21-TA-27: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 17. februāra noteikumos Nr. 152 "Lopbarības augu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Spēkā stājusies Komisijas 2021.gada 8.marta Īstenošanas Direktīva (ES) 2021/415, ar ko groza Padomes Direktīvu 66/401/EEK un 66/402/EEK, lai konkrēto sēklu un nezāļu sugu taksonomiskās grupas un nosaukumus pielāgotu jaunākajām zinātnes un tehniskām atziņām (turpmāk - Direktīva 2021/415).
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams ieviest iniciatīvas, ko ieteikuši speciālisti, kas darbojas sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības jomā, kā arī nepieciešami noteikumu redakcionāli uzlabojumi.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumos ieviest Direktīvas 2021/415 prasības, kā arī noteikumus redakcionāli labot ņemot vērā jaunākos atzinumus saistībā ar pākšaugu sēklaudzēšanu un dokumentu apriti saistībā ar pārvaldības sistēmu digitalizāciju (dienesta un privātā sektora).
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Noteikumu projekts stājas spēkā parastajā kārtībā, bet noteikuma projekta punkti, kuros ir noteiktas direktīvu prasības, attiecīgajos datumos.
Direktīvas 2021/415 prasības stājās spēkā - 2022.gada 1.februārī.
Direktīvas 2021/415 prasības stājās spēkā - 2022.gada 1.februārī.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd spēkā ir Ministru kabineta 2009. gada 17. februāra noteikumi Nr. 152 "Lopbarības augu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi" (turpmāk - noteikumi). Noteikumus nepieciešams papildināt ar jaunākajām zinātniskajām pieejām un metodēm, kā arī veikt redakcionālus labojumus un papildināt ar normām, kas uzlabo un veicina Valsts augu aizsardzības dienesta (turpmāk - dienests) pārbaudes.
Lai risinātu problēmas nepieciešams izstrādāt un sagatavot Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 17. februāra noteikumos Nr. 152 "Lopbarības augu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"” (turpmāk – noteikumu projekts).
Lai risinātu problēmas nepieciešams izstrādāt un sagatavot Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 17. februāra noteikumos Nr. 152 "Lopbarības augu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"” (turpmāk – noteikumu projekts).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā ir stājusies Direktīva 2021/415, kurā pārņemtas jaunākās zinātnes atziņas un pārskatīti raupjās auzenes un ložņu vārpatas botāniskie nosaukumi saskaņā ar Aļģu, sēņu un augu starptautiskās nomenklatūras kodeksa (International Code of Nomenclature for algae, fungi, and plants) noteikumiem.
Pēc pārskatīšanas raupjās auzenes botāniskais nosaukums ir nomainīts uz Festuca trachyphylla (Hack). Hack., jo tas bija atbilstoši publicēts pirms nosaukuma Festuca trachyphylla (Hack.) Krajina. Ložņu vārpatas botāniskais nosaukums Elytrigia repens nebija atbilstoši publicēts. Tā vietā par šīs sugas atbilstošo botānisko nosaukumu ir noteikts Elymus repens.
Pēc pārskatīšanas raupjās auzenes botāniskais nosaukums ir nomainīts uz Festuca trachyphylla (Hack). Hack., jo tas bija atbilstoši publicēts pirms nosaukuma Festuca trachyphylla (Hack.) Krajina. Ložņu vārpatas botāniskais nosaukums Elytrigia repens nebija atbilstoši publicēts. Tā vietā par šīs sugas atbilstošo botānisko nosaukumu ir noteikts Elymus repens.
Risinājuma apraksts
Šī jaunākā zinātniskā atziņa, kas ietverta Direktīvā 2021/415, par raupjās auzenes botānisko nosaukumu tiek pārņemta noteikumos.
Dienests veiks izmaiņas Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmā (turpmāk – KUVIS) Zemkopības ministrijas esošā budžeta ietvaros.
Ložņu vārpatas botāniskais nosaukums Elymus repens jau šobrīd tiek izmantots noteikumos, tādēļ šī prasība nav vairs jāpārņem.
Direktīvas 2021/415 prasības tiek pārņemtas noteikumu 19.7.apakšpunktā un 11., 12. un 26. pielikumā.
Dienests veiks izmaiņas Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmā (turpmāk – KUVIS) Zemkopības ministrijas esošā budžeta ietvaros.
Ložņu vārpatas botāniskais nosaukums Elymus repens jau šobrīd tiek izmantots noteikumos, tādēļ šī prasība nav vairs jāpārņem.
Direktīvas 2021/415 prasības tiek pārņemtas noteikumu 19.7.apakšpunktā un 11., 12. un 26. pielikumā.
Problēmas apraksts
Attīstoties digitalizācijai un dokumentu pārvaldības sistēmai, dienests ir mainījis KUVIS dokumentu aprites sistēmu. Patlaban lauku apskates protokolu kopijas tiek saglabātas elektroniskā veidā. Tās vairs netiek uzglabātas papīra formātā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 56. punktā svītro prasību par dienestā paliekošā papīra dokumenta (lauku apskates protokola eksemplārs) saglabāšanu.
Problēmas apraksts
Latvijā sēklu kvalitātes analīzes tiek veiktas dienesta Nacionālajā sēklu kontroles laboratorijā (turpmāk - NSKL) atbilstoši Starptautiskās sēklu kontroles asociācijas (ISTA) noteikumiem. NSKL strādā saskaņā ar Sēklu un šķirņu aprites likuma un citu sēklaudzēšanu un sēklu apriti regulējošo normatīvo aktu prasībām, vienlaikus nodrošinot patērētāju interešu aizsardzību. Sēklu paraugu noņemšana, kvalitātes noteikšanas analīzes un ISTA sertifikātu izsniegšana tiek veikta saskaņā ar Starptautiskās sēklu kontroles asociācijas paredzētajiem noteikumiem un metodēm. Dienesta tīmekļvietnes sadaļā “Starptautiskās metodes” ir informācija par izmantotajām metodēm un procedūrām,kas izstrādātas uz ISTA noteikumu pamata, bet ne tieši ISTA noteikumi.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 62.2. apakšpunktā tiek veikti precizējumi, lai noteikumu lietotājiem būtu skaidrs, ka dienesta tīmekļvietnē ir informācija par tām metodēm un procedūrām, kas izstrādātas uz ISTA noteikumu pamata un, ko izmanto dienests, lai nodrošinātu sēklu sertifikāciju.
Problēmas apraksts
Šobrīd noteikumos nav noteikts, ka Latvijā vienā saimniecībā novāktām sēklām, kas paredzētas sertificēšanai citā saimniecībā, līdz ar etiķeti ir nepieciešams pievienot arī pavaddokumentu. Šīs prasības neesamība ir redakcionāla nepilnība, ko nepieciešams labot, jo pavaddokuments šādām partijām tiek pievienots jau šobrīd. Ir nepieciešams nodrošināt sēklu partijas ar visu saistošo informāciju, lai pārvietojot sēklu partijas uz citu saimniecību, varētu pabeigtu šo sēklu partiju sertifikāciju. Visa nepieciešamā informācija par sēklu partiju ir jānorāda pavaddokumentā. Pavaddokumentā norādāmā informācija jau šobrīd ir noteiktas noteikumu 19.pielikumā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 96.5. apakšpunkts, kurā noteikti nosacījumi par sēklu sertifikāciju sēklām, kas nav līdz galam sertificētas, tiek papildināts ar prasību pievienot sēklu partijai pavaddokumentu.
Problēmas apraksts
Noteikumu 146. punktā ir noteikts, ka reģistrētā persona kārto sēklu uzskaites žurnālu. Saskaņā ar Sēklu un šķirņu aprites likuma 6.panta pirmās daļas 6.punktu, tirgotājam ir pienākums nodrošināt uzskaites dokumentu kārtošanu, lai Valsts augu aizsardzības dienesta inspektoram būtu pieejama informācija par visiem sēklu aprites posmiem. Pamatojoties uz šo prasību tirgotājam ir jāsniedz informācija par trešajām personām pārdotām sēklām.
Noteikumu 146.punktā ir minēts, ka pierakstus pareizību sēklu uzskaites žurnālā apliecina ar parakstu. Sēklu žurnāls var būt veidots un uzturēts elektroniskā formātā.
Noteikumu 146.punktā ir minēts, ka pierakstus pareizību sēklu uzskaites žurnālā apliecina ar parakstu. Sēklu žurnāls var būt veidots un uzturēts elektroniskā formātā.
Risinājuma apraksts
Redakcionāli tiek labots 146.punkts, lai atbilstu pašreizējām tehnoloģiskajām iespējām un papildināts ar sēklu pircēju identificējošu informāciju.
Problēmas apraksts
OECD sēklu shēmu pamatprasībās ir noteikts, ka sertificētu sēklu pēcpārbaudes procentuālo daļu nosaka valsts izraudzītā iestāde. Sēklu pēcpārbaudes procentuālās daļas līmenis parasti ir robežās no 5 līdz 10 procentiem, bet tad, ja novērots augsts neatbilstību risks, pēcpārbaužu līmenis var sasniegt 25 procentus no sertificēto sēklu partiju daudzuma.
Līdz šim Latvijā pēcpārbaužu līmenis bija noteikts ne mazāk kā 20 procentiem no sertificētu (C) kategorijas sēklu partijām. Tā kā pēcpārbaudes rezultāti ir bijuši pietiekoši kvalitatīvi, tikai ar atsevišķām neatbilstībām un ņemot vērā to, ka C kategorijas sēkla tiek izmantota lauksaimniecības produkcijas ieguvei (nevis sēklaudzēšanai), tad ir iespēja samazināt pēcpārbaužu līmeni, kas būs noteikts ne mazāk kā 10 procentiem no sertificētu (C) kategorijas sēklu partijām.
Līdz šim Latvijā pēcpārbaužu līmenis bija noteikts ne mazāk kā 20 procentiem no sertificētu (C) kategorijas sēklu partijām. Tā kā pēcpārbaudes rezultāti ir bijuši pietiekoši kvalitatīvi, tikai ar atsevišķām neatbilstībām un ņemot vērā to, ka C kategorijas sēkla tiek izmantota lauksaimniecības produkcijas ieguvei (nevis sēklaudzēšanai), tad ir iespēja samazināt pēcpārbaužu līmeni, kas būs noteikts ne mazāk kā 10 procentiem no sertificētu (C) kategorijas sēklu partijām.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams samazināt šo līmeni līdz 10 procentiem, jo tiek veikts pārāk liels kontroļu daudzums ražojošiem sējumiem, kas nav paredzēti tālākai sēklaudzēšanai. Nepieciešams nodrošināt pietiekošu uzraudzību un samērību, tāpēc pēcpārbaužu līmeni nevar strauji samazināt līdz vēl zemākam līmenim. Samazinot pēcpārbaužu līmeni, tiek samazināti arī valsts izdevumi, kas paredzēti sēklu pēcpārbaudēm.
Grozīts tiek noteikumu 152.2. apakšpunkts.
Grozīts tiek noteikumu 152.2. apakšpunkts.
Problēmas apraksts
Šobrīd noteikumos ir noteikts, ka dienests katru gadu līdz 20. aprīlim apkopo informāciju par iesniegtajiem iesniegumiem, kuros norādītā dīgtspēja ir vairāk nekā par 10 procentiem zemāka nekā noteikts noteikumu 12. pielikumā, un informē Nacionālo augu šķirņu padomi, norādot kopējo iesniegumu skaitu pa sugām un šķirnēm, partiju skaitu, kopējo sēklu apjomu un konstatēto dīgtspēju.
Tā kā pākšaugus sēj daudz ātrāk nekā pārējās lopbarības augu sugas, tad dienestam ir nepieciešams ātrāk apkopot informāciju par iesniegumiem, kuros pākšaugiem norādītā dīgtspēja ir vairāk nekā par 10 procentiem zemāka nekā noteikumos norādītā minimālā sēklu dīgtspēja, un informēt Nacionālo augu šķirņu padomi, norādot kopējo iesniegumu skaitu pa sugām un šķirnēm, partiju skaitu, kopējo sēklu apjomu un konstatēto dīgtspēju.
Tā kā pākšaugus sēj daudz ātrāk nekā pārējās lopbarības augu sugas, tad dienestam ir nepieciešams ātrāk apkopot informāciju par iesniegumiem, kuros pākšaugiem norādītā dīgtspēja ir vairāk nekā par 10 procentiem zemāka nekā noteikumos norādītā minimālā sēklu dīgtspēja, un informēt Nacionālo augu šķirņu padomi, norādot kopējo iesniegumu skaitu pa sugām un šķirnēm, partiju skaitu, kopējo sēklu apjomu un konstatēto dīgtspēju.
Risinājuma apraksts
Noteikumos paredzēts, ka turpmāk dienestam līdz 1.martam būs jāapkopo informācija par iesniegumiem, kuros pākšaugiem norādītā dīgtspēja ir vairāk nekā par 10 procentiem zemāka nekā noteikumos norādītā minimālā sēklu dīgtspēja, un jāinformē Nacionālo augu šķirņu padomi, norādot kopējo iesniegumu skaitu pa sugām un šķirnēm, partiju skaitu, kopējo sēklu apjomu un konstatēto dīgtspēju. Noteikumos tiek labots 74. punkts.
Problēmas apraksts
Šobrīd spēkā ir noteikumi, kuru jaunākā grozījumu redakcija ir spēkā no 2020.gada 1. jūnija. Veicot grozījumus ir pieļautas redakcionālas kļūdas, kuras nepieciešams labot šajos grozījumos.
Kā arī nepieciešams uzlabot noteikumos izmantoto terminoloģiju, jo netiek izmantots termins "partijas masas lielums", bet vienkārši "partijas masa".
Kā arī nepieciešams uzlabot noteikumos izmantoto terminoloģiju, jo netiek izmantots termins "partijas masas lielums", bet vienkārši "partijas masa".
Risinājuma apraksts
Nepieciešams redakcionāli labot noteikumu 9. punktu, jo šajā punktā ir atsauce uz 8.6. apakšpunktu, bet šāda apakšpunkta vairs nav, un ir jāatsaucas uz noteikumu 8.4. apakšpunktu.
Nepieciešams veikt redakcionālus uzlabojumus 64. un 65. punktā, kuros svītrots vārds "lielums" un noteikumu teksts padarīts atbilstošāks izmantotajai terminoloģijai.
Nepieciešams veikt redakcionālus uzlabojumus 64. un 65. punktā, kuros svītrots vārds "lielums" un noteikumu teksts padarīts atbilstošāks izmantotajai terminoloģijai.
Problēmas apraksts
Patlaban ir noteikts, ka pupu un zirņu, kā arī vīķu un lupīnu sēklām, kas nav apstrādātas ar biopreparātiem, augu aizsardzības līdzekļiem vai citām ķīmiskām vielām, atkārtotas pārbaudes termiņš, skaitot no dīgtspējas analīzes pabeigšanas dienas ir divi vai viens gads, ja mitrums sēklās nepārsniedz 15,0% un trīs mēnešus, ja pārsniedz 15.0% mitruma. Ņemot vērā praktisko pieredzi, jāsecina, ka pupas un zirņus, kā arī vīķus un lupīnas, vairākkārt attīrot un žāvējot, tie tiek traumēti (šķelti), kā rezultātā samazinās dīgtspēja un iespējamais ražas lielums.
Zirņiem un pupām, kā arī vīķiem un lupīnām palielināms sēklu mitruma rādītājs viena gada un trīs mēnešu atkārtotajam pārbaudes termiņam līdz 16,0 %, jo paaugstinot mitrumu par vairāk procentiem būtiski samazinātos sēklu dīgtspēja. 16,0% ir maksimālais līmenis vienam gadam, līdz kuram var paaugstināt mitrumu, tādejādi saglabājot sēklu kvalitāti, kas balstīts uz zinātnieku ieteikumiem un praktisko pieredzi. Palielinot mitrumu vairāk par 16 % uz sēklām un sēklās esošie patogēni var sākt darbību un celt temperatūru, kas veicina sēklu bojāšanos, kā arī kaitēkļiem būtu vieglāk bojāt sēklas materiālu, jo sēklu sēklapvalki ir mīkstāki nekā, ja sēklu mitrums ir mazāks. Patogēnu darbības rezultātā, pieaug brīvo taukskābju saturs, kas skar krāsas un garšas izmaiņas.
Zirņiem un pupām, kā arī vīķiem un lupīnām palielināms sēklu mitruma rādītājs viena gada un trīs mēnešu atkārtotajam pārbaudes termiņam līdz 16,0 %, jo paaugstinot mitrumu par vairāk procentiem būtiski samazinātos sēklu dīgtspēja. 16,0% ir maksimālais līmenis vienam gadam, līdz kuram var paaugstināt mitrumu, tādejādi saglabājot sēklu kvalitāti, kas balstīts uz zinātnieku ieteikumiem un praktisko pieredzi. Palielinot mitrumu vairāk par 16 % uz sēklām un sēklās esošie patogēni var sākt darbību un celt temperatūru, kas veicina sēklu bojāšanos, kā arī kaitēkļiem būtu vieglāk bojāt sēklas materiālu, jo sēklu sēklapvalki ir mīkstāki nekā, ja sēklu mitrums ir mazāks. Patogēnu darbības rezultātā, pieaug brīvo taukskābju saturs, kas skar krāsas un garšas izmaiņas.
Risinājuma apraksts
Zirņiem un pupām, kā arī vīķiem un lupīnām palielina sēklu mitruma rādītājus viena gada un trīs mēnešu atkārtotajam pārbaudes termiņam līdz 16,0 %. Labots tiek šo noteikumu 19.1 pielikums.
Problēmas apraksts
Miežabrālis Phalaris arundinacea L. ir lopbarības augu suga, kas nav iekļauta Padomes 1966. gada 14. jūnija Direktīvas 66/401/EEK par lopbarības augu sēklu tirdzniecību (turpmāk - Direktīva 66/401) sugu sarakstā un Direktīva 66/401 nenosaka sēklaudzēšanas un tirdzniecības prasības miežabrālim. Prasības miežabrāļa sēklaudzēšanai un tirdzniecībai ir noteiktas noteikumos. Tā kā nav īpaši nodalītas prasības miežabrāļa sēklu etiķetēšanai, tad šobrīd miežabrāļa sēklu iesaiņojuma oficiālā etiķete ir ar norādi "Eiropas Savienības tiesību akti" vai "ES tiesību akti". Šī norāde miežabrāļa sēklu iesaiņojuma oficiālā etiķetē nav nepieciešama, jo Direktīvā 66/401 tas nav noteikts.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 16. un 17. pielikums tiek papildināts ar piezīmi, kas atbrīvo no nepieciešamības miežabrāļa sēklu iesaiņojumu oficiālajā etiķetē ievietot norādi "Eiropas Savienības tiesību akti" vai "ES tiesību akti".
Problēmas apraksts
Šobrīd noteikumos ir noteikta lopbarības augu suga - daudzziedu airene, viengadīgā (Lolium multiflorum Lam.), bet ne visas daudzziedu airenes, kas tiek audzētas Latvijā ir viengadīgas. Latvijas sēklaudzēšanā paradās divas aireņu pasugas - Lolium multiflorum Lam. spp. italicum (A. Br.) Vokart syn. Lolium multiflorum Lam. ssp. non alternativum un Lolium multiflorum Lam. spp. westerwoldicum Wittmt. syn. Lolium multiflorum Lam. ssp. alternativum.
Eiropas Savienības augu šķirņu datubāzē ir nodalītas divas daudzziedu aireņu apakšgrupas (pasugas) - L. multiflorum Ssp. alternativum un L. multiflorum Ssp. non alternativum. Lai uzlabotu un vienkāršotu dienesta informācijas apriti ar ES institūcijām un precīzāk tiktu veiktas statistikas uzskaites attiecībā uz daudzziedu airenēm, nepieciešams noteikumus papildināt ar daudzziedu airenes pasugām.
Eiropas Savienības augu šķirņu datubāzē ir nodalītas divas daudzziedu aireņu apakšgrupas (pasugas) - L. multiflorum Ssp. alternativum un L. multiflorum Ssp. non alternativum. Lai uzlabotu un vienkāršotu dienesta informācijas apriti ar ES institūcijām un precīzāk tiktu veiktas statistikas uzskaites attiecībā uz daudzziedu airenēm, nepieciešams noteikumus papildināt ar daudzziedu airenes pasugām.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams papildināt noteikumu pielikumus ar daudzziedu airenes Lolium multiflorum Lam. pasugām - daudzziedu airene (Itāļu airene) L. multiflorum ssp. non alternativum un viengadīgā daudzziedu airene (Vestervaldes airene) L. multiflorum ssp. alternativum. Papildināti tiek noteikumu 11., 12. un 26. pielikums.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Komerclikuma 18. pantu termins "uzņēmums" apzīmē organizatoriski saimniecisku vienību un nevis komercdarbības vai saimnieciskās darbības subjektu līdz ar to nepieciešams svītrot šo terminu no noteikumu 8.8.2. apakšpunkta, lai nodrošinātu termina "juridiskā persona" nepārprotamu pielietojumu.
Komercreģistrs ir viens no Latvijas Republikas Uzņēmu reģistra vestajiem reģistriem, kurā ieraksta komersantus. Tā kā nav ierobežots juridisko personu loks, kas var iegādāties sēklas materiālu, tad nepieciešams no noteikumiem svītrot atsauci uz komercreģistru.
Komercreģistrs ir viens no Latvijas Republikas Uzņēmu reģistra vestajiem reģistriem, kurā ieraksta komersantus. Tā kā nav ierobežots juridisko personu loks, kas var iegādāties sēklas materiālu, tad nepieciešams no noteikumiem svītrot atsauci uz komercreģistru.
Risinājuma apraksts
Atsauce uz uzņēmumu svītrota no 8.8.2. apakšpunkta, kā arī atsauce uz komercreģistru svītrota no noteikumu 8.8.2. apakšpunkta, 2. un 22. pielikuma.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz tām fiziskām personām, kas reģistrētas Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā un nodarbojas ar lopbarības augu sēklaudzēšanu un tirgošanu vai sēklu sagatavošanu, vai saiņošanu.
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz lopbarības augu sēklaudzētājiem un tirgotājiem vai sēklu sagatavotājiem vai saiņotājiem, kas reģistrēti Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Tiek sakārtota nozare un uzlabots normatīvais regulējums.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2007. gada 13. februāra noteikumi Nr. 120 "Labības sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi".
Pamatojums un apraksts
Lai pārņemtu Komisijas Īstenošanas direktīvas (ES) 2021/415 (2021. gada 8. marts), ar ko groza Padomes Direktīvu 66/401/EEK un 66/402/EEK, lai konkrēto sēklu un nezāļu sugu taksonomiskās grupas un nosaukumus pielāgotu jaunākajām zinātnes un tehniskām atziņām, prasības, nepieciešams veikt grozījumus arī Ministru kabineta 2007. gada 13. februāra noteikumos Nr. 120 "Labības sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021L0415
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 8. marta Īstenošanas direktīva (ES) 2021/415, ar ko groza Padomes Direktīvu 66/401/EEK un 66/402/EEK, lai konkrēto sēklu un nezāļu sugu taksonomiskās grupas un nosaukumus pielāgotu jaunākajām zinātnes un tehniskām atziņām.
Apraksts
Direktīva 2021/415 stājas spēkā 2022.gada 1.februārī. Ar šo direktīvu 2021/415 tiek pārņemtas jaunākās zinātniskās un tehniskās atziņas par lopbarības augu nosaukumiem.
ES tiesību akta CELEX numurs
01966L0401-20200216
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 1966. gada 14. jūnija Direktīva 66/401/EEK par lopbarības augu sēklu tirdzniecību.
Apraksts
Pamata direktīva, uz kuras pamata veidoti lopbarības augu noteikumi. Grozot noteikumu vienības, nepieciešams attēlot attiecīgos Direktīvas 66/401 pantus un punktus.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Noteikumu projekts papildināts ar ESAO sēklu shēmas 2021, II daļas (Uz sēklu shēmām attiecināmie noteikumi un norādījumi), A iedaļas (Informācija, kas attiecas uz visām shēmām. Kopīgie noteikumi un norādījumi), 8. punkta (Sēklu pēcpārbaudes testi), 8.1. apakšpunkta (Testēšanas procedūras), 8.1.2. apakšpunkta prasībām, kas nosaka, ka sēklu partiju pēcpārbaudes līmenis var būt lielāks par 10 procentiem, kad varētu būt sēklu partiju neatbilstības risks.
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 8. marta Īstenošanas direktīva (ES) 2021/415, ar ko groza Padomes Direktīvu 66/401/EEK un 66/402/EEK, lai konkrēto sēklu un nezāļu sugu taksonomiskās grupas un nosaukumus pielāgotu jaunākajām zinātnes un tehniskām atziņām.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2021/415 1.panta 2.punkts
Noteikumu 12.pielikums.
Ložņu vārpatas botāniskais nosaukums Elymus repens jau šobrīd tiek izmantots noteikumos, tādēļ šī prasība nav vairs jāpārņem.
Ložņu vārpatas botāniskais nosaukums Elymus repens jau šobrīd tiek izmantots noteikumos, tādēļ šī prasība nav vairs jāpārņem.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts direktīvā.
Direktīvas 2021/415 3.pants
Norma netiek pārņemta, jo ir noteikta direktīvas spēkā stāšanās un piemērošanas kārtība.
-
-
Direktīvas 2021/415 4.pants
Norma netiek pārņemta, jo ir noteikta direktīvas spēkā stāšanās kārtība.
-
-
Direktīvas 2021/415 5.pants
Norma netiek pārņemta, jo norādīti adresāti.
-
-
Direktīvas 2021/415 1. panta 1.punkts
Noteikumu projekta 1.3., 1.13., 1.16., 1.17. un 1.22. apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts direktīvā.
Direktīvas 2021/415 2.panta 1.punkts
Tiks pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2007. gada 13. februāra noteikumos Nr. 120 "Labības sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi" (turpmāk - noteikumi nr. 120).
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts direktīvā.
Direktīvas 2021/415 2.panta 2.punkts
Tiks pārņemts ar grozījumiem noteikumos Nr. 120.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts direktīvā.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra Ministru kabineta instrukcijai Nr.1 “Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu”.
Cita informācija
Nav.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 1966. gada 14. jūnija Direktīva 66/401/EEK par lopbarības augu sēklu tirdzniecību.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 66/401 IV pielikuma A daļas, 1.punkta, a) apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.16. apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts direktīvā.
Direktīvas 66/401 IV pielikuma A daļas, 1.punkta, b) apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.17. apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts direktīvā.
Direktīvas 66/401 15.panta 2.punkts
Noteikumu projekta 1.8. apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts direktīvā.
Direktīvas 66/401 7.panta 2. punkts
Noteikumu projekta 1.5. un 1.6. apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts direktīvā.
Direktīvas 66/401 III pielikums
Noteikumu projekta 1.5., 1.6. un 1.14. apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts direktīvā.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra Ministru kabineta instrukcijai Nr.1 “Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu”.
Cita informācija
Nav.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienestsNevalstiskās organizācijas
Biedrība Zemnieku saeima, Latvijas Sēklaudzētāju asociācija, Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padomeCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
TAP portālā nav saņemti priekšlikumi vai iebildumi.
Zemnieku Saeimai, Latvijas sēklaudzētāju asociācijai un Lauksaimniecības organizācijas sadarbības padomei (turpmāk - Nevalstiskās organizācijas) tika nosūtīts e-pasts par plānotajiem grozījumiem noteikumu projektā. Nevalstiskajām organizācijām nebija priekšlikumu vai iebildumu par plānotajiem grozījumiem noteikumu projektā.
Zemnieku Saeimai, Latvijas sēklaudzētāju asociācijai un Lauksaimniecības organizācijas sadarbības padomei (turpmāk - Nevalstiskās organizācijas) tika nosūtīts e-pasts par plānotajiem grozījumiem noteikumu projektā. Nevalstiskajām organizācijām nebija priekšlikumu vai iebildumu par plānotajiem grozījumiem noteikumu projektā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts augu aizsardzības dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Noteikumos paredzēts, ka turpmāk dienestam līdz 1.martam būs jāapkopo informācija par iesniegumiem, kuros pākšaugiem norādītā dīgtspēja ir vairāk nekā par 10 procentiem zemāka nekā noteikumos norādītā minimālā sēklu dīgtspēja, un jāinformē Nacionālo augu šķirņu padomi, norādot kopējo iesniegumu skaitu pa sugām un šķirnēm, partiju skaitu, kopējo sēklu apjomu un konstatēto dīgtspēju.
Tik samazināts sēklu partiju pēcpārbaudes apjoms sertificētu (C) kategorijas sēklu partijām no 20 procentiem uz 10 procentiem, kas jāveic dienestam.
Tik samazināts sēklu partiju pēcpārbaudes apjoms sertificētu (C) kategorijas sēklu partijām no 20 procentiem uz 10 procentiem, kas jāveic dienestam.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Jā
Turpmāk dienests neuzglabās lauku apskates protokola eksemplāru papīra formātā, bet tas tiks uzglabāts digitāli.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi