Anotācija (ex-ante)

24-TA-2029: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Evertu Dauguļi" Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai atsavināt nekustamā īpašuma "Evertu Dauguļi" Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā (kadastra Nr. 4050 004 0006) daļu - zemes vienību (kadastra apzīmējums 4050 004 0142) 0,3909 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 4050 004 0143) 1,24 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 4050 004 0144) 0,2726 ha platībā un zemes vienību (kadastra apzīmējums 4050 004 0145) 0,5329 ha platībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma "Evertu Dauguļi" Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4050 004 0006) (turpmāk – Nekustamais īpašums) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0142) 0,3909 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0143) 1,24 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0144) 0,2726 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0145) 0,5329 ha platībā (turpmāk - Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu -
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0142) 0,3909 ha platībā, kas nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0143) 1,24 ha platībā, kas nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslas izbūvei;
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0144) 0,2726 ha platībā, kas nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei/būvdarbiem (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
- atlikušo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0145) 0,5329 ha platībā, kas nav nepieciešama Rail Baltica izbūvei, bet atsavināma saskaņā ar Likuma 6. panta pirmās daļas nosacījumiem.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums sastāv no:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0003) 1,4 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0004) 1 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0125) 1,39 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0135) 0,6957 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0136) 0,44 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0006) 4,13 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0043)  9 ha platībā un pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0007) 7,5 ha platībā sadales piecām jaunizveidotām zemes vienībām:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0142) 0,3909 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0143) 1,24 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0144) 0,2726 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0145) 0,5329 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0146) 4,86 ha platībā.
Nekustamais īpašums ierakstīts Zemgales rajona tiesas Ceraukstes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 53, īpašumtiesības nostiprinātas fiziskai personai.
Bauskas novada bāriņtiesa ar 2024. gada 2. aprīļa lēmumu Nr. 1.3./67 iecēla Nekustamā īpašuma īpašniekam pagaidu aizgādni, uzdodot kopā ar Nekustamā īpašuma īpašnieku rīkoties Zemgales rajona tiesas 2023. gada 29. decembrī spriedumā noteiktajā rīcībspējas ierobežojumu apjomā, tostarp rīcībā ar nekustamu īpašumu (turpmāk Nekustamā īpašuma īpašnieks un pagaidu aizgādne kopā – Īpašnieks).
Nekustamajam īpašumam nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes, nomas vai apbūves tiesības. Nekustamais īpašums ir apgrūtināts ar lietu tiesībām atzīmes veidā:
- servitūts ar tiesību uz braucamo ceļu par labu autoceļam 0,09 ha;
- servitūts ar tiesību uz braucamo ceļu par labu autoceļam 0,18 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0142) - ceļa servitūta teritorija 0,02 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0143) - ceļa servitūta teritorija 0,11 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0144) - ceļa servitūta teritorija 0,07 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0146) - ceļa servitūta teritorija 0,2 ha.
Zemes pārvaldības likuma 8. panta pirmā daļa noteic, ja līdz šā likuma spēkā stāšanās dienai autoceļš reģistrēts kā pašvaldības vai valsts ceļš un iekļauts pašvaldības vai valsts bilancē, bet zeme zem ceļa zemesgrāmatā ierakstīta uz privātpersonas vārda, šī persona nedrīkst liegt pārvietošanos pa pašvaldības vai valsts ceļu, un otrā daļa - ja šā panta pirmajā daļā minētais autoceļš reģistrēts pašvaldības ceļu un ielu reģistrā un ir vienota pašvaldības ceļu tīkla sastāvdaļa, tas ir koplietošanas ceļš vai iela. Koplietošanas ceļš vai iela ir patstāvīgs nekustamā īpašuma objekts, kas pieder pašvaldībai un rada īpašuma apgrūtinājumu zemes vienībai, uz kuras tas atrodas.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – Kadastrs) datiem Nekustamā īpašuma daļai:
1) reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0142): ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,1211 ha, zemes īpašniekam nepiederoša būve vai būves daļa – 0,0086 ha un ceļa servitūta teritorija – 0,02 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0143): ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,65 ha, zemes īpašniekam nepiederoša būve vai būves daļa – 0,05 ha un ceļa servitūta teritorija – 0,11 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0144): ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,199 ha, zemes īpašniekam nepiederoša būve vai būves daļa – 0,0357 ha un ceļa servitūta teritorija – 0,07 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0145): ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,2125 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā un citos normatīvajos aktos noteiktajam ievērojami noteiktie aprobežojumi attiecīgajā aizsargjoslā. Rail Baltica projekta projektēšanas un būvdarbu ietvaros tiek nodrošināta gan normatīvo aktu, gan attiecīgo komersantu izsniegto tehnisko noteikumu, gan būvvaldes izdoto nosacījumu ievērošana un izpilde.
2) noteiktais lietošanas mērķis un veidi:
 - zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0142): mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platības sadalījums par lietošanas veidiem: mežu platība – 0,3639 ha, ūdens objektu zeme – 0,0114 ha un zemes zem ceļiem platība - 0,0156 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0143): mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platības sadalījums par lietošanas veidiem: mežu platība – 1,07 ha, ūdens objektu zeme - 0,07 ha un zemes zem ceļiem platība - 0,1 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0144): mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platības sadalījums par lietošanas veidiem: mežu platība – 0,1632 ha, krūmāji – 0,0711 ha, ūdens objektu zeme - 0,0026 ha un zemes zem ceļiem platība - 0,0357 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0145): mērķis ir "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir mežsaimniecība" (kods 0201), platības sadalījums par lietošanas veidiem: lauksaimniecībā izmantojamā zeme – 0,0376 ha, mežu platība – 0,4311 ha, krūmāju platība – 0,0642 ha.
Zemes vienības (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 4050 004 0142, 4050 004 0143 un 4050 004 0144) šķērso inženierbūve "A7 - Ārce - Kristapi", būves kadastra apzīmējums 4050 005 0144 001 (turpmāk - Inženierbūve). Inženierbūve reģistrēta nekustamā īpašuma "A-7-Ārce-Skultēni", Ceraukstes pagasts, Bauskas novads, kadastra Nr. 4050 005 0144, sastāvā. Nekustamais īpašums ar kadastra Nr. 4050 005 0144 zemesgrāmatā nav reģistrēts. Atbilstoši Kadastra datiem nekustamā īpašuma ar kadastra Nr. 4050 005 0144  tiesiskais valdītājs ir Bauskas novada pašvaldība. Bauskas novada pašvaldības Bauskas apvienības pārvalde ar 2023. gada 19. jūnija vēstuli Nr. BAP/2023/3-6/76 sniedza piekrišanu Inženierbūves sadalei, nodalot ar Rail Baltica projekta skarto Inženierbūves posmu tā turpmākai nodošanai valstij Satiksmes ministrijas personā. Satiksmes ministrija veic darbības Inženierbūves posma iegūšanai Rail Baltica projekta realizācijai.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamās zemes vienības, atlikumā veidojas divas zemes vienības: zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0145) 0,5329 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0146) 4,86 ha platībā. Atbilstoši Bauskas novada pašvaldības 2023. gada 12. janvāra atzinumam Nr. BNP/2023/4.7/63/N un 2023. gada 24. aprīļa atzinumam Nr. BNP.2023/4.7/757/N, nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, veidojas zemes vienība, kas ir lielāka par 2 ha un saskaņā ar Bauskas novada domes 2020. gada 30. aprīļa saistošo noteikumu Nr. 11 "Bauskas novada teritorijas plānojuma grafiskā daļa un teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi" (turpmāk – TIAN) regulējumu turpmāk izmantojama patstāvīgi, bet zemes vienība, kas ir mazāka par 2 ha, saskaņā ar TIAN regulējumu turpmāk nav izmantojama patstāvīgi. Vienlaikus Bauskas novada pašvaldība informēja, ka Nekustamā īpašuma daļa ir bez apbūves un Bauskas apvienības pārvaldes zemes nomas līgumu reģistrā zemes nomas līgums nav reģistrēts.
Ņemot vērā Īpašnieka izteikto vēlmi nepaturēt savā īpašumā zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0145) 0,5329 ha platībā, saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu ir atsavināma arī zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0145).
Saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail", kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0146) 4,86 ha platībā tiks nodrošināta piekļuve no projektētā pašvaldības nozīmes autoceļa.
Atbilstoši Valsts meža dienesta Zemgales virsmežniecības 2023. gada 30. decembra vēstulē Nr. B7.1.1-4/166 minētajam par meža inventarizācijas datu aktualizāciju un nogabalu raksturojošiem rādītājiem jaunizveidotajās zemes vienībās meža inventarizācija veikta 2023. gadā. Mežu platības: zemes vienībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0142) 0,37 ha, zemes vienībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0143) 1,13 ha, zemes vienībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0144) 0,21 ha un zemes vienībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0145) 0,5329 ha.
Atsavināšanas procesā Īpašnieks norādīja, ka neatsavināmajā Nekustamā īpašuma daļā jānodrošina meliorācijas sistēmas nepārtraukta un kvalitatīva funkcionēšana.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 23. augusta lēmumu Nr. 03.1-14/2929:
1. apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Evertu Dauguļi" Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4050 004 0006, daļas 2,4364 ha kopplatībā atsavināšanu atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja noteiktai vērtībai 17 396,73 EUR (septiņpadsmit tūkstoši trīs simti deviņdesmit seši euro un 73 centi), ko veido:
1) atsavināmo zemes vienību kopējā tirgus vērtība 7 250,73 EUR, tostarp:
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4050 004 0142 0,3909 ha platībā tirgus vērtība 1 163,32 EUR;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4050 004 0143 1,24 ha platībā tirgus vērtība 3 690,24 EUR;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4050 004 0144 0,2726 ha platībā tirgus vērtība 811,26 EUR;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4050 004 0145 0,5329 ha platībā tirgus vērtība 1 585,91 EUR;
2) uz atsavināmajām zemes vienībām esošās mežaudzes tirgus vērtība 10 146,00 EUR
2. Par Īpašnieka prasījumu nodrošināt meliorācijas sistēmu nepārtrauktu un kvalitatīvu funkcionēšanu – atbilstoši par projektēšanu atbildīgās akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai likumīgi izbūvētā meliorācijas sistēma atlikušajā (neatsavināmajā) Nekustamā īpašuma daļā Rail Baltica projekta būvniecības procesa ietvaros būs saglabājama atbilstoši apstiprinātajiem būvprojekta risinājumiem, kas tiks izstrādāti pēc valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" izdotajiem tehniskajiem noteikumiem.
No Īpašnieka ir saņemta piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas procesa tālākai virzībai.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Evertu Dauguļi" Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4050 004 0006) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0142) 0,3909 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0143) 1,24 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0144) 0,2726 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 004 0145) 0,5329 ha platībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūves nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgos izveidotos nekustamos īpašumus - zemes vienības (zemes vienību kadastra apzīmējumi 4050 004 0142 un
 4050 004 0144) un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus ar visiem to kompleksā ietilpstošajiem elementiem - nodot pašvaldības īpašumā saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas noteikumiem.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2015. gada 24. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti. Projektā iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi