Anotācija (ex-ante)

23-TA-1017: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Meža aizsardzības noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ievērojot Ministru kabineta 28.03.2023. sēdes protokola Nr. 16 44. § 7. punktā doto uzdevumu, līdz 2023. gada 30. maijam jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumi normatīvajos aktos, lai pēc izsludinātās ārkārtējās situācijas egļu astoņzobu mizgrauža savairošanās ierobežošanai beigām 2023. gada 30. jūnijā stātos spēkā Ministru kabineta noteikumu projekts "Meža aizsardzības noteikumi" (turpmāk – noteikumu projekts).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir mainīt vēsturisko normatīvo regulējumu no ārkārtējās situācijas kā bāzes risinājuma katastrofas pārvaldības vadībai uz patstāvīgi institucionāli koordinētu katastrofas vadību Zemkopības ministrijas resorā un noteikt meža kaitēkļu masveida savairošanās un slimību izplatīšanās noteikšanas un atcelšanas kārtību, kā arī saglabāt esošo regulējumu, nosakot meža aizsardzības pasākumus, to izpildes kārtību un termiņus un kārtību, kādā kontrolējama meža sanitārā stāvokļa prasību ievērošana.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2023.
Pamatojums
Līdz 2023. gada 30. jūnijam ir spēkā Ministru kabineta 2023. gada 30. marta rīkojums Nr. 180 "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu". Noteikumu projektam ir jāstājas spēkā pēc ārkārtējās situācijas beigām.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar likumprojektu "Grozījumi Meža likumā" (TA lieta Nr. 23-TA-949) tiek grozīts Meža likuma 28. pants, kas pilnvaroja Ministru kabinetu izdot Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumus Nr. 947 "Noteikumi par meža aizsardzības pasākumiem un ārkārtējās situācijas izsludināšanu mežā" (turpmāk noteikumi – Nr. 947). Ja likumā tiek izdarīti grozījumi un tiek izslēgta vai grozīta norma, kas pilnvaro Ministru kabinetu izdot noteikumus, tad spēku zaudē arī Ministru kabineta noteikumi, kas izdoti saskaņā ar izslēgto (spēku zaudējušo) normu, tādēļ jāsagatavo jauns Ministru kabineta noteikumu projekts – meža aizsardzības noteikumi.
Lai novērstu katastrofas draudus saistībā ar augiem kaitīga organisma egļu astoņzobu mizgrauža (Ips typographus) (turpmāk – mizgrauzis) savairošanos, kā arī izvērtējot turpmākos egļu mežaudžu bojājumus, ar Ministru kabineta 2023. gada 30. marta rīkojumu Nr. 180 "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu" 32 Latvijas novados ir izsludināta ārkārtējā situācija no 2023. gada 1. aprīļa līdz 30. jūnijam. 
Valsts meža dienests (turpmāk – VMD), izvērtējot VMD statistikas datus par kaitēkļu bojāto mežaudžu apjoma izmaiņām, kā arī Latvijas Valsts mežzinātnes institūta "Silava" (turpmāk – LVMI "Silava") mežsaimniecības biotisko riska faktoru monitoringa datus un prognozes, atbilstoši noteikumu Nr. 947 13. punktam 2022. gada 29. decembra vēstulē Zemkopības ministrijai Nr. VMD1-9/1011 "Par egļu astoņzobu mizgrauža bojājumiem un ierosinājumu ārkārtējās situācijas izsludināšanai mežā 2023. gadā" rosināja noteiktās administratīvajās teritorijās izsludināt ārkārtējo situāciju no 2023. gada 1. aprīļa līdz 1. septembrim, lai efektīvi ierobežotu mizgrauža izplatību. Saskaņā ar Meža likuma 27. pantā noteikto VMD sagatavoja priekšlikumus rīcībai 2023. gadā mizgraužu izplatības ierobežošanai, nosakot vērtīgās egļu mežaudzes, kas primāri ir jāaizsargā no mizgraužu bojājumiem, kā arī pasākumus, kas jāievēro izsludinātās ārkārtējās situācijas laikā.
Saskaņā ar likuma "Par ārkārtējo situāciju un izņēmuma stāvokli" 5. panta pirmo daļu Ministru kabinets ārkārtējo situāciju izsludina uz noteiktu laiku, bet ne ilgāku par trim mēnešiem, tādēļ ārkārtējā situācija, kas saistīta ar mizgrauža savairošanos, izsludināta līdz 30. jūnijam. Patlaban pasākumi mizgrauža izplatīšanās ierobežošanai ir noteikti Ministru kabineta 2023. gada 30. marta rīkojumā Nr. 180 "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu".
Lai meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās ierobežošanai nebūtu jāizsludina ārkārtējā situācija, ir jānodrošina patstāvīgi institucionāli koordinēta katastrofu vadība Zemkopības ministrijas resorā un jānosaka kārtība meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās un ierobežošanas pasākumu noteikšanai.  
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likumprojektā "Grozījumi Meža likumā" (TA lieta Nr. 23-TA-949) 28. pantā noteikts, ka Ministru kabinets izdod meža aizsardzības noteikumus, nosakot meža aizsardzības pasākumus, to izpildes kārtību un termiņus, meža kaitēkļu masveida savairošanās un slimību izplatīšanās noteikšanas un atcelšanas kārtību, kā arī kārtību, kādā kontrolējama meža sanitārā stāvokļa prasību ievērošana.
Spēkā esošo noteikumu Nr. 947 III nodaļā noteikta ārkārtējās situācijas izsludināšana sakarā ar meža ugunsgrēku, meža kaitēkļu savairošanos vai slimību masveida izplatīšanos, un noteikumu projektā tā ir jāaizstāj ar III nodaļu par meža kaitēkļu masveida savairošanos un slimību izplatīšanos mežā, tajā nosakot meža kaitēkļu masveida savairošanās un slimību izplatīšanās noteikšanas kārtību, jo meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās situācijā lēmums par saimnieciskās darbības ierobežojumiem un īstenojamajiem pasākumiem, lai apkarotu kaitēkļus un slimības vai apturētu to izplatīšanos, būtu jāpieņem nozares institūcijai, kuras darbības mērķis ir nodrošināt meža un meža nozares ilgtspēju, – VMD. Tādēļ paredzēts ārkārtējo situāciju aizstāt ar meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās situāciju, kurā VMD ģenerāldirektors ar lēmumu noteiks meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās situāciju un teritoriju, pasākumus meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās ierobežošanai un periodu, uz kuru nepieciešams noteikt meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās situāciju. Šo lēmumu pieņems VMD ģenerāldirektors Ministru kabineta noteiktā kārtībā, nevis ikreiz Ministru kabinets. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā saglabājamas normas, kas noteiktas spēkā esošo noteikumu Nr. 947 II nodaļā, – meža aizsardzības pasākumi, to izpildes kārtība un termiņi, kā arī IV nodaļā – meža sanitārā stāvokļa prasību ievērošanas kontrole. Noteikumu projektā jānosaka meža kaitēkļu masveida savairošanās un slimību izplatīšanās noteikšanas un atcelšanas kārtība, to ietverot III nodaļā par meža kaitēkļu masveida savairošanos un slimību izplatīšanos mežā. 
Problēmas apraksts
Mikroliegumu aizsardzību regulē speciālais normatīvais akts – Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumi Nr. 940 "Noteikumi par mikroliegumu izveidošanas un apsaimniekošanas kārtību, to aizsardzību, kā arī mikroliegumu un to buferzonu noteikšanu", tādēļ noteikumu projekta 2. punkts papildināms ar noteikumos noteikto normu attiecināšanu uz mikroliegumiem. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 2. punktā noteikts, ka noteikumi attiecas arī uz īpaši aizsargājamām dabas teritorijām un mikroliegumiem, ciktāl to aizsardzību un izmantošanu reglamentējošie normatīvie akti nenosaka citādi.
Problēmas apraksts
Lai grozītu vēsturisko normatīvo regulējumu no ārkārtējās situācijas kā bāzes risinājuma katastrofas pārvaldības vadībai uz patstāvīgi institucionāli koordinētu katastrofas vadību Zemkopības ministrijas resorā, jānosaka, ka lēmumu par pasākumu īstenošanu, lai likvidētu iespējamās apdraudējuma sekas mežam saistībā ar augiem kaitīgu organismu izplatīšanos, pamatojoties uz LVMI "Silava" monitoringa rezultātiem, var pieņemt VMD, nevis Ministru kabinets. Ievērojot iepriekš minēto, noteikumu projektā ir jānosaka meža kaitēkļu masveida savairošanās un slimību izplatīšanās noteikšanas un atcelšanas kārtība. 
VMD saskaņā ar noteikumu Nr. 947 19. punktu apkopo informāciju par mežaudžu apsekošanu un VMD izsniegtajiem sanitārajiem atzinumiem un apkopoto informāciju katru gadu līdz 1. martam iesniedz Zemkopības ministrijā, un LVMI "Silava" saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 18. janvāra noteikumu Nr. 51 "Nacionālā meža monitoringa noteikumi" 11.3. apakšpunktu katru gadu līdz 15. jūlijam iesniedz Zemkopības ministrijā un VMD informāciju par meža kaitēkļu un slimību izplatību attiecīgā gada pirmajā pusgadā un to izplatības prognozēm, kā arī nekavējoties – informāciju par konstatēto straujas meža kaitēkļu vai slimību savairošanās risku.
Pamatojoties uz iepriekšminēto informāciju, ar lēmumu ir jānosaka meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās situācija, teritorija un ierobežošanas pasākumi, nepieciešamība VMD nodrošināt augu aizsardzības līdzekļu iegādi un lietošanu, kā arī periods, uz kuru nosakāma meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās situācija.
Meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās ierobežošanas pasākumi īpaši aizsargājamās dabas teritorijās var ietekmēt īpaši aizsargājamo sugu dzīvotnes un īpaši aizsargājamos biotopus. Lai minētie pasākumi negatīvi neietekmētu īpaši aizsargājamos biotopus un sugas un atbilstu konkrētās īpaši aizsargājamās dabas teritorijas vai tās funkcionālās zonas izveidošanas mērķim, nosakot pienākumus un pasākumus kaitēkļu un slimību ierobežošanai, ir jāņem vērā īpaši aizsargājamo dabas teritoriju, mikroliegumu, īpaši aizsargājamo sugu un biotopu aizsardzības mērķi un tiesiskais regulējums un apdraudējums mežam ārpus īpaši aizsargājamām dabas teritorijām un mikroliegumiem.
Lai koordinētu valsts un pašvaldību institūciju, biedrību un nodibinājumu sadarbību informācijas izvērtēšanā un lēmuma pieņemšanā par meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās situācijas noteikšanu, periodu, uz kuru nosakāma meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās situācija, kā arī meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās ierobežošanas pasākumi, VMD ģenerāldirektoram ir jāapstiprina ekspertu darba grupas nolikums.
Noteikumos jānosaka ekspertu darba grupas sasaukšanas biežums, lai nodrošinātu ne vien informācijas par meža kaitēkļu un slimību izplatību attiecīgā gada pirmajā pusgadā un to izplatības prognozēm, kā arī nekavējoties – informāciju par konstatēto straujas meža kaitēkļu vai slimību savairošanās risku izvērtēšanu, bet arī meža nozares informēšanu par plānotajiem īstenojamajiem meža kaitēkļu vai slimību ierobežošanas pasākumiem, ja noteikta meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās situācija. 
Noteikumos jānosaka lēmuma pieņemšanas termiņš situācijā, kad mizgrauzis savairojas masveidā, lai meža īpašnieki un tiesiskie valdītāji, kā arī meža apsaimniekotāji laikus zinātu plānotos ierobežošanas pasākumus Latvijā bīstamākā meža kaitēkļa apkarošanai un attiecīgi spētu gan pārplānot saimniecisko darbību, gan iegādāties papildu preces vai pakalpojumus, kas nepieciešami sekmīgai kaitēkļa apkarošanai. 
