Anotācija (ex-ante)

22-TA-1953: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 30. maija noteikumos Nr. 295 "Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir iekļaut prasības, kas izriet no ES normatīvo aktu grozījumiem un papildinājumiem saistībā ar nepieciešamību periodiskās tehniskās apskates ietvaros pārbaudīt “eZvana” sistēmas (numura “112” ārkārtas izsaukums no transportlīdzekļa) esamību un funkcionalitāti, un aizstāt līdzšinējo riteņtraktoru kategoriju klasifikāciju ar jaunu riteņtraktoru kategoriju klasifikāciju, kā arī precizēt minimālās prasības tehniskās kontroles inspektoru kompetencei, nosakot nepieciešamību pēc derīgas transportlīdzekļa vadītāja apliecības.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2017.gada 30.maija noteikumi Nr.295 „ Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa” (turpmāk – Noteikumi) neparedz nepieciešamību periodiskās tehniskās apskates ietvaros pārbaudīt “eZvana” sistēmas (numura “112” ārkārtas izsaukums no transportlīdzekļa) esamību un funkcionalitāti un ietver neaktuālu riteņtraktoru kategoriju klasifikāciju. Tāpat būtiski noteikt prasību tehniskās kontroles inspektoriem pēc derīgas atbilstošas kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecības, jo tehniskās apskates ietvaros tehniskās kontroles inspektors tehniskās apskates stacijas teritorijā un telpās vada pārbaudāmo transportlīdzekli.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā “112” izsaukšanai paredzētā transportlīdzekļa "eZvana" sistēma ir neatliekamās palīdzības sistēma, to jāraksturo augstākajam iespējamajam uzticamības līmenim. Līdz ar to būtu jānodrošina minimālā datu kopuma un balss pārraides precizitāte un kvalitāte, un būtu jāizstrādā vienots testēšanas režīms, lai nodrošinātu “112” izsaukšanai paredzētās transportlīdzekļa "eZvana" sistēmas ilgmūžību un noturību. Ņemot vērā minēto, saskaņā ar Direktīvu 2014/45/ES būtu periodiski jāveic "eZvana" pārbaudes tehniskās apskates ietvaros.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 1. un 4.pielikumā tiek pārņemts Komisijas 2021. gada 9. jūlija Deleģētās Direktīvas (ES) 2021/1717, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2014/45/ES 1.panta 3.punkts. Noteikumu projekts paredz attiecīgi grozīt Noteikumu 1.pielikumu II sadaļu, pievienojot jaunus kodus 7.13., 7.13.1., 7.13.2. un 7.13.3. par "eZvana" sistēmu ar pārbaudāmo pozīciju sarakstu, metodēm, neatbilstības cēloņiem un trūkumu novērtējumiem un Noteikumu 4. pielikumā papildina pārbaudāmo pozīciju sarakstu ar minētajiem jaunajiem kodiem.
Problēmas apraksts
Lai nerastos situācija, kad transportlīdzekļa tehniskās kontroles inspektoram nav atbilstošas kategorijas vadītāja apliecības vai ir vadītāja apliecība, bet personai piemērots transportlīdzekļa vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegumu, Noteikumi jāpapildina ar prasību, kas paredz, ka transportlīdzekļu tehniskās kontroles inspektoram jābūt derīgai atbilstošas kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecībai, kas dotu personai tiesības tehniskās apskates ietvaros tehniskās apskates stacijas teritorijā un telpās vadīt pārbaudāmo transportlīdzekli.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 3.pielikums tiek papildināts ar prasību, ka transportlīdzekļu tehniskās kontroles inspektoram jābūt derīgai atbilstošas kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecībai.
Problēmas apraksts
Noteikumos ir pārņemtas tiesību normas no Eiropas Parlamenta un Padomes 2014.gada 3.aprīļa Direktīvas 2014/47/ES par Savienībā izmantotu komerciālo transportlīdzekļu tehniskajām pārbaudēm uz ceļiem un par Direktīvas 2000/30/EK atcelšanu (turpmāk – Direktīva 2014/47/ES). Direktīvu 2014/47/ES piemēro komerciālajiem transportlīdzekļiem, kas atbilst Direktīvas 2014/47/ES 2. panta 1. punktā norādītajām kategorijām. Konkrētās kategorijas tiek noteiktas, atsaucoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2003. gada 26. maija Direktīvu 2003/37/EK, kas attiecas uz tipa apstiprinājumu lauksaimniecības vai mežsaimniecības traktoriem, to piekabēm un maināmām velkamām mašīnām kopā ar to sistēmām, detaļām un atsevišķām tehniskām vienībām (turpmāk – Direktīva 2003/37/EK). Direktīva 2003/37/EK tika atcelta ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 5. februāra Regulu (ES) Nr. 167/2013 par lauksaimniecības un mežsaimniecības transportlīdzekļu apstiprināšanu un tirgus uzraudzību (turpmāk – Regula (ES) Nr. 167/2013 ). Ņemot vērā izmaiņas transportlīdzekļa kategorijas apzīmējumos, kuras izriet no Direktīvas 2003/37/EK atcelšanas ar Regulu (ES) Nr. 167/2013, nepieciešams atjaunināt Direktīvas 2014/47/ES 2. panta 1. punktā un IV pielikuma 6. punktā minētās transportlīdzekļu kategorijas.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 4.pielikumā 6.punktā tiek pārņemta Komisijas 2021. gada 29. jūnija Deleģētā Direktīvas (ES) 2021/1716, ar ko attiecībā uz transportlīdzekļa kategorijas apzīmējumu izmaiņām, kas izriet no tipa apstiprināšanas tiesību aktu grozījumiem, groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2014/47/ES 1.panta 2) punkts, proti, Noteikumu 4. pielikums tiek papildināts ar jaunajām riteņtraktoru kategorijām.
Problēmas apraksts
Noteikumu 1.pielikuma 11.3. sadaļā "Bākugunis" norādītas institūcijas, kuru transportlīdzekļiem ir atļauts izmantot mirgojošas sarkanās bākugunis. Iekšlietu ministrija ir izteikusi priekšlikumu precizēt Valsts policijas nosaukumu.
Risinājuma apraksts
No noteikumu 1.pielikuma 11.3. sadaļas A2 punkta tiek svītroti vārdi Iekšlietu ministrijas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvi risinājumi nepastāv.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Prasības ir pamatotas un samērīgas ar nepieciešamību nodrošināt ceļu satiksmes drošību, kas ir būtiska sabiedrības interesēm un valsts kopējai drošībai.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Transportlīdzekļu īpašnieki (arī turētāji, valdītāji), tehniskās kontroles inspektori.
Ietekmes apraksts
Transportlīdzekļu īpašniekiem (turētājiem, valdītājiem) fiziskām personām jārēķinās, ka tehniskās apskates ietvaros tiks pārbaudīta “eZvana” sistēmas (numura “112” ārkārtas izsaukums no transportlīdzekļa) esamība un funkcionalitāte, kas var ietekmēt kopējo transportlīdzekļa tehniskās kontroles novērtējumu. Tehniskās kontroles inspektoriem jāseko savai vadītāja kvalifikācijai, nodrošinot atbilstošas kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecības esamību un tās derīgumu.
Juridiskās personas
  • Transportlīdzekļu īpašnieki (turētāji, valdītāji), tehniskās kontroles pakalpojuma sniegšanas uzņēmumi.
Ietekmes apraksts
Transportlīdzekļu īpašniekiem (turētājiem, valdītājiem) juridiskām personām jārēķinās, ka tehniskās apskates ietvaros tiks pārbaudīta “eZvana” sistēmas (numura “112” ārkārtas izsaukums no transportlīdzekļa) esamība un funkcionalitāte, kas var ietekmēt kopējo transportlīdzekļa tehniskās kontroles novērtējumu. Tehniskās kontroles pakalpojuma sniegšanas uzņēmumiem jānodrošina, ka tehnisko kontroli veic tehniskās kontroles inspektori, kuriem ir derīga atbilstošas kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecība.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
1) 32021L1717
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 9. jūlija Deleģētā direktīva (ES) 2021/1717, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2014/45/ES groza attiecībā uz konkrētu transportlīdzekļu kategoriju apzīmējumu atjaunināšanu un eZvana pievienošanu minētās direktīvas I un III pielikumā iekļautajam pārbaudāmo pozīciju sarakstam, metodēm, neatbilstības cēloņiem un trūkumu novērtējumam (Dokuments attiecas uz EEZ) [publicēta "Eiropas Savienības oficiālajā vēstnesī" L 342, 27.9.2021.]
Apraksts
ES tiesību akta nosaukums pilnībā atspoguļo tā saturu.
ES tiesību akta CELEX numurs
32021L1716
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 29. jūnija Deleģētā Direktīva (ES) 2021/1716, ar ko attiecībā uz transportlīdzekļa kategorijas apzīmējumu izmaiņām, kas izriet no tipa apstiprināšanas tiesību aktu grozījumiem, groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2014/47/ES (Dokuments attiecas uz EEZ) [publicēta "Eiropas Savienības oficiālajā vēstnesī" L 342, 27.9.2021.]
Apraksts
ES tiesību akta nosaukums pilnībā atspoguļo tā saturu.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 9. jūlija Deleģētā direktīva (ES) 2021/1717, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2014/45/ES groza attiecībā uz konkrētu transportlīdzekļu kategoriju apzīmējumu atjaunināšanu un eZvana pievienošanu minētās direktīvas I un III pielikumā iekļautajam pārbaudāmo pozīciju sarakstam, metodēm, neatbilstības cēloņiem un trūkumu novērtējumam (Dokuments attiecas uz EEZ) [publicēta "Eiropas Savienības oficiālajā vēstnesī" L 342, 27.9.2021.]
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas Deleģētās direktīvas (ES) 2021/1717 (2021. gada 9. jūlijs), ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2014/45/ES groza attiecībā uz konkrētu transportlīdzekļu kategoriju apzīmējumu atjaunināšanu un eZvana pievienošanu minētās direktīvas I un III pielikumā iekļautajam pārbaudāmo pozīciju sarakstam, metodēm, neatbilstības cēloņiem un trūkumu novērtējumam 1.panta 3.punkts
Noteikumu projekta 1.pielikuma II sadaļas kodi 7.13., 7.13.1., 7.13.2. un 7.13.3.
Noteikumu projekta 4.pielikuma kodi 7.13., 7.13.1., 7.13.2. un 7.13.3.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 29. jūnija Deleģētā Direktīva (ES) 2021/1716, ar ko attiecībā uz transportlīdzekļa kategorijas apzīmējumu izmaiņām, kas izriet no tipa apstiprināšanas tiesību aktu grozījumiem, groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2014/47/ES (Dokuments attiecas uz EEZ) [publicēta "Eiropas Savienības oficiālajā vēstnesī" L 342, 27.9.2021.]
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas Deleģētās Direktīvas (ES) 2021/1716 (2021. gada 29. jūnijs), ar ko attiecībā uz transportlīdzekļa kategorijas apzīmējumu izmaiņām, kas izriet no tipa apstiprināšanas tiesību aktu grozījumiem, groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2014/47/ES 1.panta 2) punkts.
Noteikuma projekta 4.pielikuma 6.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Komisijas 2021. gada 9. jūlija Deleģētā direktīva (ES) 2021/1717, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2014/45/ES groza attiecībā uz konkrētu transportlīdzekļu kategoriju apzīmējumu atjaunināšanu un eZvana pievienošanu minētās direktīvas I un III pielikumā iekļautajam pārbaudāmo pozīciju sarakstam, metodēm, neatbilstības cēloņiem un trūkumu novērtējumam (Dokuments attiecas uz EEZ) [publicēta "Eiropas Savienības oficiālajā vēstnesī" L 342, 27.9.2021.]

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/12c3a147-b1ff-4873-b8bf-e78ee5e80299

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
  • Valsts policija
  • Tehniskās kontroles pakalpojuma sniedzēji

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

VAS „Ceļu satiksmes drošības direkcija” un Valsts policija normatīvajā aktā noteiktos pienākumus veiks esošā finansējuma ietvaros.
 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
“112” izsaukšanai paredzētā transportlīdzekļa eZvana sistēma ir neatliekamās palīdzības sistēma

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi