24-TA-2875: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 9. februāra noteikumos Nr. 124 "Dārzeņu pavairojamā materiāla atbilstības kritēriji un aprites kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Spēkā stājusies Komisijas 2024. gada 29. novembra Īstenošanas Direktīva (ES) 2024/3010,
ar ko attiecībā uz sēklās un citā augu reproduktīvajā materiālā sastopamo kaitīgo organismu iekļaušanu sarakstā groza Padomes Direktīvas 2002/55/EK un 2002/57/EK un Komisijas Direktīvu 93/61/EEK (turmpāk - direktīva).
ar ko attiecībā uz sēklās un citā augu reproduktīvajā materiālā sastopamo kaitīgo organismu iekļaušanu sarakstā groza Padomes Direktīvas 2002/55/EK un 2002/57/EK un Komisijas Direktīvu 93/61/EEK (turmpāk - direktīva).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta 2010. gada 9. februāra noteikumus Nr. 124 "Dārzeņu pavairojamā materiāla atbilstības kritēriji un aprites kārtība" papildināt ar Eiropas Savienībā reglamentēto nekarantīnas organismu (turpmāk – RNKO) - tomātu augļu brūnplankumainības vīruss [ToBRFV].
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Patlaban spēkā ir Ministru kabineta 2010. gada 9. februāra noteikumi Nr. 124 "Dārzeņu pavairojamā materiāla atbilstības kritēriji un aprites kārtība" (turpmāk - noteikumi). Noteikumu 2. pielikumā ir noteikti RNKO un to klātbūtnes tolerances līmeņi uz dārzeņu pavairošanas un stādāmā materiāla.
Pēdējos gados tomātu augļu brūnplankumainības vīruss (turpmāk - ToBRFV) ir plaši izplatījies Eiropas Savienības teritorijā, līdz ar to tas kvalificējas kā RNKO. Direktīvā noteiktas prasības par ToBRFV klātbūtni Capsicum annuum L. (paprikas jeb dārzeņpiparu) dārzeņu pavairošanas un stādāmajā materiālā, kas nav sēklas un kas nav materiāls, kurš pieder pie šķirnes, par kuru zināms, ka tā ir izturīga pret ToBRFV, un Solanum lycopersicum L. (tomāti) un to hibrīdu dārzeņu pavairošanas un stādāmajā materiālā, kas nav sēklas. Direktīvā ToBRFV pieļaujamais līmenis dārzeņu pavairošanas un stādāmajā materiālā ir noteikts 0 % apmērā.
Noteikumu 2. pielikums ir jāpapildina ar direktīvā noteikto ToBRFV un tā pieļaujamo līmeni.
Lai ieviestu prasības, sagatavojams Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 9. februāra noteikumos Nr. 124 "Dārzeņu pavairojamā materiāla atbilstības kritēriji un aprites kārtība"" (turpmāk - noteikumu projekts).
Pēdējos gados tomātu augļu brūnplankumainības vīruss (turpmāk - ToBRFV) ir plaši izplatījies Eiropas Savienības teritorijā, līdz ar to tas kvalificējas kā RNKO. Direktīvā noteiktas prasības par ToBRFV klātbūtni Capsicum annuum L. (paprikas jeb dārzeņpiparu) dārzeņu pavairošanas un stādāmajā materiālā, kas nav sēklas un kas nav materiāls, kurš pieder pie šķirnes, par kuru zināms, ka tā ir izturīga pret ToBRFV, un Solanum lycopersicum L. (tomāti) un to hibrīdu dārzeņu pavairošanas un stādāmajā materiālā, kas nav sēklas. Direktīvā ToBRFV pieļaujamais līmenis dārzeņu pavairošanas un stādāmajā materiālā ir noteikts 0 % apmērā.
Noteikumu 2. pielikums ir jāpapildina ar direktīvā noteikto ToBRFV un tā pieļaujamo līmeni.
Lai ieviestu prasības, sagatavojams Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 9. februāra noteikumos Nr. 124 "Dārzeņu pavairojamā materiāla atbilstības kritēriji un aprites kārtība"" (turpmāk - noteikumu projekts).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd noteikumu 2. pielikumā 10 dārzeņu pavairojamā materiāla sugām ir noteikti RNKO un to klātbūtnes tolerances līmeņi uz dārzeņu pavairošanas un stādāmā materiāla. Direktīva nosaka, ka nepieciešams nosacījumus papildināt ar ToBRFV tomātiem un to hibrīdiem, un paprikai, bet tikai tādām šķirnēm, kas nav tolerantas pret ToBRFV.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 2. pielikuma (noteikumu projekta 2.punkts) RNKO tomātiem un paprikai jeb dārzeņpipariem tiek papildināts ar ToBRFV un pieļaujamo līmeni - 0%.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz dārzeņu pavairojamā materiāla audzētājiem un izplatītājiem, kas reģistrēti Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas profesionālo operatoru oficiālajā reģistrā un importē dārzeņu pavairojamo materiālu no trešajām valstīm.
Tā kā dārzeņu pavairojamā materiāla audzēšana pārdošanai Latvijā nav izplatīta, profesionālo operatoru oficiālajā reģistrā ir reģistrēts neliels skaits dārzeņu pavairojamā materiāla audzētāju vai izplatītāju.
Tā kā dārzeņu pavairojamā materiāla audzēšana pārdošanai Latvijā nav izplatīta, profesionālo operatoru oficiālajā reģistrā ir reģistrēts neliels skaits dārzeņu pavairojamā materiāla audzētāju vai izplatītāju.
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz dārzeņu pavairojamā materiāla audzētājiem un izplatītājiem, kas reģistrēti Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas profesionālo operatoru oficiālajā reģistrā un importē dārzeņu pavairojamo materiālu no trešajām valstīm.
Tā kā dārzeņu pavairojamā materiāla audzēšana pārdošanai Latvijā nav izplatīta, profesionālo operatoru oficiālajā reģistrā ir reģistrēts neliels skaits dārzeņu pavairojamā materiāla audzētāju vai izplatītāju.
Tā kā dārzeņu pavairojamā materiāla audzēšana pārdošanai Latvijā nav izplatīta, profesionālo operatoru oficiālajā reģistrā ir reģistrēts neliels skaits dārzeņu pavairojamā materiāla audzētāju vai izplatītāju.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Tiek sakārtota nozare un uzlabots normatīvais regulējums.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2010. gada 29. jūnija noteikumi Nr. 592 "Dārzeņu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 592)
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams pārņemt direktīvā noteiktās prasības.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
4.1.2. Ministru kabineta 2010. gada 13. aprīļa noteikumi Nr. 352 "Eļļas augu un šķiedraugu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 352)
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams pārņemt direktīvā noteiktās prasības.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
4.2. Cita informācija
Grozījumi noteikumos Nr. 592 un noteikumos Nr. 352 tiek sagatavoti paralēli noteikumu projektam.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32024L3010
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2024. gada 29. novembra Īstenošanas Direktīva (ES) 2024/3010, ar ko attiecībā uz sēklās un citā augu reproduktīvajā materiālā sastopamo kaitīgo organismu iekļaušanu sarakstā groza Padomes Direktīvas 2002/55/EK un 2002/57/EK un Komisijas Direktīvu 93/61/EEK.
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2024. gada 29. novembra Īstenošanas Direktīva (ES) 2024/3010, ar ko attiecībā uz sēklās un citā augu reproduktīvajā materiālā sastopamo kaitīgo organismu iekļaušanu sarakstā groza Padomes Direktīvas 2002/55/EK un 2002/57/EK un Komisijas Direktīvu 93/61/EEK.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. pants
Tiek pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2010. gada 29. jūnija noteikumos Nr. 592 "Dārzeņu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
2. pants
Tiek pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2010. gada 13. aprīļa noteikumiem Nr. 352 "Eļļas augu un šķiedraugu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
3. pants
Noteikuma projekta 2. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
4. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 1. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
4. panta 2. punkts
Norma netiek pārņemta, jo ir noteikta dalībvalstu direktīvas prasību pārņemšanas kārtība.
-
-
5. pants
Norma netiek pārņemta, jo ir noteikta direktīvas spēkā stāšanās kārtība.
-
-
6. pants
Norma netiek pārņemta, jo norādīti adresāti.
-
-
Pielikums 1. punkts
Tiek pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2010. gada 29. jūnija noteikumos Nr. 592 "Dārzeņu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Pielikums 2. punkts
Tiek pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2010. gada 13. aprīļa noteikumiem Nr. 352 "Eļļas augu un šķiedraugu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Pielikums 3. punkts
Noteikuma projekta 2. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra Ministru kabineta instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu".
Cita informācija
Nav.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienestsNevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima, Stādu audzētāju biedrībaCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts augu aizsardzības dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Dārzeņu pavairojamā materiāla uzraudzībā būs jāpievērš uzmanība jauna regulētā nekarantīnas organisma izpausmēm, lai veiktu vizuālu novērtējumu uz pavairojamā materiāla un stādiem.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi