100 011 0134) ir ierakstīts zemesgrāmatā un īpašuma tiesības nostiprinātas uz juridiskas persona vārda Rēzeknes tiesas Rēzeknes pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 2336.

Saskaņā ar Rēzeknes tiesas Rēzeknes pilsētas zemesgrāmatas nodalījuma Nr. 2336 ierakstiem nekustamais īpašums Rēzeknē, Viļānu ielā 15 A (kadastra Nr. 2100 011 0134) sastāv no zemes vienības 0,5828 ha platībā (kadastra apzīmējums 2100 011 0134) un uz tās esošām četrām būvēm (kadastra apzīmējumi 2100 011 0134 002, 2100 011 0134 004, 2100 011 0134 005, 2100 011 0134 006).


Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – NĪVKIS) reģistrētajiem aktuālajiem datiem nekustamais īpašums Rēzeknē, Viļānu ielā 15 A (kadastra Nr. 2100 011 0134) sastāv no zemes vienības 0,5828 ha platībā (kadastra apzīmējums 2100 011 0134), kā arī ir norādīts, ka kadastra datos veiktās izmaiņas nav nostiprinātas zemesgrāmatā. Pamatojoties uz Rēzeknes pilsētas būvvaldes 2013.gada 2.oktobra Izziņu Nr. 3.12.4.2/11, NĪVKIS būves (kadastra apzīmējumi 2100 011 0134 002, 2100 011 0134 004, 2100 011 0134 005, 2100 011 0134 006) ir dzēstas.

Dabā būves neeksistē, nekustamā īpašuma īpašnieks nav nodrošinājis uz zemes vienības bijušo būvju (kadastra apzīmējumi 2100 011 0134 002, 2100 011 0134 004, 2100 011 0134 005, 2100 011 0134 006) dzēšanu zemesgrāmatā, īpašniekam ir nosūtīts lūgums sakārtot nekustamā īpašuma datus zemesgrāmatas ierakstos. 

Rēzeknes pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 2336 un NĪVKIS nekustamajam īpašumam ir reģistrēts apgrūtinājums – zemes īpašniekam nepiederoša būve vai būves daļa. Apgrūtinājums noteikts 1999. gadā, veicot zemes vienības uzmērīšanu, zemes robežu plāna sagatavošanu. 2003. gadā būvju īpašums Viļānu ielā 15 A, Rēzeknē (Rēzeknes pilsētas zemesgrāmatas nodalījums Nr. 3038) visā sastāvā pievienots nekustamajam īpašumam Viļānu ielā 15 A, Rēzeknē (Rēzeknes pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 2336) saskaņā ar likuma “Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās” 14. panta otro daļu. Tā kā šobrīd būves ir nojauktas un dabā neeksistē, minētais apgrūtinājums nepastāv un ir dzēšams gan NĪVKIS, gan zemesgrāmatas ierakstā.
Citi apgrūtinājumi nekustamajam īpašumam nav reģistrēti.


Saskaņā ar Likuma 18. pantu un MK 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” (turpmāk – Noteikumi) 13. punktu 2019. gada 9. jūlijā īpašniekam ir nosūtīts paziņojums par nekustamā īpašuma atsavināšanas nepieciešamību:

 - nekustamais īpašums (kadastra Nr. 2100 011 0134), kas sastāv no zemes vienības 0,5828 ha platībā (kadastra apzīmējums 2100 011 0134) un būves (kadastra apzīmējums 2100 011 0134 003), Viļānu ielā 15 A, Rēzeknē;


 - nekustamais īpašums (būvju īpašums ar kadastra Nr. 2100 511 0107), kas sastāv no daļēji nojauktas būves (kadastra apzīmējums 2100 011 0134 001), Viļānu ielā 15, Rēzeknē un kas atrodas uz zemes vienības (kadastra apzīmējums 2100 011 0134).

Būvju īpašuma (kadastra Nr. 2100 511 0107) sastāvā esošā būve (kadastra apzīmējums 2100 011 0134 001) Viļānu ielā 15, Rēzeknē ir nojaukta, ko apstiprina 2021. gada 23. augusta Rēzeknes pilsētas būvvaldes izziņa par būves neesību Nr. BIS-BV-23.1-2021-2032 (3.12.2.7/27). Rēzeknes pilsētas zemesgrāmatas nodalījums Nr. 100000075427, kurā bija ierakstīts minētais īpašums, 2021. gada 9. novembrī ir slēgts. Līdz ar to atsavināmais būvju īpašums Viļānu ielā 15, Rēzeknē nepastāv.

Pēc nekustamā īpašuma Rēzeknē, Viļānu ielā 15 A (kadastra Nr. 2100 011 0134) pārņemšanas AM valdījumā AM veiks zemesgrāmatas un NĪVKIS datu aktualizāciju.

Nekustamā īpašuma īpašnieks 2019. gada 7. oktobrī informēja, ka ir ieinteresēts pārdot nekustamos īpašumus un lūdza atlīdzības noteikšanas procesā ņemt vērā objektā Viļānu ielā 15 un Viļānu ielā 15 A, Rēzeknē, laika periodā no 2019. gada aprīļa līdz 2019. gada oktobrim, veiktos demontāžas, remonta, teritorijas sakārtošanas darbus un atbrīvošanu no būvgružiem un naftas produktu lāmām, pamatojot tos ar pakalpojuma līgumu par minēto darbu veikšanu, aktu par izpildīto darbu pieņemšanu, darbi veikti par summu 42 064,44 euro apmērā.


Taisnīgas atlīdzības noteikšanas komisija (turpmāk – Komisija) 2022. gada 17. marta sēdē (Protokols Nr.28) izvērtēja sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja SIA “VCG ekspertu grupa” sagatavoto novērtējumu par nekustamā īpašuma Rēzeknē, Viļānu ielā 15 A (kadastra Nr. 2100 011 0134) sastāvā esošās zemes vienības (kadastra apzīmējums 2100 011 0134) 0.5828 ha platībā tirgus vērtību un iespējamo īpašniekam kompensējamo zaudējumu apmēru, kas rastos īpašniekam saistībā ar nekustamā īpašuma atsavināšanu. Komisija konstatēja, ka īpašuma tirgus vērtība uz apsekošanas dienu (2022.gada 28.februāris) ir noteikta 39 000 euro. SIA “VCG ekspertu grupa” vērtējumā ir norādījis, ka kompensējamie zaudējumi, kas būtu saistīti ar nekustamā īpašuma atsavināšanu īpašniekam, netika konstatēti. Zaudējumu noteikšanu par izdevumiem, ko īpašnieks iesniedzis un kas saistīti ar Rēzeknes pilsētas domes būvvaldes 2019. gada 25. aprīļa atzinumā Nr. 3.12.5.3/38 (turpmāk - Rēzeknes domes atzinums) noteikto pienākumu izpildi, Komisija nolēma vērtēt pati. Komisija, izvērtējot īpašnieka pieteiktos zaudējumus, secināja, ka nekustamā īpašuma sakārtošanas darbi bija veicami pamatojoties uz Rēzeknes domes atzinumu un pakalpojuma līgumu par teritorijas sakopšanu, kas bija noslēgts 2019. gada 29. aprīlī, tātad pirms paziņojuma par atsavināšanu nosūtīšanas (paziņojums nosūtīts 2019. gada 9.jūlijā), tādējādi tie nav uzskatāmi par zaudējumiem, kas īpašniekam radušies īpašuma atsavināšanas rezultātā un tie nav iekļaujami atlīdzības aprēķinā. Citus zaudējumus, kas būtu iekļaujami atlīdzībā, Komisija nekonstatē. Komisijas aprēķinātā atlīdzība par atsavināmo nekustamo īpašumu ir 39 000 euro atbilstoši saņemtajam sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja  SIA “VCG ekspertu grupa” veiktajam novērtējumam.

Īpašnieks 2022. gada 17. martā vēstulē tika informēts par aprēķināto atlīdzību par nekustamā īpašuma atsavināšanu un uzaicināts piedalīties Komisijas sēdē noteiktās atlīdzības izvērtēšanai, kā arī ir aicināts rakstiski sniegt viedokli par aprēķināto atlīdzību.


2022. gada 4. aprīlī tika saņemts īpašnieka iesniegums, kurā norādīts, ka īpašnieks aprēķinātajai atlīdzībai nepiekrīt, atlīdzības izvērtēšanas sēdē piedalīsies un sēdē par atlīdzības izvērtēšanu ir nepieciešama vērtētāja piedalīšanās. 2022. gada 7. aprīļa e-pasta vēstulē īpašnieks informēja, ka neizmantos iespēju iesniegt sevis izvēlētu vērtētāju.

Komisijas 2022. gada 21. aprīļa atlīdzības izvērtēšanas sēdē (protokols Nr. 29) īpašnieka pārstāvis apstiprināja, ka savu nekustamā īpašuma vērtējumu nesniegs, bet skaidroja, ka īpašnieks ir veicis nekustamā īpašuma sakopšanas darbus, kas nav iekļauti atlīdzībā un par ko arī pienāktos atlīdzība. SIA “VCG ekspertu grupa” pārstāvis sniedza skaidrojumu nekustamā īpašuma īpašnieka pārstāvim, ka nekustamā īpašuma novērtēšana tika veikta atbilstoši Centra sagatavotajam un iesniegtam darba uzdevumam. Saskaņā ar darba uzdevuma izpildes nosacījumiem, nosakot zaudējumus, vērtētājam bija jāņem vērā darba uzdevumam pievienotā informācija un dokumenti, tai skaitā nekustamā īpašuma īpašnieka iesniegtie, un tā informācija un dokumenti, ko īpašnieks iesniedz, vai uzrāda nekustamā īpašuma apsekošanas laikā, izņemot izdevumus, kas saistīti ar Rēzeknes domes atzinumā noteikto pienākumu izpildi. Tādējādi, SIA “VCG ekspertu grupa” pārstāvis norādīja, ka nekustamais īpašums ir novērtēts un vērtējums sagatavots atbilstoši Komisijas apstiprinātajam darba uzdevumam. Savukārt Komisija īpašnieka pārstāvim paskaidroja, ka Komisija izskatīja tās rīcībā esošos dokumentus par iespējamo zaudējumu kompensēšanu un secināja, ka atsavināmā nekustamā īpašuma sakārtošanas darbi bija veicami pamatojoties uz Rēzeknes domes atzinumu  un pakalpojuma līgums bija noslēgts pirms paziņojuma par atsavināšanu nosūtīšanas, tādējādi tie nav uzskatāmi par zaudējumiem, kas īpašniekam radušies īpašuma atsavināšanas rezultātā un tie nav iekļaujami atlīdzības aprēķinā. Citus zaudējumus, kas būtu iekļaujami atlīdzībā, Komisija nekonstatēja. Tādējādi īpašnieks ir bijis iepazīstināts ar informāciju, kas pamato aprēķināto atlīdzību, kā arī ir bijusi īpašniekam iespēja iesniegt savu vērtējumu un tā nav izmantota, tad Komisija 2022. gada 21. aprīļa sēdē apstiprināja aprēķināto atlīdzību par nekustamo īpašumu Viļānu ielā 15A, Rēzeknē (kadastra Nr. 2100 011 0134).

Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Noteikumu 36.1. apakšpunktu, Aizsardzības ministrija ar 2022. gada 19.maija lēmumu Nr. 1/1-24.2/130 "Par taisnīgas atlīdzības apmēra apstiprināšanu par sabiedrības vajadzībām nepieciešamo nekustamo īpašumu Viļānu ielā 15 A, Rēzeknē, kadastra numurs 2100 011 0134" ir apstiprinājusi Komisijas aprēķināto taisnīgas atlīdzības apmēru.

Atbilstoši Noteikumu 2. punktam ar nekustamā īpašuma atsavināšanu bijušajiem īpašniekiem nodarītie kompensējamie zaudējumi (notariālie izdevumi, valsts nodevas, kancelejas nodevas, citi izdevumi), kas var rasties pēc nekustamā īpašuma atsavināšanas, tiks kompensēti to faktiskajā apmērā, pamatojoties uz atsavinātā nekustamā īpašuma bijušā īpašnieka iesniegumu, kuram pievienoti dokumenti, kas apliecina zaudējumu apmēru.
 
Nekustamā īpašuma īpašniekam saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto ir tiesības apstrīdēt tiesā Aizsardzības ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par atsavināmā nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu, saskaņā ar Likuma 13. pantu tiks sagatavots likumprojekts par nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
 
Aizsardzības ministrija īpašuma tiesības uz atsavināmo nekustamo īpašumu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās zemesgrāmatā uz valsts vārda Aizsardzības ministrijas personā. 
 
Ņemot vērā iepriekšminēto, Aizsardzības ministrija ir izstrādājusi Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par nekustamā īpašuma Viļānu ielā 15 A, Rēzeknē pirkšanu Rēzeknes militārās bāzes paplašināšanai".

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamais īpašums ir izvēlēts atbilstoši Nacionālo bruņoto spēku likuma 4. pantā noteiktajai kārtībai un 6., 6.1 , pantā noteikto uzdevumu un uzdevumu īstenošanas pasākumu nodrošināšanai.
Minētais nekustamais īpašums tiek atsavināts valsts aizsardzības vajadzībām – militārās bāzes Rēzeknē paplašināšanai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Rīkojuma projekta izstrādes procesā ir izmantoti dokumenti, kas satur fizisko personu datus. Datu apstrāde ir nepieciešama, lai izpildītu uzdevumu, ko AM veic sabiedrības interesēs, lai nodrošinātu MK rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu valsts aizsardzības uzdevumu īstenošanai pilnvērtīgu sagatavošanu, izvērtētu nekustamā īpašuma atsavināšanas tiesisko pamatu, tā atbilstību normatīvajiem aktiem un dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības.

Fizisko personu datus saturošie dokumenti paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic rīkojuma projekta un anotācijas pilnvērtīgu izvērtējumu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Atsavināmā nekustamā īpašuma īpašnieks
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi skar tiesību subjektu - juridisku personu, kura zaudē īpašuma tiesības uz atsavināmo nekustamo īpašumu pret taisnīgu atlīdzību.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projekts tiks īstenots (nekustamā īpašuma atsavināšana sabiedrības vajadzībām, īpašuma tiesību nostiprināšana zemesgrāmatā uz valsts vārda AM personā, nekustamā īpašuma bijušajam īpašniekam nodarīto kompensējamo zaudējumu segšana) no AM piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem budžeta programmai 33.00.00 “Aizsardzības īpašumu pārvaldīšana”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Aizsardzības ministrija
  • Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk