Anotācija (ex-ante)

23-TA-1060: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 9. augusta noteikumos Nr. 534 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts un dzīvojamās ēkās" 4.2.1.2. pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts ēkās" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2016. gada 9. augusta noteikumi Nr. 534 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts un dzīvojamās ēkās" 4.2.1.2. pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts ēkās" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – Noteikumi Nr.534) izstrādāti pamatojoties uz Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu, lai nodrošinātu sekmīgu un savlaicīgu ES fondu līdzekļu apguvi un Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" (turpmāk – darbības programma) kopējā mērķa un iznākumu rādītāju sasniegšanu Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020. gada plānošanas perioda ietvaros atbilstoši Noteikumos Nr.534 noteiktajam 4.2.1.2. pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts ēkās" mērķim - veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu, viedu energovadību un atjaunojamo energoresursu izmantošanu tiešās valsts pārvaldes iestādes vai tās padotības iestādes, vai valsts deleģēto pārvaldes uzdevumu veicošas atvasinātas publiskas personas īpašumā, valdījumā vai lietošanā esošajās ēkās.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Precizēt Noteikumus Nr.534 saistībā ar Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra īstenoto proj. Nr.4.2.1.2/17/I/052 "Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra ēkas Hipokrāta ielā 2 k-17, Rīgā energoefektivitātes paaugstināšana" (turpmāk - projekts) rezult. saglab. term. (5 g. no nosl. maks. atbalsta saņ. (turpmāk - pēcuzraudzības periods)). Papildus saistībā ar proj. Nr.4.2.1.2/18/I/055 "Energoefektivitātes paaugstināšana ēkā A. Briāna ielā 13, Rīgā" noteikt, ka finans. saņ. var pabeigt aktivitātes un sasniegt iznāk. rādīt. līdz 31.10.2024.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Veselības ministrijas ierosināto grozījumu skaidrojums:

Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrs (turpmāk - VTMEC) ir Veselības ministrijas padotības iestāde, kura nodrošina valsts deleģētos pārvaldes uzdevumus, un no 22.01.2019. līdz 02.06.2021. ir īstenojusi projektu 4.2.1.2. pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts ēkās" ietvaros (atbildīgā ministrija ir Ekonomikas ministrija un sadarbības iestāde ir Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk - CFLA)). Noteikumu Nr.534 47. punktā ir noteikts, ka, ja ēkā, par kuru iesniegts projekta iesniegums, tiek veikti valsts deleģētie pārvaldes uzdevumi vai ar valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldīšanu saistītās darbības, atbalsts šā pasākuma ietvaros netiek kvalificēts kā komercdarbības atbalsts.

Tāpat starp VTMEC un CFLA noslēgtajā vienošanās par projekta Nr.4.2.1.2/17/I/052 īstenošanu 2.1.19.2. punktā ir noteikts pienākums Finansējuma saņēmējam (VTMEC): “2.1.19.2. nepārdot, nedāvināt, neizīrēt, neiznomāt, nemainīt, neaizdot, nepatapināt, neieķīlāt, citādi neatsavināt un neapgrūtināt īpašumu, kas iegādāts vai radīts Projektā, un īpašumu, kas guvis labumu no atbalsta, kā arī neveikt citas darbības, kuru rezultātā īpašums pilnīgi vai daļēji var nokļūt citas personas īpašumā vai valdījumā, izņemot gadījumus, kad saņemta Sadarbības iestādes iepriekšēja rakstiska atļauja un Finansējuma saņēmēja iecerētās darbības neizraisa nevēlamas sekas — tās neietekmē Projekta būtību, īstenošanas nosacījumus un nesniedz nepamatotas priekšrocības. Īpašuma vai turējuma tiesības attiecībā uz atbalstītajiem infrastruktūras objektiem nemaina un ieguldījums paliek Latvijas Republikas teritorijā vismaz piecus gadus pēc Projekta noslēguma maksājuma veikšanas finansējuma saņēmējam”.

Projekta īstenošanā iesaistītā būve Hipokrāta ielā 2 k-17, Rīgā ar kadastra apzīmējumu 0100 122 2078 017 (turpmāk – Ēka) un tās zemes vienība ir valsts īpašums (ietilpst nekustamā īpašuma ar kadastra numuru 0100 122 2078 sastāvā), kas ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vārda Veselības ministrijas personā un ir nodots VTMEC pārvaldīšanā atbilstoši Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 6.2 panta otrajai daļai. 
VTMEC projekta pēcuzraudzības periodā ir konstatējis, ka attīstītās Ēkas daļa pēc saviem tehniskajiem parametriem, it īpaši griestu augstums un ventilācijas sistēmas prasības, neatbilst attīstītās Ēkas daļā plānotajām VTMEC pamatfunkciju nodrošināšanai nepieciešamajām prasībām.

Veselības ministrija, īstenojot veselības aprūpes politiku un pakalpojumu nodrošināšanu, sadarbībā ar VTMEC un valsts kapitālsabiedrību, kurā Veselības ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja, SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" (turpmāk – Slimnīca), pārplānojot VTMEC funkciju un infrastruktūras plānojumu, nolēmusi Ēkas telpas izmantot citai valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai, proti, daļu Ēkas telpu nodot bezatlīdzības lietošanā Slimnīcai atbilstoši Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 5. panta otrās daļas 5. punktam medicīnas dokumentu glabāšanai (arhīvam) un mācību centra ārstniecības personu apmācībām vajadzībām, kas iekļaujas valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanā.
Slimnīcu darbība Latvijā tiek uzskatīta par saimniecisko darbību un slimnīcām ir piemērojams komercdarbības valsts atbalsta regulējums – Vispārējās tautsaimniecības nozīmes pakalpojums jeb valsts atbalsts tiek sniegts  saskaņā ar Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmumu (2012/21/ES) par Līguma par ES darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi (turpmāk – EK lēmums Nr. 2012/21/ES).

Noteikumi Nr.534 neparedz Slimnīcu kā finansējuma saņēmēju, kā arī neparedz iespēju piesaistīt Slimnīcu kā sadarbības partneri. Tāpat Noteikumi Nr.534 neparedz valsts atbalstu atbilstoši EK lēmumam Nr. 2012/21/ES. Ņemot vērā, ka projekts jau ir pabeigts, tomēr veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai ir svarīgi attīstīto infrastruktūru izmantot atbilstoši aktuālajai rīcībpolitikai un stratēģijai, ir jāparedz risinājums.
Atbalsts valsts kapitālsabiedrību veselības aprūpes jomā energoefektivitātes projektiem ir pieejams Eiropas Savienības struktūrfondu darbības programmas 4.2.1.2. pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts ēkās" otrās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 4. janvāra noteikumiem Nr.13 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts un dzīvojamās ēkās" 4.2.1.2. pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts ēkās" otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi” (turpmāk – Noteikumi Nr.13), attiecīgi arī Slimnīca saņem atbalstu. Secīgi VTMEC projekta ietvaros attīstītās Ēkas daļas nodošana bezatlīdzības lietošanā Slimnīcai būtu risināma šajā atlases kārtā, bet tas prasītu ievērojamu administratīvo kapacitāti grozot gan Noteikumus Nr.534, gan Noteikumus Nr.13.
Pārskatot Noteikumos Nr.534 ietverto atbalsta saņēmēju loku un atbalsta piešķiršanu, komercdarbības atbalsta nosacījumus projektiem, kas ir noslēgušies, kā arī ņemot vērā faktus, ka:
1) Ēka un zemes vienība ir valsts īpašums, kas ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vārda Veselības ministrijas personā un tā siltināta ar mērķi sniegt veselības aprūpes pakalpojumus konkrētajā teritorijā, ņemot vērā tur plānotās veselības aprūpes funkcijas, vajadzības un veselības aprūpes pakalpojumus sniegšanas plānojumu (kartējumu);
2) VTMEC projekts ir noslēdzies, projekta mērķis ir ticis sasniegts, rit projekta pēcuzraudzības periods;
3) atbalsts ir ticis piešķirts VTMEC deleģētās funkcijas izpildei;
4) iesaistītajām pusēm ir ierobežota administratīvā kapacitāte;
un, konsultējoties ar iesaistītajiem partneriem - Ekonomikas ministriju, Finanšu ministriju, CFLA, VTMEC un Slimnīcu, tika nolemts grozīt Noteikumus Nr.534 - nemainot projekta iesniedzēja, finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera prasības, bet paredzot iespēju projekta pēcuzraudzības periodā atļaut VTMEC ēkas daļu nodot bezatlīdzības lietošanā Slimnīcai – nosakot to kā patiesā labuma guvēju.

Ekonomikas ministrijas ierosināto grozījumu skaidrojums:

Projekta Nr.4.2.1.2/18/I/055 "Energoefektivitātes paaugstināšana ēkā A. Briāna ielā 13, Rīgā" iesniedzējs un īstenotājs ir valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi". Ēkā A. Briāna ielā 13, Rīgā, tiks izveidota moderna prototipēšana darbnīca "Riga Makerspace", pielāgojot telpas Kultūras ministrijas pārziņā esošās Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolas un Latvijas Mākslas akadēmijas vajadzībām.
Minētajā projektā ir paredzams, ka būvdarbus nevarēs nodot ekspluatācijā līdz 2023.gada beigām.
Projektā Nr.4.2.1.2/18/I/055 būvniecības darbus plāno pabeigt līdz 2023. gada 31. decembrim, tomēr, ņemot vērā, ka projekts Nr.4.2.1.2/18/I/055 ir sasaistīts ar Kultūras ministrijas pārziņā esošu projektu Nr.5.6.1.0/17/I/004, kas nebūs pabeigts līdz 2023. gada beigām, attiecīgi projektu Nr.4.2.1.2/18/I/055 nevarēs nodot ekspluatācijā, lai pārliecinātos, ka plānotie rādītāji ir sasniegti. Plānots, ka projektu Nr.5.6.1.0/17/I/004 un attiecīgi arī projektu Nr.4.2.1.2/18/I/055 varēs pabeigt līdz 2024. gada septembrim.
Līdz 2023. gada 31. decembrim ir paredzēts apgūt visu projektam piešķirto finansējumu - 506 966,50 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Veselības ministrijas ierosināto grozījumu skaidrojums:

Noteikumu projekts pie noslēguma jautājumiem paredz jaunus nosacījumus, kuri nosaka, ka projekta pēcuzraudzības periodā Noteikumu Nr. 534 1. pielikumā minētais finansējuma saņēmējs VTMEC var nodot bezatlīdzības lietošanā (slēdzot trīspusēju līgumu starp Veselības ministriju, VTMEC un Slimnīcu) Ēku, Ēkas daļu vai Ēku grupu, kurā veic energoefektivitātes projektu, citai ārstniecības iestādei - Slimnīcai valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai, kas attiecīgi ir patiesā labuma guvējs.
Noteikumu projekta V. sadaļā “Valsts atbalsta nosacījumi” veikti papildinājumi attiecībā uz EK lēmuma Nr. 2012/21/ES atbalstu.
Ņemot vērā, ka projekts jau ir pabeigts un risinājums attiecināms uz pēcuzraudzības periodu, komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdis, saskaņā ar Komisijas lēmumu Nr. 2012/21/ES, tiek noteikts kā grozījumu vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas brīdis.
Komercdarbības atbalsta saskaņā ar EK lēmumu Nr. 2012/21/ES piešķīrējs – CFLA, komercdarbības atbalsta saņēmējs - Slimnīca jeb patiesā labuma guvējs.


Ekonomikas ministrijas ierosināto grozījumu skaidrojums:

Lai varētu nodrošināt projekta Nr.4.2.1.2/18/I/055 "Energoefektivitātes paaugstināšana ēkā A. Briāna ielā 13, Rīgā" sekmīgu pabeigšanu, gadījumos, kad finansējuma saņēmējs nevar pilnībā pabeigt projektā plānotās aktivitātes un sasniegt projektā plānotos iznākuma rādītājus līdz 2023. gada 31. decembrim, ir nepieciešams noteikt, ka finansējuma saņēmējs var pabeigt projektā plānotās aktivitātes un sasniegt plānotos iznākuma rādītājus par saviem privātiem līdzekļiem.
Tādā gadījumā CFLA apstiprina un veic maksājumus par noslēguma maksājuma pieprasījumā iekļautajiem attiecināmajiem izdevumiem, kas veikti līdz 2023. gada 31. decembrim. Savukārt, ja finansējuma saņēmējs nepabeidz par saviem privātiem līdzekļiem visas plānotās projekta aktivitātes un nesasniedz visus plānotos iznākuma rādītājus līdz 2024. gada 31. oktobrim, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt visu projektā izmaksāto atbalsta finansējumu CFLA saskaņā ar līguma vai vienošanās nosacījumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Paredzētais risinājums (bezatlīdzības lietošana) ir izvērtēts un nepastāv riski ES fondu izdevumu attiecināmībai, t.i. neizpildās Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra regulas Nr.1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 71. panta 1. punktā minētie apstākļi, kuri paredz atmaksāt saņemto atbalstu Eiropas Komisijai.

Noteikumu projektā iekļautie grozījumi nav uzskatāmi par būtiskiem, jo tie neietekmē 4.2.1.2. pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts ēkās" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" mērķi, sasniedzamos rādītājus, finansējumu, finansējuma saņēmēju loku, neparedz jaunu atlasi. Pēc noteikumu spēkā stāšanās būs nepieciešami grozījumi VTMEC un CFLA vienošanās par projekta īstenošanu Nr.4.2.1.2/17/I/052 attiecībā uz Ēkas daļas nodošanu bezatlīdzības patiesā labuma guvējam un EK lēmuma Nr. 2012/21/ES atbalsta esamību.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ietekme uz valsts budžetu nav.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
EK lēmums 2012/21/ES
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
-
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
EK lēmums Nr. 2012/21/ES
Noteikumu projekta 48.3 1.7 punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības
EK lēmums Nr. 2012/21/ES 8. pants
Noteikumu projekta 48.5 punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka noteikumu projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami tīmekļvietnē – tapportals.mk.gov.lv. 
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Sadarbības iestādes funkcijas – Centrālā finanšu un līgumu aģentūra.
Ar noteikumu projektu noteiktie institūciju pienākumi tiks veikti esošo finanšu un darbinieku kapacitātes ietvaros, nepalielinot kopējās izmaksas.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi