Anotācija

25-TA-2529: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas palielināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” 56. panta trešo un ceturto daļu un Ministru kabineta 2022. gada 15. marta rīkojumu Nr. 171 “Par valsts nekustamā īpašuma Krīvu ielā 11, Rīgā, atsavināšanu”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Saskaņā ar likumā "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" noteikto ir jāsaņem Ministru kabineta piekrišana, lai Finanšu ministrs varētu palielināt Finanšu ministrijai apropriāciju finansēšanas klasifikācijas kategoriju kodiem, lai veiktu ieguldījumu 1 598 772 euro apmērā valsts akciju sabiedrības "Valsts nekustamie īpašumi" (turpmāk – VNĪ) pamatkapitālā, attiecīgi nodrošinot ar nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 085 2143) Talejas ielā 1, Rīgā, saistītā aizdevuma atmaksu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pamatojoties uz  Ministru kabineta 2022. gada 15. marta rīkojuma Nr. 171 “Par valsts nekustamā īpašuma Krīvu ielā 11, Rīgā, atsavināšanu” 1.punktu, Ministru kabinets sniedza atļauju VNĪ pārdot izsolē valsts nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 115 0309) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 115 0309) 0,5759 ha platībā un trīs būves (būvju kadastra apzīmējumi 0100 115 0309 002, 0100 115 0309 012 un 0100 115 0309 015) – Krīvu ielā 11, Rīgā, kas ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vārda Ekonomikas ministrijas personā.

Atbilstoši izsoles, kas noslēdzās 2025.gada 1.septembrī, rezultātiem, kas apstiprināti ar VNĪ 2025.gada 23.septembra lēmumu Nr.VPL-25/37-4, nekustamais īpašums Krīvu ielā 11, Rīgā, pārdots SIA Merito Capital SPV 1 (vienotais reģistrācijas numurs 50203512551) par 1 600 000 euro (pamats: 2025.gada 25.septembra Pirkuma līgums Nr. IEN/2025/1150).

Saskaņā ar likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” 56.panta trešajā daļā noteikto, VNĪ nekustamā īpašuma Krīvu ielā 11, Rīgā, atsavināšanas rezultātā iegūtos līdzekļus pēc atsavināšanas izdevumu atskaitīšanas jāieskaita valsts budžetā.
Pēc faktisko atsavināšanas izdevumu atskaitīšanas 1 228,79 euro apmērā, kas t.sk. ietver nekustamā īpašuma vērtēšanas (1208,79 euro) un sludinājuma ievietošanu E-izsoļu vietnē (20,00 euro) izmaksas, VNĪ 26.09.2025. valsts budžetā ieskaitīja 1 598 771, 21 euro.
 
Atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” 56.panta ceturtā daļā noteiktajam, Finanšu ministram ir tiesības palielināt Finanšu ministrijai apropriāciju finansēšanas klasifikācijas kategoriju kodiem, lai veiktu ieguldījumu VNĪ pamatkapitālā, attiecīgi nodrošinot ar nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 085 2143) Talejas ielā 1, Rīgā, saistītā aizdevuma atmaksu atbilstoši šā panta otrajā daļā minēto nekustamo īpašumu atsavināšanas rezultātā valsts budžeta ieņēmumos ieskaitīto līdzekļu apmēram un nomas maksas samazinājumu atbilstoši aizdevuma atmaksas apmēram.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Apropriāciju palielinās, ja būs pieņemts Ministru kabineta lēmums par apropriācijas palielināšanu un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas būs to izskatījusi un nebūs iebildusi pret apropriācijas palielinājumu.
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, ir sagatavots attiecīgs tiesību akta projekts, kas paredz atbalstīt Finanšu ministrijai apropriācijas palielināšanu apakšprogrammā 41.13.00 "Finansējums VAS "Valsts nekustamie īpašumi" īstenotajiem projektiem un pasākumiem" 1 598 772 euro apmērā resursiem no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem un paredzēt apropriāciju kategorijā "Akcijas un cita līdzdalība komersantu pašu kapitālā", lai veiktu ieguldījumu VNĪ pamatkapitālā, attiecīgi nodrošinot ar nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 085 2143) Talejas ielā 1, Rīgā, saistītā aizdevuma atmaksu atbilstoši nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr.0100 115 0309) - Krīvu ielā 11, Rīga, atsavināšanas rezultātā valsts budžeta ieņēmumos ieskaitīto līdzekļu apmēram un nomas maksas samazinājumu atbilstoši aizdevuma atmaksas apmēram.

Papildus, uz Ministru kabinetu izskatīšanai tiek virzīts Ministru kabineta rīkojuma projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 1. novembra rīkojumā Nr. 909 “Par finansējuma piešķiršanu valsts pārvaldes iestāžu un Latvijas Republikas Prokuratūras vajadzībām biroju ēkas Talejas ielā 1, Rīgā, telpu nomas maksas ilgtermiņa saistībām, kā arī pielāgošanas, aprīkošanas un pārcelšanās izdevumu segšanai” (25-TA-2574), kas paredz no 2026.gada 1.janvāra precizēt biroja ēkas Talejas ielā 1, Rīgā, telpu nomas maksas ilgtermiņa saistības apmēru nomniekiem precizēt ilgtermiņa saistību apmēru, jo ir mainījušās plānotās nekustamā īpašuma Talejas ielā 1, Rīgā, pārvaldīšanas izmaksas (t.sk. apsaimniekošanas, fiziskās apsardzes un nekustamā īpašuma apdrošināšanas), kapitālieguldījumu atmaksas apmērs, atbilstoši precizētajam nekustamo īpašumu atsavināšanas plānam un kredītsaistību atmaksas grafikam.
Ņemot vērā iepriekš veikto prognozi par nekustamā īpašuma Krīvu ielā 11, Rīgā, atsavināšanas ieņēmumiem, ar iepriekš minētajiem grozījumiem Ministru kabineta rīkojumā tiek samazināta biroja ēkas Talejas ielā 1, Rīgā, nomniekiem kapitālieguldījumu (ēkas Talejas ielā 1, Rīgā būvniecības) atmaksas komponente  2026.gadā vidēji par -346 867 euro, 2027.gadā vidēji par +171 103 euro, 2028.gadā par -398 603 euro.

VNĪ atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” 56.panta ceturtā daļā noteiktajam uzdevumam, saņemot šo ieguldījumu pamatkapitālā, tas tiks novirzīs biroja ēkas Talejas ielas 1, Rīgā, kredītsaistību apmēra samazināšanai, lai biroja ēkas Talejas ielā 1, Rīgā, publiskā sektora nomniekiem pielāgotu darbam nepieciešamās telpas, un ilgtermiņā samazinātu nomas maksu provizoriski par nepilniem 5,- euro/ m2 mēnesī.
Publiskā sektora nomnieki  biroja ēkā Talejas ielā 1, Rīgā, pēc pārcelšanās uz to, kopā aizņems aptuveni 93% no biroja ēkas telpām, kļūstot par lielāko biroja ēkas nomnieku. Nomas maksas samazinājums attieksies tikai uz biroja ēkas Talejas ielā 1, Rīgā, publiskā sektora nomniekiem un netiks attiecināta uz telpām, kuras netiks izmantotas valsts deleģēto funkciju izpildei.
Ievērojot to, ka šāds uzdevums ir paredzēts likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”, kā arī to, ka ieguldījums pamatkapitālā veikts ar mērķi samazināt valsts budžeta iestāžu izdevumus, secināms, ka līdz ar plānoto ieguldījumu VNĪ pamatkapitālā tas nesaņems ekonomisko priekšrocību, jo paredzētais ieguldījums pamatkapitālā tiks pilnā apmērā novirzīts ar nekustamo īpašumu Talejas ielā 1, Rīgā, saistītā aizdevuma atmaksai, lai nodrošinātu nomas maksas samazinājumu valsts pārvaldes iestādēm. Tādējādi, attiecībā uz plānoto ieguldījumu VNĪ pamatkapitālā, nav konstatējama vienlaicīga Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā noteikto komercdarbības atbalstu raksturojošo pazīmju izpilde un attiecīgi tas nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Ietekme šīs sadaļas 1.-5.punktos nav norādīta, jo VNĪ pamatkapitāla palielināšana tiek veikta kā finansēšanas darījums budžeta finansēšanas klasifikācijas kodā F55010000 “Akcijas un cita līdzdalība komersantu pašu kapitālā”.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finanšu ministrijai apakšprogrammā 41.13.00 “Finansējums VAS "Valsts nekustamie īpašumi" īstenotajiem projektiem un pasākumiem” tiks palielināta apropriācija 1 598 772 euro apmērā resursiem no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem, un tādā pašā apmērā tiks paredzēta apropriācija kategorijā “Akcijas un cita līdzdalība komersantu pašu kapitālā” pamatkapitāla palielināšanai VNĪ.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm. 
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē: www.vestnesis.lv
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • VAS "Valsts nekustamie īpašumi"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi