Anotācija (ex-ante)

22-TA-3773: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piederošā nekustamā īpašuma "V1031" Rundāles pagastā, Bauskas novadā, nodošanu  Bauskas novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta pirmā daļa, 43.pants, likuma "Par autoceļiem" 4.panta pirmā daļa, Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 3.punkts, 5.punkts un 12.punkts, Tūrisma likuma 8.pants, Bauskas novada domes 2022.gada 31.marta lēmums Nr.209 (protokols Nr.7, 52.p.) "Par valsts vietējās nozīmes autoceļa V1031 Pilsrundāle-Ādžūni posma pārņemšanu bez atlīdzības pašvaldības īpašumā”, Bauskas novada domes 2022.gada 29.septembra lēmums Nr.458 (protokols Nr.15, 41.p.) “Par grozījumiem Bauskas novada domes 2022.gada 31.marta lēmumā "Par valsts vietējās nozīmes autoceļa V1031 Pilsrundāle-Ādžūni posma pārņemšanu bez atlīdzības pašvaldības īpašumā””.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai un Eiropas Savienības finansējuma piesaistei ceļu un citas infrastruktūras sakārtošanai valstij Satiksmes ministrijas personā piederošais nekustamais īpašums ir nododams pašvaldības īpašumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projekts sagatavots, ievērojot Bauskas novada domes 2022.gada 31.marta lēmumu Nr.209 (protokols Nr.7, 52.p.) "Par valsts vietējās nozīmes autoceļa V1031 Pilsrundāle-Ādžūni posma pārņemšanu bez atlīdzības pašvaldības īpašumā” un Bauskas novada domes 2022.gada 29.septembra lēmumu Nr.458 (protokols Nr.15, 41.p.) “Par grozījumiem Bauskas novada domes 2022.gada 31.marta lēmumā "Par valsts vietējās nozīmes autoceļa V1031 Pilsrundāle-Ādžūni posma pārņemšanu bez atlīdzības pašvaldības īpašumā””.
Rīkojuma projekts paredz Satiksmes ministrijai nodot bez atlīdzības Bauskas novada pašvaldības īpašumā valstij piederošo nekustamo īpašumu “V1031” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.40760050065) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40760030439) 1,04 ha platībā un uz tās izbūvēto komplekso inženierbūvi – “Autoceļš V1031 km 0,000-0,790” (būves kadastra apzīmējums 40760030439001) – Rundāles pagastā,  Bauskas novadā (turpmāk - nekustamais īpašums).
Bauskas novada dome savā 2022.gada 31.marta lēmumā ir norādījusi, ka nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošā kompleksā inženierbūve – “Autoceļš V1031 km 0,000-0,790”, kas ir valsts vietējā autoceļa V1031 “Pilsrundāle – Ādžūni” posms, Rundāles pagastā šķērso Rundāles pils apbūves ansambli, kas ir valsts nozīmes arhitektūras piemineklis un iekļauts UNESCO Pasaules mantojuma Latvijas Nacionālajā sarakstā. Autoceļam piegulst pašvaldības nekustamie īpašumi, kuros tiks veikta būvniecība. Būvniecības laikā plānota inženierkomunikāciju un celiņa izbūve autoceļa zemes nodalījuma joslā. Autoceļš ir stratēģiski svarīgs pašvaldībai, lai tā varētu realizēt likumā “Par pašvaldībām” noteiktās autonomās funkcijas atbilstoši 15.panta pirmās daļas 2., 5. un 10.punktam.
Ņemot vērā, ka likums “Par pašvaldībām” ir zaudējis spēku ar 2023.gada 1.janvāri un tas ir aizstāts ar Pašvaldību likumu, norādāms, ka autonomās funkcijas Bauskas novada pašvaldība veiks saskaņā ar Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 3.punktu, 5.punktu un 12.punktu.
Bauskas novada pašvaldība, pārņemot nekustamo īpašumu, varēs piesaistīt Bauskas novada pašvaldības administratīvajā teritorijā esošo autoceļu uzturēšanā un būvniecības plānošanā nepieciešamo finansējumu, tai skaitā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no valsts pamatbudžeta programmas „Valsts autoceļu fonds” apakšprogrammas „Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām)” līdzekļiem.
Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 3.punktu, 5.punktu un 12.punktu Bauskas novada pašvaldība gādās par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību; sniegs iedzīvotājiem daudzveidīgu kultūras piedāvājumu un iespēju piedalīties kultūras dzīvē, sekmēs pašvaldības teritorijā esošā kultūras mantojuma saglabāšanu un sniegs atbalstu kultūras norisēm; sekmēs saimniecisko darbību pašvaldības administratīvajā teritorijā un sniegs tai atbalstu.
Tūrisma likuma 8.pants noteic, ka pašvaldību kompetenci tūrisma jomā, proti, pašvaldības tūrisma jomā izstrādā attīstības plānus un teritorijas plānojumus, nosakot tajos tūrisma attīstības perspektīvas, saskaņā ar attīstības plānu un teritorijas plānojumu nodrošina resursus un pasākumus tūrisma attīstībai, kā arī savas teritorijas tūrisma iespēju popularizēšanu, nodrošina tūrisma objektu saglabāšanu un iespējas tos izmantot tūrisma vajadzībām, piedalās tūrisma informācijas centru, punktu un stendu izveidošanā un finansēšanā, veicina kultūrizglītojošo darbu tūrisma jomā un aktīva dzīvesveida popularizēšanu.  
Nekustamais īpašums nav ierakstīts zemesgrāmatā.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2010.gada 31.maija rīkojuma Nr.297 “Par zemes vienību piederību vai piekritību valstij un nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda attiecīgās ministrijas vai valsts akciju sabiedrības "Privatizācijas aģentūra" personā” 9.punktu un 9.pielikuma kārtas numuru 6253, nekustamā īpašuma piederība atzīstama valstij.
Nekustamais īpašums atrodas Satiksmes ministrijas valdījumā.
Likuma „Par autoceļiem” 4.panta pirmajā daļā noteikts, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums.
Ministru kabineta 2009.gada 29.septembra noteikumu Nr.1104 “Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem” 3.pielikumā “Vietējie autoceļi” norādīts, ka autoceļš V1031 “Pilsrundāle-Ādžūni” 11,1 km kopgarumā ir iekļauts valsts vietējo autoceļu sarakstā, kā arī norādīta tā piederība valstij autoceļa maršruta posmā no 0 km līdz 11,1 km.
VSIA "Latvijas Valsts ceļi" 2022.gada 1.augusta izziņā Nr.4.9/12286  ir norādījusi, ka uz Satiksmes ministrijai piekrītošā zemes īpašuma „V1031” Rundāles pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr.40760050065, sastāvā ietilpstošās  zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40760030439 ir izbūvēta kompleksa inženierbūve ar kadastra apzīmējumu 40760030439001 (“Autoceļš V1031 km 0,000-0,790”) - valsts vietējā autoceļa V1031 „Pilsrundāle-Ādžūni” posms km 0,000-0,790, kurš atrodas LR Satiksmes ministrijas Valsts autoceļu fonda bilancē un saskaņā ar Deleģēšanas līgumu Nr. SM 2019/-49, noslēgtu 2019.gada 27.decembrī starp LR Satiksmes ministriju un VSIA „Latvijas Valsts ceļi”, nodots VSIA „Latvijas Valsts ceļi” pārvaldījumā.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 15.panta 3. un 4.punktu inženierbūve “Autoceļš V1031 km 0,000-0,790” kā nekustamā īpašuma objekts ir reģistrēts Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas teksta datos nekustamajam īpašumam nav noteikti apgrūtinājumi.
Savukārt saskaņā ar Bauskas novada domes 2022.gada 31.marta lēmumā sniegto informāciju, ka nekustamais īpašums šķērso Rundāles pils apbūves ansambli, kas ir valsts nozīmes arhitektūras piemineklis un iekļauts UNESCO Pasaules mantojuma Latvijas Nacionālajā sarakstā, norādāms, ka plānojot nekustamajā īpašumā veikt būvdarbus, uzlabojot vai atjaunojot tā tehnisko stāvokli, atbilstoši Būvniecības likuma regulējumam pašvaldībai būs nepieciešams vērtēt un pārbaudīt tehnisko risinājumu atbilstību normatīvo aktu prasībām, tai skaitā arī, kas attiecas uz Valsts nozīmes arhitektūras pieminekļa izmantošanu un saglabāšanu.
Nekustamā īpašuma Kadastra informācijas sistēmas teksta datos ir sniegta informācija par nekustamā īpašuma sastāvā reģistrēto būvi – gājēju celiņu (kadastra apzīmējums 40760030169002), kura piederība norādīta Rundāles pils muzejam.
Gājēju celiņa piederība Rundāles pils muzejam pamatojama ar 2007. gada 27. decembra aktu par Rundāles pils ansambļa autostāvlaukuma rekonstrukcijas pieņemšanu ekspluatācijā un pamatlīdzekļu uzskaites kartīti Nr. 117, kas apliecina gājēju celiņa atrašanos Rundāles pils muzeja uzskaitē.
Paskaidrojot gājēju celiņa izbūves apstākļus, Rundāles pils muzejs 2023. gada 19. aprīļa vēstulē Nr.1.1.-15/257 informēja, ka gājēju celiņš tika izbūvēts 2007. gadā ERAF finansētā projekta „Tūrisma infrastruktūras pilnveidošana Rundāles pils ansamblī” ietvaros, saskaņā ar būvprojektu „Rundāles pils autostāvlaukumu rekonstrukcija” (SIA „Monoms”, 25.04.2007).
Būvdarbu veikšanai Bauskas rajona Būvvalde 2007. gada 2. augustā Rundāles pils muzejam izdeva Būvatļauju Nr.200A.
Savukārt Tehniskajam projektam pievienotajās VAS “Latvijas Valsts ceļi” (šobrīd VSIA “Latvijas Valsts ceļi”) izstrādāto Tehnisko noteikumu (21.09.2006., Nr.4.3.2-117) prasībās un tieši punktā Nr.3 minēts, ka nepieciešams izpētīt gājēju plūsmu virzienus no vieglo automašīnu stāvlaukuma un paredzēt gājēju celiņa izbūvi.
Bauskas novada domes 2022.gada 31.marta lēmums Nr.209 (protokols Nr.7, 52.p.) un 2022.gada 29.septembra lēmums Nr.458 (protokols Nr.15, 41.p.) ir iesniegts Satiksmes ministrijā ar Bauskas novada pašvaldības 2022.gada 22.aprīļa pavadošo vēstuli Nr.BNP/2022/4.7/750/N un 2022.gada 25.oktobra pavadošo vēstuli Nr.BNP/2022/4.7/1865/N, kurā Bauskas novada pašvaldība lūdz piešķirt pašvaldībai mērķdotācijas finansējumu 1232,40 euro gadā par pašvaldības īpašumā pārņemto valsts vietējā autoceļa V1031 “Pilsrundāle – Ādžūni” posma 0,00-0,79 km, 0,9 ha platībā uzturēšanu.
Finansējuma piešķiršana ir noregulēta ar 2021. gada 14. decembra grozījumiem Ministru kabineta noteikumos Nr.173 “Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība”, papildinot tos ar punktu: “9.1 Satiksmes ministrija ne vairāk kā piecus gadus pārskaita attiecīgajai pašvaldībai papildu mērķdotācijas finansējumu 1560 euro gadā par katru attiecīgās pašvaldības īpašumā pārņemto valsts vietējā autoceļa vai tā posma kilometru.”.
Ar Rīkojuma projektu Bauskas novada pašvaldība tiek pilnvarota parakstīt nostiprinājuma lūgumu par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā un īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā, kā arī veikt citas nepieciešamās darbības attiecīgā nekustamā īpašuma ierakstīšanai zemesgrāmatā.
Nekustamais īpašums ir ierakstāms zemesgrāmata uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā vienlaikus ar Bauskas novada pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu.
Nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības, Bauskas novada pašvaldībai jāieraksta atzīme par aizliegumu atsavināt Nekustamo īpašumu un apgrūtināt tos ar hipotēku.
Izbeidzoties nepieciešamībai Bauskas novada pašvaldībai izmantot nekustamo īpašumu iepriekš minētās autonomās funkcijas izpildei, nekustamais īpašums būs atdodams valstij visā tā sastāvā, proti, kopā ar visiem neatdalāmiem uzlabojumiem, uz tā izbūvētām būvēm un citiem labiekārtojama elementiem attiecīgi Civillikuma 854.pantam, kas noteic galvenās lietas būtiskās daļas ir visas tās, kas atrodas ar viņu nesaraujamā sakarā un ietilpst viņas sastāvā, tā ka bez tām galvenā lieta pēc būtības nevarētu nemaz pastāvēt vai nebūtu atzīstama par pilnīgu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams Bauskas novada pašvaldībai Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 3.punktā, 5.punktā un 12.punktā minēto pašvaldības autonomo funkciju izpildei, tai skaitā funkcijām, kas tieši ir saistītas ar tūrisma attīstību savā administratīvajā teritorijā, un atbilstoši Tūrisma likuma 8.pantam iekļaujas pašvaldības kompetencē.
Risinājuma apraksts
Pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai un Eiropas Savienības finansējuma piesaistei ceļu un citas infrastruktūras sakārtošanai valstij Satiksmes ministrijas personā piederošais nekustamais īpašums ir nododams pašvaldības īpašumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Bauskas novada pašvaldība rīcībā ar Nekustamo īpašumu gādās par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu, veiksmīgāk un operatīvāk realizējot dažādu inženierkomunikāciju izbūves un uzturēšanas pasākumus un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā piesaistot līdzekļus no valsts pamatbudžeta programmas “Valsts autoceļa fonds” apakšprogrammas “Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām), un rīkojuma izdošana ir vienīgais veids kā nodrošināt šā uzdevuma izpildi, tai skaitā pašvaldībai darbojoties tūrisma jomā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Pašvaldībai izbūvējot jaunus objektus un tos labiekārtojot, tiek ietekmētas attiecīgā autoceļa lietotāju intereses.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Uzlabojot transporta infrastruktūru, pastarpināti tiek veicināta arī uzņēmējdarbība autopārvadājumu jomā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Ietekme uz tautsaimniecību ir konstatējama vides sakārtošanas jomā, pašvaldībai izbūvējot jaunus objektus un tos labiekārtojot.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Izdevumus, kas saistīti ar nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā, segs Bauskas novada pašvaldība. Bauskas novada pašvaldībai, pārņemot īpašumā nekustamo īpašumu, saskaņā ar Ministru kabineta 2008.gada 11.marta noteikumu Nr.173 „Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība” 1.pielikumu piešķirtais valsts pamatbudžeta programmas „Valsts autoceļu fonds” apakšprogrammas „Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām)” apmērs paliek nemainīgs un papildus līdzekļi no valsts budžeta netiek piešķirti.

4.1.1. Ministru kabineta 2009.gada 29.septembra noteikumi Nr.1104 “Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem”.

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams precizēt norādes par rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma piederību Bauskas novada pašvaldībai.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Valsts ceļi", Bauskas novada pašvaldība.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Bauskas novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4.panta pirmo daļu Bauskas novada pašvaldība ar Nekustamā īpašuma pārņemšanu nodrošinās autonomo funkciju izpildi.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Skar transporta infrastruktūras attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks nodrošināta transporta infrastruktūras izbūves teritorijas sakārtošana.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi