Anotācija (ex-ante)

22-TA-178: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma (turpmāk – likums) 31.2 pantu, Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojuma Nr. 720 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” 10. punktu un Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 43. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts ar mērķi piešķirt finansējumu Valsts ieņēmumu dienestam (turpmāk – VID), kas saistīts ar piemaksu izmaksu VID Nodokļu un muitas policijas pārvaldes un Muitas pārvaldes amatpersonām (turpmāk – VID amatpersonas) par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos sabiedrības veselības apdraudējuma situācijā saistībā ar Covid-19 uzliesmojumu un seku novēršanu laikposmā no 2021. gada 1. decembra līdz 2021. gada 31. decembrim.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar likumu, sākot no 2021. gada marta VID ik mēnesi tiek piešķirts finansējums piemaksu izmaksai VID amatpersonām par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos sabiedrības veselības apdraudējuma situācijā saistībā ar Covid-19 uzliesmojumu un seku novēršanu atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram. VID amatpersonas līdzīgi kā Iekšlietu ministrijas iestāžu amatpersonas joprojām tiešā veidā ir iesaistīti darbā ar Covid – 19 riska grupām un atrodas ciešā un laika ziņā ilgā saskarē ar personām, kuras potenciāli var apdraudēt amatpersonu veselību (ar Covid-19 saslimšanas risks), līdz ar to VID sniedz kārtējo finansējuma pieprasījumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
VID Muitas pārvaldes amatpersonas, kuras pilda amata pienākumus robežšķērsošanas vietās uz Eiropas Savienības ārējām robežām, atrodas ciešā un laika ziņā ilgā saskarē ar robežšķērsotājiem, jo muitas kontroles procesā tiek pārbaudītas robežšķērsotāju personīgās mantas, transportlīdzeklis, kravas saturs, dzīvnieku izcelsmes produkti personīgajā bagāžā, tiek veikta personas aplūkošana. Minētās VID Muitas pārvaldes amatpersonas ir tiešā saskarē ar personas pasi, transportlīdzekļa reģistrācijas dokumentiem, pilnu kravas pavaddokumentu paketi, ar kuriem ir bijusi saskare arī citu valstu muitas amatpersonām, kravu nosūtītāju, deklarētāju pārstāvjiem.
VID Nodokļu un muitas policijas amatpersonas veic pasažieru un to bagāžas kontroli (vizuālās un padziļinātās kontroles), transporta līdzekļu un kravu kontroli uz valsts iekšējām un ārējām robežām, noziedzīgu nodarījumu atklāšanu un novēršanu gan muitas jomā, gan valsts ieņēmumu jomā, kas tieši saistīta ar valsts iekšējo robežu uzraudzību un kontroli, kur Muitas pārvalde savus amata pienākumus neveic, kā arī skaidras naudas pārvietošanas kontroli un uzraudzību uz valsts iekšējām robežām, t.sk. prāmju satiksmē un lidostās, kā arī administratīvā pārkāpuma procesa uzsākšanu atbilstoši likuma “Par ārkārtējo situāciju un izņēmuma stāvokli” 21. un 22. pantam. Tādējādi tās atrodas ciešā saskarē ar, iespējams, inficētām trešajām personām, apstrādā šo personu dokumentus, kas arī paaugstina risku inficēties pašai VID Nodokļu un muitas policijas pārvaldes amatpersonai. 
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar likuma 31.2 pantu VID Nodokļu un muitas policijas pārvaldes un Muitas pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm nosaka piemaksu par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos saistībā ar Covid-19 infekcijas slimības uzliesmojumu un seku novēršanu 75% apmērā no stundas algas likmes. Likums paredz ar piemaksām saistītos izdevumus segt no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.
2021. gada decembrī tiešā un uzskaitāmi pierādāmā saskarē ar Covid-19 inficētām vai iespējami inficētām personām VID amatpersonas nostrādāja  47 782 darba stundas, kas kopumā izmaksāja 245 060,70 euro (samaksa par stundu darbu un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas).
Lai segtu izdevumus, kas saistīti ar piemaksas par 2021. gada decembri izmaksu, VID amatpersonām par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos sabiedrības veselības apdraudējuma situācijā saistībā ar Covid-19 uzliesmojumu un seku novēršanu, no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” VID ir nepieciešams papildu finansējums 245 061 euro apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nav alternatīvu risinājumu
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
245 061
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
245 061
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-245 061
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-245 061
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
245 061
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Papildus nepieciešamā finansējuma aprēķini:

VID nodarbināto darbs tiešā un uzskaitāmi pierādāmā saskarē ar Covid-19 inficētām vai iespējami inficētām personām 2021.gada decembrī
Patstāvīgā struktūrvienība Nodarbināto skaits Nostrādātās stundas Summa, EUR Summa ar DD VSAOI, EUR
Muitas pārvalde 508 44 144 179 986,58 222 445,41
Nodokļu un muitas policijas pārvalde 76 3 638 18 298,64 22 615,29
Kopā 584 47 782 198 285,22 245 060,70
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi