Anotācija (ex-ante)

22-TA-1809: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 859 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 5.4.2. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vides monitoringa un kontroles sistēmas attīstību un savlaicīgu vides risku novēršanu, kā arī sabiedrības līdzdalību vides pārvaldībā" 5.4.2.2. pasākuma "Vides monitoringa un kontroles sistēmas attīstība un sabiedrības līdzdalības vides pārvaldībā veicināšana" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts pēc Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas iniciatīvas, ievērojot Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu, kas nosaka Ministru kabinetam (turpmāk - MK) izstrādāt nosacījumus specifiskā atbalsta mērķa īstenošanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir palielināt Eiropas Savienības fondu 2014. - 2020. gada plānošanas perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" (turpmāk - Darbības programma) 5.4.2.2.pasākuma "Vides monitoringa un kontroles sistēmas attīstība un sabiedrības līdzdalības vides pārvaldībā veicināšana" (turpmāk - Pasākums) pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas finansējumu (t.sk. Kohēzijas fonda (turpmāk - KF)).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pasākuma ietvaros tiek īstenots projekts Nr.5.4.2.2/17/I/002 "Valsts vides monitoringa programmu un kontroles sistēmas attīstība un sabiedrības līdzdalības veicināšana, pilnveidojot nacionālas nozīmes vides informācijas un izglītības centru infrastruktūru" (turpmāk - Projekts), kā rezultātā ir paredzēts pilnveidot Nacionālo Botānisko dārzu kā nacionālas nozīmes vides informācijas un izglītības centru (turpmāk – VIIC), izbūvējot vides izglītības pasākumu īstenošanai piemērotas telpas, nodrošinot to tehnoloģisko aprīkojumu un veicot sabiedrības izglītošanas un iesaistes pasākumus. Aktualizējoties vides izglītības komunikācijas metodēm, analizējot VIIC potenciālo apmeklētāju paradumu maiņu un auditorijas informācijas uztveres izmaiņas, tika secināts, ka pilnīgāka VIIC izvirzīto mērķu un rezultātu sasniegšana ir iespējama, pilnveidojot VIIC ekspozīcijas satura pasniegšanas veidus. Jauno Projekta darbību īstenošanai, t.sk. Projekta realizāciju administratīvo izdevumu segšanai (Projekta vadībai) sakarā ar papildus darbībām un Projekta termiņa pagarinājumu,  nepieciešams papildu finansējums 552 942 euro (t.sk 470 000 euro KF) un Projekta īstenošanas termiņa pagarināšana par 12 mēnešiem – līdz 2023. gada 29. novembrim.
Projekta finansējuma saņēmējs ir Valsts reģionālās attīstības aģentūra un sadarbības partneris ir VZI APP “Nacionālais botāniskais dārzs”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Izvērtējot esošās infrastruktūras un plānotās ekspozīcijas digitālā satura, tehniskā aprīkojuma un telpu iekārtojuma iespējas un to potenciālu, kā arī ņemot vērā jau šobrīd izrādīto pieprasījumu no potenciālo apmeklētāju puses (piem., skolas, bērnudārzi), secināts, ka papildu jau plānotajām darbībām sabiedrības izglītošanas, iesaistes un informētības veicināšanai Projektā būtu nepieciešams iekļaut tādus pasākumus kā interaktīvi izglītojoša satura veidošana, aizstājot daļu no tekstuālā satura ar interaktīvām spēlēm, tehniskā aprīkojuma papildināšana ar virtuālās realitātes ierīcēm, nodrošinot interaktīvu izglītojošā satura digitalizāciju un modernas pieredzes pasniegšanu, speciālu telpu un zonu ierīkošana un aprīkošana interaktīvi izglītojošā satura demonstrēšanai un pieredzei centra telpās, kā arī papildinātās realitātes instalācijas izvietošana centra brīvdabas teritorijā, atbalstot caurviju izpratnes veidošanos jauniešu auditorijā. Darbību realizēšanas uzdevumu centrā ir apmeklētāja vai apmeklētāju grupas ērtība jeb apmeklētāja ceļa karte, kas atbilst aktuālajiem lietotāju/apmeklētāju paradumiem un vajadzībām, ņemot vērā visas sabiedrības grupas, t.sk. apmeklētājus ar ierobežotām iespējām gan no fiziskās pieejamības, gan digitālā satura veidošanas viedokļa. Minētās papildu darbības nav iespējams realizēt Projekta esošā termiņa un budžeta ietvaros, bet lai nodrošinātu projekta ciešu sasaisti ar Pasākuma mērķi un efektīvāku integrēšanas un ieviešanas norisi, nepieciešams papildu finansējums 552 942 euro (t.sk 470 000 euro KF) un secīgs Projekta īstenošanas termiņa pagarinājums līdz 2023. gada 29. novembrim (nemainot Pasākuma īstenošanas nosacījumus attiecībā uz maksimālo projektu īstenošanas termiņu), kas attiecīgi pieprasa arī papildu finansējumu projekta vadības administratīvo izdevumu segšanai, ko nodrošina Valsts reģionālās attīstības aģentūra kā finansējuma saņēmējs.
Risinājuma apraksts
Papildu finansējumu iespējams novirzīt no darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" (turpmāk - DP) 5.4.3.2.pasākuma "Kompleksu apsaimniekošanas pasākumu īstenošana Natura 2000 teritorijās" (turpmāk - 5.4.3.2. pasākums), kā ietvaros ir izveidojies KF finansējuma atlikums, jo 2022. gada 14. jūnijā noslēdzās 5.4.3.2. pasākuma projektu iesniegumu vērtēšana. Noslēdzoties 5.4.3.2. pasākuma projektu iesniegumu vērtēšanai no 11 projektu iesniegumiem tika noraidīti 4 projektu iesniegumi un noslēgti līgumi par 7 projektu īstenošanu ar kopējo attiecināmo izmaksu apmēru 3 888 361,31 euro, t.sk. KF finansējumu 3 305 107,12 euro apmērā, tādējādi no 5.4.3.2. pasākuma ietvaros pieejamā KF finansējuma 4 835 067 euro netiek projektiem piesaistīts KF finansējums 1 529 959,88 euro apmērā. 5.4.3.2. pasākuma KF finansējuma atlikuma 470 000 euro apmērā pārdale uz Pasākuma pirmās projektu iesniegumu atlases kārtā pieejamo finansējumu neietekmēs 5.4.3.2. pasākuma ietvaros projektu īstenošanu, jo 5.4.3.2. pasākumam netiks izsludināta jauna atlases kārta.  5.4.3.2. pasākuma finansējuma atlikuma  470 000 euro pārdale uz Pasākumu ir apstiprināti ar DP grozījumiem Nr. 8, novirzot 470 000 euro intervences jomā, kas ir apzīmēta ar kodu 85 (Bioloģiskās daudzveidības aizsardzība un spēcināšana, dabas aizsardzība un zaļā infrastruktūra), attiecīgi samazinot finansējumu intervences kategorijā, kas apzīmēta ar kodu 86 (Natura 2000 teritoriju aizsardzība, atjaunošana un ilgtspējīga lietošana) (sk. DP grozījumu Nr.8. izziņas 12.punktu (dokumenti pieejami UK e-portfelī (datums: 21.04.2022.) un DP tabulu Nr. 2.5.18. (7–12)  “Intervences kategorijas”). Minētie DP grozījumi Nr.8 ir apstiprināti ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. - 2020. gada plānošanas perioda Uzraudzības komitejas 2022. gada 13. maija lēmumu Nr. L-2022/16 par Darbības programmas grozījumu apstiprināšanu, Ministru kabinetā 2022. gada 21. jūnijā (22-TA-1665) un Eiropas Komisijā 2022.gada 22.jūlijā. Papildus Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas izveidota Investīciju projektu izvērtēšanas komisija ir apstiprinājusi papildu darbību īstenošanu Projektā, apstiprinot arī papildu finansējuma nepieciešamību (lēmums Nr.2022/5, 2022. gada 8.aprīlis). Aktuālā DP ir pieejama Eiropas Savienības fondu tīmekļa vietnē: https://www.esfondi.lv/planosanas-dokumenti.
Lai Projektā īstenotu jaunās papildu īstenojamās darbības tiks veikti atbilstoši Projekta vienošanās grozījumi, t.sk. pagarinot Projekta īstenošanas termiņu par 12 mēnešiem – līdz 2023. gada 29. novembrim. Projekta īstenošanas termiņa pagarinājums atbilst šo noteikumu 32.punktam, kas nosaka, ka Pasākuma ietvaros projektu īsteno saskaņā ar līgumu vai vienošanos ne ilgāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim.
Īstenojot Projektā papildus darbības nerodas papildus skaitliska ietekme uz specifisko iznākuma rādītāju -   līdz 2023. gada 31. decembrim izveidota un attīstīta sabiedrības vides apziņas veicināšanas infrastruktūra trijos nacionālas nozīmes vides izglītības un informācijas centros, jo Projekta ietvaros īstenojot papildus darbības tiks attīstīta sabiedrības vides apziņas veicināšanas infrastruktūra, bet netiks izveidots jauns nacionālas nozīmes izglītības un informācijas centrs.
Atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 22.marta Protokollēmuma 22-TA-417 4.1.apakšpunktam par Informatīvo ziņojumu "Par Kohēzijas politikas Eiropas Savienības fondu investīciju aktualitātēm līdz 2022. gada 1. februārim (pusgada ziņojums)", kas atļauj atkārtoti izmantot jaunām projekta darbībām Eiropas Savienības finansējumu, kas atbrīvojas Kohēzijas fonda 5. prioritārā virziena "Vides aizsardzība un resursu izmantošanas efektivitāte" ietvaros līdz šī protokollēmuma spēkā stāšanās brīdim un turpmāk, ja minētos projektus var sekmīgi pilnā apmērā pabeigt līdz 2023. gada beigām (nepiemērot Ministru kabineta 2020. gada 22. septembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 55 30. §) 2.1. un 2.2. apakšpunktu), tad Pasākuma pirmās projektu iesniegumu atlases kārtā pieejamais KF finansējums sastāv no Pasākuma atlikuma summas (KF 1109,25 euro), Projekta  (KF 6 936 711,75 euro) un projekta Nr.5.4.2.2/17/I/001 “Vides monitoringa un kontroles sistēmas attīstība” līgumu summām (KF 5 911 990,00 euro) un no 5.4.3.2. pasākuma novirzītās summas (KF 470 000,00 euro).
Lai nodrošinātu, ka tiek organizēts iepirkums, kas atbilst publiskā iepirkuma principiem, īstenojot konkurenci nodrošinošu, pārredzamu, nediskriminējošu un beznosacījumu konkursa procedūru (Eiropas Komisijas Paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107.panta 1.punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu ((2016/C 262/01) 89.–96.punkts), tiek precizēta noteikuma projekta norma, ka Pasākuma ietvaros iepirkums (konkrēta pakalpojuma vai preču iegāde) jāveic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci neierobežojošu procedūru.
Ņemot vērā, ka starpposma nosacījumi par 2018. gada 31. decembra pieejamo KF finansējuma summas apmēru nav vairs aktuāli un, lai nepārprotami norādītu projektam pieejamo KF finansējumu, tiek dzēsta noteikumu projekta pielikumā norādītā atsauce uz līdz 2018. gada 31. decembrim pieejamo finansējumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Valsts pārvaldes iestāde - Valsts reģionālās attīstības aģentūra
  • VZI APP “Nacionālais botāniskais dārzs”
Ietekmes apraksts
Finansējumu saņēmējs (Valsts reģionālās attīstības aģentūra) un sadarbības partneris (VZI APP “Nacionālais botāniskais dārzs”)  nodrošinās administratīvo pienākumu veikšanu par Projekta līguma grozījumu noslēgšanu un Projekta īstenošanu, t.sk. pagarinātajā Projekta īstenošanas termiņā jauno Projekta darbību ieviešanu. Valsts reģionālās attīstības aģentūras un VZI APP “Nacionālais botāniskais dārzs” tiesības un pienākumi, izvirzītie mērķi un saistības uz Projektā sasniedzamajiem iznākuma rādītājiem nemainās un neradīs būtisku papildus ietekmi uz iestāžu pamatfunkcijām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 340 115
53 482
825 075
398 649
292 829
17 869
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 340 115
53 482
825 075
398 649
292 829
17 869
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 504 419
62 920
944 953
468 999
344 504
21 022
0
2.1. valsts pamatbudžets
1 504 419
62 920
944 953
468 999
344 504
21 022
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-164 304
-9 438
-119 878
-70 350
-51 675
-3 153
0
3.1. valsts pamatbudžets
-164 304
-9 438
-119 878
-70 350
-51 675
-3 153
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-9 438
-70 350
-3 153
0
5.1. valsts pamatbudžets
-9 438
-70 350
-3 154
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Ministru kabineta noteikumu projekts precizē kopējo Pasākuma un specifiski pirmajai projektu iesniegumu atlases kārtai pieejamo finansējumu, jo piešķirts papildu finansējums Projektā - KF 470 000 euro un nacionālais līdzfinansējums (valsts budžeta līdzfinansējuma daļa) - 82 941 euro. Budžeta ieņēmumi ir maksimāli iespējamā finansējuma KF daļa 85 % apmērā no publiskā finansējuma (attiecināmām izmaksām). Informācija šajā sadaļā sniegta par izmaiņām Pasākuma pirmajā projektu iesniegumu atlases kārtā.

Budžeta ietvara dati norādīti saskaņā ar Centrālās finanšu un līgumu aģentūras 2022. gada 14. februārī sagatavotajām prognozēm par plānotajiem maksājumiem finansējuma saņēmējiem 2022., 2023. un 2024. gadam. Izmaiņas kārtējā gadā norādītas saskaņā ar Valsts reģionālās attīstības aģentūras plānotajām izmaksām Projektā līdz 2024.gadam:
2022. gadā: KF 53 482 euro, valsts budžeta līdzfinansējums 9 438 euro, kopā 62 920 euro
2023. gadā: KF 398 649 euro, valsts budžeta līdzfinansējums 70 350 euro, kopā 468 999 euro
2024. gadā: KF 17 869 euro, valsts budžeta līdzfinansējums 3 153 euro, kopā 21 023 euro.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Budžeta izdevumi ir projektu ieviešanai nepieciešamie kopējie finanšu līdzekļi, kas ietekmē valsts budžetu. Papildu piešķirtais finansējums piešķirts Projekta daļai, ko līdzfinansē no valsts budžeta. Lai uzrādītu iespējami precīzāku ietekmi, budžeta izdevumu daļā no Centrālās finanšu un līgumu aģentūras 2022. gada 14. februārī sagatavotajām prognozēm par plānotajiem maksājumiem finansējuma saņēmējiem 2022., 2023. un 2024. gadam atņemta nost tā izdevumu daļa, kas piekritīga Projekta daļai, ko līdzfinansē kā privātās attiecināmās izmaksas (4.58%), jo šī izmaksu daļa neietekmē valsts budžetu.
MK noteikumu projektam nepieciešamie valsts budžeta līdzekļi normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks pieprasīti no 74.resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaits netiek mainīts
Cita informācija
-
Vienlaikus ar šo noteikumu projektu Tiesību aktu projektu portālā (22-TA-2035) ir ierosināti nepieciešamie grozījumi saistībā ar attiecināmā finansējuma apmēra samazinājumu Ministru kabineta 2016.gada 2.augusta noteikumos Nr.514 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 5.4.1.specifiskā atbalsta mērķa “Saglabāt un atjaunot bioloģisko daudzveidību un aizsargāt ekosistēmas” 5.4.1.1.pasākuma “Antropogēno slodzi mazinošas infrastruktūras izbūve un rekonstrukcija Natura 2000 teritorijās” un 5.4.3.specifiskā atbalsta mērķa “Pasākumi biotopu un sugu aizsardzības labvēlīga statusa atjaunošanai” 5.4.3.2.pasākuma “Kompleksu apsaimniekošanas pasākumu īstenošana Natura 2000 teritorijās” īstenošanas noteikumi”. 
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, Finanšu ministrija, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/e02495ce-5607-4114-ab88-b2cfd78323bc

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Netika saņemti sabiedrības iebildumi un priekšlikumi. MK noteikumu projekts paredz iestrādāt grozījumus, kas apstiprināti līdz ar ES fondu Uzraudzības komitejas lēmumu un sekojošu MK lēmumu un  darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība" ar grozījumiem Nr. 8, katrā no iepriekš minēto lēmumu pieņemšanas gaitā nodrošinot sabiedrības iesaisti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Interaktīvi izglītojoša satura veidošanā daļa no audiālā satura tiks ierakstītas surdotulkojumā, tādejādi pietuvinot arī vājdzirdīgu un nedzirdīgu apmeklētāju pieredzi maksimāli reālistisku un interaktīvu. Papildus ekrāni (planšetes) ļaus papildināt audiosaturu ar surdotulkojumu atsevišķās ekspozīcijas daļā. Virtuālās realitātes (VR) iekārtas, kas ir būtiskākais papildinājums ļauj saturu saistošā,  dzīvā veidā aiznest tuvāk pie lietotāja ar to domājot – gan fizisku pieejamību, brilles iespējams pielāgot katra apmeklētāja vajadzībām, tās ir bezvadu iekārtas, kurās iespējams arī pilnībā dublēt saturu un pārvietot. VR briļļu saturs gan no skaņas gan vizuālajiem aspektiem ir daudz pielāgojamāks cilvēkiem ar redzes, dzirdes traucējumiem kā to  iespējams izdarīt ar ekrāniem. Darbnīcu zonas interaktīvi izglītojošā satura demonstrēšanai tiks aprīkotas ar galdiem ar maināmu aukstumu, lai varētu pielāgot gan bērniem, gan apmeklētājiem un darbnīcu dalībniekiem ratiņkrēslā, tā pat arī papildus sensorās norādes par ekspozīciju maiņu, telpiskiem šķēršļiem,  kā arī tiks pārskatīta mēbeļu specifikācija kopumā, piemēram, papildinot horizontālām virsmām nepieciešamību izveidot ielokus,  lai būtu iespējams sasniegt un apskatīt arī saturu virsmas centrā.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi