Anotācija

25-TA-1786: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2024. gada 12. decembra rīkojumā Nr. 1057 "Par valsts nekustamā īpašuma Rātsupītes ielā 5A, Rīgā, pārdošanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 4.panta pirmā daļa, 5.panta pirmā daļa, 9.panta pirmā daļa, Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 5.punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts sagatavots, lai precizētu Ministru kabineta 12.12.2024. rīkojumā Nr. 1057 “Par valsts nekustamā īpašuma Rātsupītes ielā 5A, Rīgā,  pārdošanu” minētā nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr.01001042042) – Rātsupītes ielā 5A, Rīgā, sastāvu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

Ministru kabinets 12.12.2024. pieņēma rīkojumu Nr.1057 “Par valsts nekustamā īpašuma Rātsupītes ielā 5A, Rīgā, pārdošanu” kas saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4. panta pirmo daļu un 5. panta pirmo daļu paredzēja atļaut valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie īpašumi (turpmāk – VNĪ) pārdot izsolē valsts nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 104 2042) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 104 0240) 0,8421 ha platībā un trīs būves (būvju kadastra apzīmējumi 0100 104 0009 005, 0100 104 0009 012 un 0100 104 0009 013) – Rātsupītes ielā 5A, Rīgā (turpmāk – Nekustamais īpašums), kas ierakstīts Rīgas pilsētas tiesas Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000485701 uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā, lēmuma datums 13.05.2024.
Nekustamais īpašums tika izveidots, saskaņā ar nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr.01001042042) sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 01001042042) 1,5418 ha platībā sadali. Sadales rezultātā tika izveidoti divi patstāvīgi, atsevišķos zemesgrāmatas nodalījumos reģistrēti,  nekustamie īpašumi:
- nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 01001040251) - Rātsupītes ielā 5B, Rīgā, un Nekustamais īpašums.
Nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 01001040251)  - zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 01001040241), Rātsupītes ielā 5B, Rīgā, tika izveidots ar mērķi, lai tā sastāvā ietilpstošā zemes vienība 0,6997 ha, tai skaitā,  meža zeme 0,6391 ha platībā, bez atlīdzības tiktu nodota Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašumā tās funkciju nodrošināšanai, savukārt, Nekustamo īpašumu atsavinātu Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktā kārtībā.
Attiecīgi Nekustamā īpašuma sastāvā pēc sadales un meža zemes nodalīšanas palika trīs valstij piederošas būves (būvju kadastra apzīmējumi  0100 104 0009 005, 0100 104 0009 012 un 0100 104 0009 013) un tām piesaistītā funkcionāli nepieciešamā zeme 0,8421 ha platībā, kas esošajā apjomā un konfigurācijā atbilstu būvju (būvju kadastra apzīmējumi  0100 104 0009 005, 0100 104 0009 012 un 0100 104 0009 013) uzturēšanai un apsaimniekošanai nepieciešamajam apjomam. Saskaņā ar Nekustamam īpašumam 23.02.2024. sertificētas mērnieces O.Jurčenko izgatavoto situācijas plānu (situācija apvidū uzmērīta 31.01.2024.) kā zemes lietošanas veidi norādīti:
zeme zem ūdeņiem  - 0,0133 ha,
zemes zem ēkām platība – 0,8288 ha.
Pamatojoties uz situācijas plānu informācija reģistrēta arī NĪVKIS.
21.06.2016. noteikumu Nr. 384 “Meža inventarizācijas un Meža valsts reģistra informācijas aprites noteikumi” (turpmāk – Noteikumi Nr.384) 34. punktā noteikta kārtība kādā meža īpašnieks vai tiesiskais valdītājs nodrošina meža inventarizācijas veikšanu.  Noteikumu 34.3.1. apakšpunkts paredz, ka atkārtota meža inventarizācija pirms Meža likumā noteiktā termiņa nepieciešama, ja tiek sadalīta zemes vienība, tai skaitā meža zeme.
Ņemot vērā, ka zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 01001042042) 1,5418 ha platībā sadales rezultātā tika nodalīta meža zeme 0,6997 ha platībā, izveidojot nekustamo īpašumu  (kadastra Nr. 01001040251)  - Rātsupītes ielā 5B, Rīgā, tad, pamatojoties uz Noteikumu Nr.84 34.3.1. apakšpunktu, Nekustamam īpašumam 18.03.2025. tika veikta atkārtota meža inventarizācija. Veicot atkārtoto meža inventarizāciju, Nekustamā īpašumā tika konstatēta mežaudze  0,4 ha platībā.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 01001040240), platības sadalījums pa lietošanas veidiem, kas aktualizēti atbilstoši Valsts meža dienesta sniegtajai informācijai: zeme zem ūdeņiem  - 0,0133 ha, zemes zem ēkām platība – 0,4288 ha; mežs – 0,4 ha platībā.
Saskaņā ar Valsts meža dienesta 25.03.2025. sniegto informāciju valsts nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās mežaudzes vērtība ir 367 euro.
Saskaņā ar NĪVKIS datiem nekustamajam īpašumam noteiktas šādas kadastrālās vērtības:
1) Fiskālā kadastrālā vērtība 208410 euro (12.02.2025) ko veido:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 104 0240) fiskālā kadastrālā vērtība 66657 euro;
- būves (būves kadastra apzīmējums 0100 104 0009 005) – noliktavas fiskālā kadastrālā vērtība 21070 euro;
- būves (būves kadastra apzīmējums 0100 104 0009 012) - noliktavas fiskālā kadastrālā vērtība 44783 euro;
- būves (būves kadastra apzīmējums 0100 104 0009 013) - ēdnīcas fiskālā kadastrālā vērtība 75900 euro;

2) Universālā kadastrālā vērtība 256283 euro (01.01.2025) ko veido:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 104 0240)) universālā kadastrālā vērtība 70808 euro;
- būves (būves kadastra apzīmējums 0100 104 0009 005) - noliktavas universālā kadastrālā vērtība 23029 euro;
- būves (būves kadastra apzīmējums 0100 104 0009 012) - noliktavas universālā kadastrālā vērtība 47080 euro;
- būves (būves kadastra apzīmējums 0100 104 0009 013) - ēdnīcas universālā kadastrālā vērtība 115366 euro.

Atbilstoši NĪVKIS datiem zemes vienībai noteikti šādi apgrūtinājumi:
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar gāzesvadu ar spiedienu no 0,4 līdz 1,6 mega paskāliem, platība 0,1237 ha;
- dzīvojamās apbūves zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam, platība 0,1237 ha;
- navigācijas tehniskā līdzekļa aviācijas gaisa kuģu lidojumu drošības nodrošināšanai tālās ietekmes zona, platība 0,8421 ha.

Saskaņā ar Meža likuma 3.panta pirmās daļas 1.punktu šā likuma objekts ir zeme, kas NĪVKIS reģistrēta kā mežs. 
          Meža likuma 44. panta ceturtās daļas piektais punkts noteic, ka zemesgrāmatā ierakstītās valsts meža zemes atsavināšanu var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, ja atsavinot valstij piederošu būvi kopā ar funkcionāli nepieciešamo zemes gabalu, kura sastāvā ir valsts meža zeme - valsts meža zemes nodalīšana nav pieļaujama atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem.
          Atbilstoši Rīgas Domes Īpašuma departamenta 26.04.2023. vēstules Nr.DI-23-693-nd pielikumā pievienotajam nekustamā īpašuma (kadastra apzīmējums 0100 104 2042) – zemes gabala Rātsupītes ielā 5A, Rīgā, ar platību 1,5418 ha (turpmāk – Zemesgabals)  sadales priekšlikumam (turpmāk – sadales priekšlikums) Rīgas Domes Īpašuma departaments ir izstrādājis piedāvājumu - Zemesgabala sadales projektu ar nolūku atdalīt no Zemesgabala daļu (mežu), kas nepieciešama Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2.punktā noteiktās pašvaldības autonomās funkcijas izpildei, vienlaikus, atstājot Nekustamā īpašuma sastāvā esošajām būvēm funkcionāli nepieciešamo platību. Uzskatāms, ka Rīgas Domes Īpašuma departaments, veicot minēto sadali, ir  ņēmis vērā zemes ierīcību regulējošos normatīvos aktus, tai skaitā, izrietoši arī Rīgas teritorijas plānojuma, kas apstiprināts ar Rīgas domes saistošajiem noteikumiem Nr. 103 “Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves saistošie noteikumi” prasības zemesgabalu veidošanai.
 Nosakot būvēm funkcionāli nepieciešamo platību tiek vērtēti tādi teritorijas plānojumā noteiktie parametri un argumenti kā  būvju izvietojums, apbūves blīvums, piekļuve, teritorijas labiekārtojums, automašīnu novietošanas iespējas, ugunsdrošības prasību nodrošināšana, inženierkomunikāciju esamība un iespējamā to attīstība atsavināmajā teritorijā, ievērojot vides un vides pieejamības prasības, brīvās zaļās teritorijas rādītājus un citus. Ņemot vērā minēto un atbilstoši sadales priekšlikumam secināms, ka Nekustamā īpašuma platību 0,8421 ha Rīgas Domes Īpašuma departaments izveidojis platībā, kas pēc apjoma un konfigurācijas atbilst būvju (būvju kadastra apzīmējumi  0100 104 0009 005, 0100 104 0009 012 un 0100 104 0009 013) uzturēšanas un apsaimniekošanas funkcionāli nepieciešamajai platībai un tai sastāvā konstatētā mežaudze 0,4 ha platībā nav nodalāma saskaņā ar teritorijas attīstības dokumentu prasībām.
Tā kā Nekustamā īpašuma sastāvā esošajā zemes vienībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 104 0240) konstatētā mežaudze 0,4 ha platībā saskaņā ar teritorijas plānošanas dokumentiem nav nodalāma,  tad izpildās Meža likuma 44. panta ceturtās daļas piektā punktā noteiktais nosacījums, ka tā kā valsts meža zemes nodalīšana nav pieļaujama atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem, tā atsavināšanu var atļaut ar Ministru kabineta rīkojumu. Meža likuma 44.panta piektā daļa paredz, ka šā panta ceturtās daļas 5.punktā minētā zeme atsavināma Atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā to, ka atbilstoši 21.06.2016. noteikumu Nr. 384 “Meža inventarizācijas un Meža valsts reģistra informācijas aprites noteikumi” 34. punktā 34.3.1. punktam, veicot atkārtotu meža inventarizāciju, Ministru kabineta 2024. gada 12.decembra rīkojumā Nr. 1057 “Par valsts nekustamā īpašuma Rātsupītes ielā 5A, Rīgā,  pārdošanu” (turpmāk – Ministru kabineta rīkojums Nr.1057) minētajā nekustamajā īpašumā konstatēta mežaudze  0,4 ha platībā, un tās nodalīšana saskaņā ar Meža likuma 44. panta ceturtās daļas piektā punkta nosacījumiem nav pieļaujama, ir nepieciešams grozīt Ministru kabineta rīkojuma Nr.1057 1.punktu un precizēt atsavināmā Nekustamā īpašuma sastāvu, lai atsavinot Nekustamo īpašumu, tiktu atļauts atsavināt arī tā sastāvā esoša valsts meža zemi.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka atbilstoši Meža likuma 44.panta ceturtajai daļai, atsavinot valsts meža zemi, nepieciešams saņemt Ministru kabineta atļauju, ir sagatavots rīkojuma projekts “Grozījums Ministru kabineta 2024.gada 12.decembra rīkojumā Nr.1057 “Par valsts nekustamā īpašuma Rātsupītes ielā 5A, Rīgā, pārdošanu” un Ministru kabineta rīkojuma Nr.1057 1.punkts izteikts šādā redakcijā: “1. Saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4. panta pirmo daļu un 5. panta pirmo daļu, Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 5.punktu atļaut valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi", pārdot izsolē valstij piederošo nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 01001042042) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 01001040240) 0,8421 ha platībā, tai skaitā meža zemi 0,4 ha platībā un trīs būves (būvju kadastra apzīmējumi 01001040009005; 01001040009012 un 01001040009013) – Rātsupītes ielā 5A, Rīgā, kas ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā.”
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Atbilstoši Ministru kabineta 01.02.2011. noteikumu Nr.109 „Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12.punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmie valsts nekustamie īpašumi nav nepieciešami citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts noteikumos noteiktais pienākums.
Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Jebkurš tiesību subjekts - fiziska un juridiska persona, kurai piemīt tiesībspēja un rīcībspēja, un kura vēlas piedalīties izsolē un iegādāties valsts nekustamos īpašumus.
 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Jebkurš tiesību subjekts - fiziska un juridiska persona, kurai piemīt tiesībspēja un rīcībspēja, un kura vēlas piedalīties izsolē un iegādāties valsts nekustamos īpašumus.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Projekta īstenošanai nav nepieciešami papildus līdzekļi no valsts vai pašvaldību budžeta. Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 47.pantu atsavināšanas izdevumus sedz no publiskas personas mantas atsavināšanā iegūtajiem līdzekļiem. Atsavināšanas izdevumu apmērs tiks noteikts Ministru kabineta 01.02.2011. noteikumu Nr.109 „Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta” paredzētajā kārtībā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 15.10.2024. noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam skaidrojam, ka tiesību akta projekts būtiski nemaina esošo regulējumu, neietekmē sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesus, neparedz ieviest reformu izstrādes un īstenošanas procesu un neskar publiskā finansējuma plānošanu, tādēļ sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 11.pantā noteikto sludinājumi par publiskas personas nekustamā īpašuma izsoli publicējami oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, institūcijas, kas organizē nekustamā īpašuma atsavināšanu tīmekļvietnē. Vienlaicīgi ar sludinājumu VNĪ tīmekļvietnē ievieto arī pārdodamā valsts nekustamā īpašuma izsoles noteikumus. Rīkojot elektronisku izsoli, sludinājumi par publiskas personas mantas izsoli ievietojami arī elektronisko izsoļu tīmekļvietnē (https://izsoles.ta.gov.lv).
 

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē: www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • VAS "Valsts nekustamie īpašumi"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi