22-TA-2526: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 16. jūnija noteikumos Nr. 313 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.2.specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.1.pasākuma "Deinstitucionalizācija" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 16. jūnija noteikumos Nr. 313 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.1. pasākuma "Deinstitucionalizācija" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – MK noteikumu projekts) ir Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) iniciatīva, kas izstrādāta saskaņā ar 2014. gada 3. jūlija Eiropas Savienības (turpmāk – ES) struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK noteikumu projekts ir izstrādāts, lai precizētu atsevišķus 9.2.2.1. pasākuma “Deinstitucionalizācija” (turpmāk – 9.2.2.1.pasākums) īstenošanas nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
1. Šobrīd Ministru kabineta 2015. gada 16. jūnija noteikumos Nr. 313 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.1. pasākuma "Deinstitucionalizācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumu Nr.313 24.2. un 25.3..apakšpunktā minēts, ka kompensāciju pašvaldībai par atelpas brīža pakalpojuma nodrošināšanu mērķa grupas personām (gan bērniem ar funkcionāliem traucējumiem, gan personām ar garīga rakstura traucējumiem) kompensē atbilstoši faktiskajām izmaksām un kompensācijas apmērs var būt ne vairāk kā 73 euro diennaktī. Vienlaikus 9.2.2.1.pasākuma projektu īstenošanas laikā ir secināts, ka izmaksu maksimālais kompensācijas apmērs (73 euro) nesedz faktiskās izmaksas, kas rodas pakalpojuma sniedzējiem par minētā pakalpojuma nodrošināšanu, ņemot vērā vispārējo cenu un izmaksu kāpumu valstī.
2. Šobrīd MK noteikumu Nr.313 49.2. apakšpunkts nosaka, ka mērķa grupas personas – personas ar garīga rakstura traucējumiem un bērni ar funkcionāliem traucējumiem (un viņu likumiskie pārstāvji) var izvēlēties vēlamo sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniedzēju. Vienlaikus MK noteikumu Nr.313 49.2. apakšpunkts nosaka arī to, ka gadījumos, ja pašvaldība mērķa grupas personu vajadzībām nepieciešamo sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumu infrastruktūru izveido 9.3.1.1. pasākuma projekta ietvaros, pakalpojumi mērķa grupas personām ir sniedzami pašas pašvaldības vai citas pašvaldības 9.3.1.1.pasākuma ietvaros izveidotajā pakalpojumu infrastruktūrā.
3. Šobrīd MK noteikumu Nr.313 49.3. apakšpunkts nosaka, ka sabiedrībā balstītos sociālos pakalpojumus nodrošina sociālo pakalpojumu reģistrā faktiski reģistrēti pašvaldības izveidoti vai pašvaldības piesaistīti sociālo pakalpojumu sniedzēji.
2. Šobrīd MK noteikumu Nr.313 49.2. apakšpunkts nosaka, ka mērķa grupas personas – personas ar garīga rakstura traucējumiem un bērni ar funkcionāliem traucējumiem (un viņu likumiskie pārstāvji) var izvēlēties vēlamo sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniedzēju. Vienlaikus MK noteikumu Nr.313 49.2. apakšpunkts nosaka arī to, ka gadījumos, ja pašvaldība mērķa grupas personu vajadzībām nepieciešamo sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumu infrastruktūru izveido 9.3.1.1. pasākuma projekta ietvaros, pakalpojumi mērķa grupas personām ir sniedzami pašas pašvaldības vai citas pašvaldības 9.3.1.1.pasākuma ietvaros izveidotajā pakalpojumu infrastruktūrā.
3. Šobrīd MK noteikumu Nr.313 49.3. apakšpunkts nosaka, ka sabiedrībā balstītos sociālos pakalpojumus nodrošina sociālo pakalpojumu reģistrā faktiski reģistrēti pašvaldības izveidoti vai pašvaldības piesaistīti sociālo pakalpojumu sniedzēji.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. 9.2.2.1.pasākuma projektu īstenošanas gaitā vairāki atelpas brīža pakalpojuma sniedzēji ir norādījuši, ka šī brīža kompensācijas apmērs par šī pakalpojuma sniegšanu (73 euro) nav atbilstošs faktiskajām šī pakalpojuma sniegšana izmaksām un vispārējā cenu pieauguma rezultātā vairs nav iespējams nodrošināt šī pakalpojuma sniegšanu, jo faktiskās izmaksas ir ievērojami lielākas un ir nepieciešams pārskatīt atelpas brīža kompensācijas apmēru. Atelpas brīža pakalpojuma kompensācijas apmēra palielināšanas nepieciešamību nosaka vairāki apsvērumi, t.i.:
1) būtisks komunālo izmaksu pieaugums saistībā ar energoresursu cenu kāpumu un pārtikas cenu pieaugums. Tā piemēram, 2022.gada jūnijā, veicot atelpas brīža pakalpojumu sniedzēju aptauju par faktiskajām izmaksām, tika saņemta šāda informācija par faktiskajām izmaksām diennaktī par pakalpojuma sniegšanu vienam bērnam ar funkcionāliem traucējumiem: Bērnu klīniskā universitātes slimnīca Rīgā (pakalpojuma izmaksas 129.44 euro), atbalsta centrs “Lejasstrazdi”, Dobelē (pakalpojumu izmaksas 68.04 euro), biedrība "Dižvanagi" Liepājā (pakalpojuma izmaksas 349.77 euro), daudzfunkcionālais sociālais pakalpojumu centrs "Priedīte" Daugavpilī (pakalpojuma izmaksas 94.58 euro ). Pakalpojuma cenas amplitūda veidojas atšķirīga, jo ir pakalpojuma sniedzēji, kas piesaista vēl papildu speciālistus pakalpojuma nodrošināšanai, kas noteikti MK noteikumu 2017.gada 13.jūnija Nr.338 “Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem“ (turpmāk – MK noteikumi Nr. 338) 77.11.apakšpunktā (piemēram, biedrība “Dižvanagi)”, vai citā gadījumā pakalpojumu sniedzēju telpu īres izmaksas ir salīdzinoši nelielas (piemēram, daudzfunkcionālais sociālais pakalpojumu centrs "Priedīte" Daugavpilī), kā rezultātā pakalpojuma sniegšanas izmaksas ir zemākas. Tādējādi pēc saņemtās informācijas var secināt, ka vidējā pakalpojuma cena ir 116 euro diennaktī par pakalpojuma nodrošināšanu vienai mērķa grupas personai, kas ir ievērojami vairāk kā šobrīd MK noteikumos Nr.313 noteiktie 73 euro;
2) lielāka speciālistu un telpu noslodze atelpas brīža pakalpojuma sniegšanā ar sezonālu raksturu (pieprasītāks periods ir skolēnu brīvlaiks, vasara, vecāku atvaļinājums u.c.);
3) zemā izmaksu kompensācijas apmēra dēļ pakalpojuma sniedzēji nav motivēti aktivizēt atelpas brīža pakalpojumu sniegšanu, līdz ar to tiek liegta iespēja vairāk mērķa grupas personām saņemt pakalpojumu 9.2.2.1. pasākuma projektu ietvaros (pēc LM rīcībā esošās informācijas uz 2022. gada 30. jūniju atelpas brīža pakalpojums tika nodrošināts piecām no plānošanas reģionu projektos plānotājām 15 personām ar garīga rakstura traucējumiem un 174 bērniem ar funkcionāliem traucējumiem).
Ņemot vērā, ka atelpas brīža pakalpojuma saturs bērniem ar funkcionāliem traucējumiem un pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem būtiski neatšķiras, pakalpojuma cena abām mērķa grupām ir nosakāma vienāda.
2. Lai gan MK noteikumu Nr.313 49.2. apakšpunktā noteiktais pienākums pašvaldībām pakalpojumus mērķa grupām sniegt 9.3.1.1.pasākuma ietvaros izveidotajā sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūrā tika noteikts ar mērķi nodrošināt pēc iespējas optimālāku jaunizveidotās pakalpojumu infrastruktūras noslodzi, ņemot vērā 9.2.2.1. pasākuma īstenošanas pieredzi ir secināts, ka minētā nosacījuma piemērošana var nonākt pretrunā ar personas individuālajām vajadzībām un tiesībām pieņemt lēmumus, kas ietekmē personas dzīvi, negatīvi ietekmēt sociālās rehabilitācijas mērķu sasniegšanu vai uzturēšanu un pat negatīvi ietekmēt personas veselības stāvokli. Piemēram, saņemot grupu dzīvokļa pakalpojumu, persona ar garīga rakstura traucējumiem pierod pie konkrētās pakalpojuma saņemšanas vietas, apkārtējās vides, citiem klientiem un personāla. Personas adpatācija pie jaunās dzīvesvietas un ikdienā sastopamajiem cilvēkiem var noritēt lēni, radīt trauksmi un citus sarežģījumus, tāpēc pakalpojuma sniegšanas vietas maiņai primāri ir jābalstās uz personas izvēli, personas interesēm un iespējamiem ieguvumiem. Pakalpojuma sniedzēja maiņa (piemēram uz 9.3.1.1.pasākuma ietvaros izveidotu jaunu grupu dzīvokli) jebkuru ārēju nosacījumu dēļ rada risku, ka persona var attiekties no pakalpojuma saņemšanas, tādējādi radot negatīvu ietekmi un personas dzīves kvalitāti, un tas ir pretrunā ar pasākuma mērķi. Identiska situācija ir iespējama arī attiecībā uz citiem pakalpojumu veidiem un pakalpojuma sniegšanas uzsākšana vai mērķa grupas pārcelšana uz 9.3.1.1.pasākuma ietvaros no jauna izveidoto sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūru var būt neatbilstoša mērķa grupas personas individuālajām vajadzībām. Ņemot vērā minēto, nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr.313 49.2. apakšpunktu.
3. MK noteikumu Nr.313 49.3. apakšpunktā noteiktais, ka sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus mērķa grupas personām var sniegt tikai de facto sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā reģistrēti sociālo pakalpojumu sniedzēji, daudzām pašvaldībām ierobežo laika posmu, kurā tās saņem kompensāciju 9.2.2.1.pasākuma projekta ietvaros par sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu mērķa grupas personām 9.3.1.1.pasākuma ietvaros izveidotajā pakalpojumu infrastruktūrā, jo pēc pakalpojumu infrastruktūras izveides jaunais pakalpojums vēl ir jāreģistrē sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā (var aizņemt laiku līdz pat diviem - trīs mēnešiem). Tāpat iepriekšminētā norma ir ierobežojošāka kā noteikts Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma (turpmāk – Likums) 17.panta pirmajā daļā, ka sociālos pakalpojumus drīkst sniegt tikai tāds sociālo pakalpojumu sniedzējs, kurš attiecīgā pakalpojuma sniegšanai ir reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā ne vēlāk kā trīs mēnešus pēc tam, kad pakalpojuma sniegšana uzsākta. Līdz ar to šobrīd nav iespējams uzsākt pakalpojuma sniegšanu 9.2.2.1.pasākuma mērķa grupas personām uzreiz pēc pakalpojumu infrastruktūras izveides, kaut normatīvais regulējums par sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrēšanu atļauj uzsākt pakalpojumu sniegšanu pēc tā izveidošanas ar nosacījumu, ka tas tiek reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā ne vēlāk kā trīs mēnešus pēc pakalpojuma sniegšanas uzsākšanas.
1) būtisks komunālo izmaksu pieaugums saistībā ar energoresursu cenu kāpumu un pārtikas cenu pieaugums. Tā piemēram, 2022.gada jūnijā, veicot atelpas brīža pakalpojumu sniedzēju aptauju par faktiskajām izmaksām, tika saņemta šāda informācija par faktiskajām izmaksām diennaktī par pakalpojuma sniegšanu vienam bērnam ar funkcionāliem traucējumiem: Bērnu klīniskā universitātes slimnīca Rīgā (pakalpojuma izmaksas 129.44 euro), atbalsta centrs “Lejasstrazdi”, Dobelē (pakalpojumu izmaksas 68.04 euro), biedrība "Dižvanagi" Liepājā (pakalpojuma izmaksas 349.77 euro), daudzfunkcionālais sociālais pakalpojumu centrs "Priedīte" Daugavpilī (pakalpojuma izmaksas 94.58 euro ). Pakalpojuma cenas amplitūda veidojas atšķirīga, jo ir pakalpojuma sniedzēji, kas piesaista vēl papildu speciālistus pakalpojuma nodrošināšanai, kas noteikti MK noteikumu 2017.gada 13.jūnija Nr.338 “Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem“ (turpmāk – MK noteikumi Nr. 338) 77.11.apakšpunktā (piemēram, biedrība “Dižvanagi)”, vai citā gadījumā pakalpojumu sniedzēju telpu īres izmaksas ir salīdzinoši nelielas (piemēram, daudzfunkcionālais sociālais pakalpojumu centrs "Priedīte" Daugavpilī), kā rezultātā pakalpojuma sniegšanas izmaksas ir zemākas. Tādējādi pēc saņemtās informācijas var secināt, ka vidējā pakalpojuma cena ir 116 euro diennaktī par pakalpojuma nodrošināšanu vienai mērķa grupas personai, kas ir ievērojami vairāk kā šobrīd MK noteikumos Nr.313 noteiktie 73 euro;
2) lielāka speciālistu un telpu noslodze atelpas brīža pakalpojuma sniegšanā ar sezonālu raksturu (pieprasītāks periods ir skolēnu brīvlaiks, vasara, vecāku atvaļinājums u.c.);
3) zemā izmaksu kompensācijas apmēra dēļ pakalpojuma sniedzēji nav motivēti aktivizēt atelpas brīža pakalpojumu sniegšanu, līdz ar to tiek liegta iespēja vairāk mērķa grupas personām saņemt pakalpojumu 9.2.2.1. pasākuma projektu ietvaros (pēc LM rīcībā esošās informācijas uz 2022. gada 30. jūniju atelpas brīža pakalpojums tika nodrošināts piecām no plānošanas reģionu projektos plānotājām 15 personām ar garīga rakstura traucējumiem un 174 bērniem ar funkcionāliem traucējumiem).
Ņemot vērā, ka atelpas brīža pakalpojuma saturs bērniem ar funkcionāliem traucējumiem un pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem būtiski neatšķiras, pakalpojuma cena abām mērķa grupām ir nosakāma vienāda.
2. Lai gan MK noteikumu Nr.313 49.2. apakšpunktā noteiktais pienākums pašvaldībām pakalpojumus mērķa grupām sniegt 9.3.1.1.pasākuma ietvaros izveidotajā sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūrā tika noteikts ar mērķi nodrošināt pēc iespējas optimālāku jaunizveidotās pakalpojumu infrastruktūras noslodzi, ņemot vērā 9.2.2.1. pasākuma īstenošanas pieredzi ir secināts, ka minētā nosacījuma piemērošana var nonākt pretrunā ar personas individuālajām vajadzībām un tiesībām pieņemt lēmumus, kas ietekmē personas dzīvi, negatīvi ietekmēt sociālās rehabilitācijas mērķu sasniegšanu vai uzturēšanu un pat negatīvi ietekmēt personas veselības stāvokli. Piemēram, saņemot grupu dzīvokļa pakalpojumu, persona ar garīga rakstura traucējumiem pierod pie konkrētās pakalpojuma saņemšanas vietas, apkārtējās vides, citiem klientiem un personāla. Personas adpatācija pie jaunās dzīvesvietas un ikdienā sastopamajiem cilvēkiem var noritēt lēni, radīt trauksmi un citus sarežģījumus, tāpēc pakalpojuma sniegšanas vietas maiņai primāri ir jābalstās uz personas izvēli, personas interesēm un iespējamiem ieguvumiem. Pakalpojuma sniedzēja maiņa (piemēram uz 9.3.1.1.pasākuma ietvaros izveidotu jaunu grupu dzīvokli) jebkuru ārēju nosacījumu dēļ rada risku, ka persona var attiekties no pakalpojuma saņemšanas, tādējādi radot negatīvu ietekmi un personas dzīves kvalitāti, un tas ir pretrunā ar pasākuma mērķi. Identiska situācija ir iespējama arī attiecībā uz citiem pakalpojumu veidiem un pakalpojuma sniegšanas uzsākšana vai mērķa grupas pārcelšana uz 9.3.1.1.pasākuma ietvaros no jauna izveidoto sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūru var būt neatbilstoša mērķa grupas personas individuālajām vajadzībām. Ņemot vērā minēto, nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr.313 49.2. apakšpunktu.
3. MK noteikumu Nr.313 49.3. apakšpunktā noteiktais, ka sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus mērķa grupas personām var sniegt tikai de facto sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā reģistrēti sociālo pakalpojumu sniedzēji, daudzām pašvaldībām ierobežo laika posmu, kurā tās saņem kompensāciju 9.2.2.1.pasākuma projekta ietvaros par sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu mērķa grupas personām 9.3.1.1.pasākuma ietvaros izveidotajā pakalpojumu infrastruktūrā, jo pēc pakalpojumu infrastruktūras izveides jaunais pakalpojums vēl ir jāreģistrē sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā (var aizņemt laiku līdz pat diviem - trīs mēnešiem). Tāpat iepriekšminētā norma ir ierobežojošāka kā noteikts Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma (turpmāk – Likums) 17.panta pirmajā daļā, ka sociālos pakalpojumus drīkst sniegt tikai tāds sociālo pakalpojumu sniedzējs, kurš attiecīgā pakalpojuma sniegšanai ir reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā ne vēlāk kā trīs mēnešus pēc tam, kad pakalpojuma sniegšana uzsākta. Līdz ar to šobrīd nav iespējams uzsākt pakalpojuma sniegšanu 9.2.2.1.pasākuma mērķa grupas personām uzreiz pēc pakalpojumu infrastruktūras izveides, kaut normatīvais regulējums par sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrēšanu atļauj uzsākt pakalpojumu sniegšanu pēc tā izveidošanas ar nosacījumu, ka tas tiek reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā ne vēlāk kā trīs mēnešus pēc pakalpojuma sniegšanas uzsākšanas.
Risinājuma apraksts
1. Lai tuvinātu atelpas brīža pakalpojuma izmaksas vidējām faktiskajām pakalpojuma izmaksām valstī, LM atelpas brīža izmaksu kompensācijas apmēru plāno noteikt, balstoties uz: a) MK noteikumu Nr. 338 77.11. apakšpunktā noteikto minimālo speciālistu skaitu pakalpojuma nodrošināšanai; b) saistošajos normatīvajos aktos noteiktās speciālistu atlīdzības summas vidējo vērtību un piemaksām; c) LM pieņēmumu par katram speciālistam nepieciešamo laiku (stundas diennaktī) darbam ar četrām mērķa grupas personām (t.sk. dokumentu kārtošana); d) pārējo ar pakalpojuma sniegšanu saistīto izmaksu likmi 40 % apmērā no speciālistu atlīdzības.
Veicot aprēķinus pēc šādas pieejas, tika noteikts, ka speciālistu atlīdzības izmaksa diennaktī uz vienu mērķa grupas personu sastāda 82.93 euro un tām pievienojot 40% likmi (jeb 33.17 euro) citu ar pakalpojuma sniegšanu saistīto izmaksu segšanai, tika iegūtas izmaksas 116.10 euro apmērā jeb noapaļojot – 116 euro par pakalpojuma sniegšanu vienai mērķa grupas personai diennaktī. Šim aprēķiniem par pamatu ir pieņēmums, ka atelpas brīža pakalpojuma sniegšanas vietā tiks nodrošināti tādi speciālisti kā sociālais darbinieks (vienam bērnam veltot 1 stundu), aprūpētājs (diennakts postenis), māsas palīgs (10 stundas), interešu izglītības pedagogs vai sociālais audzinātājs (vienam bērnam veltot 30 minūtes). Atlīdzības aprēķini (kopā ar piemaksām par darbu ar mērķa grupu, par aizvietošanu un darbu nakts stundās) sociālajam darbiniekam (1519.69 eur), aprūpētājam un sociālajam audzinātājam (891.89 euro) noteikti atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 26. aprīļa noteikumiem Nr. 262 “Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība” (stājušies spēkā 2022. gada 1. jūlijā) un Valsts kancelejas vai pašvaldības noteiktā kārtībā saskaņotajiem amatu klasificēšanas nosacījumiem (kas paredzēts valsts sociālās aprūpes centru darbiniekiem). Saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 18. decembra noteikumu Nr. 851 “Noteikumi par zemāko mēnešalgu un speciālo piemaksu veselības aprūpes jomā nodarbinātajiem” 1. un 2. pielikumu māsas palīga zemākā mēnešalgas likme ir 723 euro apmērā un ārsta palīgam - 908 euro apmērā. Savukārt, interešu izglītības pedagogam – atbilstoši Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumiem Nr. 445 “Pedagogu darba samaksas noteikumi” [maksimāli iespējamā, ņemot vērā MK noteikumu Nr. 445 nosacījumus] mēneša darba algas likme sastāda 1474.59 euro apmērā.. Ņemot vērā, ka šobrīd atelpas brīža pakalpojuma kompensācijas apmērs ir vienāds gan bērniem ar funkcionāliem traucējumiem, gan personām ar garīga rakstura traucējumiem, attiecīgi arī šai mērķa grupai kompensācijas apmēru par atelpas brīža pakalpojuma sniegšanu diennaktī plānots noteikt līdz 116 euro diennaktī. Pakalpojuma izmaksas bērniem un pilngadīgām personām tiek noteiktas vienādas neatkarīgi no tā, ka atsevišķi pakalpojuma sniegšanā piesaistāmie speciālisti var būt atšķirīgi, jo kopumā sniegtā pakalpojuma apjoms un saturs ir līdzvērtīgs.
Saskaņā ar LM veiktajiem aprēķiniem, atelpas brīža pakalpojuma kompensācijas apmēra palielināšanai līdz 116 euro nepieciešamais finansējums ir 539 220 euro un tas jau šobrīd ir pieejams 9.2.2.1. pasākuma projektos un papildu finansējums nav nepieciešams, lai provizoriski 1 gadu (2023. gadā) būtu iespējams palielināt par 43 euro (līdz 116 euro) kompensācijas apmēru pašvaldībām par atelpas brīža pakalpojuma nodrošināšanu projektos kopumā plānotajām 138 personām ar garīga rakstura traucējumiem un 280 bērniem ar funkcionāliem traucējumiem (kopā 418 mērķa grupas personas, kam noteikta vajadzība pēc atelpas brīža pakalpojuma). Minētās kopsummas aprēķins: 418 x 43 euro (kompensācijas apmēra pieaugums) x 30 diennaktis (pieņēmums, ka visas personas izmantos maksimāli iespējamo pakalpojumu saņemšanas limitu) x 1 gads = 539 220 euro.
2. MK noteikumu projekts paredz precizēt MK noteikumu Nr.313 49.2. apakšpunktā noteikto regulējumu, paredzot, ka gadījumos, kad pašvaldība mērķa grupas personu vajadzībām nepieciešamos sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus nodrošina savā vai citas pašvaldības 9.3.1.1. pasākuma projekta ietvaros izveidotajā sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūrā atbilstoši plānošanas reģiona deinstitucionalizācijas plānam, 9.2.2.1.pasākuma mērķa grupas personām pakalpojumus sniedz 9.3.1.1. pasākuma projekta ietvaros izveidotajā sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūrā, izņemot gadījumus, kad pakalpojumu sniegšana 9.3.1.1.pasākuma ietvaros izveidotajā sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūrā neatbilst mērķa grupas personas individuālajām vajadzībām vai mērķa grupas personai ir uzsākta pakalpojumu sniegšana pie cita izvēlētā pakalpojumu sniedzēja un mērķa grupas personas pakalpojuma sniedzēja maiņa var negatīvi ietekmēt personas veselības stāvokli. Vienlaikus tiek paredzēts, ka šādus gadījumus pašvaldības kopā ar plānošanas reģionu izvērtēs individuāli un, ja tiks secināts, ka pakalpojuma sniegšana jaunizveidotajā pakalpojumu infrastruktūrā vai mērķa grupas personas pārvietošana uz jaunizveidoto pakalpojumu infrastruktūru var negatīvi ietekmēt personas situāciju vai veselības stāvokli, mērķa grupas persona varēs turpināt saņemt tai nepieciešamos pakalpojumus pie iepriekš izvēlētā pakalpojuma sniedzēja, vai izvēlēties citu pakalpojuma sniedzēju.
3. Ņemot vērā, ka līdz 9.2.2.1.pasākuma īstenošanas beigām ir atlicis nedaudz vairāk par vienu gadu un lai pēc iespējas palielinātu laika periodu, kurās pašvaldības var saņemt kompensāciju par sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu 9.3.1.1.pasākuma izveidotajā infrastruktūrā, MK noteikumu projekts paredz precizēt MK noteikumu Nr. 313 49.3. apakšpunktā noteikto regulējumu, paredzot, ka sabiedrībā balstītos sociālos pakalpojumus nodrošina pašvaldības vai pašvaldības piesaistīti sociālo pakalpojumi sniedzēji, kas 9.2.2.1.pasākuma īstenošanas laikā atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteiktajam ir tiesīgi sniegt sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus. Tādējādi pašvaldības varēs uzsākt pakalpojumu sniegšanu no jauna 9.3.1.1.pasākuma ietvaros izveidotajā pakalpojumu infrastruktūrā, negaidot šī pakalpojuma reģistrēšanu sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā, bet vienlaikus nodrošinot tā reģistrēšanu ne vēlāk kā trīs mēnešu laikā pēc attiecīgā pakalpojuma sniegšanas uzsākšanas.
Ierosinātie grozījumi neietekmēs uzsākto 9.2.2.1.pasākuma projektu īstenošanu un noslēgtos līgumus par projektu īstenošanu.
Veicot aprēķinus pēc šādas pieejas, tika noteikts, ka speciālistu atlīdzības izmaksa diennaktī uz vienu mērķa grupas personu sastāda 82.93 euro un tām pievienojot 40% likmi (jeb 33.17 euro) citu ar pakalpojuma sniegšanu saistīto izmaksu segšanai, tika iegūtas izmaksas 116.10 euro apmērā jeb noapaļojot – 116 euro par pakalpojuma sniegšanu vienai mērķa grupas personai diennaktī. Šim aprēķiniem par pamatu ir pieņēmums, ka atelpas brīža pakalpojuma sniegšanas vietā tiks nodrošināti tādi speciālisti kā sociālais darbinieks (vienam bērnam veltot 1 stundu), aprūpētājs (diennakts postenis), māsas palīgs (10 stundas), interešu izglītības pedagogs vai sociālais audzinātājs (vienam bērnam veltot 30 minūtes). Atlīdzības aprēķini (kopā ar piemaksām par darbu ar mērķa grupu, par aizvietošanu un darbu nakts stundās) sociālajam darbiniekam (1519.69 eur), aprūpētājam un sociālajam audzinātājam (891.89 euro) noteikti atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 26. aprīļa noteikumiem Nr. 262 “Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība” (stājušies spēkā 2022. gada 1. jūlijā) un Valsts kancelejas vai pašvaldības noteiktā kārtībā saskaņotajiem amatu klasificēšanas nosacījumiem (kas paredzēts valsts sociālās aprūpes centru darbiniekiem). Saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 18. decembra noteikumu Nr. 851 “Noteikumi par zemāko mēnešalgu un speciālo piemaksu veselības aprūpes jomā nodarbinātajiem” 1. un 2. pielikumu māsas palīga zemākā mēnešalgas likme ir 723 euro apmērā un ārsta palīgam - 908 euro apmērā. Savukārt, interešu izglītības pedagogam – atbilstoši Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumiem Nr. 445 “Pedagogu darba samaksas noteikumi” [maksimāli iespējamā, ņemot vērā MK noteikumu Nr. 445 nosacījumus] mēneša darba algas likme sastāda 1474.59 euro apmērā.. Ņemot vērā, ka šobrīd atelpas brīža pakalpojuma kompensācijas apmērs ir vienāds gan bērniem ar funkcionāliem traucējumiem, gan personām ar garīga rakstura traucējumiem, attiecīgi arī šai mērķa grupai kompensācijas apmēru par atelpas brīža pakalpojuma sniegšanu diennaktī plānots noteikt līdz 116 euro diennaktī. Pakalpojuma izmaksas bērniem un pilngadīgām personām tiek noteiktas vienādas neatkarīgi no tā, ka atsevišķi pakalpojuma sniegšanā piesaistāmie speciālisti var būt atšķirīgi, jo kopumā sniegtā pakalpojuma apjoms un saturs ir līdzvērtīgs.
Saskaņā ar LM veiktajiem aprēķiniem, atelpas brīža pakalpojuma kompensācijas apmēra palielināšanai līdz 116 euro nepieciešamais finansējums ir 539 220 euro un tas jau šobrīd ir pieejams 9.2.2.1. pasākuma projektos un papildu finansējums nav nepieciešams, lai provizoriski 1 gadu (2023. gadā) būtu iespējams palielināt par 43 euro (līdz 116 euro) kompensācijas apmēru pašvaldībām par atelpas brīža pakalpojuma nodrošināšanu projektos kopumā plānotajām 138 personām ar garīga rakstura traucējumiem un 280 bērniem ar funkcionāliem traucējumiem (kopā 418 mērķa grupas personas, kam noteikta vajadzība pēc atelpas brīža pakalpojuma). Minētās kopsummas aprēķins: 418 x 43 euro (kompensācijas apmēra pieaugums) x 30 diennaktis (pieņēmums, ka visas personas izmantos maksimāli iespējamo pakalpojumu saņemšanas limitu) x 1 gads = 539 220 euro.
2. MK noteikumu projekts paredz precizēt MK noteikumu Nr.313 49.2. apakšpunktā noteikto regulējumu, paredzot, ka gadījumos, kad pašvaldība mērķa grupas personu vajadzībām nepieciešamos sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus nodrošina savā vai citas pašvaldības 9.3.1.1. pasākuma projekta ietvaros izveidotajā sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūrā atbilstoši plānošanas reģiona deinstitucionalizācijas plānam, 9.2.2.1.pasākuma mērķa grupas personām pakalpojumus sniedz 9.3.1.1. pasākuma projekta ietvaros izveidotajā sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūrā, izņemot gadījumus, kad pakalpojumu sniegšana 9.3.1.1.pasākuma ietvaros izveidotajā sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūrā neatbilst mērķa grupas personas individuālajām vajadzībām vai mērķa grupas personai ir uzsākta pakalpojumu sniegšana pie cita izvēlētā pakalpojumu sniedzēja un mērķa grupas personas pakalpojuma sniedzēja maiņa var negatīvi ietekmēt personas veselības stāvokli. Vienlaikus tiek paredzēts, ka šādus gadījumus pašvaldības kopā ar plānošanas reģionu izvērtēs individuāli un, ja tiks secināts, ka pakalpojuma sniegšana jaunizveidotajā pakalpojumu infrastruktūrā vai mērķa grupas personas pārvietošana uz jaunizveidoto pakalpojumu infrastruktūru var negatīvi ietekmēt personas situāciju vai veselības stāvokli, mērķa grupas persona varēs turpināt saņemt tai nepieciešamos pakalpojumus pie iepriekš izvēlētā pakalpojuma sniedzēja, vai izvēlēties citu pakalpojuma sniedzēju.
3. Ņemot vērā, ka līdz 9.2.2.1.pasākuma īstenošanas beigām ir atlicis nedaudz vairāk par vienu gadu un lai pēc iespējas palielinātu laika periodu, kurās pašvaldības var saņemt kompensāciju par sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu 9.3.1.1.pasākuma izveidotajā infrastruktūrā, MK noteikumu projekts paredz precizēt MK noteikumu Nr. 313 49.3. apakšpunktā noteikto regulējumu, paredzot, ka sabiedrībā balstītos sociālos pakalpojumus nodrošina pašvaldības vai pašvaldības piesaistīti sociālo pakalpojumi sniedzēji, kas 9.2.2.1.pasākuma īstenošanas laikā atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteiktajam ir tiesīgi sniegt sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus. Tādējādi pašvaldības varēs uzsākt pakalpojumu sniegšanu no jauna 9.3.1.1.pasākuma ietvaros izveidotajā pakalpojumu infrastruktūrā, negaidot šī pakalpojuma reģistrēšanu sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā, bet vienlaikus nodrošinot tā reģistrēšanu ne vēlāk kā trīs mēnešu laikā pēc attiecīgā pakalpojuma sniegšanas uzsākšanas.
Ierosinātie grozījumi neietekmēs uzsākto 9.2.2.1.pasākuma projektu īstenošanu un noslēgtos līgumus par projektu īstenošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- personas ar invaliditāti
- Personas ar garīga rakstura traucējumiem, kuras no valsts finansētām ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijām pāriet uz dzīvi sabiedrībā, kā arī pilngadīgas personas ar garīga rakstura traucējumiem, kuras potenciāli var nonākt valsts ilgstošas aprūpes institūcijā un kurām ir noteikta smaga vai ļoti smaga invaliditāte (I vai II invaliditātes grupa).
- Bērni ar funkcionāliem traucējumiem, kuriem VDEĀVK ir noteikusi invaliditāti, un viņu likumiskie pārstāvji vai audžuģimene.
- Ārpusģimenes aprūpē esoši bērni un jaunieši līdz 17 gadu vecumam (ieskaitot), kuri saņem valsts vai pašvaldības finansētus bērnu ilgstošas aprūpes institūciju pakalpojumus.
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts paredz iespēju palielināt izmaksu apmēru par atelpas brīža pakalpojumu personām ar garīga rakstura traucējumiem un bērniem ar funkcionāliem traucējumiem, tādējādi palielinot potenciālo šī pakalpojuma sniedzēju loku, kuri šobrīd izvēlas šādu pakalpojumu nesniegt šobrīd noteikto zemo izmaksu dēļ, kā arī attiecīgi palielināt pakalpojuma saņēmēju loku. Tāpat tiek uzlaboti arī citi 9.2.2.1.pasākuma īstenošanas nosacījumi, kas veicinās lielāku skaita pakalpojumu sniedzēju iesaisti 9.2.2.1.pasākuma projektos.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Ņemot vērā, ka atelpas brīža pakalpojuma izmaksu pieaugumam nepieciešamais finansējums tiks nodrošināts esošā 9.2.2.1.pasākuma kopējā attiecināmā finansējuma ietvaros, finansējuma sadalījums pa gadiem netiek mainīts un tas ir atbilstošs MK 19.04.2022. noteikumu Nr. 242 “Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 16. jūnija noteikumos Nr. 313 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.1. pasākuma "Deinstitucionalizācija" īstenošanas noteikumi" anotācijas trešā sadaļā norādītajam 9.2.2.1.pasākuma finansējuma dalījumam pa gadiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, Labklājības ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1 apakšpunktam sabiedrībai tika dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par likumprojektu tā izstrādes stadijā.
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Publiskā apspriešana tika organizēta laika posmā no 2022.gada 18. augusta līdz 31.augustam un netika saņemts neviens priekšlikums tiesību akta pilnveidošanai.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Labklājības ministrija
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
ES struktūrfondu un Kohēzijas fondu vadībā iesaistītās atbildīgās iestādes funkcijas pilda LM, sadarbības iestādes funkcijas – Centrālā finanšu un līgumu aģentūra.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
MK noteikumu projekts pozitīvi ietekmēs personu ar GRT un bērnu ar FT vienlīdzīgas iespējas un tiesības, jo:
1) atelpas brīža pakalpojumu izmaksu palielināšana nodrošinās vairāk potenciālo pakalpojumu sniedzēju iesaisti projektā un attiecīgi pakalpojums būs pieejamāks mērķa grupas personām;
2) izmaiņas jaunizveidoto pakalpojumu sniedzēja reģistrēšanas nosacījumos ļaus ātrāk uzsākt pakalpojumu sniegšanu mērķa grupas personām;
3) izmaiņas pakalpojumu saņemšanas turpināšanai pie mērķa grupas personas jau izvēlēta pakalpojuma sniedzēja nodrošinās mērķa grupas vajadzības pēc attiecīgā pakalpojuma.
1) atelpas brīža pakalpojumu izmaksu palielināšana nodrošinās vairāk potenciālo pakalpojumu sniedzēju iesaisti projektā un attiecīgi pakalpojums būs pieejamāks mērķa grupas personām;
2) izmaiņas jaunizveidoto pakalpojumu sniedzēja reģistrēšanas nosacījumos ļaus ātrāk uzsākt pakalpojumu sniegšanu mērķa grupas personām;
3) izmaiņas pakalpojumu saņemšanas turpināšanai pie mērķa grupas personas jau izvēlēta pakalpojuma sniedzēja nodrošinās mērķa grupas vajadzības pēc attiecīgā pakalpojuma.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
MK noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz mērķa grupu personu veselību, jo izmaiņas pakalpojumu saņemšanas turpināšanai pie mērķa grupas personas jau izvēlēta pakalpojuma sniedzēja nodrošinās mērķa grupas vajadzības pēc attiecīgā pakalpojuma, nepasliktinot mērķa grupas personas veselības stāvokli.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
MK noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz bērnu labākajām interesēm, jo izmaiņas pakalpojumu saņemšanas turpināšanai pie bērnam jau piešķirtā pakalpojuma sniedzēja nodrošinās bērnu vajadzības pēc attiecīgā ārpusģimenes aprūpes pakalpojuma, tādējādi nepasliktinot bērna situāciju.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi