21-TA-81: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Informācijas sabiedrības pakalpojumu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Iekšlietu ministrijas iniciatīva, lai īstenotu Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 29.aprīļa Regulu (ES) 2021/784 par vēršanos pret teroristiska satura izplatīšanu tiešsaistē (turpmāk - Regula 2021/784).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Informācijas sabiedrības pakalpojumu likumā” (turpmāk - projekts) paredz veikt grozījumus Informācijas sabiedrības pakalpojumu likumā, lai īstenotu Regulu 2021/784.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Projekta spēkā stāšanās paredzēta vispārējā kārtībā, bet piemērošanu paredzēts uzsākt no 2022. gada 7. jūnija kā to paredz Regula 2021/784.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Internets, no vienas puses, sniedz iespēju ātri sasniegt plašu auditoriju ar minimālām izmaksām, atvieglo publiskas debates un informācijas, viedokļu un ideju izplatīšanu un iegūšanu un tādējādi būtiski veicina inovāciju, ekonomisko izaugsmi un darbvietu radīšanu tostarp Savienībā, tomēr, no otras puses, piesaista noziedzniekus, kuri vēlas ļaunprātīgi izmantot internetu nelikumīgiem mērķiem, piemēram, teroristu nodarījumiem. Teroristisks saturs, kas šādiem mērķiem kopīgots tiešsaistē, tiek izplatīts, izmantojot mitināšanas pakalpojuma sniedzējus, kuri ļauj augšupielādēt trešo personu saturu. Tādējādi interneta platformām, ņemot vērā tiešsaistes pakalpojumu sniedzēju centrālo lomu un tehnoloģiskos līdzekļus un iespējas, kas saistīti ar to sniegtajiem pakalpojumiem, ir būtiska loma, aizsargājot lietotājus no iespējamās pakļautības teroristiskam saturam, drošības riskiem ar to sniegto pakalpojumu starpniecību, ko attiecīgais saturs var radīt sabiedrībai kopumā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams īstenot vienotu regulējumu Eiropas Savienībā, lai vērstos pret teroristisku saturu tiešsaistē, kas ir daļa no plašākas nelikumīga tiešsaistes satura problēmas, pilnībā ievērojot pamattiesības.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu skaidru un saskaņotu tiesisko regulējumu, kā arī novērstu mitināšanas pakalpojumu ļaunprātīgu izmantošanu teroristiska satura izplatīšanai tiešsaistē un garantētu netraucētu digitālā vienotā tirgus darbību, uzticēšanos un drošību, ir pieņemta Regula 2021/784.
Regula 2021/784 satur pienākumus, kuri jāpiemēro mitināšanas pakalpojumu sniedzējiem, lai vērstos pret teroristiska satura izplatīšanu sabiedrībā ar to sniegto pakalpojumu starpniecību un vajadzības gadījumā nodrošinātu šāda satura ātru izņemšanu vai piekļuves atspējošanu šādam saturam.
Attiecīgie pienākumi īstenojami, aizsargājot pamattiesības, jo īpaši vārda un informācijas brīvību atklātā un demokrātiskā sabiedrībā, lai:
identificētu teroristisku saturu un nodrošinātu, ka mitināšanas pakalpojumu sniedzēji to ātri izņem; un
atvieglotu sadarbību starp dalībvalstu kompetentajām iestādēm, mitināšanas pakalpojumu sniedzējiem un, vajadzības gadījumā, Eiropolu.
Regulu 2021/784 piemēro mitināšanas pakalpojumu sniedzējiem, kuri piedāvā pakalpojumus Savienībā, neatkarīgi no to galvenā iedibinājuma vietas, ciktāl tie izplata informāciju sabiedrībā. Par mitināšanas pakalpojumu sniedzēju Regulas 2021/784 izpratnē tiek uzskatīts tādu pakalpojumu sniedzējs, kas definēti Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2015/1535 (turpmāk – Direktīva 2015/1535) 1. panta b) punktā un ko veido satura sniedzēja sniegtas informācijas glabāšana pēc satura sniedzēja pieprasījuma. Regula 2021/784 attiecas arī, piemēram, uz sociālo mediju, video, attēlu un audio koplietošanas pakalpojumu, kā arī uz datņu koplietošanas pakalpojumiem un citiem mākoņpakalpojumiem, ciktāl minētie pakalpojumi tiek izmantoti, lai glabāto informāciju darītu pieejamu sabiedrībā pēc satura sniedzēja tieša pieprasījuma.
Par teoristisku saturu Regulas izpratnē tiek uzskatīts viens vai vairāki no materiāla veidiem, kas:
kūda izdarīt kādu no nodarījumiem, kuri minēti Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Direktīvas (ES) 2017/541 par terorisma apkarošanu un ar ko aizstāj Padomes Pamatlēmumu 2002/475/TI un groza Padomes Lēmumu 2005/671/TI (turpmāk - Direktīva 2017/541) 3. panta 1. punkta a)–i) apakšpunktā, ja šāds materiāls tieši vai netieši, piemēram, slavinot terora aktus, aizstāv teroristu nodarījumu izdarīšanu, tādējādi radot draudus, ka varētu tikt izdarīts viens vai vairāki šādi nodarījumi;
aicina personu vai personu grupu izdarīt vai palīdzēt izdarīt kādu no nodarījumiem, kuri minēti Direktīvas (ES) 2017/541 3. panta 1. punkta a)–i) apakšpunktā;
aicina personu vai personu grupu piedalīties teroristu grupas darbībās Direktīvas (ES) 2017/541 4. panta b) punkta nozīmē;
sniedz norādījumus par to, kā izgatavot vai izmantot sprāgstvielas, šaujamieročus vai citus ieročus vai indīgas vai bīstamas vielas, vai par citām konkrētām metodēm vai paņēmieniem nolūkā izdarīt vai palīdzēt izdarīt kādu no teroristu nodarījumiem, kuri minēti Direktīvas (ES) 2017/541 3. panta 1. punkta a)–i) apakšpunktā; e) rada draudus, ka tiks izdarīts kāds no nodarījumiem, kuri minēti Direktīvas (ES) 2017/541 3. panta 1. punkta a)–i) apakšpunktā.
Savukārt par teroristisku saturu neuzskata materiālu, ko izplata izglītības, žurnālistikas, mākslas vai pētniecības nolūkos vai terorisma novēršanas vai apkarošanas nolūkos, tostarp materiālu, kas atspoguļo polemisku vai strīdīgu viedokļu izpausmi publiskās debatēs.
Vienlaikus Regula 2021/784 neskar Eiropas Parlamenta un Padomes 2000. gada 8. jūnija Direktīvu 2000/31/EK par dažiem informācijas sabiedrības pakalpojumu tiesiskiem aspektiem, jo īpaši elektronisko tirdzniecību, iekšējā tirgū (Direktīva par elektronisko tirdzniecību) un Eiropas Parlamenta un Padomes 2010. gada 10. marta Direktīvu 2010/13/ES, par to, lai koordinētu dažus dalībvalstu normatīvajos un administratīvajos aktos paredzētus noteikumus par audiovizuālo mediju pakalpojumu sniegšanu (Audiovizuālo mediju pakalpojumu direktīva) (turpmāk – Direktīva 2010/13/ES). Attiecībā uz audiovizuālo mediju pakalpojumiem, kas definēti Direktīvas 2010/13/ES 1. panta 1. punkta a) apakšpunktā, prevalē Direktīva 2010/13/ES.
Projekts izstrādāts, lai īstenotu Regulu 2021/784. Attiecīgi projekts paredz, ka kompetentā iestāde Regulas 2021/784 6.panta 2. punktā, 11. panta 3. punktā, 12.panta 1. punktā un 14. panta 6. punktā ietverto pasākumu īstenošanā – izdot un pārbaudīt izņemšanas rīkojumus, uzraudzīt konkrētu pasākumu īstenošanu, sniegt norādes par izņemtās informācijas neizpaušanu un glabāšanas termiņiem, veikt saziņu ar Eiropolu, jo īpaši pirms izņemšanas rīkojumu izdošanas, lai izvairītos no attiecīgu darbību pārklāšanās ar citām dalībvalstīm, kam saistoša regula 2021/784 – ir Valsts drošības dienests. Savukārt Regulas 2021/784 12. panta 1.punktā noteiktā kompetence piemērot sodus ir noteikta Valsts policijai normatīvajos aktos noteiktās jurisdikcijas ietvaros, pamatojoties uz Valsts drošības dienesta sniegto informāciju.
Attiecīgi Regulas 2021/784 16. pants un Preambulas 43.apsvērums paredz, ka mitināšanas pakalpojumu sniedzējiem nav noteikta vispārēja prasība nodrošināt fizisku klātbūtni Savienības teritorijā. Parasti mitināšanas pakalpojumu sniedzējs ir tās dalībvalsts jurisdikcijā, kurā ir tā galvenais iedibinājums vai kurā rezidē vai ir iedibināts tā juridiskais pārstāvis. Tam nevajadzētu skart noteikumus par kompetenci, kas pieņemti attiecībā uz izņemšanas rīkojumiem un lēmumiem, kuri izriet no izņemšanas rīkojumu pārbaudes saskaņā ar šo regulu. Tomēr mitināšanas pakalpojumu sniedzējam, kuram Savienībā nav iedibinājuma un kurš nenorīko juridisko pārstāvi, vajadzētu būt jebkuras dalībvalstis jurisdikcijā, un tādēļ tām būtu jāspēj uzlikt sodus, ja vien tiek ievērots ne bis in idem princips.
Vienlaikus projekts paredz, ka Valsts drošības dienests sadarbībā ar Valsts policiju sagatavos un publicēs Regulas 2021/784 8. panta 1.punktā noteikto ziņojumu, kā arī apkopos un nosūtīs Eiropas Komisijai Regulas 2021/784 21. panta 1.punktā, 22. pantā un 23. pantā noteikto informāciju, nepieciešamības gadījumā lūdzot mitināšanas pakalpojumu sniedzējiem iesūtīt to Regulas 2021/784 7. pantā noteiktos pārredzamības ziņojumus.
Vienlaikus Regulas 2021/784 14. panta 5. punkts nosaka, ka, ja mitināšanas pakalpojumu sniedzējs uzzina par teroristisku saturu, kas saistīts ar tūlītējiem draudiem dzīvībai, tas nekavējoties informē iestādes, kas attiecīgajās dalībvalstīs ir kompetentas noziedzīgu nodarījumu izmeklēšanā un kriminālvajāšanā. Ja nav iespējams noteikt attiecīgās dalībvalstis, mitināšanas pakalpojumu sniedzējs informē kontaktpunktu, ievērojot Regulas 2021/784 12. panta 2.punktu, dalībvalstī, kurā ir to galvenais iedibinājums vai kurā rezidē vai ir iedibināts to juridiskais pārstāvis, un informāciju attiecībā uz minēto teroristisko saturu pārsūta Eiropolam, lai tas veiktu piemērotus turpmākos pasākumus.
Lai atvieglotu mitināšanas pakalpojumu sniedzēju saziņu ar Eiropolu attiecīgajos gadījumos, projekts paredz, ka, ja mitināšanas pakalpojumu sniedzējam, ievērojot Regulas 2021/784 14. panta 5. punktu, ir nepieciešams informēt kontaktpunktu Latvijas Republikā, attiecīgo informāciju Eiropolam var nosūtīt ar Valsts drošības dienesta starpniecību, kuras attiecīgā kontaktinformācija pieejama tās tīmekļa vietnē.
Tāpat projekts atvieglinātas saziņas nolūkos paredz, ka informācija par kontaktpunktu, ievērojot Regulas 2021/784 12. panta 2.punktā, Valsts drošības dienestā ir pieejama tā tīmekļa vietnē.
Regulas 2021/784 13. pants kopsakarā ar Preambulas 35.apsvērumu īpaši uzsvar pamattiesību ievērošanu, vēršoties pret ļaunprātīgu mitināšanas pakalpojumu izmantošanu teroristiska satura izplatīšanai tiešsaistē, lai garantētu iekšējā tirgus raitu darbību, kā arī objektivitātes, vienlīdzības un diskriminācijas aizlieguma principu ievērošanu kompetento iestāžu pienākumu īstenošanā Regulas 2021/784 ietvaros.
Regulas 2021/784 Preambulas 40. apsvērums sniedz informāciju par iespēju dalībvalstīm izdot signālziņas, kas kalpo par brīdinājumu mitināšanas pakalpojumu sniedzējiem par iespējamu teroristisku saturu, lai mitināšanas pakalpojumu sniedzējs varētu brīvprātīgi izvērtēt attiecīgā satura atbilstību tā komerciālajiem noteikumiem. Ņemot vērā signālziņu nozīmi, proti, to efektīvo, brīdinošo un brīvprātīgo raksturu, projekts nosaka, ka Valsts drošības dienestam pirms izņemšanas rīkojuma izdošanas ir tiesības mitināšanas pakalpojumu sniedzējam nosūtīt brīdinoša rakstura signālziņu par informāciju, kura varētu būt uzskatāma par teroristisku saturu, lai tas signālziņā noteiktajā termiņā izvērtētu attiecīgā satura atbilstību saviem komerciālajiem noteikumiem. Attiecīgi projekts paredz, ka kā pirmais līdzeklis, var tikt izmantotas signālziņas kā mitināšanas pakalpojumu un satura sniedzēju tiesības un likumiskās intereses vismazāk ierobežojošais līdzeklis.
Vienlaikus Regula 2021/784 9. pants nosaka pienākumu dalībvalstīm ieviest efektīvus tiesiskās aizsardzības līdzekļus:
1) mitināšanas pakalpojumu sniedzējiem, kuri ir saņēmuši izņemšanas rīkojumu, kas izdots, ievērojot Regulas 2021/784 3. panta 1. punktu, vai lēmumu, ievērojot Regulas 2021/784 4. panta 4. punktu vai Regulas 2021/7845. panta 4., 6. vai 7.punktu, ir tiesības uz efektīvu tiesību aizsardzību. Minētās tiesības ietver tiesības apstrīdēt šādu izņemšanas rīkojumu tās dalībvalsts tiesās, kuras kompetentā iestāde ir izdevusi izņemšanas rīkojumu, un tiesības apstrīdēt lēmumu, ievērojot Regulas 2021/784 4. panta 4. punktu vai Regulas 2021/784 5.panta 4., 6. vai 7. punktu, tās dalībvalsts tiesās, kuras kompetentā iestāde ir pieņēmusi lēmumu;
2) satura sniedzējiem, kuru saturs ir izņemts vai kuru saturam ir atspējota piekļuve pēc izņemšanas rīkojuma, ir tiesības uz efektīvu tiesību aizsardzību. Minētās tiesības ietver tiesības apstrīdēt izņemšanas rīkojumu, kas izdots, ievērojot Regulas 2021/784 3. panta 1. punktu, tās dalībvalsts tiesās, kuras kompetentā iestāde ir izdevusi izņemšanas rīkojumu, un tiesības apstrīdēt lēmumu, ievērojot Regulas 2021/784 4. panta 4. punktu, tās dalībvalsts tiesās, kuras kompetentā iestāde ir pieņēmusi lēmumu.
Lai īstenotu Regulas 2021/784 9. pantā noteikto, projekts paredz, ka Valsts drošības dienesta izdoto izņemšanas rīkojumu vai pieņemto lēmumu, ievērojot regulas 2021/784 9.panta 1. punktu, mitināšanas pakalpojumu sniedzējam ir tiesības pārsūdzēt administratīvā rajona tiesā administratīvā procesa likuma kārtībā. Savukārt satura sniedzējiem, kuru saturs ir izņemts vai kuru saturam ir atspējota piekļuve pēc izņemšanas rīkojuma, ievērojot regulas 2021/784 9. panta 2.punktu vai 10. panta 2. punktu, ir tiesības pārsūdzēt izdoto izņemšanas rīkojumu vai pieņemto lēmumu administratīvā rajona tiesā administratīvā procesa likuma kārtībā. Tiesas lēmums, kas pieņemts saskaņā ar šā panta pirmo vai otro daļu, nav pārsūdzams.
Attiecīgi Valsts drošības dienesta izdotais izņemšanas rīkojums būs administratīvais akts, tādējādi tā pārsūdzība paredzēta administratīvā procesa likuma kārtībā. Analogs tiesību aizsardzības līdzeklis projektā paredzēts, lai īstenotu Regulas 2021/784 10. panta 2. punktā noteikto.
Regulas 2021/784 6. panta 2. punkts paredz tiesības kompetentajām iestādēm un tiesu iestādēm noteikt izņemtās informācijas saglabāšanas termiņus. Savukārt minētā panta 3.punkts paredz, ka mitināšanas pakalpojumu sniedzējs veic atbilstošus tehniskus un organizatoriskus pasākumu, lai nodrošinātu izņemtā satura atbilstošu saglabāšanu un piekļuves ierobežošanu.
Ievērojot minēto, projekts paredz attiecīgu kompetenci Valsts drošības dienestam un tiesu iestādēm noteikt izņemtā satura glabāšanas termiņus un kārtību (tostarp informācijas izpaušanas pieļaujamību).
Administratīvā procesa likuma 185.panta ceturtās daļas otrais punkts kopsakarā ar pirmo daļu nosaka, ka pieteikuma iesniegšanā tiesā neaptur administratīvā akta darbību, ja tas paredzēts citos likumos. Ņemot vērā teroristiska satura ietekmi, kā iepriekš minēts, projekts paredz, ka pieteikuma iesniegšana tiesā neaptur administratīvā akta darbību. Papildus analogi kā tas paredzēts, piemēram, likuma “Par valsts noslēpumu” 16. panta otrajā daļā, projekts nosaka, ka administratīvā akta darbība nav apturama arī pēc personas lūguma.
Regulas 2021/784 14. panta 3. punkts un Preambulas 39.apsvērums nosaka, ka saziņa starp kompetentajām iestādēm un Eiropolu īstenojama, izmantojot drošus saziņas kanālus. Attiecīgā praktiskā īstenošana tiks nodrošināta t.s.policijas sadarbības ietvaros, ievērojot labākās prakses nosacījumus par drošu saziņu.
Regulas 2021/784 18. pants un Preambulas 45. apsvērums nosaka, ka dalībvalstis pieņem noteikumus par sodiem, kas piemērojami par regulas pārkāpumiem, ko izdara mitināšanas pakalpojumu sniedzēji, un veic visus pasākumus, kas nepieciešami, lai nodrošinātu, ka tie tiek īstenoti. Šādus sodus piemēro tikai par šādu Regulas 2021/784 pantu pārkāpumiem: 3. panta 3. un 6. punkts, 4. panta 2. un 7.punkts, 5. panta 1., 2., 3., 5. un 6. punkts, 6., 7., 10. un 11.pants, 14. panta 5. punkts, 15. panta 1. punkts un 17.pants. Minētie sodi ir iedarbīgi, samērīgi un atturoši. Proti, dalībvalstīm būtu jāpieņem noteikumi par sodiem, kuri var būt administratīvi sodi vai kriminālsodi, kā arī, attiecīgā gadījumā, naudassodu piemērošanas vadlīnijas. Atsevišķos gadījumos par nepildīšanu varētu paredzēt sodus, ievērojot ne bis in idem un proporcionalitātes principus un nodrošinot, ka šādos sodos tiek ņemta vērā sistemātiska neizpilde. Sodi varētu izpausties dažādos veidos, tostarp kā oficiāli brīdinājumi maznozīmīgu pārkāpumu gadījumos vai kā finansiāli sodi saistībā ar smagākiem vai sistemātiskākiem pārkāpumiem. Īpaši bargi sodi būtu jāuzliek gadījumos, kad mitināšanas pakalpojumu sniedzējs sistemātiski vai pastāvīgi neizņem teroristisku saturu vai neatspējo piekļuvi tam vienas stundas laikā pēc izņemšanas rīkojuma saņemšanas. Nosakot, vai būtu jāuzliek finansiāli sodi, būtu pienācīgi jāņem vērā mitināšanas pakalpojumu sniedzēja finansiālie resursi. Turklāt kompetentajai iestādei būtu jāņem vērā tas, vai mitināšanas pakalpojumu sniedzējs ir jaunuzņēmums, mikrouzņēmums vai mazs vai vidējs uzņēmums. Būtu jāņem vērā papildu apstākļi, piemēram, tas, vai mitināšanas pakalpojumu sniedzēja rīcība bija objektīvi neapdomīga vai nosodāma, un tas, vai pārkāpums ir izdarīts neuzmanības dēļ vai tīši. Dalībvalstīm būtu jānodrošina, ka sodi, kas piemēroti par minētās regulas pārkāpšanu, neveicina tāda materiāla izņemšanu, kas nav teroristisks saturs.
Vienlaikus Regulas 2021/784 18. panta 2. punkts nosaka, ka 2.dalībvalstis nodrošina, lai kompetentās iestādes, lemjot par to, vai uzlikt sodu, un nosakot soda veidu un apmēru, ņem vērā visus attiecīgos apstākļus, tostarp:
a) pārkāpuma raksturu, smagumu un ilgumu;
b) to, vai pārkāpums ir tīšs vai arī nolaidības rezultāts;
c) mitināšanas pakalpojumu sniedzēja iepriekšējos pārkāpumus;
d) mitināšanas pakalpojumu sniedzēja finansiālo stiprību;
e) līmeni, kādā mitināšanas pakalpojumu sniedzējs sadarbojas ar kompetentajām iestādēm;
f) mitināšanas pakalpojumu sniedzēja raksturu un lielumu, jo īpaši to, vai tas ir mikrouzņēmums, mazais vai vidējais uzņēmums;
g) mitināšanas pakalpojumu sniedzēja vainas pakāpi, ņemot vērā tehniskos un organizatoriskos pasākumus, ko mitināšanas pakalpojumu sniedzējs veicis, lai izpildītu Regulu 2021/784.
Savukārt Regulas 2021/784 18. panta 3. punkts nosaka, ka. Dalībvalstis nodrošina, lai gadījumā, ja sistemātiski vai pastāvīgi netiek pildīts Regulas 2021/784 3. panta 3. punktā paredzētais pienākums, tiek piemēroti naudassodi apjomā līdz 4 % no mitināšanas pakalpojumu sniedzēja kopējā apgrozījuma iepriekšējā saimnieciskajā gadā.
Attiecīgi, kā minēts iepriekš, Regulas 2021/784 2. panta 1.punkts nosaka, ka “mitināšanas pakalpojumu sniedzējs” ir tādu pakalpojumu sniedzējs kā paredzēts Direktīvas 2015/1535 1.panta b)punktā. Minētā direktīvas norma paredz, ka “pakalpojums” ir jebkāds Informācijas sabiedrības pakalpojums, tas ir, jebkāds pakalpojums, ko parasti sniedz par atlīdzību no attāluma, ar elektroniskiem līdzekļiem un pēc pakalpojumu saņēmēja individuāla pieprasījuma. Vienlaikus, Eiropas Parlamenta un Padomes 2000. gada 8. jūnija Direktīvas 2000/31/EK par dažiem informācijas sabiedrības pakalpojumu tiesiskiem aspektiem, jo īpaši elektronisko tirdzniecību, iekšējā tirgū (Direktīva par elektronisko tirdzniecību), kas transponēta, tostarp ar Informācijas sabiedrības pakalpojumu likumu, 2. panta b) punkts nosaka, ka “pakalpojumu sniedzējs": jebkura fiziska vai juridiska persona, kas sniedz informācijas sabiedrības pakalpojumu. Attiecīgi Informācijas sabiedrības pakalpojumu likuma 1.panta pirmās daļas 2. punkts kopsakarā ar 4. panta pirmās daļas 1. punktu nosaka, ka informācijas sabiedrības pakalpojumu sniedzējs ir gan fiziska, gan juridiska persona.
Ievērojot minēto, Regulā 2021/784 ietvertais termins “mitināšanas pakalpojumu sniedzējs” aptver gan fiziskas, gan juridiskas personas, kas sniedz attiecīgo pakalpojumu. Tādējādi arī Regulā 2021/784 ietvertās normas par sodiem ir attiecināmas gan uz attiecīgajām fiziskām, gan juridiskām personām.
Attiecīgi Regulas 2021/784 18. panta 1. punkts paredz to Regulas 2021/784 normu uzskaitījumu, par kuru pārkāpumu ir paredzams sods dalībvalsts normatīvajos aktos. Minētais normu uzskaitījums faktiski paredz, ka sods ir nosakāms par attiecīgajās Regulas 2021/784 normās ietverto pienākumu neizpildi vai neizpildi paredzētajā termiņā.
Savukārt iedarbīgu, samērīgu un atturošu sodu noteikšanā vērā ņemti citos līdzīgu nozaru normatīvajos aktos paredzētie soda apmēri:
1) Informācijas sabiedrības pakalpojumu likuma 16.panta pirmā daļa – Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir tiesīgs par regulas Nr. 2019/1150 pārkāpumu piemērot tiešsaistes starpniecības platformu pakalpojumu sniedzējam soda naudu līdz 14 000 euro (divtūkstoš astoņsimt naudas soda vienības ekvivalenti);
2) Administratīvo sodu likums par pārkāpumiem pārvaldes, sabiedriskās kārtības un valsts valodas lietošanas jomā 3. panta pirmā daļa – “Par informācijas nesniegšanu, informācijas nepienācīgu sniegšanu vai nepatiesas informācijas sniegšanu iestādei, izņemot šā panta otrajā, trešajā un ceturtajā daļā paredzētos pārkāpumus, piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai līdz simt četrdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai — no četrpadsmit līdz divtūkstoš astoņsimt naudas soda vienībām”;
3) Reklāmas likuma 4. pants par aizliegumiem, kas ievērojami reklāmas veidošanā un 20. panta pirmā daļa – uzraudzības iestāde par normatīvo aktu prasībām neatbilstošas reklāmas sniegšanu vai izplatīšanu ir tiesīga uzlikt soda naudu līdz 14 000 euro (divtūkstoš astoņsimt naudas soda vienības ekvivalenti);
4) Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 23.2 panta pirmās daļas 3. punkts un 26. panta pirmās daļas 8. punkts attiecībā uz aizliegumu ietvert teroristiska satura informāciju, kā arī
- 78. panta pirmā daļa – “Par šajā likumā noteiktās kārtības pārkāpšanu audio un audiovizuālo komerciālo paziņojumu sniegšanā vai izplatīšanā piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai no septiņām līdz divdesmit astoņām naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai — no četrpadsmit līdz tūkstoš četrsimt divdesmit naudas soda vienībām”.
- 79. panta pirmā daļa – “Par elektroniskā plašsaziņas līdzekļa darbības neatbilstību elektroniskā plašsaziņas līdzekļa iesniegtajiem un šajā likumā paredzētajiem televīzijas un radio programmu darbības pamatnosacījumiem piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai no desmit līdz simt naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai — no simt līdz divtūkstoš naudas soda vienībām.”.
No minētā izriet, ka mazākais soda apmērs fiziskai personai, ko paredz iepriekš aplūkotās tiesību normas (Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 78.pants par audio un audiovizuālo komerciālo paziņojumu sniegšanas vai izplatīšanas noteikumu pārkāpšanu, kas var būt arī teroristiska satura izplatīšana), ir septiņas naudas soda vienības fiziskajai personai.
Savukārt Informācijas sabiedrības pakalpojumu likuma 16.panta pirmā daļa un Reklāmas likuma 20.panta pirmā daļa paredz soda naudu līdz 14’000 euro (divtūkstoš astoņsimt naudas soda vienības ekvivalenti) par komerciālo paziņojumu izplatīšanas noteikumu pārkāpumu. Vienlaikus kā maksimālais sods fiziskajai personai, ko paredz Administratīvās atbildības likums ir četrsimt naudas soda vienības.
Attiecīgi minimālā un maksimālā soda apmēru juridiskai personai minēto normu ietvaros paredz Administratīvo sodu likuma par pārkāpumiem pārvaldes, sabiedriskās kārtības un valsts valodas lietošanas jomā 3. panta pirmā daļa - no četrpadsmit līdz divtūkstoš astoņsimt naudas soda vienībām.
Ievērojot minēto, kā arī administratīvās atbildības sodu koncepcijā noteikto par maksimālo sodu apmēru, projekts nosaka, ka par Regulas 2021/784 3. panta 3. vai 6. punktā, 4.panta 2. vai 7. punktā, 5. panta 1., 2., 3., 5. vai 6. punktā, 6., 7., 10. vai 11. pantā, 14. panta 5. punktā, 15. panta 1. punktā vai 17. pantā noteiktā pienākuma nepildīšanu vai neizpildi attiecīgajā termiņā atkarībā no pārkāpuma rakstura, smaguma, intensitātes un citiem regulas 2021/784 18. panta 2. punktā minētajiem apstākļiem mitināšanas pakalpojumu sniedzējam piemēro brīdinājumu, nosakot termiņu pārkāpuma novēršanai, vai naudas sodu fiziskajai personai no septiņām līdz četrsimt naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai - no četrpadsmit līdz divi tūkstoši astoņsimt naudas soda vienībām -, nosakot tā samaksas termiņu un termiņu pārkāpuma novēršanai.
Savukārt, ja mitināšanas pakalpojumu sniedzējs sistemātiski vai pastāvīgi nepilda Regulas 2021/784 3. panta 3.punktā paredzēto pienākumu, tam, ievērojot minētās 18.panta 3. punktu, piemēro naudas sodu apjomā līdz 4 % no mitināšanas pakalpojumu sniedzēja kopējā apgrozījuma iepriekšējā saimnieciskajā gadā.
Projekta spēkā stāšanās paredzēta vispārējā kārtībā, bet piemērošanu paredzēts uzsākt no 2022. gada 7. jūnija kā to paredz Regula 2021/784.
Regula 2021/784 satur pienākumus, kuri jāpiemēro mitināšanas pakalpojumu sniedzējiem, lai vērstos pret teroristiska satura izplatīšanu sabiedrībā ar to sniegto pakalpojumu starpniecību un vajadzības gadījumā nodrošinātu šāda satura ātru izņemšanu vai piekļuves atspējošanu šādam saturam.
Attiecīgie pienākumi īstenojami, aizsargājot pamattiesības, jo īpaši vārda un informācijas brīvību atklātā un demokrātiskā sabiedrībā, lai:
identificētu teroristisku saturu un nodrošinātu, ka mitināšanas pakalpojumu sniedzēji to ātri izņem; un
atvieglotu sadarbību starp dalībvalstu kompetentajām iestādēm, mitināšanas pakalpojumu sniedzējiem un, vajadzības gadījumā, Eiropolu.
Regulu 2021/784 piemēro mitināšanas pakalpojumu sniedzējiem, kuri piedāvā pakalpojumus Savienībā, neatkarīgi no to galvenā iedibinājuma vietas, ciktāl tie izplata informāciju sabiedrībā. Par mitināšanas pakalpojumu sniedzēju Regulas 2021/784 izpratnē tiek uzskatīts tādu pakalpojumu sniedzējs, kas definēti Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2015/1535 (turpmāk – Direktīva 2015/1535) 1. panta b) punktā un ko veido satura sniedzēja sniegtas informācijas glabāšana pēc satura sniedzēja pieprasījuma. Regula 2021/784 attiecas arī, piemēram, uz sociālo mediju, video, attēlu un audio koplietošanas pakalpojumu, kā arī uz datņu koplietošanas pakalpojumiem un citiem mākoņpakalpojumiem, ciktāl minētie pakalpojumi tiek izmantoti, lai glabāto informāciju darītu pieejamu sabiedrībā pēc satura sniedzēja tieša pieprasījuma.
Par teoristisku saturu Regulas izpratnē tiek uzskatīts viens vai vairāki no materiāla veidiem, kas:
kūda izdarīt kādu no nodarījumiem, kuri minēti Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Direktīvas (ES) 2017/541 par terorisma apkarošanu un ar ko aizstāj Padomes Pamatlēmumu 2002/475/TI un groza Padomes Lēmumu 2005/671/TI (turpmāk - Direktīva 2017/541) 3. panta 1. punkta a)–i) apakšpunktā, ja šāds materiāls tieši vai netieši, piemēram, slavinot terora aktus, aizstāv teroristu nodarījumu izdarīšanu, tādējādi radot draudus, ka varētu tikt izdarīts viens vai vairāki šādi nodarījumi;
aicina personu vai personu grupu izdarīt vai palīdzēt izdarīt kādu no nodarījumiem, kuri minēti Direktīvas (ES) 2017/541 3. panta 1. punkta a)–i) apakšpunktā;
aicina personu vai personu grupu piedalīties teroristu grupas darbībās Direktīvas (ES) 2017/541 4. panta b) punkta nozīmē;
sniedz norādījumus par to, kā izgatavot vai izmantot sprāgstvielas, šaujamieročus vai citus ieročus vai indīgas vai bīstamas vielas, vai par citām konkrētām metodēm vai paņēmieniem nolūkā izdarīt vai palīdzēt izdarīt kādu no teroristu nodarījumiem, kuri minēti Direktīvas (ES) 2017/541 3. panta 1. punkta a)–i) apakšpunktā; e) rada draudus, ka tiks izdarīts kāds no nodarījumiem, kuri minēti Direktīvas (ES) 2017/541 3. panta 1. punkta a)–i) apakšpunktā.
Savukārt par teroristisku saturu neuzskata materiālu, ko izplata izglītības, žurnālistikas, mākslas vai pētniecības nolūkos vai terorisma novēršanas vai apkarošanas nolūkos, tostarp materiālu, kas atspoguļo polemisku vai strīdīgu viedokļu izpausmi publiskās debatēs.
Vienlaikus Regula 2021/784 neskar Eiropas Parlamenta un Padomes 2000. gada 8. jūnija Direktīvu 2000/31/EK par dažiem informācijas sabiedrības pakalpojumu tiesiskiem aspektiem, jo īpaši elektronisko tirdzniecību, iekšējā tirgū (Direktīva par elektronisko tirdzniecību) un Eiropas Parlamenta un Padomes 2010. gada 10. marta Direktīvu 2010/13/ES, par to, lai koordinētu dažus dalībvalstu normatīvajos un administratīvajos aktos paredzētus noteikumus par audiovizuālo mediju pakalpojumu sniegšanu (Audiovizuālo mediju pakalpojumu direktīva) (turpmāk – Direktīva 2010/13/ES). Attiecībā uz audiovizuālo mediju pakalpojumiem, kas definēti Direktīvas 2010/13/ES 1. panta 1. punkta a) apakšpunktā, prevalē Direktīva 2010/13/ES.
Projekts izstrādāts, lai īstenotu Regulu 2021/784. Attiecīgi projekts paredz, ka kompetentā iestāde Regulas 2021/784 6.panta 2. punktā, 11. panta 3. punktā, 12.panta 1. punktā un 14. panta 6. punktā ietverto pasākumu īstenošanā – izdot un pārbaudīt izņemšanas rīkojumus, uzraudzīt konkrētu pasākumu īstenošanu, sniegt norādes par izņemtās informācijas neizpaušanu un glabāšanas termiņiem, veikt saziņu ar Eiropolu, jo īpaši pirms izņemšanas rīkojumu izdošanas, lai izvairītos no attiecīgu darbību pārklāšanās ar citām dalībvalstīm, kam saistoša regula 2021/784 – ir Valsts drošības dienests. Savukārt Regulas 2021/784 12. panta 1.punktā noteiktā kompetence piemērot sodus ir noteikta Valsts policijai normatīvajos aktos noteiktās jurisdikcijas ietvaros, pamatojoties uz Valsts drošības dienesta sniegto informāciju.
Attiecīgi Regulas 2021/784 16. pants un Preambulas 43.apsvērums paredz, ka mitināšanas pakalpojumu sniedzējiem nav noteikta vispārēja prasība nodrošināt fizisku klātbūtni Savienības teritorijā. Parasti mitināšanas pakalpojumu sniedzējs ir tās dalībvalsts jurisdikcijā, kurā ir tā galvenais iedibinājums vai kurā rezidē vai ir iedibināts tā juridiskais pārstāvis. Tam nevajadzētu skart noteikumus par kompetenci, kas pieņemti attiecībā uz izņemšanas rīkojumiem un lēmumiem, kuri izriet no izņemšanas rīkojumu pārbaudes saskaņā ar šo regulu. Tomēr mitināšanas pakalpojumu sniedzējam, kuram Savienībā nav iedibinājuma un kurš nenorīko juridisko pārstāvi, vajadzētu būt jebkuras dalībvalstis jurisdikcijā, un tādēļ tām būtu jāspēj uzlikt sodus, ja vien tiek ievērots ne bis in idem princips.
Vienlaikus projekts paredz, ka Valsts drošības dienests sadarbībā ar Valsts policiju sagatavos un publicēs Regulas 2021/784 8. panta 1.punktā noteikto ziņojumu, kā arī apkopos un nosūtīs Eiropas Komisijai Regulas 2021/784 21. panta 1.punktā, 22. pantā un 23. pantā noteikto informāciju, nepieciešamības gadījumā lūdzot mitināšanas pakalpojumu sniedzējiem iesūtīt to Regulas 2021/784 7. pantā noteiktos pārredzamības ziņojumus.
Vienlaikus Regulas 2021/784 14. panta 5. punkts nosaka, ka, ja mitināšanas pakalpojumu sniedzējs uzzina par teroristisku saturu, kas saistīts ar tūlītējiem draudiem dzīvībai, tas nekavējoties informē iestādes, kas attiecīgajās dalībvalstīs ir kompetentas noziedzīgu nodarījumu izmeklēšanā un kriminālvajāšanā. Ja nav iespējams noteikt attiecīgās dalībvalstis, mitināšanas pakalpojumu sniedzējs informē kontaktpunktu, ievērojot Regulas 2021/784 12. panta 2.punktu, dalībvalstī, kurā ir to galvenais iedibinājums vai kurā rezidē vai ir iedibināts to juridiskais pārstāvis, un informāciju attiecībā uz minēto teroristisko saturu pārsūta Eiropolam, lai tas veiktu piemērotus turpmākos pasākumus.
Lai atvieglotu mitināšanas pakalpojumu sniedzēju saziņu ar Eiropolu attiecīgajos gadījumos, projekts paredz, ka, ja mitināšanas pakalpojumu sniedzējam, ievērojot Regulas 2021/784 14. panta 5. punktu, ir nepieciešams informēt kontaktpunktu Latvijas Republikā, attiecīgo informāciju Eiropolam var nosūtīt ar Valsts drošības dienesta starpniecību, kuras attiecīgā kontaktinformācija pieejama tās tīmekļa vietnē.
Tāpat projekts atvieglinātas saziņas nolūkos paredz, ka informācija par kontaktpunktu, ievērojot Regulas 2021/784 12. panta 2.punktā, Valsts drošības dienestā ir pieejama tā tīmekļa vietnē.
Regulas 2021/784 13. pants kopsakarā ar Preambulas 35.apsvērumu īpaši uzsvar pamattiesību ievērošanu, vēršoties pret ļaunprātīgu mitināšanas pakalpojumu izmantošanu teroristiska satura izplatīšanai tiešsaistē, lai garantētu iekšējā tirgus raitu darbību, kā arī objektivitātes, vienlīdzības un diskriminācijas aizlieguma principu ievērošanu kompetento iestāžu pienākumu īstenošanā Regulas 2021/784 ietvaros.
Regulas 2021/784 Preambulas 40. apsvērums sniedz informāciju par iespēju dalībvalstīm izdot signālziņas, kas kalpo par brīdinājumu mitināšanas pakalpojumu sniedzējiem par iespējamu teroristisku saturu, lai mitināšanas pakalpojumu sniedzējs varētu brīvprātīgi izvērtēt attiecīgā satura atbilstību tā komerciālajiem noteikumiem. Ņemot vērā signālziņu nozīmi, proti, to efektīvo, brīdinošo un brīvprātīgo raksturu, projekts nosaka, ka Valsts drošības dienestam pirms izņemšanas rīkojuma izdošanas ir tiesības mitināšanas pakalpojumu sniedzējam nosūtīt brīdinoša rakstura signālziņu par informāciju, kura varētu būt uzskatāma par teroristisku saturu, lai tas signālziņā noteiktajā termiņā izvērtētu attiecīgā satura atbilstību saviem komerciālajiem noteikumiem. Attiecīgi projekts paredz, ka kā pirmais līdzeklis, var tikt izmantotas signālziņas kā mitināšanas pakalpojumu un satura sniedzēju tiesības un likumiskās intereses vismazāk ierobežojošais līdzeklis.
Vienlaikus Regula 2021/784 9. pants nosaka pienākumu dalībvalstīm ieviest efektīvus tiesiskās aizsardzības līdzekļus:
1) mitināšanas pakalpojumu sniedzējiem, kuri ir saņēmuši izņemšanas rīkojumu, kas izdots, ievērojot Regulas 2021/784 3. panta 1. punktu, vai lēmumu, ievērojot Regulas 2021/784 4. panta 4. punktu vai Regulas 2021/7845. panta 4., 6. vai 7.punktu, ir tiesības uz efektīvu tiesību aizsardzību. Minētās tiesības ietver tiesības apstrīdēt šādu izņemšanas rīkojumu tās dalībvalsts tiesās, kuras kompetentā iestāde ir izdevusi izņemšanas rīkojumu, un tiesības apstrīdēt lēmumu, ievērojot Regulas 2021/784 4. panta 4. punktu vai Regulas 2021/784 5.panta 4., 6. vai 7. punktu, tās dalībvalsts tiesās, kuras kompetentā iestāde ir pieņēmusi lēmumu;
2) satura sniedzējiem, kuru saturs ir izņemts vai kuru saturam ir atspējota piekļuve pēc izņemšanas rīkojuma, ir tiesības uz efektīvu tiesību aizsardzību. Minētās tiesības ietver tiesības apstrīdēt izņemšanas rīkojumu, kas izdots, ievērojot Regulas 2021/784 3. panta 1. punktu, tās dalībvalsts tiesās, kuras kompetentā iestāde ir izdevusi izņemšanas rīkojumu, un tiesības apstrīdēt lēmumu, ievērojot Regulas 2021/784 4. panta 4. punktu, tās dalībvalsts tiesās, kuras kompetentā iestāde ir pieņēmusi lēmumu.
Lai īstenotu Regulas 2021/784 9. pantā noteikto, projekts paredz, ka Valsts drošības dienesta izdoto izņemšanas rīkojumu vai pieņemto lēmumu, ievērojot regulas 2021/784 9.panta 1. punktu, mitināšanas pakalpojumu sniedzējam ir tiesības pārsūdzēt administratīvā rajona tiesā administratīvā procesa likuma kārtībā. Savukārt satura sniedzējiem, kuru saturs ir izņemts vai kuru saturam ir atspējota piekļuve pēc izņemšanas rīkojuma, ievērojot regulas 2021/784 9. panta 2.punktu vai 10. panta 2. punktu, ir tiesības pārsūdzēt izdoto izņemšanas rīkojumu vai pieņemto lēmumu administratīvā rajona tiesā administratīvā procesa likuma kārtībā. Tiesas lēmums, kas pieņemts saskaņā ar šā panta pirmo vai otro daļu, nav pārsūdzams.
Attiecīgi Valsts drošības dienesta izdotais izņemšanas rīkojums būs administratīvais akts, tādējādi tā pārsūdzība paredzēta administratīvā procesa likuma kārtībā. Analogs tiesību aizsardzības līdzeklis projektā paredzēts, lai īstenotu Regulas 2021/784 10. panta 2. punktā noteikto.
Regulas 2021/784 6. panta 2. punkts paredz tiesības kompetentajām iestādēm un tiesu iestādēm noteikt izņemtās informācijas saglabāšanas termiņus. Savukārt minētā panta 3.punkts paredz, ka mitināšanas pakalpojumu sniedzējs veic atbilstošus tehniskus un organizatoriskus pasākumu, lai nodrošinātu izņemtā satura atbilstošu saglabāšanu un piekļuves ierobežošanu.
Ievērojot minēto, projekts paredz attiecīgu kompetenci Valsts drošības dienestam un tiesu iestādēm noteikt izņemtā satura glabāšanas termiņus un kārtību (tostarp informācijas izpaušanas pieļaujamību).
Administratīvā procesa likuma 185.panta ceturtās daļas otrais punkts kopsakarā ar pirmo daļu nosaka, ka pieteikuma iesniegšanā tiesā neaptur administratīvā akta darbību, ja tas paredzēts citos likumos. Ņemot vērā teroristiska satura ietekmi, kā iepriekš minēts, projekts paredz, ka pieteikuma iesniegšana tiesā neaptur administratīvā akta darbību. Papildus analogi kā tas paredzēts, piemēram, likuma “Par valsts noslēpumu” 16. panta otrajā daļā, projekts nosaka, ka administratīvā akta darbība nav apturama arī pēc personas lūguma.
Regulas 2021/784 14. panta 3. punkts un Preambulas 39.apsvērums nosaka, ka saziņa starp kompetentajām iestādēm un Eiropolu īstenojama, izmantojot drošus saziņas kanālus. Attiecīgā praktiskā īstenošana tiks nodrošināta t.s.policijas sadarbības ietvaros, ievērojot labākās prakses nosacījumus par drošu saziņu.
Regulas 2021/784 18. pants un Preambulas 45. apsvērums nosaka, ka dalībvalstis pieņem noteikumus par sodiem, kas piemērojami par regulas pārkāpumiem, ko izdara mitināšanas pakalpojumu sniedzēji, un veic visus pasākumus, kas nepieciešami, lai nodrošinātu, ka tie tiek īstenoti. Šādus sodus piemēro tikai par šādu Regulas 2021/784 pantu pārkāpumiem: 3. panta 3. un 6. punkts, 4. panta 2. un 7.punkts, 5. panta 1., 2., 3., 5. un 6. punkts, 6., 7., 10. un 11.pants, 14. panta 5. punkts, 15. panta 1. punkts un 17.pants. Minētie sodi ir iedarbīgi, samērīgi un atturoši. Proti, dalībvalstīm būtu jāpieņem noteikumi par sodiem, kuri var būt administratīvi sodi vai kriminālsodi, kā arī, attiecīgā gadījumā, naudassodu piemērošanas vadlīnijas. Atsevišķos gadījumos par nepildīšanu varētu paredzēt sodus, ievērojot ne bis in idem un proporcionalitātes principus un nodrošinot, ka šādos sodos tiek ņemta vērā sistemātiska neizpilde. Sodi varētu izpausties dažādos veidos, tostarp kā oficiāli brīdinājumi maznozīmīgu pārkāpumu gadījumos vai kā finansiāli sodi saistībā ar smagākiem vai sistemātiskākiem pārkāpumiem. Īpaši bargi sodi būtu jāuzliek gadījumos, kad mitināšanas pakalpojumu sniedzējs sistemātiski vai pastāvīgi neizņem teroristisku saturu vai neatspējo piekļuvi tam vienas stundas laikā pēc izņemšanas rīkojuma saņemšanas. Nosakot, vai būtu jāuzliek finansiāli sodi, būtu pienācīgi jāņem vērā mitināšanas pakalpojumu sniedzēja finansiālie resursi. Turklāt kompetentajai iestādei būtu jāņem vērā tas, vai mitināšanas pakalpojumu sniedzējs ir jaunuzņēmums, mikrouzņēmums vai mazs vai vidējs uzņēmums. Būtu jāņem vērā papildu apstākļi, piemēram, tas, vai mitināšanas pakalpojumu sniedzēja rīcība bija objektīvi neapdomīga vai nosodāma, un tas, vai pārkāpums ir izdarīts neuzmanības dēļ vai tīši. Dalībvalstīm būtu jānodrošina, ka sodi, kas piemēroti par minētās regulas pārkāpšanu, neveicina tāda materiāla izņemšanu, kas nav teroristisks saturs.
Vienlaikus Regulas 2021/784 18. panta 2. punkts nosaka, ka 2.dalībvalstis nodrošina, lai kompetentās iestādes, lemjot par to, vai uzlikt sodu, un nosakot soda veidu un apmēru, ņem vērā visus attiecīgos apstākļus, tostarp:
a) pārkāpuma raksturu, smagumu un ilgumu;
b) to, vai pārkāpums ir tīšs vai arī nolaidības rezultāts;
c) mitināšanas pakalpojumu sniedzēja iepriekšējos pārkāpumus;
d) mitināšanas pakalpojumu sniedzēja finansiālo stiprību;
e) līmeni, kādā mitināšanas pakalpojumu sniedzējs sadarbojas ar kompetentajām iestādēm;
f) mitināšanas pakalpojumu sniedzēja raksturu un lielumu, jo īpaši to, vai tas ir mikrouzņēmums, mazais vai vidējais uzņēmums;
g) mitināšanas pakalpojumu sniedzēja vainas pakāpi, ņemot vērā tehniskos un organizatoriskos pasākumus, ko mitināšanas pakalpojumu sniedzējs veicis, lai izpildītu Regulu 2021/784.
Savukārt Regulas 2021/784 18. panta 3. punkts nosaka, ka. Dalībvalstis nodrošina, lai gadījumā, ja sistemātiski vai pastāvīgi netiek pildīts Regulas 2021/784 3. panta 3. punktā paredzētais pienākums, tiek piemēroti naudassodi apjomā līdz 4 % no mitināšanas pakalpojumu sniedzēja kopējā apgrozījuma iepriekšējā saimnieciskajā gadā.
Attiecīgi, kā minēts iepriekš, Regulas 2021/784 2. panta 1.punkts nosaka, ka “mitināšanas pakalpojumu sniedzējs” ir tādu pakalpojumu sniedzējs kā paredzēts Direktīvas 2015/1535 1.panta b)punktā. Minētā direktīvas norma paredz, ka “pakalpojums” ir jebkāds Informācijas sabiedrības pakalpojums, tas ir, jebkāds pakalpojums, ko parasti sniedz par atlīdzību no attāluma, ar elektroniskiem līdzekļiem un pēc pakalpojumu saņēmēja individuāla pieprasījuma. Vienlaikus, Eiropas Parlamenta un Padomes 2000. gada 8. jūnija Direktīvas 2000/31/EK par dažiem informācijas sabiedrības pakalpojumu tiesiskiem aspektiem, jo īpaši elektronisko tirdzniecību, iekšējā tirgū (Direktīva par elektronisko tirdzniecību), kas transponēta, tostarp ar Informācijas sabiedrības pakalpojumu likumu, 2. panta b) punkts nosaka, ka “pakalpojumu sniedzējs": jebkura fiziska vai juridiska persona, kas sniedz informācijas sabiedrības pakalpojumu. Attiecīgi Informācijas sabiedrības pakalpojumu likuma 1.panta pirmās daļas 2. punkts kopsakarā ar 4. panta pirmās daļas 1. punktu nosaka, ka informācijas sabiedrības pakalpojumu sniedzējs ir gan fiziska, gan juridiska persona.
Ievērojot minēto, Regulā 2021/784 ietvertais termins “mitināšanas pakalpojumu sniedzējs” aptver gan fiziskas, gan juridiskas personas, kas sniedz attiecīgo pakalpojumu. Tādējādi arī Regulā 2021/784 ietvertās normas par sodiem ir attiecināmas gan uz attiecīgajām fiziskām, gan juridiskām personām.
Attiecīgi Regulas 2021/784 18. panta 1. punkts paredz to Regulas 2021/784 normu uzskaitījumu, par kuru pārkāpumu ir paredzams sods dalībvalsts normatīvajos aktos. Minētais normu uzskaitījums faktiski paredz, ka sods ir nosakāms par attiecīgajās Regulas 2021/784 normās ietverto pienākumu neizpildi vai neizpildi paredzētajā termiņā.
Savukārt iedarbīgu, samērīgu un atturošu sodu noteikšanā vērā ņemti citos līdzīgu nozaru normatīvajos aktos paredzētie soda apmēri:
1) Informācijas sabiedrības pakalpojumu likuma 16.panta pirmā daļa – Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir tiesīgs par regulas Nr. 2019/1150 pārkāpumu piemērot tiešsaistes starpniecības platformu pakalpojumu sniedzējam soda naudu līdz 14 000 euro (divtūkstoš astoņsimt naudas soda vienības ekvivalenti);
2) Administratīvo sodu likums par pārkāpumiem pārvaldes, sabiedriskās kārtības un valsts valodas lietošanas jomā 3. panta pirmā daļa – “Par informācijas nesniegšanu, informācijas nepienācīgu sniegšanu vai nepatiesas informācijas sniegšanu iestādei, izņemot šā panta otrajā, trešajā un ceturtajā daļā paredzētos pārkāpumus, piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai līdz simt četrdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai — no četrpadsmit līdz divtūkstoš astoņsimt naudas soda vienībām”;
3) Reklāmas likuma 4. pants par aizliegumiem, kas ievērojami reklāmas veidošanā un 20. panta pirmā daļa – uzraudzības iestāde par normatīvo aktu prasībām neatbilstošas reklāmas sniegšanu vai izplatīšanu ir tiesīga uzlikt soda naudu līdz 14 000 euro (divtūkstoš astoņsimt naudas soda vienības ekvivalenti);
4) Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 23.2 panta pirmās daļas 3. punkts un 26. panta pirmās daļas 8. punkts attiecībā uz aizliegumu ietvert teroristiska satura informāciju, kā arī
- 78. panta pirmā daļa – “Par šajā likumā noteiktās kārtības pārkāpšanu audio un audiovizuālo komerciālo paziņojumu sniegšanā vai izplatīšanā piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai no septiņām līdz divdesmit astoņām naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai — no četrpadsmit līdz tūkstoš četrsimt divdesmit naudas soda vienībām”.
- 79. panta pirmā daļa – “Par elektroniskā plašsaziņas līdzekļa darbības neatbilstību elektroniskā plašsaziņas līdzekļa iesniegtajiem un šajā likumā paredzētajiem televīzijas un radio programmu darbības pamatnosacījumiem piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai no desmit līdz simt naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai — no simt līdz divtūkstoš naudas soda vienībām.”.
No minētā izriet, ka mazākais soda apmērs fiziskai personai, ko paredz iepriekš aplūkotās tiesību normas (Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 78.pants par audio un audiovizuālo komerciālo paziņojumu sniegšanas vai izplatīšanas noteikumu pārkāpšanu, kas var būt arī teroristiska satura izplatīšana), ir septiņas naudas soda vienības fiziskajai personai.
Savukārt Informācijas sabiedrības pakalpojumu likuma 16.panta pirmā daļa un Reklāmas likuma 20.panta pirmā daļa paredz soda naudu līdz 14’000 euro (divtūkstoš astoņsimt naudas soda vienības ekvivalenti) par komerciālo paziņojumu izplatīšanas noteikumu pārkāpumu. Vienlaikus kā maksimālais sods fiziskajai personai, ko paredz Administratīvās atbildības likums ir četrsimt naudas soda vienības.
Attiecīgi minimālā un maksimālā soda apmēru juridiskai personai minēto normu ietvaros paredz Administratīvo sodu likuma par pārkāpumiem pārvaldes, sabiedriskās kārtības un valsts valodas lietošanas jomā 3. panta pirmā daļa - no četrpadsmit līdz divtūkstoš astoņsimt naudas soda vienībām.
Ievērojot minēto, kā arī administratīvās atbildības sodu koncepcijā noteikto par maksimālo sodu apmēru, projekts nosaka, ka par Regulas 2021/784 3. panta 3. vai 6. punktā, 4.panta 2. vai 7. punktā, 5. panta 1., 2., 3., 5. vai 6. punktā, 6., 7., 10. vai 11. pantā, 14. panta 5. punktā, 15. panta 1. punktā vai 17. pantā noteiktā pienākuma nepildīšanu vai neizpildi attiecīgajā termiņā atkarībā no pārkāpuma rakstura, smaguma, intensitātes un citiem regulas 2021/784 18. panta 2. punktā minētajiem apstākļiem mitināšanas pakalpojumu sniedzējam piemēro brīdinājumu, nosakot termiņu pārkāpuma novēršanai, vai naudas sodu fiziskajai personai no septiņām līdz četrsimt naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai - no četrpadsmit līdz divi tūkstoši astoņsimt naudas soda vienībām -, nosakot tā samaksas termiņu un termiņu pārkāpuma novēršanai.
Savukārt, ja mitināšanas pakalpojumu sniedzējs sistemātiski vai pastāvīgi nepilda Regulas 2021/784 3. panta 3.punktā paredzēto pienākumu, tam, ievērojot minētās 18.panta 3. punktu, piemēro naudas sodu apjomā līdz 4 % no mitināšanas pakalpojumu sniedzēja kopējā apgrozījuma iepriekšējā saimnieciskajā gadā.
Projekta spēkā stāšanās paredzēta vispārējā kārtībā, bet piemērošanu paredzēts uzsākt no 2022. gada 7. jūnija kā to paredz Regula 2021/784.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Soda noteikšanā veikts samērīgu, iedarbīgu, atturošu soda veidu un apmēru izvērtējums. Kompetentās iestādes noteiktas, ņemot vērā gan pašreizējo iestāžu kompetenci, gan iespējamo administratīvo slogu, ko projekta īstenošana radītu. Prasību un izmaksu samērīguma vērtējums daļā, kur Regula 2021/784 neparedz dalībvalstīm rīcības brīvību tās īstenošanā, ietverts minētajā regulā.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Konceptuāli alternatīvi līdzekļi nav iespējami, jo likumprojekts īsteno Regulu 2021/784 kā tieši piemērojamu tiesību aktu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Mitināšanas pakalpojumu sniedzēji, satura sniedzēji.
Ietekmes apraksts
Mitināšanas pakalpojumu sniedzējiem, satura sniedzējiem administratīvais slogs nav nosakāms, jo pieņemams, ka visi sabiedrības pārstāvji ievēro tiem normatīvajos aktos noteiktos pienākumus un neizplata tostarp teroristisku saturu ar mitināšanas pakalpojumu sniedzēju starpniecību.
Juridiskās personas
- Valsts drošības dienests, Valsts policija, tiesu iestādes.
Ietekmes apraksts
Valsts drošības dienestam, Valsts policijai un tiesu iestādēm tiesiskā regulējuma ietekme uz administratīvo slogu ir nebūtiska.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R0784
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 29.aprīļa Regula (ES) 2021/784 par vēršanos pret teroristiska satura izplatīšanu tiešsaistē
Apraksts
Regulas 2021/784 piemērošana uzsākama no 2022. gada 7. jūnija.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Eiropas Padomes 1950. gada 4. novembra Cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 8., 10. pants; Eiropas Savienības Pamattiesību hartas, CELEX 12012P/TXT, 20., 21., 47.pantā, 49. panta 3. punktā, 50. pantā ietvertās normas.
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 29.aprīļa Regula (ES) 2021/784 par vēršanos pret teroristiska satura izplatīšanu tiešsaistē
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2. panta 1. punkts
Projekta 1. pants (likuma 1. panta otrās daļas 6. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
2. panta 2. punkts
Projekta 1. pants (likuma 1. panta otrās daļas 7. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
2. panta 7. punkts
Projekta 1. pants (likuma 1. panta otrās daļas 8. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
6. panta 2. punkts
Projekta 3. pants (likuma 18. panta pirmā daļa; 19. panta trešā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
7. pants
Projekta 3. pants (likuma 18. panta piektā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
8. panta 1. punkts
Projekta 3. pants (likuma 18. panta piektā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
9. panta 1. punkts
Projekta 3. pants (likuma 19. panta pirmā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
9. panta 2. punkts
Projekta 3. pants (likuma 19. panta otrā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
9. panta 3. punkts
Projekta 3. pants (likuma 19. pants)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
10. panta 2. punkts
Projekta 3. pants (likuma 19. panta otrā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
11. panta 3. punkts
Projekta 3. pants (likuma 18. panta pirmā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
12. panta 1. punkts
Projekta 3. pants (likuma 18. panta pirmā un trešā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
12. panta 2. punkts
Projekta 3. pants (likuma 18. panta otrā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
13. panta 1. punkts
Projekta 3. pants (likuma 18. pants) un citi normatīvie akti, kas regulē kompetento iestāžu darbību, pieejamos resursus
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
13. panta 2. punkts
Vispārējie normatīvie akti par cilvēktiesību, tostarp vienlīdzības un diskriminācija aizlieguma principu ievērošanu.
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
14. panta 3. punkts
Vispārējie normatīvie akti par iestāžu sadarbību un informācijas izpaušanu un aizsardzību
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
14. panta 5. punkts
Projekta 3. pants (likuma 18. panta sestā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
14. panta 6. punkts
Projekta 3. pants (likuma 18. panta pirmā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
17. panta 4. punkts
Projekta 3. pants (likuma 18. panta ceturtā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
18. panta 1. punkts
Projekta 3. pants (likuma 18. panta astotā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
18. panta 2. punkts
Projekta 3. pants (likuma 20. panta pirmā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
18. panta 3. punkts
Projekta 3. pants (likuma 20. panta otrā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
21. panta 1. punkts
Projekta 3. pants (likuma 18. panta piektā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
22. pants
Projekta 3. pants (likuma 18. panta piektā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
23. pants
Projekta 3. pants (likuma 18. panta piektā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 2021/784 11. panta 3. punkts paredz iespēju pagarināt laika posmu, kādā informācija par satura izņemšanu nebūtu jāatklāj. Attiecīgā rīcības brīvība izmantota ar projekta 3. pantu (likuma 18.panta pirmo daļu). Rīcības brīvības izmantošana veicinās Regulas 2021/784 mērķa sasniegšanu.
Regulas 2021/ 784 14. panta 4. punkts paredz iespēju dalībvalstīm izmantot Eiropola saziņas rīkus. Attiecīgā rīcības brīvība ir izmantota, pamatojoties uz vispārējiem normatīvajiem aktiem par iestāžu sadarbību, informācijas izpaušanu un aizsardzību. Rīcības brīvības izmantošana veicinās Regulas 2021/784 mērķa sasniegšanu.
Regulas 2021/ 784 14. panta 4. punkts paredz iespēju dalībvalstīm izmantot Eiropola saziņas rīkus. Attiecīgā rīcības brīvība ir izmantota, pamatojoties uz vispārējiem normatīvajiem aktiem par iestāžu sadarbību, informācijas izpaušanu un aizsardzību. Rīcības brīvības izmantošana veicinās Regulas 2021/784 mērķa sasniegšanu.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Regulas 2021/784 12. panta 3. punkts paredz pienākumu līdz 2022.gada 7. jūnijam paziņot Eiropas Komisijai par noteiktajām kompetentajām iestādēm, ievērojot Regulas 2021/784 12. panta 1.punktu, kā arī bez kavēšanās paziņo par jebkādām attiecīgajām izmaiņām.
Regulas 2021/784 18. panta 1. punkts paredz pienākumu līdz 2022.gada 7. jūnijam paziņot Eiropas Komisijai par pieņemtajiem sodiem, kā arī bez kavēšanās paziņo par jebkādām attiecīgajām izmaiņām.
Regulas 2021/784 18. panta 1. punkts paredz pienākumu līdz 2022.gada 7. jūnijam paziņot Eiropas Komisijai par pieņemtajiem sodiem, kā arī bez kavēšanās paziņo par jebkādām attiecīgajām izmaiņām.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā", lai informētu sabiedrību par projektu un dotu iespēju izteikt viedokli, informācija par projektu 2021.gada 14. septembrī ievietota Vienotā tiesību aktu portāla tīmekļa vietnē.
Lai nodrošinātu efektīvu, atklātu, ietverošu, savlaicīgu un atbildīgu sabiedrības līdzdalību, un sabiedrības pārstāvjiem nodrošinātu iespēju rakstiski sniegt viedokli par projektu tā izstrādes stadijā, informācija par projektu 2021. gada 14.septembrī ievietota Vienotā tiesību aktu portāla tīmekļa vietnē sadaļā "Sabiedrības līdzdalība".
Lai nodrošinātu efektīvu, atklātu, ietverošu, savlaicīgu un atbildīgu sabiedrības līdzdalību, un sabiedrības pārstāvjiem nodrošinātu iespēju rakstiski sniegt viedokli par projektu tā izstrādes stadijā, informācija par projektu 2021. gada 14.septembrī ievietota Vienotā tiesību aktu portāla tīmekļa vietnē sadaļā "Sabiedrības līdzdalība".
6.4. Cita informācija
Sadaļa tiks precizēta pēc sabiedrības līdzdalības termiņa beigām.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts drošības dienests
- Valsts policija
- tiesu iestādes
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Projekts paredz jaunas kompetences noteikšanu Valsts drošības dienestam, Valsts policijai un tiesu iestādēm, lai īstenotu Regulas 2021/784 nosacījumus.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Jā
Projekts tiks īstenots esošo cilvēkresursu ietvaros.
7.5. Cita informācija
Projekta izpildē iesaistītās institūcijas projektā paredzēto pasākumu izpildi nodrošinās tām piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ar likumprojektu paredzēts īstenot Regulas 2021/784 normas ar vēršanos pret teroristiska satura izplatīšanu tiešsaistē, kas attiecīgi veicinās skaidru un saskaņotu tiesisko regulējumu, kā arī novērsīs mitināšanas pakalpojumu ļaunprātīgu izmantošanu teroristiska satura izplatīšanai tiešsaistē un garantēs netraucētu digitālā vienotā tirgus darbību, uzticēšanos un drošību.
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ar likumprojektu paredzēts īstenot Regulas 2021/784 normas ar vēršanos pret teroristiska satura izplatīšanu tiešsaistē, kas attiecīgi veicinās skaidru un saskaņotu tiesisko regulējumu, kā arī novērsīs mitināšanas pakalpojumu ļaunprātīgu izmantošanu teroristiska satura izplatīšanai tiešsaistē un garantēs netraucētu digitālā vienotā tirgus darbību, uzticēšanos un drošību.
Minētais veicinās NAP2027 mērķa indikatora [386] "Prioritāte “Vienota, droša un atvērta sabiedrība - pieaug iedzīvotāju īpatsvars, kas izjūt piederību un uzticas Latvijas sabiedrībai un tiesiskai valstij. Tāpēc cilvēki sniedz ieguldījumu savā, savu līdzcilvēku un valsts drošībā, labklājībā un attīstībā, mazinās negodīga rīcība. Cilvēki apzinās Latvijas un ikviena iedzīvotāja lomu globālajos procesos un ir atvērti sadarbībai kopēju izaicinājumu risināšanā. Latvija ir droša un tiesiska valsts. Droša valsts vide kalpo par pamatu labklājībai un attīstībai""
un mērķa indikatora [431] "Cilvēki paļaujas uz valsts dienestiem, kas aizsargā tiesības un drošību, pieaug to cilvēku skaits, kas zina, kā novērst riskus un rīkoties apdraudējuma situācijās, sadarbojoties ar atbildīgajiem valsts dienestiem un palīdzot cits citam. Valsts uztur drošu vidi, tostarp informatīvo vidi, un veido izpratni par apdraudējuma riskiem, to novēršanas un mazināšanas iespējām, stiprinot iedzīvotāju pārliecību un zināšanas. Sabiedrisko drošību nodrošina un tiesībaizsardzību īsteno profesionāls un mūsdienu sabiedrības prasībām atbilstošs personāls. Valsts aizsardzība ir visaptveroša un balstās uz iedzīvotāju un valsts institūciju savstarpējo uzticēšanos un partnerību, kā arī visas sabiedrības gatavību pārvarēt jebkādu apdraudējumu. Latvijā ir radīta droša iekšējā vide iedzīvotājiem un uzņēmējiem" sasniegšanu.
Minētais veicinās NAP2027 mērķa indikatora [386] "Prioritāte “Vienota, droša un atvērta sabiedrība - pieaug iedzīvotāju īpatsvars, kas izjūt piederību un uzticas Latvijas sabiedrībai un tiesiskai valstij. Tāpēc cilvēki sniedz ieguldījumu savā, savu līdzcilvēku un valsts drošībā, labklājībā un attīstībā, mazinās negodīga rīcība. Cilvēki apzinās Latvijas un ikviena iedzīvotāja lomu globālajos procesos un ir atvērti sadarbībai kopēju izaicinājumu risināšanā. Latvija ir droša un tiesiska valsts. Droša valsts vide kalpo par pamatu labklājībai un attīstībai""
un mērķa indikatora [431] "Cilvēki paļaujas uz valsts dienestiem, kas aizsargā tiesības un drošību, pieaug to cilvēku skaits, kas zina, kā novērst riskus un rīkoties apdraudējuma situācijās, sadarbojoties ar atbildīgajiem valsts dienestiem un palīdzot cits citam. Valsts uztur drošu vidi, tostarp informatīvo vidi, un veido izpratni par apdraudējuma riskiem, to novēršanas un mazināšanas iespējām, stiprinot iedzīvotāju pārliecību un zināšanas. Sabiedrisko drošību nodrošina un tiesībaizsardzību īsteno profesionāls un mūsdienu sabiedrības prasībām atbilstošs personāls. Valsts aizsardzība ir visaptveroša un balstās uz iedzīvotāju un valsts institūciju savstarpējo uzticēšanos un partnerību, kā arī visas sabiedrības gatavību pārvarēt jebkādu apdraudējumu. Latvijā ir radīta droša iekšējā vide iedzīvotājiem un uzņēmējiem" sasniegšanu.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Likumprojekts veicinās skaidru un saskaņotu tiesisko regulējumu, kā arī novērsīs mitināšanas pakalpojumu ļaunprātīgu izmantošanu teroristiska satura izplatīšanai tiešsaistē un garantēs netraucētu digitālā vienotā tirgus darbību, uzticēšanos un drošību. Attiecīgie pienākumi īstenojami, aizsargājot pamattiesības, jo īpaši vārda un informācijas brīvību atklātā un demokrātiskā sabiedrībā. Vienlaikus Regulas 2021/784 13. pants kopsakarā ar Preambulas 35.apsvērumu īpaši uzsvar pamattiesību ievērošanu, vēršoties pret ļaunprātīgu mitināšanas pakalpojumu izmantošanu teroristiska satura izplatīšanai tiešsaistē, lai garantētu iekšējā tirgus raitu darbību, kā arī objektivitātes, vienlīdzības un diskriminācijas aizlieguma principu ievērošanu kompetento iestāžu pienākumu īstenošanā Regulas 2021/784 ietvaros.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi