Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
24-TA-998: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 30. maija noteikumos Nr. 295 "Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Transportlīdzekļu uzbūvi un konstrukciju reglamentējošo prasību aktualizēšana atbilstoši tehnoloģiskajai attīstībai.
Jauna transportlīdzekļu saspiestās dabasgāzes (SDG) balonu pārbaudes un kontroles mehānisma izveide.
Jaunas atgāzu pārbaudes metodes ieviešana.
Transportlīdzekļu valsts tehniskās apskates un kontroles uz ceļa veikšanas prasību salāgošana atbilstoši Eiropas valstu nolīguma par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu (ADR) prasībām transportlīdzekļiem, kas paredzēti bīstamo kravu pārvadājumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ņemot vērā, ka tehnoloģiju attīstības ietekmē pastāvīgi mainās un attīstās  transportlīdzekļu un to sastāvdaļu uzbūve un konstrukcija, t.sk., arī lukturu uzbūve, nepieciešams pilnveidot transportlīdzekļu uzbūvi un konstrukciju reglamentējošos tiesību aktus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijā nav atbilstošu institūciju visu marku transportlīdzekļu saspiestās dabasgāzes (SDG) balonu pārbaudei.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši Satiksmes ministrijas, CSDD un biedrības "Auto Asociācija" saskaņotajam konceptam, Noteikumu projektā noteikts jauns transportlīdzekļu saspiestās dabasgāzes (SDG) balonu pārbaudes un kontroles modelis.
Jaunais pārbaudes modelis pārbaudes uzņēmumam samazina birokrātisko slogu, kā arī ļauj pārbaudes veikt dažādu marku transportlīdzekļiem, ja uzņēmums ir saņēmis atbilstošu pilnvarojumu no attiecīgās markas transportlīdzekļa izgatavotāja vai uzņēmuma, kas transportlīdzekļa izgatavošanas etapā uzstādījis SDG barošanas sistēmu. Pārbaudes uzņēmumam dati par SDG balonu pārbaudi jāievada Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā.
Noteikumos noteikts šo prasību stāšanās spēkā datums – 2025.gada 1.jūlijs, lai pārbaudes uzņēmumi nodrošinātu iespēju veikt SDG balonu pārbaudi pēc iespējas plašākam transportlīdzekļu klāstam.
Problēmas apraksts
Transportlīdzekļi ar manipulētiem vai demontētiem cieto daļiņu filtriem rada ievērojamu ietekmi uz apkārtējo vidi un cilvēku veselību, tādēļ transportlīdzekļu valsts tehniskajā apskatē nepieciešams ieviest jaunu atgāzu pārbaudes metodi, kas ļauj efektīvāk atklāt vides prasībām neatbilstošus transportlīdzekļus.
Risinājuma apraksts
Noteikumos noteikts, ka, sākot ar 2025.gada 1.janvāri, automobiļiem ar dīzeļmotoru, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 t un kas pirmoreiz reģistrēti, sākot ar 2013.gada 1.janvāri, tiek veikts atgāzu cieto daļiņu mērījums, atbilstoši 2023.gada 20.marta Eiropas Komisijas ieteikuma 2023/688 par daļiņu skaita mērīšanu ar kompresijaizdedzes motoriem aprīkotu transportlīdzekļu periodiskās tehniskās apskates vajadzībām nosacījumiem.
Noteikumos noteikts viena gada pārejas periods līdz 2025.gada 31.decembrim, kurā automobilim par pārsniegtu cieto daļiņu normu tiek piešķirts 1.vērtējums. Pārejas periods noteikts, lai transportlīdzekļa īpašniekiem dotu atbilstošu laiku neatbilstības novēršanai, ņemot vērā darba specifiku cieto daļiņu filtra nomaiņai un salīdzinoši lielās remonta izmaksas.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā izmaiņas Eiropas valstu nolīguma par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu (ADR) noteiktajās prasībās, nepieciešams veikt izmaiņas normatīvajos aktos par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un kontroli uz ceļa.
Risinājuma apraksts
Noteikumos precizētas 1.pielikuma “Prasības transportlīdzekļu tehniskajam stāvoklim un aprīkojumam, prasību izpildes novērtēšana un pārbaudes metodes” 12.grupas “Transportlīdzekļi bīstamo kravu pārvadājumiem” prasības transportlīdzekļiem, kas paredzēts bīstamo kravu pārvadājumus atbilstoši Eiropas valstu nolīguma par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu (ADR) prasībām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Transportlīdzekļu īpašnieki (turētāji, valdītāji)
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Transportlīdzekļu īpašnieki (turētāji, valdītāji)

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
  • Valsts policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi