21-TA-1032: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par publiskas personas kapitālsabiedrībā un publiski privātā kapitālsabiedrībā piemērojamajiem korporatīvās pārvaldības ieteikumiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā" (iekļauts Saeimas 2021. gada 11. novembra plenārsēdes darba kārtībā (uz 3.lasījumu)) paredz papildināt likumu ar jaunu 58.1 pantu. Minētā panta pirmā daļa paredz deleģējumu Ministru kabinetam noteikt korporatīvās pārvaldības ieteikumus, kas jāpiemēro minētajā tiesību normā noteiktajām publiskas personas kapitālsabiedrībām un publiski privātajām kapitālsabiedrībām.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ar noteikumiem tiks noteikts, ka publiskas personas kapitālsabiedrībās un publiski privātās kapitālsabiedrībās, kas atbilst Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 78. panta otrās daļās prasībām, piemēro Latvijas Korporatīvās pārvaldības kodeksu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ar grozījumiem Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā (jaunais 58.1 pants) publiskas personas kapitālsabiedrībām un publiski privātam kapitālsabiedrībām, kas atbilst minētā likuma 78. panta otrās daļas prasībām, tiek noteikts pienākums gatavot ikgadēju paziņojumu par korporatīvo pārvaldību.
Šajā paziņojumā kapitālsabiedrība nodrošina koncentrētu informāciju ieinteresētajām pusēm par korporatīvās pārvaldības aktualitātēm un korporatīvās pārvaldības principu ieviešanu kapitālsabiedrībā. Tas ir veids, kādā kapitālsabiedrības vadība izskaidro pasākumus, kurus kapitālsabiedrība ir ieviesusi korporatīvas pārvaldības uzlabošanai.
Paziņojums par korporatīvo pārvaldību tiek gatavots saskaņā ar korporatīvās pārvaldības ieteikumiem jeb principiem, kuros ir ietvertas norādes par veicamajiem pasākumiem labas korporatīvās pārvaldības nodrošināšanai.
Attiecībā uz publiskas personas kapitālsabiedrībām un publiski privātajām kapitālsabiedrībām, kurām saskaņā ar grozījumiem Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā ir noteikts pienākums gatavot paziņojumu par korporatīvo pārvaldību, Ministru kabinetam ir dots uzdevums noteikt, kuri korporatīvās pārvaldības ieteikumi ir jāpiemēro.
Šajā paziņojumā kapitālsabiedrība nodrošina koncentrētu informāciju ieinteresētajām pusēm par korporatīvās pārvaldības aktualitātēm un korporatīvās pārvaldības principu ieviešanu kapitālsabiedrībā. Tas ir veids, kādā kapitālsabiedrības vadība izskaidro pasākumus, kurus kapitālsabiedrība ir ieviesusi korporatīvas pārvaldības uzlabošanai.
Paziņojums par korporatīvo pārvaldību tiek gatavots saskaņā ar korporatīvās pārvaldības ieteikumiem jeb principiem, kuros ir ietvertas norādes par veicamajiem pasākumiem labas korporatīvās pārvaldības nodrošināšanai.
Attiecībā uz publiskas personas kapitālsabiedrībām un publiski privātajām kapitālsabiedrībām, kurām saskaņā ar grozījumiem Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā ir noteikts pienākums gatavot paziņojumu par korporatīvo pārvaldību, Ministru kabinetam ir dots uzdevums noteikt, kuri korporatīvās pārvaldības ieteikumi ir jāpiemēro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma jaunajā 58.1 panta pirmajā daļā ir dots uzdevums Ministru kabinetam noteikt, kuri korporatīvās pārvaldības ieteikumi ir jāpiemēro minētajā normā noteiktajām publiskas personas kapitālsabiedrībam un publiski privātajām kapitālsabiedrībām.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz noteikt, ka publiskas personas kapitālsabiedrībām un publiski privātām kapitālsabiedrībām, kuras atbilst Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 78. panta otrajai daļai, ir jāpiemēro Latvijas Korporatīvās pārvaldības kodekss "Labas korporatīvās pārvaldības ieteikumi uzņēmumiem Latvijā".
Minēto kodeksu 2020. gada decembrī apstiprinājusi Korporatīvās pārvaldības konsultatīvā padome (izveidota ar tieslietu ministra rīkojumu). Kodeksā ietvertie principi apkopo labāko starptautisko praksi uzņēmumu pārvaldībā. Šie principi veicina uzņēmuma ilgtermiņa vērtības pieaugumu, tā efektīvu pārvaldību un darbības caurskatāmību un aptver gan konceptuālus uzņēmuma pārvaldības jautājumus, kā, piemēram, uzņēmuma stratēģiju, iekšējo kultūru un ētiku, gan niansētākus jautājumus par padomes ievēlēšanu un sastāvu.
Kodekss pieejams Tieslietu ministrijas mājaslapā: https://www.tm.gov.lv/lv/media/4138/download
Minēto kodeksu 2020. gada decembrī apstiprinājusi Korporatīvās pārvaldības konsultatīvā padome (izveidota ar tieslietu ministra rīkojumu). Kodeksā ietvertie principi apkopo labāko starptautisko praksi uzņēmumu pārvaldībā. Šie principi veicina uzņēmuma ilgtermiņa vērtības pieaugumu, tā efektīvu pārvaldību un darbības caurskatāmību un aptver gan konceptuālus uzņēmuma pārvaldības jautājumus, kā, piemēram, uzņēmuma stratēģiju, iekšējo kultūru un ētiku, gan niansētākus jautājumus par padomes ievēlēšanu un sastāvu.
Kodekss pieejams Tieslietu ministrijas mājaslapā: https://www.tm.gov.lv/lv/media/4138/download
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Publiskas personas kapitālsabiedrības un publiski privātās kapitālsabiedrības, kuras atbilst Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 78. panta otrajai daļai.
Ietekmes apraksts
Piemērojot Latvijas Korporatīvās pārvaldības kodeksu, uzlabosies mērķgrupas korporatīvā pārvaldība, kas savukārt veicinās sabiedrības uzticēšanos šiem subjektiem un šo subjektu ilgtermiņa vērtības pieaugumu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārresoru koordinācijas centrsNevalstiskās organizācijas
Baltijas Korporatīvās pārvaldības institūtsCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi