24-TA-2055: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Lejas Ķeizari" Baldones pagastā, Ķekavas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām no privātpersonas atsavināt tai piederoša nekustamā īpašuma "Lejas Ķeizari" Baldones pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8025 007 0295) sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 007 0119) daļu 2,7551 ha platībā (pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma "Lejas Ķeizari" Baldones pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8025 007 0295) (turpmāk – Nekustamais īpašums) sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 007 0119) daļu 2,7551 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu, tostarp:
- Zemes vienības daļu aptuveni 1,744 ha platībā, kas nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslas izbūvei;
- Zemes vienības daļu aptuveni 0,6887 ha platībā, kas nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļu izbūvei (pašvaldības ceļu nodalījuma josla);
- Zemes vienības daļu aptuveni 0,3224 ha platībā, kas nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļu izbūvei (pašvaldības ceļu nodalījuma josla).
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu, tostarp:
- Zemes vienības daļu aptuveni 1,744 ha platībā, kas nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslas izbūvei;
- Zemes vienības daļu aptuveni 0,6887 ha platībā, kas nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļu izbūvei (pašvaldības ceļu nodalījuma josla);
- Zemes vienības daļu aptuveni 0,3224 ha platībā, kas nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļu izbūvei (pašvaldības ceļu nodalījuma josla).
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Sākotnēji Zemes vienība atradās nekustamā īpašuma "Ķeizari" Baldones pagastā, Ķekavas novadā, kadastra Nr. 8025 007 0100 (turpmāk - NĪ "Ķeizari") sastāvā, kas sastāvēja no septiņām zemes vienībām un piecām būvēm:
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 007 0119 8,6 ha platībā;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0111 9,1 ha platībā;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 007 0100 11,2 ha platībā un uz tās esošām būvēm ar kadastra apzīmējumiem: 80250070100001 (dzīvojamā māja), 80250070100002 (šķūnis), 80250070100003 (kūts), 80250070100004 (šķūnis), 80250070100006 (tualete),
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 007 0101 6,9 ha platībā;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 007 0102 4,2 ha platībā;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 007 0103 2,2 ha platībā;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 007 0104 1 ha platībā.
NĪ "Ķeizari" ierakstīts Rīgas rajona tiesas Baldones pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 941, īpašuma tiesības nostiprinātas juridiskai personai.
Atsavināšanas procesā NĪ "Ķeizari" sadales rezultātā tika izveidots Nekustamais īpašums, kas šobrīd sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 007 0119 8,6 ha platībā.
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas rajona tiesas Baldones pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000832916, īpašuma tiesības nostiprinātas juridiskai personai (turpmāk – Īpašnieks). Saskaņā ar Likuma 11. pantu, slēdzot pirkuma līgumu par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, Īpašniekam un hipotekārajam kreditoram ir tiesības vienoties par noteiktās atlīdzības sadali, pretējā gadījumā, atlīdzība tiks izmaksāta Likuma 29.2 pantā noteiktajā kārtībā.
Atsavināšanas procesā Nekustamajam īpašumam reģistrēta hipotēka un aizlieguma atzīme bez hipotekārā kreditora rakstiskas piekrišanas nekustamo īpašumu dāvināt, pārdot, mainīt, vai kā citādi atsavināt, sadalīt vai apgrūtināt ar lietu vai saistību tiesībām (turpmāk – Hipotekārais kreditors vai rokasnaudas devējs). Hipotekārais kreditors ir informēts par Nekustamā īpašuma atsavināšanu saskaņā ar Likuma 18. panta pirmo daļu.
Saskaņā ar Likuma 12.1 pantu, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz līgumu, ķīlas tiesību un ar to saistīto aizlieguma atzīmi dzēš bez tās personas piekrišanas, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība.
Atbilstoši Likuma 16. panta pirmajai daļai, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz likumu par konkrētā nekustamā īpašuma atsavināšanu, attiecīgais nekustamais īpašums pāriet valsts vai pašvaldības īpašumā brīvs no visiem apgrūtinājumiem un nastām, kuras nekustamajam īpašumam bija uzliktas saistību rezultātā (tai skaitā dzēšot visas uz šo nekustamo īpašumu ierakstītās parādu saistības, ķīlas tiesības, prasības nodrošinājuma atzīmes, maksātnespējas atzīmes, procesa virzītāju aizliegumus, apgrūtinājumus, kas pieņemti kā nosacījums, īpašumu iegūstot, kā arī uz nomas, īres, uztura un mantojuma līgumu pamata nostiprinātās tiesības) un par kurām institūcija (Satiksmes ministrija) nav tieši paziņojusi, ka tā uzņemas attiecīgos apgrūtinājumus un nastas.
Pēc Zemes vienības sadales un kadastrālās uzmērīšanas Nekustamā īpašuma sastāvs zemesgrāmatas nodalījumā tiks precizēts.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – Kadastrs) datiem Nekustamajam īpašumam:
1) apgrūtinājumi nav reģistrēti;
2) noteikts lietošanas mērķis - "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība" (kods 0101) un platības sadalījums pa lietošanas veidiem: lauksaimniecībā izmantojamā zeme 7,9 ha un ūdens objektu zeme 0,7 ha.
Uz Nekustamā īpašuma daļas neatrodas zemesgrāmatā un/vai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētas būves.
Nodalot Rail Baltica Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā veidojas divas Zemes vienības daļas aptuveni 2,9626 ha un 2,8823 ha platībā, kas atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības 2023. gada 18. augusta vēstulē Nr. 1.7-1/23/2325 un 2023. gada 3. novembra vēstulē Nr. 1-7.1/23/3166 sniegtai informācijai atbilst pašvaldības teritorijas plānojumam. Vienlaikus Ķekavas novada pašvaldība informēja, ka lauksaimniecības zemes nomas līgums nav noslēgts.
Saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail", kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju, atlikušajām (neatsavināmajām) Zemes vienības daļām piekļuves tiks nodrošinātas no projektētajiem pašvaldības nozīmes autoceļiem.
Atsavināšanas procesā Īpašnieks informēja, ka ir veicis Nekustamā īpašuma daļā esošo koku nociršanu un vēlas tos paturēt sev.
Īpašnieks pieteica šādus prasījumus:
1) ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma vērtību, pirmkārt, nosaka pieprasījums, nevis tā novērtējums, atlīdzināt iespējamos zaudējumus saistībā ar 2021. gada 15. decembrī noslēgto rokasnaudas līgumu, saskaņā ar kuru rokasnaudas devējs iemaksājis Īpašniekam rokasnaudu kā nodrošinājumu tam, ka pušu starpā tiks noslēgts Nekustamā īpašuma pirkuma līgums, nosakot pirkuma maksu 13 000,00 EUR par vienu zemes hektāru;
2) negūtās peļņas iekļaušanu atlīdzības apmērā;
3) Zemes vienības atlikušās (neatsavināmās) daļas 0,1 ha platības (trīsstūrveida ķīlis), kas piekļaujas projektētajam pašvaldības autoceļam, atsavināšanu;
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 2. septembra lēmumu Nr. 03.1-14/3061 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Lejas Ķeizari" Baldones pagastā, Ķekavas novadā, kadastra Nr. 8025 007 0295, sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 007 0119) daļas 2,7551 ha platībā (pēc kadastrālās kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) atsavināšanu atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja noteiktajai vērtībai 23 222,50 EUR (divdesmit trīs tūkstoši divi simti divdesmit divi euro un 50 centi), ko veido:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 007 0119) atsavināmās daļas 2,7551 ha platībā tirgus vērtība 21 765,29 EUR, jeb 0,79 EUR par vienu zemes kvadrātmetru;
- kompensējamie zaudējumi:
1) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 007 0119) atlikušās (neatsavināmās) daļas aptuveni 2,8823 ha platībā vērtības samazinājums 864,69 EUR jeb 0,03 EUR par vienu zemes kvadrātmetru;
2) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 007 0119) atlikušās (neatsavināmās) daļas aptuveni 2,9626 ha platībā vērtības samazinājums ir 592,52 EUR jeb 0,02 EUR par vienu zemes kvadrātmetru.
Atlīdzības apmērs precizējams, piemērojot zemes kvadrātmetra tirgus vērtību/vērtības samazinājumu, ja Zemes vienības kadastrālās uzmērīšanas rezultātā, realizējot zemes ierīcības projektu, mainās Zemes vienības atsavināmās daļas platība.
Atlīdzības apmērā koku vērtība nav iekļauta.
Attiecībā par Īpašnieka prasījumiem ir noraidīts par iespējamo zaudējumu atlīdzināšanu saistībā ar 2021. gada 15. decembrī noslēgto rokasnaudas līgumu – Nekustamā īpašuma pirkums par Īpašnieka norādīto summu nav īstenots. Atbilstoši Likuma 20. panta pirmajai daļai, nekustamā īpašuma tirgus vērtību nosaka vienīgi sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs, ievērojot tā darbību regulējošās tiesību normas, tostarp nekustamā īpašuma vērtēšanas 2013. gada 30. maijā pieņemto standartu LVS 401:2013 "Īpašuma vērtēšana", līdz ar ko tikai sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja kompetencē ir izvēlēties tirgus vērtības noteikšanas metodes un darījumus, kādus salīdzināt, izmantojot salīdzināmo darījumu pieeju.
2021. gada 15. decembrī noslēgtais rokasnaudas līgums ir privāttiesisks darījums, kas konkrētajā gadījumā neietekmē Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtību un apstiprināto atlīdzības apmēru. No ieraksta Rīgas rajona tiesas Baldones pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000832916 secināms, ka nekustamajam īpašumam reģistrēta hipotēka un aizlieguma atzīme, kas nozīmē, ka rokasnaudas devējs savas saistības ir nodrošinājis ar hipotēku. Līdz ar to iestājas iepriekš norādītās Likuma normas, kas aizsargā hipotekārā kreditora tiesiskās intereses.
Noraidīts arī prasījums atlīdzības apmērā iekļaut negūto peļņu, jo nav pierādīts fakts par Īpašnieka peļņu un tās iespējamo zudumu, kā arī tās ciešā cēloņsakarība ar Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu. Ievērojot Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 2. punktā noteikto, Īpašniekam ir tiesības pieteikt zaudējumus arī pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, pievienojot tos dokumentus, kas apliecina ar Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu ciešā cēloņsakarībā saistītu tiešo zaudējumu esamību un to apmēru.
Saistībā ar prasījumu valstij atsavināt arī to daļu, ko veido trīsstūrveida ķīlis (ir atlikušās (neatsavināmās daļas sastāvā), tika noraidīts, ievērojot akciju sabiedrības "RB Rail", kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, 2024. gada 19. jūlija vēstulē Nr. 1.13/LV-2024-553 sniegto viedokli, ka minētā trīsstūrveida ķīļa platība nav atsavināma, jo, akciju sabiedrības "RB Rail" ieskatā, trīsstūrveida ķīļa platība nav pievienojama pašvaldības ceļa nodalījuma joslai, tā kā var apgrūtināt projektēto pašvaldības nozīmes ceļu nodošanas procesu un var kalpot par ieganstu pašvaldībai ceļu nepārņemt savā īpašumā. Turklāt minētais trīsstūrveida ķīlis neatbilst Likuma 6. panta pirmajā daļā noteiktajiem kritērijiem, lai to konkrētajā gadījumā atsavinātu papildus. Atlīdzības apmērā ir iekļauti arī zaudējumi, ko veido atlikušās (neatsavināmās) daļas – 0,1 ha platībā (tostarp trīsstūrveida ķīļa) vērtības samazinājums.
No Īpašnieka nav saņemta rakstveida piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 007 0119 8,6 ha platībā;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0111 9,1 ha platībā;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 007 0100 11,2 ha platībā un uz tās esošām būvēm ar kadastra apzīmējumiem: 80250070100001 (dzīvojamā māja), 80250070100002 (šķūnis), 80250070100003 (kūts), 80250070100004 (šķūnis), 80250070100006 (tualete),
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 007 0101 6,9 ha platībā;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 007 0102 4,2 ha platībā;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 007 0103 2,2 ha platībā;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 007 0104 1 ha platībā.
NĪ "Ķeizari" ierakstīts Rīgas rajona tiesas Baldones pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 941, īpašuma tiesības nostiprinātas juridiskai personai.
Atsavināšanas procesā NĪ "Ķeizari" sadales rezultātā tika izveidots Nekustamais īpašums, kas šobrīd sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 007 0119 8,6 ha platībā.
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas rajona tiesas Baldones pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000832916, īpašuma tiesības nostiprinātas juridiskai personai (turpmāk – Īpašnieks). Saskaņā ar Likuma 11. pantu, slēdzot pirkuma līgumu par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, Īpašniekam un hipotekārajam kreditoram ir tiesības vienoties par noteiktās atlīdzības sadali, pretējā gadījumā, atlīdzība tiks izmaksāta Likuma 29.2 pantā noteiktajā kārtībā.
Atsavināšanas procesā Nekustamajam īpašumam reģistrēta hipotēka un aizlieguma atzīme bez hipotekārā kreditora rakstiskas piekrišanas nekustamo īpašumu dāvināt, pārdot, mainīt, vai kā citādi atsavināt, sadalīt vai apgrūtināt ar lietu vai saistību tiesībām (turpmāk – Hipotekārais kreditors vai rokasnaudas devējs). Hipotekārais kreditors ir informēts par Nekustamā īpašuma atsavināšanu saskaņā ar Likuma 18. panta pirmo daļu.
Saskaņā ar Likuma 12.1 pantu, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz līgumu, ķīlas tiesību un ar to saistīto aizlieguma atzīmi dzēš bez tās personas piekrišanas, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība.
Atbilstoši Likuma 16. panta pirmajai daļai, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz likumu par konkrētā nekustamā īpašuma atsavināšanu, attiecīgais nekustamais īpašums pāriet valsts vai pašvaldības īpašumā brīvs no visiem apgrūtinājumiem un nastām, kuras nekustamajam īpašumam bija uzliktas saistību rezultātā (tai skaitā dzēšot visas uz šo nekustamo īpašumu ierakstītās parādu saistības, ķīlas tiesības, prasības nodrošinājuma atzīmes, maksātnespējas atzīmes, procesa virzītāju aizliegumus, apgrūtinājumus, kas pieņemti kā nosacījums, īpašumu iegūstot, kā arī uz nomas, īres, uztura un mantojuma līgumu pamata nostiprinātās tiesības) un par kurām institūcija (Satiksmes ministrija) nav tieši paziņojusi, ka tā uzņemas attiecīgos apgrūtinājumus un nastas.
Pēc Zemes vienības sadales un kadastrālās uzmērīšanas Nekustamā īpašuma sastāvs zemesgrāmatas nodalījumā tiks precizēts.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – Kadastrs) datiem Nekustamajam īpašumam:
1) apgrūtinājumi nav reģistrēti;
2) noteikts lietošanas mērķis - "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība" (kods 0101) un platības sadalījums pa lietošanas veidiem: lauksaimniecībā izmantojamā zeme 7,9 ha un ūdens objektu zeme 0,7 ha.
Uz Nekustamā īpašuma daļas neatrodas zemesgrāmatā un/vai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētas būves.
Nodalot Rail Baltica Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā veidojas divas Zemes vienības daļas aptuveni 2,9626 ha un 2,8823 ha platībā, kas atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības 2023. gada 18. augusta vēstulē Nr. 1.7-1/23/2325 un 2023. gada 3. novembra vēstulē Nr. 1-7.1/23/3166 sniegtai informācijai atbilst pašvaldības teritorijas plānojumam. Vienlaikus Ķekavas novada pašvaldība informēja, ka lauksaimniecības zemes nomas līgums nav noslēgts.
Saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail", kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju, atlikušajām (neatsavināmajām) Zemes vienības daļām piekļuves tiks nodrošinātas no projektētajiem pašvaldības nozīmes autoceļiem.
Atsavināšanas procesā Īpašnieks informēja, ka ir veicis Nekustamā īpašuma daļā esošo koku nociršanu un vēlas tos paturēt sev.
Īpašnieks pieteica šādus prasījumus:
1) ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma vērtību, pirmkārt, nosaka pieprasījums, nevis tā novērtējums, atlīdzināt iespējamos zaudējumus saistībā ar 2021. gada 15. decembrī noslēgto rokasnaudas līgumu, saskaņā ar kuru rokasnaudas devējs iemaksājis Īpašniekam rokasnaudu kā nodrošinājumu tam, ka pušu starpā tiks noslēgts Nekustamā īpašuma pirkuma līgums, nosakot pirkuma maksu 13 000,00 EUR par vienu zemes hektāru;
2) negūtās peļņas iekļaušanu atlīdzības apmērā;
3) Zemes vienības atlikušās (neatsavināmās) daļas 0,1 ha platības (trīsstūrveida ķīlis), kas piekļaujas projektētajam pašvaldības autoceļam, atsavināšanu;
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 2. septembra lēmumu Nr. 03.1-14/3061 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Lejas Ķeizari" Baldones pagastā, Ķekavas novadā, kadastra Nr. 8025 007 0295, sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 007 0119) daļas 2,7551 ha platībā (pēc kadastrālās kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) atsavināšanu atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja noteiktajai vērtībai 23 222,50 EUR (divdesmit trīs tūkstoši divi simti divdesmit divi euro un 50 centi), ko veido:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 007 0119) atsavināmās daļas 2,7551 ha platībā tirgus vērtība 21 765,29 EUR, jeb 0,79 EUR par vienu zemes kvadrātmetru;
- kompensējamie zaudējumi:
1) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 007 0119) atlikušās (neatsavināmās) daļas aptuveni 2,8823 ha platībā vērtības samazinājums 864,69 EUR jeb 0,03 EUR par vienu zemes kvadrātmetru;
2) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 007 0119) atlikušās (neatsavināmās) daļas aptuveni 2,9626 ha platībā vērtības samazinājums ir 592,52 EUR jeb 0,02 EUR par vienu zemes kvadrātmetru.
Atlīdzības apmērs precizējams, piemērojot zemes kvadrātmetra tirgus vērtību/vērtības samazinājumu, ja Zemes vienības kadastrālās uzmērīšanas rezultātā, realizējot zemes ierīcības projektu, mainās Zemes vienības atsavināmās daļas platība.
Atlīdzības apmērā koku vērtība nav iekļauta.
Attiecībā par Īpašnieka prasījumiem ir noraidīts par iespējamo zaudējumu atlīdzināšanu saistībā ar 2021. gada 15. decembrī noslēgto rokasnaudas līgumu – Nekustamā īpašuma pirkums par Īpašnieka norādīto summu nav īstenots. Atbilstoši Likuma 20. panta pirmajai daļai, nekustamā īpašuma tirgus vērtību nosaka vienīgi sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs, ievērojot tā darbību regulējošās tiesību normas, tostarp nekustamā īpašuma vērtēšanas 2013. gada 30. maijā pieņemto standartu LVS 401:2013 "Īpašuma vērtēšana", līdz ar ko tikai sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja kompetencē ir izvēlēties tirgus vērtības noteikšanas metodes un darījumus, kādus salīdzināt, izmantojot salīdzināmo darījumu pieeju.
2021. gada 15. decembrī noslēgtais rokasnaudas līgums ir privāttiesisks darījums, kas konkrētajā gadījumā neietekmē Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtību un apstiprināto atlīdzības apmēru. No ieraksta Rīgas rajona tiesas Baldones pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000832916 secināms, ka nekustamajam īpašumam reģistrēta hipotēka un aizlieguma atzīme, kas nozīmē, ka rokasnaudas devējs savas saistības ir nodrošinājis ar hipotēku. Līdz ar to iestājas iepriekš norādītās Likuma normas, kas aizsargā hipotekārā kreditora tiesiskās intereses.
Noraidīts arī prasījums atlīdzības apmērā iekļaut negūto peļņu, jo nav pierādīts fakts par Īpašnieka peļņu un tās iespējamo zudumu, kā arī tās ciešā cēloņsakarība ar Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu. Ievērojot Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 2. punktā noteikto, Īpašniekam ir tiesības pieteikt zaudējumus arī pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, pievienojot tos dokumentus, kas apliecina ar Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu ciešā cēloņsakarībā saistītu tiešo zaudējumu esamību un to apmēru.
Saistībā ar prasījumu valstij atsavināt arī to daļu, ko veido trīsstūrveida ķīlis (ir atlikušās (neatsavināmās daļas sastāvā), tika noraidīts, ievērojot akciju sabiedrības "RB Rail", kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, 2024. gada 19. jūlija vēstulē Nr. 1.13/LV-2024-553 sniegto viedokli, ka minētā trīsstūrveida ķīļa platība nav atsavināma, jo, akciju sabiedrības "RB Rail" ieskatā, trīsstūrveida ķīļa platība nav pievienojama pašvaldības ceļa nodalījuma joslai, tā kā var apgrūtināt projektēto pašvaldības nozīmes ceļu nodošanas procesu un var kalpot par ieganstu pašvaldībai ceļu nepārņemt savā īpašumā. Turklāt minētais trīsstūrveida ķīlis neatbilst Likuma 6. panta pirmajā daļā noteiktajiem kritērijiem, lai to konkrētajā gadījumā atsavinātu papildus. Atlīdzības apmērā ir iekļauti arī zaudējumi, ko veido atlikušās (neatsavināmās) daļas – 0,1 ha platībā (tostarp trīsstūrveida ķīļa) vērtības samazinājums.
No Īpašnieka nav saņemta rakstveida piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Lejas Ķeizari" Baldones pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8025 007 0295) sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 007 0119) daļu 2,7551 ha platībā (pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūvju nodošanas ekspluatācijā plānots Nekustamā īpašuma daļā esošās Zemes vienības daļas aptuveni 0,6887 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) un 0,3224 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus ar visiem to kompleksā ietilpstošajiem elementiem – nodot pašvaldības īpašumā saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas noteikumiem.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020. gada 13. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020. gada 13. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projektā iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas".
Projektā iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas".
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
