Anotācija (ex-ante)

24-TA-599: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumos Nr. 503 "Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi eksportējošiem komersantiem lielo investīciju projektu atbalstam"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts " Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumos Nr. 503 "Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi eksportējošiem komersantiem lielo investīciju projektu atbalstam"" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts, lai nodrošinātu atbalstu papildus lieliem investīciju projektiem aizdevumu ar kapitāla atlaidi programmā (turpmāk - Aizdevumu programma), tai skaitā, palielinot Aizdevumu programmas finansējumu trešajai atlases kārtai, kā arī precizējot normas grūtībās nonākuša uzņēmuma statusa (turpmāk - GNU) pazīmju noteikšanai, ņemot vērā Eiropas Komisijas (turpmāk - Komisija) sniegto skaidrojumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts veicinās ātrāku un tiesiski skaidrāku procesu nepieciešamo lēmumu pieņemšanai komersantu plānoto investīciju projektu īstenošanai, nodrošinās papildus finansējuma pieejamību, lai nodrošinātu papildu stimulus tautsaimniecības aktivitātei un turpmākai attīstībai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Kopš 2022.gada 19.janvāra ir pieejama aizdevumu ar kapitāla atlaidi programma, kas paredzēts lieliem investīciju projektiem veicot ieguldījumus ražošanas ēkās un iekārtās, kur iespējams saņemt atbalstu – 10 milj. euro apmērā jeb kapitāla atlaidi līdz 30% no attiecināmām izmaksām.

Aizdevumu programmā veiksmīgi norisinājusies pirmā un slēgtā atlases kārta, kuras ietvaros no 45 projekta pieteikumiem, par pieejamo finansējumu Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (turpmāk - LIAA) ir apstiprinājusi 37 lielu investīciju projektus turpmākam izvērtējumam akciju sabiedrībā "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība “Altum”) savukārt sabiedrība “Altum”, ņemot vērā atsauktos un noraidītos projektus, pieņēma lēmumus par 16 lieliem investīciju projektiem, kur pieteiktā kapitāla atlaides apmērs ir 98,4 milj. euro, un turpina izvērtējumu par 6 investīciju projektiem.

2023.gadā Ministru kabinets atbalstīja Aizdevumu programmas darbības turpināšanu un investīcijām lielu, tautsaimniecībai nozīmīgu uzņēmēju uz eksportu vērstu projektu attīstībai kopā piešķirti 70 milj. euro valsts budžeta līdzekļu. Attiecīgi tika izsludināta trešā atlases kārta no 2023.gada 11.decembra līdz 2024.gada 2.aprīlim, kuras ietvaros saņemti 24 pieteikumi ar kopējo pieteikto kapitāla atlaides apmēru 140,5 milj. euro apmērā. Šo pieteikumu ietvaros investīciju projektu rezultātā iespējams radīt 775 labi apmaksātas darba vietas, nodrošinot eksporta apjomu vairāk nekā 370 milj. euro gadā, kā arī ieguldījums pētniecībā un attīstībā 11,2 milj. euro gadā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Aizdevumu programmas trešajā kārtā pieejams finansējums 70 milj. euro apmērā un tā ietvaros LIAA ir iespējams atbalstīt 11 lielu investīciju projektus no saņemtajiem 24 pieteikumiem. Ņemot vērā, ka budžeta ietvaros Aizdevumu programmā 2026.gadā ir piešķirti papildu 30 milj.euro, nepieciešams paredzēt minētā finansējuma iekļaušanu trešās atlases kārtas ietvaros.

Tāpat, ņemot vērā Komisijas sniegto 2024.gada 2. aprīļa skaidrojumu e-State Aid Wiki platformā par GNU statusu pazīmju piemērošanu lielajam komersantam ar mainīgu grupas struktūru, kā arī ņemot vērā to, ka šobrīd Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumi Nr. 503 "Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi eksportējošiem komersantiem lielo investīciju projektu atbalstam" (turpmāk - MK noteikumi Nr.503) paredz stingrākas prasības, noteikumu projektā  nepieciešams precizēt normas saistībā par GNU pazīmju noteikšanu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz:

1. Palielināt Aizdevumu programmas kopējo finansējumu par 30 milj. euro, lai trešās atlases kārtas ietvaros varētu atbalstīt papildu 5-6 lielu investīciju projektus, kuru ietvaros tiktu radīta 191 labi apmaksāta darba vieta, nodrošināts eksporta apjoms 75 milj. euro gadā, kā arī ieguldījums pētniecība un attīstībā 3,5 milj. euro gadā. Aizdevumu programmā papildu 30 000 000 euro piešķirti 2026.gadā.

2. Svītrot MK noteikumu Nr.503 2.pielikumu, kas paredz GNU noteikšanas kārtību. Komisija e-State Aid Wiki platformā 2024.gada 2.aprīlī ir publicējusi atbildi uz 2024.gada 2.janvāra iesniegto jautājumu par Komisijas 2014. gada 17.  jūnija Regulas (ES) Nr.  651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr.  651/2014) 2. panta 18. punktā minēto nosacījumu par GNU pazīmju piemērošanu lielajam komersantam ar mainīgu grupas struktūru, ļaujot piemērot vairākas pazīmju noteikšanas variantus. Ņemot vērā Komisijas sniegto skaidrojumu e-State Aid Wiki platformā 2024.gada 2.aprīlī, tiek dzēsts 2.pielikums un papildināts Noteikumu projekts, paredzot atsauci uz metodiku, ko sagatavo sabiedrība “Altum (turpmāk – GNU Metodika), vienlaikus saskaņojot to ar Ekonomikas ministriju. GNU Metodika tiks publicēta sabiedrības “Altum”  mājaslapā, lai pieteikumu iesniedzējiem sniegtu detalizētu un visiem pieejamu informāciju par to, kā sabiedrība “Altum” vērtē GNU pazīmes. Iepazīstoties ar jaunākajiem Eiropas Komisijas skaidrojumiem, t.sk., e-State Aid Wiki vai citu būtisku informāciju, arī GNU Metodika tiks atbilstoši papildināta un precizēta. GNU Metodika neatbrīvo no pienākuma iepazīties ar normatīvo regulējumu par GNU statusa noteikšanu.
Sabiedrība “Altum” lēmumu par atbalsta piešķiršanu pieņem pamatojoties uz vērtējumu par komersanta atbilstību šo noteikumu un Komisijas regulas Nr.  651/2014 prasībām, proti, sabiedrība "Altum" atbalstu nepiešķir komersantiem, kas lēmuma par atbalsta piešķiršanu brīdī neatbilst Komisijas regulas Nr.  651/2014 komercdarbības atbalsta nosacījumiem attiecībā uz aizdevumu programmu, tai skaitā uz pretendenta un tā saistīto uzņēmumu grupas atbilstības grūtībās nonākuša uzņēmuma definīcijai vērtēšanu.
Skaidrības nolūkos papildināts MK Noteikumu 5.6 un 5.7. apakšpunkts, papildinot, ka minētos nosacījumus vērtē saistīto uzņēmumu grupas līmenī, atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 1.panta 4.punkta “a” apakšpunkta un 2.panta 18.punkta nosacījumiem. Veiktās izmaiņas MK noteikumu projektā neietekmē noslēgtos līgumus, uzsāktos projektus, tostarp finansējuma saņēmējus, kā arī ar šiem grozījumiem netiek mainīta vai ietekmēta projektu izpilde.

Vienlaikus, ņemot vērā augstāk minēto, noteikumu projekts tiek papildināts ar sabiedrības "Altum" ir tiesībām pagarināt dokumentu iesniegšanas termiņu informācijas iesniegšanai saistībā ar komersanta un tā saistīto uzņēmumu grupas statusa un GNU statusa noteikšanu, savstarpēji vienojoties ar komersantu. Šobrīd Aizdevumu programmas pirmajai atlases kārtai vai slēgtajai atlases kārtai visu nepieciešamo dokumentu iesniegšanas termiņš ir 2024.gada 1.aprīlis, taču šis termiņš neierobežos informācijas iesniegšanu, kas saistīti ar augstāk minēto statusu noteikšanu.

3.  Tiesiskās skaidrības nolūkos, skaidrots, ka  piešķirtā maksimālā kapitāla atlaide ir līdz 30 % no investīciju projekta attiecināmajām izmaksām, bet ne vairāk kā 10 000 000 euro vienam investīciju projektam, kā arī piešķirtā maksimālā papildaizdevuma apmērs nepārsniedz 30 000 000 euro vienam investīciju projektam, nepārsniedzot noteiktos valsts atbalsta intensitātes robežlielumus. Skaidrots, lai neradītu interpretācijas riskus, t.i., augstāk minētie limiti noteikti uz katru investīciju projektu atsevišķi, tomēr, ja komersanta investīciju iecere tiek īstenota vairākos mazākos projektos (arī gadījumos, ja, neskatoties uz sadalīšanu mazākos projektos, investīciju iecerei ir viens biznesa plāns, viens investoru un/vai līdzfinansētāju lēmums par investīciju ieceres finansēšanu kopumā, vienots mērķis, ekonomiska un/vai funkcionāla saistība un paralēla īstenošanas gaita, kā arī visu projektu savstarpēja saistība no dzīvotspējas pamatojuma viedokļa, u.tml. (t.i., pazīmes, kas liecina par “artificially splitting up” (Komisijas regulas Nr.651/2014 preambula Nr.16)), tad komersantam ir iespēja pieteikties un saņemt vairākus maksimālos aizdevumus ar kapitāla atlaidi un vairākus maksimālos papildaizdevumus. Tajā skaitā, vienotam ieguldījumu projektam, kuram izpildās kāda no iepriekš minētām mākslīgi sadalīta projekta pazīmēm Komisijas regulas Nr.651/2014 izpratnē, un tiek ievērots nosacījums par stimulējošo ietekmi un nepārsniedz Komisijas regulā Nr.651/2014 noteikto maksimālo atbalsta robežlielumus, kā arī tiek korekti koriģēta pieejamā atbalsta summa, pārējie finansēšanas nosacījumi neatšķiras no tiem, kas saskaņā ar šīs programmas noteikumiem piemērojami vienotam ieguldījumu projektam bez mākslīgi sadalīta investīciju projekta pazīmēm. Līdz ar to komercdarbības atbalsta piešķiršana vienotam ieguldījumu projektam, kuram izpildās kāda no mākslīgi sadalīta projekta pazīmēm Komisijas regulas Nr.651/2014 izpratnē,  ir pieļaujama, ja šādam vienotam ieguldījumu projektam ir ievērots nosacījums par stimulējošo ietekmi, atbalsts nepārsniedz Komisijas regulā Nr.651/2014 noteikto maksimālo atbalsta robežlielumu un tiek korekti piemērota koriģētā atbalsta intensitāte, kā arī pārējie finansēšanas nosacījumi neatšķiras no tiem, kas saskaņā ar šīs programmas noteikumiem piemērojami vienotam ieguldījumu projektam bez sadalīta investīciju projekta pazīmēm.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • lielie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi uz lielajiem un vidējiem komersantiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmējdarbības nodrošināšanai un attīstībai.

Investējot 30 milj. euro, papildus varētu atbalstīt 5-6 lielu investīciju projektus, kuru ietvaros tiktu radīta 191 labi apmaksāta darba vieta, nodrošināts eksporta apjoms 75 milj. euro gadā, kā arī ieguldījums pētniecība un attīstībā 3,5 milj. euro gadā. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi lielajiem un vidējiem komersantiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmējdarbības nodrošināšanai un attīstībai.

Investējot 30 milj. euro, papildus varētu atbalstīt 5-6 lielu investīciju projektus, kuru ietvaros tiktu radīta 191 labi apmaksāta darba vieta, nodrošināts eksporta apjoms 75 milj. euro gadā, kā arī ieguldījums pētniecība un attīstībā 3,5 milj. euro gadā.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi lielajiem un vidējiem komersantiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmējdarbības nodrošināšanai un attīstībai.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi lielajiem un vidējiem komersantiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmējdarbības nodrošināšanai un attīstībai.

Investējot 30 milj. euro, papildus varētu atbalstīt 5-6 lielu investīciju projektus, kuru ietvaros tiktu radīta 191 labi apmaksāta darba vieta, nodrošināts eksporta apjoms 75 milj. euro gadā, kā arī ieguldījums pētniecība un attīstībā 3,5 milj. euro gadā. 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi lielajiem un vidējiem komersantiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmējdarbības nodrošināšanai un attīstībai.

Investējot 30 milj. euro, papildus varētu atbalstīt 5-6 lielu investīciju projektus, kuru ietvaros tiktu radīta 191 labi apmaksāta darba vieta, nodrošināts eksporta apjoms 75 milj. euro gadā, kā arī ieguldījums pētniecība un attīstībā 3,5 milj. euro gadā. 

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi lielajiem un vidējiem komersantiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmējdarbības nodrošināšanai un attīstībai.

Investējot 30 milj. euro, papildus varētu atbalstīt 5-6 lielu investīciju projektus, kuru ietvaros tiktu radīta 191 labi apmaksāta darba vieta, nodrošināts eksporta apjoms 75 milj. euro gadā, kā arī ieguldījums pētniecība un attīstībā 3,5 milj. euro gadā. 

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Valsts budžeta finansējuma palielinājums aizdevumu programmas īstenošanai 30 000 000 euro apmērā tiks nodrošināts likumā “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” Ekonomikas ministrijas budžeta programmā 35.00.00 “Valsts atbalsta programmas” prioritārajam pasākumam “Finanšu instruments investīciju projektiem” 2026.gadā paredzētā finansējuma ietvaros.
 

Ietekme uz vispārējās valdības budžeta bilanci radīsies programmas īstenošanas laikā, piešķirot kapitāla atlaidi, un nepārsniegs atbalsta pasākumiem piešķirto valsts budžeta finansējumu. Precīzs novērtējums par atbalsta pasākumu ietekmi uz vispārējo valdību tiks iestrādāts programmas novērtējumā.

Atbilstoši sākotnējām aplēsēm, negatīvā ietekme uz vispārējās valdības budžeta bilanci, piešķirot kapitāla atlaidi, tiek prognozēta sekojoši:
2028. gadā – 2 159 700 euro;
2029. gadā – 7 669 450 euro;
2030. gadā – 7 669 450 euro;
2031. gadā – 5 509 750 euro;
2032. gadā – 2 420 469 euro;
2033. gadā – 2 420 469 euro;
2034. gadā – 2 150 713 euro.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Pēc noteikumu projekta apstiprināšanas Ministru kabineta sēdē, Ekonomikas ministrija 20 darbdienu laikā sagatavos un iesniegs ar Finanšu ministriju saskaņotu informāciju Eiropas Komisijai, izmantojot SANI 2 sistēmu
Skaidrojums
Noteikumu projekts tiešā veidā neietekmē sabiedrību. Noteikumu projekts tiek virzīts steidzamības kārtībā, tādējādi neattiecinot sabiedrības līdzdalības procesu uz šo noteikumu projektu. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS
  • Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi