1.1. Pamatojums
1.2. Mērķis
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Likuma "Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās" 8. panta "Ierobežojumi tiešo nodokļu atlaižu piemērošanai" pirmās daļas norma paredz kapitālsabiedrībai vai licencētai kapitālsabiedrībai saņemt noteiktās atlaides, ja uzkrātā tiešo nodokļu atlaižu summa taksācijas periodā un aprēķinātās atlaides kopā nepārsniedz šādus attiecīgajai kapitālsabiedrībai piemērojamos procentus no uzkrātās attiecināmo izmaksu summas:
1) zonas kapitālsabiedrībai vai licencētai kapitālsabiedrībai, kura neatbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikumā noteiktajiem kritērijiem, — 35 procentus no uzkrātās attiecināmo izmaksu summas;
2) zonas kapitālsabiedrībai vai licencētai kapitālsabiedrībai, kura atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikumā noteiktajam vidējas kapitālsabiedrības statusam, — 45 procentus no uzkrātās attiecināmo izmaksu summas;
3) zonas kapitālsabiedrībai vai licencētai kapitālsabiedrībai, kura atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikumā noteiktajam mazas kapitālsabiedrības statusam, — 55 procentus no uzkrātās attiecināmo izmaksu summas.
Likuma "Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās" 8.1 panta "Nodokļu atlaižu piemērošana lieliem ieguldījumu projektiem" trešās daļas norma paredz lieliem ieguldījumu projektiem neatkarīgi no tā, vai ieguldījumus veic maza, vidēja vai liela kapitālsabiedrība, zonas pārvalde vai brīvostas pārvalde līgumā par ieguldījuma veikšanu vai līgumā par paredzamo algu izmaksu veikšanu nosaka pieļaujamos procentus, kādus taksācijas periodā zonas kapitālsabiedrības vai licencētas kapitālsabiedrības uzkrātā tiešo nodokļu atlaižu summa drīkst sasniegt attiecībā pret zonas kapitālsabiedrības vai licencētas kapitālsabiedrības uzkrāto attiecināmo izmaksu summu, ievērojot šādus nosacījumus:
1) 35 procentus no uzkrātās attiecināmo izmaksu summas piemēro projektam līdz 50 miljoniem euro;
2) 17,5 procentus no uzkrātās attiecināmo izmaksu summas piemēro projekta daļai no 50 līdz 100 miljoniem euro.
Likuma 8.1 panta ceturtā daļa nosaka lielo ieguldījumu projektiem piemērojamo maksimālo tiešo nodokļu atlaižu summu, kura nepārsniedz 26,25 miljonus euro un 8.1 panta piektā daļa nosaka lielo ieguldījumu projektam, kura plānotās attiecināmās izmaksas pārsniedz 100 miljonus euro un tiešo nodokļu atlaižu summa pārsniedz 26,25 miljonus euro, zonas pārvalde vai brīvostas pārvalde līgumā par ieguldījumu veikšanu vai paredzamo algu izmaksu veikšanu var noteikt piemērojamo maksimālo tiešo nodokļu atlaižu summu, kas ir lielāka par 26,25 miljoniem euro, ja Ministru kabinets ir pieņēmis lēmumu par liela ieguldījumu projekta atbalstīšanu un piemērojamo maksimālo tiešo nodokļu atlaižu summu, kas ir lielāka par 26,25 miljoniem euro.
Saskaņā ar Regulu Nr. 2021/1237, likuma “Par nodokļu piemērošanu brīvostās un specialajās ekonomiskajās zonās” 14. pantā “Atbalsta sniegšanas tiesiskais pamats” ir jāveic grozījumi, lai precizētu starptautiskos normatīvo aktu kopumu, uz kā pamata tiek saņemts reģionālais atbalsts.
Reģionālā valsts atbalsta pamatnostādņu 179. punkta 3) apakšpunkts nosaka, ka lielo uzņēmumu atbalsta intensitāte "a" apgabalos, kas likuma “Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās” izpratnē attiecas uz Rīgas brīvostu, Ventspils brīvostu, Liepājas speciālo ekonomisko zonu, Rēzeknes speciālo ekonomisko zonu un Latgales speciālo ekonomisko zonu, nedrīkst pārsniegt 30 procentus, ar noteikto iespēju palielināt atbalsta intensitāti tām kapitālsabiedrībām, kas atrodas Ventspils brīvostas teritorijā, Liepājas speciālajā ekonomiskajā zonā, Rēzeknes speciālajā ekonomiskajā zonā un Latgales speciālajā ekonomiskajā zonā. Arī mazo un vidējo kapitālsabiedrību gadījumā maksimālā atbalsta bāzes intensitāte nedrīkst pārsniegt 30 procentus, ar noteikto iespēju palielināt atbalsta intensitāti.
Šobrīd saskaņā ar Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumu Nr.786 "Noteikumi par reģionālās attīstības atbalstu Latvijas Republikā līdz 2021. gadam" 3. punktu visā Latvijas Republikas teritorijā maksimāli pieļaujamā atbalsta intensitāte ir 35 % bruto subsīdijas ekvivalents. Ņemot vērā reģionālā atbalsta bāzes intensitātes samazināšanos no 35 procentiem uz 30 procentiem, ir nepieciešami grozījumi likuma "Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās" 8. pantā, kā arī 8.1 pantā, kurā jāprecizē lielo ieguldījumu projektiem piemērojamo maksimālo tiešo nodokļu atlaižu summa, ņemot vērā EK Regulas Nr. 651/2014 1. panta 20. punktā norādīto formulu pēc, kuras tiek veikts pārrēķins (Atbalsta maksimālā summa = R × (A + 0,50 × B + 0 × C):
Atbalsta maksimālā summa = 30%*(50 000 000+0,5*50 000 000+0*50 000 000)= 22 500 000 EUR).
Saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1237 noteikto, ir paredzēts atbalsts kapitālsabiedrībām, kuras ir nonākušas grūtībās laikposmā no 2020. gada 1. janvāra līdz 2021. gada 31. decembrim, līdz ar to ir jāveic precizējumi jeb jānorāda minētais laika periods, kas šobrīd nav minēts likuma “Par nodokļu piemērošanu brīvostās un specialajās ekonomiskajās zonās”1. panta otrās daļas 4.1 punkta e) apakšpunktā, 5. panta sestās daļas 2. punktā, 8. pielikuma 19. punktā un 9. pielikuma 17. punktā.
Piemēri atbalsta maksimālās intensitātes aprēķināšanai:
1. Projekta iesniedzējs ir liela kapitālsabiedrība, kas atrodas Ventspils brīvostas teritorijā:
30 procenti (bāzes intensitāte) + 10 procenti (atbalsta palielinājums par reģionu (Kurzeme), kurā samazinājies iedzīvotāju skaits) = 40 procenti kopējā atbalsta intensitāte. Šajā gadījumā kopējā atbalsta intensitāte ir palielinājusies par 5 procentiem (iepriekš 35 procenti, kas bija likumā noteiktā bāzes intensitāte).
2. Projekta iesniedzējs ir vidēja kapitālsabiedrība, kas atrodas Liepājas speciālās ekonomiskās zonas teritorijā:
30 procenti (bāzes intensitāte) + 10 procenti (atbalsta palielinājums kā vidējai kapitālsabiedrībai) + 10 procenti (atbalsta palielinājums par reģionu (Kurzeme), kurā samazinājies iedzīvotāju skaits) = 50 procenti kopējā atbalsta intensitāte. Šajā gadījumā kopējā atbalsta intensitāte ir palielinājusies par 5 procentiem (iepriekš 45 procenti).
3. Projekta iesniedzējs ir maza kapitālsabiedrība, kas atrodas Latgales speciālās ekonomiskās zonas teritorijā:
30 procenti (bāzes intensitāte) + 20 procenti (atbalsta palielinājums kā mazai kapitālsabiedrībai) + 10 procenti (atbalsta palielinājums par reģionu (Latgale), kurā samazinājies iedzīvotāju skaits) = 60 procenti kopējā atbalsta intensitāte. Šajā gadījumā kopējā atbalsta intensitāte ir palielinājusies par 5 procentiem (iepriekš 55 procenti).
4. Projekta iesniedzējs ir vidēja kapitālsabiedrība, kas atrodas Rīgas brīvostas teritorijā:
30 procenti (bāzes intensitāte) + 10 procenti (atbalsta palielinājums kā vidējai kapitālsabiedrībai) = 40 procenti kopējā atbalsta intensitāte. Šajā gadījumā kopējā atbalsta intensitāte ir samazinājusies par 5 procentiem (iepriekš 45 procenti).
5. Projekta iesniedzējs ir maza kapitālsabiedrība, kas atrodas Rīgas brīvostas teritorijā:
30 procenti (bāzes intensitāte) + 20 procenti (atbalsta palielinājums kā mazai kapitālsabiedrībai) = 50 procenti kopējā atbalsta intensitāte. Šajā gadījumā kopējā atbalsta intensitāte ir samazinājusies par 5 procentiem (iepriekš 55 procenti).
Vienlaikus grozījumi likumprojektā ir nepieciešami arī nodokļu atlaižu piemērošanai lielo ieguldījumu projektiem. Lielo ieguldījumu projektiem, kuri pārsniedz 50 milj.euro reģionālās attīstības atbalsta intensitāti koriģē šādi:
1. projektiem līdz 50 milj. euro piemēro 100 procentus noteikto maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, kas ir 30 procenti ( šajā gadījumā kopējā atbalsta intensitāte ir samazinājusies par 5 procentiem, iepriekš 35 procenti);
2. projektiem no 50 milj. euro līdz 100 milj. euro piemēro 50 procentus no noteiktās maksimāli pieļaujamās atbalsta intensitātes, kas ir 15 procenti ( šajā gadījumā kopējā atbalsta intensitāte ir samazinājusies par 2,5 procentiem, iepriekš 17,5 procenti);
Lielo ieguldījumu projektiem nepiemēro atbalsta palielinājuma intensitāti, kas ir paredzēta mazām un vidējām kapitālsabiedrībām.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
- mazie uzņēmumi
- vidējie uzņēmumi
- lielie uzņēmumi
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
2.2.5. uz konkurenci:
2.2.6. uz nodarbinātību:
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Jāveic grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 24. februāra noteikumo Nr. 106 “Noteikumi par speciālo ekonomisko zonu un brīvostu kapitālsabiedrību un pašvaldību pārskatu veidlapu paraugiem un to aizpildīšanas un iesniegšanas kārtību".
Ministru kabineta 2015.gada 24.februāra noteikumos Nr.106 jāveic grozījumi 1. pielikumā "Pārskats par uzkrāto tiešo nodokļu atlaižu summu un uzkrāto attiecināmo izmaksu summu, par saņemto atbalstu sākotnējo ieguldījumu veikšanai un uzņēmuma ienākuma nodokļa atlaidi taksācijas periodā", jāpielāgo tiešo nodokļu atlaižu procentuālo apmēru veidlapās.
4.2. Cita informācija
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Šis atbrīvojums ir izstrādāts, lai mazinātu administratīvo slogu valstu un vietējām iestādēm, kā arī iedrošinātu Eiropas Savienības valdības novirzīt atbalstu ekonomiskajai izaugsmei, neradot tā saņēmējiem negodīgas konkurences priekšrocības.
5.2. Citas starptautiskās saistības
5.3. Cita informācija
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Likumprojekta 9. pielikuma 17. punkts
Regulas (ES) Nr. 651/2014 14. panta 16. punkts
Likumprojekta izstrādē nebija nepieciešams iesaistīt kādas konkrētas sabiedrības mērķgrupas, jo ierosinātie grozījumi ir saskaņā ar Ministru Kabineta 2021. gada 2.novembra noteikumiem Nr. 729 "Noteikumi par reģionālās attīstības atbalstu Latvijas Republikā līdz 2027.gadam”. Vienlaikus likums “Par nodokļu piemērošanu brīvostās un specialajās ekonomiskajās zonās” ir valsts atbalsta programma, kas ieviesta, ievērojot Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 ( 2014. gada 17. jūnijs ), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu nosacījumus un Reģionālās atbalsta kartes nosacījumus, kuri izriet no Reģionālā valsts atbalsta pamatnostādnēm (publicēts ES Oficiālajā Vēstnesī C 153/1, 29.04.2021).
6.4. Cita informācija
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
- Rīgas brīvostas pārvalde
- Ventspils brīvostas pārvalde
- Liepājas speciālā ekonomiskā zonas pārvalde
- Rēzeknes specialā ekonomiskā zonas pārvalde
- Latgales speciālā ekonomiskā zonas pārvalde