Anotācija (ex-ante)

24-TA-880: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana" 2.1.1.5. pasākuma "Klimata neitrāli risinājumi profesionālās izglītības iestāžu un koledžu izglītības programmās, vidē un infrastruktūrā" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts „Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam prioritātes Nr.2.1. „Klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās klimata pārmaiņām” 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa „Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana” 2.1.1.5. pasākuma „Klimata neitrāli risinājumi profesionālās izglītības iestāžu un koledžu izglītības programmās, vidē un infrastruktūrā” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz Eiropas Savienības fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis – noteikt īstenošanas nosacījumus pasākuma investīcijām Izglītības un zinātnes ministrijas profesionālās izglītības iestāžu  viedas energovadības, videi draudzīgu ilgtermiņa apsaimniekošanas risinājumu un videi draudzīgas profesionālās izglītības iestādes darbības demonstrējumu, etalonveidošanas iniciatīvām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Klimata pārmaiņu politika nacionālā līmenī, ko nosaka virkne plānošanas dokumentu: ( Latvijas stratēģija klimatneitralitātes sasniegšanai līdz 2050. gadam[1], Latvijas pielāgošanās klimata pārmaiņām plāns laika posmam līdz 2030. gadam[2], Vides politikas pamatnostādnes 2021. – 2027. gadam[3], Latvijas Nacionālais enerģētikas un klimata plāns 2021. – 2030. gadam[4], u.c.). paredz, ka visām nozarēm un visiem pārvaldības līmeņiem ir jāsniedz ieguldījums Latvijas klimata politikas mērķu sasniegšanā, tostarp Latvijas ilgtermiņa mērķa - klimatneitralitātes sasniegšanā  2050. gadā. Tādējādi katram indivīdam, katrai iestādei atsevišķi un visiem kopā, ir izšķiroša loma valsts virzībā uz klimatneitralitāti, jo bez iniciatīvas un aktīvas rīcības  klimata pārmaiņu mazināšanā visos līmeņos, nacionālo mērķu sasniegšana ir apdraudēta.
Pašreizējās tendences Eiropas Savienībā (turpmāk – ES), tostarp ieceres ES fondu 2021. – 2027. gada plānošanas periodā, ilgtspējīgas un tīras enerģijas nodrošināšanai nākotnē, cita starpā vērstas arī uz sabiedrības līdzšinējās domāšanas un rīcības transformāciju. Ilgtspējīgas attīstības mērvienība ir „ekoloģiskā pēda”. Tā atspoguļo mums nepieciešamo dabas resursu (pārtikas, ūdens, gaisa, enerģijas) apjomu. Apzinoties, ka attīstībai ir ekoloģiskā robeža, jābūt gataviem meklēt un pieņemt risinājumus, lai nodrošinātu ilgtspējīgu attīstību cita starpā arī profesionālās izglītības sistēmā.
Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – IZM), atbilstoši Ministru kabinetā apstiprinātajam profesionālās izglītības iestāžu tīkla un satura reformas plānam[5] un pateicoties mērķtiecīgām ES fondu investīcijām ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2007. – 2013. gada un 2014. – 2020. gada plānošanas periodā ir veikusi būtiskus ieguldījumus lielākajā daļā IZM padotības profesionālās izglītības iestāžu, modernizējot mācību un koplietošanas infrastruktūru, īstenojot virkni energoefektivitātes pasākumus, modernizējot  izglītības saturu un izveidojot mūsdienu prasībām atbilstošu mācību materiāli tehnisko bāzi. 2023./2024. mācību gadā IZM padotībā ir 23 profesionālās izglītības iestādes (tai skaitā 18 tehnikumi, trīs profesionālās vidusskolas un divas koledžas)profesionālās vidējās izglītības līmenī) (turpmāk – profesionālās izglītības iestādes), kas veido 49% no kopējā profesionālās izglītības iestāžu skaita un 78% no kopējā izglītojamo skaita.
Ar mērķi – rast datos balstītus priekšlikumus ilgtspējīgiem IZM profesionālās izglītības iestāžu mācību vides attīstības risinājumiem, energoefektīvai esošo resursu izmantošanai, „zaļās un klimata neitrālās politikas” ieviešanas veidiem un pieejām, videi draudzīgas profesionālās izglītības iestādes darbības demonstrējumu, etalonveidošanas iniciatīvām, Rīgas Tehniskā universitāte (turpmāk – RTU) laika posmā no 2022.gada 30.septembra līdz 2023.gada 20.janvārim īstenoja datu apkopojumu “Energoefektivitātes datu apkopojums un priekšlikumu izstrāde” (turpmāk – Datu apkopojums)[6]. Datu apkopojuma īstenošanas laikā tika iegūti dati par profesionālās izglītības iestāžu  energoefektivitātes rādītājiem, mācību un koplietošanas infrastruktūras apsaimniekošanas pieredzi un paradumiem, paplašinātākas pieredzes gūšanai profesionālās izglītības iestāžu energoefektivitātes vadības procesos un darbībās apsekotas visas IZM profesionālās izglītības iestādes, veikts profesionālās izglītības iestāžu novērtējums, identificētas problēmas un sniegti priekšlikumi energoefektivitātes pasākumu un negatīvas ietekmes uz vidi samazinošu risinājumu plānam visām 23 profesionālās izglītības iestādēm un izstrādāts profesionālās izglītības iestāžu energoefektivitātes reitings.


[1] Ministru kabineta 2020. gada 28. janvāra informatīvais ziņojums "Latvijas stratēģija klimatneitralitātes sasniegšanai līdz 2050. gadam". https://likumi.lv/ta/id/342214

[2] Latvijas pielāgošanās klimata pārmaiņām plāns laika posmam līdz 2030. gadam

[3] Ministru kabineta 2022. gada 31. augusta rīkojums Nr. 583 "Par Vides politikas pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam". https://likumi.lv/ta/id/335137

[4] Ministru kabineta 2020. gada 4. februāra rīkojums Nr. 46 "Par Latvijas Nacionālo enerģētikas un klimata plānu 2021.–2030. gadam". https://likumi.lv/ta/id/312423

[5] MK 2010.gada 6.janvāra rīkojums Nr.5 „Profesionālās izglītības iestāžu tīkla optimizācijas pamatnostādnes 2010.-2015.gadam”

[6] Līgums finansēts ERAF projekta Nr. 11.1.1.0/18/TP/010 “Izglītības un zinātnes ministrijas kapacitātes stiprināšana Eiropas Savienības struktūrfondu plānošanai, administrēšanai un uzraudzībai 2014. – 2020. gada plānošanas periodā, 2. kārta” ietvaros.


 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Problēmas apraksts
Datu apkopojuma ietvaros identificētas šādas problēmas: 
1) nepietiekamas tehniskās iespējas un zināšanas modernizētās infrastruktūras videi draudzīgai, ekonomiskai, ilgtspējīgai apsaimniekošanai, tajā skaitā izmantojot automatizētas sistēmas nodrošinot „on demand energy supply” enerģijas izmantošanu;
2) atsevišķiem profesionālās izglītības iestāžu infrastruktūras objektiem vēl nav veikti nepieciešamie standarta energoefektivitātes pasākumi, kā arī nav pietiekama aktivitāte atjaunīgo energoresursu (turpmāk – AER) izmantošanai infrastruktūras enerģijas patēriņa vajadzībām;
3) nepietiekama viedu un ilgtspējīgu klimata neitrālu risinājumu ieviešana izglītības programmu saturā un mācību vidē, lai sekmētu kvalitatīvu  jauno speciālistu sagatavošanu ar vides jautājumiem saistītās tautsaimniecības nozarēs.
Šīs problēmas plānots risināt Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam prioritātes Nr.2.1. „Klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās klimata pārmaiņām” 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa „Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana” 2.1.1.5. pasākuma „Klimata neitrāli risinājumi profesionālās izglītības iestāžu un koledžu izglītības programmās, vidē un infrastruktūrā” (turpmāk – pasākums) ietvaros.
Risinājuma apraksts
Risinājuma apraksts
Lai sasniegtu pasākuma mērķi un IZM ir paaugstinājusi ambīcijas, stratēģisko redzējumu un paplašinājusi profesionālās izglītības iestāžu infrastruktūras energoefektivitātes pasākumu tvērumu, identificētajām problēmām paredzot šādus risinājumus, tai skaitā:
1) Resursu energoefektīvas izmantošanas pieejas ieviešana IZM padotības profesionālajās skolās un koledžās, izveidojot vienotu mācību un koplietošanas ēku energopārvaldības modeli – etaloniniciatīvu ar demo potenciālu valsts un publisko ēku uzturēšanai un izmantošanai profesionālās izglītības mācību procesā un profesionālās izglītības infrastruktūras ilgtspējas nodrošināšana resursu, funkciju un datu kontekstā (mazinot vērtīgu datu un funkciju zudumu personāla mainības apstākļos skolās);
2) Pakāpeniska profesionālās izglītības iestāžu personāla un audzēkņu attieksmes un paradumu maiņa resursu energoefektīvā izmantošanā, ieviešot šos paradumus mācību procesā un izveidojot videi draudzīgos ilgtermiņa apsaimniekošanas risinājumos enerģijas taupīšanai vai ieguvei no AER (atjaunojamiem energoresursiem).
Pasākuma īstenošanas rezultātā plānots:
- investīcijas saņēmušo profesionālās izglītības iestāžu mācību un koplietošanas ēku uzturēšanas izmaksu samazinājums indikatīvi par 5-30%;
- ieviest energopārvaldības sistēmu un tai nepieciešamos instrumentus enerģijas patēriņa samazinājumam;
- palielināt profesionālās izglītības iestāžu mācību un koplietošanas infrastruktūras ilgtspēju;
- iegūt aktuālus, uzskatāmus datus par enerģijas patēriņu un apsaimniekošanas efektivitāti katrā no 23 profesionālās izglītības iestādēm un nodrošināt šo datu mērķtiecīgu izmantošanu dažādu ar profesionālās izglītības iestādes - attīstību saistītu lēmumu pieņemšanā;
- uzlabot profesionālās izglītības iestāžu mācību vides kvalitāti (iekštelpu mikroklimats un gaisa kvalitāte, ārtelpu kvalitāte un piesārņojums utt.);
- stimulēt profesionālās izglītības iestāžu videi draudzīgu politiku (enerģijas patēriņš, atkritumu apsaimniekošana, ūdens aprite, bioloģiskās daudzveidības saglabāšana, videi draudzīgi paradumi, ietekmes uz klimatu samazināšana, adaptēšanās klimata pārmaiņām utt.);
- veicināt vides aspektu ietveršanu pēc iespējas visos profesionālās izglītības iestāžu mācību priekšmetos,  dalību vides projektos u.c.  un vides un ilgtspējas aspektu ievērošanu iespējami plašākā profesionālās izglītības programmu klāstā ne tikai enerģētikā un būvniecībā.
Vispārīgi pasākuma īstenošanas nosacījumi
Pasākumam plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 19 140 000 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 3 018 862 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 16 269 000 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 2 566 033 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums – 2 871 000 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 452 829 euro).
Projekta īstenošanai kopējo pasākumam pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 16 121 138 euro apmērā, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējumu – 13 702 967 euro apmērā, valsts budžeta līdzfinansējumu – 2 418 171 euro apmērā.
Ņemot vērā ES Kohēzijas politikas programmā 2021. – 2027. gadam paredzēto, 15,77 % no 2.1.1.5. pasākuma finansējuma ir plānoti kā elastības finansējums, kas ir pieejams tikai sākot ar 2026. gadu. Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt 2.1.1.5. pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz noteikumu 8. punktā plānotajam kopējam finansējuma apmēram.
Pasākuma uzraudzības rādītāji
Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
iznākuma rādītājs – publiskās ēkas ar uzlabotu energoefektivitāti – 22 966 m2;
rezultāta rādītājs – primārās enerģijas ikgadējais patēriņš – 56 789 MWH/gadā.
Prasības projekta iesniedzējam
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir noteikumu projekta 12. punktā minētā tiešās pārvaldes iestāde – Valsts izglītības attīstības aģentūra (turpmāk – VIAA), kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs.
Sadarbības partneri pasākumā ir noteikumu projekta 13. punktā nosauktās 23 IZM profesionālās izglītības iestādes.
Noteikumu projekta 12. punktā minētais projekta iesniedzējs pirms projekta iesniegšanas sadarbības iestādē izstrādā sadarbības līguma projektu ar noteikumu projekta 13. punktā minētajiem sadarbības partneriem par projektā sadarbības partnerim plānoto darbību īstenošanu (turpmāk – sadarbības līguma projekts). Sadarbības līguma projektā iekļauj informāciju atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam plānošanas periodā. Noteikumu projekta 14. punktā norādītas minimālās prasības sadarbības līgumā iekļaujamai informācijai. Ņemot vērā to, ka sadarbības līguma projekts jāsaskaņo ar sadarbības partnera dibinātāju, noteikumu projektā  sadarbības līguma saturs netiek dublēts. Sadarbības līguma projekts ir projekta iesnieguma pielikums.
Projekta iesniedzējs projekta iesniegumā iekļauj informāciju par projekta iekšējo vadības un kontroles sistēmu, informāciju par to funkciju nodalīšanu no iestādes pamatfunkciju izpildes, kuras finansējuma saņēmējs pilda projekta īstenošanā, un sadarbības regulējumu ar šo noteikumu 13. punktā minētajiem sadarbības partneriem, kā arī apraksta, kādas darbības un uzraudzības instrumenti ir plānoti vai ieviesti finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera iestādē procesos, kas aprakstīti šo noteikumu 16. punktā.
Projekta iesniedzējs atbilstoši šajos noteikumos un projekta iesnieguma atlases nolikumā noteiktajām prasībām sagatavo ne vairāk kā vienu projekta iesniegumu un iesniedz to Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā (turpmāk – sadarbības iestāde), izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas elektronisko vidi.
Šāda pieeja būtiski samazina administratīvo slogu un laiku projektu iesniegumu sagatavošanai, vērtēšanai, līgumu slēgšanai un maksājumu pieprasījumu sagatavošanai un izskatīšanai, piemēram, 23 projekta iesniegumu vērtēšanas un 23 vienošanās par projekta īstenošanu slēgšanas vietā viena vienošanās par projekta īstenošanu slēgšana un tā uzraudzība. Šis pieejas ietvaros tiks konsolidēti projekta personāla resursi, vadīti plānoto, savstarpēji saderīgo, darbību sinerģija un dubultfinansēšanas risks, koordinēta iepirkumu procedūru vadība, kad finansējuma saņēmējs darbojas kā centralizēto iepirkumu institūcija, kurš iepērk preces un pakalpojumus vai veic iepirkuma procedūras publisku būvdarbu, piegādes vai pakalpojumu līgumu vai vispārīgo vienošanos noslēgšanai sadarbības partnera vajadzībām u.c.
Atbalstāmās darbības
Pasākuma ietvaros plānotās atbalstāmās darbības atbilst ES kohēzijas politikas programmas 2021. –2027.gadam prioritātes Nr.2.1. „Klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās klimata pārmaiņām” noteiktajiem intervences kodiem: Nr.44 „Publiskās infrastruktūras atjaunošana energoefektivitātes uzlabošanai vai energoefektivitātes pasākumi, demonstrējuma projekti un atbalsta pasākumi” ( ERAF finansējums indikatīvi - 7 656 000 euro), Nr.48 „Atjaunojamie energoresursi: saule” (ERAF finansējums indikatīvi - 700 000 euro), Nr.52. „Citu atjaunojamo energoresursu enerģija (tostarp ģeotermālā enerģija)” (ERAF finansējums indikatīvi - 1 251 000 euro) un Nr.53 „Viedas energosistēmas (tostarp viedtīkli un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) sistēmas) un ar tām saistītās krātuves” (ERAF finansējums indikatīvi – 6 663 000 euro).
Projekta ietvaros atbalstāmās darbības ir saistītas ar profesionālās izglītības iestāžu viedas energopārvaldības veicināšanu, tai skaitā IKT risinājumu ieviešanu energopārvaldības procesa digitalizācijā, mācību infrastruktūras un saistīto inženiertīklu energoefektivitātes paaugstināšanu, videi draudzīgu ilgtermiņa apsaimniekošanas risinājumu enerģijas taupīšanai un ieguvei no atjaunojamiem resursiem izstrādei un ieviešanai, videi draudzīgas izglītības iestādes darbības demonstrējumu, etalonveidošanas iniciatīvām, kā arī komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumiem un projekta vadības un īstenošanas nodrošināšanai.
Attiecināmās izmaksas
Projekta tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar pasākuma mērķa un uzraudzības rādītāju sasniegšanu un galvenās izmaksu pozīcijas ir:
1. Mācību un/vai koplietošanas infrastruktūras apsaimniekošanas  sistēmu digitalizācijas (tai skaitā iegādes, piegādes un uzstādīšanas) izmaksas, tai skaitā IKT risinājumu ieviešanas apsaimniekošanas procesa digitalizācijā, un personāla instruktāžas  izmaksas noteikumu projekta 12. punktā minētajam finansējuma saņēmējam  šo noteikumu 18.1. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai.
2. Mācību un/vai koplietošanas infrastruktūras un saistīto inženiertīklu energoefektivitātes paaugstināšanas izmaksas šo noteikumu 12. punktā minētajam finansējuma saņēmējam šo noteikumu 18.2. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai, ievērojot šādus nosacījumus:
2.1. noteikumu projekta 20.2.2., 20.2.3. un 20.2.9. apakšpunktā minētās izmaksas kopumā nepārsniedz 15 % no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām;
2.2. publiskā būvdarbu līguma, kura izpildes termiņš pārsniedz vienu gadu, būvdarbu līgumcenas indeksācijas izmaksas.
3. Videi draudzīgu ilgtermiņa apsaimniekošanas risinājumu enerģijas taupīšanai vai ieguvei no atjaunojamiem resursiem izstrādes un ieviešanas izmaksas šo noteikumu 12. punktā minētajam finansējuma saņēmējam  šo noteikumu 18.3. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai. Atjaunojamos energoresursus izmantojošu enerģiju ražojošu avotu iegādes, piegādes un uzstādīšanas izmaksas, piemēram, izmaksas, kas saistītas ar saules enerģijas ražošanas mikroģenerācijas vai saules elektrostaciju projektēšanu, saskaņošanu un nodošanu ekspluatācijā, ievērojot, ka saražotā enerģija 100 procentu apmērā tiek izmantota pašpatēriņam.
4. Demonstrācijas projektu ieviešanas izmaksas šo noteikumu 12. punktā minētajam finansējuma saņēmējam šo noteikumu 18.4. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai ar mērķi:
4.1. izveidot vienotu profesionālās izglītības iestāžu mācību un koplietošanas ēku energopārvaldības modeli – etaloniniciatīvu ar demo potenciālu valsts un publisko ēku uzturēšanai un izmantošanai profesionālās izglītības mācību procesā un profesionālās izglītības infrastruktūras ilgtspējas nodrošināšanai resursu, funkciju un datu kontekstā, tādējādi  mazinot vērtīgu datu un funkciju zudumu personāla mainības apstākļos;
4.2. pilnveidot profesionālās  izglītības programmas, demonstrējot izglītojamiem tehnoloģijas, kas nepieciešamas enerģētikas pārejai uz klimata neitralitāti un tās izmantojot mācību procesā, piemēram elektroauto uzlādes staciju ierīkošanas izmaksas, ja tajās tiek izmantota no saules iegūta elektroenerģija, elektrotransporta iegādes izmaksas u.c.
5. Tiešās projekta vadības un īstenošanas personāla (turpmāk – projekta personāls) atlīdzības izmaksas, izņemot virsstundas, noteikumu projekta 18.7. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai.
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 12. punktā minētais finansējuma saņēmējs Valsts izglītības attīstības aģentūra ir tiešās valsts pārvaldes iestāde, tai projekta personāla atlīdzības ietvaru, izmaksas nosacījumus un apmērus nosaka gan ārējais normatīvais regulējums (Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likums, Likums “Par valsts sociālo apdrošināšanu”, Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumi Nr.361 “Noteikumi par valsts institūciju amatpersonu un darbinieku darba samaksu un tās noteikšanas kārtību, kā arī par profesijām un specifiskajām jomām, kurām piemērojams tirgus koeficients”, Ministru kabineta 2022. gada 26. aprīlī noteikumi Nr.262 “Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība” u.c.), gan finansējuma saņēmēja iestādes iekšējie normatīvie akti, kas detalizēti apraksta nodarbināto mēnešalgas, piemaksu un citu ar atlīdzību saistīto maksājumu noteikšanas un izmaksāšanas principus. 2.1.1.5. pasākuma projekta personāla atlīdzības likmes aprēķins balstīts uz šādiem pamatprincipiem:
- taisnīgs – projekta personāla izmaksu likmes apmērs tiks piemērots vienādi visam finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam;
- objektīvs – projekta personāla atlīdzības izmaksu likmes apmērs ir aprēķināts balstoties uz mēnešalgu grupas atlīdzības viduspunktu  valsts un pašvaldību institūcijās nodarbinātajiem ierēdņiem un darbiniekiem un attiecīgi veiktajiem aprēķiniem, ņemot vērā indikatīvi prognozējamās projekta tiešās attiecināmās izmaksas;
- pārbaudāms – projekta personāla atlīdzības izmaksu likmes aprēķins ir pamatots ar Atbildīgās iestādes veiktajiem aprēķiniem;
- iepriekš noteikts – projekta personāla atlīdzības izmaksu likme un piemērošanas nosacījumi ir noteikti 2.1.1.5. pasākuma īstenošanas noteikumu projekta 22. punktā un piemērojami atbilstoši noteikumu projektā noteiktajām prasībām.
Tiešās projekta personāla atlīdzības izmaksas, kuras, saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060 55. panta 1. punktu, plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot izmaksu vienoto likmi un tās ir skaidri nodalāmas no infrastruktūras attīstības un ar tām saistītām citām projekta izmaksām, papildus noteiktajai vienotajai likmei, citas projekta personāla izmaksas nav attiecināmas un nepastāv minēto izmaksu pārklāšanās.
Noteikumu projekta 12. punktā minētajam finansējuma saņēmējam VIAA projektā paredzēts piemērot izmaksu vienoto likmi 17 % apmērā no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām, bet neieskaitot tiešās projekta personāla izmaksas. Noteikumu projekta 13. punktā minētajam sadarbības partnerim projekta personāla izmaksas netiek plānotas.
Noteikumu projekta 12. punktā minētā finansējuma saņēmēja VIAA struktūrvienība projekta ietvaros divdesmit trīs noteikumu projekta 13. punktā minēto sadarbības partneru projektā plānoto darbību īstenošanai indikatīvi plāno piesaistīt projekta personālu vidēji 10 pilnām slodzēm, tai skaitā: departamenta direktors ar 39.1. amatu apakšsaimes VI  līmeni un 13. mēnešalgu grupu; divi nodaļu vadītāji ar 39.1. amatu apakšsaimes V līmeni un 12. mēnešalgu grupu; 10 projektu vadītāji un vecākie eksperti ar 39.1. amatu apakšsaimes III līmeni, 10. mēnešalgu grupu; divi vadītāja vietnieki ar 39.1. amatu apakšsaimes IVB līmeni un 11. mēnešalgu grupu.
Detalizēts projekta personāla vadības izmaksu aprēķins un pienākumu apraksts pieejams atbildīgajā iestādē.
Noteikumu projekts neparedz vienkāršoto izmaksu piemērošanu citām attiecināmo izmaksu pozīcijām, ņemot vērā 2.1.1.5. pasākuma ietvaros paredzēto izmaksu atšķirīgo apmēru atbilstoši projektā plānoto darbību tvērumam, plānoto ieguldījumu kartējumam un izvēlētajiem risinājumiem.
6. Projekta netiešās attiecināmās izmaksas, kas ir finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera (ja attiecināms) izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta īstenošanai un projekta rezultātu sasniegšanai, un tās plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15% apmērā no projektā paredzētajām tiešajām attiecināmajām personāla atlīdzības izmaksām.
7. Projekta neparedzētās izmaksas (izdevumi papildu darbu veikšanai vai pakalpojumu sniegšanai, kas neparedzamu apstākļu dēļ ir kļuvuši nepieciešami noslēgtās vienošanās izpildes nodrošināšanai) projektā plāno kā vienu izdevumu pozīciju, un tie nepārsniedz 5% no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām. Neparedzēto izdevumu izlietošanu finansējuma saņēmējs saskaņo ar sadarbības iestādi kārtībā, ko nosaka vienošanās.
8. Pievienotās vērtības nodoklis, kas tiešā veidā saistīts ar projektu, uzskatāms par attiecināmām izmaksām saskaņā ar Kopīgo noteikumu regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta “c” apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem par pievienotās vērtības nodokli.
9. Projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas sadarbības partneris sedz no saviem līdzekļiem.
10. Izmaksas, kas saskaņā ar noteikumu projektu nav iekļaujamas kā attiecināmās izmaksas, ir finansējamas ārpus projekta.
11. Projektu ietvaros ir attiecināmas vides prasību integrācijas preču un pakalpojumu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums) izmaksas.
12. Projekta ietvaros izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst noteikumu projektā minētajām atbalstāmo darbību izmaksu pozīcijām un ir veiktas pēc 2024. gada 1. janvāra.
Pasākuma/projekta īstenošanas nosacījumi
1. Projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
2. Finansējuma saņēmējs sadarbības partnerus iesaista projektā un iekļauj sadarbības partneriem plānotās darbības pēc IZM Profesionālās izglītības iestāžu attīstības un investīciju stratēģiju vērtēšanas un investīciju piesaistes pieteikumu vērtēšanas komisijas lēmuma saņemšanas par noteikumu projekta 13. punktā noteiktajam sadarbības partnerim atbalstītajām darbībām un tām plānoto finansējuma apmēru.
3. Pasākumam ir būtiska ietekme uz Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam investīciju plūsmas intensificēšanu Eiropas Komisijai pieprasāmo izdevumu (n+3) minimālā mērķa izpildei, lai nezaudētu ES fondu „piešķīrumu”, tāpēc vienošanās par projekta īstenošanu jābūt noslēgtai ne vēlāk kā 2024. gada ceturtā ceturksnī. Tāpēc Ministru kabineta sēdes protokollēmumā iekļauts nosacījums IZM, ka lēmums par sadarbības partnerim atbalstītajām darbībām un tām plānoto indikatīvo finansējuma apmēru jāpieņem ne vēlāk kā mēnesi pēc šī noteikumu projekta spēkā stāšanās.
4. Prioritāri tiek atbalstītas projekta darbības, kuros plānots sasniegt primārās enerģijas ietaupījumu ne mazāk kā 30% apmērā.
Ēkas energosertifikācjas un ēkas pagaidu sertifikātā iekļaujamās ziņas, kā arī energosertifikācijas termiņi noteikti 2012. gada 6. decembrī pieņemtajā likumā “Ēku energoefektivitātes likums”. Ēku energoefektivitātes novērtēšanu veic neatkarīgs eksperts.
5. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris  nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā tiek ievēroti interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumi, un paredz, ka projekta vadībā iesaistītais projekta personāls ir informēts par korupcijas un interešu konflikta novēršanas jautājumiem, krāpšanas pazīmēm un pienākumu ziņot par konstatētajām aizdomām, kā arī ir informēti par ziņotāju aizsardzību atbilstoši Trauksmes celšanas likumam, kā arī parakstījuši apliecinājumus par interešu konflikta neesamību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046[1] 61. panta prasībām.
6. Būvdarbu iepirkuma dokumentācijā  tiek paredzēta kārtība, kā rīkoties gadījumos, kad piedāvātā līgumcena pārsniedz plānoto līgumcenu, vienlaikus nodrošinot  profesionālās izglītības iestādes stratēģijā plānoto projekta mērķu sasniegšanu. Finansējuma saņēmējs paredz būvdarbu izmaksu sadārdzinājuma riska vadības prasību ievērošanu projekta iepirkuma dokumentācijas sagatavošanā.
7. Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu un pakalpojumu iepirkumu veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru,  nodrošina vides prasību integrāciju preču un pakalpojumu iepirkumos – zaļais publiskais iepirkums – un vides un informācijas piekļūstamību – sociāli atbildīgs publiskais iepirkums.
8. Ja projekta ietvaros tiek plānoti profesionālās izglītības iestādes ēkas energoefektivitātes pasākumi, projekta iesniedzējs projekta iesniegumā norāda enerģijas patēriņu (megavatstundas) pirms projekta īstenošanas. Sadarbības partnerim ir pienākums informēt sadarbības iestādi par jaunas vai esošas ēkas ikgadējo enerģijas patēriņu (megavatstundas) trīs gadus pēc projekta īstenošanas.
9. Īstenojot projekta atbalstāmās darbības, finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris neplāno fosilo energoresursu tehnoloģiju uzstādīšanu un, ciktāl tas ir attiecināms, šo atbalstāmo darbību īstenošanai tehniskās specifikācijas prasībās iekļauj informāciju, kas pamato, ka paredzētie risinājumi ir videi draudzīgi un energoefektīvi un atbalsta horizontālā principa (turpmāk - HP) „Nenodarīt būtisku kaitējumu” Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 18. jūnija Regulas (ES)  2020/852[2] 17. panta nozīmē mērķu ievērošanu:
9.1. Klimata pārmaiņu mazināšanai, lai neradītu ievērojamas siltumnīcas gāzes (SEG) emisijas:
a) projektu ietvaros tiks nodrošināta zaļā publiskā iepirkuma prasību ievērošana. Veicot iepirkuma procedūru, projektu iesniedzējiem jāpiemēro zaļā publiskā iepirkuma principi un prasības saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumiem Nr. 353[3], tādējādi ilgtermiņā mazinot ietekmi uz klimata pārmaiņām, koncentrējoties uz otrreizējo būvmateriālu un materiālu izmantošanu, tāpat priekšroka dodama videi draudzīgākiem materiāliem, kas satur mazāk kaitīgo vielu;
b) saskaņā ar Eiropas Komisijas 2020. gada 14. oktobra paziņojumu „Eiropas Renovācijas vilnis – par zaļākām ēkām, jaunām darbvietām un labāku dzīvi” prioritāri atbalsts tiek noteikts esošo profesionālās izglītības iestāžu ēku energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumiem, kas paredz enerģijas ietaupījumu vai pāreju uz atjaunojamiem energoresursiem, vai pasākumus, kas kopumā vai daļēji ir aizstājami ar izmaksu efektīviem, tehniski, ekonomiski un videi nekaitīgiem alternatīviem pasākumiem, un vienlīdz efektīvi nodrošina attiecīgo mērķu sasniegšanu.
9.2. Pielāgošanās klimata pārmaiņām, lai neizraisītu pašreizējā klimata un gaidāmā klimata nelabvēlīgās ietekmes palielināšanos uz pašu darbību vai uz cilvēkiem, dabu vai aktīviem. Tā kā viens no prognozētajiem klimata pārmaiņu izraisītajiem riskiem būvniecībā ir iekštelpu pārkaršana, tiks atbalstīti ēku būvniecības projektos iekļautie telpu dzesēšanas un ventilācijas risinājumi. Prasība attiecībā uz publisko ēku ventilāciju ir pārņemta nacionālajos normatīvajos aktos saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 16. jūnija noteikumos Nr. 310[4] noteikto, un to kontrolē būvuzraugs.
9.3. Aprites ekonomikai, ieskaitot atkritumu rašanās novēršanu un to reciklēšanu, lai neradītu būtisku neefektivitāti materiālu izmantošanā vai dabas resursu tiešā vai netiešā izmantošanā, vai lai nepalielinātu atkritumu rašanos, sadedzināšanu vai apglabāšanu, vai lai atkritumu ilgtermiņa apglabāšana neradītu būtisku un ilgtermiņa kaitējumu videi.
Ņemot vērā Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Direktīvā (ES) 2018/851[5] noteiktos mērķus, projektu iesniedzējiem kopā ar projekta iesniegumu nepieciešams iesniegt apliecinājumus par to, ka tiks ievērotas Ministru kabineta noteikumu Nr. 712[6] 6. punktā un Ministru kabineta noteikumu Nr. 353 2. pielikumā noteiktās prasības, tostarp, ka nebīstamos būvgružus un ēku nojaukšanas atkritumus, kas būvlaukumā radušies būvniecības laikā, saskaņā ar atkritumu apsaimniekošanas hierarhiju atkārtoti izmanto būvniecības objektā uz vietas (tostarp aizbēršanas darbībām, kurās atkritumus izmanto citu materiālu aizstāšanai) vai tos nodos sagatavošanai atkārtotai izmantošanai, pārstrādei vai reģenerācijai uzņēmumiem, kas saņēmuši atbilstošas piesārņojošās darbības atļaujas.
9.4. Piesārņojuma novēršanai un kontrolei, lai neradītu pieaugumu piesārņotāju emisijām gaisā, ūdenī vai zemē:
a) projektu iesniedzējs un sadarbības partneri, izvēloties veikt ieguldījumus infrastruktūrā, aicināti izvērtēt tādu infrastruktūras uzlabošanas attīstības risinājumu pielietošanu, kas novērstu piesārņojuma rašanos. 2.1.1.5. pasākums neradīs ievērojamu piesārņojošo vielu emisiju pieaugumu gaisā, ūdenī vai zemē, mazinot piesārņojošo vielu nokļūšanu virszemes ūdeņos. Tiks ievēroti visi atbilstošie vides aizsardzības normatīvi;
b) nav paredzams, ka 2.1.1.5. pasākums palielinās piesārņotāju emisijas gaisā. Pasākuma ietvaros plānotas investīcijas viedā energovadībā, videi draudzīgos ilgtermiņa apsaimniekošanas risinājumos enerģijas taupīšanai vai ieguvei no AER, un videi draudzīgas izglītības iestādes darbības demonstrējumu, etalonveidošanas iniciatīvās, tādējādi nodrošinot zaļu un ilgtspējīgas vides mērķu sasniegšanu;
d) būvniecības procesā ietekmi plānots mazināt, atbalstot zaļā publiskā iepirkuma piemērošanu – tiks ievēroti zaļā publiskā iepirkuma principi, veicot iepirkuma procedūru būvniecības darbiem saskaņā ar prasībām zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtību. Infrastruktūras attīstības vai būvniecības procesa laikā tiks veikti nacionālā likumdošanā paredzētie pasākumi trokšņa, putekļu un piesārņotāju emisiju samazināšanai.
9.5. Bioloģiskās daudzveidības un ekosistēmu aizsardzībai un atjaunošanai, lai tā nekaitētu ekosistēmu labam stāvoklim un izturēt spējai vai kaitē dzīvotņu un sugu aizsardzības statusam. Energoefektivitātes pasākumu nodrošināšana esošās ēkās netiek plānota īpaši aizsargājamajās dabas teritorijās, kur nepieciešams nodrošināt Eiropas Savienības nozīmes dzīvotņu un sugu aizsardzību, nodrošinot biotopiem un sugām labvēlīgu stāvokli.
10. Pasākuma ietvaros ieguldījumi infrastruktūrā var tikt veikti, ja infrastruktūra un nekustamais īpašums, kurā par projekta īstenošanai piešķirtajiem līdzekļiem tiks veikti ieguldījumi, ir sadarbības partnera īpašumā, vai arī valsts īpašumā un nodots sadarbības partnera valdījumā vai lietošanā, vai arī sadarbības partnerim uz infrastruktūru ir ilgtermiņa nomas tiesības vismaz vēl piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas, un tās ir reģistrētas Valsts vienotajā datorizētajā zemesgrāmatā.
11. Lai atbalsts infrastruktūrai netiktu kvalificēts kā komercdarbības atbalsts, infrastruktūrā, kuru izmanto profesionālās izglītības iestāžu vajadzībām, pamatlīdzekļu un ilgtermiņa ieguldījumu amortizācijas periodā ir pieļaujams veikt papildinošu saimniecisko darbību ne vairāk kā 20 % apmērā no infrastruktūras gada jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē un ir pieļaujams sniegt papildpakalpojumus.
12. Ar papildinošu saimniecisko darbību saprot darbības, kas ir tieši saistītas ar infrastruktūras ekspluatāciju un tai nepieciešamas vai nesaraujami saistītas ar tās galveno ar saimniecisko darbību nesaistīto izmantojumu, patērējot tādu pašu resursu (piemēram, materiāli, aprīkojums, darbaspēks, pamatkapitāls) apjomu kā ar saimniecisko darbību nesaistītajām darbībām.
13. Ar papildpakalpojumiem saprot tādus pakalpojumus infrastruktūrā, kurus galvenokārt izmanto tikai ar saimniecisko darbību nesaistītai darbībai un kuriem pašiem par sevi nebūtu ietekmes uz tirdzniecību un konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū.
14. Ieņēmumus, ja tādi rodas no projekta ietvaros radītās infrastruktūras izmantošanas, pirmās, trešās un ceturtās atlases kārtas ietvaros sadarbības partneris, otrās atlases kārtas ietvaros – finansējuma saņēmējs iegulda profesionālās izglītības iestādes izglītības procesa nodrošināšanai.
15. Noteikumu projekta ietvaros norādītais projekta dzīves cikls (tajā skaitā ieguldījumu lietderīgais izmantošanas laiks jeb ieguldījumu amortizācijas periods) tiek noteikts atbilstoši Komisijas 2014. gada 3. marta Deleģētās Regulas (ES) Nr. 480/2014[7] I pielikumam “15. panta 2. punktā minētie pārskata periodi”, kas piemērojams atkarībā no projekta investīciju jomas. Šajos noteikumos paredzētais ēkas (ēku grupas) amortizācijas periods būs 10 – 15 gadu robežās, kas detalizēti tiks aprakstīts atbildīgās iestādes izstrādātajā metodikā papildinošas saimnieciskās darbības ieņēmumu uzraudzības nodrošināšanai Eiropas Savienības fondu 2021. – 2027. gada plānošanas periodā.
16. Sadarbības iestāde reizi gadā projekta īstenošanas laikā un projekta infrastruktūras amortizācijas periodā pārbauda veikto investīciju atbilstību šo noteikumu 41. un 42. punkta nosacījumiem.
17. Finansējuma saņēmējs sadarbībā ar sadarbības partneri (ja attiecināms):
17.1. uzkrāj datus par projekta ietekmi uz šo noteikumu 7. punktā minētajiem rādītājiem;
17.2. ievēro HP "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” un uzkrāj datus par HP „Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” rādītājiem, tai skaitā:
- objektu skaits, kuros ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda ieguldījumiem ir nodrošināta vides un informācijas piekļūstamība;
- veikto vides un informācijas piekļūstamības pašnovērtējumu skaits, atbilstoši Labklājības ministrijas izstrādātajai metodikai;
- konsultatīva rakstura pasākumu skaits par būvētās vides, IT risinājumu, IT tehnoloģiju piekļūstamību personām ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem;
- HP "Klimatdrošināšana";
- HP "Energoefektivitāte pirmajā vietā";
- HP "Nenodarīt būtisku kaitējumu";
17.3. sniedz sadarbības iestādei informāciju par noteikumu projekta 44.2. apakšpunktā minētajiem HP rādītājiem vienlaikus ar informāciju par šo noteikumu 7. punktā minētā iznākuma rādītāja vērtības sasniegšanu projektā kopā un atsevišķi pa sadarbības partneru darbībām;
17.4. nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumus  saskaņā ar Kopīgo noteikumu regulas 2021/1060 47. pantu un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021. – 2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
18. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris ne retāk kā reizi sešos mēnešos savā tīmekļvietnē ievieto aktuālo informāciju par projekta īstenošanu.
19. Finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera pienākums ir nodrošināt projekta ietvaros sasniegto īstenoto darbību rezultātu ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas un sasniegto darbību rezultātu uzturēšanu un nepieciešamos līdzekļus rezultātu uzturēšanai vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas, ņemot vērā, ka 2.1.1.5.pasākuma investīcijas tiek veiktas ilgtspējīgās profesionālās izglītības iestādēs, investīciju rezultāts tiek izmantots darba tirgū stabili pieprasītu profesionālo kvalifikāciju apgūšanai un mācību process ir finansēts no valsts budžeta līdzekļiem, tādējādi nodrošinot projekta rezultātu ilgtspēju.
20. Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republika.


[1] Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 (2018. gada 18. jūlijs) par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk - Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES, Euratom) Nr.2018/1046). Pieejama: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2018/1046/oj/?locale=LV


[2] Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 18.jūnija Regula (ES) Nr. 2020/852 par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar ko groza Regulu (ES) 2019/2088 (turpmāk - Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 18. jūnija Regula (ES) Nr. 2020/852). Pieejama: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX%3A32020R0852


[3] Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumi Nr. 353 „Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 353). Pieejami: https://likumi.lv/ta/id/291867

[4]Ministru kabineta 2015. gada 16. jūnija noteikumi Nr. 310 „Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 231-15 „Dzīvojamo un publisko ēku apkure un ventilācija””(turpmāk - Ministru kabineta 2015. gada 16. jūnija noteikumi Nr. 310). Pieejami: https://likumi.lv/ta/id/274815-noteikumi-par-latvijas-buvnormativu-lbn-231-15-dzivojamo-un-publisko-eku-apkure-un-ventilacija-
  

[5] Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2018/851 (2018. gada 30. maijs), ar ko groza Direktīvu 2008/98 par atkritumiem (Dokuments attiecas uz EEZ) (turpmāk - Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Direktīva (ES) 2018/851) Pieejama: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX%3A32018L0851

[6] Ministru kabineta 2021. gada 26. oktobra noteikumos Nr. 712 „Atkritumu dalītas savākšanas, sagatavošanas atkārtotai izmantošanai, pārstrādes un materiālu reģenerācijas noteikumi” (turpmāk - Ministru kabineta noteikumi Nr. 712)

[7] Komisijas 2014. gada 3. marta Deleģētās Regula (ES) Nr. 480/2014, ar kuru papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu (turpmāk - Komisijas 2014. gada 3. marta Deleģētās Regula (ES) Nr. 480/2014). Pieejama” https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2014/480/oj/?locale=LV
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
2.1.1.5. pasākuma mērķis: IZM profesionālās izglītības iestāžu primārās enerģijas ikgadējā patēriņa samazinājums īstenojot investīcijas profesionālās izglītības iestāžu  viedā energovadībā, videi draudzīgos ilgtermiņa apsaimniekošanas risinājumos enerģijas taupīšanai vai ieguvei no AER, un videi draudzīgas izglītības iestādes darbības demonstrējumu, etalonveidošanas iniciatīvās.
Pasākums tiks īstenots viena projekta veidā.
Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 19 140 000 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums 16 269 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 2 871 000 euro.
Pasākuma rādītāju sākotnējie pieņēmumi saskaņā ar pasākuma rādītāju metodoloģijas aprakstu
Kopējā finansējuma indikatīvs sadalījums ievērojot pasākuma ietvaros plānoto investīciju komplekso mērķi - nodrošināt ne tikai  profesionālās izglītības iestādes infrastruktūras un saistīto inženiertīklu energoefektivitāti, bet arī sekmēt profesionālās izglītības iestāžu viedu energovadību, videi draudzīgus ilgtermiņa apsaimniekošanas risinājumus enerģijas taupīšanai vai ieguvei no atjaunojamiem resursiem, un videi draudzīgas izglītības iestādes darbības demonstrējumu iniciatīvas „zaļās politikas” ieviešanas veidiem un pieejām:
19 140 000 euro x 60% = 11 484 000 euro – pamata energoefektivitātes pasākumi;
19 140 000 euro x40% = 7 656 000 euro – videi draudzīgas izglītības iestādes darbības demonstrējumu iniciatīvas un administrēšanas izmaksas.
Pasākuma iznākuma rādītāja vērtības aprēķins:
11 484 000 euro /500 euro m2 = 22 966 m2 .
Aprēķinā tika ņemtas vērā profesionālās izglītības iestāžu mācību procesu nodrošinošās lietderīgās platības (t.sk. mācību, laboratoriju un dienesta viesnīcu ēkas)  kompleksu energoefektivitātes pasākumu vidējās indikatīvās izmaksas profesionālās izglītības iestāžu 4.2.1.2. pasākuma[1] projektos, kas svārstījās diapazonā no 200 euro/m2 līdz 400 euro/m2, kā arī papildu indikatīvs izmaksu palielinājums 100 EUR/m2 inovatīvas, viedas energovadības, videi draudzīgu ilgtermiņa apsaimniekošanas risinājumu enerģijas taupīšanai ieviešanai, kopā veidojot – 500 euro m2.
Pasākuma rezultāta rādītāja aprēķina pieņēmumi:
Profesionālās izglītības iestāžu ēku kopējā apkurināmā platība[2] – 385 090 m2.
Vidējais īpatnējais enerģijas patēriņš apkurei – 148 kWh/m2 gadā profesionālās  izglītības iestādēs, atbilstoši Būvniecības valsts kontroles biroja datiem 2019. gadā.
Bāzes vērtība primārās enerģijas patēriņam:
385 090 m2 x 148 kWh/m2 gadā = 56 993 MWh/gadā.
Primārās enerģijas patēriņa samazinājums:
(11 483 000 euro /500 euro/m2 x (148 kWh/m2 gadā x 30%) x 0,2 = 203 938 kWh/gadā.
Sasniedzamā vērtība primārās enerģijas patēriņam:
56  993 320 kWh gadā -  203 938  kWh/gadā = 56 789 MWh/gadā.
Vidējais primārās enerģijas ietaupījums uz vienu m2 pēc renovācijas – 8,8_kWh/m2 gadā, kas aprēķināts, pieņemot, ka tiks ietaupīti 30% no vidējā īpatnējā patēriņa apkurei (148 kWh/m2 gadā).
Primārās enerģijas koeficients – 0,2.
Projekta ietvaros plānotā primārās enerģijas ikgadējā patēriņa samazinājuma sasniegšanai tiks īstenotas darbības, kas izriet no RTU Datu apkopojumā veiktā profesionālās izglītības iestāžu novērtējuma un sniegtajiem priekšlikumiem energoefektivitātes pasākumu un negatīvas ietekmes uz vidi samazinošu risinājumu plānam visām 23 profesionālās izglītības iestādēm, tostarp balstoties uz Datu apkopojumā iegūto profesionālās izglītības iestāžu energoefektivitātes reitingu.
Plānotie projekta ieguvumi:
- tieši veicinās SEG emisiju samazināšanu, sniedzot ieguldījumu Latvijas stratēģijas klimatneitralitātes sasniegšanai līdz 2050. gadam īstenošanā;
-sociālekonomiska rakstura ieguvumi:
-vienota izpratne par enerģijas taupīšanas un ietekmes uz vidi mazināšanas mērķiem, pieejamajiem instrumentiem, lomām, atbildībām profesionālās izglītības iestāžu un to pārvaldības līmenī;
-Rīcības plāns katrai profesionālās izglītības iestādei (ISO 50001);
skaidri definēti uzdevumi un atbildīgie par to izpildi;
-aktuāli, viegli uztverami un salīdzināmi dati par katru profesionālās izglītības iestādi;
-profesionālās izglītības iestādes darbinieku attieksmes maiņa caur motivēšanas sistēmu, apmācības;
profesionālās izglītības iestāžu inženiersistēmu apsaimniekošanas digitalizācija.
Ievērojot minēto un plānoto ieguldījumu Latvijas stratēģijas klimatneitralitātes sasniegšanai līdz 2050. gadam,  pārejot uz videi un klimatam draudzīgiem risinājumiem, noteikumu projektā nav ietverta norma, kas paredz finansējuma saņēmējam veikt izmaksu un ieguvumu analīzi.


[1] Ministru kabineta 2018. gada 4. janvāra noteikumi Nr. 13 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts un dzīvojamās ēkās" 4.2.1.2. pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts ēkās" otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi". https://likumi.lv/ta/id/296336

[2] Avots – IZM dati

 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Datu apkopojums “Energoefektivitātes datu apkopojumu un priekšlikumiem ilgtspējīgiem risinājumiem profesionālās izglītības iestāžu mācību vides un infrastruktūras izmantošanā un apsaimniekošanā”, kas izstrādāts ar starp IZM un RTU 30.09.2022. noslēgtā līguma Nr. Nr. 03000-3.1.2.2-e_75 “Energoefektivitātes datu apkopojums un priekšlikumu izstrāde” ietvaros.
Apraksts
Pasākuma ietvaros atbalstāmo darbību tvērums balstīts uz RTU veiktā pētījuma rezultātiem.
 

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
137 029
0
2 192 475
0
5 618 217
3 425 741
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
137 029
0
2 192 475
0
5 618 217
3 425 741
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
161 211
0
2 579 382
0
6 609 667
4 030 284
2.1. valsts pamatbudžets
0
161 211
0
2 579 382
0
6 609 667
4 030 284
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-24 182
0
-386 907
0
-991 450
-604 543
3.1. valsts pamatbudžets
0
-24 182
0
-386 907
0
-991 450
-604 543
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-24 182
-386 907
-991 450
-604 543
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 19 140 000 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 3 018 862 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 16 269 000 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 2 566 033 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums – 2 871 000 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 452 829 euro).
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Kopīgo noteikumu regula Nr. 2021/1060
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012
Apraksts
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Kopīgo noteikumu regula Nr. 2021/1060
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
47.
-
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
50.
1.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
55.
1.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
61.
1.punkts
-
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks pievienota pēc publiskās apspriešanas noslēgšanās.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiks pievienoti pēc publiskās apspriešanas noslēgšanās.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekta ietvaros plānoto projektu īstenošanas rezultātā tiks attīstīta valsts dibināto profesionālās izglītības iestāžu mācību vide.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pasākuma ietvaros tiks uzlabota profesionālās izglītības iestāžu mācību un/vai koplietošanas infrastruktūras apsaimniekošanas  sistēmu digitālā vide, ieviešot IKT risinājumus profesionālās izglītības iestāžu apsaimniekošanas procesa digitalizācijā.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.–2027. gadam (turpmāk – NAP2027) iezīmē nepieciešamību stiprināt profesionālās izglītības prestižu, profesionālās izglītības iestādes kā izcilības un inovācijas centrus, attīstīt elastīgu mācību piedāvājumu, tai skaitā modulārās pieejas īstenošanu, sadarbību ar darba devējiem (darba vidē balstītas mācības, nozaru ekspertu padomes),  nosakot uzdevumu Nr.167 „ Profesionālās izglītības iestāžu un koledžu prestiža celšana un pieejamības palielināšana, modernizējot mācību vidi un uzlabojot tās kvalitāti, nodrošinot uzņēmējspēju apguvi, izglītības procesa individualizāciju un darba vidē balstītas mācības, paplašinot sociālā atbalsta programmas, talantu attīstības iniciatīvas, kā arī īstenojot karjeras izglītības atbalsta un stratēģiskās komunikācijas pasākumus sadarbībā ar nozarēm” . NAP2027 indikatīvais investīciju projektu kopums paredz īstenot pasākumu Nr. 417 „Energoefektīva un videi draudzīga profesionālās izglītības iestāžu un koledžu mācību vide[1].


[1]Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.-2027. gadam (NAP2027) Pierejams: https://www.pkc.gov.lv/lv/nap2027
 

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atbalsts ir paredzēts nacionālas nozīmes pasākumu īstenošanai neatkarīgi no reģionu attīstības plānošanas dokumentos noteiktā, plānojot attiecīgās politikas īstenojošās valsts pārvaldes iestādes kā labuma guvējus, kuri īsteno līdzvērtīgas darbības visā Latvijas teritorijā, tostarp  arī profesionālās izglītības iestāžu nozares metodiskā darba virsvadību, kas tiek īstenota visā Latvijas teritorijā. 

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projektu īstenotājiem jānodrošina, ka projekts izpilda nepieciešamās prasības horizontālā principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” ievērošanai un atbilst Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam noteiktajiem Eiropas Savienības un nacionālajiem normatīvajiem aktiem vides jomā.
Projektu iesniedzējiem jāpiemēro zaļā publiskā iepirkuma principi un prasības saskaņā ar Ministru Kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumiem Nr.353 “Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība”.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pasākuma ietvaros paredzētas darbības mācību un/vai koplietošanas infrastruktūras un saistīto inženiertīklu energoefektivitātes paaugstināšanai, videi draudzīgu ilgtermiņa apsaimniekošanas risinājumu enerģijas taupīšanai vai ieguvei no atjaunojamiem resursiem ieviešanai u.c. 

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekta plānoto projektu īstenošanas rezultātā tiks veicināta profesionālās izglītības kvalitāte, izglītojamo un mācību spēku drošība un labsajūta.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Kopumā pasākuma projektu īstenošanas rezultātā ir jāuzlabojas profesionālās izglītības   iestāžu fiziskai videi, informācijas un mācību vides piekļūstamībai (piemēram, mācību telpu mikroklimats, gaisa kvalitāte u.c. )

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pasākumam ir netieši pozitīva ietekme uz horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” ievērošanu. Noteikumu projektā paredzēts, ka finansējuma saņēmējs uzkrāj datus par projekta ietekmi uz noteiktiem horizontālo principu rādītājiem.
Cita starpā projektā ir jāparedz vispārīgās un specifiskās darbības, kas nodrošinās projekta vadības un īstenošanas personāla atlasi bez jebkādas tiešas vai netiešas diskriminācijas, veicina mazāk pārstāvētā dzimuma piesaisti, personu ar invaliditāti piesaisti un nediskriminēs pēc rases, etniskās izcelsmes, dzimuma, vecuma, invaliditātes, reliģiskās, pārliecības, seksuālās orientācijas vai citiem apstākļiem. Personālam – gan sievietēm, gan vīriešiem nodrošināta vienlīdzīga darba samaksa un vienlīdzīgas karjeras izaugsmes iespējas, tostarp nodrošinot dalību apmācībās, semināros, komandējumos, (t.sk. piemērota vienlīdzīgas bonusu sistēma, veselības apdrošināšana u.c.).
Projekta ietvaros tiks īstenotas darbības, kas veicina dzimumu līdztiesību:
(Specifiskās HP darbības) – izstrādājot iepirkumu nolikumus, kā arī nodrošinot pakalpojumus, tiks ņemtas vērā sieviešu un vīriešu vajadzības, situācija un iespējas.

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks uzlabota mācību vide IZM padotībās 23 profesionālās izglītības iestādes (tai skaitā 18 tehnikumi, trīs profesionālās vidusskolas un divas koledžas)profesionālās vidējās izglītības līmenī) (turpmāk – profesionālās izglītības iestādes), kas veido 49% no kopējā profesionālās izglītības iestāžu skaita un 78% no kopējā izglītojamo skaita.
 

8.2. Cita informācija

Pasākumam ir netieši pozitīva ietekme uz horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” ievērošanu.
Noteikumu projektā paredzēts, ka finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā uzkrāj datus par projekta ietekmi uz noteiktiem horizontālā principa rādītājiem. Projektu iesniegumu atlasē tiks vērtēts (ir noteikts projektu iesniegumu vērtēšanas metodikā) vai projektu ietvaros paredzētas vispārīgas un specifiskas darbības, lai tādejādi veicinātu personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un tiesības. 
Datu uzkrāšanā un darbību īstenošanā finansējuma saņēmējs izmanto Labklājības ministrijas un Tieslietu ministrijas izstrādātās vadlīnijas “Horizontālais princips “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” vadlīnijas īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027) (Pieejamas: https://www.lm.gov.lv/lv/vadlinijas-horizontala-principa-vienlidziba-ieklausana-nediskriminacija-un-pamattiesibu-ieverosana-istenosanai-un-uzraudzibai-2021-2027 )

Pasākuma ietvaros tiks īstenotas vispārīgas un specifiskas horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana", kas veicina personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un tiesības: 
Vispārīgas HP darbības:
- projekta tīmekļa vietnē tiks norādīta informācija par projekta darbību īstenošanas vietas piekļūstamību cilvēkiem ar invaliditāti un funkcionāliem traucējumiem, vecākiem ar maziem bērniem un senioriem;
- projekta vadības un īstenošanas personāla atlase tiks nodrošināta bez jebkādas tiešas vai netiešas diskriminācijas, veicina mazāk pārstāvētā dzimuma piesaisti, personu ar invaliditāti piesaisti un nediskriminē pēc rases, etniskās izcelsmes, dzimuma, vecuma, invaliditātes, reliģiskās, pārliecības, seksuālās orientācijas vai citiem apstākļiem;
- projekta vadības un īstenošanas procesā personām ar invaliditāti tiks nodrošināta piekļūstamība, tostarp, pielāgota darba vieta un pielāgotas informācijas un komunikācijas tehnoloģijas;
Specifiskas HP darbības: 
- attālinātā un tiešsaistes mācību procesa nodrošināšanai nodrošināts tāds IKT aprīkojums, tostarp tā lietotāja saskarne, kas ietver iespējas, elementus un funkcijas, kas personām ar invaliditāti ļauj produktam piekļūt, to uztvert, lietot, saprast un vadīt, nodrošinot izglītības procesā būtisko elementu piekļūstamību, izmantojot vairāk par vienu sensoro kanālu (tas ietver to, ka nodrošina alternatīvas iespējas vizuāliem, audio, runas un taustāmiem elementiem u.c.);
- tiks izstrādāti digitāli pakalpojumi vai programmas, kur ir veikta informācijas pielāgošana specifisko lietotāju grupām (personām ar redzes, dzirdes un garīga rakstura traucējumiem);
- papildus būvnormatīvā LBN 200-21 noteiktajam, projekta ietvaros tiks īstenotas labās prakses darbības, kas īpaši veicina vides piekļūstamību cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem;
plānojot būves dizainu, tiks ņemts vērā daudzveidības un iekļaušanas princips, balstoties uz cilvēku ar invaliditāti vajadzībām ne vien uz fizisku piekļūšanu būvei, bet arī uz specifiskām vajadzībām attiecībā uz būves noformējumu, lietojamību un funkciju;
- projekta ietvaros tiks nodrošinātas vides piekļūstamības ekspertu konsultācijas, tās paredzot projektēšanas un būvniecības procesā (attiecīgi pievienojot dokumentus, piem. konsultāciju protokolus u.c.);
- projektēšanas laikā un pirms objekta nodošanas ekspluatācijā publiskajai infrastruktūrai tiks veikts vides un informācijas piekļūstamības pašnovērtējums, kur iegūto punktu skaits nav zemāks par 8 (LM vides un informācijas piekļūstamības pašnovērtējuma metodika pieejama šeit: https://www.lm.gov.lv/lv/vides-pieklustamibas-pasnovertejums ).
 
Pielikumi