25-TA-770: Noteikumu projekts (Groza manuāli)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. janvāra noteikumos Nr. 20 "Kārtība, kādā finanšu iestāde izpilda finanšu kontu pienācīgas pārbaudes procedūras un sniedz Valsts ieņēmumu dienestam informāciju par finanšu kontiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Iniciatīva ir saistīta ar nepieciešamību pārņemt Padomes 2023.gada 17.oktobra direktīvas (ES) 2023/2226, ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā (turpmāk – DAC8), prasības.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Papildināt Ministru kabineta noteikumus ar skaidrojumu, kādas pārbaudes procedūras finanšu iestādēm, kas sniedz ziņojumus, jāievēro, ja nav pienākuma veikt klientu identifikācijas un izpētes procedūras atbilstoši Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumam. Vienlaikus mērķis ir samazināt slogu gan finanšu iestādēm, gan valsts pārvaldei, efektivizējot iesaistīto valstu saraksta publicēšanas procedūru.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Noteikumu projektā pārņemtās DAC8 prasības ir piemērojamas no 2026.gada 1.janvāra.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Viens no nodokļu administrāciju sadarbības veidiem ir automātiskās informācijas apmaiņa, kas ietver tādu sistēmu kā Globālais standarts par automātisko informācijas apmaiņu par finanšu kontiem nodokļu jomā (turpmāk – Globālais standarts vai CRS), kuru izstrādāja Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (turpmāk – OECD).
Globālais standarts paredz automātisku informācijas apmaiņu par finanšu kontiem, un tā rezultātā nodokļu administrācijām ir pieejama informācija par to rezidentu ārvalstīs turētajiem finanšu kontiem un iespēja pārbaudīt, vai saistībā ar līdzekļiem, kas tiek turēti ārvalstu finanšu kontos, ir nomaksāti nodokļi.
Latvijā Globālais standarts tika ieviests, papildinot likumu “Par nodokļiem un nodevām” (turpmāk – likums) ar XII nodaļu, pieņemot Ministru kabineta 2016.gada 5.janvāra noteikumus Nr.20 “Kārtība, kādā finanšu iestāde izpilda finanšu kontu pienācīgas pārbaudes procedūras un sniedz Valsts ieņēmumu dienestam informāciju par finanšu kontiem” (turpmāk – MK noteikumi Nr.20) un veicot grozījumus Kredītiestāžu likumā.
Likuma XII nodaļā ir noteikts pienākums attiecīgajām finanšu iestādēm sniegt Valsts ieņēmumu dienestam (turpmāk – VID) informāciju, ievērojot MK noteikumos Nr.20 noteiktās pienācīgas pārbaudes procedūras, un noteikts, kāda informācija finanšu iestādei ir jāsniedz VID. Noteikumos ir reglamentēta kārtība, kādā finanšu iestādes izpilda finanšu kontu pienācīgas pārbaudes procedūras, lai konstatētu ziņošanai pakļautus kontus, kārtība, kādā finanšu iestādes sniedz informāciju VID, un automātiskajā informācijas apmaiņā par finanšu kontiem iesaistīto valstu un teritoriju saraksts (turpmāk – iesaistīto valstu saraksts), par kuru rezidentiem ir jāziņo VID.
Uz šo brīdi CRS ir ieviesušas vairāk kā 100 jurisdikcijas. Tas nozīmē, ka VID saņem informāciju par Latvijas nodokļu rezidentu ārvalstīs turētiem finanšu aktīviem no plaša valstu loka.
Globālais standarts paredz automātisku informācijas apmaiņu par finanšu kontiem, un tā rezultātā nodokļu administrācijām ir pieejama informācija par to rezidentu ārvalstīs turētajiem finanšu kontiem un iespēja pārbaudīt, vai saistībā ar līdzekļiem, kas tiek turēti ārvalstu finanšu kontos, ir nomaksāti nodokļi.
Latvijā Globālais standarts tika ieviests, papildinot likumu “Par nodokļiem un nodevām” (turpmāk – likums) ar XII nodaļu, pieņemot Ministru kabineta 2016.gada 5.janvāra noteikumus Nr.20 “Kārtība, kādā finanšu iestāde izpilda finanšu kontu pienācīgas pārbaudes procedūras un sniedz Valsts ieņēmumu dienestam informāciju par finanšu kontiem” (turpmāk – MK noteikumi Nr.20) un veicot grozījumus Kredītiestāžu likumā.
Likuma XII nodaļā ir noteikts pienākums attiecīgajām finanšu iestādēm sniegt Valsts ieņēmumu dienestam (turpmāk – VID) informāciju, ievērojot MK noteikumos Nr.20 noteiktās pienācīgas pārbaudes procedūras, un noteikts, kāda informācija finanšu iestādei ir jāsniedz VID. Noteikumos ir reglamentēta kārtība, kādā finanšu iestādes izpilda finanšu kontu pienācīgas pārbaudes procedūras, lai konstatētu ziņošanai pakļautus kontus, kārtība, kādā finanšu iestādes sniedz informāciju VID, un automātiskajā informācijas apmaiņā par finanšu kontiem iesaistīto valstu un teritoriju saraksts (turpmāk – iesaistīto valstu saraksts), par kuru rezidentiem ir jāziņo VID.
Uz šo brīdi CRS ir ieviesušas vairāk kā 100 jurisdikcijas. Tas nozīmē, ka VID saņem informāciju par Latvijas nodokļu rezidentu ārvalstīs turētiem finanšu aktīviem no plaša valstu loka.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka kopš CRS sistēmas ieviešanas ir pagājuši vairāki gadi un gan publiskais sektors, gan privātais sektors ir ieguvis pieredzi Globālā standarta darbībā, OECD veica CRS izvērtējumu, lai saprastu, kādas izmaiņas Globālajā standartā būtu nepieciešamas, lai uzlabotu tā darbību. Eiropas Savienības Padome 2023.gada 17.oktobrī pieņēma DAC8, lai t.sk. nodrošinātu, ka Eiropas Savienības dalībvalstīs harmonizētā veidā tiek ieviesti grozījumi CRS.
CRS grozījumos ietvertas izmaiņas, lai skaidrotu, kādai jābūt rīcībai gadījumā, ja finanšu iestādei nav pienākuma veikt klientu identifikācijas un izpētes procedūras atbilstoši Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumam.
Vienlaikus ar šo noteikumu projektu tiek risinātas atsevišķas tehniskas problēmas:
- šobrīd MK noteikumu Nr.20 64.punkts nosaka, ka Latvijas finanšu iestādes sagatavo informāciju vienas XML datnes formātā. Minētā prasība apgrūtina lielu datu apjomu iesniegšanu;
- saskaņā ar MK noteikumu Nr.20 69.punktu finanšu iestādei ir jāsniedz VID nulles ziņojums, ja tai nav sniedzamas informācijas (nav ziņošanai pakļautu kontu). Tas nozīmē, ka jebkurai finanšu iestādei (pat maza izmēra, kurai nav ziņošanai pakļautu kontu) ir jāveic tehniskie risinājumi, lai būtu iespējams šo nulles ziņojumu iesniegt.
CRS grozījumos ietvertas izmaiņas, lai skaidrotu, kādai jābūt rīcībai gadījumā, ja finanšu iestādei nav pienākuma veikt klientu identifikācijas un izpētes procedūras atbilstoši Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumam.
Vienlaikus ar šo noteikumu projektu tiek risinātas atsevišķas tehniskas problēmas:
- šobrīd MK noteikumu Nr.20 64.punkts nosaka, ka Latvijas finanšu iestādes sagatavo informāciju vienas XML datnes formātā. Minētā prasība apgrūtina lielu datu apjomu iesniegšanu;
- saskaņā ar MK noteikumu Nr.20 69.punktu finanšu iestādei ir jāsniedz VID nulles ziņojums, ja tai nav sniedzamas informācijas (nav ziņošanai pakļautu kontu). Tas nozīmē, ka jebkurai finanšu iestādei (pat maza izmēra, kurai nav ziņošanai pakļautu kontu) ir jāveic tehniskie risinājumi, lai būtu iespējams šo nulles ziņojumu iesniegt.
Risinājuma apraksts
Ar grozījumiem MK noteikumos Nr.20 tiks papildināts 51.2.apakšpunkts ar nosacījumu, ka gadījumos, kad finanšu iestādei nav pienākuma piemērot minētās procedūras, tā piemēro pēc būtības līdzīgas procedūras, lai noteiktu konta turētāja patiesā labuma guvējus.
Papildus MK noteikumi tiek papildināti ar 19.2 punktu, ar kuru tiek pārņemta direktīvas prasība - ieviest iespēju finanšu iestādēm izmantot identifikācijas pakalpojumus. Ar šo identifikācijas pakalpojumu domāts tāds pakalpojums, kur, ievadot noteiktus datus, tiek saņemts apstiprinājums no identifikācijas pakalpojuma sniedzēja (visdrīzāk no nodokļu administrācijas) par šāda nodokļu maksātāja esamību. Kā OECD norādījis komentāros par CRS grozījumiem, tā būtu valdības apstiprināta lietojumprogramma, kas ļautu finanšu iestādēm, kurām jāsniedz ziņojums, apstiprināt konta turētāja vai patiesā labuma guvēja identitāti un nodokļu rezidenci. Piemēram, klients norāda (elektroniski), ka ir kādas jurisdikcijas nodokļu maksātājs, finanšu iestāde tad pārvirza uz šo identifikācijas pakalpojumu, kur pēc nodokļu rezidences apstiprināšanas, finanšu iestāde saņem klienta identifikācijas numuru, kuru attiecīgi norāda informācijā par klientu (personu, par kuru jāsniedz ziņojums), sniedzot CRS ziņojumu. Kā OECD norāda Globālā standarta komentāros, šis numurs būtu līdzvērtīgs nodokļu maksātāja identifikācijas numuram.
Starptautiskā un Eiropas Savienības līmenī norit diskusijas par šādu pakalpojumu attīstīšanu, lai nākotnē atvieglotu administratīvo slogu nodokļu maksātājiem, kuriem ir pienākums apkopot un sniegt informāciju nodokļu administrācijām starptautiskās administratīvās sadarbības rīku ietvaros.
Savukārt tehniska rakstura problēmjautājumi tiek risināti ar šādiem grozījumiem:
- 64.punkta redakcija paredz iespēju informāciju sagatavot vairākās XML datnēs, ja nepieciešams;
- ar grozījumiem 69.punktā finanšu iestāde, kurai nav sniedzamas informācijas, būs pienākums VID iesniegt apliecinājumu (brīvas formas iesniegums), izmantojot VID elektroniskās deklarēšanas sistēmu. Apliecinājumā būs norādāma atsauce uz noteikumiem un taksācijas periods (kalendārais gads), par kuru finanšu iestādei nav sniedzamu datu. Šāds risinājums atvieglos slogu finanšu iestādēm, kurām nav sniedzamas informācijas, vienlaikus neprasot jaunu tehnisku risinājumu VID IT sistēmās un līdzekļus no valsts budžeta.
Papildus MK noteikumi tiek papildināti ar 19.2 punktu, ar kuru tiek pārņemta direktīvas prasība - ieviest iespēju finanšu iestādēm izmantot identifikācijas pakalpojumus. Ar šo identifikācijas pakalpojumu domāts tāds pakalpojums, kur, ievadot noteiktus datus, tiek saņemts apstiprinājums no identifikācijas pakalpojuma sniedzēja (visdrīzāk no nodokļu administrācijas) par šāda nodokļu maksātāja esamību. Kā OECD norādījis komentāros par CRS grozījumiem, tā būtu valdības apstiprināta lietojumprogramma, kas ļautu finanšu iestādēm, kurām jāsniedz ziņojums, apstiprināt konta turētāja vai patiesā labuma guvēja identitāti un nodokļu rezidenci. Piemēram, klients norāda (elektroniski), ka ir kādas jurisdikcijas nodokļu maksātājs, finanšu iestāde tad pārvirza uz šo identifikācijas pakalpojumu, kur pēc nodokļu rezidences apstiprināšanas, finanšu iestāde saņem klienta identifikācijas numuru, kuru attiecīgi norāda informācijā par klientu (personu, par kuru jāsniedz ziņojums), sniedzot CRS ziņojumu. Kā OECD norāda Globālā standarta komentāros, šis numurs būtu līdzvērtīgs nodokļu maksātāja identifikācijas numuram.
Starptautiskā un Eiropas Savienības līmenī norit diskusijas par šādu pakalpojumu attīstīšanu, lai nākotnē atvieglotu administratīvo slogu nodokļu maksātājiem, kuriem ir pienākums apkopot un sniegt informāciju nodokļu administrācijām starptautiskās administratīvās sadarbības rīku ietvaros.
Savukārt tehniska rakstura problēmjautājumi tiek risināti ar šādiem grozījumiem:
- 64.punkta redakcija paredz iespēju informāciju sagatavot vairākās XML datnēs, ja nepieciešams;
- ar grozījumiem 69.punktā finanšu iestāde, kurai nav sniedzamas informācijas, būs pienākums VID iesniegt apliecinājumu (brīvas formas iesniegums), izmantojot VID elektroniskās deklarēšanas sistēmu. Apliecinājumā būs norādāma atsauce uz noteikumiem un taksācijas periods (kalendārais gads), par kuru finanšu iestādei nav sniedzamu datu. Šāds risinājums atvieglos slogu finanšu iestādēm, kurām nav sniedzamas informācijas, vienlaikus neprasot jaunu tehnisku risinājumu VID IT sistēmās un līdzekļus no valsts budžeta.
Problēmas apraksts
Ieviešot CRS, valstīm bija iespēja izvēlēties, pēc kāda principa finanšu iestādes apkopo un nosūta informāciju VID: viens variants bija, ka finanšu iestāde ievāc informāciju par jebkuru citas valsts nodokļu rezidentu (attiecīgi piemērojot arī pienācīgas pārbaudes procedūras) un pēc šīs informācijas saņemšanas VID nosūta tām valstīm, ar kurām ir aktivizēta sadarbība saskaņā ar daudzpusējo kompetento iestāžu līgumu (jeb nolīgumu), otrs variants – ir saraksts ar valstīm, ar kurām ir aktivizēta sadarbība saskaņā ar nolīgumu, un finanšu iestādes ievāc informāciju, veic pienācīgas pārbaudes procedūras attiecībā uz šo valstu nodokļu rezidentiem.
Pirmajā variantā – aktivizējot sadarbību ar kādu valsti, būtu jau gatava informācija par tās nodokļu rezidentiem un attiecīgi nosūtīta jau tuvākajā apmaiņas ciklā pēc sadarbības noslēgšanas. Otrajā variantā, kuru arī Latvija ieviesa, ir jāņem vērā, ka ir nepieciešams papildus gads informācijas ievākšanai un procedūru piemērošanai. Piemēram, ja ar kādu valsti tiek aktivizēta sadarbība no n gada 1.janvāra, pirmajā variantā pirmo informācijas apmaiņu būtu iespējams veikt jau n gada septembrī, savukārt otrajā variantā – no n gada 1.janvāra finanšu iestādes sāk piemērot pienācīgas pārbaudes procedūras šīs valsts nodokļu rezidentiem, tad n+1 gada jūlijā apkopotā informācija tiek nosūtīta VID, savukārt n+1 gada septembrī tā tiek nosūtīta attiecīgajai valstij.
Šobrīd MK noteikumi Nr.20 pielikumā ir noteikts iesaistīto valstu saraksts. Saskaņā ar likuma 64. pantu iesaistīto valstu sarakstā iekļauj Eiropas Savienības dalībvalsti un valsti vai teritoriju, ar kuru Latvijas Republika vai Eiropas Savienība ir noslēgusi nolīgumu un ar kuru VID sadarbojas automātiskās informācijas apmaiņas par finanšu kontiem jautājumā. Lai veiktu grozījumus iesaistīto valstu sarakstā, ir nepieciešams izstrādāt grozījumus MK noteikumos Nr.20, kuru izstrāde ir jāuzsāk aptuveni 2 gadus pirms pirmās informācijas apmaiņas (n+1 gada septembrī) ar pievienoto valsti. Ievērojot, ka šis process ir laikietilpīgs, uz šo brīdi sarakstā ir iekļautas atsevišķas valstis, kuras uz MK noteikumi Nr.20 grozījumu izstrādes brīdi OECD tika norādījis kā valstis, kuras tuvākajā laikā (piemēram, pēc gada) veiks pirmo informācijas apmaiņu, taču kādu iemeslu dēļ to nav izdarījušas – ir atlikušas vai atcēlušas CRS ieviešanu.
Kā augstāk tika minēts, diena, kad stājas spēkā grozījumi iesaistīto valstu sarakstā, ir nozīmīga pienācīgu pārbaudes procedūru veikšanas mērķiem, un ir saistīta arī ar kontu kategorijas noteikšanas dienu. Ja, piemēram, valsts kļūst par iesaistīto valsti 1.februārī, tad diena iepriekš jeb 31.janvāris ir uzskatāms par kontu kategorijas noteikšanas dienu. Attiecīgās valsts nodokļu rezidents atver jaunu kontu 31.janvārī, tad no 1.februāra, piemērojot pienācīgas pārbaudes procedūras, šis konts uzskatāms par iepriekšpastāvējušu un līdz ar to atšķiras veicamās procedūras. Ņemot vērā, ka var variēt Ministru kabineta noteikumu izstrādes un saskaņošanas procesam nepieciešamais laiks, dažādi ir iesaistīto valstu saraksta grozījumu spēkā stāšanās datumi un kontu kategoriju noteikšanas datumi.
Saskaņā ar jaunāko informāciju VID saņēmis CRS ziņojumus no 28 Latvijas finanšu iestādēm.
Pirmajā variantā – aktivizējot sadarbību ar kādu valsti, būtu jau gatava informācija par tās nodokļu rezidentiem un attiecīgi nosūtīta jau tuvākajā apmaiņas ciklā pēc sadarbības noslēgšanas. Otrajā variantā, kuru arī Latvija ieviesa, ir jāņem vērā, ka ir nepieciešams papildus gads informācijas ievākšanai un procedūru piemērošanai. Piemēram, ja ar kādu valsti tiek aktivizēta sadarbība no n gada 1.janvāra, pirmajā variantā pirmo informācijas apmaiņu būtu iespējams veikt jau n gada septembrī, savukārt otrajā variantā – no n gada 1.janvāra finanšu iestādes sāk piemērot pienācīgas pārbaudes procedūras šīs valsts nodokļu rezidentiem, tad n+1 gada jūlijā apkopotā informācija tiek nosūtīta VID, savukārt n+1 gada septembrī tā tiek nosūtīta attiecīgajai valstij.
Šobrīd MK noteikumi Nr.20 pielikumā ir noteikts iesaistīto valstu saraksts. Saskaņā ar likuma 64. pantu iesaistīto valstu sarakstā iekļauj Eiropas Savienības dalībvalsti un valsti vai teritoriju, ar kuru Latvijas Republika vai Eiropas Savienība ir noslēgusi nolīgumu un ar kuru VID sadarbojas automātiskās informācijas apmaiņas par finanšu kontiem jautājumā. Lai veiktu grozījumus iesaistīto valstu sarakstā, ir nepieciešams izstrādāt grozījumus MK noteikumos Nr.20, kuru izstrāde ir jāuzsāk aptuveni 2 gadus pirms pirmās informācijas apmaiņas (n+1 gada septembrī) ar pievienoto valsti. Ievērojot, ka šis process ir laikietilpīgs, uz šo brīdi sarakstā ir iekļautas atsevišķas valstis, kuras uz MK noteikumi Nr.20 grozījumu izstrādes brīdi OECD tika norādījis kā valstis, kuras tuvākajā laikā (piemēram, pēc gada) veiks pirmo informācijas apmaiņu, taču kādu iemeslu dēļ to nav izdarījušas – ir atlikušas vai atcēlušas CRS ieviešanu.
Kā augstāk tika minēts, diena, kad stājas spēkā grozījumi iesaistīto valstu sarakstā, ir nozīmīga pienācīgu pārbaudes procedūru veikšanas mērķiem, un ir saistīta arī ar kontu kategorijas noteikšanas dienu. Ja, piemēram, valsts kļūst par iesaistīto valsti 1.februārī, tad diena iepriekš jeb 31.janvāris ir uzskatāms par kontu kategorijas noteikšanas dienu. Attiecīgās valsts nodokļu rezidents atver jaunu kontu 31.janvārī, tad no 1.februāra, piemērojot pienācīgas pārbaudes procedūras, šis konts uzskatāms par iepriekšpastāvējušu un līdz ar to atšķiras veicamās procedūras. Ņemot vērā, ka var variēt Ministru kabineta noteikumu izstrādes un saskaņošanas procesam nepieciešamais laiks, dažādi ir iesaistīto valstu saraksta grozījumu spēkā stāšanās datumi un kontu kategoriju noteikšanas datumi.
Saskaņā ar jaunāko informāciju VID saņēmis CRS ziņojumus no 28 Latvijas finanšu iestādēm.
Risinājuma apraksts
Lai mazinātu administratīvo slogu, ir paredzēts mainīt esošo kārtību, kādā valsts vai teritorija tiek iekļauta iesaistīto valstu sarakstā. Jaunā kārtība, saskaņā ar kuru iesaistīto valstu saraksts tiks publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", nodrošinātu laicīgu trešās valsts iekļaušanu sarakstā, lai finanšu iestādes varētu uzsākt informācijas ievākšanu un veikt pienācīgas pārbaudes procedūras no pārskata perioda sākuma, vienlaikus neveicot administratīvās procedūras, kas ir nepieciešamas konkrētās valsts vai teritorijas iekļaušanai sarakstā, pirms ir skaidras norādes, ka tā ir ieviesusi CRS un aktivizējusi divpusējo sadarbību par automātisko informācijas apmaiņu par finanšu kontiem. Oficiālajā izdevumā publicētais saraksts netiktu uzskatīts par jaunu iesaistīto valstu sarakstu, bet gan kā jau spēkā esošais saraksts, kam tiek mainīts publicēšanas veids. Savukārt, veicot grozījumus iesaistīto valstu sarakstā, tiek plānots oficiālajā izdevumā publicēt pašus grozījumus (valstis, ar kurām saraksts tiek papildināts) un aktualizētu iesaistīto sarakstu kopumā (iesaistīto valstu saraksts papildināts ar jaunākajiem grozījumiem), lai būtu vieglāk izsekot izmaiņām.
Lai šīs izmaiņas ieviestu, ir attiecīgi arī izstrādāti grozījumi likuma 64.pantā, un uz šo brīdi likumprojekts "Grozījumi likumā Par nodokļiem un nodevām"" (Nr.973/Lp14) ir atbalstīts Saeimā pirmajā lasījumā.
Turklāt ar šo projektu tiek vienādota pieeja, kādā grozījumi sarakstā stājas spēkā – no nākamā gada 1.janvāra pēc izmaiņu publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis”. Līdz ar to tiek arī vienādoti kontu kategorijas noteikšanas datumi un vienādoti pārbaudes procedūru veikšanas termiņi. Proti, tiek mainīta līdzšinējā MK noteikumu Nr.20 21.punkta konstrukcija – spēkā esošo normu, kur uzskaitīti pienācīgas pārbaudes procedūru termiņi iepriekšpastāvējušu fizisko personu zemas vērtības kontiem un iepriekšpastāvējušu fizisko personu lielas vērtības kontiem, aizstājot ar vispārīgu normu, kas nosaka šo termiņu mēnešos pēc saraksta grozījumu spēkā stāšanās brīža.
Lai atvieglotu aktualizētā saraksta pieejamību, tas tiks publiskots arī VID mājas lapā.
Lai šīs izmaiņas ieviestu, ir attiecīgi arī izstrādāti grozījumi likuma 64.pantā, un uz šo brīdi likumprojekts "Grozījumi likumā Par nodokļiem un nodevām"" (Nr.973/Lp14) ir atbalstīts Saeimā pirmajā lasījumā.
Turklāt ar šo projektu tiek vienādota pieeja, kādā grozījumi sarakstā stājas spēkā – no nākamā gada 1.janvāra pēc izmaiņu publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis”. Līdz ar to tiek arī vienādoti kontu kategorijas noteikšanas datumi un vienādoti pārbaudes procedūru veikšanas termiņi. Proti, tiek mainīta līdzšinējā MK noteikumu Nr.20 21.punkta konstrukcija – spēkā esošo normu, kur uzskaitīti pienācīgas pārbaudes procedūru termiņi iepriekšpastāvējušu fizisko personu zemas vērtības kontiem un iepriekšpastāvējušu fizisko personu lielas vērtības kontiem, aizstājot ar vispārīgu normu, kas nosaka šo termiņu mēnešos pēc saraksta grozījumu spēkā stāšanās brīža.
Lai atvieglotu aktualizētā saraksta pieejamību, tas tiks publiskots arī VID mājas lapā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Latvijas finanšu iestādes, kas sniedz ziņojumus, saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 100.pantu.
Ietekmes apraksts
Finanšu iestādēm mazināsies administratīvais slogs, jo tiks standartizēti pārbaudes procedūru veikšanas datumi.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32023L2226
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes Direktīva (ES) 2023/2226 (2023.gada 17.oktobris), ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā
Apraksts
Ar šo noteikumu projektu tiek daļēji pārņemtas DAC8 prasības.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes Direktīva (ES) 2023/2226 (2023.gada 17.oktobris), ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
DAC8 1. panta 17. punkts (I pielikuma VI iedaļas 2.punkta b)apakšpunkts)
Noteikumu projekta 1.7.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 1. panta 17. punkts (I pielikuma VII iedaļas Aa.punkts)
Nav nepieciešams pārņemt.
Saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 99.panta 1.3 daļu: "Ja šajā likumā noteiktajā termiņā un kārtībā finanšu iestāde neiegūst tādu klienta paša sniegtu apliecinājumu par nodokļu rezidenci, uz kuru var paļauties, konts tiek slēgts." Ievērojot, ka jauniem kontiem apliecinājuma sniegšanas termiņš ir 90 dienas (minētā panta 1.1 daļa), un finanšu iestādēm informācija par pārskata gadu jāsniedz līdz nākamā gada jūlija beigām (MK noteikumu Nr.20 62.punkts), tas nozīmē, ka līdz ziņošanas brīdim konts ir vai nu slēgts vai ir iegūts apliecinājums.
Saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 99.panta 1.3 daļu: "Ja šajā likumā noteiktajā termiņā un kārtībā finanšu iestāde neiegūst tādu klienta paša sniegtu apliecinājumu par nodokļu rezidenci, uz kuru var paļauties, konts tiek slēgts." Ievērojot, ka jauniem kontiem apliecinājuma sniegšanas termiņš ir 90 dienas (minētā panta 1.1 daļa), un finanšu iestādēm informācija par pārskata gadu jāsniedz līdz nākamā gada jūlija beigām (MK noteikumu Nr.20 62.punkts), tas nozīmē, ka līdz ziņošanas brīdim konts ir vai nu slēgts vai ir iegūts apliecinājums.
-
-
DAC8 1. panta 17. punkts (I pielikuma VIII iedaļas E.punkts)
Noteikumu projekta 1.5.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Lai pārņemtu visas DAC8 prasības tiek/tika veikti grozījumi šādos normatīvajos aktos:
- Likumā "Par nodokļiem un nodevām" (Nr. 973/Lp14) (atbalstīts Saeimā pirmajā lasījumā);
- Ministru kabineta 2020.gada 14.aprīļa noteikumos Nr.210 "Noteikumi par automātisko informācijas apmaiņu par ziņojamām pārrobežu shēmām" (grozījumi jau pieņemti Ministru kabinetā);
- Ministru kabineta 2023.gada 7.marta noteikumos Nr.97 "Noteikumi par automātisko informācijas apmaiņu par pārdevējiem, kuri gūst ienākumus, izmantojot digitālās platformas" (grozījumi jau pieņemti Ministru kabinetā);
- Ministru kabineta 2013.gada 5.novembra noteikumos Nr.1245 "Kārtība, kādā tiek veikta informācijas apmaiņa nodokļu jomā starp Latvijas un citu Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm un ārvalstu kompetentajām iestādēm, ar kurām ir noslēgti Latvijas Republikas Saeimas apstiprināti starptautiskie līgumi";
- Ministru kabineta 2017.gada 4.jūlija noteikumos Nr.397 “Noteikumi par starptautiskas uzņēmumu grupas pārskatu par katru valsti”.
- Likumā "Par nodokļiem un nodevām" (Nr. 973/Lp14) (atbalstīts Saeimā pirmajā lasījumā);
- Ministru kabineta 2020.gada 14.aprīļa noteikumos Nr.210 "Noteikumi par automātisko informācijas apmaiņu par ziņojamām pārrobežu shēmām" (grozījumi jau pieņemti Ministru kabinetā);
- Ministru kabineta 2023.gada 7.marta noteikumos Nr.97 "Noteikumi par automātisko informācijas apmaiņu par pārdevējiem, kuri gūst ienākumus, izmantojot digitālās platformas" (grozījumi jau pieņemti Ministru kabinetā);
- Ministru kabineta 2013.gada 5.novembra noteikumos Nr.1245 "Kārtība, kādā tiek veikta informācijas apmaiņa nodokļu jomā starp Latvijas un citu Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm un ārvalstu kompetentajām iestādēm, ar kurām ir noslēgti Latvijas Republikas Saeimas apstiprināti starptautiskie līgumi";
- Ministru kabineta 2017.gada 4.jūlija noteikumos Nr.397 “Noteikumi par starptautiskas uzņēmumu grupas pārskatu par katru valsti”.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
(tiks aizpildīts pēc publiskās apspriešanas)
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
(tiks aizpildīts pēc publiskās apspriešanas)
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
