22-TA-2804: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Rīgas pilsētas meža fonds" daļas Ropažu pagastā, Ropažu novadā, pirkšanu valsts reģionālā autoceļa P4 Rīga – Ērgļi posma 14,29-30,30 km pārbūves projektā paredzētās autobusu pieturas izbūves projekta īstenošanai " sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9.panta pirmā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz no nekustamā īpašuma īpašnieka atsavināt nekustamā īpašuma daļu, kura nepieciešama valsts reģionālā autoceļa P4 Rīga – Ērgļi posma 14,29-30,30 km pārbūves projektā paredzētās autobusu pieturas izbūves projekta īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par nekustamā īpašuma “Rīgas pilsētas meža fonds” daļas Ropažu pagastā, Ropažu novadā, pirkšanu valsts reģionālā autoceļa P4 Rīga – Ērgļi posma 14,29-30,30 km pārbūves projektā paredzētās autobusu pieturas izbūves projekta īstenošanai” sagatavots, ņemot vērā šādus apstākļus:
Valsts reģionālā autoceļa P4 Rīga – Ērgļi posma 14,29-30,30 km pārbūves projektā paredzētās autobusu pieturas izbūves projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt nekustamā īpašuma “Rīgas pilsētas meža fonds” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.8084 002 0098) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8084 014 0082) 0,0500 ha platībā – Ropažu pagastā, Ropažu novadā.
Minētā nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Projekta konceptuālā nepieciešamība ir apliecināta, valsts budžeta apakšprogrammā 23.06.00 “Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana” paredzot finanšu līdzekļus programmai “2.1.2. Valsts reģionālo autoceļu programma 2022.-2024.gadam”.
Vienlaikus projekta konceptuālā nepieciešamība apliecināta ar Transporta attīstības pamatnostādnēm 2014.gadam-2020.gadam, kur paredzēta aktivitāte – Ceļu satiksmes drošības uzlabošana (Ministru kabineta 2013. gada 27. decembra rīkojums Nr.683 “Par Transporta attīstības pamatnostādnēm 2014.-2020.gadam”). Attiecīgi Ministru kabinets ir ne tikai izteicis vispārīgu piekrišanu līdzekļu apropriācijai projektiem vai arī to īstenošanai kopumā, bet vienlaikus ir akceptējis, ka šie projekti ietvers arī nekustamo īpašumu atsavināšanu no privātpersonām.
Valsts reģionālā autoceļa P4 Rīga – Ērgļi posma 14,29-30,30 km pārbūves projektā paredzētās autobusu pieturas izbūves projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt nekustamā īpašuma “Rīgas pilsētas meža fonds” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.8084 002 0098) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8084 014 0082) 0,0500 ha platībā – Ropažu pagastā, Ropažu novadā.
Minētā nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Projekta konceptuālā nepieciešamība ir apliecināta, valsts budžeta apakšprogrammā 23.06.00 “Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana” paredzot finanšu līdzekļus programmai “2.1.2. Valsts reģionālo autoceļu programma 2022.-2024.gadam”.
Vienlaikus projekta konceptuālā nepieciešamība apliecināta ar Transporta attīstības pamatnostādnēm 2014.gadam-2020.gadam, kur paredzēta aktivitāte – Ceļu satiksmes drošības uzlabošana (Ministru kabineta 2013. gada 27. decembra rīkojums Nr.683 “Par Transporta attīstības pamatnostādnēm 2014.-2020.gadam”). Attiecīgi Ministru kabinets ir ne tikai izteicis vispārīgu piekrišanu līdzekļu apropriācijai projektiem vai arī to īstenošanai kopumā, bet vienlaikus ir akceptējis, ka šie projekti ietvers arī nekustamo īpašumu atsavināšanu no privātpersonām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums “Rīgas pilsētas meža fonds” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.8084 002 0098) ir ierakstīts Rīgas rajona tiesas Ropažu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.1315.
Nekustamā īpašuma “Rīgas pilsētas meža fonds” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.8084 002 0098) – zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8084 014 0082 ir noteikti šādi apgrūtinājumi:
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos – 0,0500 ha platībā;
sanitārās aizsargjoslas teritorija ap kapsētu – 0,0500 ha platībā.
Nekustamā īpašuma īpašnieks ir piekritis nekustamā īpašuma “Rīgas pilsētas meža fonds” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.8084 002 0098) daļas - zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8084 014 0082) 0,0500 ha platībā – Ropažu pagastā, Ropažu novadā atsavināšanai atbilstoši aprēķinātajam atlīdzības apmēram.
Pamatojoties uz Likuma 9.pantu un Ministru kabineta 2011.gada 15.marta noteikumu Nr. 204 „Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2022. gada 26. augusta lēmumu Nr.03.1-14/2528 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Rīgas pilsētas meža fonds” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.8084 002 0098) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8084 014 0082) 0,0500 ha platībā – Ropažu pagastā, Ropažu novadā, nosakot to 980,00 euro. Uz nekustamā īpašuma esošo mežaudzi nekustamā īpašuma īpašnieks patur sev.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto īpašniekiem ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Satiksmes ministrija īpašuma tiesības uz atsavināmo nekustamo īpašumu daļām normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Nekustamā īpašuma “Rīgas pilsētas meža fonds” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.8084 002 0098) – zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8084 014 0082 ir noteikti šādi apgrūtinājumi:
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos – 0,0500 ha platībā;
sanitārās aizsargjoslas teritorija ap kapsētu – 0,0500 ha platībā.
Nekustamā īpašuma īpašnieks ir piekritis nekustamā īpašuma “Rīgas pilsētas meža fonds” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.8084 002 0098) daļas - zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8084 014 0082) 0,0500 ha platībā – Ropažu pagastā, Ropažu novadā atsavināšanai atbilstoši aprēķinātajam atlīdzības apmēram.
Pamatojoties uz Likuma 9.pantu un Ministru kabineta 2011.gada 15.marta noteikumu Nr. 204 „Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2022. gada 26. augusta lēmumu Nr.03.1-14/2528 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Rīgas pilsētas meža fonds” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.8084 002 0098) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8084 014 0082) 0,0500 ha platībā – Ropažu pagastā, Ropažu novadā, nosakot to 980,00 euro. Uz nekustamā īpašuma esošo mežaudzi nekustamā īpašuma īpašnieks patur sev.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto īpašniekiem ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Satiksmes ministrija īpašuma tiesības uz atsavināmo nekustamo īpašumu daļām normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma “Rīgas pilsētas meža fonds” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.8084 002 0098) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8084 014 0082) 0,0500 ha platībā – Ropažu pagastā, Ropažu novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Minētā nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras uzturēšanai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Izvēlēts atbilstošākais būvprojekta risinājums.
Taisnīga atlīdzība par nekustamo īpašumu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
Taisnīga atlīdzība par nekustamo īpašumu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar nekustamā īpašuma īpašnieku. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi netiešā veidā skar autoceļa lietotājus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar nekustamā īpašuma īpašnieku. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi netiešā veidā skar autoceļa lietotājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, jo, plānojot un veicot autoceļu būvniecību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
980
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
980
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
980
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
980
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projekts šo jomu neskar.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Projekts šo jomu neskar.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Projekts šo jomu neskar.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Izdevumi, kas saistīti ar nepieciešamā nekustamā īpašuma daļas pirkšanu, tiks segti no valsts budžetā 2022.gadam Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.06.00 "Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana" paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti nepieciešamā nekustama īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā tiks segti no valsts budžetā 2022.gadam Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.07.00 "Valsts autoceļu pārvaldīšana" paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti nepieciešamā nekustama īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā tiks segti no valsts budžetā 2022.gadam Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.07.00 "Valsts autoceļu pārvaldīšana" paredzētajiem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Ministru kabineta rīkojuma projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Satiksmes ministrija un VSIA “Latvijas Valsts ceļi”
Satiksmes ministrija un VSIA “Latvijas Valsts ceļi”
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzlabojot transporta infrastruktūru, tiek veicināta attiecīgā reģiona ekonomiskā izaugsme.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi