Anotācija (ex-ante)

23-TA-2000: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Mikrouzņēmumu nodokļa likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdes protokola Nr.47 42. § "Informatīvais ziņojums "Par Valsts nodokļu politikas pamatnostādņu 2024.–2027. gadam izstrādes virzību"" 7. punkts paredz uzdevumu Finanšu ministrijai sagatavot un finanšu ministram iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" pavadošo likumprojektu paketē grozījumus Mikrouzņēmumu nodokļa likumā, kas paredz noteikt vienu mikrouzņēmumu nodokļa likmi 25% apmērā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Vienkāršot MUN piemērošanu un administrēšanu, kā arī veicināt vienkāršotā nodokļa samaksas risinājuma – saimnieciskās darbības ieņēmumu (turpmāk – SDI) konta piemērošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Likumprojekts tiek virzīts likumprojekta "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" pavadošo likumprojektu paketē, kas stājas spēkā ar 2024. gada 1.janvāri.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Par MUN režīma vienkāršošanu
Pašlaik saskaņā ar Mikrouzņēmumu nodokļa likuma 6.pantu MUN likme ir šāda:
1) apgrozījumam līdz 25 000 euro gadā – 25%;
2) apgrozījuma daļai, kas pārsniedz 25 000 euro gadā, – 40%.
Savukārt iegūstot MUN maksātāja statusu ar taksācijas perioda 2.ceturksni vai vēlāk, apgrozījums, kam piemēro 25% likmi, tiek proporcionāli samazināts. 

2021.gada 12.jūlijā stājās spēkā grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām", kas paredz ieviest vienkāršotu nodokļa samaksas risinājumu, izmantojot SDI kontu, kā arī grozījumi Mikrouzņēmumu nodokļa likumā, kas paredz iespēju MUN maksātājiem izmantot minēto risinājumu MUN aprēķināšanā un nomaksā.
Saskaņā ar likumu "Par nodokļiem un nodevām"[1], ja konkrētā nodokļa likums attiecīgajam nodokļu režīmam paredz piemērot dažādas nodokļa likmes, Valsts ieņēmumu dienests SDI konta pakalpojuma sniegšanas iestādei paziņo šim nodokļu režīmam maksimāli piemērojamo nodokļa likmi. Tādējādi MUN no SDI kontā ienākošās transakcijas vispirms tiek rezervēts atbilstoši maksimālajai – 40% likmei. Savukārt pēc informācijas pārbaudes un korekta nodokļa aprēķināšanas, summa, kas rezervēta par daudz, tiek atbrīvota un vēlākais divu darbdienu laikā ir pieejama nodokļa maksātājam.

Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā esošajiem datiem, 2022. gadā tikai 368 (3,7%) no visiem 9 843 mikrouzņēmumiem apgrozījums pārsniedza 25 000 euro (attiecīgi piemēroja MUN likmi 40% apmērā).

________________________________
[1] Likuma "Par nodokļiem un nodevām" 149. panta pirmā, otrā, trešā un ceturtā daļa.

Par datu atbilstības pārbaudē konstatēto MUN pārkāpumu
Pašlaik saskaņā ar Mikrouzņēmumu nodokļa likuma 11. panta trešo daļu par MUN maksātāja datu atbilstības pārbaudē konstatēto MUN pārkāpumu nodokļu administrācija MUN maksātājam papildus aprēķina un par labu budžetam piedzen samazināto nodokli un nokavējuma naudu par periodu no konkrētā nodokļa maksāšanas termiņa līdz lēmumam par datu atbilstības pārbaudes rezultātiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Par MUN režīma vienkāršošanu
Piemērojot MUN likmi atkarībā no mikrouzņēmuma apgrozījuma apmēra, MUN piemērošana un administrēšana ir kļuvusi komplicēta un neveicina vienkāršotā nodokļa samaksas risinājuma – SDI konta piemērošanu. 
Risinājuma apraksts
Par MUN režīma vienkāršošanu
Lai vienkāršotu MUN piemērošanu un administrēšanu, kā arī veicinātu vienkāršotā nodokļa samaksas risinājuma – SDI konta piemērošanu un novērstu, ka MUN maksātājiem, izmantojot SDI kontu, vispirms tiek rezervēts MUN 40% apmērā, likumprojekts paredz izteikt Mikrouzņēmumu nodokļa likuma 6. pantu jaunā redakcijā un noteikt vienu MUN likmi – 25% apmērā.
Vienlaikus no Mikrouzņēmumu nodokļa likuma 7.1 panta tiek izslēgts regulējums par MUN likmes 40% apmērā piemērošanu, piemērojot vienkāršoto nodokļa samaksas risinājumu – SDI kontu. 

Vienas MUN likmes noteikšanu atbalsta arī Valsts ieņēmumu dienests. Attiecīgi Valsts ieņēmumu dienestam tiks vienkāršota MUN administrēšana, kā arī Valsts ieņēmumu dienestam nebūs jāveic MUN pārrēķins atbilstoši Mikrouzņēmumu nodokļa likuma 7.1 panta septītajai daļai.

Saistībā ar likumprojektā ietvertajām izmaiņām, kas paredz noteikt vienu MUN likmi 25% apmērā, nepieciešams veikt izvērtējumu, vai MUN režīms netiek izmantots ļaunprātīgi. Tādējādi Finanšu ministrija līdz 2028. gada 31. decembrim veiks Mikrouzņēmumu nodokļa likumā veikto izmaiņu izvērtējumu. 

Vienlaikus jāatzīmē, ka, ņemot vērā, ka likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" ir paredzēts noteikt tiesības MUN maksātājiem, kas vienlaikus gūst ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamus ienākumus, piemērot ar iedzīvotāju ienākuma nodokli neapliekamo minimumu, nepieciešams izvērtēt iespēju ņemt vērā MUN režīma ietvaros gūto ienākumu, nosakot diferencētā neapliekamā minimuma apmēru. 
Problēmas apraksts
Par datu atbilstības pārbaudē konstatēto MUN pārkāpumu
Ar 2023. gada 30. jūniju stājās spēkā grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām", kas paredz jaunu nodokļu administrācijas pārbaudes veidu – nodokļu kontrole –, kurā ir integrēti vairāki līdz šim minētajā likumā noteiktie pārbaudes veidi, tajā skaitā arī datu atbilstības pārbaude.
Attiecīgi no likuma "Par nodokļiem un nodevām" ir izslēgts ar datu atbilstības pārbaudi saistītais tiesiskais regulējums, vienlaikus minētā likuma pārejas noteikumu 237.punktā noteikts, ka līdz attiecīgu grozījumu izdarīšanai citos normatīvajos aktos ar terminu "datu atbilstības pārbaude" saprot terminu "nodokļu kontrole".
Ņemot vērā minēto, Mikrouzņēmumu nodokļa likuma 11. panta trešajā daļā nepieciešams veikt grozījumus un aizstāt vārdus "datu atbilstības pārbaude" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "nodokļu kontrole" (attiecīgā locījumā). 

Vienlaikus saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 23.panta 5.daļu nodokļu kontroles ietvaros nodokļu maksātājam aprēķina nokavējuma naudu par periodu no konkrētā nodokļa maksāšanas termiņa iestāšanās vai pārkāpuma izdarīšanas dienas, ja maksāšanas termiņu nav iespējams noteikt, līdz nodokļu kontroles uzsākšanas dienai.
Attiecīgi nepieciešams precizēt Mikrouzņēmumu nodokļa likuma 11.panta trešajā daļā noteikto nokavējuma naudas aprēķināšanas periodu un noteikt, ka nokavējuma naudu aprēķina par periodu no konkrētā nodokļa maksāšanas termiņa līdz nodokļu kontroles uzsākšanas dienai.
Risinājuma apraksts
Par datu atbilstības pārbaudē konstatēto MUN pārkāpumu
Lai saskaņotu Mikrouzņēmumu nodokļa likuma 11. panta trešajā daļā noteikto regulējumu ar likumā "Par nodokļiem un nodevām" noteikto regulējumu, likumprojekts paredz izteikt Mikrouzņēmumu nodokļa likuma 11. panta trešo daļu jaunā redakcijā un noteikt, ka par MUN maksātāja nodokļu kontrolē konstatēto MUN pārkāpumu nodokļu administrācija MUN maksātājam papildus aprēķina un par labu budžetam piedzen samazināto nodokli un nokavējuma naudu par periodu no konkrētā nodokļa maksāšanas termiņa līdz nodokļu kontroles uzsākšanas dienai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • MUN maksātāji
Ietekmes apraksts
Fiziskajām personām – MUN maksātājiem tiek vienkāršota MUN piemērošana, jo likumprojekts paredz noteikt vienu MUN likmi – 25% apmērā. 
Juridiskās personas
  • MUN maksātāji
Ietekmes apraksts
Juridiskām personām – MUN maksātājiem tiek vienkāršota MUN piemērošana, jo likumprojekts paredz noteikt vienu MUN likmi – 25% apmērā. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
22 000 000
-340 000
22 000 000
-340 000
-340 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
880 000
-13 600
880 000
-13 600
-13 600
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
17 600 000
-272 000
17 600 000
-272 000
-272 000
1.3. pašvaldību budžets
0
0
3 520 000
-54 400
3 520 000
-54 400
-54 400
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
87 786
0
6 145
6 145
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
87 786
0
6 145
6 145
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
22 000 000
-427 786
22 000 000
-346 145
-346 145
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
880 000
-101 386
880 000
-19 745
-19 745
3.2. speciālais budžets
0
0
17 600 000
-272 000
17 600 000
-272 000
-272 000
3.3. pašvaldību budžets
0
0
3 520 000
-54 400
3 520 000
-54 400
-54 400
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-427 786
-346 145
-346 145
5.1. valsts pamatbudžets
0
-101 386
-19 745
-19 745
5.2. speciālais budžets
0
-272 000
-272 000
-272 000
5.3. pašvaldību budžets
0
-54 400
-54 400
-54 400
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Fiskālās ietekmes aprēķinos izmantoti dati no MUN deklarācijām par 2022.gadu. Nodoklis visam apgrozījumam piemērojot 25% likmi – 79,988 milj.euro*25%=19,997 milj.euro. Nodoklis pēc fakta, piemērojot likmi 25% un 40% – 20,335 milj.euro. Fiskālā ietekme 19,997-20,335=-0,338 milj.euro, kas noapaļota uz -0,34 milj.euro.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Nepieciešamo izmaiņu veikšanai Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās 2024. gadā ir nepieciešams finansējums 87 786 euro (ar PVN) apmērā un veikto izmaiņu uzturēšanai sākot ar 2025. gadu ir nepieciešami 6 145 euro (ar PVN) gadā.
Izmaksu aprēķins
Lai nodrošinātu iespēju noteikt vienu MUN likmi – 25%, kas aizstās līdzšinējās divas likmes 25% un 40%, ir nepieciešams veikt izmaiņas Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās:
VID IS Izmaksas cilvēkdienās (c/d)
(1 datu kopai)
Vienas c/d cena euro Izmaksas euro ar PVN
EDS 30 574,75 17 242,50
MAIS 80 641,30 51 304
DNS 30 641,30 19 239
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Paredzētais valsts pamatbudžeta ieņēmumu samazinājums 2024., 2025. un 2026.gadam tiks iekļauts likumprojektā “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam”.

Nepieciešamais finansējumus izmaiņu ieviešanai VID IS 2024. gadam 87 786 euro apmērā un veikto izmaiņu uzturēšanai 2025. gadam un turpmāk ik gadu 6 145 euro apmērā tiks nodrošināts likumprojektā “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” Finanšu ministrijas budžeta programmā 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” prioritārajam pasākumam “Nacionālo un ES normatīvo aktu prasību izpilde, tai skaitā IT sistēmu pielāgošana” piešķirto līdzekļu ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Likumprojektā ietvertā iniciatīva par MUN likmes noteikšanu 25% apmērā ir izskatīta Nodokļu politikas pilnveidošanas koordinēšanas grupā, kur piedalījās arī Latvijas Darba devēju konfederācijas, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības pārstāvji, kas pārstāv nodokļu maksātāju grupu, kuru ietekmē šis likumprojekts. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Likumprojekta īstenošana tiks veikta esošo funkciju un struktūras ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi