Anotācija (ex-ante)

23-TA-395: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības noteikumi intervences "Ieguldījumi ilgtspējīgai mežsaimniecībai"  apakšpasākumā "Ieguldījumi meža ieaudzēšanai, nomaiņai, atjaunošanai un retināšanai" un intervencē "Atbalsts meža ekosistēmu noturības un ekoloģiskās vērtības uzlabošanai un uzturēšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Kārtība, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu intervenču "Ieguldījumi ilgtspējīgai mežsaimniecībai" un "Atbalsts meža ekosistēmu noturības un ekoloģiskās vērtības uzlabošanai uzturēšanai" īstenošanai" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu, kā arī saskaņā ar
1) Komisijas 2022. gada 11. novembra Īstenošanas lēmumu Nr. CCI: 2023LV06AFSP001, ar kuru apstiprina Latvijas 2023.–2027. gada KLP stratēģisko plānu attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – Īstenošanas lēmums);
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
2023. gada 1. janvārī stājas spēkā Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskais plāns 2023.–2027. gadam (turpmāk – KLP stratēģiskais plāns) un sākas jaunais 2023.–2027. gada Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai plānošanas periods. Noteikumu projekta mērķis ir noteikt un precizēt kārtību, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu mežsaimniecībai attiecībā uz KLP stratēģiskā plānā noteiktajām intervencēm meža nozarē.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2014.–2020. gada plānošanas periodā atbalstu meža nozares atbalsta pasākumiem regulēja Ministru kabineta 2015. gada 4. augusta noteikumi Nr. 455 "Kārtība, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu pasākuma "Ieguldījumi meža platību paplašināšanā un mežu dzīvotspējas uzlabošanā" īstenošanai" (turpmāk – noteikumi Nr. 455).
Noteikumu projekts, kas aizstās pašreizējo regulējumu, ir sagatavots, lai no 2023. gada nodrošinātu Kopējās lauksaimniecības politikas nosacījumu piemērošanu lauku attīstības jomā atbilstoši regulai 2021/2115.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu ELGF finansējuma piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību meža nozarē intervenču veidu īstenošanai 2023.–2027. gada plānošanas periodā, ir jāizdod Ministru kabineta noteikumi.
Pamatojoties uz regulas 2021/2115 118. pantu un Īstenošanas lēmumu, Komisija ir apstiprinājusi dalībvalstu sagatavotos KLP stratēģiskos plānus piecu gadu periodam, kā arī tajos ietvertos intervenču veidus meža nozarē ar izvērstu to īstenojamo darbību un satura aprakstu, kas noteikti regulas 2021/2115 55. panta 1. punktā.
Tāpat iepriekšminētajos Eiropas Savienības normatīvajos aktos ir noteikts, ka dalībvalsts pienākums ir izvēlēties noteiktus intervences veidus un noteiktā termiņā sniegt informāciju Eiropas Komisijai, tāpēc noteikumu projektā ietverti konkrēti intervences veidi meža nozarē un paredzēta informācijas apmaiņa starp Zemkopības ministriju, Lauku atbalsta dienestu, Valsts meža dienestu un atbalsta pretendentu, lai nodrošinātu atbilstošas informācijas savlaicīgu sagatavošanu un nosūtīšanu Eiropas Komisijai. Tāpat paredzama informācijas un datu apmaiņa arī ar Dabas aizsardzības pārvaldi tiktāl, cik tas skar īpaši aizsargājamās dabas teritorijas un ar sugu un biotopu aizsardzību saistītos jautājumus. Turklāt, ņemot vērā valsts informācijas sistēmās ietvertos datus, Valsts meža dienests nepieciešamās ziņas par pārkāpumiem iegūst no valsts informācijas sistēmas "Sodu reģistrs". 
Lai nodrošinātu atbilstošu administrēšanu, uzraudzību un savlaicīgu atbalsta piešķiršanu atbalsta pretendentam par KLP stratēģiskā plānā noteiktajiem intervences veidiem 2023.–2027. gadam meža nozarē (turpmāk – intervences), ir sagatavots jaunais noteikumu projekts.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 1. nodaļā (1.–9. punktā) ietverti vispārīgi jautājumi, kas nosaka gan atbalsta intervenču sasaisti ar Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem, gan to, kuras atbalsta intervences tiks īstenotas un būs pieejamas atbalsta pretendentiem 2023.–2027. gada plānošanas periodā.
Noteikumu projekta 1. punkts paredz intervenču veidus. Noteikumu projektā ietverts tiesiskais regulējums intervences "Ieguldījumi ilgtspējīgai mežsaimniecībai" apakšpasākumā "Ieguldījumi meža ieaudzēšanai, nomaiņai, atjaunošanai un retināšanai", kurā tiks īstenota meža ieaudzēšana, mežaudžu nomaiņa un atjaunošanas un jaunaudžu retināšana. Tāpat noteikumu projektā ietverts tiesiskais regulējums intervencē "Atbalsts meža ekosistēmu noturības un ekoloģiskās vērtības uzlabošanai uzturēšanai", kurā notiks ierīkoto mežaudžu agrotehniskā kopšana.
Noteikumu projektā noteikti atbalsta saņemšanas nosacījumi intervencēs "Ieguldījumi ilgtspējīgai mežsaimniecībai" un "Atbalsts meža ekosistēmu noturības un ekoloģiskās vērtības uzlabošanai uzturēšanai" attiecībā uz meža ieaudzēšanu (10.–21. punkts), meža ugunsgrēkos un dabas katastrofās iznīcinātu mežaudžu atjaunošanu (22.–24. punkts) un jaunaudžu retināšanu vai mežaudžu nomaiņu (25.–32. punkts).
Gan iepriekšējā atbalsta periodā, gan turpmāk pēc nacionālo normatīvo aktu grozījumiem saglabāta vienota pieeja atbalsta saņemšanas nosacījumiem. Jebkurai mežaudzei, par kuru persona pretendē uz atbalstu, ir jāatbilst atjaunotas mežaudzes parametriem saskaņā ar normatīvajiem aktiem par meža atjaunošanu, meža ieaudzēšanu un plantāciju mežiem. Normatīvā akta projektā noteikts, ka atbalsta pretendentam ir atļauts mežaudzi reģistrēt kā plantāciju mežu, bet mežaudzes parametriem, lai varētu pretendēt uz atbalstu, ir jāatbilst ieaudzētas mežaudzes kritērijiem. Atbalsta pasākumu virsmērķis ir sniegt atbalstu kvalitatīvu mežaudžu izveidei, lai veicinātu mežaudžu noturību pret klimata pārmaiņām un palielinātu CO2 piesaisti mežaudzēs.
Projekta pieteikuma un saskaņošanas (33.–50. punkts) nosacījumi, kā arī nepieciešamās darbības projekta Meža apsaimniekošanas atbalsta intervenču plāna saskaņošanai ietvertas noteikumu projekta V nodaļā. Lai atbalsta pretendentam neradītu administratīvo slogu, Lauku atbalsta dienests nepieciešamo informāciju iegūst, savstarpēji sadarbojoties ar Valsts meža dienestu un ņemot vērā valsts informācijas sistēmās pieejamo informāciju.
Noteikumu projekta 51.–59. punktā ir ietverti atbalsta piešķiršanas nosacījumi, noteikta darbību pārbaudes, uzraudzības un kontroles kārtība, kā arī paredzēts pārejas nosacījums, kas pirmajā projektu iesniegšanas kārtā dos iespēju intervenču plānus iesniegt arī parakstītus ar elektronisko parakstu, ja tas būs nepieciešams.
Noteikumu projekta 39. punkts noteic, ka Valsts meža dienests intervenču plānu noraida, ja pretendents ir administratīvi sodīts saskaņā ar Meža likuma 51. panta ceturto, sesto, astoto, desmito, vienpadsmito, divpadsmito, četrpadsmito, piecpadsmito vai sešpadsmito daļu, kamēr sodāmība nav dzēsta, lai tādējādi izvairītos no iespējamības, ka persona, kurai kādreiz ticis piemērots sods, bet kuras sodāmība jau ir dzēsta, turpina saskarties ar ierobežojumiem, jo citādi tas neatbilstu samērīguma principam. Ziņas par personu izdarītajiem administratīvajiem pārkāpumiem Valsts meža dienests primāri iegūst no valsts informācijas sistēmas "Sodu reģistrs". Ziņas par personu izdarītajiem administratīvajiem pārkāpumiem tiek uzkrātas valsts informācijas sistēmā "Sodu reģistrs", lai būtu vienota uzskaite par administratīvos pārkāpumus izdarījušām personām un lai veicinātu šo nodarījumu novēršanu un atklāšanu, kā arī par tiem personai noteiktā soda izpildes un tiesību ierobežojumu kontroli. Lai nodrošinātu KLP stratēģiskā plāna efektīvu īstenošanu, atbalsta saņemšanai jānotiek labā administratīvā ietvarā. Minētais regulējums ir saskaņā ar Regulas (ES) 2021/2115  nosacījumiem, kas paredz, ka dalībvalstis saskaņā ar saviem institucionālajiem noteikumiem, īstenojot KLP stratēģiskajos plānos ietvertās intervences, iekļauj efektīvu un samērīgu administratīvo sodu sistēmu. Regulā (ES) 2021/2115 skaidrots, ka intervence ir atbalsta instruments ar attiecīgajiem atbalsttiesīguma nosacījumiem, kuru dalībvalsts savā KLP stratēģiskajā plānā noteikusi, pamatojoties uz šajā regulā paredzēto intervences veidu. Saskaņā ar šīs regulas 8. pantu dalībvalstis tiecas sasniegt tās II sadaļā (tostarp 5. pantā) izklāstītos mērķus, ievērojot savu vajadzību izvērtējumu. Tāpat ar 5. pantā minēto mērķu (bet ne tikai to) sasniegšanu iecerēts panākt konkurētspējīgu, izturētspējīgu un daudzveidīgu nozaru attīstību.
Jāpiebilst, ka atbilstoši Sodu reģistra likuma 21. panta pirmās daļas regulējumam "Sodu reģistrā" iekļautās ziņas tiek sniegtas izziņas veidā vai tiešsaistes datu pārraides režīmā, ja tiek identificēts ziņu pieprasītājs. Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 5. panta 1. punkta "a" apakšpunktā ir noteikts datu apstrādes likumības un godprātības princips, t.i., jebkurai personas datu apstrādei ir jābūt tiesiskam pamatam. Godprātības princips ietver arī visus pārējos principus (likumīgumu, pārredzamību, nolūka ierobežojumu, datu minimizēšanu, precizitāti, glabāšanas ierobežojumu, integritāti un konfidencialitāti, pārskata atbildību), jo tie visi ir vērsti uz to, lai pārzinis nodrošinātu godīgu attieksmi pret datu subjektu – personu, kuras dati tiek apstrādāti. Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs kā valsts informācijas sistēmas "Sodu reģistrs" pārzinis ir atbildīgs par personas datu apstrādes atbilstību Datu regulai.
Tāpat noteikumu projektā noteikta Valsts meža dienesta vai Lauku atbalsta dienesta rīcība situācijās, kad konstatēta neatbilstība atbalsta saņemšanas nosacījumiem.
Noteikumu projekts stāsies spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Atbilstoši noteikumu projekta 60.2. apakšpunktam atbalsta intervenču mērķis un plānotās darbības mērķa sasniegšanai ir bioloģiskās daudzveidības saglabāšana, atjaunošana un palielināšana, tāpēc meža ieaudzēšanā vienmēr tiek atbalstīta tikai vietējo koku sugu mistraudžu veidošana, izņemot smiltājos, kuros to mazās auglības dēļ ieaudzējamas priežu mežaudzes. Tādējādi katrai sugai tiek nodrošināti atbilstoši augšanas apstākļi un meža atjaunošanai izmantots selekcionēts un pēc adaptācijai svarīgām pazīmēm atlasīts stādmateriāls. Turklāt, ievērojot klimata pārmaiņas un mežaudžu pielāgošanās spēju, tā ir iespējams nodrošināt ievērojami lielāku mežaudžu noturību, vienlaikus saglabājot iespēju veidot mistraudzes, lai veicinātu bioloģisko daudzveidību. Pieejamais atbalsts motivē zemes īpašniekus veidot bioloģiski daudzveidīgākas mežaudzes teritorijās, kurās to ļauj attiecīgās augsnes kvalitāte, tāpēc ir iespējama lielāka dzīvo organismu daudzveidība, tā nodrošinot gan vides prasību ievērošanu, gan pret klimata pārmaiņām noturīgāku mežaudžu veidošanu. Visus meža apsaimniekošanas atbalsta intervenču plānus ar atbalsta platībā plānotajiem darbiem un to saturu izvērtē un saskaņo Valsts meža dienests. Turklāt projektiem, kas tiek īstenoti teritorijā, kurā meža ieaudzēšana paredzēta atbilstoši īpaši aizsargājamās dabas teritorijas dabas aizsardzības plānam, tas darāms atbilstoši minētās teritorijas nosacījumiem, un kopumā tās nodrošina minēto intervenču īstenošanu veidā, kas ļauj saglabāt un veicināt bioloģisko daudzveidību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Projekta tiesiskais regulējums noteic kārtību, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu meža nozarei attiecībā uz KLP stratēģiskā plānā noteiktajām intervencēm meža nozarē nozarē.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Projekta tiesiskais regulējums noteic kārtību, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu meža nozarei attiecībā uz KLP stratēģiskā plānā noteiktajām intervencēm meža nozarē.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsta intervences veicina nodarbinātību un ražošanu meža nozarē, un tas savukārt pozitīvi ietekmē valsts makroekonomiskos rādītājus.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Tāpat kā iepriekšējā plānošanas periodā, arī šajā periodā atbalsts mežsaimniecībai veicinās CO2 piesaistes palielinājumu zemes izmantošanas, zemes izmantošanas maiņas un mežsaimniecības sektorā, kā arī mežaudžu noturību pret klimata pārmaiņām. Atbalstot meža ieaudzēšanu, atjaunošanu un kopšanu, kā arī kopšanas darbību īstenošanu, lai ar tām būtiski uzlabotu mežaudzes sastāvu un tās kvalitāti nākotnē, kopumā tiks veicināta meža nozares attīstība un nozares konkurētspēja.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsta saņēmēji ir zemes un meža zemes īpašnieki.
 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Atbalsts meža nozarē sniedz ievērojamu ieguldījumu, tādējādi pieejamais atbalsts veicina nozares konkurētspēju.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
-

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Stiprinot meža nozari, tiek veicināta nodarbinātība.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
6 000 000
2 005 581
8 000 000
2 599 823
3 194 065
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
6 000 000
2 005 581
8 000 000
2 599 823
3 194 065
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
6 000 000
2 359 507
8 000 000
3 058 615
3 757 723
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
6 000 000
2 359 507
8 000 000
3 058 615
3 757 723
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-353 926
0
-458 792
-563 658
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-353 926
0
-458 792
-563 658
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-353 926
-458 792
-563 658
5.1. valsts pamatbudžets
0
-353 926
-458 792
-563 658
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 18. janvāra protokolu Nr. 3 34.§ "Informatīvais ziņojums "Par Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam"" un Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023 –2027. gadam
1) intervencē "Ieguldījumi meža ieaudzēšanai, nomaiņai, atjaunošanai un retināšanai" publiskais finansējums apstiprināts 9 438 028,24 EUR apmērā ar ES līdzfinansējumu (85 %) 8 022 324,00 EUR  un valsts finansējumu (15 %) 1 415 704,24 EUR.
Pasākumam publiskais finansējums sadalīts pa gadiem atbilstoši intervenču īstenošanas gaitai:
2024. gadā – 2 359 507,06 EUR;
2025. gadā – 2 359 507, 06 EUR;
2026. gadā – 2 359 507,06  EUR;
2027. gadā – 2 359 507,06 EUR;
2) intervencē "Atbalsts meža ekosistēmu noturības un ekoloģiskās vērtības uzlabošanai uzturēšanai" publiskais finansējums apstiprināts 6 291 971,76 EUR apmērā ar ES līdzfinansējumu (85 %) 5 348 176,00 EUR un valsts finansējumu (15 %) 943 795,76 EUR. Intervencē publiskais finansējums sadalīts pa gadiem:
2025. gadā – 699 107,88 EUR;
2026. gadā – 1 398 216,00 EUR;
2027. gadā – 2 097 324,00 EUR;
2028. gadā – 1 398 216,00 EUR;
2029. gadā – 699 107,88 EUR.

Kopā abās šajās intervencēs publiskais finansējums apstiprināts 15 730 000 EUR apmērā ar ES līdzfinansējumu (85 %) 13 370 500 EUR un valsts finansējumu (15 %) 2 359 500 EUR. Sadalījumā pa gadiem:
2024. gadā – 2 359 507 EUR;
2025. gadā – 3 058 614  EUR;
2026. gadā – 3 757 723  EUR;
2027. gadā – 4 456 831  EUR;
2028. gadā – 1 398 216 EUR;
2029. gadā – 699 107 EUR.

Finansējumu plānots papildināt ar valsts papildu finansējumu. Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskajā plānā 2023.–2027. gadam paredzēts papildu valsts budžeta līdzfinansējums šādām lauku attīstības intervencēm "Meža ieaudzēšana un kopšana" (6 845 000 EUR) un "Ieguldījumi meža ekosistēmu noturības un ekoloģiskās vērtības uzlabošanai" (30 885 000 EUR), kopumā 37 730 000  EUR. Sadalījumā pa gadiem:
2024. gadā – 6 000 000 EUR;
2025. gadā – 8 000 000 EUR;
2026. gadā – 8 000 000 EUR.

Minētais finansējums ir piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 13. janvāra sēdes lēmumu (prot. Nr. 2 1.§ 2. punkts) atbalstīto prioritāro pasākumu "Atbalsts lauku attīstības politikai, īstenojot Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam".

Ministru kabineta 2022. gada 18. janvāra sēdē izskatītajā informatīvajā ziņojumā "Par Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam" (prot. Nr. 3 34.§ ) intervencei "Ieguldījumi ilgtspējīgai mežsaimniecībai" un intervencē "Atbalsts meža ekosistēmu noturības un ekoloģiskās vērtības uzlabošanai uzturēšanai" publiskais finansējums norādīts 16 730 000 EUR apmērā, tajā ietverot arī intervencei LA 7.2 "Atbalsts meža bojājumu profilaksei un atjaunošanai" atvēlēto kopējo publisko finansējumu 1 000 000,00 EUR. Kopējā summa ir 16 730 000 EUR.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamo finansējumu pasākuma īstenošanai Zemkopības ministrija pieprasīs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai", izņemot finansējumu, kas Zemkopības ministrijai jau piešķirts prioritārajā pasākumā "Atbalsts lauku attīstības politikai, īstenojot Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam".
Zemkopības ministrija atbalstu pasākuma īstenošanai izmaksās no budžeta apakšprogrammas 65.10.00. "Maksājumu iestādes izdevumi Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) projektu un pasākumu īstenošanai
(2023–2027)".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021. gada 2. decembra Regula (EK) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2021. gada 2. decembris, Nr. L 435), un ar to saistītie īstenošanas un deleģēšanas akti

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz Regulu 2021/2115
Noteikumu projekta 3. punkts
 
-
-
Regulas 2021/2115 73. pants
Noteikumu projekta 1.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/2115 70. pants
Noteikumu projekta 1.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?

 
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests, Valsts meža dienests
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Meža īpašnieku biedrība
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskā apspriešana.
Informācija tiks papildināta pēc sabiedriskās apspriešanas termiņa beigām.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts meža dienests
  • Lauku atbalsta dienests
  • Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Projekta iesniegums tikai elektroniskā formā.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atbilstoši noteikumu projekta 60.2. apakšpunktam atbalsta intervenču mērķis un plānotās darbības mērķa sasniegšanai ir bioloģiskās daudzveidības saglabāšana, atjaunošana un palielināšana, tāpēc meža ieaudzēšanā vienmēr tiek atbalstīta tikai vietējo koku sugu mistraudžu veidošana, izņemot smiltājos, kuros mazās auglības dēļ ieaudzējamas priežu mežaudzes. Tādējādi katrai sugai tiek nodrošināti atbilstoši augšanas apstākļi un meža atjaunošanai izmantots selekcionēts un pēc adaptācijai svarīgām pazīmēm atlasīts stādmateriāls. Turklāt, ievērojot klimata pārmaiņas un mežaudžu pielāgošanās spēju, tā ir iespējams nodrošināt ievērojami lielāku mežaudžu noturību, vienlaikus saglabājot iespēju veidot mistraudzes, lai veicinātu bioloģisko daudzveidību. Pieejamais atbalsts motivē zemes īpašniekus veidot bioloģiski daudzveidīgākas mežaudzes teritorijās, kurās to ļauj attiecīgās augsnes kvalitāte, tāpēc ir iespējama lielāka dzīvo organismu daudzveidība, tā nodrošinot gan vides prasību ievērošanu, gan pret klimata pārmaiņām noturīgāku mežaudžu veidošanu. Visus meža apsaimniekošanas atbalsta intervenču plānus ar atbalsta platībā plānotajiem darbiem un to saturu izvērtē un saskaņo Valsts meža dienests. Turklāt projektiem, kas tiek īstenoti teritorijā, kurā meža ieaudzēšana paredzēta atbilstoši īpaši aizsargājamās dabas teritorijas dabas aizsardzības plānam, tas darāms atbilstoši minētās teritorijas nosacījumiem, un kopumā tās nodrošina minēto intervenču īstenošanu veidā, kas ļauj saglabāt un veicināt bioloģisko daudzveidību.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi