1.1. Pamatojums
1.2. Mērķis
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Kaitējuma atlīdzināšanas likums līdz šim paredzēja, ka Kaitējuma atlīdzināšanas likuma noteikumi piemērojami arī šajā likumā tieši neminētos gadījumos, ja tiek konstatēta prettiesiska rīcība. Minētais ierobežoja fiziskās un privāto tiesību juridiskās personas tiesības uz kaitējuma atlīdzinājumu, kas tām nodarīts saistībā ar to mantai nepamatoti piemēroto arestu. Tāpēc likumprojektā paredzams mehānisms kaitējuma atlīdzināšanai, kas fiziskajām un privāto tiesību juridiskajām personām radies saistībā ar to mantai nepamatoti piemēroto arestu.
2. Regulējumu saskaņotība
Vienlaikus ar Administratīvās atbildības likuma spēkā stāšanos ir radusies nepieciešamība pārskatīt tiesisko pamatu veidus, kas fiziskajai un privāto tiesību juridiskajai personai radušies administratīvā pārkāpuma procesā.
Tāpat ir izstrādāti grozījumi Valsts pārvaldes iestāžu nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas likumā (Skat. tiesību akta projektu 23-TA-571: https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/854caaca-52b4-4c1d-beb3-eb01fb64ed36), kas prasa noteikt vienotu tiesisko regulējumu, piemēram, attiecībā uz juridiskās palīdzības izdevumu apmēriem, paredzot zaudējumu atlīdzināšanas gadījumos par sniegto juridisko palīdzību individuāla izvērtējuma iespēju, kā arī paredzot no likumprojekta izslēgt apmēra ierobežojumus mantiskā zaudējuma atlīdzināšanai.
2016. gada 10. jūnijā spēkā stājās Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīva (ES) 2016/800 par procesuālajām garantijām bērniem, kuri ir aizdomās turētie vai apsūdzētie kriminālprocesā (turpmāk – Direktīva 2016/800). Bērniem, kuri ir aizdomās turētie vai apsūdzētie kriminālprocesā, piemīt visas Kaitējuma atlīdzināšanas likumā minētās tiesības, tāpēc likumprojektā ietverama atsauce uz minēto direktīvu, norādot, ka tādējādi Kaitējuma atlīdzināšanas likumā tiek pārņemtas minētās direktīvas prasības.
Tāpat Senāts atzinis, ka, ņemot vērā Kaitējuma atlīdzināšanas likuma 1. pantā paredzēto, atlīdzinājuma prasījums par tādu zaudējumu vai kaitējumu, kas privātpersonai nodarīts ar kriminālprocesā veiktām izmeklēšanas iestādes darbībām, kam piemīt kriminālprocesuāls raksturs, ietilpst Kaitējuma atlīdzināšanas likuma tvērumā (Senāta 2019. gada 18. oktobra lēmuma lietā Nr. SKA-1533/2019 13. punkts).
Tāpēc šobrīd Kaitējuma atlīdzināšanas likuma tvērums ir neskaidrs attiecībā uz darbībām, kuras veiktas pirms uzsākta kriminālprocesa vai administratīvā pārkāpuma procesa.
Vienlaikus likuma 1. panta pirmās daļas 1. punkta tvērums ar grozījumiem netiek sašaurināts, jo kaitējuma atlīdzināšanas institūtam ir svarīgs subjekts, kas radījis kaitējumu, nevis kaitējuma nodarīšanas joma. Tāpēc joprojām likums paredzēs privātpersonai atlīdzināt kaitējumu, ko tai nodarījusi arī izmeklēšanas iestāde, prokuratūra vai tiesa.
Senāts ir atzinis, ka darbības, ko Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienests veic saistībā ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu identificēšanu, izsekošanu vai darbību ierobežošanu ar tiem, ir tieši vērstas uz noziedzīgu nodarījumu atklāšanu, novēršanu, noziedzīgā nodarījumā vainīgo personu sodīšanu. Citiem vārdiem, minētās darbības ir nesaraujami saistības ar apstākļu noskaidrošanu un noziedzīgā nodarījumā vainīgu personu sodīšanu kriminālprocesā. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienesta rīkojums apturēt finanšu līdzekļu debeta operācijas klienta kontā vai citas mantas kustību tādējādi ir vērsts uz kriminālprocesuālu mērķu sasniegšanu, pat ja kriminālprocess nav uzsākts. (Senāta Administratīvo lietu departamenta 2008. gada 4. marta lēmums lietā Nr. A7023107/6, SKA-140/2008). Tādējādi likuma 1. panta pirmās daļas tvērumā ietilpst arī Finanšu izlūkošanas dienests.
Grozījumi paredz Kaitējuma atlīdzināšanas likuma 1. panta otrajā daļā noteikt iespējami plašu to publisko tiesību juridisko personu amatpersonu un institūciju loku, kuru administratīvā pārkāpuma procesā radīto kaitējumu paredzēts atlīdzināt saskaņā ar Kaitējuma atlīdzināšanas likumu, piemēram: 1) publiskas personas iestādes amatpersonu, kas veic administratīvā pārkāpuma procesu; 2) iestādi, kas organizē un kontrolē nolēmuma par sodu izpildi (piemēram, amatpersona, nepārliecinoties, ka persona vispār ir tikusi informēta par piemēroto sodu, lietu nodod izpildei zvērinātam tiesu izpildītājam, kurš uzsāk piedziņu no personas); 3) citu publiskas personas iestādes amatpersonu vai privātpersonu, kas saskaņā ar likumu vai personas, kura veic administratīvā pārkāpuma procesu, uzaicinājumu veic procesuālu darbību administratīvā pārkāpuma procesā vai ir iesaistīta tās veikšanā (piemēram, eksperts, tulks, bērnu tiesību aizsardzības iestādes pārstāvis, psihologs, pedagogs, pašvaldības pārstāvis, prokurors, iestāde, kura organizē un kontrolē soda izpildi u.c.). Personas, kuras neveic administratīvā pārkāpuma procesu un nepilda publisku uzdevumu, administratīvā pārkāpuma procesā radītā kaitējuma atlīdzināšanai Kaitējuma atlīdzināšanas likums nav piemērojams – par šo personu radīto kaitējumu ir atbildīgas attiecīgas personas, nevis publisko tiesību juridiskā persona.
Ņemot vērā, ka likuma 2. panta otrā daļa nesaskan ar likuma koncepciju, vērojamas grūtības vienveidīgai tās piemērošanai praksē.
Latvijas Republikas Satversmes 92. panta trešais teikums paredz vispārēju garantiju: nepamatota tiesību aizskāruma gadījumā ikvienam ir tiesības uz atbilstīgu atlīdzinājumu. Tādējādi likumdevējs Kaitējuma atlīdzināšanas likumā ir paredzējis tiesisko regulējumu, kas noteiktā kārtībā ļauj privātpersonai īstenot tiesisko aizsardzību arī citos – likumā tieši neminētos – gadījumos. Kaitējuma atlīdzināšanas likuma attiecināšana uz visiem prasījumiem, kas izriet no iestādes vai tiesas prettiesiskas rīcības administratīvā pārkāpuma procesā, ir pamatota ar to, ka visiem prasījumiem, kas izriet no viena veida tiesiskajām attiecībām (jomas), vajadzētu tikt skatītiem pēc vieniem un tiem pašiem noteikumiem vienādā procesuālā kārtībā. Tas izriet arī no Kaitējuma atlīdzināšanas likuma 1. pantā noteiktā likuma mērķa (Senāta Administratīvo lietu departamenta 2021. gada 8. novembra lēmums lietā A420229019, SKA-619/2021).
Tiesu praksē atzīts, ka prettiesiskā rīcība būtu jākonstatē tajā procesā, kurā ir radies kaitējums, līdz ar to personas iebildumi par administratīvā pārkāpuma procesā veikto iestādes procesuālo darbību tiesiskumu būtu izvirzāmi un izvērtējami pamatprocesā (Senāta Administratīvo lietu departamenta 2021. gada 8. novembra lēmuma lietā Nr. SKA619/2021 8. punkts. Skat. arī Senāta Administratīvo lietu departamenta 2021. gada 10. decembra lēmuma lietā Nr. SKA644/2021 5. punktu). Arī administratīvajai tiesai nebūtu jāveic kontrole pār procesuālajām darbībām administratīvā pārkāpuma lietvedībā. Administratīvajai tiesai pašai nebūtu jāvērtē šādu darbību tiesiskums, jo atlīdzinājuma jautājums ir pakārtots prasījums, kas nav izlemjams pirms tiesiski saistoša kompetentās iestādes, amatpersonas vai tiesas izvērtējuma par iestādes darbības tiesiskumu un šo darbību ietekmi uz personas saukšanu pie administratīvās atbildības (sal. Senāta 2020. gada 19. maija rīcības sēdes lēmuma lietā Nr. SKA‑1198/2020 5. punkts).
Likumprojektā ir pārskatīti likumā ietvertie kaitējuma atlīdzināšanas tiesiskie pamati attiecībā uz kaitējumu, kas nodarīts publisko tiesību juridiskās personas prettiesiskas rīcības dēļ, konkretizējot likuma 2. panta otrajā daļā ietverto kaitējuma atlīdzinājuma tiesisko pamatu likuma 4.panta pirmajā daļā un 5. panta pirmajā daļā. Konceptuāli netiek mainīts tas, ka priekšnoteikums tiesībām uz kaitējuma atlīdzinājumu ir kriminālprocesā konstatēta iestādes prettiesiska rīcība, kā arī tiesu praksē nostiprinātais, ka prettiesisku rīcību konstatē attiecīgajā procesā. Līdzīgs nosacījums piemērojams arī attiecībā uz administratīvā pārkāpuma procesu.
Likumprojekta jaunā 4. panta pirmā daļa aptver iespēju privātpersonai prasīt kaitējuma atlīdzināšanu par kriminālprocesā veiktu prettiesisku rīcību, tādējādi faktiski dublējot pašreizējo 4. panta pirmās daļas 6. punktā paredzēto tiesisko pamatu.
Savukārt likuma 5. panta 2. punkts tiek ietverts 5.panta pirmās daļas tvērumā.
Prettiesisku rīcību Kaitējuma atlīdzināšanas likuma izpratnē nevar konstatēt "ārpus pamatprocesa", piemēram, ar dienesta pārbaudes atzinumu, jo pārkāpums jākonstatē attiecīgajā procesā pilnvarotajai un kompetentai amatpersonai. Prettiesisku rīcību var konstatēt attiecīgajā procesā kompetenta amatpersona.
Šobrīd Kaitējuma atlīdzināšanas likuma 4. panta pirmās daļas 2. punkts nedefinē attiecīgā nolēmuma spēkā stāšanos nepieciešamību, tāpēc pants tiek redakcionāli precizēts.
Praksē lēmējiestādes ir saskarušās ar gadījumiem, kad kriminālprocesā nodarītā kaitējuma atlīdzinājumu lūdz atlīdzināt kriminālprocesa subjekts – aizskartās mantas īpašnieks –, taču Kaitējuma atlīdzināšanas likuma regulējums skaidri nedefinē attiecīgā subjekta tiesības uz kriminālprocesā nodarītā kaitējuma atlīdzināšanu.
Atbilstoši Kriminālprocesa likuma 322. panta otrajai daļai tiesas spriedumi stājas spēkā šajā likumā noteiktajā kārtībā. No Kriminālprocesa likuma 633. panta redzams, ka tiesas lēmums stājas spēkā un tiek izpildīts, kad beidzies termiņš tā pārsūdzēšanai un lēmums nav pārsūdzēts. Tāpēc redakcionāli tiek precizēts 4. panta otrās daļas 2. punkts, uzsverot nolēmuma spēkā stāšanās nepieciešamību. Turklāt, tā kā 4. panta otrās daļas 2. punktā vārdi "spēkā stājies" faktiski dublējas ar "pilnībā", redakcionāli tiek dzēsts vārds "pilnībā".
Likuma 4. pants tiek papildināts ar jaunu regulējumu, proti, otro un trešo daļu, paredzot, ka gan fiziskajai personai, gan privāto tiesību juridiskajai personai tiesiskais pamats ir spēkā stājies galīgais nolēmums kriminālprocesā, kurā fiziskās vai privāto tiesību juridiskās personas mantai bija piemērots arests un attiecīgajā kriminālprocesā tas atcelts un manta nav konfiscēta. Līdz ar to procesa virzītāja lēmums par aresta atcelšanu vai atcelšanu daļā, kā arī tiesas nolēmums procesā par noziedzīgi iegūtu mantu nerada tiesisko pamatu kaitējuma atlīdzināšanai līdz brīdim, kad ir spēkā stājies galīgais nolēmums kriminālprocesā. Likuma 4. panta otrās daļas 7. punktā lietotais termins "galīgais nolēmums kriminālprocesā" ir saistāms ar pamata kriminālprocesā pieņemto gala nolēmumu, kur tiek izlemta kādas personas vaina. Minētais saistīts ar apstākli, ka Kriminālprocesa likuma 358. pants paredz, ka noziedzīgi iegūtu mantu ar tiesas nolēmumu konfiscē valsts labā, kas nozīmē, ka mantu var konfiscēt tikai vienu reizi, taču viena kriminālprocesa ietvaros mantai var uzlikt arestu vairākas reizes. Tādējādi, atceļot mantai uzlikto arestu, tā paša kriminālprocesa ietvaros ir iespējams to pašu mantu arestēt atkārtoti. Proti, pastāv iespēja, ka, turpinot pierādījumu iegūšanas procesu, vēlāk tiks pierādīta mantas saistība ar noziedzīgo nodarījumu. Ar minēto kārtību tiks izslēgti kaitējuma atlīdzināšana gadījumi, kad kriminālprocesā arests uzlikts mantai vairākas reizes un gala rezultātā manta tomēr konfiscēta.
Procesa gaitā izmeklētajam ar uzraugošā prokurora piekrišanu vai prokuroram ir tiesības pirmstiesas kriminālprocesā radušos mantisko jautājumu savlaicīgas atrisināšanas un procesa ekonomijas interesēs izdalīt no krimināllietas materiālus par noziedzīgi iegūtu mantu un uzsākt procesu. Situācijā, kad paralēli pamatprocesam noris process par noziedzīgi iegūtu mantu, personai saglabājas aizskartā mantas īpašnieka statuss.
Atbilstoši Kriminālprocesa likuma 111.1 panta otrās daļas 8. punktam kriminālprocesā aizskartajam mantas īpašniekam ir tiesības iepazīties ar tiesas nolēmumu un tiesas sēdes protokolu. Gadījumā, kad process par noziedzīgi iegūtu mantu tiek izbeigts un arests mantai ir atcelts un turpmāk vairs netiek risināti mantiskie jautājumi, aizskartajam mantas īpašniekam ir pienākums proaktīvi sekot līdzi pamatprocesam un tam, kad pamatprocesā pieejams gala nolēmums.
Apstāklis, ka krimināllieta, no kuras izdalīti materiāli par noziedzīgi iegūtu mantu kriminālprocesa uzsākšanai Kriminālprocesa likuma 59. nodaļas kārtībā, ir izbeigta Kriminālprocesa likuma 630. panta kārtībā, nevar būt nosacījums, lai privātpersonai atlīdzinātu kaitējumu. Kriminālprocesa likums pieļauj, ka no pamata procesa krimināllietā, kur ir nepieciešams pierādīt personas vainu noziedzīgā nodarījumā, var izdalīt krimināllietas materiālus par noziedzīgi iegūtu mantu un uzsākt procesu Kriminālprocesa likuma 59. nodaļas kārtībā atkārtoti. Tomēr, atkārtoti uzsākot procesu Kriminālprocesa likuma 59. nodaļas kārtībā, pastāv iespēja noziedzīgi iegūtu mantu konfiscēt, ja apstiprinās tās noziedzīgā izcelsme.
Ņemot vērā minēto, arī izbeidzot kriminālprocesu Kriminālprocesa likuma 59. nodaļas kārtībā, svarīgs tomēr ir pamata kriminālprocesa rezultāts un tajā pieņemtais gala nolēmums (neatkarīgi no tā, piemēram, vai kāda persona krimināllietā tiek notiesāta vai nē).
Salīdzinājumam norādāms, ka administratīvajā procesā tas aptver situācijas, kad iestāde ir rīkojusies tiesiski, tomēr kādai personai ir nodarījusi kaitējumu, kas, no taisnīguma viedokļa raugoties, būtu atlīdzināms. Piemēram, personai sabiedrības interesēs ir radies īpaši smags tiesību aizskārums un ir acīmredzami netaisnīgi, ka persona viena cieš šā administratīvā akta radīto seku dēļ (Gredzena I., Mita D. 92. pants. Tiesības uz atlīdzinājumu. Grām.: Administratīvā procesa likuma komentāri. A un B daļa. Sagatavojis autoru kolektīvs. Dr. iur. J. Briedes zinātniskajā redakcijā. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2013, 922. lpp.).
Tādējādi likuma 5. panta tvērums paredz atlīdzinājumu ne tikai personai, kura tiek saukta pie atbildības, bet arī, piemēram, cietušajam, lieciniekam, ja administratīvā pārkāpuma procesā publisko tiesību juridiskās personas prettiesiskas rīcības dēļ šai personai radies kaitējums.
Likuma 5. panta otrā daļa redakcionāli salāgojama ar likuma 4. panta otro daļu, definējot privātpersonai administratīvā pārkāpuma procesā nepamatotas rīcības rezultātā nodarītā kaitējuma atlīdzinājuma tiesiskos pamatus.
Likuma 5. panta trešā daļa vērsta uz būtiskām (īpašām) privātpersonai radītām sekām administratīvā pārkāpuma procesā, paturot prātā, ka valstij nav pienākuma atlīdzināt privātpersonai par jebkurām pūlēm, ko persona veltījusi saistībā ar administratīvā pārkāpuma procesu.
Pamata kritērijs nepamatotas rīcības konstatēšanai ir tas, ka persona nav administratīvi sodīta.
Lai izslēgtu gadījumus, kad par kaitējuma atlīdzināšanu lemj divas dažādas institūcijas (tas ir, ja uzsāktais administratīvā pārkāpuma process vēlāk pārkvalificēts uz kriminālprocesu (vai otrādi) un iestājas kaitējuma atlīdzināšanas gadījums, tad viena lemj par administratīvā pārkāpuma procesā radīto kaitējumu un otra – par kriminālprocesā radīto kaitējumu), likumprojektā paredzēts, ka, ja administratīvā pārkāpuma process tiek izbeigts, bet par to pašu nodarījumu uzsākts kriminālprocess, tad tiesības uz kaitējuma atlīdzinājumu rodas pēc galīgā nolēmuma spēkā stāšanās kriminālprocesā, kura rezultātā iestājas kāds no likumā paredzētajiem tiesiskajiem pamatiem vai otrādi. Pārkvalificētā procesā privātpersonai rodas tiesības prasīt kaitējuma atlīdzināšanu tikai pēc galīgā nolēmuma spēkā stāšanās.
Administratīvās atbildības likums paredz, ka, ja administratīvo pārkāpumu izdarījis bērns vecumā no 11 līdz 14 gadiem un ir jāizlemj jautājums par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu, amatpersona uzsāk administratīvā pārkāpuma procesu un pārbauda faktus par izdarīto administratīvo pārkāpumu šajā likumā noteiktajā kārtībā. No minētā izriet, ka administratīvais pārkāpums faktiski ir ticis izdarīts, bet persona (bērns, nepilngadīgais) procesa gaitā nav tikusi administratīvi sodīta. Tāpēc audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa piemērošanas gadījumā administratīvā soda nepiemērošana nav tiesiskais pamats kaitējuma atlīdzināšanai.
Turklāt administratīvā pārkāpuma procesu veicošās amatpersonas prettiesisku rīcību, kas veikta administratīvā pārkāpuma procesā var konstatēt kriminālprocesā.
Kriminālprocesuālas darbības tiesiskumu persona var pārbaudīt, iesniedzot sūdzību Kriminālprocesa likuma 24. nodaļā paredzētajā kārtībā. Ja nepastāv kompetentās iestādes vai amatpersonas lēmums, ar kuru iestādes rīcība ir atzīta par prettiesisku, nav pamata lemt par kaitējuma atlīdzinājumu. Pretējā gadījumā situācijā, kad kriminālprocesuālā rīcība nebūtu atzīta par prettiesisku, process administratīvajā tiesā par atlīdzinājuma piešķiršanu kļūtu bezmērķīgs, un šāds prasījums būtu acīmredzami noraidāms, jo administratīvās tiesas kompetencē nav kriminālprocesuālās darbības tiesiskuma pārvērtēšanas (Senāta 2020. gada 17. februāra lēmuma lietā Nr. SKA863/2020 5. punkts. Skat. arī Senāta 2020. gada 17. aprīļa lēmuma lietā Nr. SKA909/2020 10. punktu).
Likuma 4. panta pirmā daļa un 5. panta pirmā daļa paredzēs, ka prettiesisku rīcību konstatē ar publisko tiesību juridiskās personas nolēmumu. Turklāt šāds nolēmums iegūstams pamatprocesā, ievērojot, ka lēmējiestādes uzdevums ir tikai noteikt atbilstošu atlīdzinājumu par pārkāpumu (personas tiesību aizskārumu), kas jau konstatēts (Senāta 2018. gada 14. novembra lēmuma lietā Nr. SKA1081/2018 10. punkts. Skat. arī Senāta 2021. gada 29. jūlija rīcības sēdes lēmuma lietā Nr. SKA831/2021 2. punktu). Ja nepastāv kompetentās iestādes vai amatpersonas lēmums, ar kuru iestādes rīcība ir atzīta par prettiesisku, nav pamata lemt par kaitējuma atlīdzinājumu. Tikai pēc tam, kad ir pieņemts lēmums, kas ir par pamatu tiesībām uz kaitējuma atlīdzinājumu, personai ar iesniegumu par atlīdzinājumu ir jāvēršas iestādē, kas paredzēts Kaitējuma atlīdzināšanas likuma 17. panta otrajā daļā (Senāta Administratīvo lietu departamenta 2020. gada 16. jūnija lēmuma lietā Nr. SKA1123/2020 7. punkts.).
Nepamatots tiesību aizskārums ir tāds, kas rada pamattiesību pārkāpumu. Tomēr tiesību aizskārums var būt ne tikai Satversmē noteikto pamattiesību aizskārums, bet arī "vienkāršs" likumā vai citā normatīvā aktā paredzēto subjektīvo tiesību aizskārums. [..] Satversmes 92. panta trešajā teikumā lietoto jēdzienu "tiesību aizskārums" vajadzētu saprast augstā abstrakcijas pakāpē kā jebkādu personas tiesību vai likumisko interešu samazinājumu vai traucējumu. Tiesību aizskārums nav jebkura personai nepatīkama, nelabvēlīga rīcība; nepieciešams konstatēt, ka tiek samazinātas vai traucētas ar tiesību normām vispārēji aizsargātas intereses (piemēram, tiesības prasīt tiesību normas izpildi, arī tiesības saņemt likumā paredzētu labumu, tiesības paļauties uz nodibinātu tiesisko attiecību stabilitāti u.tml.) (Edvīns Danovskis, Dr.iur, LU Juridiskās fakultātes Valststiesību zinātņu katedras lektors, Nepamatota tiesību aizskāruma jēdziens Satversmes 92. pantā).
Tiesu praksē nostiprinājusies atziņa, ka nepamatota personas saukšana pie kriminālatbildības, apsūdzības uzrādīšana un notiesājošs tiesas spriedums, kaut arī vēlāk tas ticis atcelts, jebkurai personai sagādā morālas ciešanas un psiholoģiskus pārdzīvojumus, kas ir prezumējams fakts un nav īpaši jāpierāda.
Tāpēc likuma 6. panta otrajā daļā minētā nepamatota rīcība ir saistīta ar 4. panta otrajā daļā vai trešajā daļā vai 5. panta otrajā daļā definēto kaitējuma tiesiskā pamata esību.
Tāpat uz personas līdzatbildību var norādīt apstākļi, kad personai ir bijis konkrēts no tiesību normām izrietošs pienākums, bet viņa apzināti izvēlējusies to nepildīt. Administratīvās atbildības likums paredz, ka pie atbildības saucamajai personai ir pienākums pašai norādīt uz savu alibi, kā arī uz administratīvo atbildību izslēdzošiem apstākļiem. Līdzīgs regulējums ietverts Kriminālprocesa likumā, paredzot, ka uz apstākļiem, kas izslēdz kriminālatbildību, kā arī uz alibi jānorāda personai, kurai ir tiesības uz aizstāvību saistībā ar šā nodarījuma izmeklēšanu, ja vien šādas ziņas jau nav iegūtas izmeklēšanā. Ja persona uz atbildību izslēdzošiem apstākļiem vai alibi apzināti nav norādījusi, ir konstatējams līdzatbildības iestāšanās apstāklis, kas personai liedz iespēju pilnībā vai daļēji saņemt atlīdzību.
Gan Administratīvās atbildības likums, gan Kriminālprocesa likums personai uzliek virkni pienākumu. Piemēram, personai, kurai ir tiesības uz aizstāvību, ir pienākums bez kavēšanās ierasties pēc procesa virzītāja uzaicinājuma vai izpildīt citus minētos kriminālprocesuālos pienākumus. Aizdomās turētā pienākums ir ievērot drošības līdzekļa noteikumus. Administratīvā pārkāpuma procesa dalībnieka pienākums ir ierasties pēc aicinājuma uz tiesas sēdi. Līdzatbildība var tikt konstatēta arī personas rīcībā, apzināti neievērojot normatīvajos aktos noteiktos pienākumus. Piemēram, apzināti izbraucot no valsts, tādējādi neievērojot piemēroto drošības līdzekli – aizliegumu izbraukt no valsts; apzināti nepiedaloties procesuālajās darbībās, kā rezultātā personai piemērota piespiedu atvešana. Nolēmumu, ar kuru atzīts, ka privātpersona nav izpildījusi likumā noteiktos procesuālos pienākumus, konstatē amatpersonas (arī tiesa (tiesnesis)), kas veic administratīvā pārkāpuma procesu vai procesa virzītājs kriminālprocesā. Lēmējiestādes kompetencē neietilpst konstatēt kādu privātpersonai noteiktā pienākuma (piemēram, procesuālās sankcijas vai piespiedu līdzekļa piemērošana) neizpildi.
Bezdarbība minētā panta izpratnē ir tulkojama kā viens no rīcības veidiem.
Privātpersonas līdzatbildības apstākļos šī norma pēc būtības prasa konstatēt cēloņsakarību starp personas rīcību un nelabvēlīgo seku iestāšanos (Senāta 2021. gada 5. novembra sprieduma lietā Nr. SKA698/2021 12. punkts). Tādējādi normas satura ietvaros nepietiek konstatēt personas iespējamu līdzatbildību. Tai ir jābūt cēloņsakarībā ar nelabvēlīgo seku iestāšanos
Likuma 13. panta trešā daļa paredz ierobežojumi mantiskā zaudējuma atlīdzināšanai, ja aprēķinātā summa pārsniedz 145 000 euro. Turklāt šāds ierobežojums noteikts, vadoties no Valsts pārvaldes iestāžu nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas likumā noteiktā atlīdzinājuma apmēram identisku apmēru.
Eiropas Savienības Tiesā 2020. gada 10. decembra spriedumā lietā C-735/19, kas izskatīta pēc Latvijas Republikas Augstākās tiesas lūguma sniegt prejudiciālu nolēmumu tiesvedībā Euromin Holdings (Cyprus) Limited pret Finanšu un kapitāla tirgus komisija, atbildot uz Augstākās tiesas Administratīvo lietu departamenta uzdotajiem prejudiciālajiem jautājumiem, norādīja, ka "Savienības tiesības ir jāinterpretē tādējādi, ka ar tām netiek pieļauts tāds valsts tiesiskais regulējums, kurā ir paredzēts, ka gadījumā, ja ar dalībvalsts administratīvās iestādes lēmumu ir pieļauts Savienības tiesību normas pārkāpums un saistībā ar šī pārkāpuma radītajiem zaudējumiem ir iestājusies šīs dalībvalsts atbildība, no minētā izrietošo mantisko zaudējumu atlīdzinājums var tikt ierobežots līdz 50 % no šo zaudējumu apmēra".
Arī no Valsts pārvaldes iestāžu nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas likuma ir paredzēts izslēgt tā 13. panta trešo daļu, kurā šobrīd ir paredzēti ierobežojumi mantiskā zaudējuma atlīdzināšanai, ja aprēķinātā summa pārsniedz 145 000 euro. (Skat. tiesību akta projektu 23-TA-571: https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/854caaca-52b4-4c1d-beb3-eb01fb64ed36).
Ievērojot, ka kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā radītais kaitējums, ņemot vērā to seku smaguma perspektīvu, nav mazāks, bet drīzāk ir būtiskāks par administratīvajā procesā radīto kaitējumu, kaitējuma atlīdzinājumam saskaņā ar Kaitējuma atlīdzināšanas likumu nevar būt lielāki ierobežojumi, kādi paredzēti kaitējuma atlīdzināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iestāžu nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas likumu.
Šobrīd publiskas rakstveida atvainošanās publicēšana nav paredzēta ārējos normatīvajos aktos.
Kopš 2021. gada 1. janvāra oficiālās publikācijas izsludināšana oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" pilnībā tiek finansēta no valsts budžeta līdzekļiem. Pasūtītājam bez maksas tiek nodrošināta izsludināšana visām oficiālajām publikācijām (arī paziņojumiem), kuru publicēšanu paredz ārējie normatīvie akti. Tāpēc publikācija iestādēm papildu izdevumu slogu nerada.
Tādejādi nepieciešams papildināt likuma 14. panta trešo daļu, paredzot, ka publiska rakstveida atvainošanās publicējama oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis". Minētais regulējums neaizliedz lēmējiestādei publisku rakstveida atvainošanos papildus papildus publicēt lēmējiestādes interneta vietnē.
Vienlaikus rakstveida atvainošanās ir publiskojama tikai pēc privātpersonas piekrišanas vai akcepta (saskaņojuma). Lēmējiestādei vienpersoniski izšķiroties par rakstveida atvainošanos publiskošanu, nepamatoti var tikt aizskartas privātpersonas tiesiskās intereses uz personas datu aizsardzību.
Arī likuma 18. panta trešā daļa tiek dzēsta, jo dublē Administratīvā procesa likuma regulējumu. Proti, Administratīvā procesa likuma 56. panta otrā daļa nosaka iestādes rīcību, ja tā saņem iesniegumu, kurš nav tās kompetencē.
No likuma 25. panta pirmajā daļā noteiktā šobrīd izriet, ka kaitējuma atlīdzinājuma lietā pieņemtā lēmuma izpilde, proti, kaitējuma atlīdzības izmaksa, notiek tikai pēc tam, kad kaitējuma atlīdzinājuma lietā pieņemtais lēmējiestādes lēmums ir kļuvis neapstrīdams. Šobrīd tiesu praksē pastāv neviennozīmīga likuma 25. panta pirmās daļas interpretācija. Proti, Administratīvā rajona tiesa ir paudusi diametrāli pretējus viedokļus kaitējuma atlīdzības izmaksas jautājumā.
Vienā lietā tiesa atzina, ka tikai tad, kad attiecīgais strīds par visu pieteikto nodarītā kaitējuma atlīdzinājuma summu pilnībā ir izšķirts un galīgais lēmējiestādes lēmums vai tiesas nolēmums par kaitējuma atlīdzināšanu ir kļuvis neapstrīdams, izpildiestāde mēneša laikā pēc minētās informācijas saņemšanas izmaksā kaitējuma atlīdzību, pārskaitot to uz privātpersonas kontu kredītiestādē (Administratīvās rajona tiesas 2022. gada 26. maija lēmums sūdzības lietā Nr. A420192622). Proti, gadījumā, ja par personas prasīto kaitējuma atlīdzinājuma daļu vēl pastāv strīds un notiek tiesvedība, tad privātpersonai atbilstoši likuma 25. panta pirmajai daļai ir jāgaida galīgā tiesas nolēmuma spēkā stāšanos, neatkarīgi no tā, ka administratīvais akts attiecībā uz privātpersonu kādā daļā ir pat viņai labvēlīgs.
Savukārt citā lietā tiesa atzina, ka Kaitējuma atlīdzināšanas likuma 25. panta pirmā daļa nav tulkojama tādējādi, ka nevar iegūt pastāvīgo spēkā esību kaitējuma atlīdzinājuma lietā pieņemtais lēmējiestādes lēmums daļā. Nav pamata uzskatīt, ka Kaitējuma atlīdzināšanas likuma 25. pants kā speciālā tiesību normā konkrētajā gadījumā noteiktu citādu regulējumu nekā Administratīvā procesa likuma vispārējās tiesību normas. Iestādes, Kaitējuma atlīdzināšanas likuma 25. panta pirmo daļu tulkojot nepamatoti sašaurināti, privātpersonai prettiesiski liedz baudīt piešķirto labumu, nepamatoti gaidot, kad strīds par pārējo nodarītā kaitējuma atlīdzinājuma summu pilnībā tiks izšķirts un stāsies spēkā galīgais tiesas nolēmums lietā (Administratīvās rajona tiesas 2024. gada 24. maija lēmums sūdzības lietā Nr. A420146024).
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
4.2. Cita informācija
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
5.2. Citas starptautiskās saistības
5.3. Cita informācija
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Pārējās Direktīvas 2016/800 normas transponētas vai tiks pārņemtas ar nacionālajiem tiesību aktiem kā norādīts: https://titania.saeima.lv/LIVS12/SaeimaLIVS12.nsf/0/E6029B526E16BE95C225821F0036067B?OpenDocument#b
Tāpat likumprojekts paredz novērst Kaitējuma atlīdzināšanas likuma neatbilstību Eiropas Savienības Tiesas spriedumam lietā C-735/19 Euromin Holdings (Cyprus) Limited v.s. Finanšu un kapitāla tirgus komisija, kur ar dalībvalsts administratīvās iestādes lēmumu ir pieļauts Eiropas Savienības tiesību normas pārkāpums un saistībā ar šī pārkāpuma radītajiem zaudējumiem ir iestājusies šīs dalībvalsts atbildība.
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
6.4. Cita informācija
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
- Lēmējiestādes, kas lemj par kaitējuma atlīdzināšanu saskaņā ar Kaitējuma atlīdzināšanas likumu.
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
7.5. Cita informācija
Likumprojekta īstenošana tiks veikta esošo funkciju un struktūras ietvaros.
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Satversmes 92. pants noteic, ka nepamatota tiesību aizskāruma gadījumā ikvienam ir tiesības uz atbilstīgu atlīdzinājumu. Satversmes 92. panta trešajā teikumā ietvertas personas tiesības uz pieeju tiesību aizsardzības līdzekļiem, kas efektīvi nodrošina personas tiesību aizsardzību un ļauj personai saņemt atbilstīgu atlīdzinājumu nepamatota tiesību aizskāruma gadījumā (sk. Satversmes tiesas 2012.gada 6.jūnija sprieduma lietā Nr.2011-21-01 7. punktu). Pieņemot Kaitējuma atlīdzināšanas likumu, likumdevējs ir izveidojis regulējumu, kurā konkretizētas Satversmes 92. panta trešajā teikumā ietvertās personas tiesības uz atbilstīgu atlīdzinājumu par mantisko un nemantisko kaitējumu, kas personai nodarīts kriminālprocesā vai administratīvā pārkāpuma lietvedībā iestādes, prokuratūras vai tiesas prettiesiskas vai nepamatotas rīcības dēļ (sk. Satversmes tiesas 2020. gada 7. maija lēmuma par tiesvedības izbeigšanu lietā Nr. 2019-21-01 10.1 punktu). Izstrādātais likumprojekts paplašina kaitējuma atlīdzinājuma tiesisko pamatu veidus. Tādējādi privātpersonām tiek nodrošinātas efektīvāks mehānisms valsts radītā kaitējuma atlīdzināšanai.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Likumprojekts paredz, ka ar privātpersonas piekrišanu rakstveida atvainošanās var būt publiska un tā publicējama oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis". Fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu aizsardzību regulē Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (Dokuments attiecas uz EEZ). Minētās regulas kontekstā, lai datu subjekta datu apstrāde būtu tiesiska, tostarp ir jāsaņem datu subjekta nepārprotama piekrišana datu apstrādei. Saņemot privātpersonas skaidri apstiprinošu darbību, publiskas rakstveida atvainošanās publicēšanai, prezumējams, ka privātpersona ar brīvi sniegtu, konkrētu, apzinātu un viennozīmīgu norādi būs devusi ar viņu saistīto personas datu apstrādei.
