Anotācija

25-TA-902: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Pasta likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lai nodrošinātu visiem lietotājiem vienādas iespējas saņemt noteiktās kvalitātes pakalpojumus par vienotiem tarifiem, Pasta likumā noteikts regulējums par universālā pasta pakalpojuma (turpmāk - UPP) nodrošināšanu, kas tostarp paredz UPP sniedzēju izvēlēties konkursa kārtībā. 2026. gadā Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai (turpmāk – Regulators) būs jāorganizē konkurss UPP sniedzēja izvēlei un UPP saistību noteikšanai uz pieciem gadiem no 2027. gada 1.janvāra līdz 2031. gada 31. decembrim. Šobrīd, ievērojot situāciju Latvijas pasta tirgū un identificētās problēmas saistībā ar valsts atbalsta piemērošanu UPP nodrošināšanas ietvaros, uzsākts darbs pie UPP modeļa pārskatīšanas iespējām. 
Eiropas Komisija 2025. gada 21. maijā publicēja Stratēģiju par vienoto tirgus, tostarp pasta jomā plānojot 2026. gadā uzsākt jaunā tiesību akta izstrādi, kas aizstās Pasta direktīvu (Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvu 97/67/EK, kas grozīta ar direktīvu 2008/6/EK) un Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2018/644 par pārrobežu paku piegādes pakalpojumiem. Eiropas Savienības līmenī turpinās diskusijas par nepieciešamību grozīt esošo pasta regulējumu, ņemot vērā pārmaiņas pasta tirgū, un iespējams, ka ar jaunu regulējumu varētu būt noteiktas jaunas prasības un mainītas šobrīd esošās prasības attiecībā uz UPP nodrošināšanu. Ievērojot, ka Eiropas Savienības tiesībās tiek piemērots tiesiskās paļāvības princips, būtiskām izmaiņām pasta regulējumā vajadzētu būt paredzētiem atbilstošiem pārejas noteikumiem (piemērošanas kārtībai), lai aizsargātu privātpersonu pamattiesības  UPP sniedzēju pamattiesības uz īpašumu saistībā ar veiktajiem ieguldījumiem.
Līdz ar to, ja 2026. gada sākumā tiks rīkots Pasta likumā paredzētais konkurss un tiks noteiktas UPP saistības uz pieciem gadiem, faktiski Latvijā līdz 2031. gadam tiktu saglabāts esošais UPP modelis, kas radīs vēl lielāko slogu uz valsts budžetu. Taču šobrīd nav pamata prognozēt, ka jaunā Eiropas Savienības regulējuma ieviešanai pārejas noteikumu termiņš varētu tikt noteikts līdz pat 2031. gadam.
Tādējādi Pasta likumā būtu jānosaka pārejas regulējums UPP saistību pagarināšanai, nerīkojot konkursu un nosakot UPP saistības tikai uz diviem gadiem. Tas ļaus pārejas periodā pārskatīt UPP modeli, ņemot vērā gaidāmās izmaiņas Eiropas Savienības un nacionālajos normatīvajos aktos.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts sagatavots, lai noteiktu Regulatoram uzdevumu, nerīkojot konkursu, pagarināt UPP saistības uz diviem gadiem no 2027. gada 1. janvāra tam pasta komersantam, kuram ir noteiktas saistības sniegt universālo pasta pakalpojumu līdz 2026. gada 31. decembrim.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pasta pakalpojumus regulē Pasta likums, tostarp paredzot prasības attiecībā uz UPP nodrošināšanu atbilstoši Eiropas Savienības regulējumam.
Eiropas Parlamenta un Padomes 1997. gada 15. decembra Direktīva 97/67/EK par kopējiem noteikumiem Kopienas pasta pakalpojumu iekšējā tirgus attīstībai un pakalpojumu kvalitātes uzlabošanai, (kas grozīta ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada 10. jūnija Direktīvu 2002/39/EK, ar ko Direktīvu 97/67/EK groza attiecībā uz Kopienas pasta pakalpojumu turpmāko atvēršanu konkurencei un ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 20. februāra Direktīvu 2008/6/EK , ar ko Direktīvu 97/67/EK groza attiecībā uz Kopienas pasta pakalpojumu iekšējā tirgus pilnīgu izveidi) (turpmāk - Pasta direktīva) nosaka dalībvalstīm pienākumu nodrošināt UPP:
- nodrošināt, ka lietotājiem ir tiesības uz UPP: noteiktas kvalitātes pastāvīgo pasta pakalpojumu sniegšanu par pieņemamām cenām visiem lietotājiem visās valsts teritorijas vietās;
- nodrošināt pietiekamu piekļuves punktu skaitu, kur var nodot pasta sūtījumus.
- dalībvalstīm jāveic pasākumi, kas vajadzīgi, lai nodrošinātu to, ka saskarsmes punktu un piekļuves vietu blīvums atbilst lietotāju vajadzībām;
- dalībvalstīm jāveic pasākumi, lai nodrošinātu, ka - ja vien nepastāv apstākļi vai ģeogrāfiski nosacījumi, ko atzīst par izņēmumu - UPP ir garantēts ne mazāk kā piecas darbadienas nedēļā un ka tas ietver vismaz vienu savākšanu un vienu piegādi mājās vai telpās visām fiziskajām vai juridiskajām personām vai - atkāpjoties no tā un ievērojot nosacījumus, ko var piemērot valsts regulatīvā iestāde - vienu piegādi attiecīgās iekārtās.
Pasta likuma 1. panta 37. punktā UPP definēts kā minimālo noteiktas kvalitātes pasta pakalpojumu kopums ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi, kas pieejams visiem lietotājiem visā Latvijas teritorijā neatkarīgi no to ģeogrāfiskās atrašanās vietas. Pasta likuma 27., 27.1 un 27.2 pantā noteikts regulējums, nosakot UPP grozu, UPP sniedzēja izvēli konkursa kārtībā, Regulatora kompetenci un uzdevumus kvalitātes prasību noteikšanai un tarifu apstiprināšanai.
Lai nodrošinātu iedzīvotājiem pasta pakalpojumu pieejamību visā Latvijas teritorijā, UPP nodrošina valsts akciju sabiedrība "Latvijas Pasts" (turpmāk - Latvijas Pasts), kuru atbilstoši Pasta likumā noteiktajai kārtībai Regulators ar 2021. gada 22. jūlija lēmumu Nr. 78 "Par konkursa universālā pasta pakalpojuma sniedzēja noteikšanai uzvarētāju” atzina par konkursa UPP sniedzēja noteikšanai uzvarētāju un ar 2021. gada 22. jūlija lēmumu Nr. 79 “Par universālā pasta pakalpojuma saistību noteikšanu” noteica UPP saistības no 2022. gada 1. janvāra līdz 2026. gada 31. decembrim. Ievērojot minēto, Latvijas Pastam kā UPP sniedzējam jānodrošina minimālo pakalpojumu kopa visā Latvijā, noteiktā kvalitātē par vienotiem, Regulatora apstiprinātiem tarifiem, kā arī ir pienākums nodrošināt UPP ekonomiski izdevīgākajā veidā.
Regulatora noteiktās UPP saistības paredz UPP sarakstā ietilpstošo pasta pakalpojumu nodrošināšanu, proti, tādu iekšzemes un pārrobežu pasta sūtījumu savākšanu, šķirošanu, pārvadāšanu un piegādi, kas ietver vēstuļu korespondences sūtījumus (tajā skaitā ierakstītus un apdrošinātus sūtījumus), kuru svars nepārsniedz divus kilogramus, pasta paku sūtījumus, kuru svars nepārsniedz desmit kilogramus, tādu paku piegādi, kas saņemtas no ES dalībvalstīm un kuru svars nepārsniedz divdesmit kilogramus, kā arī abonēto preses izdevumu piegādes pakalpojumus.
UPP saistības paredz pakalpojumu kvalitātes prasības attiecībā uz pasta sūtījumu savākšanas, pārsūtīšanas un piegādes biežumu, ātrumu un regularitāti, kvalitātes prasības attiecībā uz pasta tīkla piekļuves punktu izvietojumu un skaitu (kas atkarīgs no iedzīvotāju skaita administratīvajās teritorijās), kā arī iespēju izmantot UPP sarakstā ietilpstošos pasta pakalpojumus par vienotu tarifu visā Latvijas teritorijā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka šobrīd UPP saistības ir noteiktas līdz 2026. gada 31. decembrim, Regulatoram 2026. gadā būs jārīko konkurss UPP sniedzēja izvēlei nākamajam periodam. Atbilstoši Pasta likuma 27.2 panta trešajai daļai UPP saistības nosaka uz pieciem gadiem. Lai rīkotu konkursu, ievērojot Pasta likumā noteikto konkursa procedūru veikšanai nepieciešamo laiku, Regulatoram līdz 2025. gada beigām jārīko publiskās konsultācijas par konkursa nolikuma projektu un 2026. gada janvārī jāsludina konkurss, lai vēlākais līdz 2026. gada jūlija beigām konkursa uzvarētājam noteiktu UPP saistības līdz 2031. gada 31. decembrim.
Pēdējo piecu gadu laikā dažādos forumos tika pausti viedokļi, ka pasta nozarē ir notikušas ievērojamas pārmaiņas, un Pasta direktīva vairs neatbilst reāliem apstākļiem. 2021. gada 8. novembrī tika publicēts kārtējais Eiropas Komisijas ziņojums Eiropas Parlamentam un Padomei par Pasta direktīvas piemērošanu (COM(2021) 674 final), bet ziņojumam netika pievienots priekšlikums direktīvas grozīšanai. Balstoties uz dalībvalstu iniciatīvu, Padome 2022. gada 26. jūlijā pieņēma Lēmumu (2022/1327), ar kuru lūdza Komisiju iesniegt pētījumu par Savienības situāciju attiecībā uz direktīvas 97/67/EK piemērošanu un vajadzības gadījumā likumdošanas priekšlikumu, ņemot vērā pētījuma rezultātus. 2023. gadā Komisijas uzdevumā tika uzsākts perspektīvs pētījums par pasta nozares nākotni (turpmāk - pētījums), un ziņojums par pētījumu tika publicēts 2024. gada 21. novembrī. Pētījumā tika izvērtēti pieci nākotnes scenāriji ES pasta nozares attīstībai līdz 2040. gadam, un pētījuma secinājumos visos scenārijos atzīta nepieciešamība grozīt pašreizējo regulējumu, lai risinātu nozares problēmas un nodrošinātu, ka ES pasta tiesiskais regulējums joprojām ir atbilstošs un efektīvs. Ievērojot, ka 2024. gadā notika vēlēšanas Eiropas Parlamentā, dalībvalstis sagaidīja, ka, balstoties uz šī pētījuma rezultātiem, jaunā Eiropas Komisija jau 2025. gadā uzsāks darbu pie priekšlikumu izstrādes Pasta direktīvas grozīšanai. Tomēr Eiropas Komisijas 2025. gada darba plānā nav paredzēts uzdevums pārskatīt Pasta direktīvu.
2025. gada 21. maijā Eiropas Komisija publicēja Stratēģiju par vienoto tirgus, tostarp pasta jomā plānojot 2026. gadā uzsākt jaunā tiesību akta izstrādi, kas aizstās Pasta direktīvu un Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2018/644 par pārrobežu paku piegādes pakalpojumiem. Iespējams, ka ar jaunu regulējumu varētu būt noteiktas jaunas prasības un mainītas šobrīd esošās prasības attiecībā uz UPP nodrošināšanu. Ievērojot, ka Eiropas Savienības tiesībās tiek piemērots tiesiskās paļāvības princips, būtiskām izmaiņām pasta regulējumā vajadzētu būt paredzētiem atbilstošiem pārejas noteikumiem (piemērošanas kārtībai), lai aizsargātu privātpersonu pamattiesības UPP sniedzēju pamattiesības uz īpašumu saistībā ar veiktajiem ieguldījumiem.
Līdz ar to, ja 2026. gada sākumā tiks rīkots Pasta likumā paredzētais konkurss un tiks noteiktas UPP saistības uz pieciem gadiem, faktiski Latvijā līdz 2031. gadam tiktu saglabāts esošais UPP modelis, kas radīs vēl lielāko slogu uz valsts budžetu. Taču šobrīd nav pamata prognozēt, ka jaunā Eiropas Savienības regulējuma ieviešanai pārejas noteikumu termiņš varētu tikt noteikts līdz pat 2031. gadam. Tādējādi Pasta likumā būtu jānosaka pārejas regulējums, pagarinot UPP saistības uz diviem gadiem, kas ļaus pārejas periodā pārskatīt UPP modeli, ņemot vērā gaidāmās izmaiņas Eiropas Savienības un nacionālajos normatīvajos aktos.
Vienlaikus jāņem vērā, ka Latvijas pasta tirgū turpina samazināties kopējais pasta sūtījumu skaits. Regulatora tīmekļvietnē publicēta informācija par Latvijas pasta nozares rādītājiem 2024. gadā, kas apkopota, balstoties uz pasta komersantu iesniegto informāciju. Kopumā 2024. gadā pasta komersanti apstrādājuši 60 miljonus pasta sūtījumu. Lielāko skaitu veidoja pasta paku sūtījumi – 30,9 miljoni (jeb 51 % no kopējā skaita). Pasta paku kopējais sūtījumu skaits, salīdzinot ar 2023. gadu, pieauga par 13 %. Savukārt vēstuļu korespondences sūtījumu un piegādāto abonētās preses sūtījumu skaits turpina kristies: vēstuļu korespondences sūtījumu skaits, sasniedzot 16,6 miljonus sūtījumu (jeb 28 % no kopējā sūtījumu skaita). Tas ir par 14,2 % mazāk, salīdzinot ar 2023.gadu. Piegādāto abonēto preses sūtījumu skaits sasniedza tikai 12,69 miljonu (jeb 21% no kopējā sūtījumu skaita), salīdzinājumā ar 2023. gadu samazinoties par 14,6 %.
Vērtējot datus pēc sūtījuma piegādes veida, novērojams, ka iedzīvotāji par ērtāko piegādes veidu 2024. gadā izvēlējās pakomātu – to skaits, salīdzinot ar 2023. gadu, pieaudzis par 35 %. Latvijā iespēju sūtījumu saņemt vai nosūtīt pakomātos nodrošina SIA "Omniva", SIA "DPD Latvija”, SIA "VENIPAK LATVIJA”, SIA "SmartPosti”, Latvijas Pasts un SIA "Unisend Latvija”. Tas nozīmē, ka klasiskā izpratnē piegādēs veids, izmantojot pastkastītes vai izsniedzot sūtījumus pasta nodaļā, arvien vairāk tiek aizstāts ar sūtījumu piegādi pakomātos, un attiecīgi būtu jāpārskata kvalitātes prasības, nosakot UPP saistības.
Regulators, publicējot informāciju ar nozares rādītajiem par 2024. gadu, atzīmēja, ka "pasta nozare visā Eiropā piedzīvo būtiskas izmaiņas, un tendence ir nepārprotama – vēstuļu sūtījumu un piegādātās abonētās preses vienību skaits turpina kristies. Vēstules aizstāj elektroniskais pasts, savukārt drukāto presi – digitālie un elektroniski mediji. Tajā pašā laikā turpina pieaugt paku sūtījumi, kas skaidrojams gan ar pakomātu pieejamību, gan e-komercijas attīstību. Šādas strukturālās pakalpojumu izmaiņas liecina par nepieciešamību komersantiem pārorientēties atbilstoši jaunajiem tirgus noteikumiem, savukārt lēmumu pieņēmējiem - pārskatīt pasta nozares regulējumu".
Risinājuma apraksts
Ievērojot, ka Eiropas Komisijas stratēģija par vienoto tirgus paredz jaunā tiesību akta izstrādi 2026. gada 4. ceturksnī, aizstājot Pasta direktīvu, un šobrīd nav indikāciju par konkrētiem risinājumiem un ieviešanas termiņiem, būtu lietderīgi no 2027. gada 1. janvāra UPP saistības noteikt uz īsāku laiku – tikai uz diviem gadiem kā pārejas periodam, kas būtu atbilstošs iespējamā ES likumdošanas procesa ilgumam.
Konkursa organizēšana UPP nodrošināšanai nodrošinātu visatbilstošākā pasta komersanta izvēli starp konkurējošiem pasta komersantiem ilgākam laika posmam. Savukārt, gadījumā, ja konkursam pieteiksies vairāki pretendenti, un saskaņā ar Pasta likumā noteikto pēc konkursa rīkošanas UPP saistības ar jaunām kvalitātes prasībām atbilstoši aktuālajai situācijai Latvijas pasta pakalpojumu tirgū tiks noteiktas tikai uz diviem gadiem, konkursa uzvarētājam nebūs dots pietiekamais laiks, lai atgūtu investīcijas. Taču atbilstoši Pasta direktīvā minētajam, jānodrošina, ka UPP sniedzēja noteikšanas ilgums nodrošinātu pietiekamu laikposmu, lai gūtu atdevi no ieguldījumiem.
Tas arī var radīt riskus Latvijas starptautisko saistību neizpildei, ja operatīvi netiks nodrošināti visi operacionālie procesi sadarbībā starp visiem pasaules izraudzītajiem pasta operatoriem, un ja par konkursa uzvarētāju tiks noteikts cits pasta komersants, nevis Latvijas Pasts. Atkārtotā konkursa rīkošanas gadījumā pēc diviem gadiem potenciāli iespējams, ka par konkursa uzvarētāju varētu tikt izvēlēts trešais pasta komersants. Jāatzīmē, ka operatīvi būtu jārisina arī jautājums ar iepriekšējā UPP sniedzēja izdotām un apgrozībā laistām, bet neizmantotām Latvijas Republikā derīgām pasta apmaksas zīmēm vai jārisina problēmas, kad uz nodotiem pasta sūtījumiem tika uzlīmētas tā UPP sniedzēja izdotas pasta apmaksas zīmes, kas pildīja UPP saistības līdz Regulatora lēmuma spēkā stāšanos par jaunā UPP sniedzēja noteikšanu. Tas var radīt risku UPP nepārtrauktai un kvalitatīvai nodrošināšanai šī pārejas perioda laikā un visu finansiālo saistību nokārtošanai ar citu valstu izraudzītajiem pasta operatoriem.
Publiskās apspriešanas laikā Pasta komersantu biedrība norādīja, ka “par nozari atbildīgajām institūcijām ir jāspēj operatīvi pielāgot gan likumā, gan arī iepirkumā definētās prasības, neatkarīgi no procesiem Eiropas Komisijā. Esošais UPP pakalpojuma sniegšanas modelis nav ilgtspējīgs un problēmas atlikšana uz diviem gadiem neko neatrisinās un tikai palielinās publiskās naudas injekcijas apjomus neefektīvā pakalpojumā”. Jāatzīmē, ka šī problēma ir identificēta arī saistībā ar valsts budžeta līdzekļu nepietiekamību Pasta likumā noteikto maksājumu veikšanai no valsts budžeta saistībā ar UPP nodrošināšanu. Regulators var rīkoties tikai normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros. Konkursa rīkošana un UPP saistību noteikšana balstās uz pasta regulējumā noteikto un spēkā esošo UPP nodrošināšanas modeli. Ja konkursu rīkotu 2026. gadā un UPP saistības noteiktu nākamajiem pieciem gadiem līdz 2031. gada 31. decembrim, šobrīd identificētās problēmas vēl vairāk saasināsies, tostarp palielinot finansiālo slogu uz valsts budžetu. Tādējādi šobrīd uzsākts darbs pie konceptuālā ziņojuma izstrādes par UPP attīstību nākotnē un tā iespējamo modeli. Plānots darbu pabeigt līdz 2025. gada beigām. Attiecīgi pēc konceptuālā lēmuma pieņemšanas par UPP nākotnes modeli, 2026. gadā būs jāveic nepieciešamie grozījumi pasta regulējumā, kas potenciāli varētu stāties spēkā 2027. vai pat 2028. gadā, ņemot vērā, ka galīgo lēmumu par izstrādājamā likumprojektā paredzētajiem grozījumiem pieņems Saeima. Ievērojot minēto, likumdošanas process var ilgt līdz pat 2027. gadam. Taču, ievērojot šobrīd spēkā esošo UPP nodrošināšanas modeli un konkursa rīkošanai visu nepieciešamo procesu īstenošanas laiku, lēmums par konkursa uzvarētāju Regulatoram jāpieņem līdz 2026. gada 31. jūlijam. Minētie aspekti kopumā ietekmēs Regulatora darbību konkursa sagatavošanai un kvalitātes prasību izstrādei.
Ievērojot minēto, lietderīgi pagarināt UPP saistības esošajam UPP sniedzējam, nerīkojot konkursu.
Risinot iepriekš minēto problēmu, ir izstrādāts likumprojekts, kas paredz noteikt pārejas periodu. Pasta likuma pārejas noteikumos tiek noteikti nosacījumi UPP saistību pagarināšanai uz diviem gadiem esošām UPP sniedzējam, nerīkojot konkursu, jo tā izveidotā infrastruktūra jau ir pielāgota nepieciešamo kvalitātes prasību nodrošināšanai, kas sniedz paredzamību patērētājam (sociālā atbildība) un, iespējams, novērš noteiktas sabiedrības daļas izolēšanu, saglabājot drošības sajūtu. UPP saistību pagarināšana uz diviem gadiem ļaus pārskatīt UPP modeli, ņemot vērā gaidāmās izmaiņas Eiropas Savienības un nacionālajos normatīvajos aktos.

Ievērojot objektīvus apstākļus, pārejas periods tiek noteikts kā izņēmuma gadījums no Pasta likumā paredzētās prasības rīkot konkursu, un nav plānots atkārtoti pagarināt pārejas periodu.
UPP nodrošināšanai pēc pārejas perioda termiņa beigām (31.12.2028.) UPP sniedzējs tiks izvēlēts konkursa rezultātā, ja vien līdz šī konkursa izsludināšanas termiņam būs stājies spēkā ES normatīvais regulējums pasta nozarē, kas aizstās, tostarp Pasta direktīvu. Saskaņā ar Pasta likuma 27.2 panta pirmo daļu Regulators izstrādās nolikumu konkursa rīkošanai, lai noteiktu UPP sniedzēju nākamajam periodam. Izstrādājot konkursa nolikumu un kritērijus kvalitātes prasībām, tiks ņemta vērā aktuālā situācija nozarē, kā arī tiks dota iespēja sabiedrības pārstāvjiem iesaistīties un paust viedokļus Regulatora organizētās publiskās konsultācijas procesā.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Pasta likuma 27.1 panta pirmās daļas 3. un 4. punktu UPP sniedzējam ir pienākums nodrošināt UPP sarakstā ietilpstošos pasta pakalpojumus par vienotu tarifu visā Latvijas Republikas teritorijā, kā arī UPP jāsniedz ekonomiski izdevīgākajā veidā. Saskaņā ar Pasta likuma 32.panta trešo daļu UPP tarifus apstiprina Regulators likumā "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” noteiktajā kārtībā, kas paredz, ka tarifi nosakāmi tādā apmērā, lai lietotāju izdarītie tarifu maksājumi segtu ekonomiski pamatotas pakalpojumu izmaksas un nodrošinātu pakalpojumu rentabilitāti. Ja piemērojamie Regulatora apstiprinātie tarifi vairs nesedz pieaugošās šo pakalpojumu sniegšanas izmaksas, UPP sniedzējs var iesniegt Regulatoram apstiprināšanai jaunu tarifu projektu.
Lietotāju paradumi mainās un tradicionālo pasta sūtījumu apjomi ik gadu samazinās, jo pasta pakalpojumu tirgus pēdējo gadu laikā ir piedzīvojis būtiskas izmaiņas visaptverošās digitalizācijas dēļ – vēstuļu korespondences sūtījumus aizstāj elektroniskais pasts. Attiecīgi samazinās vēstuļu korespondences sūtījumu apjomi un abonētās preses piegādes apjomi, tāpat arī samazinās  pasta pakalpojumu sniegšanas vietu noslodze, kas veido izmaksu pieaugumu  uz vienu sūtījuma vienību. Tādējādi, lai mazinātu būtisku UPP tarifu kāpumu, ko izraisa izmaksu uz vienu sūtījuma vienību pieaugums, atbilstoši jāpielāgo nepieciešamā UPP pieejamība, vienlaikus nodrošinot, ka UPP tiktu sniegts ekonomiski izdevīgākajā veidā.
Ja ievērojami mainās situācija pasta tirgū, saglabājoties pienākumam nodrošināt UPP Regulatora noteiktā kvalitātē, tas negatīvi ietekmē UPP saistību izpildes tīrās izmaksas. Izmaksu ievērojamu pieaugumu ietekmē tādi faktori, kā piemēram, augstie inflācijas rādītāji, energoresursu un degvielas cenu kāpums, minimālās mēneša darba algas apmēra celšana, UPP lietotāju paradumu maiņa.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Pasta likuma 31. pantu Regulatora apstiprinātās UPP saistību izpildes tīrās izmaksas, ja tas rada zaudējumus, pilnā apmērā kompensē no valsts budžeta. Lai rastu risinājumu ietekmes uz valsts budžetu samazināšanai, būtu jāpārskata noteiktās kvalitātes prasības.
Kā negatīvu aspektu konkursa procedūrai var atzīmēt, ka noteiktās UPP kvalitātes prasības nevarēs pārskatīt piecus gadus (konkursa kārtībā noteikto saistību termiņš). Regulatora lēmums par UPP saistību noteikšanu nosaka kvalitātes prasības pasta pakalpojumu sniegšanas vietu un vēstuļu kastīšu izvietojumam un skaitam atkarīgi no konkrētajā administratīvajā teritorijā dzīvojošo iedzīvotāju skaita.
Ievērojot, ka pasta pakalpojumu sniegšanas vietās samazinās pieprasījums tieši pēc pasta pakalpojumiem, pārsvarā pieprasot maksājumu pakalpojumus (rēķinu apmaksa, pensiju un pabalstu saņemšana), kas nav UPP grozā, būtu lietderīgi paredzēt iespēju Regulatoram noteikt elastīgākas kvalitātes prasības, nekā tās noteiktas šobrīd.
Saskaņā ar UPU regulējumu vēstuļu korespondences kategorijā ietvertas arī sīkpakas ar precēm svarā līdz 2 kilogramiem, tādēļ pārrobežu pasta sūtījumos esošo preču piegādes pakalpojumiem nebūtu jānosaka augstas kvalitātes prasības, proti -piegādāt sūtījumu nākamajā dienā (proti, D+1 standarts), kas tika noteikts vēsturiski attiecībā uz korespondences piegādi.
Līdzīgi var pārskatīt nepieciešamību pārskatīt kvalitātes prasības attiecībā uz UPP grozā ietverto pasta paku svarā līdz 10 kilogramiem un pārrobežu ienākošo pasta paku svarā līdz 20 kilogramiem piegādēm.
Risinot šo problēmu, likumprojekts paredz tiesības Regulatoram, pagarinot UPP saistības uz diviem gadiem un ņemot vērā aktuālo situāciju Latvijas pasta tirgū, nākamajam periodam noteikt atšķirīgas UPP kvalitātes prasības nekā noteiktas līdz 2026. gada 31. decembrim, ar mērķi nodrošināt efektīvu UPP sniegšanu ekonomiski izdevīgākajā veidā, taču, lai tā rezultātā nerastos nepieciešamībai veikt papildu ieguldījumus, no kuriem tik īsā laika posmā nevarēs gūt atdevi. Regulatoram, nosakot atšķirīgas universālā pasta pakalpojuma kvalitātes prasības, salīdzinājumā ar tām, kas noteiktas līdz 2026. gada 31. decembrim, ir jāņem vērā, ka jaunās universālā pasta pakalpojuma kvalitātes prasības, kas noteiktas līdz 2028. gada 31.decembrim, nedrīkst radīt universālā pasta pakalpojuma sniedzējam pienākumu veikt papildu finanšu ieguldījumus. Veicot UPP kvalitātes prasību izpildes uzraudzību, Regulators rīkojas atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kompetencei un patstāvīgi pieņem lēmumus par savu funkciju izpildei nepieciešamo kontroles mehānismu pilnveidošanu, ja tas ir nepieciešams.  
Pasta likums paredz Regulatoram pienākumus noteikt UPP kvalitātes prasības un jomu, taču nenosaka konkrētus kvalitātes prasību rādītājus, tādējādi, lai reaģētu uz pārmaiņām pasta tirgū,  Regulators, nosakot UPP saistībās kvalitātes prasības, tās var noteikt tādā veidā, lai būtu vismaz minimālā elastība, lai tos, pastāvot objektīvam pamatojumam, varētu precizēt atbilstoši reālai situācijai. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Latvijas iedzīvotājiem - UPP iekļauto pakalpojumu lietotājiem, tiek nodrošināta sniegto pakalpojumu nepārtrauktība.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • VAS "Latvijas Pasts"
Ietekmes apraksts
VAS "Latvijas Pasts" kā UPP sniedzējam tiks pagarinātas saistības uz diviem gadiem.
UPP iekļauto pakalpojumu lietotājiem tiek nodrošināta sniegto pakalpojumu nepārtrauktība.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
6 957 500
0
6 957 500
0
6 957 500
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
6 957 500
0
6 957 500
0
6 957 500
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
6 957 500
0
6 957 500
0
6 957 500
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
6 957 500
0
6 957 500
0
6 957 500
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Satiksmes ministrijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu apmērs ir nepietiekams, lai 2025., 2026. un 2027. gadā nodrošinātu visus Pasta likumā noteiktos pienākumus. Ja Regulators, pagarinot UPP saistības līdz 2028. gada 31. decembrim, pieņems lēmumu mainīt UPP kvalitātes prasības, pēc Latvijas Pasta aprēķiniem, kvalitātes prasību izmaiņu rezultātā varētu samazināties UPP saistību izpildes tīrās izmaksas, un attiecīgi iespējams samazināt slodzi uz valsts budžetu tīro izmaksu kompensēšanai līdz pat 0,97 milj. euro.
Ministru kabinets kā 2026.-2028. gada budžeta prioritātes ir noteicis aizsardzību un demogrāfiju (MK 27.03.2025. rīkojums Nr.179), kā arī uzdevusi veikt publiskā sektora efektivizācijas un vispārējās valdības izdevumu samazinājumu 2026.-2028. gadā (MK 13.05.2025. sēdes prot. Nr. 19, 50. § 7.punkts), un iespējas piešķirt papildu finansējumu ir ierobežotas. Attiecīgi, strādājot pie UPP modeļa pārskatīšanas iespējām, tiks vērtēti risinājumi, lai ar UPP sniegšanu saistītās izmaksas būtu iespējams segt Satiksmes ministrijai piešķirto līdzekļu ietvaros, piedāvājot arī citus grozījumus normatīvajā regulējumā, piemēram, attiecībā uz abonētās preses piegādes pakalpojuma izmaksu segšanu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Pasta direktīvas 4. pants nosaka pienākumu dalībvalstīm nodrošināt to, ka UPP ir garantēts, taču nenosaka obligātu veidu, kādā jāizvēlas UPP sniedzējs un jānosaka UPP saistības. Proti, dalībvalstis var norādīt vienu vai vairākus uzņēmumus kā UPP sniedzējus, lai nodrošinātu pakalpojuma sniegšanu visā valsts teritorijā, var norādīt dažādus uzņēmumus, lai nodrošinātu dažādus UPP elementus un/vai lai pakalpojumu sniegtu dažādās valsts teritorijas daļās. Jo īpaši jāveic pasākumi, lai nodrošinātu, ka nosacījumi, ar kuriem ir uzticēta UPP sniegšana, ir balstīti uz pārskatāmības, nediskriminācijas un proporcionalitātes principiem, tādējādi garantējot UPP sniegšanas nepārtrauktību, ņemot vērā tās ievērojamo nozīmi sociālajā un teritoriālajā kohēzijā. UPP sniedzēja noteikšana būtu periodiski jāpārskata un jāizvērtē, ņemot vērā iepriekš minētos nosacījumus un principus. Tomēr jānodrošina, ka UPP sniedzēja noteikšanas ilgums nodrošinātu pietiekamu laikposmu, lai gūtu atdevi no ieguldījumiem.  Ievērojot minēto principu, UPP kvalitātes prasības divu gadu pārejas periodā var noteikt atšķirīgas, ja tā rezultātā nav nepieciešams veikt papildu ieguldījumus.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Viedokļi tika iesniegti elektroniski, neizmantojot TAP vietni.
Regulators:
Lai plašāk skaidrotu nepieciešamību grozīt UPP kvalitātes prasības, Regulators lūdz papildināt anotāciju attiecībā uz nosacījumiem par pasta tirgus tendencēm un prasību sniegt UPP ekonomiski izdevīgākajā veidā, kas pamatotu nepieciešamību pārskatīt UPP kvalitātes prasības. Izrietoši skaidrot anotācijā, pie kādiem apstākļiem Regulatoram būtu jāveic UPP kvalitātes prasību izmaiņas, kā arī skaidrot Likumprojektā ietverto nosacījumu "[..] var grozīt universālā pasta pakalpojuma kvalitātes prasības[..]”.
Piemēram, papildināt anotāciju ar informāciju, ka lietotāju paradumi mainās un tradicionālo pasta sūtījumu apjomi ik gadu samazinās, jo pasta pakalpojumu tirgus pēdējo gadu laikā ir piedzīvojis būtiskas izmaiņas visaptverošās digitalizācijas dēļ – vēstuļu korespondences sūtījumus aizstāj elektroniskais pasts. Attiecīgi samazinās vēstuļu korespondences sūtījumu apjomi un abonētās preses piegādes apjomi, tāpat arī samazinās pasta pakalpojumu sniegšanas vietu noslodze, kas veido izmaksu pieaugumu uz vienu sūtījuma vienību. Tādējādi, lai mazinātu būtisku UPP tarifu kāpumu, ko izraisa izmaksu uz vienu sūtījuma vienību pieaugums,  atbilstoši jāpielāgo nepieciešamā UPP pieejamība, vienlaikus nodrošinot, ka UPP tiktu sniegts ekonomiski izdevīgākajā veidā.
Papildus Regulators lūdz anotāciju papildināt ar skaidrojumu, ka Regulators ir tiesīgs grozīt līdz 2026. gada 31. decembrim noteiktas UPP kvalitātes prasības jaunajam UPP saistību periodam no 2027. gada 1. janvāra līdz 2028. gada 31. decembrim, proti, ka grozījumi nevar attiekties uz periodu līdz 2026. gada 31. decembrim. Proti, tā kā Regulators 2021. gadā rīkoja konkursu UPP sniedzēja noteikšanai un ar 2021. gada 22. jūlija lēmumu Nr.79 "Par universālā pasta pakalpojuma saistību noteikšanu” noteica valsts akciju sabiedrībai “Latvijas Pasts” UPP saistības no 2022. gada 1.janvāra līdz 2026. gada 31. decembrim, Regulatoram nav tiesību grozīt konkursa kārtībā noteiktās UPP kvalitātes prasības.
Gadījumā, ja, Satiksmes ministrijas ieskatā nepieciešams grozīt UPP kvalitātes prasības arī par laika periodu no 2026. gada 1. janvāra līdz 2026. gada 31. decembrim, anotācijā par minēto būtu jāiekļauj izvērstāks apraksts, nepieciešamības gadījumā precizējot arī Likumprojektu.

Pasta komersantu biedrība (turpmāk - PKB):
Uzskata, ka likumprojektā paredzētais lēmums ir konkurenci ierobežojošs:
- liedz citiem tirgus dalībniekiem iespēju iesaistīties un piedāvāt efektīvākus vai inovatīvākus risinājumus sūtījumu piegāžu nodrošināšanā,
- par nozari atbildīgajām institūcijām ir jāspēj operatīvi pielāgot gan likumā, gan arī iepirkumā definētās prasības, neatkarīgi no procesiem Eiropas Komisijā. Esošais UPP pakalpojuma sniegšanas modelis nav ilgtspējīgs un problēmas atlikšana uz diviem gadiem neko neatrisinās un tikai palielinās publiskās naudas injekcijas apjomus neefektīvā pakalpojumā,
- šāda pieeja rada negatīvu precedentu, kas apdraud caurspīdīgas un godīgas valsts pārvaldes principus, jo ignorē Pasta likumā noteikto – proti, ka UPP sniedzējs jāizraugās konkursa kārtībā,
- tiek palielināts risks neatbilstībai ES principiem un nav pamata noraidīt konkursa procedūru, kas nodrošina pielāgošanos iespējamiem nākotnes regulējumiem;
 -šāda pieeja kavē nozares attīstību, jo konkurence veicina efektivitāti, investīcijas un labākus pakalpojumus lietotājiem visā Latvijā.
Ņemot vērā minēto, PKB iebilst pret SM virzīto priekšlikumu un  aicina saglabāt Pasta likumā noteikto prasību rīkot konkursu UPP sniedzēja izvēlei, pat ja tas būtu par pārejas periodu, jo konkurence nav šķērslis elastīgumam – tā ir priekšnoteikums kvalitātei, atbildībai un ilgtspējai pasta pakalpojumu nodrošināšanā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi