25-TA-1573: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā tiek pieprasītas un izsniegtas atļaujas izbraukšanai uz Krievijas Federāciju un Baltkrievijas Republiku" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Nacionālo drošību apdraudošu pasākumu ierobežošanas likuma (turpmāk – Pasākumu ierobežošanas likums) 3. panta otrā daļa. Pasākumu ierobežošanas likums stāsies spēkā 2025. gada 11. jūlijā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt institūciju, kura izsniedz atļauju izbraukšanai uz Krievijas Federāciju un Baltkrievijas Republiku Pasākumu ierobežošanas likumā noteiktajos gadījumos (turpmāk – izbraukšanas atļauja), izbraukšanas atļaujas vienotu izsniegšanas kārtību un termiņu, kā arī dokumentus, kas iesniedzami un informāciju, kas norādāma izbraukšanas nepieciešamības pamatošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
11.07.2025.
Pamatojums
Noteikumi stāsies spēkā vienlaikus ar Pasākumu ierobežošanas likumu.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ņemot vērā ģeopolitisko situāciju, kas palielina Latvijas valsts un valstspiederīgo apdraudējuma risku, Latvijas valstspiederīgajiem personīgi ierodoties un uzturoties valstīs, kas pret Latviju izvērš kaitnieciskas aktivitātes, likumdevējs ir izšķīries ierobežot noteiktu personu grupu izceļošanu uz Krievijas Federāciju un Baltkrievijas Republiku.
Ierobežojumam pakļauto personu grupas ir uzskaitītas Pasākumu ierobežošanas likuma 2. panta otrajā daļā.
Ierobežojumam pakļauto personu grupas ir uzskaitītas Pasākumu ierobežošanas likuma 2. panta otrajā daļā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Pasākumu ierobežošanas likuma 3. panta pirmo daļu izceļošana ir atļauta divos gadījumos, pirmkārt, ja šajā valstī ir jāpilda amata pienākumi, vai, otrkārt, ja pastāv humāni apsvērumi. Likumīgai izceļošanai ir nepieciešams saņemt kompetentas personas izsniegtu atļauju, proti, lēmumu, kas ir atzīstams par administratīvu aktu.
Lai to īstenotu praksē, Pasākumu ierobežošanas likuma 3. panta otrajā daļā Ministru kabinetam ir piešķirts deleģējums izstrādāt vienotu kārtību atļaujas pieprasīšanai un saņemšanai.
Lai to īstenotu praksē, Pasākumu ierobežošanas likuma 3. panta otrajā daļā Ministru kabinetam ir piešķirts deleģējums izstrādāt vienotu kārtību atļaujas pieprasīšanai un saņemšanai.
Risinājuma apraksts
Nosakot institūciju, kura ir pilnvarota lemt par izbraukšanas atļaujas izsniegšanu, tika ņemts vērā, ka tai ir jābūt administratīvi vai funkcionāli augstākai, kurai tādējādi ir tiesības un faktiskas iespējas pārraudzīt personas, kura pieprasa izbraukšanas atļauju, darbu.
Attiecīgi vispārīgos gadījumos tā ir institūcija, kurā persona ir nodarbināta. Minētais attiecas uz Pasākumu ierobežošanas likuma 2. panta otrās daļas 1. punktā minētajām personām, kurām ir izsniegta speciālā atļauja pieejai valsts noslēpumam un 3. punktā minētajām personām, kuras ir nodarbinātas Aizsardzības ministrijā, Iekšlietu ministrijā, Tieslietu ministrijā vai šo ministriju vai ministru padotībā esošās iestādēs, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā, Nodokļu un muitas policijā (līdz 2025. gada 31. decembrim – Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu un muitas policijā), kā arī uz Valsts ieņēmumu dienesta muitas amatpersonām. Tāpat noteikumu 2. punkts attieksies arī uz diplomātiskā vai konsulārajā dienestā nodarbinātajiem.
Ja persona ietilpst Nacionālo bruņoto spēku personālsastāvā (Pasākumu ierobežošanas likuma 2. panta otrās daļas 3. punkts), tad izbraukšanas atļauju izsniedz Nacionālo bruņoto spēku komandieris vai viņa pilnvarota persona, ņemot vērā Nacionālo bruņoto spēku likuma 14. panta otrajā daļā tam noteikto kompetenci.
Ja persona ir nodarbināta tiesu vai prokuratūras iestādē (Pasākumu ierobežošanas likuma 2. panta otrās daļas 5. punkts), tad atbilstoši tiesas vai prokuratūras institucionālajai struktūrai izbraukšanas atļauju izsniedz attiecīgās rajona (pilsētas) tiesas, apgabaltiesas vai Augstākās tiesas priekšsēdētājs, kurš saskaņā ar likuma “Par tiesu varu” 33. panta pirmo, trešo daļu, 40. panta pirmo, trešo daļu, 50. panta pirmo, sesto daļu vada attiecīgās tiesu iestādes darbu, vai rajona, apgabala virsprokurors attiecībā uz rajona, apgabala prokuratūrā nodarbinātajiem vai ģenerālprokurors attiecībā uz Ģenerālprokuratūrā nodarbinātajiem, ņemot vērā, ka virsprokurors un ģenerālprokurors saskaņā ar Prokuratūras likuma 26. panta otro daļu, 27. panta otro daļu, 23. panta pirmo daļu vada attiecīgās prokuratūras iestādes darbu. Izbraukšanas atļauju var izsniegt arī šo personu pilnvarotas personas.
Ja izbraukšanas atļauja ir nepieciešama Saeimas deputātam (Pasākumu ierobežošanas likuma 2. panta otrās daļas 6. punkts), par to var lemt vienīgi Saeima kā tieši leģitimēta valsts institūcija, lai garantētu tās iekšēju autonomiju darba organizācijas un konstitucionālo funkciju izpildes jautājumos. Ievērojot līdzīgu lēmumu pieņemšanas procedūru, par to var lemt Saeimas Prezidijs, kuru veido Saeimas deputāti un kas lemj par Saeimas darba kārtību, tajā skaitā, piemēram, par komandējumiem (Saeimas kārtības ruļļa 23. panta pirmās daļas 5. punkts).
Ja ar personu Saeima ir nodarbinājusi darba tiesiskās attiecības uz nenoteiktu laiku (Pasākumu ierobežošanas likuma 2. panta otrās daļas 7. punkts), tad izbraukšanas atļauju izsniedz Saeimas Administrācijas ģenerālsekretārs vai viņa pilnvarota persona, ņemot vērā, ka šī persona pieņem lēmumus, kas skar Saeimā nodarbināto darba tiesiskās attiecības.
Ja persona ir par kritiskās infrastruktūras drošību atbildīgais (Pasākumu ierobežošanas likuma 2. panta otrās daļas 2. punkts), kurš noteikts atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumu Nr. 508 “Kritiskās infrastruktūras, tajā skaitā Eiropas kritiskās infrastruktūras, apzināšanas, drošības pasākumu un darbības nepārtrauktības plānošanas un īstenošanas kārtība” 17. punktam, tad izbraukšanas atļauju izsniedz valsts drošības iestādes, kura ir pārbaudījusi un apstiprinājusi par kritiskās infrastruktūras drošību atbildīgo personu, attiecīgi pilnvarota amatpersona.
Ja persona ir nodarbināta militārā objektā (Pasākumu ierobežošanas likuma 2. panta otrās daļas 3. punkts) un pati nav par tās kritiskās infrastruktūras drošību atbildīgais, tad izbraukšanas atļauju izsniedz par attiecīgā militārā objekta drošību atbildīgā persona, ņemot vērā, ka visi militārie objekti ir kritiskās infrastruktūras objekti un šī persona saskaņā ar minēto noteikumu 19.1. punktu plāno kritiskās infrastruktūras drošības pasākumus.
Lai nodrošinātu pieņemto lēmumu iespējami kompetentu izvērtējumu, ja persona ir nodarbināta privāto tiesību subjektos, tad izbraukšanas atļauju izsniedz tā valsts drošības iestāde, kura atbilstoši likumam “Par valsts noslēpumu” šai personai ir izsniegusi speciālo atļauju pieejai valsts noslēpumam.
Ja izbraukšanas atļauja ir nepieciešama personām, kuras pašas lemj par izbraukšanas atļaujas izsniegšanu citām personām, tad tām šo atļauju izsniedz tā valsts drošības iestāde, kura šīm personām ir izsniegusi speciālo atļauju pieejai valsts noslēpumam.
Lai sekmētu darba organizāciju, ar noteikumu projektu jau ārējā normatīvajā aktā tiek paredzēts, ka izbraukšanas atļaujas izsniegšanu institūcijas vadītājs var deleģēt atbilstoši kompetentai citai personai pēc saviem ieskatiem. Minētais neattiecas uz personām, kuras ir atbildīgas par militārā objekta drošību.
Kompetentajai personai nav jāveic lietderības apsvērumi, piemēram, nav jāizvērtē valsts un personas apdraudējuma risks sakarā ar tās izbraukšanu no valsts, bet gan vienīgi jākonstatē, vai persona izbraukšanas atļauju lūdz vienam no diviem Pasākumu ierobežošanas likuma 3. panta pirmajā daļā minētajiem mērķiem, vai tam ir sniegts pamatojums un vai personas sniegtā informācija, pievienotie dokumenti to apstiprina. Sniegtās informācijas un pievienoto dokumentu apjomam nav izšķirošas nozīmes, būtiski, lai kompetentā persona gūtu pārliecību, ka pastāv kāds no izbraukšanas pamatiem.
Izbraukšanas atļaujas saņemšanai persona iesniedz iesniegumu, kurā norāda ziņas par sevi, tai pieejamo kontaktinformāciju, iespējami izvērstu izceļošanas pamatojumu un pievieno atbilstošus dokumentus, ja tādi ir personas rīcībā, piemēram, dzimšanas, miršanas apliecība, radniecību pierādoši dokumenti. Iesniegumā norāda arī plānoto izceļošanas laiku un uzturēšanās ilgumu, kam ir jāatbilst izceļošanas mērķim, lai izbraukšanas atļauja varētu tikt izsniegta.
Ja personai izbraukšanas atļauja nepieciešama darba pienākumu pildīšanai, tad kompetentajai persona ir rīcības brīvība izbraukšanas atļauju noformēt kā atsevišķu lēmumu vai arī ērtības labad to ietvert dokumentā, saskaņā ar kuru persona tiek nosūtīta uz ārvalsti. Vienlaikus šādam dokumentam ir jāsatur iesniegumā norādāmā informācija.
Izbraukšanas atļauja netiek izsniegta, ja lūgums neatbilst Pasākumu ierobežošanas likuma 3. panta pirmajā daļā minētajam mērķim, ja norādītais pamatojums neapstiprina norādīto mērķi vai arī pamatojums nav pienācīgs, tajā skaitā nav pamatots nepieciešamais uzturēšanās ilgums ārvalstī. Par pamatojuma trūkumu uzskatāma arī apzināti nepatiesas informācija sniegšana.
Kompetentā persona iesniegumu izskata un lēmumu pieņem un personai par to paziņo bez neattaisnotas vilcināšanās, iekļaujoties trīs darba dienu termiņā. Lēmuma paziņošana veicama Paziņošanas likumā noteiktajā kārtībā.
Kompetentā persona par pieņemto lēmumu bez neattaisnotas vilcināšanās rakstveidā, tajā skaitā elektroniski, paziņo valsts drošības iestādei, kura nosakāma atbilstoši likumā “Par valsts noslēpumu” noteiktajam kompetenču sadalījumam starp Valsts drošības dienestu, Satversmes aizsardzības biroju un Militārās izlūkošanas un drošības dienestu valsts noslēpuma aizsardzības pasākumu organizēšanas jomā. Informācija tiek nodota arī tad, ja izbraukšanas atļauja ir ietverta institūcijas iekšējā dokumentā par personas nosūtīšanu amata pienākumu veikšanai.
Šo informāciju valsts drošības iestāde var ņemt vērā, turpmāk plānojot valsts drošības aizsardzības pasākumus. Saskaņā ar Valsts drošības iestāžu likuma 19. panta pirmās daļas 1. punktu, ceturto daļu valsts drošības iestādes amatpersonai izlūkošanas, pretizlūkošanas, operatīvās un kriminālprocesuālās darbības ietvaros ir tiesības pieprasīt un saņemt no valsts un pašvaldību institūcijām, komersantiem, organizācijām, amatpersonām un jebkuras citas personas informāciju un dokumentus neatkarīgi no to izmantošanas lieguma.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Pasākumu ierobežošanas likuma 2. panta otrajā daļā noteiktie nodarbinātie
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Pasākumu ierobežošanas likumā, kas stāsies spēkā 2025. gada 11. jūlijā, noteiktā tiesību ierobežojuma efektīvai izpildei ir svarīgi, lai attiecīgie Ministru kabineta noteikumi pēc iespējas stātos spēkā vienlaicīgi ar Nacionālo drošību apdraudošo pasākumu ierobežošanas likumu,
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Attiecīgās institūcijas vadītājs vai viņa pilnvarotā persona Par attiecīgā militārā objekta drošību atbildīgā persona Nacionālo bruņoto spēku komandieris vai viņa pilnvarota persona Attiecīgās tiesas priekšsēdētājs vai viņa pilnvarota persona vai prokuratūras virsprokurors, ģenerālprokurors vai viņa pilnvarota persona Saeimas Prezidijs Saeimas Administrācijas ģenerālsekretārs vai viņa pilnvarota persona Valsts drošības iestādes
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