Risinājuma apraksts
Izvērtējot informāciju par izsniegtajiem sanitārajiem atzinumiem un LVMI "Silava" mežsaimniecības biotisko riska faktoru monitoringa rezultātus, kā arī informāciju par konstatēto straujas meža kaitēkļu vai slimību savairošanās risku, VMD ģenerāldirektors izveido ekspertu darba grupu. Ekspertu darba grupa atbilstoši noteikumu projekta 13. punktā minētajam izvērtē iepriekšminēto informāciju un atbilstoši noteikumu projekta 14. punktā minētajam rosina nepieciešamību noteikt meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās situāciju. Līdz ar meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās situāciju ekspertu darba grupa rosina noteikt arī izplatīšanās teritoriju – visā valstī, administratīvajā teritorijā vai administratīvās teritorijas daļā, ierobežošanas pasākumus, nepieciešamību VMD nodrošināt augu aizsardzības līdzekļu iegādi un lietošanu, kā arī periodu, uz kuru nosakāma meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās situācija.
Saskaņā ar noteikumu projekta 14.3. apakšpunktu, nosakot meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību ierobežošanas pasākumus, ekspertu darba grupa izvērtē arī šo pasākumu atbilstību īpaši aizsargājamo dabas teritoriju, mikroliegumu, īpaši aizsargājamo sugu un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzības mērķim un regulējumam un apdraudējumu mežam ārpus īpaši aizsargājamām dabas teritorijām un mikroliegumiem.
Noteikumu projekta 15. punktā noteikts, ka ekspertu darba grupu pārstāv visas meža ilgtspējīgā apsaimniekošanā iesaistītās puses – entomologi, fitopatologi un meža nozares eksperti no LVMI "Silava", Latvijas Universitātes, Valsts augu aizsardzības dienesta, Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes, AS "Latvijas valsts meži", Latvijas Meža īpašnieku biedrības, Latvijas Kokrūpniecības federācijas, Dabas aizsardzības pārvaldes, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Zemkopības ministrijas. Lai nodrošinātu to, ka izvērtējums un ierobežošanas pasākumi ir atbilstoši konkrētās meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās ierobežošanai, ekspertu darba grupu pārstāv eksperti, kuriem ir speciālās zināšanas konkrēto meža kaitēkļu vai slimību jomā. Ja 15. punktā minēto institūciju ekspertiem nav speciālo zināšanu konkrēto meža kaitēkļu vai slimību jomā, VMD ekspertu darba grupai var piesaistīt citus speciālistus no iepriekš neminētām institūcijām, tādēļ noteikumu projektā ir noteikts, ka VMD, ja nepieciešams, pieaicina arī citus attiecīgās jomas ekspertus.
Noteikumu projekta 16. punktā noteikts, ka ekspertu darba grupas nolikumu apstiprina VMD ģenerāldirektors. 
Ekspertu darba grupas nolikumā nosaka ekspertu darba grupas uzdevumus, pārstāvētās institūcijas, sasaukšanas biežumu, balsošanas kārtību lēmumu pieņemšanai un lēmumu protokolēšanas kārtību.
Noteikumu projekta 17. punktā noteikts, ka VMD ģenerāldirektors ekspertu darba grupu sasauc pēc nepieciešamības, bet ne retāk kā reizi gadā mēneša laikā pēc LVMI "Silava" mežsaimniecības biotisko riska faktoru monitoringa rezultātu saņemšanas.
Noteikumu projekta 18. punktā noteikts, ka VMD ģenerāldirektors, pamatojoties uz ekspertu darba grupas rosināto, pieņem lēmumu par meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās situācijas noteikšanu. Lēmumā nosaka tā darbības teritoriju (visā valstī, administratīvajā teritorijā vai administratīvās teritorijas daļā), meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās ierobežošanas pasākumus un lēmuma darbības termiņu. Noteikumu projekta 18. punktā noteikts arī lēmuma pieņemšanas termiņš par mizgrauža masveida savairošanās situāciju, nosakot, ka lēmumu VMD ģenerāldirektors pieņem līdz kārtējā gada 31. janvārim.
Noteikumu projekta 18. punktā minētie lēmumā noteiktie meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās ierobežošanas pasākumi var būt ne tikai Meža likuma 27. pantā noteiktā koku ciršanas pārtraukšana vai atlikšana, izņemot ciršanu meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās seku likvidēšanai un slimību inficētā vai kaitēkļu invadētā meža reproduktīvā materiāla iznīcināšanu, bet arī citi aizsardzības pasākumi, kas īstenojami, lai apkarotu kaitēkļus un slimības vai ierobežotu to izplatīšanos. Piemēram, lai efektīvi ierobežotu mizgrauža izplatību, Ministru kabineta 2023. gada 30. marta rīkojumā Nr. 180 "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu" vērtīgo egļu mežaudžu aizsardzības zonās noteikti šādi aizsardzības pasākumi: atļauts cirst mizgrauža svaigi invadētus kokus sanitārajā vienlaidu cirtē, saņemot Valsts meža dienesta sanitāro atzinumu, ja vienlaikus mizgraužu svaigi invadēto koku skaits ir vismaz 10 koki uz vienu hektāru vai nogabalā, kas ir mazāks par vienu hektāru, un cērtamā vienlaidu platība ir vismaz 0,8 hektāri vai mežaudzi cērt pa nogabala ārējām robežām, ja nogabals ir mazāks par 0,8 hektāriem, kā arī feromonu slazdu izvietošana skujkoku izcirtumos, kuros koki cirsti no 2023. gada 1. janvāra un izcirtuma platība pārsniedz 0,8 hektārus. Feromonu slazdu ekspluatāciju nodrošina meža apsaimniekotājs – valsts īpašumā esošajos mežos un Rīgas pašvaldības īpašumā esošajos mežos, savukārt Valsts meža dienests – mežos, kas nav minēti iepriekš.
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās ierobežošanas pasākumu īstenošanu, ekspertu darba grupa atbilstoši noteikumu projekta 14.4. apakšpunktam izvērtē nepieciešamību VMD nodrošināt augu aizsardzības līdzekļu iegādi un lietošanu. Augu aizsardzības līdzekļu lietošana meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās situācijā atšķiras atkarībā no meža kaitēkļu sugas vai slimības veida, tādēļ teritorijās, kurās to nevar izdarīt meža īpašnieks vai tiesiskais valdītājs, tas ir jānodrošina VMD. Šādu darbību īstenošanai Zemkopības ministrija (VMD) ar pamatotu pieprasījumu par faktisko līdzekļu nepieciešamību pēc darbu uzskaites meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās situācijā papildu finansējumu var pieprasīt no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", sagatavojot attiecīgu tiesību akta projektu izskatīšanai Ministru kabinetā.
Risinājuma apraksts
Ja Zemkopības ministrijai (VMD) ir jāīsteno meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās situācijā noteiktie ierobežošanas pasākumi un šim mērķim nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums, Zemkopības ministrija (VMD) atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumos Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" noteiktajai kārtībai sniedz pamatotu pieprasījumu no programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" un lēmumu par līdzekļu piešķiršanu pieņem Ministru kabinets.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ja meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās ierobežošanai ir jāizsludina ārkārtējā situācija un noteikumu projektā nav noteikta meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās noteikšanas kārtība un to izplatīšanās ierobežošanas pasākumu noteikšanas kārtība, nākotnē nebūs iespējams efektīvi īstenot meža kaitēkļu un slimību apkarošanas un ierobežošanas pasākumus, kā arī par meža nozares kompetencē esošajiem jautājumiem lēmumi būs jāpieņem Ministru kabinetam, nevis nozares atbildīgajām institūcijām un ekspertiem.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Prasību ieviešana nerada papildu izmaksas, jo VMD, pildot savas funkcijas, uzrauga meža veselības stāvokli un atbilstoši noteikumu Nr. 947 19. punktam katru gadu līdz 1. martam apkopo informāciju par mežaudžu apsekošanu un VMD izsniegtajiem sanitārajiem atzinumiem, kā arī atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 18. janvāra noteikumu Nr. 51 "Nacionālā meža monitoringa noteikumi" 11.3. apakšpunktam LVMI "Silava" sagatavo un katru gadu līdz 15. jūlijam iesniedz VMD informāciju par meža kaitēkļu un slimību izplatību attiecīgā gada pirmajā pusgadā un to izplatības prognozēm, kā arī nekavējoties – informāciju par konstatēto straujas meža kaitēkļu vai slimību savairošanās risku.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Meža īpašnieki vai tiesiskie valdītāji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā paredzētais regulējums ietekmē meža īpašniekus vai tiesiskos valdītājus tikai meža kaitēkļu masveida savairošanās un slimību izplatīšanās ierobežošanas gadījumos, lai nodrošinātu savlaicīgu reaģēšanu un ierobežošanas pasākumu īstenošanu meža kaitēkļu vai slimību apkarošanai un ierobežošanai. Noteikumu projektā paredzētais regulējums, uzliekot VMD pienākumu pieņemt lēmumu, lai meža īpašnieki vai tiesiskie valdītāji īstenotu meža kaitēkļu masveida savairošanās un slimību izplatīšanās ierobežošanas pasākumus, ietekmēs tos meža īpašniekus vai tiesiskos valdītājus, kuru mežaudzes atradīsies teritorijā, kas ir meža kaitēkļu vai slimību skarta. 
Juridiskās personas
  • Meža īpašnieki vai tiesiskie valdītāji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā paredzētais regulējums ietekmē meža īpašniekus vai tiesiskos valdītājus tikai meža kaitēkļu masveida savairošanās un slimību izplatīšanās ierobežošanas gadījumos, lai nodrošinātu savlaicīgu reaģēšanu un ierobežošanas pasākumu īstenošanu meža kaitēkļu vai slimību apkarošanai un ierobežošanai. Noteikumu projektā paredzētais regulējums, uzliekot VMD pienākumu pieņemt lēmumu, lai meža īpašnieki vai tiesiskie valdītāji īstenotu meža kaitēkļu masveida savairošanās un slimību izplatīšanās ierobežošanas pasākumus, ietekmēs tos meža īpašniekus vai tiesiskos valdītājus, kuru mežaudzes atradīsies teritorijā, kas ir meža kaitēkļu vai slimību skarta.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Ilgtermiņā tiks novērsta negatīva ietekme uz tautsaimniecību – koksnes kvalitātes pazemināšanās, ekonomiskie zaudējumi un neatgriezeniskas pārmaiņas mežaudžu struktūrā.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Īstermiņā no meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās ierobežošanai īstenoto pasākumu skartajām teritorijām, kurās būs noteikts koku ciršanas ierobežojums, var tikt izraisīts neilgs kokmateriālu piegādes samazinājums.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Īstermiņā no meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās ierobežošanai īstenoto pasākumu skartajām teritorijām, kurās būs noteikts koku ciršanas ierobežojums, var tikt izraisīts neilgs kokmateriālu piegādes samazinājums.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Valsts meža dienests pienākumus meža kaitēkļu masveida savairošanās un slimību izplatīšanās ierobežošanai, kas izriet no noteikumu projektā paredzētā, pildīs, izmantojot esošā budžeta līdzekļus.
Ja Valsts meža dienestam būs jānodrošina augu aizsardzības līdzekļu iegāde un lietošana, tad izdevumi, kas saistīti ar augu aizsardzības līdzekļu iegādi, lietošanu un lietošanas uzraudzību, primāri finansējami no Zemkopības ministrijai (Valsts meža dienestam) piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem. Ja Zemkopības ministrijai (Valsts meža dienestam) šim mērķim nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums, pēc Zemkopības ministrijas (Valsts meža dienesta) pamatota pieprasījuma papildu finansējumu atbilstoši faktiskajai nepieciešamībai var pieprasīt no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", sagatavojot attiecīgu tiesību akta projektu izskatīšanai Ministru kabinetā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
AS "Latvijas valsts meži", Dabas aizsardzības pārvalde, Latvijas valsts mežzinātnes institūts "SILAVA", Valsts meža dienests, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Meža īpašnieku biedrība, Nodibinājums "Latvijas Dabas fonds", Latvijas Kokrūpniecības federācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Darba grupas sanāksme.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Darba grupas dalībnieki no Latvijas Valsts mežzinātnes institūta "Silava", Valsts meža dienesta, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Dabas aizsardzības pārvaldes, akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži", Latvijas Meža īpašnieku biedrības, Latvijas Kokrūpniecības federācijas un nodibinājuma "Latvijas Dabas fonds" atbalsta noteikumu projektā noteikto meža kaitēkļu masveida savairošanās un slimību izplatīšanās noteikšanas kārtību.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Valsts meža dienests
  • AS "Latvijas valsts meži"
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Dabas aizsardzības pārvalde
  • Latvijas valsts mežzinātnes institūts "SILAVA"
  • Latvijas Meža īpašnieku biedrība
  • Valsts augu aizsardzības dienests
  • Latvijas Kokrūpniecības federācija
  • Latvijas Universitāte, Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Atbilstoši Ministru kabineta 2013. gada 30. jūlija noteikumu Nr. 449 "Valsts meža dienesta nolikums" 4.5. apakšpunktam VMD uzrauga meža veselības stāvokli. Ar šo noteikumu projektu tiek paplašināti VMD pienākumi meža kaitēkļu masveida savairošanās un slimību izplatīšanās ierobežošanai, nosakot, ka VMD izveidos ekspertu darba grupu un izvērtēs VMD izsniegtos sanitāros atzinumus un LVMI "Silava" mežsaimniecības biotisko riska faktoru monitoringa informāciju, kā arī nepieciešamību noteikt meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās situāciju, teritoriju, ierobežošanas pasākumus, kas jāīsteno meža īpašniekiem vai tiesiskajiem valdītājiem, kā arī periodu, uz kuru nosakāma meža kaitēkļu masveida savairošanās vai slimību izplatīšanās situācija.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekta regulējums par to, ka VMD nosaka meža īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam īstenojamos pasākumus meža kaitēkļu un slimību izplatīšanās ierobežošanai un potenciālo bojāto mežaudžu platību pieauguma samazināšanai, paredz meža veselības stāvokļa uzraudzību un savlaicīgu rīcību, lai saglabātu un aizsargātu dzīvotspējīgas un noturīgas mežaudzes, kas nodrošina daudzveidīgas meža funkcijas, dabas resursu ilgtspējīgu izmantošanu un ekosistēmu pakalpojumus. VMD, lai ierobežotu meža kaitēkļu masveida savairošanos vai slimību izplatīšanos, būs iespēja rīkoties laikus un lokāli novērst meža kaitēkļu savairošanos vai slimību izplatīšanos. 
Lai novērstu vai mazinātu meža kaitēkļu masveida savairošanās un slimību ierobežošanas pasākumu negatīvo ietekmi uz meža bioloģisko daudzveidību, tostarp īpaši aizsargājamiem biotopiem un īpaši aizsargājamo sugu dzīvotnēm, kā arī nodrošinātu pasākumu atbilstību īpaši aizsargājamo teritoriju vai to funkcionālo zonu izveidošanas mērķiem, tiks ņemts vērā īpaši aizsargājamo dabas teritoriju un īpaši aizsargājamo sugu jomā esošais tiesiskais regulējums, kā arī izvērtēta īstenojamo pasākumu nepieciešamība īpaši aizsargājamās dabas teritorijās.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Lai nodrošinātu mežaudžu dzīvotspējas un produktivitātes saglabāšanos, kas ietekmē kopējo ikgadējo koksnes biomasas pieaugumu un CO2 piesaisti, noteikumu projektā noteikts, ka VMD nosaka meža īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam īstenojamos pasākumus meža kaitēkļu un slimību izplatīšanās ierobežošanai un potenciālo bojāto mežaudžu platību pieauguma samazināšanai.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi